eitaa logo
•شریعت•
163 دنبال‌کننده
27 عکس
2 ویدیو
5 فایل
اَلنَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلاَمِنَا لاَتَّبَعُونَا 📚محفل‌علمی-پژوهشی با رویکرد نشر احادیث اهل بیت عصمت و طهارت و نکات معارفی امامیه @Em1991 ارتباط
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ امام صادق علیه‌السلام و اشاره به علم ائمه علیهم‌السلام بر آن‌چه واقع شده و می‌شود، تا روز قیامت ✍️طبق روایات متواتره، ائمه هدی علیهم‌السلام فرموده‌اند: «برای خداوند دو علم است؛ یکی مخصوص ذات مقدس حق، و دیگری علم مبذول که به ملائکه و انبیاء و مرسلین مرحمت شده است؛ و تمامی علومی هم که به خلق بخشیده شده ما می‌دانیم» 🔸در حدیث صحیحی امام صادق سلام الله علیه فرمودند: « إِنَّ عِنْدَنَا عِلْمَ مَا كَانَ وَ عِلْمَ مَا هُوَ كَائِنٌ إِلَى أَنْ تَقُومَ السَّاعَةُ » «به درستی که نزد ماست علم آن‌چه که شده و هست و خواهد شد تا روز قیامت.» 📗الکافی ج۱ ص۲۴۰
🌟 انوار فضایل و مناقب آن ستاره‌ی فروزان آسمان امامتِ امت و خلافتِ حضرت ختمی مرتبت، آنچنان بر آفاق و انفس تابیده که عامه و خاصه بدان اعتراف کرده‌اند. 🔆 علی بن موسی الرضا علیهماالسلام خورشید منظومه‌ی ملکوت و آفتاب عالمتاب انسانیت است. ❇️ او همان شخصیتی است که رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله در توصیفش فرمود «قد ملأ حلماً و علماً»، على بن موسى از و پر شده است... 📚 برگرفته از کتاب به یاد بضعه‌ی خاتم، آیت الله وحید خراسانی
✅ عهد امام بر گردن شیعیان وشاء گفت: از صلوات الله و سلامه علیه شنيدم كه می‌فرمود: «هر امامى در گردن دوستان و شيعيانش عهدى دارد. وفاداری كامل به آن پيمان و حسن انجام وظيفه اين است كه شيعيان به ائمه عليهم السلام بروند. هر كسی با اشتياق و علاقه به زيارت آن‌ها برود، روز قيامت ائمه عليهم السلام او را خواهند كرد.» 📔 كامل الزيارات - ابن قولويه القمي  ص236_237
❓انالله و انا‌الیه‌راجعون یعنی چه؟ 🔴 قَال أَمِيرُاَلْمُؤْمِنِينَ عَلِيُّ بْنُ ابي طَالِبٍ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهما : إِنَّ قَوْلَنَا إِنَّا لِلَّهِ‏ إِقْرَارٌ عَلَى أَنْفُسِنَا بِالْمُلْكِ وَ قَوْلَنَا وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ إِقْرَارٌ عَلَى أَنْفُسِنَا بِالْهُلْك. 💠حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب صلوات الله علیهما می فرمایند : این که می گوییم : «إنّا لله» ، اعترافی است بر خودمان به مملوکیت خداوند و این سخن : «و إنّا إلیه راجعون» اقراری است به خودمان برای مرگ 📚نهج البلاغه حکمت 99 📚بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏79، ص: 135
👌امیرالمومنین صلوات‌الله‌علیه بخاطر بیماری شیعیانش بیمار می شود؛ ▪️قال أمیرالمؤمنین علیه السلام لرمیلة - وکان قد مرض وأبلی وکان من خواصّ شیعته -: وعکت یا رمیلة؟ ثمّ رأیت خفّاً فأتیت الی الصلاة؟ فقال: نعم یا سیّدی وما أدراک؟ فقال: یا رمیلة، ما من مؤمن ولا مؤمنة یمرض إلّا مرضنا لمرضه، ولا حزن إلّا حزنّا لحزنه، ولا دعا إلّا آمنّا لدعائه، ولا سکت إلّا دعونا له، ولامؤمن ولامؤمنة فی المشارق والمغارب إلّا ونحن معه. 🔸برسى رحمه الله در كتاب «مشارق الأنوار» نقل كرده است: امير المؤمنين عليه السلام به رميله - كه يكى از شيعيان خاصّ آن حضرت است و مريض شده بود - فرمودند: اى رميله ؛ دچار تب شديدى شدى سپس مقدارى سبكى احساس كردى و به مسجد براى نماز آمدى؟ گفت: بلى اى سرور من ؛ از كجا دانستى؟ فرمودند: اى رميله ؛ زن و مرد مؤمنى نيست كه مريض شود مگر اينكه ما به خاطر مريضى او مريض مى شويم، و هرگاه محزون گردد مابه خاطر حزن او محزون مى شويم، و هر زمان دعا كند ما به دعاى او آمين مى گوئيم، و وقتى ساكت باشد ما براى او دعا مى كنيم، و هر كجا در مشرق و مغرب مرد و زن مؤمنى باشد ما با او هستيم. 📚بحار الأنوار: ۱۵۴/۲۶ ح ۴۳ و ۱۴۰/۲۶ ح ۱۱
💠ملائكه‌ الهی برای محبين امام اميرالمومنین صلوات الله علیه استغفار می‌کنند؛ ▪️قَالَ اَلْإِمَامِ اَلرَّحْمَة سَيِّدُ اَلْمُرْسَلِين رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ : خلق الله من نور وجه أمیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیهما السلام سبعین الف ملک ، یستغفرون له و لمحبیه الی یوم القیامه. 🔸حضرت رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند : خداوند از نور چهره‌ ی امام امیرالمؤمنین علی بن ابيطالب سلام الله عليهما هفتاد هزار ملک بيافريده كه تا روز قيامت برای او و محبين او استغفار كنند. 📚بحارالانوار جلد 68 صفحه 142
💠ولي الله الآعظم امیرالمومنین صلوات‌الله‌علیه، ترازوی سنجش الهی؛ ▪️إنَّ الله عَزّ و جلَّ نَصَبَ عَلياً عَلَماً بَينَهُ و بَينَ خَلقِهِ ، فَمَن عَرَفَهُ كانَ مُؤمِناً ، و مَن أنكَرَهُ كانَ كافِراً ، و مَن جَهِلَهُ كانَ ضالًّا ، و مَن نَصَبَ مَعَهُ شَيئاً كانَ مُشرِكاً ، و مَن جاءَ بِوِلايَتِهِ دَخَلَ الجَنَّةَ و مَن جاءَ بِعَداوَتِهِ دَخَلَ النّارَ. 🔸امام محمد باقر صلوات‌الله‌علیه فرمودند : خدای عزّ و جلّ {امیرالمومنین} علي سلام الله علیه را پرچم و نشانه میان خود و آفریدگانش قرار داده است ، بطوری که هر کسی معرفت او را داشته باشد مؤمن و هر کسی او را إنکار نماید کافر است ، و هر کسی نسبت به او نادان باشد گمراه ، و هر کسی برای دیگری در کنار او مقامی قائل شود مشرک است ، و هر کس ولایت او را بیاورد وارد بهشت و هر کس دشمن او باشد وارد جهنم می گردد. 📚الکافی جلد ۱ صفحه ۴۳۷ حدیث ۷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌اصل دین یعنی امیرالمومنین علی علیه السلام ▪️قال رسول الله صلی الله علیه و آله: يَا عَلِيُّ أَنْتَ أصْلُ الدِّينِ وَ مَنَارُ الْإِيمَانِ وَ غَايَةُ الْهُدَى وَ قَائِدُ الْغُرِّ الْمُحَجَّلِينَ أَشْهَدُ لَكَ بِذَلِكَ. 🔸رسول خدا صلی الله علیه و آله: یاعلی! تو اصل و ریشه دین و مناره ایمان و هدف هدایت و پیشوای روسفیدان هستی و من برای تو بر این مطلب گواهی می دهم. 📚تفسير فرات الكوفي/ج1/ص206 📚بصائر الدرجات/ص31 📚البرهان في تفسير القرآن/ج3/ص230
◾️خداوند متعال،اول محرم الحرام در عرش خویش، اول کتیبه را آویزان می‌کند؛ 🔴 قَالَ اَلْإِمَامُ اَلصَّادِقُ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ : اِذَا هَلَّ هِلَالُ مُحَرَّمِ نَشَرَتِ المَلَائِكَةُ ثَوبَ الحُسَينِ وَ هُو مُخرَقُ مِن ضَربِ السُّيُوفِ وَ مُلَطَّخُ بِالدِّمَاءِ وَ فَنَرَاهُ نَحنُ وَ شِيعَتُنَا بِالبَصِيرَةِ وَ لَا بِالبَصَرِ فَاِذَا تَنفَجِرُ دُمُوعَنَا. ⚫️ حضرت امام صادق صلوات الله علیه می فرمایند : هنگامی که هلال ماه محرم دمیده می شود، ملائکه پیراهن مبارک امام حسین علیه السلام را در عرش آویزان می کنند ، در حالی که از ضربه های شمشیر پاره پاره شده و به خون آغشته شده است. ما و شیعیانمان این پیراهن را با چشم بصیرت و نه بصر می بینیم پس اشک های ما سرازیر می شود. 📚مناهج البكاء فرطوسی حويزی، ص۱۱
⚫️برای گریه بر حسین علیه‌السلام جفا نکنید! 🔸امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام میفرمایند: پدر و مادرم به فدای حسين علیه‌السلام ‌باد، که در پشت كوفه كُشته خواهد شد؛ به خدا قسم گويا مى‌بينم كه انواع وحوش بیابان، گردنهاى خود را بر قبرش كشيده، بر او مى‌گريند، و از شب تا به صبح بر او مرثيه مى‌خوانند؛ پس چون حال وحوش چنين باشد، شما مردم (در اقامه‌ء عزا و گریه‌ء بر او) جفا نكنيد! 📚کامل الزّیارات (ابن‌قولویه)، ص ۸۲ 📚بحارالأنوار، (علامه‌مجلسی)، ج ۹۸، ص ۶
◾️نفس کشیدنی که عبادت است؛ 🔴 قَالَ اَلْإِمَامُ اَلصَّادِقُ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ : نَفَسُ الْمَهْمُومِ لِظُلْمِنا تَسْبیحٌ وَ هَمُّهُ لَنا عِبادَةٌ وَ کِتْمانُ سِرّنا جِهادٌ فى سَبیلِ اللّهِ. ثَمَّ قالَ اَبُو عَبدِاللّهِ علیه السّلام: یَجِبُ اَنْ یُکْتَبَ هذا الْحَدیثُ بِالذَّهَبِ. ⚫️ امام صادق صلوات الله علیه می فرمایند : نَفَس کسى که بخاطر مظلومیّت ما اندوهگین شود ، تسبیح است و اندوهش براى ما ، عبادت است و پوشاندن راز ما جهاد در راه خداست ، سپس امام صادق علیه السلام افزودند : این حدیث را باید با طلا نوشت! 📚امالى شیخ مفید، ص 338
💠 از امام‌‌مان خجالت نکشیم 🔴 إِسْحَاقُ قَالَ: حَدَّثَنِی أَبُو هَاشِمٍ الْجَعْفَرِیُّ، قَالَ: شَکَوْتُ إِلی أَبِی مُحَمَّدٍ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ ضِیقَ الْحَبْسِ، وَ کَتَلَ الْقَیْدِ، فَکَتَبَ إِلَیَّ: «أَنْتَ تُصَلِّی الْیَوْمَ الظُّهْرَ فِی مَنْزِلِکَ» فَأُخْرِجْتُ فِی وَقْتِ الظُّهْرِ، فَصَلَّیْتُ فِی مَنْزِلِی کَمَا قَالَ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ : وَ كُنْتُ مُضَيَّقاً فَأَرَدْتُ أَنْ أَطْلُبَ مِنْهُ دَنَانِيرَ فِي الْكِتَابِ فَاسْتَحْيَيْتُ فَلَمَّا صِرْتُ إِلَى مَنْزِلِي وَجَّهَ إِلَيَّ بِمِائَةِ دِينَارٍ وَ كَتَبَ إِلَيَّ إِذَا كَانَتْ لَكَ حَاجَةٌ فَلَا تَسْتَحْيِ وَ لَا تَحْتَشِمْ وَ اطْلُبْهَا فَإِنَّكَ تَرَى مَا تُحِبُّ إِنْ شَاءَ اللَّهُ. ⚫️ أبو هاشم جعفری گوید : به أبا محمد (امام عسکری صلوات الله علیه) از تنگی زندان و سختی بند شکایت کردم (یعنی این سختی خود را برای امام بیان نمودم و مطرح کردم)، امام به من نوشتند : تو امروز نماز ظهر را در منزل خود می خوانی، پس من در وقت نماز ظهر از زندان خارج کرده شدم و همانطور که امام فرموده بودند در منزل خود نماز خواندم و در تنگی معیشت بودم و قصد داشتم در نامه چند دینار از امام طلب نمایم ولی خجالت کشیدم، پس وقتی به منزل خود رسیدم صد دینار برای من فرستادند و برای من نوشتند : وقتی برای تو حاجتی بود حیا نکن و خجالت نکش و آن را طلب کن، پس همانا تو آنچه دوست داری می بینی إن شاءالله . 📚 الكافي جلد 1 صفحه 508
💠حسین صلوات‌الله‌علیه‌ تشنه بود؛ 🔹 قال مولانا امام الصادق صلوات‌الله‌علیه: إذا زرت با عبد الله عليه السلام فزره وأنت حزين مكروب شعث مغبر جايع عطشان فان الحسين عليه السلام قتل حزينا مكروبا شعثا مغبرا جايعا عطشانا وأسأله الحوايج وانصرف عنه ولا تتخذه وطنا. 🔸اباعبدالله علیه السلام را در حالی زیارت کن که غمگین، داغدار، موی پریشان، غبار آلود، گرسنه و تشنه باشی، چرا که حسین علیه السلام در حالی کشته شد که غمگین، داغدار، موی پریشان، غبار آلود، گرسنه و تشنه بود. از او حوائج خود را بخواه و برگرد و آنجا را وطن خود قرار نده [طولانی مدت ساکن نشو 📚ثواب‌الاعمال‌شیخ‌صدوق ص۸۹
💠 مقام سیدالشهداء صلوات‌الله‌علیه در رجعت 🔹 مرحوم شیخ حر عاملی می‌نویسد: ✍ السادس والستّون بعد المائة : ما رواه جعفر بن محمّد بن قولويه في « المزار » : عن الحسين بن محمّد ، عن معلّى بن محمّد ، عن أبي الفضل ، عن ابن صدقة ، عن المفضّل بن عمر ، عن أبي عبدالله عليه‌السلام ، قال : « كأنّي بسرير من نور قد وضع ، وقد ضربت عليه قبّة من ياقوتة حمراء مكلّلة بالجوهر ، وكأنّي بالحسين عليه‌السلام جالساً على ذلك السرير ، وحوله تسعون ألف قبّة خضراء ، وكأنّي بالمؤمنين يزورونه ويسلّمون عليه ، فيقول الله عزّوجلّ لهم : أوليائي سلوني فطالما اُوذيتم وذلّلتم واضطهدتّم ، فهذا يوم لا تسألوني حاجة من حوائج الدنيا والآخرة إلا قضيتها لكم ، فيكون أكلهم وشربهم من الجنّة » . 🔸 ابن قولویه قمی رضوان الله علیه در کتاب المزار روایت کرده است که حضرت امام جعفر صادق عليه السلام فرمودند: گویا می‌بینم که تختی از نور گذاشته باشند و قبه‌ای از یاقوت سرخ بر آن زده باشند مزین به انواع جواهر دیگر و حضرت امام حسین صلوات الله عليه بر آن تخت نشسته باشد و در دور و کنار آن نود هزار قبه سبز باشد و مومنان فوج فوج به دیدن آن حضرت آیند و سلام کنند و ندا از جانب حق تعالی به ایشان رسد که ای دوستان من! هر چه خواهید از من درخواست کنید که بسیار آزار کشیدید و خواری کشیدید و مظلوم شدید، امروز روزی است که هیچ حاجتی از دنیا و آخرت درخواست نکنید مگر آن که برآورم و غذا و آب ایشان از بهشت برای ایشان آید.
💠هیبت حسین صلوات الله علیه همچون امیرالمومنین صلوات الله علیه؛ 🔸مرحوم شیخ عباس قمی می‌نویسد: سید شریف علوی رضوان الله علیه در کتاب التعازی نقل کرده است: امام مجتبی صلوات الله علیه برادر خود سیدالشهدا صلوات الله علیه را بسیار بزرگ می‌داشت و او را تعظیم می‌‌کرد؛ به طوری که گویا آن حضرت بزرگ تر از امام مجتبی صلوات الله علیه است؛ ابن عباس گوید : سبب آن را از امام مجتبی صلوات الله علیه پرسیدم و به من فرمود:او هیبتی همانند هیبت امیرالمومنین صلوات الله علیه در نظر من دارد؛ 📚 سفینة‌البحار‌ ج۱ص۶۱۳
امام هادی(ع) . آیت الله وحید.pdf
287.2K
- امین وحی رب العالمین ، دهمین جانشین خاتم النبیین (صلی‌الله علیه و آله) . اثر آیت الله وحید خراسانی 🔶 موضوع : در این کتاب به شرح جنبه هایی از زندگی ، فضایل ، علوم ، کرامات و معجزات امام هادی (علیه السلام) پرداخته شده است.
💠 قلب «اهل بیت» علیهم السلام محل اراده خدا 🔹امام هادی صلوات الله علیه فرمودند: خداوند دل‌های ائمه را محل اراده خود قرار داده است؛ اگر خدا چیزی را بخواهد آن‌ها خواهند خواست. 👈 و این است معنی آیه: «ما تَشاؤُنَ إِلَّا أَنْ یَشاءَ اللَّهُ» . و تا خدا نخواهد [شما] نخواهید خواست.   📚بحارالانوار، جلد ۲۵ ص ۳۷۲ انسان / ۳۰، تکویر / ۲۹ @shariat_is
💠نظر برخی از اکابر شیعه درباره عظمت «زیارت جامعه کبیره» که نقل شده از امام هادی صلوات الله علیه می‌باشد ۱-مرحوم محمد تقی مجلسی (رحمه الله): «این زیارت(جامعه کبیره) احسن و اکمل زیارات است و من تا زمانى که در عتبات عالیات بودم زیارت نکردم ائمّه(علیهم السلام) را مگر به این زیارت» ۲-علامه محمد باقر مجلسی (رحمه الله): «زیارت جامعه کبیره از صحیحترین روایات در سند، و از فراگیر ترین زیارات از نظر مورد، و از فصیحترین آنها در لفظ، و از بلیغترینشان در معنی، و از والاترین آنها در جایگاه میباشد» ۳-سیّد عبد الله شُبَّر(رحمه الله): «فصاحت کلمات و عبارات آن، و رساییِ مضمون و جملات آن، بانگ می‌زند که چنین زیارتی از سرچشمه صافِ برآمده از چشمه وحی و الهام، صادر شده است و آواز می‌دهد که از زبان صاحبانِ اسرار دین و دژهای مردمان، بیرون آمده است. پس این (زیارت)، به حقیقت فراتر از کلام مخلوق، و فروتر از کلام خالق است» ۴-امام خمینی (رحمه الله): «منقول است حضرت امام در سیزده سالی که در نجف اشرف بودند به جز در موارد خیلی کم هر شب در ساعت مشخصی وارد حرم مطهر امیرالمومنین می شدند و بعد از خواندن اذن دخول و زیارت امین الله مقید بودند از طریق پایین پا به سمت بالاسر بروند و هرگز از سمت بالاسر نمی رفتند چون طبق روایتی سر مقدس حضرت اباعبدالله در آن جا دفن است لذا از سمت پایین پا به بالاسر می رفتند و در آن جا می نشستند و زیارت جامعه کبیره را می‌خواندند» ۵-مقام معظم رهبری(حفظه الله): ایشان در دیدار با جمعی از شعرای آئینی فرمودند: «برای مناقب ائمه، از زیارتها، بخصوص زیارت جامعه‌ی کبیره استفاده کنید. بنابراین شما دیگر هیچ احتیاجی ندارید که مبالغاتی را در ذهن خودتان خلق کنید. آنچه که باید در باب ائمه (علیهم‌السّلام) گفته شود، در زیارت جامعه هست. شما میتوانید یک فقره از فقرات زیارت جامعه را - حالا شاید صدها فقره است» ۶-آیت الله بهجت(رحمه الله): «منقول است که ایشان مقید بودند اوقاتی که در قم بودند هر روز به زیارت حضرت معصومه علیهاالسلام و هنگامی که در مشهد مقدس بودند هر روز به زیارت امام رضا علیه‌السلام مشرف شوند. ایشان در تشرفات خود به این حرم‌ها معمولاً زیارت جامعۀ کبیره را می‌خواندند و به افرادی که از ایشان درخواست توصیه برای زیارت می‌کردند، می‌فرمود: «اگر وقت دارید زیارت جامعه، و اگر وقتتان کم است زیارت امین‌الله و دیگر زیارت مأثوره را بخوانید»
◾️ غربت اهل بیت پیامبر هنگامي كه بدن شريف امام هادی علیه السلام را تشییع میکردند، شنيده شد كه كنيزي مي‌گفت؛ «ماذا لقينا في يوم الاثنين، قديماً و حديثاً» يعني: ما چه كشيديم از روز دوشنبه از قديم الايام تا اين زمان❗️ 📚تتمة المنتهی، محدث قمی ره، ص ۴۱۸ دوشنبه مصادف بوده است با تشکیل سقیفه بني‌ساعده 📌چه زیبا و در عین مراعات تقیه ، در قلب خفقان سامراء، امام هادی علیه السلام منشاء گرفتاری ها را به محبین خود آموزش داده اند. 🖇السَّلامُ عَلَيْكَ يَا أَبَا الْحَسَنِ عَلِيَّ بن مُحَمَّدٍ الزَّكِيَّ الرَّاشِدَ النُّورَ الثَّاقِبَ وَرَحْمَةُ اللّٰهِ وَبَرَكَاتُه
💠علم امام جواد الائمه علیه السلام در سن ده سالگی ثقة السلام کلینی رضوان الله علیه در کتاب شریف کافی روایتی را با سند صحیح در فضل امام جواد الائمه علیه السلام نقل کرده است که به وضوح علم امام را به عالمیان نشان می دهد: علی بن ابراهیم گوید: پدرم گفت: گروهی از شیعیان از شهرهای دور آمدند و از امام جواد(علیه السلام) اجازه تشریف گرفتند و خدمتش رسید و در یک مجلس 30 هزار مسأله از او پرسیدند، حضرت به آنها جواب گفت و در آن زمان ده ساله بود. 📚منبع: اصول الکافی ج۲ ص۵۹۴
💠 فطرس به مهد امام حسین علیه السلام پناه برد و ما به قبر آن حضرت پناه می‌بریم... 🔹 مرحوم شیخ طوسی روایت کرده است که در بخشی از دعایی که حضرت امام حسن عسکری علیه السلام در روز ولادت حضرت سید الشهداء علیه السلام فرمودند، آمده است: ✍ عاذ فطرس بمهده فنحن عائذون بقبره من بعده نشهد تربته و ننتظر اوبته. 🔸 فطرس به مهدش پناه برد و ما به قبرش پناه می‌بریم و در تربتش حضور می‌یابیم و منتظر رجعت و بازگشتش هستیم. 📚 مصباح المتهجد، تالیف شیخ طوسی، صفحه ۵۷۲، 📚 اقبال الاعمال، تالیف سید بن طاووس، جلد ۲، صفحه ۶۹۰،
💠 نحوه عطای مال توسّط صلوات‌الله‌علیه به یک نیازمند ➖ يسع بن حمزه گويد: در حضور امام رضا عليه السّلام بودم و با حضرتش گفت‌وگو مى‌كردم و اطراف امام، جمعيّت زيادى از مردم بودند كه از حلال و حرام سؤال مى‌كردند. ناگاه شخص گندمگون قد بلندى خدمت امام شرف‌ياب شد و گفت: درود بر تو اى فرزند رسول خدا! مردی هستم از محبین شما اهل بیت علیهم السّلام، كه از حجّ برمى‌گردم و دارايى خودم را گم كرده‌ام، چيزى ندارم كه مرا به وطنم برسانم. اگر خواستيد به من كمك كنيد كه به وطنم برگردم. زندگى من خوب است، وقتى كه آنجا رسيدم مال شما را صدقه مى‌دهم، زيراكه من مستحق صدقه نيستم. حضرتش فرمودند: بنشين! خداوند تو را رحمت كند. آن‌گاه حضرت توجّه به مردم كرده و با آنان سخن می‌فرمودند، تا اين‌كه همۀ مردم رفتند. من با سليمان جعفرى و خيثمه مانديم. امام عليه السّلام داخل حجره شد و ساعتى در حجره بود و بعد خارج شد و درب را بست. «و ثُمَّ خَرَجَ وَ رَدَّ اَلْبَابَ وَ أَخْرَجَ يَدَهُ مِنْ أَعْلَى اَلْبَابِ وَ قَالَ أَيْنَ اَلْخُرَاسَانِيُّ فَقَالَ هَا أَنَا ذَا فَقَالَ خُذْ هَذِهِ اَلْمِائَتَيْ دِينَارٍ وَ اِسْتَعِنْ بِهَا فِي مَئُونَتِكَ وَ نَفَقَتِكَ وَ تَبَرَّكْ بِهَا وَ لاَ تَصَدَّقْ بِهَا عَنِّي وَ اُخْرُجْ فَلاَ أَرَاكَ وَ لاَ تَرَانِي» سپس دست مبارک خود را از بالاى درب بيرون كرده و فرمودند: خراسانى كجاست‌؟ آن مرد عرض كرد: من اينجا هستم. فرمودند: اين دويست دينار را بگير برای هزينه و زندگى خود خرج كن و تبرّك بجوى، و از جانب من صدقه نده، و برو كه من تو را نبينم و تو مرا نبينى. آن مرد رفت. سليمان عرض كرد: جانم به قربان شما! بخشش كردید به آن مرد و او را مورد رحمت قرار دادید، چرا صورت خود را از او پوشاندید؟ امام فرمودند: برای اين‌كه خجالتِ درخواست کردن را در صورتش نبينم. آيا حديث پيامبر اکرم صلّى اللّه عليه و آله را نشنيده‌اى كه فرمودند: انجام كار نیک در پنهان، ثواب هفتاد حجّ را دارد، و كسى كه گناه را آشكار كند، پيش خداوند متعال ذليل است، و كسى كه گناه را آشکار نکند مورد مغفرت خداوند قرار مى‌گيرد. آيا قول پيشينيان را نشنيده‌اى كه گفته: مَتَى آتِهِ يَوْماً لِأَطْلُبَ حَاجَةً رَجَعْتُ إِلَى أَهْلِي وَ وَجْهِي بِمَائِهِ. چون روزى براى طلب حاجت نزد او آيم، پيش خانواده‌ام باز مى‌گردم در حالى كه آبرويم را حفظ كرده‌ام. 📚 الکافی، ج ۴ ص ٢٣
💠 مؤمن اهل خیانت نیست 🔸عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ عُثْمَانَ بْنِ سَعِيدٍ عَنْ عَبْدِاَلْكَرِيمِ مِنْ أَهْلِ هَمَدَانَ عَنْ أَبِي ثُمَامَةَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ اَلثَّانِي عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ إِنِّي أُرِيدُ أَنْ أَلْزَمَ مَكَّةَ أَوِ اَلْمَدِينَةَ وَ عَلَيَّ دَيْنٌ فَمَا تَقُولُ فَقَالَ اِرْجِعْ فَأَدِّهِ إِلَى مُؤَدَّى دَيْنِكَ وَ اُنْظُرْ أَنْ تَلْقَى اَللَّهَ تَعَالَى وَ لَيْسَ عَلَيْكَ دَيْنٌ إِنَّ اَلْمُؤْمِنَ لاَ يَخُونُ. ✍🏻 ابى‌ثمامه گويد: به امام جواد عليه السّلام عرض كردم: من مى‌خواهم در مكّه، يا مدينه بمانم (و به شهر خود بازنگردم)، ولى بدهكارى دارم، نظر شما چيست‌؟ فرمودند: برگرد و بدهكارى خود را بپرداز و تصميم بگير كه خداى تعالى را در حالى ملاقات كنى كه بدهكارى نداشته باشى، همانا مؤمن خيانت نمى‌كند. 📚 الکافی، ج ۵ ص ٩۴
•شریعت•
💠 مؤمن اهل خیانت نیست 🔸عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَنْ مُحَ
مجلسی اول رحمه الله گویند: "مُؤَدَّى دَيْنِكَ" أي بلدك أو بلد صاحب المال بقصد أداء الدين فإنّه إذا رآه اطمأنّ. "وَ انْظُرْ أَنْ تَلْقَى الله" أي لحالك و قرب منزلتك عنده تعالى، "أن تَموتَ وَ لَيْسَ عَلَيْكَ دَيْن" فإنّه إذا كان من نيّته الأداء أعانه الله عليه. "اِنَّ المُؤمِنَ لاَ يَخُونُ" فإنّه إذا لم يكن في نيّتك الأداء فأنت خائن أو كالخائن، والظاهر أَنّه على الاستحباب، و يمكن أن يكون واجباً سيّما إذا كان الأداء في بلده أسهل كما هو الغالب. (روضة المتّقین، ج ۶ ص ۵٢١) ✅ حاصل کلام ایشان: «اگر بدهکار در مکانی که بدهی دارد، دیده شود، طلبکار هم خاطرش آسوده است، لذا باید در محلّی که بدهکار است بماند تا گمان به خیانت او نرود. و اگر بدهکار قصدش أدای دِین باشد، خداوند متعال هم برای او گشایش می‌کند، ولی اگر نیّتش عدم پرداخت باشد، خائن یا مانند خائنین است. و باید ترسید از اینکه مرگ برسد و دِین به عهده ما باشد.»
خطبه_کوبنده_حضرت_عباس_علیه_السلام_بر_بام_مکه_در_یوم_الترویه.pdf
1.99M
💠خطبه_کوبنده حضرت عباس سلام الله علیه بر بام کعبه در یوم الترویه 📝 در کتاب مناقب سادة الکرام آمده که در روز یوم الترویه، وقتی که یزید ملعون با هتک حرمت خانه خدا نیروهایی را با سلاح پنهان در لباس احرام فرستاد تا امام حسین صلوات‌الله‌علیه را شهید کنند، حضرت ابالفضل العباس علیه السلام با اجازه سیدالشهدا صلوات‌الله‌علیه بر فراز بام کعبه رفته و خطاب به بنی امیه و پیروانشان لعنت الله علیهم اجمعین با صلابت حیدری خود این خطبه غرا و پرشور را خواندند...
💠 امام عصر عجل الله فرجه، به کربلا حواله دادند... 🔹 شیخ طوسی رحمه الله آورده که ابن نوح گوید: از ابن سوره قمی شنيدم كه مى‌گفت: اين حكايت را در اهواز از شخصى بنام "سَرور" شنيدم كه مردى عابد و فقیه بود. البته سال آن را فراموش كرده‌ام. او مى‌گفت: من لال بودم و قدرت بر حرف زدن نداشتم. پدر و عمويم در بچگی و زمانى كه سن من سيزده يا چهارده سال بود مرا بخدمت شيخ ابوالقاسم حسین بن روح رحمه الله وکیل امام عصر عجل الله فرجه بردند و از ايشان درخواست كردند كه از محضر مبارك امام عليه السلام خواهش كند تا به بركت دعای حضرت، خداوند زبانم را باز نمايد. شيخ ابوالقاسم حسين بن روح گفت: شما مأمور شده‌ايد تا به حائر حسينی برويد. ما هم از خدمت او مرخص شده، به كربلا عزيمت كرديم. براى زيارت غسل كرديم، در همان حين پدر و عمويم مرا صدا زدند: سرور! و من با زبان فصيح گفتم: لبيك. آن‌ها گفتند: عجب! تو صحبت كردی؟! گفتم: بله. 📚 الغیبه، ص ۳٠٩ @shariat_is
تحفة_الزائر_علامه_محمد_باقر_مجلسی.pdf
24.79M
💠فایل پی دی اف کتاب شریف تحفة الزائر اثر مرحوم علامه مجلسی رحمه الله 🔸مؤلف به‌جهت آنکه ثواب زیارت ائمه اطهار در احادیث فراوانی آمده و بیشتر کتب زیارت، به زبان عربی نوشته شده است، تصمیم می‌گیرد کتابی در زمینه آداب زیارت از احادیث معتبر نقل‌شده از معصومان را به زبان فارسی بنویسد مطالعه کتاب در ایام اربعین بسیار نافع است
•شریعت•
💠فایل پی دی اف کتاب شریف تحفة الزائر اثر مرحوم علامه مجلسی رحمه الله 🔸مؤلف به‌جهت آنکه ثواب زیارت ا
«حدیثی از احادیث این کتاب شریف» علّامه مجلسی رَحِمَهُ الله مینویسد: 🔹به چندین سند معتبر منقول است که حضرت صادق علیه السلام به سَدِیر صیرفی فرمود ؛ آیا میکنی حضرت إمام حسین علیه السلام را هر روز؟ گفت نه. فرمود هر هفته؟ گفت نه. فرمود هر ماه؟ گفت نه. فرمود هر سال؟ گفت گاه هست که سالی یک مرتبه به زیارت آن حضرت میروم. فرمود چه بسیار جفا کارید شما به حسین علیه السلام ، مگر نمیدانید که خدا را چهار هزار ملک هست ژولیده مو و گردآلوده ، بر آن حضرت میگریند و مرثیه میخوانند و ایشان را ملال حاصل نمیشود و پیوسته زیارت میکنند و ثواب ایشان برای زیارت کنندگان آن حضرت است. 📚تحفة الزائر باب ۵ ، فصل ۱ @shariat_is