eitaa logo
شرح حال
1.2هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
1.2هزار ویدیو
135 فایل
کانال شخصی حمیدرضا باقری - طلبه (مقطع درس خارج) - نویسنده (کتاب‌های آقا‌روح‌الله - حاج‌آقا روح‌الله - لِله و...) @hamidreza_baghery کانال‌های دیگر بنده👇 https://eitaa.com/ayat_va_revayat https://eitaa.com/sharhehal_hoze
مشاهده در ایتا
دانلود
✍تفاوت دموکراسی خمینی و «آمریکایی و انگلیسی» و آنچه ما تصور می‌کنیم... 🔻بنده خدایی این جمله را برایم فرستاده بود: دموکراسی از نظر خمینی یعنی مردم حق دارند برای خودشان تصمیم بگیرند و شاه را عوض کنند اما حق ندارند برای خودشان تصمیم بگیرند و ولی فقیه را عوض کنند! 🔰 پاسخ دادم: 🔻 واقعیت این است که آن دموکراسی که خمینی می‌گوید و دموکراسی که غرب می‌گوید کاملا متفاوت هستند و اتفاقا چیزی که معمول مردم ما از دموکراسی تصور می‌کنند هم با آنچه هرکدام از آن دو می‌گویند، بسیار متفاوت است. 🔻 آن دموکراسی‌ که معمولا مردم ما تصور می‌کنند در عالم در جریان است این است که توده مردم به نحو مطلق حق تعیین سرنوشت خود را دارند، هر تصمیمی که آنها گرفتند، باید اجرا شود. اما مثلا در انگلستان و برخی دیگر از کشورهای اروپایی دموکراسیشان ذیل پادشاهی و ملکه است و مردم تا جایی حق تعیین سرونشت خود را دارند که به اختیارات گسترده ملکه و خاندان پادشاهی و دارایی‌های آنها مربوط نباشد! 🔻 لابد فکر می‌کنید پادشاهی در انگلستان یک مقام تشریفاتی است؟! برای اینکه معلوم شود، چه اختیارات گسترده و اموال گسترده‌ای در دست ملکه انگلستان است، پیشنهاد می‌کنم، مستند «رمز و راز ملکه» را ببینید:👇 http://www.doctv.ir/program/150326 🔻و باز لابد فکر می‌کنید انگلستان و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس فقط یک استثناء در جهان دموکراسی امروز هستند اما خوب است بدانید کشورهایی مثل سوئد، بلژیک، هلند، نروژ، ژاپن، استرالیا، کانادا، نیوزلند، اسپانیا نیز نمونه‌های دیگری از کشورهایی هستند که دموکراسی آن‌ها ذیل حکومت پادشاهی است! 🔻 اما این آخر قصه نیست در کشورهایی هم که پادشاه ندارند، اینطور نیست که باز توده مردم حق تعیین سرنوشت خود را به نحو مطلق داشته باشند. مثلا دموکراسی در آمریکا حتی در ظاهر هم حق تعیین سرنوشت را به توده مردم نمی‌دهد و بلکه یک افراد خاصی در دو مجلس که یکی ترکیب آن براساس جمعیت ایالت‌ها و یکی بر اساس تعداد ایالت‌ها مشخص شده است، به عنوان نخبگان سیاسی اجتماعی انتخاب می‌شوند و بعد این افراد رئیس جمهور را انتخاب می‌کنند، ولو نظر اکثریت از توده مردم با فرد دیگری باشد اما آنچه قانونی است رای اعضای این دو مجلس است. برای آشنایی بیشتر با ساختار حکومت آمریکا و مدل انتخاب رئیس جمهور پیشنهاد می‌کنم مستند «قصه فیل و الاغ» را ببینید:👇 https://tv3.ir/program/46320 اما واقعش! این حداقل از نمایش دموکراسی غربی هم فقط در ظاهر است و در واقع این لابی‌های ثروتمند صهیونیستی هستند که با ابزار رسانه و پول مشخص می‌کنند که قدرت سیاسی در دست چه اشخاصی باشد و چه قانون‌هایی مصوب شود ولو مثلا جنبش ۹۹ درصدی مردم آمریکا شکل بگیرد باز محکوم به شکست است. برای آشنایی بیشتر با این دست‌های پشت صحنه نیز پیشنهاد می‌کنم مستند «لابی صهیونیستی در آمریکا» یا «روزی روزگاری ترامپ» را ببینید:👇 https://www.aparat.com/v/2havq/ https://www.aparat.com/v/09NeX/ 🔻 نکته جالب توجه دیگر در مورد دموکراسی غربی هم احترام آنها به دموکراسی و رای مردم در دیگر کشورها است که توهمی بیش نیست و آمریکا در هر کجای دنیا از اوکراین تا شیلی و ونوزوئلا و آرژانتین و مصر و الجزایر و ایران و... هرجا که باشد هر مردمی علیه رژیم‌های متمایل به آمریکا و دیگر همدستانش قیام کنند، آنها به خود اجازه می‌دهند در این کشورها با کودتا یا حمله نظامی فرق نمی‌کند به هر حال حکومت متمایل به خود را به قدرت بازگردانند. 📌 راستی مسخره‌ترین مجلس و دموکراسی دنیا نیز در سازمان ملل متحد وجود دارد، سازمان مللی که قانونا اگر همه کشورها یک رای داشتند، یک ابرقدرت می‌تواند آن را وتو کند! اکثریت دنیا مقابل چندابرقدرت پیروز جنگ جهانی دوم پشم هم حساب نمی‌شوند! 📌ادامه👇 @sharhe_hal
🔻 و اما آن دموکراسی که خمینی و شاگرد مکتبش خامنه‌ای می‌گویند: در این دموکراسی، میزان رای مردم و قانون خداست، حتی خمینی نیز یک رأی بیشتر ندارد و او مهم‌ترین محافظ جمهوریت است. اگر او نباشد: 👈 «ديكتاتورى مى‏‌شود. آن كه جلو مى‏‌گيرد از اينكه رئيس جمهور ديكتاتورى نكند، آن كه جلو مى‏‌گيرد از اينكه رئيس ارتش ديكتاتورى نكند، رئيس ژاندارمرى ديكتاتورى نكند، رئيس شهربانى ديكتاتورى نكند، نخست وزير ديكتاتورى نكند؛ آن فقيه است. آن فقيهى كه براى امّت تعيين شده است، و امام امّت قرار داده شده است، آن است كه مى‏خواهد اين ديكتاتوري‌ها را بشكند و همه را به زير بيْرَق اسلام و حكومت قانون بياورد. اسلام، حكومتش حكومت قانون است؛ يعنى قانون الهى، قانون قرآن و سُنَّت است. و حكومت، حكومتِ تابع قانون است؛ يعنى خود پيغمبر هم تابع قانون، خود امير المؤمنين هم تابع قانون، تخلّف از قانون يك قدم نمى‏‌كردند و نمى‏‌توانستند بكنند. خداى تبارك و تعالى مى‏‌فرمايد كه اگر چنانچه يك تخلُّفى بكنى، يك چيزى را به من نسبت بدهى، تو را اخذ مى‏‌كنم، و وَتينَت‏ را قطع مى‏‌كنم. « صحيفه امام ؛ ج‏ ۱۱؛ ص: ۲۲.» 🔻 در دموکراسی خمینی، مردم مقابل هیچ کس جز قوانین الهی خاضع نیستند. حتی وقتی در سال ۶۲ برخی ادعا می‌کنند چرا مردم رای دهند و ولی فقیه یا جمعی از فقها عوض نمایندگان مردم سرنوشت مردم را مشخص کنند. در ۹ اسفند ۱۳۶۲ می‌گوید: 👈 «انتخابات‏ در انحصار هيچ كس نيست، نه در انحصار روحانيين است، نه در انحصار احزاب است، نه در انحصار گروه‌هاست. انتخابات مال همه مردم است. مردم سرنوشت خودشان دست خودشان است. و انتخابات براى تأثير سرنوشت شما ملت است. از قرارى كه من شنيده‏ام در دانشگاه بعض از اشخاص رفته‏اند گفته‏‌اند كه دخالت در انتخابات، دخالت در سياست است و اين حق مجتهدين است. تا حالا مى‏‌گفتند كه مجتهدين در سياست نبايد دخالت بكنند، اين منافى با حق مجتهدين است، آنجا شكست خورده‏‌اند حالا عكسش را دارند مى‏‌گويند. اين هم روى همين زمينه است، [...] اين طور نيست كه انتخابات را بايد چند تا مجتهد عمل كنند.» 📌 برای اینکه تفاوت واقعی دموکراسی از منظر خمینی و غربی‌ها را معلوم کنیم به گذشته خمینی‌ها که همیشه دوشادوش مردم برای اقامه عدالت جنگیدند بنگریم و گذشته غربی‌ها یک تاریخ را جنایت و خون‌ریزی کردند و حال، همان‌کارها را با کت و شلوار اتوکشیده و ظاهر دموکراسی می‌کنند. @sharhe_hal
این شب‌ها مستند سرزمین شگفتی‌ها از تلویزیون پخش می‌شود. اگر در قرآن تعبیر بارکنا یعنی ما برکت دادیم را جستجو کنید. ۶ بار این تعبیر بکار رفته که حداقل ۴ بار آن مربوط به سرزمین شام که سوریه بخش عمده آن محسوب می‌شود، است. تعابیری عجیبی شبیه: «الْأَرْضِ الَّتِي بَارَكْنَا فِيهَا لِلْعَالَمِينَ» برای جهانیان در آن برکت نهادیم؛ یا «بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَآ» به آن برکت دادیم تا بخشی از نشانه‌های عظمت خود را نشان دهیم. از میان گزینه‌های همکاری اقتصادی ایران شاید بتوان گفت مهم‌ترین آنها ظرفیت سوریه است که در مجموعه مستند ثریا به خوبی بخش‌های زیادی از آن نشان داده شده است. پیشنهاد می‌کنم این مجموعه مستند را به افراد مختلف خصوصا فعالان اقتصادی و مسئولان دولتی معرفی کنید. .... بایگانی‌های مستند سوریه - دفتر اقتصادی ایران در حلب سوریه - سرمایه گذاری در سوریه https://iransyriaeconomy.com/category/%D9%85%D8%B3%D8%AA%D9%86%D8%AF-%D8%B3%D9%88%D8%B1%DB%8C%D9%87/
شرح حال
✍️ هم‌اندیشی در باب معیشت طلاب هجرت کننده از قم... 🔰 با یک مجموعه از دوستان طلبه شیرازی به درخواست
✍️ معیشت طلاب با دولت یا مردم... ✅ برای اینکه یک حیات اجتماعی شکل بگیرد اولین کار تقسیم وظایف است، یکی متمرکز می‌شود بر نانوایی، یکی قصاب، یکی کشاورز و... همه این شغل‌ها برای حفظ حیات اجتماع لازم است و اگر کسی به آنها نپردازد، کار اجتماع لنگ می‌شود. یعنی همه این شغل‌ها که حیات اجتماعی به آنها وابسته است از کشاورز و معلم، طبیب و قاضی و پلیس تا نظافت‌چی شهر همه عقلا واجب است و به تبع آن شرعا هم وجوب کفایی پیدا می‌کنند و می‌شود در انجام آنها نیت لله کرد و هم پول گرفت و هم ثواب برد. کسی هم در مورد اینکه بایست مردم مستقیما خرج این مشاغل مورد نیاز اجتماع را بدهند مثل بقال و کشاورز یا از بیت‌المال آنها را تامین کند مثل معلم و قاضی هیچ شک و شبهه‌ای ندارد. ✅ حتی این هم اهمیت ندارد که آن شغل الان بکار بیاید یا نه، ممکن است شغلی مخصوص شرایط اضطرار باشد، مثلا یک نیروی نظامی باشد که در شرایط عادی کار خاصی برای مردم انجام ندهد و شاید در تمام عمر خود هم حتی یکبار، برای تامین امنیت مردم نیاز نشود وارد یک صحنه درگیری شود اما ولو در تمام عمر خود هم از بیت‌المال پول دریافت کند کسی در آن اشکالی نمی‌بیند. ✅ یکی از نیازهایی هم که دین برای حفظ حیات اجتماعی جامعه لازم می‌داند، وجود برخی افراد است که در منابع دین اجتهاد کنند و پاسخ مسائل مختلف دینی از شبهات اعتقادی تا احکام تکلیفی و... را بدهند و یا کسانی به عنوان مبلغ و... تربیت شوند و نقش‌های مختلف تربیتی، تبلیغی، اجتماعی، سیاسی، مثل قضاوت و... را به عهده بگیرند. ✅ برای تامین این نیاز اجتماع طبیعتا باید افرادی سال‌های دراز زحمت بکشند تا بتوانند یک مجتهد یا مبلغ خوب دین شوند و این افراد هم برای ادامه زندگی نیازمند تامین مسکن، ازدواج و خلاصه معیشت خود هستند. ✅ پای این نیاز و این بنده خداها که به میان می‌آید تازه اشکالات و شبهات شروع می‌شود.😳 ⬅️ یک دسته از اشکالات مربوط به برخی لائیک‌هایی است که با اصل این نیاز مشکل دارند؛ ⬅️ یا سکولارهایی که این نیاز را به نحو حداقلی می‌بینند که مثلا فرقی بین یک روحانی که سال‌ها تحصیل کرده است با یک پیرمرد کشاورزی که در یک مسجد امام جماعت است و برخی مسائل مردم را از روی رساله می‌خواند قائل نیستند. 📌 شبهات آنها باشد برای جای خودش و از محل بحث ما خارج است. ✅ اما در میان کسانی که در این نیاز جامعه و لزوم تأمین طلاب برای تحصیل و تبلیغ دین به نحو احسن، شکی ندارند هم اختلاف نظرهایی وجود دارد:🤔 ⬅️ برخی قائل هستند همین سیستمی که طلاب به واسطه هدایا و کمک‌ها و نذورات مردم زندگی می‌کرده‌اند خوب است و باید باقی بماند؛ ⬅️ برخی معتقدند که دولت وظیفه دارد هزینه زندگی طلاب را تامین کند؛ ⬅️ برخی معتقدند حوزه باید از حکومت مستقل باشد و خود حوزه باید چنین کند که البته آن هم مشکلات زیادی دارد و عملا نمی‌تواند! ✅ این اختلاف نظرها لااقل در دو بازه زمانی بسیار جدی می‌شود: یکی از آنها در دوره آیت‌الله بروجردی پس از رونق گرفتن حوزه و در طرح اصلاحات حوزه در آن زمان و یکی هم اوایل پیروزی انقلاب است، از دغدغه مندان اصلی این ماجرا هم کسانی چون: آیت‌الله بروجردی، امام و شهید مطهری هستند و این ماجرا یک بار موجبات اختلاف نظر جدی امام و شهید مطهری با آیت‌الله بروجردی و یک‌بار هم اختلاف نظر جدی شهید مطهری با امام البته بعد از انقلاب را فراهم، می‌کند. 🤔تازه حالا ظاهرا قضیه خیلی جالب شد!😊 📌ادامه دارد... ....... 📝 یاداشت‌های قبل در همین موضوع:👇 ✍️ طلبه‌ای که پشتش گرم نیست... (قسمت اول) https://eitaa.com/sharhe_hal/3665 ✍️ اهل هجرت و تلاش که باشی... (قسمت دوم) https://eitaa.com/sharhe_hal/3667 ✍️تردید در تکلیف هجرت؟... (قسمت سوم) https://eitaa.com/sharhe_hal/3671
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مراسم نمادین پیاده روی جاماندگان اربعین، موکب‌های عزاداری، اکبرآباد کوار، اربعین ۱۴۴۳ق. مسیر پیاده روی از داخل اکبرآباد تا گلزار شهدا. .... چندسال قبل وقتی شهدای گمنام مدرسه معصومیه قم را می‌خواستند در حیاط مدرسه خاک کنند، دو نفر از طلاب خواب دیده بودند که پیکر امام حسین علیه السلام چندین تکه شده است و چند تکه از این بدن را می‌خواهند همانجا خاک کنند. بزرگی این خواب را چنین تأویل می‌کرد که این شهدا مثل پاره‌های بدن اباعبدالله(ع) هستند. امسال تابستان هم یکی از دوستان طلبه‌ام چند روزی هر روز سر قبر شهدای گمنام کوار می‌رفت، یک روز عصر، جمعی از خانم‌ها به آنجا می‌آیند و از ایشان که آنجا بوده می‌خواهند برایشان روضه اباعبدالله بخواند. همان شب یکی از اقواممان خواب دیده بود، این بنده خدا در وسط ضریح امام حسین(ع) داشته برای مردم روضه می‌خوانده، تلاقی این خواب و آن اتفاق بنده را یاد همان تأویل انداخت. حقیقتا این شهدا مثل پاره‌های تن اباعبدالله(ع) هستند. @sharhe_hal
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تصاویر مراسم نمادین اربعین ۱۴۴۳ق اکبرآباد کوار. @sharhe_hal
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یکشنبه عصر بالاخره بعد از رسیدن اخبار متعدد از باز بودن مرز دلم هوایی شد و تصمیم گرفتم، حرکتی بزنم، شاید روزیم شد. با سه تا از دوستان حرکت کردیم، صبح رسیدیم ایلام، مسیر مهران رو بسته بودند، از راه قدیمش رفتیم، مهران هم از پل زائر مسیر پایانه مرزی رو بسته بودند، پیاده از کلی آن‌ورتر از رودخانه رفتیم و خلاصه چندتا مانع دیگر را هم همینجور رد کردیم، از هر مانعی که رد می‌شدی عده‌ای بودند که از آن رد شده بودند و کسی هم دیگر با آنها کاری نداشت. نیروهای نظامی خیلی خوش اخلاق بودند، مداحی و پذیرایی می‌کردند اما تلاش داشتند مردم را هم با محدودیت‌هایی که عراق مشخص می‌کرد کنترل کنند، ایران را راحت رد کردیم اما عراق باید پاسپورت تاریخ‌دار می‌داشتی ولی پاسپورت من تاریخش تمام شده بود و عراق اجازه ورود نداد. چیزی که مشهود بود عدم همکاری طرف عراقی برای اعزام زائر بود، چون طرف ایرانی هر وقت عراق مرز را باز می‌گذاشت هر ملاکی آنها برای ورود اعمال می‌کردند این طرف در همان سطح کوتاه می‌آمد، اگر عراق فقط پاسپورت می‌خواست این طرف مثلا به نداشتن مهر خروج از کشور گیر نمی‌داد، اگر عراق مرز را باز می‌کرد و حتی با شناسنامه هم راه می‌داد (مثل مرز شلمچه و مهران در روز یکشنبه ۴ مهر) ایران هم سخت نمی‌گرفت. برخی می‌گفتند خاک بر سرت جمهوری اسلامی که قانون‌گذاری بلد نیستی، دیگر کسی به حرف‌هایت اعتماد نمی‌کند. ولی من می‌گویم به تو افتخار می‌کنم جمهوری اسلامی که پای زائر کربلا که وسط باشد همه این انتقادها را به جان می‌خری و زیر حرفت می‌زنی و تمام تلاش را می‌کنی تا هرچه می‌شود با زائران همکاری شود. @sharhe_hal
https://ictgifts.ir/UniversityStudents اینترنت هدیه طلاب و دانشجویان
سلام به دوستان عزیز پیشنهاد می‌کنم از صوت‌های اساتید مدرسه تخصصی امام کاظم(ع) به خصوص صوت‌های روزهای پنجشنبه، استفاده کنید. https://eitaa.com/hosoon_sal99 در میان این صوت‌ها هم دو صوت را پیشنهاد می‌کنم حتما دنبال کنید. ۱. کلاس صحیفه استاد وحیدی که هر هفته پنجشنبه‌ها صبح برگزار می‌شود و صوت‌های آن در کانال گذاشته می‌شود. این درس عملا درس توحید و زندگی است. برای جستجوی آن کلمات زیر را جستجو کنید، صوت‌هایش را پیدا می‌کنید. ۲. کلاس عدالت اقتصادی حجت‌الاسلام قنبریان، مباحث ایشان برای آشنایی با موضوعات جدید و باز شدن باب‌هایی برای تحقیق بیشتر در مسائل فقهی خیلی خوب است. برای جستجوی آن هشتک زیر را در کانال مدرسه امام کاظم جستجو کنید.
شرح حال
✍️ معیشت طلاب با دولت یا مردم... ✅ برای اینکه یک حیات اجتماعی شکل بگیرد اولین کار تقسیم وظایف است،
✍️ معیشت طلاب با دولت یا مردم... (قسمت دوم) ✅ در یاداشت‌های قبل از این صحبت شد که طلبه‌ای که اهل هجرت و زحمت کشیدن در راه انجام وظیفه‌اش است خداوند رزق او را متکفل است، گاهی وظیفه هجرت به قم و گاهی وظیفه هجرت از قم و وقتی در راه وظایف معلومت زحمت بکشی و اهل مجاهده باشی وعده قطعی خداوند است که تکلیف بعدی را هم برایت روشن می‌کند. ✅ تا اینجا از نگاه یک طلبه به قضیه بود اما از نگاه یک مسئول چه؟ مسئول می‌تواند بگوید الحمد لله خود خدا رزق طلاب را متکفل شد؟ طلبه سرباز است و وظیفه‌اش آموزش دیدن و حضور در صحنه جهاد است اما فرمانده او می‌تواند بگوید: «فَاذْهَبْ أَنْتَ وَ رَبُّكَ فَقاتِلا إِنَّا هاهُنا قاعِدُون‏»؛ خداوند عالم را عالم اسباب قرار داده است و مسئول موظف است برای اسباب روزی طلبه فکر کند. ✅ در یاداشت اخیر نیز اشاره شد که یکی از نیازهای ضروری جامعه از منظر دین، وجود افرادی برای اجتهاد و تبلیغ دین است و از این جهت که این افراد باید چندین سال ممحض در تحصیل باشند تا بتوانند جوابگوی نیازهای اجتهادی و تبلیغی دین باشند و در این سال‌ها و حتی بعد از تحصیل و هنگام تبلیغ اگر منبع درآمدی ندارند مسئول اجتماع موظف است برای تامین زندگی آنها فکری کند. البته در شکل تامین معیشت طلاب اختلاف نظرهایی بین افراد شاخصی چون آیت‌الله بروجردی، امام و شهید مطهری وجود دارد. ✅ شهید مطهری مقاله‌ای در کتاب بحثى درباره مرجعيت و روحانيت در سال ۱۳۴۱ش در باب اهمیت اصلاح مساله طرز ارتزاق روحانیون می‌گویند: 👈 «چرا درگذشته حوزه‌های علمی و روحانی ما از لحاظ رشته‌های مختلف تفسیر، تاریخ، حدیث، فقه و اصول، فلسفه، کلام، ادبیات و حتی طب و ریاضی جامع و متنوع بود و در دوره‌های اخیر تدریجی به محدودیت گرائیده است و به‌اصطلاح در گذشته به‌صورت جامع و دانشگاه بود و اخیراً به‌صورت کلیه و دانشکده فقه درآمده و سایر رشته‌ها از رسمیت افتاده است؟ چرا افراد بیکار و مزاحم و علف هرزه در محیط مقدس روحانیت زیاد است،{...} چرا اساساً در میان ما سکوت و سکون و تماوت و مرده فروشی بر حریت، تحرک و زنده صفتی ترجیح دارد و هرکس بخواهد مقام و موقع خود را حفظ کند ناچار است که زبان در کام کشد و پای در دامن بچیند؟ چرا برنامه‌های تحصیلی ما مطابق احتیاجات تنظیم نمی‌شود؟ چرا تصنیف و تألیف و نشریه و مجله به‌قدر کافی نداریم؟ چرا بازار القاب، عناوین، ژست و قیافه و آراستن هیکل در میان ما این‌قدر رایج است و روزبه‌روز مع الاسف زیادتر و رایج‌تر می‌گردد؟ چه رمزی در کار است که زعماء صالح و روشنفکر ما همین‌که در رأس کارها قرار مى‏‌گیرند، قدرت اصلاح از آن‌ها سلب مى‏‌گردد {...} یکى از دوستان نظرى ابراز داشت که من نظر او را بر نظر خودم و سایر نظرها ترجیح دادم و اکنون نیز بر همان عقیده‏‌ام. او گفت: علت اصلى و اساسى نواقص و مشکلات روحانیت، نظام مالى و طرز ارتزاق روحانیون است. عبارتى که او ادا کرد این بود: علةالعلل همۀ خرابی‌ها سهم امام است.» 📌ادامه دارد... @sharhe_hal
شرح حال
✍️ معیشت طلاب با دولت یا مردم... (قسمت دوم) ✅ در یاداشت‌های قبل از این صحبت شد که طلبه‌ای که اهل هج
✍️ معیشت طلاب با دولت یا مردم... (قسمت سوم) ✅ شهید مطهری و حضرت امام و جمع دیگری از فضلای حوزه در زمان آیت‌الله بروجردی نقدهای متعددی در باب ارتزاق طلاب به واسطه وجوهات و کمک‌های مردمی دارند که خود پرونده مفصلی است و به اختصار برخی شواهد آن را در ادامه می‌آورم. ✅ شهید مطهری در همین رابطه می‌گویند: 👈 «كار معيشت را نمى‏‌توان ساده گرفت، يك ركن از اركان اساسى حيات است، اگر مختل باشد در ساير شئون حيات اثر مى‏‌گذارد. از جمله مختصات اسلام اين است كه نقش مؤثر امر معاش را به دقت مورد توجه قرار داده است تا آنجا كه برخى پنداشته‏‌اند اسلام نظريه زيربنا بودن اقتصاد را گردن نهاده است. مكتب واقع‏بين و واقع‏گراى اسلام، اقتصاد را زيربنا نمى‏‌داند اما نقش اساسى آن را نيز ناديده نمى‏‌گيرد. اسلام اصلاح امر معاش را در همه سازمان‌هاى بزرگ و كوچك اجتماعى شرط لازم مى‏شمارد نه شرط كافى. اين است كه مى‏‌گوييم: كار معيشت را نمى‏‌توان ساده گرفت، يك ركن از اركان اساسى حيات است، اگر مختل باشد در ساير شئون حياتى اثر مى‏‌گذارد. يك نفر روحانى متدين را فرض كنيد كه با چند سر عائله، پس از چند سال تحصيل، در يكى از شهرستان‌ها رحل اقامت افكنده و مسجد و محرابى را اشغال كرده است. اين فرد از آن نظر كه متدين است در حدود امكانات خود فعاليتهايى مى‏‌كند: مسئله مى‏‌گويد، موعظه مى‏‌كند، اخلاق و تفسير و تاريخ اسلام مى‏‌گويد، و از آن نظر كه يك بشر است و خرج دارد و از مراكز روحانيت زندگى‏اش تأمين نمى‏‌شود و در حال حاضر راه زندگى‏‌اش منحصراً اين است كه از دست مردم مستقيماً ارتزاق‏ كند ناچار است كه به مريدان خود به چشم «مستغل» نگاه كند، و چون افراد ديگرى نظير خود او ممكن است در همان شهر باشند و آنها هم از همين راه زندگى مى‏كنند طبعاً به حكم ناموس خلقت يك نوع رقابت در «مريد دارى» به‏ وجود مى‏‌آيد. رقابت، احتياط بيشترى را در رعايت جانب سليقه مردم ايجاب مى‏كند. وقتى كه اين بيچاره ببيند مخالفت با عوام سبب مى‏‌شود كه از هستى ساقط گردد ممكن است پيش خود فكر كند كه نهى از منكر وقتى واجب است كه موجب ضرر و زيانى نگردد، اگر موجب ضرر و زيانى گردد تكليف ساقط است. بستگى معيشت اين فرد به مردم، احساس و انديشه تكليف شرعى او را هم عوض مى‏‌كند. من اعتراف دارم كه افراد استثنايى همواره بوده و هستند كه على‏رغم شرايط سخت اقتصادى به وظايف خود عمل كرده و مى‏‌كنند، از رقابت و مريد دارى منزّهند، ولى سخن در وضع افراد عادى و معمولى است. ضرورتى ندارد كه ما وضعى به وجود آوريم كه فقط «نخبه» ها قادر بر حسن انجام وظيفه باشند.» 📝مجموعه ‏آثار استاد شهيد مطهرى، ج‏ ۲۴، صص: ۵۰۳ - ۵۰۴. ✅ حضرت امام به کمک شهید مطهری و جمع دیگری از فضلای آن زمان طرحی در زمان پهلوی آماده می‌کنند که بخش‌های مختلفی دارد یکی از بخش‌های آن مربوط به احیای موقوفات به کمک آیت‌الله کاشانی در مجلس و تامین حوزه از این طریق است. ✅ آیت‌الله محمد یزدی نقل می‌کنند: 👈 «یکی از علمای اصفهان برایم نقل کردند که وقتی در خلال جریان‌های انقلاب (مبارزات دهه ۳۰) خدمت مرحوم صدر رسیدیم،‌‌ سیدی وارد شد و آقای صدر هم بسیار به ایشان احترام کردند. حتی عادت آن مرحوم این نبود که در مقابل کسی، تمام قد برخیزند؛ ولی مقابل این سید تازه وارد برخاستند و او را در کنار خود نشاندند. چند دقیقه بعد سید مزبور با حالت عتاب و خطاب، به مرحوم صدر گفت: « تا کی باید منتظر امثال حاج تقی و حاج نقی بود تا سهم امام بیاورند و شما به طلبه‌ها بدهید؟ آیا مشاهده نمی‌کنید که دولت، ‌اجاره و منافع موقوفات را که از آن مدارس علمیه و طلبه‌هاست به خودش اختصاص داده است؟ چرا شما اقدامی در این خصوص نمی‌کنید؟» عالم اصفهانی ادامه داد: « برای من جای سؤال بود که این آقا سید کیست که مرحوم صدر آن همه نسبت به او احترام قائل است و در عین حال او با شهامت و جرأت در محضر آقای صدر سخن می‌گوید؟ از یکی از حضار که در جوار من نشسته بود، پرسیدم که این آقا کیست؟ گفت:‌ «حاج‌آقا روح‌الله خمینی»» 📝 تلخیص خاطره، خاطرات آیت‌الله محمد یزدی، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ص: ۱۳۳. 📌ادامه دارد... @sharhe_hal
هدایت شده از خبرگزاری فارس
🖼 خط‌خطی‌های الهام از باکو! گوشه‌ای از شرارت‌های جمهوری آذربایجان و ترکیه علیه ایران را در تصاویر بالا ببینید. @Farsna - fna.ir/47ypu
هدایت شده از خبرگزاری فارس
هدایت شده از خبرگزاری فارس
هدایت شده از خبرگزاری فارس
هدایت شده از خبرگزاری فارس
هدایت شده از خبرگزاری فارس
هدایت شده از خبرگزاری فارس
هدایت شده از خبرگزاری فارس
هدایت شده از خبرگزاری فارس
نقطه اختلاف ایران و جمهوری آذربایجان کجاست؟ 🔹در نقشه پایین قسمتی که در کادر قرمز آمده نقطه اصلی اختلاف بین ایران و جمهوری آذربایجان است. 🔹این منطقه پیش از جنگ سال گذشته در کنترل ارمنستان بوده و حالا به کنترل نیروهای آذربایجان درآمده است. 🔹این قسمت که بیش از ۲۰ کیلومتر است بخشی از کریدور ارتباطی شمال – جنوب ایران به منطقه قفقاز و خاک ارمنستان است. 🔹البته ایران و ارمنستان برای خلاصی از مزاحمت های دولت آذربایجان یک مسیر جایگزین دارند که هنوز تکمیل نشده و در صورت تکمیل عملیات احداث این مسیر، نیازی به عبور کامیون های ایرانی از مسیر کاپان - گوریس نخواهد ماند.
4_5956232844769495456.ogg
1.21M
نقشه شوم ترکیه برای جمهوری آذربایجان شیخ اورخان محمداف ..... اشاره‌‌ای به هدف متمرکز کردن نیروهای تروریس در ادلب سوریه توسط ایران و انتقال آنها به آذربایجان توسط ترکیه تحت عنوان جنگ با ارمنستان برای آذربایجان و تضعیف شیعیان در این کشور و امنیت کشور خود ترکیه. .... قابل تأمل.
4_5956232844769495468.ogg
1.56M
جایگاه کنونی ایران در قفقاز و جمهوری آذربایجان شیخ اورخان محمداف ..... صحبت‌هایی در مورد جایگاه فرهنگی ایران در آذربایجان.