<mark class="format"> و من كلام له عليه‌السلام </mark> (پس از پايان جنگ صفّين و ماجراى حكميّت در سال 38 هجرى در شهر كوفه ايراد فرمود) <mark class="format"> و فيه بيان لما يخرب العالم به من الفتن و بيان هذه الفتن </mark> إِنَّمَا بَدْءُ وُقُوعِ اَلْفِتَنِ أَهْوَاءٌ تُتَّبَعُ همانا آغاز پديد آمدن فتنه‌ها، هوا پرستى وَ أَحْكَامٌ تُبْتَدَعُ و بدعت گذارى در احكام آسمانى است يُخَالَفُ فِيهَا كِتَابُ اَللَّهِ نوآورى‌هايى كه قرآن با آن مخالف است وَ يَتَوَلَّى عَلَيْهَا رِجَالٌ رِجَالاً عَلَى غَيْرِ دِينِ اَللَّهِ و گروهى «با دو انحراف ياد شده» بر گروه ديگر سلطه و ولايت يابند، كه بر خلاف دين خداست فَلَوْ أَنَّ اَلْبَاطِلَ خَلَصَ مِنْ مِزَاجِ اَلْحَقِّ پس اگر باطل با حق مخلوط‍‌ نمى‌شد لَمْ يَخْفَ عَلَى اَلْمُرْتَادِينَ بر طالبان حق پوشيده نمى‌ماند وَ لَوْ أَنَّ اَلْحَقَّ خَلَصَ مِنْ لَبْسِ اَلْبَاطِلِ و اگر حق از باطل جدا و خالص مى‌گشت اِنْقَطَعَتْ عَنْهُ أَلْسُنُ اَلْمُعَانِدِينَ زبان دشمنان قطع مى‌گرديد وَ لَكِنْ يُؤْخَذُ مِنْ هَذَا ضِغْثٌ امّا قسمتى از حقّ‌ وَ مِنْ هَذَا ضِغْثٌ فَيُمْزَجَانِ و قسمتى از باطل را مى‌گيرند و به هم مى‌آميزند فَهُنَالِكَ يَسْتَوْلِي اَلشَّيْطَانُ عَلَى أَوْلِيَائِهِ آنجاست كه شيطان بر دوستان خود چيره مى‌گردد وَ يَنْجُو اَلَّذِينَ سَبَقَتْ لَهُمْ مِنَ اَللَّهِ اَلْحُسْنىٰ و تنها آنان كه مشمول لطف و رحمت پروردگارند نجات خواهند يافت نهج البلاغه : خطبه ها : علل پيدايش فتنه ها گوهرین (گنجینه های مکتوب) https://gowharin.ir https://gowharin.ir/gowhar/100000051