اختلاف عقل‌ها در اصل بود بر وفاق سنیان باید شنود بر خلاف قول اهل اعتزال که عقول از اصل دارند اعتدال تجربه و تعلیم بیش و کم کند تا یکی را از یکی اعلم کند باطل است این زان که رای کودکی که ندارد تجربه در مسلکی بر دمید اندیشه‌یی زان طفل خرد پیر با صد تجربه بویی نبرد خود فزون آن به که آن از فطرت است تا ز افزونی که جهد و فکرت است تو بگو داده‌ی خدا بهتر بود یا که لنگی راهوارانه رود؟ مولوی : مثنوی معنوی : دفتر سوم : بخش ۵۹ - عقول خلق متفاوتست در اصل فطرت و نزد معتزله متساویست تفاوت عقول از تحصیل علم است گوهرین (گنجینه های مکتوب) https://gowharin.ir https://gowharin.ir/gowhar/8238