eitaa logo
شرح عرفانی غزل های حافظ، ابوالحسن عبدالرحمن ختمی لاهوری
428 دنبال‌کننده
85 عکس
31 ویدیو
0 فایل
✨هزاران آفرین بر جان حافظ همه غرقیم در احسان حافظ ✨ز هفتم آسمان غیب آمد لسان الغیب اندر شان حافظ ✨پیمبر نیست لیکن نسخ کرده اساطیر همه دیوان حافظ ❤️ 🙏پیشنهادات و انتقادات . @sh_razaghii
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از جذبه عشق
🤍هزار نام خدا را شنیده ایم، اما.. ⚪️ @jazbeh_eshgh
بسم الله الرحمن الرحیم شرح بیت دوازدهم از غزل ششم
آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرفست ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ با دوستان مروت با دشمنان مدارا ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ در این بیت به طریق نصیحت رندانه به مخاطب مذکور می گوید: چرا طریقه ای پیش باید گرفت که موجب مخالفت و عداوت طرفین و مورث مجادله و مخاصمه جانبین باشد. دو حرف مختصر قلّ و دلّ بر سبیل « العاقل يكفيه الاشارة » كه متضمّن آسایش نشأتین و آرام کونین باشد از من یادگیر و دستور العمل ساز؛ و آن دو حرف با دوستان مروّت و با دشمنان مدار است که سنّت انبیای کرام و اولیای عظام و موجب آسایش عوام است. و درویشی نرنجیدن و نرنجانیدن بود: تا در این خرقه ایم از کس ما هم نرنجیم هم نرنجانیم ➖➖➖➖➖➖➖➖ پایان▶️ https://eitaa.com/sharhehafez
بسم الله الرحمن الرحیم شرح بیت سیزدهم از غزل ششم
قوله: آن تلخ وش که صوفی ام الخبائتش خواند ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ اشهى لنا و احلى من قبلة العذارا ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ام الخبائث به معنی مادر پلیدیها و از او شراب مراد دارند؛ (کذا في المدار). و در مؤید است که «ام الخبائث یعنی شراب؛ زیرا همه بدیها از او زاید. و اشهى (بالفتح) آرزو آورنده. و احلی (بالفتح) شيرين تر. و قُبله (بالضم) بوسه. و عذارا (بر وزن صحارا) جمع عذرا (بالفتح) زن دوشیزه . و به معنی امرد ساده لوح نیز آمده، و در اینجا معنی اخیر مناسب تر است. رند شیرازی را در این بیت ظرافت رندانه است با پارسای مزوّر مرایی که او را در این بیت صوفی می گوید. و از راه بی دینی و دیانتی آن ملحد را قابل خطاب ندانسته، به طریق حکایت می فرماید که آن شراب تلخ و تند نشأه که خدام صوفی آن را ام الخبائث و مصدر مفاسد خواند و نام نهاد، گواراتر و شیرین تر است ما را از بوسه عذار و قبله رخسار امردها . که خدام صوفی ایشان را مظهر اتمّ حق سبحانه قرار داده تلثیم و تقبیل ایشان را از لوازم طاعات و خیرات دانند. حضرت سلطان ولد - قدس سره - در شرح مثنوی معنوی آورده اند که «جماعتی از ملاحده، به اعتقاد شنیع و امر قبیح به حلول یا به الحاد امرد را خدا خوانند. و اعتقاد آنان باشد. و العياذ بالله که خدا در اشیای لطیفه که وجه امرد از آن جمله است، حلول کرده است. و الحاد میل از اعتقاد حق است به باطل. و عدم فرق میان حلال و حرام و منهی و مأمور، و رفع تکلیف با وجود موجبات تکلیف. (انتهى كلامه). عارف روم راست - قدس سره. همچو امرد که خدا نامش کنند ➖➖➖➖➖➖ یا بدین سالوس در دامش کنند ➖➖➖➖➖➖ چون به بدنامی برآید ریش او ➖➖➖➖➖➖ دیو را ننگ آید از تشویش او ( ۱) ➖➖➖➖➖➖ و از روی اصطلاح این طایفه علیه اراده درست دارد زیرا که آن تلخ وش که شراب باشد در اصطلاح ایشان عشق و محبت مفرط را گویند که عاشق محبّ را از انانیت هستی پاک و از التفات به کونَین مبرّا می سازد. و صوفی کذایی به واسطه فقدان نور فراست و بصیرت به حقیقت مدّعای این طایفه از شراب نا رسیده می خروشد و بی اطلاع بر کیفیت حال می جوشد. و الّا اگر دریابد که مدعای ایشان، از شراب چیست، بداند که شراب کذایی صدهزار درجه از قُبله عذرا، اشهی و احلی است. 🌺🌺🌺🌺🌺🌺 ۱_ مثنوی و معنوی دفتر اول ابیات ۱۸۷۲_۱۸۷۳ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ پایان▶️ https://eitaa.com/sharhehafez
بسم الله الرحمن الرحیم شرح بیت چهاردهم از غزل ششم
قوله: حافظ به خود نپوشید این خرقه می آلود ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ای شیخ پاکدامن معذور دار ما را ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ در رساله سید علی همدانی آورده که خرقه می آلود لباس ملامت [است].» (انتهى). و تعبیر نمود از پارسا و صوفی به شیخ پاکدامن از روی استهزاء و ظرافت رندانه . و مضمون این بیت ناظر است به مضمون بیت... در کوی نیکنامی ما را گذر ندادند .(الخ) 🌺🌺🌺🌺🌺🌺 پایان▶️ https://eitaa.com/sharhehafez
🏴رحلت جان‌سوز مادر سقای آب و ادب و علمدار دشت کربلا، بزرگ بانوی بنی هاشم، حضرت امّ البنین (علیها سلام) را تسلیت می گوییم 🖤🖤🖤🖤