eitaa logo
شرح عرفانی غزل های حافظ، ابوالحسن عبدالرحمن ختمی لاهوری
438 دنبال‌کننده
86 عکس
36 ویدیو
0 فایل
✨هزاران آفرین بر جان حافظ همه غرقیم در احسان حافظ ✨ز هفتم آسمان غیب آمد لسان الغیب اندر شان حافظ ✨پیمبر نیست لیکن نسخ کرده اساطیر همه دیوان حافظ ❤️ 🙏پیشنهادات و انتقادات . @sh_razaghii
مشاهده در ایتا
دانلود
نهرهای عسل👉 تصفیه شده👉 چهارم نهرهائیست از عسل تصفیه شده که در آن از شمع و كثافات و مواد قَذِره چیزی دیده نمی شود، و چون عسل بسیار شیرین است لذا آن حلاوتهائی که از واردات از عالم قدس و بارقه های نورانی و لذتهائی که در حالات مختلفه برای متوسطین در راه خدا پیدا می شود؛ و آنها را در ذوق و وجد و توجه بخدا میآورد و متوجه بکمال خود می نماید؛ در آنجا بصورت نهرهایی از عسل مصفی که خالی از شوائب كدورات و دخالتها و تسویلات نفس است ظهور پیدا می کند البته این اختصاص به افرادی دارد که در مقام ذوق آن جذبات بوده، و هنوز بمرحله سُکر در اثر مشاهده تجلیات در نیامده اند. بنابر آنچه گفته شد نهرهای شیر علوم است که در مبتدئین و ضعفای از راه پیمایان راه خدا است و نهرهای عسل اختصاص به افراد متوسط دارد که با ملاحظه جذبات الهی و مشاهده صفات سرگرمند و نهرهای خمر اختصاص به افرادی دارد که بواسطه تجلیات جمال و عشق بدان ذات لایزال، هستی خود را فراموش کرده، محو در انوار او شده اند و مراد از کریمۀ شریفه وَ سَقَيهُمْ رَبُّهُمْ شَرَاباً طهوراً همان شرابی که آنها را از تمام تعلقات دنیویه از مال و مَئال و فرزند و عیال و جاه و اعتبار پاک و پاکیزه می کند و نفس خورنده را از این مراحل صعود می دهد. نهرهای آب زلال غير متغیر و متعفن اختصاص به افرادی دارد که به مقام قلب رسیده و همه گونه علوم و معارف الهیه در قلب آنان بدون دخالت نفس و زَيع اهوأ طلوع نموده است افرادی از متوسطين هستند که در اثر تجلیات صفات خدا و مشاهده اسماء محو جمال او می گردند، برای آنکه طلب و عشق آنها همیشه زنده باشد و حرارت در آنها به اندازه کافی موجود باشد، در کاسه های شراب آنها قدری از نهر زنجبیل که ماده گرم و با حرارتی است مخلوط می کند. منبع▶️ کتاب شریف امام شناسی جلد اول حضرت علامه آیت الله حاج سید محمد حسین حسینی طهرانی❤️ https://eitaa.com/sharhehafez
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پس از آن فرمود ای علی نزديك من بيا امير المؤمنين نزديك آمد. فرمود: گوشت را نزديك دهان من بیاور، امیر المؤمنین آورد حضرت فرمود: ای برادر من آیا نشنیده ای قول خدای عزوجل را در کتاب خود إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحاتِ أولئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّهِ ؟ قَالَ : بَلی یا رَسُولَ اللهِ عرض کرد: بله ای رسول خدا . فرمود: تووشیعیانت هستید. در محشر می آیند با صورتهای درخشان و علامتها و نشانه های ایمان همه سیر و سیراب با طراوت و شاداب آیا نشنیده ای قول خداوند عز و جل را در کتاب خود: إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ وَالْمُشْرِكِينَ فِي نَارِ جَهَنَّمَ خَالِدِينَ فِيهَا أُولَئِكَ هُمْ شَرُّ الْبَرِيَّةِ ؟ عرض کرد: بله ای رسول خدا فرمود ایشان دشمنان تو و پیروان دشمنان تو هستند، در روز قیامت حاضر خواهند شد با صورتهای سیاه، همگی تشنه و سوزان اهل شقاوت، معذب به عذاب کفار و منافقین آنها برای تو و شیعیان تو است، و اینها رای دشمنان تو و پیروان آنها . منظور از خیر البریه.....👉👉 مولانا امام علی علیه السلام است... منبع 👉👉👉 قسمت‌های از حدیث از کتاب امام شناسی جلد سوم علامه آیت الله سید حسین حسینی طهرانی صفحه ۸۰
بدونه ولایت امیر المومنین علی علیه السلام رسیدن به مقام فنا ... و مقام لاهوت.... مقام احدیت و واحدیت امکان ندارد
سبحانک یا سیدی و مولای... امیر المومنین..... حنانیک.....
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 🏴 حال و هوای حرم مطهر در شب رحلت حضرت زینب کبری علیهاالسلام ▪️◾️◼️◾️▪️ کانال رسمی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها 🆔️ @astanqom
18.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹دیگه سر من داد نزن مگه دختر سر باباش داد میزنه 😭  ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تا امام رضا ع داریم غم وغصه نداریم
بسم الله الرحمن الرحیم شرح بیت سوم از غزل هفتم
گر چنین جلوه کند مغبچه باده فروش ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ خاکروب در میخانه کنم مژگان را ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ در رساله سید علی همدانی آورده که مغبچه باده فروش👉 پیر و مرشد کامل که در میخانه او بادۀ محبت خالص می دهند. و وجه تسمیه مرشد کامل به مغبچه، آن است که در ولایت معنوی نسبت کامله او به کاملی دیگر می رسد و آن کامل را باز به کاملی دیگر، بطناً عن بطن که طریق اولیاء الله است؛ تا سلسله منتهی به حضرت رسالت صلى الله علیه و آله و سلم - می شود. و اکتساب علم وراثت جز به این طریق، میسّر نمی شود. و میخانه در اصطلاح خانقاه پیر و مرشد را گویند که اگر مرید هشیار در آن در آید مست به در آید . و در اینجا مراد از مغبچه کذایی مرشد خود و از میخانه خانقاه او داشته. چون اظهار بندگی [و] نیازمندی مرید شیرازی به وسیله باده به حضرت مغبچه باده فروش که فرد کامل از جوانان چمن است، رسید و به امداد حضرت مغبچه عالی نژاد، حالت قبض او رفع شد و دولت بسط رو نمود، لاجرم می گوید که اگر چنین توجه گرمجوش مغبچه باده فروش جلوه کند، و امداد فرماید به طریق استمرار پس من مفلس تهی دست از نقد نثار خاکروب در خانقاه و جاروب درگاه آن مغبچه خدا آگاه، از مژگان خود سازم و خاکروبی آن آستان ملائک پاسبان، متضمّن سعادت دو جهان دانم. به میدانش زنم جاروب مژگان آب از چشمان ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ولی ترسم که ماند خار از مژگان در آن میدان ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ پایان ▶️🌺 https://eitaa.com/sharhehafez