10.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 نماز جمعه انقلابی چگونه است؟
استاد رحیم پور ازغدی:
🔹اگر در نماز جمعه حرفهایی میزنید که هیچ کس از دست شما عصبانی نمیشود بدانید شما نهی از نمیکنید، ورّاجی میکنید.
🔹نمازجمعهای که حرف از فتنه و فساد نزند به هیچ دردی نمیخورد.
🔹میگویند از اقتصاد و بازار در نماز جمعه صحبت نکنید که کسی ناراحت نشود.
جلسات شرح روایت عبدالله بن جندب توسط حجت الاسلام و المسلمین حمید وحیدی هر هفته چهارشنبهها برقرار است.👇
https://eitaa.com/sharhe_hal
ZOOM0039_Tr12.mp3
33.41M
🎙استاد وحیدی ۲۸ مهر ۱۴۰۰ ج ۱ شرح روایت عبدالله بن جندب.
....
🔻 فرازهای مورد بحث در این جلسه:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
وصيته ع لعبد الله بن جندب
رُوِيَ أَنَّهُ ع قَالَ يَا عَبْدَ اللَّهِ لَقَدْ نَصَبَ إِبْلِيسُ حَبَائِلَهُ فِي دَارِ الْغُرُورِ فَمَا يَقْصِدُ فِيهَا إِلَّا أَوْلِيَاءَنَا وَ لَقَدْ جَلَّتِ الْآخِرَةُ فِي أَعْيُنِهِمْ حَتَّى مَا يُرِيدُونَ بِهَا بَدَلًا ثُمَّ قَالَ آهِ آهِ عَلَى قُلُوبٍ حُشِيَتْ نُوراً وَ إِنَّمَا كَانَتِ الدُّنْيَا عِنْدَهُمْ بِمَنْزِلَةِ الشُّجَاعِ الْأَرْقَمِ وَ الْعَدُوِّ الْأَعْجَم.
تحف العقول، ص: ۳۰۱.
....
صوت جلسات آتی را هم میتوانید از همینجا دنبال کنید.👇
https://eitaa.com/sharhe_hal🎙
ZOOM0040_Tr12_1.mp3
22.45M
🎙استاد وحیدی ۵ آبان ۱۴۰۰ ج ۲ شرح روایت عبدالله بن جندب.
🔻فرازهای مورد بحث در این جلسه:
ِ أَنِسُوا بِاللَّهِ وَ اسْتَوْحَشُوا مِمَّا بِهِ اسْتَأْنَسَ الْمُتْرَفُونَ أُولَئِكَ أَوْلِيَائِي حَقّاً وَ بِهِمْ تُكْشَفُ كُلُّ فِتْنَةٍ وَ تُرْفَعُ كُلُّ بَلِيَّةٍ يَا ابْنَ جُنْدَب
....
صوت جلسات آتی را هم میتوانید از همینجا دنبال کنید.👇
https://eitaa.com/sharhe_hal
✍️ وقتی توحید از آسمان روی زمین جلوه کند...
✅ هرآنچه در آسمان و زمین است، جلوهای از جلوههای خداست، فقط میخواهد به خود جلوهها نگاه نکنی صاحب جلوه را ببینی، به قول آیتالله مصباح مثل عینکی که به آن نگاه کنی یا با آن نگاه کنی.
✅ یکی از جلوههای خدا نیز در حاکمیت مؤمنین است، جلوهای که به چشم همه میآید و زبانش رساتر است؛ وقتی این جلوه جلوهگر شود، تازه معلوم میشود که دیگر حاکمیتها چقدر حقیر و ناتوان بودهاند.
✅ خداوند در قرآن چند جا به دورههای حاکمیت مؤمنین روی زمین و تکنولوژیهای خارق العاده آن اشاره میکند که نشان میدهد در طول تاریخ با حاکمیت مؤمنین بر روی زمین و جلوهگیری توحید در عرصه حاکمیت انسان مؤمن، علم و تکنولوژی نیز اوج گرفته است و به قلههایی رسیده است که از تکنولوژيهای بشر امروزی پیشرفتهتر بوده یا حداقل چیزی کم نداشته است.
👈یکی از این مواردی که در قرآن به تکنولوژیهای موجود در دوره مؤمنین اشاره شده است، مربوط به کاخ بلورین حضرت سلیمان است:
«قيلَ لَهَا ادْخُلِي الصَّرْحَ فَلَمَّا رَأَتْهُ حَسِبَتْهُ لُجَّةً وَ كَشَفَتْ عَنْ ساقَيْها قالَ إِنَّهُ صَرْحٌ مُمَرَّدٌ مِنْ قَواريرَ قالَتْ رَبِّ إِنِّي ظَلَمْتُ نَفْسي وَ أَسْلَمْتُ مَعَ سُلَيْمانَ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمينَ» (نمل- ۴۴)
به ملکه سبا گفته شد وارد کاخ شوید، ملکه وقتی آن را دید فکر کرد برکهای است و دامنش را بالا گرفت تا خیس نشود، به او گفتند این آب نیست، بلکه قصری است که از بلور صاف ساخته شده است، اینجا بود که ملکه سباء به خضوع افتاد و تازه فهمید چه ظلمی به خود کرده است و گفت خداوندا من به خود ظلم کردم، حال به همراه سلیمان تسلیم تو شدم.
🤔 حالا بشر امروز خیلی که تلاش میکند یک ساختمان میسازد که روکش آن با شیشه است آن هم شیشههایی که با چهارچوبهایی هر چند متر به هم متصل شدهاند.
👈مورد دیگر مربوط به داستان ذوالقرنین است:
«آتُوني زُبَرَ الْحَديدِ حَتَّى إِذا ساوى بَيْنَ الصَّدَفَيْنِ قالَ انْفُخُوا حَتَّى إِذا جَعَلَهُ ناراً قالَ آتُوني أُفْرِغْ عَلَيْهِ قِطْراً» (کهف -۹۶)
وقتی ذوالقرنین به قومی رسید که از حمله قوم یأجوج و مأجوج شکایت کردند، دستور داد تا سدی بین دو کوهی که مسیر حمله به آن قوم بود بسازند. سدی که آنقدر بزرگ و مستحکم است که دیگر قوم یأجوج و مأجوج نه می توانند آن را خراب کنند و نه می،توانند راه یا تونلی برای عبور از کنار آن یا روی آن برای خود درست کنند.
برای ساخت این سد ذوالقرنین دستور میدهد آهنها را با نظم خاصی که بین دو کوه را پر کند، بهم ببافند، بعد در آن بدمند به نحویی که این آهنها در هم ذوب شوند و سپس میان آن را با مس گداخته پر کنند.
حال بشر کنونی آیا میتواند چنین سدی بسازد؟
👈 یکی دیگر از موارد مربوط به کشتی نوح است:
«فَأَوْحَيْنا إِلَيْهِ أَنِ اصْنَعِ الْفُلْكَ بِأَعْيُنِنا وَ وَحْيِنا فَإِذا جاءَ أَمْرُنا وَ فارَ التَّنُّورُ فَاسْلُكْ فيها مِنْ كُلٍّ زَوْجَيْنِ اثْنَيْنِ وَ أَهْلَكَ إِلاَّ مَنْ سَبَقَ عَلَيْهِ الْقَوْلُ مِنْهُمْ وَ لا تُخاطِبْني فِي الَّذينَ ظَلَمُوا إِنَّهُمْ مُغْرَقُونَ» (مؤمنون- ۲۷)
خداوند علم ساخت کشتی را به نوح(ع) میدهد و به او دستور میدهد مطابق آن، کشتی را به کمک یاران خود بسازد، وقتی زمان عذاب خدا فرا میرسد، نوح علاوه بر مؤمنین همراه خود از هر حیوانی یک نر و ماده را سوار بر کشتی می کند.
این کشتی چه عظمتی داشته است که در آن از همه حیوانات از فیل، اسب آبی و زرافه و شیر و کرگدن و... دو عدد جا دادهاند، جمعیت مؤمنین هم در آنجا بودهاند و هرکدام جای مخصوص خود را داشتهاند. غذای آنها هم باید در کشتی باشد و...
✅ اینها برخی موارد بود که بر خلاف گزارش بشر کنونی از سیر تاریخ است. بشر کنونی بر اساس یک نگاه داروینیستی به تاریخ ادعا میکند، در یک مسیر رشد علمی از انسانهای غار نشین ذره ذره رشد کرده است تا به جایگاه رفیع کنونی رسیده است! اما نگاه دینی از جهات مختلف این نگاه را نفی میکند، یکی از آن جهات هم مسیر رشد علمی و استفاده بشر از تکنولوژی است.
در نگاه دینی در هر دورهای از تاریخ اوج استفاده بشر از علم و تکنولوژی مربوط به مؤمنین بوده است و با افول حاکمیت مؤمنین و غالب شدن طاغوت، بشر نیز از قلههای علمی و تکنولوژي خود افول کرده است.
📌و خلاصه اینکه ما اگر میخواهیم در علم و تکنولوژی و بهرهمندی از دنیا نیز پیشرفت کنیم باید مؤمن باشیم.
ان شاء الله به برکت تحقق دولت اسلامی به چنان عدالت، پیشرفت و قدرتی دست یابیم که با آن وارد مرحله نظام اسلامی شویم و جمهوری اسلامی به جایگاه رفیعی دست یابد که دیگر دول مستضعف دنیا نیز با دیدن او به ظلم بر خودشان اعتراف کنند و با او تسلیم خداوند رَبِّ الْعالَمينَ شوند و امت اسلامی شکل بگیرد.
https://eitaa.com/sharhe_hal
✅ در ادامه بحث هجرت بعد از هجرت و چالشهای مربوط به آن که یاداشتهایی در موضوع آن در کانال نوشتم، برادر فاضل حجتالاسلام کشتکار از طلاب شیرازی که در مجموعه سلمان پیگیر بحث هجرت بعد از هجرت هستند نیز در کانال خودشان یاداشتی در این رابطه نوشتهاند.
شما دوستانم را به خواندن مطلب ایشان و دیگر مطالب کانالشان دعوت میکنم.👇
https://eitaa.com/joinchat/1623982083Cf9949e81a8
.....
دیگر دوستان طلبه هم اگر یاداشتی در موضوع هجرت بعد از هجرت و چالشهای مربوط به آن دارید، برای بنده بفرستید حتما در مجموعه سلمان مورد استفاده قرار میگیرد.
🔹«بادیهنشینان قرن بیست و یکم»
✅ کتاب «گناهان کبیره»ی شهید دستغیب را باز میکنیم. اول: شرک به خدا؛ دوم: یأس؛ سوم: القنوط من رحمة الله؛ چهارم ...؛ پنجم: ...؛ ... بیست و هفتم: فرار از جهاد؛ بیست و هشتم: تعرّب بعد از هجرت!
شهید دستغیب در توضیح تعرّب بعد از هجرت میفرماید: تعرّب بعد از هجرت، اعرابی شدن پس از مهاجرت است. اعرابی به کسانی میگویند که بادیه نشین هستند و از دین و آداب و رسوم آن بیخبر و بیاعتنایند و هجرت ترک بادیه نشینی و آمدن به مرکز اسلام و مشرّف شدن خدمت پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) یا وصی او، برای متدین شدن به دین خدا و یادگرفتن احکام و مسائل دینی است. (گناهان کبیره، ج۲، ص۳۰)
🤔👈 ممکن است با خودت بگویی خب حالا چه کار کنم؟ بادیه نشین نشوم بعد از هجرت؟ چشم نمیشوم. اصلا به فکرم هم خطور نمیکرد که بادیهنشین شوم. مرا چه به بادیهنشینی!
اما این شهید عزیز در ادامه مینویسد: «میتوان گفت که از اقسام تعرّب بعد از هجرت اعراض کردن و ترک نمودن هر عمل خیری است که مدتی به آن اشتغال داشته است» (البته در صورتی که از روی اعراض و بیاعتنایی باشد).
رهبر انقلاب نیز هجرت را اینگونه معنا کرده اند: «هجرت یعنی یک خِشت بُردن برای بنای کاخ عظیم جامعهی اسلامی!» (طرح کلی اندیشهی اسلامی در قرآن، جلسه چهارم، ص۱۲۸)
عجب! حالا جریان طور دیگری شد! اگر خِشتی را برای بنای عظیم جامعهی اسلامی برداشتم و قبل از انجام مأموریت به زمین گذاشتم، این میشود تعرّب بعد از هجرت و گناه کبیره است!
⁉️ اکنون جا دارد که از خود سؤال کنم که اگر ورود به سلک روحانیت را برای تقویت بنای کاخ عظیم جامعهی اسلامی لازم دانستم و بعد از اندکی بدون دلیل موجّهی از زیّ طلبگی و اهداف طلبگی دور شوم، مرتکب تعرّب بعد الهجرة نشده ام؟
⁉️ یا اگر یادم بیاید شاید ده-پانزده سال پیش که میخواستم برای کار و زندگیام تصمیم بگیرم، خود را بر سر دو راهی دین و دنیا دیدم! آنجا با خودم گفتم راه طلبگی را انتخاب میکنم تا به اقامهی دین کمکی کرده باشم و این را با ارادهی خود انتخاب کردم که هرچند میتوانم مثل خیلیها وقت خود را صرف کسب درآمد از شغلی آبرومند کنم، عمرم را فدای راهی میکنم که در آن بتوانم سربازی امام زمان(عج) را کنم. حالا که فشارهای مختلف معیشتی و ... در زندگی فردی و اجتماعی را میبینم، آیا روی آوردن به بورسبازی و گاوداری تعرّب بعد از هجرت نیست؟
⁉️ یا طبق فرمودهی امام رضا (علیه السلام) که:
«حَرَّمَ اللَّهُ التَّعَرُّبَ بَعْدَ الْهِجْرَةِ لِلرُّجُوعِ عَنِ الدِّينِ وَ تَرْكِ الْمُوَازَرَةِ لِلْأَنْبِيَاء»
(خداوند تعرّب بعد از هجرت را حرام فرموده به این جهت که سبب بازگشت از دین و ترک پشتیبانی و یاریرسانی به انبیاء است» اگر زمانی پشتیبانی از دین را در هجرت به قم و تحصیل علوم دینی میدیدم و سختیهای این هجرت را با جان و دل پذیرفتم، اکنون که زمانه تکلیف را بردوشم سنگینتر کرده است، آیا وقت هجرة بعد الهجرة است یا تعرّب بعد الهجرة؟
✅ با این حساب فکر میکنم از ابتدا معنای هجرت را درست نفهمیدهام. شاید برای فهم بهتر «هجرت» در عصر حاضر لازم باشد به مصادیق «بادیهنشینی» در زمانهی حاضر بیشتر توجه کنم. همینطور برای فهم بادیهنشینی قرن بیستمی، باید در این دنیای ارتباطات، مصادیق هجرت قرن بیستمی را بهتر بشناسم. اما هرچه باشد میدانم که هجرت، حرکتی رو به جلو برای فهم دین و اقامهی دین است و بیتوجهی به اقامهی دین بعد از هجرت نخستین برای فهم دین، کاری است که از مرتجعین این جامعهی دینی ساخته است.
🖊 مهدی کشتکاران
✍️ افشای فساد در سطح مسئولان ارشد جمهوری اسلامی..
✅ میگوید:
👈«فلان مسئول ارشد کشور فاسد است! و شاهد آن هم اینکه مثلا دادستان در فلان پروژه ذیل (مجموعه تحت مدیریت) این مسئول (املاک نجومی) اعلام کرده است این مقدار واگذاری ملک بدون ضابطه رخ داده است.
حالا این آدم اصولگرا است جهادی است، چی است؟ چطور این آقا برای انتخابات تایید صلاحیت شده است؟ من نمیدانم! و... این بابا فاسد است و تایید صلاحیت میشود! این چون با ما است و با چفیه فساد میکند نسبت به آن شش تیغه اشکال ندارد! و...»
✅ اگرچه این دست ادبیات پشت فرمان تاکسی، در جامعه زیاد است اما فیلمی از یکی از سلبریتیهای عدالتخواه هم با همین ادبیات اخیرا در فضای مجازی زیاد منتشر شده است.
🔻 سوال اول: شما چطور به خود اجازه میدهید لااقل عوض اینکه بگویید فلانی متهم به فساد است اینقدر راحت حکم فاسد بودن را جاری کنید! مگر شما دادگاه هستید؟! آن هم در پروندهای که خودتان میگویید اطلاعاتش معلوم نیست و ایشان هم برای آن به دادگاه رفته و تبرئه شده است و اعلام هم کرده و توضیحات داده.
مشکل بزرگتر هم اینجاست که آنچنان در اتهام خود محکم هستید که وقتی هم فلانی در دادگاه تبرئه میشود باز عوض خود، دادگاه را متهم میکنید که معلوم نیست چطور این ماجرا را ماست مالی کرده است!
🔻خود این سلبریتی در آن کلیپ سوال میکند مسئولی که این املاک را به دیگران داده چه کسی است؟ کسانی که گرفتهاند چه کسانی هستند؟! تقصیر فلانی بود؟ (همان کسی را که متنهم به فساد کرده) یا معاونی چیزی داشت؟!
خب شما که نمیدانی چه کسی بوده؟ چطور اتهام میزنی؟ حکم صادر میکنی؟!
🔻اگر مردم معمولی توجه ندارند، شما که میدانید در مدیریتهای کلان، مسئول هر بخش و معاونت، صرفا معاون نیست بلکه خودش یک مسئول با اختیارات تفویض شده است و اوست که ضوابط و امور بخش خود را مشخص میکند و باید پاسخگوی آن هم باشد همین معاون نیز خودش چندین معاون دارد و چند لایه از تفویض اختیارات به مسئول زیر دست وجود دارد که فساد در هر سطحی رخ دهد، مسئول مربوطه در همان سطح باید پاسخگو باشد.
مثلا اگر یک پاکبان دست به سرقت زد که شهردار آن منطقه را مجرم نمیدانند؟! حتی مسئول بالادست آن پاکبان را هم مجرم نمیدانند بلکه خود آن پاکبان باید پاسخگوی فسادی که انجام داده باشد.
🔻 به همین خاطر در موراد مختلفی از رئیس قوه ق پیشین در ماجرای طبری تا شهردار سابق تهران در پرونده املاک نجومی در مقابل فساد مسئول زیر دست خود مجرم شناخته نشدند و آن مسئول زیر دست بود که باید پاسخگوی عملکرد خود میبود و تنها چیزی که متوجه مسئول ارشد بود اینکه چرا شما اشراف لازم را برای اطلاع نداشتهاید.
🔻 این عدم اشراف لازم هم اگر جنبه جرمانگارانهای داشته باشد، متوجه مجموعه نظارتی ذیل مسئول ارشد است، مثلا مسئول بازرسی آن نهاد.
چرا که ممکن است مسئول بالادست تلاش خود را برای اشراف و اطلاع انجام داده اما فساد چنان پنهان و با رعایت ضوابط ظاهری بوده که برای مسئول کلان اثبات نشده است. (کما اینکه در قضیه طبری حتی در دادگاه هم با آرامش کامل اتهامات متوجه خود را انکار میکرد و چندین توجیه ظاهری برای آنها ارائه میکرد.)
✅ ما در تاریخ هم در زیر دستان نبیاکرم(ص) و امیرالمؤمنین(ع) و امام حسن(ع) کسانی را سراغ داریم که تخلفاتی میکنند و بعد از مدتی معلوم میشود و با آنها برخورد میشود، پس اصل اینکه مسئول زیر دست یک مسئول فساد کند ثابت نمیکند که مسئول ارشد هم فاسد است. در این قضایا هم وقتی فساد مسئول زیر دست معلوم شد با آنها برخورد شد.
✅ اصلا اینکه در یک مجموعه بسیار بزرگ با صدها هزار بلکه جمعیت میلیونی افراد زیر دست همه یا حتی در سطح مسئولان بالادست هم هیچ کس تخلفی نکند یک تصویر خیالی است، آنچه حق است اینکه باید پس از معلوم شدن فساد هرکس، با او برخورد شود.
🔻 این نکته ربطی به این جناح یا آن جناح هم ندارد بلکه مثلا در مورد برخی اتهامات که در جامعه به رئیس جمهور یا مسئولان ارشد سابق نیز مطرح میشود عمدتا مسئول مشخصی دارد که تقصیر متوجه همان مسئول است.
🔻 نکته آخر هم اینکه خارج از این باید و نبایدها خوب است بدانیم معمولا مسئولان ارشد در این سطح که ریاست یک قوه متوجه آنها است با توجه به حساسیتهای رسانهای و نظارتهای نهادهای مختلف اطلاعاتی که روی شخص آنها وجود دارد اگر هم بخواهند فسادی بکنند نمیتوانند و خودشان هم حواسشان به عملکردهایشان است و عمده فسادهایی که رخ میدهد در لایههای پایینتر است که چندان اشرافی روی آنها وجود ندارد و یا مسئولیتهای خاص و برجستهتر چندان پیشروی آن مسئول نیست.
https://eitaa.com/sharhe_hal
ZOOM0041_Tr12.mp3
50.83M
🎙استاد وحیدی ۱۲ آبان ۱۴۰۰ ج ۳ شرح روایت عبدالله بن جندب.
🔻فرازهای مورد بحث در این جلسه:
حَقٌّ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ يَعْرِفُنَا أَنْ يَعْرِضَ عَمَلَهُ فِي كُلِّ يَوْمٍ وَ لَيْلَةٍ عَلَى نَفْسِهِ فَيَكُونَ مُحَاسِبَ نَفْسِهِ فَإِنْ رَأَى حَسَنَةً اسْتَزَادَ مِنْهَا وَ إِنْ رَأَى سَيِّئَةً اسْتَغْفَرَ مِنْهَا لِئَلَّا يَخْزَى يَوْمَ الْقِيَامَة
....
جلسه اول:
https://eitaa.com/sharhe_hal/3758
جلسه دوم:
https://eitaa.com/sharhe_hal/3759
صوت جلسات آتی را هم میتوانید از همینجا دنبال کنید.👇
https://eitaa.com/sharhe_hal
✍️ اهمیت دیدارهای مردمی مکرر آقای رئیسی...
🔻برخی به آقای رئیسی اشکال میکنند که این مسافرتهای هر هفتهای ایشان و دیدارهای مکررشان با مردم چه فایدهای دارد؟
اینها شعار است و مردم از شما کار میخواهند نه دیدار!
🔻 یک جوابی هم که برخی از نیروهای حزبالهی میدهند این است که ایشان میخواهد اعتماد و رابطهی از دست رفته بین مردم و دولت را دوباره تقویت کند.
🔻 این جواب درستی است اما اگر پشت ذهن آن این باشد که بعد از مدتی دیگر نیاز نیست آقای رئیسی اینقدر دیدار مردمی داشته باشد ظاهر فکر درستی نیست.
🎙 شهید حجتالاسلام و المسلمین هاشمی نژاد در نطق پیش از دستور خود در جلسه ۱۶ مجلس خبرگان قانون اساسی در ۲۲ شهریور ۱۳۵۸ میگویند:
👈رهبران غالبا پس از انقلاب با ملتشان يعنى با همان نيروى اصلى جامعهشان فاصله مىگيرند ولى اينجا مسأله اينطور نبود همه مىدانيم و يا حداقل تعدادى از برادرانمان و خواهرمان مىدانند كه افرادى بودند البته با حسن نيت كه ابتدا كه ايشان(امام) از پاريس به تهران آمده بودند، رفته بودند و با ايشان صحبت كرده بودند و اصرار كرده بودند كه آقا چرا ساعتها وقتتان را در ملاقات و ديدن مردم و رفتن براى اينكه مردم شما را ببينند، مىگذاريد؟
بگذاريد اين اوقات و ساعتهايتان صرف مسائل اساسى كشور بشود.
البته اين از حسن نيت ناشى مىشود و صورت و شكل بسيار جالبى هم دارد ولى اين رهبر به اين اصل توجه داشت كه انبياء از زمان مأموريت الهىشان تا آخرين نفس با مردم بودند و از مردم فاصله نگرفتند و جواب ايشان اين بود كه: «چه مىگوييد، اساسىترين كار من اين است كه رابطهام را با مردم مستقيما حفظ كنم و فرمود همين زنها، همين مردها و همين مردم بودند كه رژيم كثيف پهلوى و دودمان شاهنشاهى را به زانو در آوردند، چطور شما از من مىخواهيد از منبع اصلى قدرتم كه اين مردم هستند جدا بشوم؟»
https://eitaa.com/sharhe_hal