چون دنیا منزلگاه راه آخرت است و آدمی را به قوت و پوشش حاجت است و آن بی کسب آدمی ممکن نیست، باید که آداب کسب بشناسد که هرکه همگی خود به کسب دنیا مشغول کند بدبخت است و هرکه همگی خود به آخرت دهد نیکبخت است، ولیکن معتدل ترین آن است که هم به معاش مشغول شود و هم به معاد، لیکن باید که مقصود معاد بود و معاش برای فراغت معاد دارد. و ما آنچه دانستنی است از احکام و آداب کسب در پنج باب بیان کنیم انشاء الله تعالی. باب اول در فضیلت و ثواب کسب باب دوم در شرطهای معاملت نادرست بود باب سوم درنگاهداشتن انصاف در معاملات باب چهارم در نیکوکاری که ورای انصاف باشد باب پنجم در نگاهداشت شفقت دین با معاملات به هم. غزالی : کیمیای سعادت : ارکان معاملت مسلمانی : رکن دوم - رکن معاملات : بخش ۲۲ - اصل سیم گوهرین (گنجینه های مکتوب) https://gowharin.ir https://gowharin.ir/gowhar/125078