<mark class="format"> و من كلام له عليهالسلام </mark> <mark class="format"> و ذلك حين منعه سعيد بن العاص حقه </mark>
(آنگاه كه در زمان عثمان در سال 33 هجرى، سعيد بن عاص، حق مسلّم امام على عليه السّلام را جهت محاصرۀ اقتصادى، از آن حضرت منع كرد، فرمود)
إِنَّ بَنِي أُمَيَّةَ لَيُفَوِّقُونَنِي تُرَاثَ مُحَمَّدٍ صلىاللهعليهوآله تَفْوِيقاً
بنى اميّه، از ميراث پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم جز اندك چيزى، به من نمىپردازند
وَ اَللَّهِ لَئِنْ بَقِيتُ لَهُمْ لَأَنْفُضَنَّهُمْ نَفْضَ اَللَّحَّامِ اَلْوِذَامَ اَلتَّرِبَةَ
سوگند به خدا اگر زنده ماندم، بنى اميّه را از حكومت دور مىكنم چونان قصّابى كه شكمبۀ خاك آلوده را دور مىافكند
<mark class="format"> قال الشريف </mark> و يروى التراب الوذمة و هو على القلب
مىگويم: (و «التّراب الوذمة» نيز روايت شد، كه درست نيست و قلب در عبارت است
قال الشريف و قوله عليهالسلام ليفوقونني
سخن امام كه فرمود «ليفوقوننى».
أي يعطونني من المال قليلا كفواق الناقة
يعنى اندك اندك از مال به من مىدهند، چونان كه بچّه شتر را اندك اندك شير مىخورانند
و هو الحلبة الواحدة من لبنها
و يك بار شير از شتر مىدوشند
و الوذام جمع وذمة
و «وذام» جمع «و ذمة
و هي الحزة من الكرش
پارهاى از شكمبه
أو الكبد تقع في التراب فتنفض
يا جگر است كه در خاك بيفتد و سپس آن را بردارند)
نهج البلاغه : خطبه ها : هشدار به بنى اميه به دلیل غصب حقش
گوهرین (گنجینه های مکتوب)
https://gowharin.ir
https://gowharin.ir/gowhar/100000078