eitaa logo
شریعت
8 دنبال‌کننده
18 عکس
8 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
در چه شرایطی توبه موجب سقوط حد یا تعزیر می شود؟ تنها در صورتی حد و تعزیر جاری نمی شود که قبل از دستگیری توبه کند و شرط صحت توبه آن است که اگر حق الناس باشد آن را بپردازد و اقرار به توبه کردن جهت اثبات اصل جرم کافی نیست. مکارم
پرسش: خوردن ژلاتین چه حکمی دارد ؟ پاسخ: اگر شک کنید که ژلاتین ، از گیاه گرفته شده یا از حیوان ، خوردن آن جایز است و تفحص لازم نیست ، ولی اگر بدانید که از حیوان گرفته شده و از تذکیه شرعی آن مطمئن نباشید خوردن آن جایز نیست حتی ـ بنا بر احتیاط واجب ـ اگر از استخوان های حیوان فراهم شده باشد. بلی اگر علم و یقین داشته باشیم که مواد آن استحاله شده و در ضمن عملیات شیمیایی دگرگون شده است خوردن آن مطلقا اشکال ندارد. اما این امر ثابت نشده است. سیستانی
پرسش: یکی از شرکاء می گوید یا سهام مرا بخرید یا اینکه سهم خودتان را به من بفروشید و آنها قبول نمی کنند تکلیف من چیست ؟ پاسخ: ملزم نیستند نه به خرید و نه به فروش، و شریک می تواند سهم خود را به دیگری بفروشد . سیستانی
اگر مردی در پیام های رد و بدل شده با نامحرم، با استفاده از عباراتی مانند دوستت دارم، نسبت به او ابراز عشق و علاقه کند، آیا این کار در شرع تعزیر دارد؟ معیار شرعی تعزیر در روابط نامشروع چیست؟ این گونه مسائل حکم رابطه نامشروع دارد و معیار آن تشخیص عرف است در صورت ثابت شدن حاکم شرع می تواند تعزیر کند. مکارم
اگر سارق قبل از طرح شکایت، مورد عفو مال باخته قرار گیرد، آیا حاکم شرع مى تواند بنا به مصالحى حدّ را اجرا نماید؟ اگر گذشت شاکی بعد از شکایت و دستگیری سارق بوده باشد فایده ای در اجرای حد ندارد و حد اجرا می شود امّا در صورتى که قبل از طرح شکایت او را عفو کند، حاکم شرع نمى تواند حدّ را اجرا کند; ولى اگر مصالح مهمّى ایجاب کند، تعزیر او جایز است. مکارم
آیا عدم رعایت هر نوع قانون و آیین نامه و دستورالعمل های حکومتی حرام است و عدم رعایت آن ها موجب سقوط عدالت فرد می شود؟ آیا عدم رعایت این تکلیف از سوی قاضی موجب سقوط عدالت می شود؟ قوانین جمهوری اسلامی که از زیرنظر فقهای شورای نگهبان می گذرد مخالفت با آن همچون مخالفت با قوانین شرع است ، در صورتی که اصرار بر مخالفت آن داشته باشد موجب ساقط شدن از عدالت می شود. مکارم
مجازات طرفداری و حمایت از قاتل آیا وقتی کسانی از یک طایفه کسانی از قبیله ی دیگر را به قتل می رسانند چنانچه بقیه ی افراد قبیله از آنها طرفداری کنند، آیا نسبت به آنان می توان تعزیر و تنبیه در نظر گرفت ؟ در صورتي كه واقعا طرفداري كنند، تعزير مي شوند. مکارم
ثبوت قذف با نوشتن نسبت زنا یا لواط در فضای مجازی اگر از طریق نوشتن و پیامک کردن یا نوشتن بر روی صفحات مجازی به کسی نسبت زنا و لواط داده شود حدقذف ثابت میشود؟ تعزیر شدید دارد.‌ مکارم
معیار اهانت مستحق تعزیر معیار فقهی برای اهانتی که مشمول حکم حد یا تعزیر شود کدام است ؟ هرگونه اهانت شدید مشمول تعزیر است.‌ مکارم
مجازات تظاهر به شرابخواری افرادی با سو استفاده از فضای مجازی با افتخار خود را در حال نوشیدن و یا نمایش مشروبات الکلی و ابجو و غیره نشان میدهند آیا چنین اعمالی مستلزم حد شرعی شراب خوار است ؟ با این موضوع اثبات شرابخواری نمی شود ولی این کار چون تجاهر به فسق در ظاهر است تعزیر دارد. ‌ مکارم
پرسش: حکم آرایش خفیف و خیلی کم چیست آیا باید پوشیده شود یا خیر؟ پاسخ: آرایش به هر مقداری که باشد حرام است و پوشاندن آن از دید نامحرم واجب است. سیستانی
پرسش: آیا استفاده از لنزهای رنگی برای چشم جلو نامحرم جایز است؟ پاسخ: اگر عرفا زینت شمرده شود جایز نیست. سیستانی
پرسش: زنی که روی خود را نمی گیرد می تواند موهای صورت و ابروان را بردارد؟ و پودر طبیعی و سبک بر صورت بزند؟ پاسخ: برداشتن موی صورت، و باریک کردن ابروان، مانع از باز گذاشتن رو نمی شود به شرط آنکه از افتادن در گناه ایمن باشد و باز گذاشتن صورت به انگیزه نگاه نامحرمان به او نباشد. ولی پس از استفاده از پودر و وسایل آرایشی، پوشاندن صورت واجب است. سیستانی
پرسش: اگر دست وصورت به طور مصنوعی برنزه شود وضوء باطل است واصلا ً گناه دارد وحرام است؟ پاسخ: وضوء صحیح است وبرنزه کردن فی نفسه اشکال ندارد ولی اگر عرفا زینت شمرده شود باید از دید نامحرم بپوشانند. سیستانی
پرسش: من انگشتای دستم را لاک میزنم ایا می توانم جلو برادر شوهرم با حجاب بیام ولی لاک دستم معلوم باشد؟ پاسخ: جایز نیست و باید پوشیده شود. سیستانی
پرسش: من مرد هستم ، دندانهای اینجانب روکش طلا دارند . برای نماز اشکال دارد یا خیر ؟ پاسخ: نماز صحیح است ولی دندانهای طلا اگر دیده شوند اشکال دارد. سیستانی
پرسش: گریم کردن چه حکمی دارد ؟ پاسخ: گریم فی حد ذاته اشکال ندارد ولی لمس بدن نامحرم جائز نیست و گریم کردن زن توسط مرد نامحرم حتی اگر مستلزم لمس نباشد جایز نیست . سیستانی
پرسش: آیا استفاده از انگشتر و دستبند و سرمه زدن جلو نامحرم از زینتهایی که استثنا شده و اشکال ندارد؟ پاسخ: انگشتر و دستبند و سرمه گرچه از زینت ظاهری است که پوشاندن انها واجب نیست ولی باید استفاده کردن از آنها به این قصد نباشد که مرد نامحرم را به نگاه شهوت الود وادار کند و همچنین به طور عموم موجب تحریک شهوت نباشد که منجر شود به ابتلای زن به گناه شود، بلکه حتی در غیر این حال احتیاط مستحب ترک اظهار انها است. سیستانی
پرسش: آیا استفاده از حلقه یا انگشتر ساده برای زن در اماکن عمومی مثل محل کار زینت محسوب شده و استفاده از آن جایز است ؟ پاسخ: جایز است. سیستانی
پرسش: من مرد هستم آیا با حلقه ای که از جنس طلای سفید است می شود نماز خواند؟ در حالت عادی همراه من باشد چه حکمی دارد؟ پاسخ: اگر از جنس طلا باشد پوشیدن آن حرام و نماز خواندن هنگام پوشیدن آن باطل است ولی اگر آلیاژ دیگر مانند پلاتین باشد مانعی ندارد. و همراه داشتن طلا در جیب مثلا اشکال ندارد. سیستانی
پرسش: آیا رفتن به سینما با توجه به وجود صحنه ها یا صداهای غیر شرعی جایز است ؟ پاسخ: نگاه کردن به فیملهای فاسد و عریان با شهوت حرام است و همچنین نگاه بدون شهوت و همچنین شنیدن موسیقی مناسب مجالس لهو و لعب و خوشگذرانی است حرام است و همچنین شنیدن غنا . سیستانی
پرسش: آیا دیدن شبکه های تلویزیونی و فیلمهای سینمائی جایز است؟ پاسخ: اگر مشتمل بر مقاطع لخت و کارهای منکر باشد نگاه کردن با شهوت حرام است و بدون شهوت نیز به احتیاط واجب جایز نیست. سیستانی
پرسش: آیا یادگیری هنر رقص جایز است؟ پاسخ: بنابر احتیاط به طور مطلق جایز نمی باشد. سیستانی
پرسش: رقصیدن مرد در مجلس مردانه چه حکمی دارد؟ پاسخ: بنابر احتیاط واجب جایز نیست. سیستانی
پرسش: می خواستم حکم رقص زن برای زن را در مجالس عروسی اگر صرفا برای ابراز شادی عروسی باشد را بدانم؟ پاسخ: بنابر احتیاط لازم جایز نیست. سیستانی