موجود منقسم به دو قسم است نزد عقل یا واجب الوجود است یا ممکن الوجود ممکن دو قسم گشت یکی جوهر و عرض جوهر به پنج قسم شد ای ناظم عقود جسم و دو اصل او که هیولی و صورت است پس نفس و عقل این همه را یاد گیر زود نه قسم گشت جنس عرض این دقیقه را در حال بحث جوهر عقلی نمی‌نمود پس کم و کیف و این و متی و مضاف و وضع پس یفعل است و ینفعل ای مالک ودود اجناس کاینات مقولات عشر شد نی گشت کم ازین نه بر این دیگری فزود شاه نعمت‌الله ولی : قطعات : قطعهٔ شمارهٔ ۶۸ گوهرین (گنجینه های مکتوب) https://gowharin.ir https://gowharin.ir/gowhar/47619