هدایت شده از زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عد لي حبيبي قلبی فارحم ...
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح بیت دوازدهم از غزل ششم
آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرفست
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
با دوستان مروت با دشمنان مدارا
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
در این بیت به طریق نصیحت رندانه
به مخاطب مذکور می گوید:
چرا طریقه ای پیش باید گرفت که موجب مخالفت و عداوت طرفین
و مورث مجادله و مخاصمه
جانبین باشد.
دو حرف مختصر قلّ و دلّ بر سبیل
« العاقل يكفيه الاشارة »
كه متضمّن آسایش نشأتین و آرام کونین باشد
از من یادگیر و دستور العمل ساز؛
و آن دو حرف با دوستان مروّت و با دشمنان مدار است
که سنّت انبیای کرام و اولیای عظام و موجب آسایش عوام است.
و درویشی نرنجیدن و نرنجانیدن بود:
تا در این خرقه ایم از کس ما
هم نرنجیم هم نرنجانیم
➖➖➖➖➖➖➖➖
پایان▶️
https://eitaa.com/sharhehafez
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح بیت سیزدهم از غزل ششم
قوله:
آن تلخ وش که صوفی ام الخبائتش خواند
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
اشهى لنا و احلى من قبلة العذارا
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
ام الخبائث
به معنی مادر پلیدیها و از او شراب مراد دارند؛ (کذا في المدار).
و در مؤید است که «ام الخبائث یعنی شراب؛
زیرا همه بدیها از او زاید.
و اشهى (بالفتح) آرزو آورنده.
و احلی (بالفتح) شيرين تر.
و قُبله (بالضم) بوسه.
و عذارا (بر وزن صحارا) جمع عذرا (بالفتح) زن دوشیزه .
و به معنی امرد ساده لوح نیز آمده،
و در اینجا معنی اخیر مناسب تر است.
رند شیرازی را در این بیت ظرافت رندانه است با پارسای مزوّر مرایی
که او را در این بیت صوفی می گوید.
و از راه بی دینی و دیانتی آن ملحد را قابل خطاب ندانسته،
به طریق حکایت می فرماید
که آن شراب تلخ و تند نشأه که خدام صوفی آن را ام الخبائث و مصدر مفاسد خواند و نام نهاد،
گواراتر و شیرین تر است ما را از بوسه عذار و قبله رخسار امردها .
که خدام صوفی ایشان را مظهر اتمّ حق سبحانه قرار داده
تلثیم و تقبیل ایشان را از لوازم طاعات و خیرات دانند.
حضرت سلطان ولد - قدس سره -
در شرح مثنوی معنوی آورده اند
که «جماعتی از ملاحده، به اعتقاد شنیع و امر قبیح
به حلول یا به الحاد امرد را خدا خوانند.
و اعتقاد آنان باشد.
و العياذ بالله
که خدا در اشیای لطیفه که وجه امرد از آن جمله است، حلول کرده است.
و الحاد میل از اعتقاد حق است به باطل.
و عدم فرق میان حلال و حرام و منهی و مأمور، و رفع تکلیف با وجود موجبات تکلیف.
(انتهى كلامه). عارف روم راست - قدس سره.
همچو امرد که خدا نامش کنند
➖➖➖➖➖➖
یا بدین سالوس در دامش کنند
➖➖➖➖➖➖
چون به بدنامی برآید ریش او
➖➖➖➖➖➖
دیو را ننگ آید از تشویش او ( ۱)
➖➖➖➖➖➖
و از روی اصطلاح این طایفه علیه
اراده درست دارد
زیرا که آن تلخ وش که شراب باشد
در اصطلاح ایشان عشق و محبت مفرط را گویند
که عاشق محبّ را از انانیت هستی پاک و از التفات به کونَین مبرّا می سازد.
و صوفی کذایی به واسطه فقدان نور فراست و بصیرت
به حقیقت مدّعای این طایفه از شراب
نا رسیده می خروشد
و بی اطلاع بر کیفیت حال می جوشد.
و الّا اگر دریابد که مدعای ایشان، از شراب چیست،
بداند که شراب کذایی صدهزار درجه از
قُبله عذرا،
اشهی و احلی است.
🌺🌺🌺🌺🌺🌺
۱_ مثنوی و معنوی دفتر اول ابیات ۱۸۷۲_۱۸۷۳
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
پایان▶️
https://eitaa.com/sharhehafez
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح بیت چهاردهم از غزل ششم
قوله:
حافظ به خود نپوشید این خرقه می آلود
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
ای شیخ پاکدامن معذور دار ما را
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
در رساله سید علی همدانی آورده
که
خرقه می آلود لباس ملامت [است].» (انتهى).
و تعبیر نمود از پارسا و صوفی
به شیخ پاکدامن
از روی استهزاء و ظرافت رندانه .
و مضمون این بیت ناظر است به مضمون بیت...
در کوی نیکنامی ما را گذر ندادند .(الخ)
🌺🌺🌺🌺🌺🌺
پایان▶️
https://eitaa.com/sharhehafez
🏴رحلت جانسوز مادر سقای آب و ادب و علمدار دشت کربلا، بزرگ بانوی بنی هاشم، حضرت امّ البنین (علیها سلام) را تسلیت می گوییم
🖤🖤🖤🖤