eitaa logo
شرح عرفانی غزل های حافظ، ابوالحسن عبدالرحمن ختمی لاهوری
434 دنبال‌کننده
85 عکس
34 ویدیو
0 فایل
✨هزاران آفرین بر جان حافظ همه غرقیم در احسان حافظ ✨ز هفتم آسمان غیب آمد لسان الغیب اندر شان حافظ ✨پیمبر نیست لیکن نسخ کرده اساطیر همه دیوان حافظ ❤️ 🙏پیشنهادات و انتقادات . @sh_razaghii
مشاهده در ایتا
دانلود
رونق عهد شبابت دگر بستان را ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ می رسد مژده گل بلبل خوش الحان را ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ گل معروف و به معنی اشاری، محبوب مطلق - جلَّت قدرته. و بلبل معروف و به معنی تأویلی، عاشق شیفته حال است و توصیف نمود بلیل را به خوش الحان به لحاظ هزار داستان . و به معنی اشاری بر مقتضای من عرف الله طال لسانه (۱) و عاشق نالان و خروشان است به ناله های زار نزار شدید الاثر و الرّقة. بدان که هنگام فصل بهار و اوان شکفتن ازهار و انوار متضمن صدهزار اسرار است که تیز هوشان اهل اعتبار و حقیقت شناسان اولی الابصار را در این هنگام حقایق ارتسام، از مشاهده آثار متجدّدة متلوّنة صفات و افعال ذو الجلال و الجمال طرفه کیفیتی و غریب حالی که مورث مستی و انبساط و موجب ابتهاج و اهتزاز تمام است دست می دهد. و به گوش معنوی آن عنادیل بستان سرای حقیقت از طرف گل بشارتهای تازه تازه می رسد. از این جهت این اوقات با برکات را از مغتنمات وقت میشمارند. قول حکماست: (من لم يبهجه الربيع و ازهاره و المزمار و اوتاره فهو فاسد المزاج محتاج الى العلاج )(۲) و در مناقب العارفین آورده که درویشی از مشایخ شهر در اول بهار وفات یافت و اعتقاد هوام عوام آن بود که او ولی خداست در خدمت سلطان العلما حضرت بهاء الدين ولد، والد بزرگوار حضرت مولانا جلال الدین محمد رومی - قدس الله سر هما و اوصل الينا برّ هما اعلام کردند که فلان درویش که ولی خدا بود، مُرد. فرمودند که تمام اشیاء و اجزاء عالم رو به حیات نهادند؛ او چون می میرد، پس چگونه مرد خداست؟ تا مرد خدا رضا ندهد مرگ را بر و دست نیست و اغلب انبیاء و اکابر اولياء - صلوات الله تعالى عليهم اجمعین - در فصل خزان و قلب زمستان نقل می کنند؛ چنانچه حضرتش در زمستان شدید که روی زمین حدید شده بود رحلت فرمود. انتهى كلامه في المثنوى المعنوى این درختانند همچون خاکیان ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ دستها بر کرده اند از خاکدان ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ سوی خلقان صد اشارت می‌کنند ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ و آنکه گوشستش عبارت می‌کنند ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ تیز گوشان رازها می بشنوند ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ غافلان آوازها را نشنوند ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ با زبان تیز و با دست دراز ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ از ضمیر خاک می‌گویند راز ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ همچو بطّان سر فرو برده به آب ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ گشته طاووسان و بوده چون غراب ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ از زمستان شان اگر محبوس کرد ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ آن غرابان را خدا طاووس کرد ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ در زمستان شان اگر چه داد مرگ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ زنده شان کرد از بهار و ابر و برگ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ منکران گویند خود هست این قدیم ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ این چرا بندیم بر رب کریم ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ جمله پندارند کاین خود دائمست ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ در قدیم این جمله عالم قائمست ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ کوری ایشان درون دوستان ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ حق برویانید باغ و بوستان ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ هر گلی کاندر درون بویا بود ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ آن گل از اسرار کل گویا بود ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ بوی ایشان رغم انف منکران ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ گرد عالم می رود پرده دران ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ منکران همچون جُعَل زان بوی گل ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ یا چو نازک مغز در بانگ دهل ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ (۳) و در شرح دیوان نوشته که باید دانست که سالک را در بعضی احیان، قبض پیش می آید که عبارت از بستگی دل است و انقطاع تجلیات . و در بعضی اوان بسط فرا پیش می آید که عبارت از شکفتگی غنچه دل است و گشایش و ابواب مشاهدات. پس در هنگام بسط سالک بلبل وار ناطق اسرار می‌شود و دوستان را از آن حال خبر می دهد و بر حصول آن حال ترغیب می‌کند و در رونق و شوق در می آید و اسرار عشق به الحان دلکش می سراید. وحضرت خواجه در این قبض بعضی شواهد و دلایل رسیدن بسط دریافته به خوش وقتی و این معنی به خاطر ایشان خطور کرده که در شعر آورده اند. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ پاورقی▶️ (۱) تک.. عین القضات همدانی، تمهیدات، ص ۱۸ کسی که خدا را شناخت، زبانش دراز می شود. در اغلب متون از جمله همین تمهیدات کل لسانه آمده است یعنی زبانش کند و کوتاه می شود. (۲) کسی که بهار و شکوفه هایش و نایها و تارهاي خوش آهنگ آن، او را شاد نمی کند، بیمار است و نیاز به درمان دارد. (۳) مثنوی مولوی دفتر اول ابیات ۲۰۱۴-۲۰۲۴ دو بیت تیز گوشان رازها می بشنوند / غافلان آوازها را نشنوند.» جمله پندارند کاین خود دائمست در قدیم این جمله عالم قائمست در نسخه نیکلسون یافت نشد. https://eitaa.com/sharhehafez
سلام علیکم.. دوستان فرهیخته... اگر پیشنهاد و انتقادی دارند در خدمتیم... اگر این کانال در بین شما بزرگواران ... و دوستان حضرت حق تعالی... تاثیر گذار و مفید باشد... درذهنم است ان شاء الله یک کانال در شرح عرفانی اشعار مثنوی و معنوی حضرت مولانا دایر کنیم.... البته کار سختی است.... تا دوست چه خواهد....
بسم الله الرحمن الرحیم شرح بیت دوم از غزل هفتم
ای صبا گر به جوانان چمن باز رسی ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ خدمت ما برسان سرو و گل و ریحان را ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ صبا بادی است معروف که موجب شکفتن گلهای بستان و پیک عاشقان و مستان است . و سرو و گل و ریحان به تفسیر جوانان چمن است و به معنی اشاری مراد از جوانان چمن جوان بختان و بالغان چمنزار حقایق ذوالمنن [است]. و خدمت (بالکسر) به معنی بندگی و نیاز و فروتنی بُوَد. و حاصل معنی بیت آنکه ای صبا و ای پیک بادپا اگر به جوانان چمنزار حقایق و بالغان گلزار دقایق که در بستان بسط و انبساط نازان و خرامان اند باز رسی و باریابی نیاز و بندگی ما مقیّدان قید قبض و تلوین برسان به جوانان چمن . یعنی به سرو و گل و ریحان. و بگو که وقت امداد و اعانت است. تا ما مقبوضان القلب نیز مثل شما در بستان بسط و انبساط خرامان و چمان شویم. https://eitaa.com/sharhehafez
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️سالگرد شهادت سردار رشید اسلام سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی را به ملت سرافراز ایران تسلیت میگویم. https://eitaa.com/sharhehafez
🌙حلول ماه رجب المرجب ماه امیرالمؤمنین علی علیه السلام و ولادت امام محمد باقر علیه السلام تبریک و تهنیت باد 🌹✨ https://eitaa.com/sharhehafez
مَثَلُ الْجَنَّةِ الَّتِي وُعِدَ الْمُتَّقُونَ فِيهَا أَنْهَارٌ مِنْ مَاءٍ غَيْرِ آسِنٍ وَأَنْهَارُ مِنْ لَبَنٍ لَمْ يَتَغَيَّرْ طَعْمُهُ وَأَنْهَارُ مِنْ خَمْرٍ لَدَّةِ لِلشَّارِبِينَ وَأَنْهَارُ مِنْ عَسَلٍ مُصَفَّى وَفِيهَا مِنْ كُلِّ الثَّمَرَاتِ وَ مَغْفِرَةٌ مِنْ رَبِّهِم كَمَنْ هَوَ خَالِدٌ فِي النَّارِ وَسُقُوا مَائَاً حَمِيماً فَقَطَّعَ أمعاَئهُم در این آیه مبارکه چهار نهر👉 را در بهشت ذکر می کند اول نهرهایی است که آب زلال که بوی آن متعفن نشده است. چون آب در عالم طبیعت حیات موجودات است. وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ كُلَّشَى حَيٍّ و حیات دل به علم و معرفت خداست،👉 لذا نهرهای علم و معرفت که در قلوب جاری است در آنجا بصورت نهرهای زلال و غیر متغير ظاهر و بارز است؛ و مراد از انهار اصناف و انواع علوم و معارف حقه حقیقیه است که حیات قلب منوط به آن است و غرائز انسان بدان سیراب و اشباع می گردد و مراد از غیر آسن، متعفن نشدن و متغیر نشدن آن علوم بوهمیّات و تشکیکات و عادات باطله، وسنن ضاله و اعتقادات فاسده خواهد بود؛ و این نهر اختصاص به افرادی دارد که در راه خدا به مقام قلب رسیده، و از علوم حقة الهيه بدون دخالت تغییر نفس بهره مند شده اند. و دوم نهرهائیست از شیر 👉 که طعم آن تغییر نکرده است، و این نهرها ظهور و بروز علومی است که برای مبتدئین در سیر راه خدا مفید بوده است؛ چون شیر غذای کودک است، و علومی که متعلّق به افعال و اخلاق باشد، مانند علوم شرایع و حکمت عملیه، چون عنوان مقدمیّت برای عمل و تزکیه نفس دارند لذا ظهور آن که این نهرهاست اختصاص بضعفائی دارد که مستعد سیر در منازل نفس را داشته و به سبب پرهیز از معاصی و رذائل اخلاق قابلیت وصول به مقام قلب را دارند ولی هنوز به آنمقام نرسیده اند، و بواسطه فرا گرفتن مقدمات از علم شرایع و اخلاق و عمل نمودن بآن درصدد تقویت بنیه روحی برآمده اند. و عدم تغيير طعم این نهرهای شیر اشاره بعدم آلودگی این علوم به نیّات فاسده و اهواء وبِدَع باطله و اعمال و تعصبات جاهلی است که آن علوم را از فضیلت و خاصیت خود ساقط و آنها را تبدیل بسم مهلک می نماید. نهر شراب👉 سوم نهرهائیست از خمر که برای خورندگانش لذت فراوان دارد؛ خمر در دنیا گرچه مادّه ایست خبیث، و بدبو، و بدطعم، که عقل را تخدیر نموده و از حس و اداراک ساقط نموده و انسان را در ردیف بهائم سقوط می دهد؛ لكن خمر ، آخرت جذبات ،اللهیه است، که در اثر تجلیات صفات و اسماء در قلب پیدا می شود و چنان عقل را مبهوت و حیران می سازد که با وجود مشاهده آن اسماء كليّه و صفات الهية غير محدوده، عقل دوراندیش و محافظه کار و مصلحت اندیش را ساقط نموده، و بکلی مراتب هستی را فراموش می نماید، و چون در او این خاصیت موجود است، تعبیر به خمر شده است. ولی این خمر انسان را از مرتبه عقل به بالاتر که مرتبه شهود و قلب است رهبری می کند. بنابر این انهار من خمر ظهور اصناف و انواع محبت صفات و ذات خداست که برای شار بین که کاملین و بالغین بدرجه شهود هستند، و استعداد مشاهده حسن تجليات صفات و شهود جمال ذات را پیدا نموده و دیوانه و مشتاق جمال مطلق حضرت ربوبی گشته اند و به مقام روح رسیده و مستغرق در انوار الهی شده اند، موجب لذت و بهجت و سرور و حبور خواهد بود. ادامه دارد▶️
ما سامرا نرفته گدای تو می‌شویم ای مهربان امام فدای تو می‌شویم هادی خلق، کوری چشمان گمرهان پروانگان شمع عزای تو می‌شویم ◾️سالروز شهادت امام علی‌النقی الهادی (ع) تسلیت باد
نهرهای عسل👉 تصفیه شده👉 چهارم نهرهائیست از عسل تصفیه شده که در آن از شمع و كثافات و مواد قَذِره چیزی دیده نمی شود، و چون عسل بسیار شیرین است لذا آن حلاوتهائی که از واردات از عالم قدس و بارقه های نورانی و لذتهائی که در حالات مختلفه برای متوسطین در راه خدا پیدا می شود؛ و آنها را در ذوق و وجد و توجه بخدا میآورد و متوجه بکمال خود می نماید؛ در آنجا بصورت نهرهایی از عسل مصفی که خالی از شوائب كدورات و دخالتها و تسویلات نفس است ظهور پیدا می کند البته این اختصاص به افرادی دارد که در مقام ذوق آن جذبات بوده، و هنوز بمرحله سُکر در اثر مشاهده تجلیات در نیامده اند. بنابر آنچه گفته شد نهرهای شیر علوم است که در مبتدئین و ضعفای از راه پیمایان راه خدا است و نهرهای عسل اختصاص به افراد متوسط دارد که با ملاحظه جذبات الهی و مشاهده صفات سرگرمند و نهرهای خمر اختصاص به افرادی دارد که بواسطه تجلیات جمال و عشق بدان ذات لایزال، هستی خود را فراموش کرده، محو در انوار او شده اند و مراد از کریمۀ شریفه وَ سَقَيهُمْ رَبُّهُمْ شَرَاباً طهوراً همان شرابی که آنها را از تمام تعلقات دنیویه از مال و مَئال و فرزند و عیال و جاه و اعتبار پاک و پاکیزه می کند و نفس خورنده را از این مراحل صعود می دهد. نهرهای آب زلال غير متغیر و متعفن اختصاص به افرادی دارد که به مقام قلب رسیده و همه گونه علوم و معارف الهیه در قلب آنان بدون دخالت نفس و زَيع اهوأ طلوع نموده است افرادی از متوسطين هستند که در اثر تجلیات صفات خدا و مشاهده اسماء محو جمال او می گردند، برای آنکه طلب و عشق آنها همیشه زنده باشد و حرارت در آنها به اندازه کافی موجود باشد، در کاسه های شراب آنها قدری از نهر زنجبیل که ماده گرم و با حرارتی است مخلوط می کند. منبع▶️ کتاب شریف امام شناسی جلد اول حضرت علامه آیت الله حاج سید محمد حسین حسینی طهرانی❤️ https://eitaa.com/sharhehafez
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا