eitaa logo
شرح عرفانی غزل های حافظ، ابوالحسن عبدالرحمن ختمی لاهوری
428 دنبال‌کننده
85 عکس
31 ویدیو
0 فایل
✨هزاران آفرین بر جان حافظ همه غرقیم در احسان حافظ ✨ز هفتم آسمان غیب آمد لسان الغیب اندر شان حافظ ✨پیمبر نیست لیکن نسخ کرده اساطیر همه دیوان حافظ ❤️ 🙏پیشنهادات و انتقادات . @sh_razaghii
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم شرح بیت دهم از غزل ششم
سرکش مشو که چون شمع از غیرتت بسوزد ➖➖➖➖➖➖➖➖ دلبر که در کف او مومست سنگ خارا ➖➖➖➖➖➖➖➖ فاعل بسوزد دلبر است که در صدر مصراع ثانی واقع است. چون در بیت بالا گفت که ای ساقی مجلس ما از عطای عمر ابدی و حیات سرمدی خوبان پارسی گو بده بشارت به پیران پارسای ضایع روزگار در نفاق و ریا . گویا از استماع این کلام صفرای غضب پیران در جوش آمده، ابا و سرکشی از استماع کلام کاملان و صحبت ایشان نمودند و در انکار افزودند. لاجرم به یکی از آنها خطاب نموده می فرماید که زنهار سرکش مشو، ابا و غار از صحبت کاملان منما ای پارسا که مثل شمع زبان دراز از غیرت که بر دوستان خود دارد بسوزد تو را ای پارسا دلبر حقیقی - جل شانه؛ زیرا که به واسطه کمال قدرت در کف او جل شأنه - حکم موم دارد سنگ خارا و تو چه وجود داری؟ و در رساله غریب برهانی آورده که یک غیرت حق تعالی❤️ بر بندگان خاص آن است که ایشان را از خلایق نگاه دارد که غیرت او حمایت بندگان است. 🍀🍀🍀🍀🍀 پایان 🪴 https://eitaa.com/sharhehafez
سلام علیکم خدمت شما دوستان عاشق...🌺 از اینکه صبوری می کنید تشکر می کنم... به هر حال ماندن در این کانال سخت است ..... الا اینکه عاشق باشی...🌺 اگر پیشنهادی باشد در خدمت شما هستیم‌.... ممنون از بعضی دوستان با تشکر خود .... ما را تشویق می کنند.... الله تبارک و تعالی خیرتان بدهد.
الله از ریشه وله 👉 به معنای ایجاد شیدایی شور شعف و عشق است.. الله تبارک و تعالی ❤️ خودش معشوق و عاشق است... عشق بازی می کند با عالم ...
بسم الله الرحمن الرحیم شرح بیت یازدهم از غزل ششم
در کوی نیک نامی ما را گذر ندادند ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ گر تو نمی پسندی تغییر کن قضا را ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ باید دانست که حضرت خواجه مذهب ملامتیه داشت و سلوک در طریقت ملامیت نمود. و فرقه ملامتیه بس عالی مشارب است كما قيل: الملامتية هم اصحاب العلم الصحيح، فهم الطبقة العليا و سادات الطريقة ) ترجمه... ملامتیه خداوندان علم صحیح اند و ایشان در رده بالا و بزرگان این راهند. و در ترجمه عوارف آورده که ملامتیه جماعتی باشند که در رعایت معنی اخلاص و محافظت قاعده بر صدق غایت جهد مبذول دارند و در اخفای طاعات و کتم خیرات از نظر خلق مبالغه واجب دانند. با آنکه هیچ دقیقه از اعمال صالحه مهمل نگذارند، و تمسک به جمیع فضائل و نوافل از لوازم شمرند و مشرب ایشان در کل اوقات، تحقیق معنی اخلاص بُود و لذتشان در تَفرّد نظر حق به اعمال و احوال ایشان . همچنانکه عاصی از ظهور معصیت بر حذر بُود ایشان از ظهور طاعت که مظنّه ریا باشد حذر کنند تا قاعده اخلاص خلل نپذیرد. و بعضی گفته اند: (الملامتى هو الذى لا يظهر خيراً و لا يضمر شراً) ملامتی کسی است که نیکی را آشکار و بدی را پنهان نمی کند. و مذهب ملامیت را شیخ زمانه ابو حمدون قصار قدس سره نشر کرده است و وی را در حقیقت ملامت، لطایف بسیار است. از وی می آرند که ملامت را اندر خلوص محبت تأثیری عظیم است و مشرب ،تمام و اهل حق مخصوص اند به ملامت خلق از جمله عالم، خاصه بزرگان این امت. و در حقیقت دوستی هیچ چیز خوشتر از ملامت نیست. لان الملامة روضة العاشقين و نزهة المحبين وراحة المشتاقين و سرور المريدين. از اینجا محب شیرازی با یکی از پارسایان مرایی ملامت گوی خوبان پارسی گو که در بیت بالا با او عتاب داشت خطاب نموده می گوید که ای متعصّب ملامت گو، قصور فهم و وفور تعصب دیده حق بین تو راکور و نابینا ساخته است؛ و الا اگر به دیده انصاف ملاحظه نمایی دریایی که بدنامی و رسوایی ما ملامتیه به موجب تقدیر ملک قدیر است. زیرا که در کوی نیکنامی اصلا ما را گذر ندادند. و اگر ترا ای پارسای وقت این معنی پسند نباید، پس تغییر کن قضا را. 🌺🌺🌺 پایان ➡️ https://eitaa.com/sharhehafez
✨میلاد عقیله بنی هاشم، سمبل کمال عقل و بردباری حضرت زینب علیها السلام را به محضر مولایمان ارواحنا فداه و منتظران حضرتش تبریک میگوئیم...🌺🌺🌺🌺🌺 https://eitaa.com/sharhehafez
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از جذبه عشق
🤍هزار نام خدا را شنیده ایم، اما.. ⚪️ @jazbeh_eshgh
بسم الله الرحمن الرحیم شرح بیت دوازدهم از غزل ششم
آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرفست ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ با دوستان مروت با دشمنان مدارا ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ در این بیت به طریق نصیحت رندانه به مخاطب مذکور می گوید: چرا طریقه ای پیش باید گرفت که موجب مخالفت و عداوت طرفین و مورث مجادله و مخاصمه جانبین باشد. دو حرف مختصر قلّ و دلّ بر سبیل « العاقل يكفيه الاشارة » كه متضمّن آسایش نشأتین و آرام کونین باشد از من یادگیر و دستور العمل ساز؛ و آن دو حرف با دوستان مروّت و با دشمنان مدار است که سنّت انبیای کرام و اولیای عظام و موجب آسایش عوام است. و درویشی نرنجیدن و نرنجانیدن بود: تا در این خرقه ایم از کس ما هم نرنجیم هم نرنجانیم ➖➖➖➖➖➖➖➖ پایان▶️ https://eitaa.com/sharhehafez
بسم الله الرحمن الرحیم شرح بیت سیزدهم از غزل ششم
قوله: آن تلخ وش که صوفی ام الخبائتش خواند ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ اشهى لنا و احلى من قبلة العذارا ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ام الخبائث به معنی مادر پلیدیها و از او شراب مراد دارند؛ (کذا في المدار). و در مؤید است که «ام الخبائث یعنی شراب؛ زیرا همه بدیها از او زاید. و اشهى (بالفتح) آرزو آورنده. و احلی (بالفتح) شيرين تر. و قُبله (بالضم) بوسه. و عذارا (بر وزن صحارا) جمع عذرا (بالفتح) زن دوشیزه . و به معنی امرد ساده لوح نیز آمده، و در اینجا معنی اخیر مناسب تر است. رند شیرازی را در این بیت ظرافت رندانه است با پارسای مزوّر مرایی که او را در این بیت صوفی می گوید. و از راه بی دینی و دیانتی آن ملحد را قابل خطاب ندانسته، به طریق حکایت می فرماید که آن شراب تلخ و تند نشأه که خدام صوفی آن را ام الخبائث و مصدر مفاسد خواند و نام نهاد، گواراتر و شیرین تر است ما را از بوسه عذار و قبله رخسار امردها . که خدام صوفی ایشان را مظهر اتمّ حق سبحانه قرار داده تلثیم و تقبیل ایشان را از لوازم طاعات و خیرات دانند. حضرت سلطان ولد - قدس سره - در شرح مثنوی معنوی آورده اند که «جماعتی از ملاحده، به اعتقاد شنیع و امر قبیح به حلول یا به الحاد امرد را خدا خوانند. و اعتقاد آنان باشد. و العياذ بالله که خدا در اشیای لطیفه که وجه امرد از آن جمله است، حلول کرده است. و الحاد میل از اعتقاد حق است به باطل. و عدم فرق میان حلال و حرام و منهی و مأمور، و رفع تکلیف با وجود موجبات تکلیف. (انتهى كلامه). عارف روم راست - قدس سره. همچو امرد که خدا نامش کنند ➖➖➖➖➖➖ یا بدین سالوس در دامش کنند ➖➖➖➖➖➖ چون به بدنامی برآید ریش او ➖➖➖➖➖➖ دیو را ننگ آید از تشویش او ( ۱) ➖➖➖➖➖➖ و از روی اصطلاح این طایفه علیه اراده درست دارد زیرا که آن تلخ وش که شراب باشد در اصطلاح ایشان عشق و محبت مفرط را گویند که عاشق محبّ را از انانیت هستی پاک و از التفات به کونَین مبرّا می سازد. و صوفی کذایی به واسطه فقدان نور فراست و بصیرت به حقیقت مدّعای این طایفه از شراب نا رسیده می خروشد و بی اطلاع بر کیفیت حال می جوشد. و الّا اگر دریابد که مدعای ایشان، از شراب چیست، بداند که شراب کذایی صدهزار درجه از قُبله عذرا، اشهی و احلی است. 🌺🌺🌺🌺🌺🌺 ۱_ مثنوی و معنوی دفتر اول ابیات ۱۸۷۲_۱۸۷۳ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ پایان▶️ https://eitaa.com/sharhehafez
بسم الله الرحمن الرحیم شرح بیت چهاردهم از غزل ششم
قوله: حافظ به خود نپوشید این خرقه می آلود ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ای شیخ پاکدامن معذور دار ما را ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ در رساله سید علی همدانی آورده که خرقه می آلود لباس ملامت [است].» (انتهى). و تعبیر نمود از پارسا و صوفی به شیخ پاکدامن از روی استهزاء و ظرافت رندانه . و مضمون این بیت ناظر است به مضمون بیت... در کوی نیکنامی ما را گذر ندادند .(الخ) 🌺🌺🌺🌺🌺🌺 پایان▶️ https://eitaa.com/sharhehafez
🏴رحلت جان‌سوز مادر سقای آب و ادب و علمدار دشت کربلا، بزرگ بانوی بنی هاشم، حضرت امّ البنین (علیها سلام) را تسلیت می گوییم 🖤🖤🖤🖤