هست میزان عبارت از معیار پی تشخیص پایه و مقدار تا بسنجند قدر اشیا را صورتش مختلف بود ما را ز اختلاف حقایق اعیان وضع میزان شود مناسب آن در قیامت نهند میزان را سختن قدر و قیمت انسان را تا بسنجد کم و زیاد همه عمل و علم و اعتقاد همه روز بازار حشر، این میزان نیست جز فرد کامل انسان تا ازو مر تو را چه مایه رسد در موالات او چه پایه رسد قرب و بعد تو از طریقت او عدم اقتفا به سیرت او هست نقص وکمال ذات تو را حسنات است و سیئات تو را پس نبی و وصی در امّت خوبش هست میزان معدلت اندیش لاجَرَم گفته اند آلِ رَسول محک امتحان رد و قبول که موازین معدلت ماییم کاشف قدر و منزلت ماییم حزین لاهیجی : مثنویات : ودیعة البدیعه : بخش ۲۹ گوهرین (گنجینه های مکتوب) https://gowharin.ir https://gowharin.ir/gowhar/83633