علم حق است کامده ست پدید لیکن اندر مراتب تقیید علم یاد آرد استناد به حق چون بود حق ز قیدها مطلق یا بود مستند به حق زان رو که برآید به صورت من و تو قسم اول بود به نسبت ذات مستمرالثبوت و الاثبات نشود متصف به قسم دگر جز به وقت ظهور و در مظهر هر لنعلم که هست در قرآن قسم ثانی بود مصحح آن ور نه قسم نخست از ادراک از حدوث و عروض باشد پاک ذکرالعلم مع کلا قسمیه فرعوا سایر الصفات علیه جامی : هفت اورنگ : سلسلةالذهب : دفتر اول : بخش ۷۸ - اشارت به تقسیم علم به علمی که مضاف به مرتبه جمع است و به علمی که مضاف به مرتبه فرق است و علی هذاالقیاس سائرالصفات گوهرین (گنجینه های مکتوب) https://gowharin.ir https://gowharin.ir/gowhar/65563