<mark class="format"> و من كلام له عليه‌السلام </mark> <mark class="format"> في النهي عن سماع الغيبة و في الفرق بين الحق و الباطل </mark> پرهيز از شنيدن غيبت أَيُّهَا اَلنَّاسُ مَنْ عَرَفَ مِنْ أَخِيهِ وَثِيقَةَ دِينٍ وَ سَدَادَ طَرِيقٍ فَلاَ يَسْمَعَنَّ فِيهِ أَقَاوِيلَ اَلرِّجَالِ اى مردم! آن كس كه از برادرش، اطمينان و استقامت در دين و درستى راه و رسم را سراغ دارد، بايد به گفته مردم در بارۀ او گوش ندهد أَمَا إِنَّهُ قَدْ يَرْمِي اَلرَّامِي آگاه باشيد! گاهى تير انداز، تير افكند وَ تُخْطِئُ اَلسِّهَامُ و تيرها به خطا مى‌رود وَ يُحِيلُ اَلْكَلاَمُ سخن نيز چنين است، در بارۀ كسى چيزى مى‌گويند كه واقعيّت ندارد وَ بَاطِلُ ذَلِكَ يَبُورُ و گفتار باطل تباه شدنى است وَ اَللَّهُ سَمِيعٌ وَ شَهِيدٌ و خدا شنوا و گواه است أَمَا إِنَّهُ لَيْسَ بَيْنَ اَلْحَقِّ وَ اَلْبَاطِلِ إِلاَّ أَرْبَعُ أَصَابِعَ بدانيد كه ميان حق و باطل جز چهار انگشت فاصله نيست فسئل عليه‌السلام عن معنى قوله هذا فجمع أصابعه و وضعها بين أذنه و عينه ثم قال (پرسيدند، معناى آن چيست‌؟ امام عليه السّلام انگشتان خود را ميان چشم و گوش گذاشت و فرمود) اَلْبَاطِلُ أَنْ تَقُولَ سَمِعْتُ وَ اَلْحَقُّ أَنْ تَقُولَ رَأَيْتُ باطل آن است كه بگويى «شنيدم» و حق آن است كه بگويى «ديدم نهج البلاغه : خطبه ها : پرهيز دادن از شنيدن غيبت گوهرین (گنجینه های مکتوب) https://gowharin.ir https://gowharin.ir/gowhar/100000142