May 11
توضيح المسائل (محشى - امام خمينى)؛ ج2، ص: 453
مسأله 2369 اگر خود زن و مرد بخواهند صيغۀ عقد غير دائم را بخوانند، بعد از آن كه مدّت و مهر را معيّن كردند، چنانچه زن بگويد: «زَوَّجْتُكَ نَفْسىِ فِى الْمُدَّةِ الْمَعْلُومَةِ عَلَى الْمَهْرِ الْمَعْلُوم» بعد بدون فاصله مرد بگويد: «قَبِلْتُ»، صحيح است و اگر ديگرى را وكيل كنند و اوّل وكيل زن به وكيل مرد بگويد: «مَتَّعْتُ (4) مُوَكِّلَتِى مُوَكّلَكَ فِى الْمُدَّةِ الْمَعْلُومَةِ عَلَى الْمَهْرِ الْمَعْلُوم» پس بدون فاصله وكيل مرد بگويد: «قَبِلْتُ لِمُوَكّلى هٰكَذا» صحيح مىباشد.
توضيح المسائل (محشى - امام خمينى)؛ ج2، ص: 453
مسأله 2370 عقد ازدواج چند شرط دارد: اوّل: آن كه به عربى صحيح خوانده شود به احتياط واجب (1) و اگر خود مرد و زن نتوانند صيغه را به عربى صحيح بخوانند، به هر لفظى كه صيغه را بخوانند صحيح است و لازم هم نيست كه وكيل بگيرند
توضيح المسائل (محشى - امام خمينى)؛ ج2، ص: 450
مسأله 2363 در زناشويى چه دائم و چه غير دائم بايد صيغه خوانده شود و تنها راضى بودن زن و مرد كافى نيست و صيغۀ عقد را يا خود زن و مرد مىخوانند، يا ديگرى را وكيل مىكنند كه از طرف آنان بخواند
توضيح المسائل (محشى - امام خمينى)؛ ج2، ص: 482
مسأله 2424 زنى كه صيغه شده اگر چه آبستن شود حق خرجى ندارد. از شوهر ارث نمىبرد و شوهر هم از او ارث نمىبرد.
زنجانى: مگر حقّ خرجى یا ارث بردن را براى وى شرط كرده باشند.