متحقق بحث است آن مشاهد که بیند در تعیین وجه واحد متعین بهر شیئ بی ز تقیید باو یعنی مقید نیست در دید شود مشهود حق در هر مقید باسم و وصف و حیثی بر موحد باسمی یا صفت یا اعتباری پس او را نیست در وی انحصاری بشییء منحصر چون ز اعتلانیست تقید را در او ره مطلقا نیست بشییء منحصر گر بی‌نشان بود مقید هم بر آن شییء می‌توان بود متعین بهر موجود او شد ولی بی‌انحصار و بی تقید ندانی معنی اطلاقش ار چیست بهستی بین که شییء منحصر نیست پس او خود مطلقی باشد مقید که با قید است مطلق بر مشاهد منزه باشد از تقیید و اطلاق ز لا اطلاق هم در ذات خود طاق نه تقیید ونه لا قیید او راست ز اطلاق و ز لا اطلاق یکتاست هر آن شییء که بینی غیر وی نیست خود او هر شیئی و خود در هیچ شیی نیست برون از شرط و وصف و اشتراکست ز شرط و لابشرطی هر و پاکست همه موجند اشیاءء اندر آن یم بلا اشیاءعیان ز اشیاءست فافهم صفی علیشاه : بحرالحقایق : بخش ۳۸۰ - المتحقق المطلق گوهرین (گنجینه های مکتوب) https://gowharin.ir https://gowharin.ir/gowhar/139226