بسم الله الرحمن الرحیم
شرح بیت سیزدهم از غزل ششم
قوله:
آن تلخ وش که صوفی ام الخبائتش خواند
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
اشهى لنا و احلى من قبلة العذارا
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
ام الخبائث
به معنی مادر پلیدیها و از او شراب مراد دارند؛ (کذا في المدار).
و در مؤید است که «ام الخبائث یعنی شراب؛
زیرا همه بدیها از او زاید.
و اشهى (بالفتح) آرزو آورنده.
و احلی (بالفتح) شيرين تر.
و قُبله (بالضم) بوسه.
و عذارا (بر وزن صحارا) جمع عذرا (بالفتح) زن دوشیزه .
و به معنی امرد ساده لوح نیز آمده،
و در اینجا معنی اخیر مناسب تر است.
رند شیرازی را در این بیت ظرافت رندانه است با پارسای مزوّر مرایی
که او را در این بیت صوفی می گوید.
و از راه بی دینی و دیانتی آن ملحد را قابل خطاب ندانسته،
به طریق حکایت می فرماید
که آن شراب تلخ و تند نشأه که خدام صوفی آن را ام الخبائث و مصدر مفاسد خواند و نام نهاد،
گواراتر و شیرین تر است ما را از بوسه عذار و قبله رخسار امردها .
که خدام صوفی ایشان را مظهر اتمّ حق سبحانه قرار داده
تلثیم و تقبیل ایشان را از لوازم طاعات و خیرات دانند.
حضرت سلطان ولد - قدس سره -
در شرح مثنوی معنوی آورده اند
که «جماعتی از ملاحده، به اعتقاد شنیع و امر قبیح
به حلول یا به الحاد امرد را خدا خوانند.
و اعتقاد آنان باشد.
و العياذ بالله
که خدا در اشیای لطیفه که وجه امرد از آن جمله است، حلول کرده است.
و الحاد میل از اعتقاد حق است به باطل.
و عدم فرق میان حلال و حرام و منهی و مأمور، و رفع تکلیف با وجود موجبات تکلیف.
(انتهى كلامه). عارف روم راست - قدس سره.
همچو امرد که خدا نامش کنند
➖➖➖➖➖➖
یا بدین سالوس در دامش کنند
➖➖➖➖➖➖
چون به بدنامی برآید ریش او
➖➖➖➖➖➖
دیو را ننگ آید از تشویش او ( ۱)
➖➖➖➖➖➖
و از روی اصطلاح این طایفه علیه
اراده درست دارد
زیرا که آن تلخ وش که شراب باشد
در اصطلاح ایشان عشق و محبت مفرط را گویند
که عاشق محبّ را از انانیت هستی پاک و از التفات به کونَین مبرّا می سازد.
و صوفی کذایی به واسطه فقدان نور فراست و بصیرت
به حقیقت مدّعای این طایفه از شراب
نا رسیده می خروشد
و بی اطلاع بر کیفیت حال می جوشد.
و الّا اگر دریابد که مدعای ایشان، از شراب چیست،
بداند که شراب کذایی صدهزار درجه از
قُبله عذرا،
اشهی و احلی است.
🌺🌺🌺🌺🌺🌺
۱_ مثنوی و معنوی دفتر اول ابیات ۱۸۷۲_۱۸۷۳
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
پایان▶️
https://eitaa.com/sharhehafez
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح بیت چهاردهم از غزل ششم
قوله:
حافظ به خود نپوشید این خرقه می آلود
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
ای شیخ پاکدامن معذور دار ما را
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
در رساله سید علی همدانی آورده
که
خرقه می آلود لباس ملامت [است].» (انتهى).
و تعبیر نمود از پارسا و صوفی
به شیخ پاکدامن
از روی استهزاء و ظرافت رندانه .
و مضمون این بیت ناظر است به مضمون بیت...
در کوی نیکنامی ما را گذر ندادند .(الخ)
🌺🌺🌺🌺🌺🌺
پایان▶️
https://eitaa.com/sharhehafez
🏴رحلت جانسوز مادر سقای آب و ادب و علمدار دشت کربلا، بزرگ بانوی بنی هاشم، حضرت امّ البنین (علیها سلام) را تسلیت می گوییم
🖤🖤🖤🖤
غزل هفتم
رونق عهد شبابست دگر بستان را
می رسد مژده گل بلبل خوش الحان را
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
ای صباگر به جوانان چمن باز رسی
خدمت ما برسان سرو و گل و ریحان را
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
گر چنین جلوه کند مغبچه باده فروش
خاکروب در میخانه کنم مژگان را
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
یار مردان خدا باش که در کشتی نوح
هست خاکی که به آبی نخرد طوفان را
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
ماه کنعانی من مسند مصر آن تو شد
وقت آنست که بدرود کنی زندان را
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
ای که بر مه کشی از عنبر سارا چوگان
مضطرب حال مگردان من سرگردان را
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
در سر زلف ندانم که چه سودا داری
باز برهم زده ای کاکل مشک افشان را
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
ترسم این قوم که بر دردکشان می خندند
در سر کار خرابات کنند ایمان را
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
هر که را خوابگه آخر به دو مشت خاکست
گو چه حاجت که به افلاک کشی ایوان را
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
برو از خانه گردون به در و نان مطلب
کان سیه کاسه در آخر بکشد مهمان را
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
حافظا می خور و رندی کن و خوش باش ولی
دام تزویر مکن چون دگران قرآن را
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
https://eitaa.com/sharhehafez
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح بیت اول از غزل هفتم
رونق عهد شبابت دگر بستان را
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
می رسد مژده گل بلبل خوش الحان را
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
گل معروف و به معنی اشاری،
محبوب مطلق - جلَّت قدرته.
و بلبل معروف و به معنی تأویلی،
عاشق شیفته حال است
و توصیف نمود بلیل را به خوش الحان
به لحاظ هزار داستان .
و به معنی اشاری بر مقتضای
من عرف الله طال لسانه (۱)
و عاشق نالان و خروشان است به ناله های زار نزار شدید الاثر و الرّقة.
بدان که هنگام فصل بهار و اوان شکفتن ازهار و انوار
متضمن صدهزار اسرار است که تیز هوشان اهل اعتبار و حقیقت شناسان
اولی الابصار
را در این هنگام حقایق ارتسام،
از مشاهده آثار متجدّدة متلوّنة صفات و افعال ذو الجلال و الجمال
طرفه کیفیتی و غریب حالی که مورث مستی و انبساط و موجب ابتهاج و اهتزاز تمام است دست می دهد.
و به گوش معنوی آن عنادیل بستان سرای حقیقت از طرف گل بشارتهای تازه تازه
می رسد.
از این جهت این اوقات با برکات را از مغتنمات وقت میشمارند.
قول حکماست:
(من لم يبهجه الربيع و ازهاره و المزمار و اوتاره فهو فاسد المزاج محتاج الى العلاج )(۲)
و در مناقب العارفین آورده که
درویشی از مشایخ شهر در اول بهار وفات یافت و اعتقاد هوام عوام آن بود که او ولی خداست
در خدمت سلطان العلما
حضرت بهاء الدين ولد، والد بزرگوار
حضرت مولانا جلال الدین محمد رومی - قدس الله سر هما و اوصل الينا برّ هما
اعلام کردند که فلان درویش که
ولی خدا بود، مُرد.
فرمودند که تمام اشیاء و اجزاء عالم رو به حیات نهادند؛
او چون می میرد،
پس چگونه مرد خداست؟
تا مرد خدا رضا ندهد
مرگ را بر و دست نیست
و اغلب انبیاء و اکابر اولياء -
صلوات الله تعالى عليهم اجمعین -
در فصل خزان و قلب زمستان نقل
می کنند؛
چنانچه حضرتش در زمستان شدید که روی زمین حدید شده بود رحلت فرمود.
انتهى كلامه
في المثنوى المعنوى
این درختانند همچون خاکیان
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
دستها بر کرده اند از خاکدان
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
سوی خلقان صد اشارت میکنند
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
و آنکه گوشستش عبارت میکنند
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
تیز گوشان رازها می بشنوند
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
غافلان آوازها را نشنوند
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
با زبان تیز و با دست دراز
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
از ضمیر خاک میگویند راز
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
همچو بطّان سر فرو برده به آب
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
گشته طاووسان و بوده چون غراب
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
از زمستان شان اگر محبوس کرد
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
آن غرابان را خدا طاووس کرد
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
در زمستان شان اگر چه داد مرگ
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
زنده شان کرد از بهار و ابر و برگ
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
منکران گویند خود هست این قدیم
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
این چرا بندیم بر رب کریم
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
جمله پندارند کاین خود دائمست
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
در قدیم این جمله عالم قائمست
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
کوری ایشان درون دوستان
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
حق برویانید باغ و بوستان
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
هر گلی کاندر درون بویا بود
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
آن گل از اسرار کل گویا بود
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
بوی ایشان رغم انف منکران
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
گرد عالم می رود پرده دران
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
منکران همچون جُعَل زان بوی گل
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
یا چو نازک مغز در بانگ دهل
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
(۳)
و در شرح دیوان نوشته که
باید دانست که سالک را در بعضی احیان، قبض پیش می آید
که عبارت از بستگی دل است
و انقطاع تجلیات .
و در بعضی اوان بسط
فرا پیش می آید که عبارت از شکفتگی غنچه دل است
و گشایش و ابواب مشاهدات.
پس در هنگام بسط سالک بلبل وار
ناطق اسرار میشود
و دوستان را از آن حال خبر می دهد و بر حصول آن حال ترغیب میکند
و در رونق و شوق در می آید و اسرار
عشق به الحان دلکش می سراید.
وحضرت خواجه در این قبض بعضی
شواهد و دلایل رسیدن بسط
دریافته به خوش وقتی
و این معنی به خاطر ایشان خطور کرده
که در شعر آورده اند.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
پاورقی▶️
(۱) تک.. عین القضات همدانی، تمهیدات، ص ۱۸
کسی که خدا را شناخت، زبانش دراز
می شود.
در اغلب متون از جمله همین تمهیدات
کل لسانه آمده است
یعنی زبانش کند و کوتاه می شود.
(۲) کسی که بهار و شکوفه هایش و نایها و تارهاي خوش آهنگ آن، او را شاد نمی کند، بیمار است و نیاز به درمان دارد.
(۳) مثنوی مولوی دفتر اول ابیات ۲۰۱۴-۲۰۲۴
دو بیت تیز گوشان رازها می بشنوند / غافلان آوازها را نشنوند.»
جمله پندارند کاین خود دائمست
در قدیم این جمله عالم قائمست
در نسخه نیکلسون یافت نشد.
https://eitaa.com/sharhehafez