رابطهی دین و سیاست در نگاه تطبیقی به آرای ملاصدرا و هگل
فصلنامه سیاست متعالیه، مقاله 9، دوره 6، شماره 23، زمستان 1397، صفحه 173-192
نویسندگان
محسن جبارنژاد
شریف لک زایی
رابطهی دین و سیاست در طول تاریخ، منشأ مناقشات فکری و مجادلات کلامی و معرفتی فراوانی بوده است. هگل و ملاصدرا را میتوان آخرین فیلسوفان سیستمساز شرق و غرب دانست. هدف این پژوهش بررسی وجوه تمایز میان آرای این دو فیلسوف پیرامون مناسبات دین و سیاست میباشد.پژوهش حاضر به روش توصیفی- تحلیلی انجام شده و یافتهها نشان میدهد، دین و سیاست نزد ملاصدرا و هگل مفاهیمی متفاوتاند. هگل در فضای فلسفهی سیاسی مدرن فکر میکند، نقطهی کانونی اندیشهی سیاسی او، مسألهی آزادی است. ملاصدرا متأثر از فلسفهی سیاسی کلاسیک فضیلتمحور و خیرمحور است؛ درحالیکه تفکر هگل، مبتنیبر نوعی رویگردانی از فضیلتگرایی و سعادتمحوری است. هگل قائل به جدایی مطلق میان دین و دولت نیست و در اصل همراهی و تألیف میان دین و دولت، تردیدی ندارد. دولت صدرایی، یک دولت هادی است و دین تعیینکنندهی چارچوب حرکت دولت و سیاست و عنصرِ قوامبخش به آن است. نوعی رابطهی "ملازمت قطعی" و یا "ضرورت" میان دین و سیاست در اندیشه ملاصدرا دیده میشود، اما مدلولات چنین ملازمت قطعی را به سختی میتوان در اندیشه هگل پیدا کرد. دولت مطلوب ملاصدرا، حاکممحور است؛ و حاکم، حتماً باید از یک سری دکترین و قواعدی تبعیت کند، هگل، به "کیفیت حکمرانی" بیش از "اوصاف حکمران" بهاء میدهد.
کلیدواژهها ملاصدرا؛ هگل؛ دین؛ سیاست؛ اندیشه سیاسی
@shariflakzaei
رابطهی دین و سیاست در نگاه تطبیقی به آرای ملاصدرا و هگل
http://sm.psas.ir/article_34532.html
SM_Volume 6_Issue 23_Pages 173-192.pdf
2.09M
✅ رابطهی دین و سیاست در نگاه تطبیقی به آرای ملاصدرا و هگل
فصلنامه سیاست متعالیه، مقاله 9، دوره 6، شماره 23، زمستان 1397، صفحه 173-192
نویسندگان
محسن جبارنژاد
شریف لک زایی
@shariflakzaei
نخل و نارنج
روایت داستانی زندگی و زمانه شیخ مرتضی انصاری(ره)
در هفته اول سال نو فرصت شد رمان نخل و نارنج به قلم آقای وحید یامین پور را مطالعه کنم. نویسنده، به نظرم موضوع بسیار سختی برای نوشتن انتخاب کرده است. رمان به زندگی مرحوم شیخ مرتضی انصاری از بزرگان علمی و دینی این مرز و بوم پرداخته است. کاری که تا کنون درباره بسیاری از بزرگان انجام نشده است. دو اثر شیخ انصاری یعنی رسائل و مکاسب در فقه و اصول همچنان در حوزه های علمیه تدریس میشود و از همین رو می توان به تأثیر شیخ در حوزه های علمیه پی برد. برای همین هم در حوزه های علمیه شخصیت علمی شیخ انصاری برای طلاب، شخصیت نام آشنایی است. اما ابعاد دیگر زندگی شیخ انصاری حتی برای طلاب و علما هم به گمانم مغفول مانده است و کم تر کسی از آن اطلاع دارد.
کتاب به نظر تا حد زیادی توانسته ابعاد مختلف زندگی شیخ را آفتابی کند. اگرچه در مواردی به برخی مباحث علمی هم اشاراتی دارد اما تم اصلی اثر معنوی و عرفانی است. نویسنده البته به خوبی ساده زیستی و زهد و خدا ترسی شیخ انصاری در صرف وجوهات و توجه به مردم و مردمی بودن و احترام به والدین را ترسیم کند. این که نویسنده صاحب جواهر، سید جمال الدین اسد آبادی و برخی دیگر از علما را در نوشته خود از قلم نیانداخته است از محاسن اثر است.
در کنار این ورود به جزئیات زندگی وی نیز دارای ظرافت های مهمی است که نویسنده سعی کرده به آنها نزدیک شود. البته نقل چنین جزییاتی به نظرم نیازمند دقت ها و ظرافت های خاص خود است که تا حدودی توسط نویسنده مراعات شده است.
در هر حال جای خالی چنین آثاری در جامعه آشکار است. پیش از این برخی دیگر از نویسندگان مانند مرحوم نادر ابراهیمی وارد این فضا شده و برای مثال رمان مردی در تبعید ابدی که به زندگی ملاصدرا شیرازی می پردازد را به نگارش درآورده است که بسیار خواندنی و آموزنده است. کتاب نخل و نارنج به قوت اثر ابراهیمی نیست اما اثر درخور و قابل اعتنایی است که مطالعه آن حوصله خواننده را سر نمی برد.
برای من که در سال های نه چندان دوری پای درس دو اثر شیخ انصاری حضور یافته ام خواندن روایتی نسبتا دقیق تر و با جزییات بیشتری از زندگی وی بسیار شیرین بود. به ویژه این که در این اثر تحولات پیچیده زمانه شیخ هم مغفول واقع نشده است.
نویسنده سعی کرده بر جایگاه فقهی شیخ انصاری هم تا حدی تمرکز کند و تا حدودی منازعه میان شریعت گرایان و طریقت گرایان را مورد اشاره قرار داده است اما در هیچ بخشی از اثر به مبحث فلسفه اسلامی اشارهای ندارد. این در حالی است که مرحوم حسینقلی همدانی از شاگردان برجسته شیخ انصاری، یکی از سر سلسله ها و بزرگان حکمت متعالیه است که سلسله اساتید وی به مرحوم بیدابادی می رسد. بیدابادی برای نخستین بار متون حکمت متعالیه را وارد حوزههای درسی حوزه های علمیه عصر خود کرد که تا امروز هم تداوم یافته است. البته خود شیخ انصاری هم تا حدی متأثر از فلسفه و عرفان اسلامی است و حداقل کتاب فرایدالاصول وی که به رسائل شهره شده است واجد ابعادی از فلسفه اسلامی است. نویسنده البته چهره برخی دیگر از عالمان برجسته نظیر ملا احمد نراقی و قصه جنگ های ایران و روسیه و نیز شخصیت میرزای شفتی و اجرای حدود توسط ایشان در اصفهان و میرزای شیرازی و سید علی شوشتری را هم تا حد خوبی تبیین کرده است.
در هر حال باید دست مریزاد گفت به وحید یامین پور. امیدوارم کتاب ایشان مورد توجه فرهیختگان و عموم مردم قرار گیرد.
کتاب «نخل و نارنج» نوشته وحید یامینپور درباره زندگی و زمانه شیخ مرتضی انصاری توسط انتشارات کتاب جمکران منتشر و راهی بازار نشر شده است.
#نخل_و_نارنج
#شیخ_مرتضی_انصاری
#وحید_یامین_پور
#شریف_لک_زایی
@shariflakzaei
کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی، با عنوان "فلسفه سیاسی صدرالمتألهین" توسط مرکز همکاری های علمی و بین الملل و پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی برگزار می گردد.
کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی، با عنوان "فلسفه سیاسی صدرالمتألهین" توسط مرکز همکاری های علمی و بین الملل و پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی در تاریخ 4/2/98 (چهارشنبه) ساعت 17:30، در پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی به آدرس: قم، پردیسان، دانشگاه باقرالعلوم(ع)، پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی برگزار می گرددد.
این جلسه با سخنرانی جناب آقای دکتر شریف لک زایی(ارائه دهنده) و دکتر عماد افروغ برگزار می گردد.
مدعوین این جلسه، طلاب، دانشجویان و اساتید هستند.
شریف لک زایی
🔸 نقد کتاب فلسفه سیاسی صدرالمتالهین
، چهارم اردیبهشت، همزمان با آغاز به کار سی و دومین نمایشگاه کتاب تهران، نشست نقد کتاب فلسفه سیاسی صدرالمتالهین با حضور آقای دکتر عماد افروغ در محل پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی در دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام برگزار شد.
سخنان صریح و انتقادی دکتر افروغ برایم بسیار مغتنم بود. ایشان کتاب را بسیار با حوصله مطالعه و یادداشت برداری کرده و بر مبنای آن به بیان انتقادات خود در دو حوزه روش شناسی و محتوایی پرداخت. البته پیش از این هم هنگامی که کتاب را مطالعه کرده بود در تماسی تلفنی نظر خود را ابراز کرده بود و همانجا وعده برگزاری یک نشست هم گرفته شد و البته خود ایشان پیشنهاد دهنده بود.
دکتر افروغ با آن که دانش آموخته حوزه جامعه شناسی است اما چند سالی است که وارد بحث های فلسفه سیاسی هم شده و در شمار متفکرانی است که به تبیین تئوریک و فلسفی انقلاب اسلامی پرداخته و در تحلیل انقلاب صدرایی قلم زده و گفتگو کرده است.
ان شاءالله متن کامل نشست به زودی در صفحه اندیشه روزنامه فرهیختگان به چاپ خواهد رسید.
دبیری این جلسه را دوست عزیزم محسن جبارنژاد برعهده داشت.
برخی از اساتید و دوستان بزرگوار و جمعی از دانشجویان عزیز در نشست حضور داشتند که از همه آنان به ویژه استاد ارجمند دکتر سید محمد تقی آل غفور، دکتر احمدرضا یزدانی مقدم، دکتر مختار شیخ حسینی و... سپاسگزارم.
عکاس روزنامه فرهیختگان: محمد رفیعی موحد
#عماد_افروغ
#شریف_لک_زایی
#محسن_جبارنژاد
#فلسفه_سیاسی_صدرالمتالهین
#کتاب
#پژوهشگاه_علوم_و_فرهنگ_اسلامی
#پژوهشکده_علوم_و_اندیشه_سیاسی
#دانشگاه_باقرالعلوم
#حکمت_متعالیه
#حکمت_سیاسی_متعالیه
#انقلاب_اسلامی
#انقلاب_صدرایی
@shariflakzaei
به خواست خدا سه شنبه از ساعت18 تا19 در غرفه مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر خواهم بود.
کتاب تازه منتشره بنده با عنوان درآمدی بر اندیشه سیاسی امام موسی صدر در غرفه نشر مؤسسه عرضه میشود.
شبستان، راهرو8، غرفه9
#امام_موسی_صدر
#شریف_لک_زایی
#نمایشگاه_کتاب_تهران
@shariflakzaei
🔸 امام موسی صدر نظام فرقهگرایانه را مانع تحقق صلح میداند
💠دکتر شریف لکزایی در نخستین همایش بین المللی صلح و حل منازعه، از راهکارهای امام موسی صدر برای صلح سخن گفت.
▶️به گزارش پایگاه اطلاعرسانی موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر، نخستین همایش بین المللی صلح و حل منازعه، نهم و دهم اردبهشت ماه در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار شد.
💠در این همایش که با همکاری کمیته ملی یونسکو ـ ایران برگزار شد، دکتر شریف لکزایی، دانشیار گروه فلسفه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نیز با مقاله «راهکارهای تحقق صلح و حل منازعه در آرای امام موسی صدر» حضور داشت و در نشست ششم این همایش سخن گفت.
🌐دکتر لکزایی با اشاره به اینکه امام موسی صدر مشکل بزرگ قرن بیستم را صلح میداند و ما میتوانیم ادامه دهیم و بگوییم مشکل قرن بیست و یکم هم صلح است، عنوان کرد: « این پرسش در مورد امام صدر مطرح میشود که آیا آموزههای اسلامی و اسلام، میتواند به حل این مشکل کمک کند یا خیر؟ امام صدر پیش از آن که پاسخی به این پرسش دهد، دو نکته را مطرح میکند که به نظرم اهمیت زیادی دارد. ایشان صلح را معادل سلام ذکر میکند و معتقد است که اگر از این منظر نگاه کنیم، صلح همان سلام و سلم است که همه باید در آن حضور داشته باشند و به نحوی از آن بهرهمند و برخوردار باشند. امام موسی صدر این تصریح را هم دارد که خداوند سلام است، سلام از وی نشئت گرفته و به سوی او باز میگردد.»
♈️او افزود: «نکته دوم در نگاه امام موسی صدر این است که اسلام هم پیروان خود را به طور عمومی به صلح، امر میکند. با این دو نکته و فرضی که ایشان مطرح میکند، بنابراین اسلام میتواند مشکل صلح را حل کند و برای حل آن پاسخ دارد.»
🔵لکزایی درباره چگونگی حل شدن مشکل صلح گفت: «باز میتوانیم از امام موسی صدر بپرسیم که اسلام، چگونه میتواند این کار را انجام دهد. ایشان پاسخ هوشمندانهای میدهد، این که بدون کوشش فرهنگی مناسب و هماهنگ و بدون اتخاذ یک روش واحد و عمومی، صلح و سلام برقرار نمیشود. نگاه ایشان به صلح، نگاه فرهنگی است نه سیاسی، از منظر و پایگاه فرهنگی ورود میکند و میخواهد این مشکل را حل کند. این هم جمله خودشان است: «با اصرار بر ایجاد یک نظام خاص اجتماعی و تولیدی و با تکیه بر نژادی معین، دستیابی به صلح جهانی امکان پذیر نخواهد شد.» این سخن، هم ناظر به منازعاتی است که در منقطه وجود دارد و هم ناظر به منازعاتی است که با اسرائیل وجود دارد که خودش را به عنوان یک نژاد مطرح کرده و صلح را به پرسش گرفته و از بین برده است. این که یک نظام اجتماعی نژادی نمیتواند صلح را برقرار کند، به این معناست که نمیتوانیم در یک جامعه از نظام فرقه گرایانه دفاع کنیم. ایشان فرقهها و تکثر را قبول دارد و بودنشان را به طور مثال در جامعهای مثل لبنان ضروری میداند، اما میگوید نظام یا ساختار فرقه گرایانه باید محو شود و از بین برود.»
✳️او در ادامه عنوان کرد: «دوستی چه نقشی خواهد داشت؟ امام موسی صدر صلح و دوستی را در کنار هم بهکار میبرد و معتقد است ربط و نسبت وثیقی بین اینها حاکم است و دوستی میتواند تحقق بخش صلح در جامعه باشد. ایشان باز هم در اینجا جملهای را از حضرت مسیح (ع) یادآوری میکند که فرمودند: «هرگز محبت خدا با دوست نداشتن انسان جمع نمیشود.» اگر انسانها همدیگر را دوست داشته باشند طوری که از فضای عاطفه عبور کند و به دوستی مدنی برسد، میتواند به صلح کمک کند.»
💠دکتر لکزایی در پایان سخنانش درباره نقش ادیان در تحقق صلح گفت: «نقش ادیان در اینجا چیست؟ امام موسی صدر معتقد است ادیان در خدمت انسان هستند. بنابراین باید بتوانند آلام و رنجهای انسان را کاهش دهند. اگر دین نتواند به منازعات اجتماعی بپردازد، اگر نتواند منازعات اجتماعی را حل کند و آنها را تصحیح و برطرف کند، کارکرد اصلی خودش را ندارد. من به این توجه میدهد که نگاه ایشان به دین، اول نگاه اجتماعی و نگاه فرهنگی است. رویکردی هم که دارند، رویکرد کاملا فرهنگی و اجتماعی است که البته تبعات سیاسی خواهد داشت. نباید از این مطلب هم غفلت کنیم. این اتفاق در ادیان رقم میخورد و باید به این سمت و سو بروند.»
💠تاریخ انتشار خبر جمعه بیستم اردیبهشت 1398
✳️پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
www.isca.ac.ir
🔯کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان سروش
https://sapp.ir/isca.ac.ir.
✳️کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا
https://eitaa.com/isca24
🔯کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان بله
https://ble.im/isca24
💠صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام
https://www.instagram.com/isca.ac.ir|13981398
✳️به همت پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی و مرکز همکاری های علمی و بین الملل برگزار می گردد:
🔼کرسی ترویجی «فلسفه سیاسی اسلامی»
♈️زمان: پنجشنبه : ۱۳۹۸/۰۲/۲۶ ساعت ۱۱.
⬇️مکان: قم- پردیسان،دانشگاه باقر العلوم(ع)،طبقه سوم،اتاق جلسات حوزه ریاست.
✳️این جلسه با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین استاد احمد واعظی(ارائه دهنده) و دکتر سیدصادق حقیقت(ناقد) برگزار می گردد.
⬇️حضور در این جلسه شامل کسانی می شود که تا تاریخ ۲۵/۲/۹۸ ساعت ۲۰ ثبت نام کرده باشند.
♈️کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی، با عنوان "فلسفه سیاسی اسلامی" توسط مرکز همکاری های علمی و بین الملل و پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی بر گزار می گردد:.
💠تاریخ انتشار خبر یکشنبه بیست و دوم اردیبهشت 1398
✳️پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
www.isca.ac.ir
🔯کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان سروش
https://sapp.ir/isca.ac.ir.
✳️کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا
https://eitaa.com/isca24
🔯کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان بله
https://ble.im/isca24
💠صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام
https://www.instagram.com/isca.ac.ir|13981398
#رهبر_انقلاب، عصر امروز در دیدار رمضانی #مسئولان_نظام:
گزینه قطعی ملت ایران #مقاومت است
#مذاکره سم است؛ #جنگ هم نمیشود
رهبر معظم انقلاب:
گزینهی قطعی ملت ایران، مقاومت مقابل آمریکا است و در این رویارویی، آمریکا وادار به عقبنشینی خواهد شد.
این رویارویی، نظامی نیست؛ چون بنا نیست جنگی انجام بگیرد.
نه ما دنبال جنگ هستیم، نه آنها؛ که میدانند که به نفعشان نیست.
این برخورد، برخورد ارادهها است و ارادهی ما قویتر است، چون علاوه بر ارادهی خود، توکل به خدا را هم داریم.
بعضی در داخل میگویند مذاکره چه عیبی دارد؟
مذاکره سم است، تا وقتی آمریکا این است که الان هست و مذاکره با دولت کنونی آمریکا یک سم مضاعف است.
مذاکره یعنی معامله و دادو ستد اما آنچه در نظر آمریکاست، نقاط قوت ماست.
میگویند مذاکره کنیم دربارهی سلاح دفاعی شما که چرا موشکی با فلان برد میسازید؛ این برد را کم کنید که اگر شما را زدیم نتوانید پایگاه ما را بزنید و جواب بدهید!
خب معلوم است که هیچ ایرانی غیرتمند و باشعوری دربارهی نقاط قوت خود معامله نمیکند.
یا مثلاً میگویند دربارهی عمق راهبردیتان در منطقه صحبت کنیم؛ یعنی این را از دست بدهید.
پس اصل مذاکره غلط است، حتی با آدم حسابی. اینها که آدم حسابی هم نیستند و به هیچ چیز پایبند نیستند.
️
البته هیچکس در عقلای ما هم دنبال مذاکره نیست.
شکی نیست که دشمنی آمریکا که از اول انقلاب شروع شده، امروز شکل آشکار به خود گرفته است. قبلاً هم همین دشمنی بود ولی به این صراحت نبود. الان صریح میگویند و تهدید میکنند. باید دانست کسی که با صدای بلند تهدید میکند، قوهی واقعیاش آنقدر نیست.
اینها [دولتمردان #آمریکا] مصالح #رژیم_صهیونیستی را بیشتر از هر دولت دیگری رعایت میکنند. فرمان بسیاری از کارها دست جامعهی صهیونیستها است.
آمریکاییها احتیاج دارند به اینکه هارت و پورت کنند. میگویند رفتار ما ایران را تغییر داد! بله، این را درست میگویند؛ تغییرش این بود که نفرت مردم ایران از آمریکا ۱۰ برابر شده و نزدیک شدن آنها به منافع جمهوری اسلامی برایشان دستنیافتنیتر شده؛ همت جوانان ما برای آماده نگه داشتن کشور بیشتر شده و نیروهای نظامی ما حواسشان جمعتر شده.
ببینید چقدر دستگاه محاسباتی دشمن [دچار اشتباه است] که رئیسجمهورشان میگوید هر #جمعه در #تهران علیه نظام #راهپیمایی است.
اولاً جمعه نیست و شنبه است؛ ثانیاً تهران نیست و پاریس است.
در سیاست مقابله با جمهوری اسلامی هم قطعاً آمریکا شکست خواهد خورد و به نفع ما تمام خواهد شد
آمریکا در درون، مشکلات اجتماعی و اقتصادی زیادی دارد.
وضع دولتشان منسجم نیست؛ یک نفر یک حرفی میزند، فردایش یک نفر ضدّ آن را میگوید. این نشانهی آشفتگی است.
در گزارش وزارت کشاورزی آمریکا ۴۱ میلیون آمریکایی دچار گرسنگی هستند.
در زمینهی اجتماعی، طبق گزارش مرکز ملی آمار حیاتی آمریکا، ۴۰ درصد ولادتها نامشروع است، ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار زندانی دارند، بالاترین آمار مصرف مواد مخدر را دارند و ۳۱ درصد تیراندازیهای جمعی در آمریکا است. این وضع اجتماعی اینها است.
بنابراین برخی دشمن را خیلی بزرگ نکنند. البته "دشمن نتوان حقیر و بیچاره شمرد" اما دشمن آنچنان قوی نیست و مشکل دارد.
سیاستهای اینها عموماً از لحاظ سیاسی و امنیتی به ضررشان تمام شده است؛ هم سیاستهای اروپاییشان و هم سیاستشان در مقابل کشورهای آسیایی به ضررشان شده است.
در سیاست مقابله با جمهوری اسلامی هم قطعاً آمریکا شکست خواهد خورد و به نفع ما تمام خواهد شد.
الان صاحبنظران آمریکایی در مطبوعات هشدار میدهند که این فشار، به یک #جهش_اقتصادی در ایران منجر میشود. ۹۸/۲/۲۴
@ketabenaab
🔸 #گفت_و_گو | فلسفه سیاسی ملاصدرا
🔹یکی از بحثهای داغ حوزه فلسفه و اندیشه سیاسی در سالیان اخیر بوده است. برخی معتقدند که اساسا فلسفه صدرالمتالهین شیرازی فاقد سویههای سیاسی است و اگر رگههایی از مباحث سیاسی هم در آثار این فیلسوف اسلامی مشاهده میشود، بیشتر تکرار مطالب شیخالرئیس و فارابی است و افزون بر آن، نوآوری خاصی در نظام اندیشه صدرا دیده نمیشود.
🔹از طرف دیگر قائلین به فلسفه سیاسی ملاصدرا مدعی هستند که ملاصدرا از تامل درباره سیاست غافل نبوده و شمای کلی فلسفه سیاسی صدرالمتالهین از لابهلای آثار او قابل جستجو و دستیابی است.
🔹به بهانه روز بزرگداشت ملاصدرا، با #دکتر_شریف_لکزایی دانشیار گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، در مورد فلسفه سیاسی صدرا گفتوگویی انجام دادیم.
متن این گفتوگو را میتوانید در لینک زیر بخوانید:
🌐 vasael.ir/0003SY
🆔 @vasael_ir
✳️شریف لک زایی:صلح یک نوع جهاد است
❇️شریف لک زایی گفت: انسان در صلح تلاش میکند فضای آرامش را برای خود، دیگران و هم هستی ایجاد کند و از این منظر صلح یک نوع جهاد محسوب میشود.
▶️به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه «رهیافت» رادیو گفت وگو با موضوع اسلام؛ اصالت صلح یا اصالت جنگ و با حضور شریف لک زایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم فرهنگ اسلامی به روی آنتن رفت.
🔻شریف لک زایی در آغاز با بیان اینکه در نگاهی سنتی، صلح در مقابل جنگ مطرح میشود، گفت: وقتی جنگ و ستیزی نباشد، طبیعتاً صلح وجود دارد اما امروزه نگاه متفاوتی بین مسئله صلح شده است و فلسفه متعالی میتواند آن را پشتیبانی کند. امروزه صلح به مثابه یک وضعیت مورد توجه است که در آن زندگی برای آحاد انسانها، آرام و متعالی باشد که نظامهای سیاسی باید این مفهوم را اجرا کنند.
♈️وی بیان کرد: این مفهوم به صورت سنتی بین دولتها مطرح می شده است و در بین انسانها این مفهوم جایگاهی نداشته است در صورتی که برخی از متفکرین معاصر، ستوه صلح در عرصه سه گانه ای را مورد توجه قرار میدهند؛ اینکه انسان با نفس خودش به صلح برسد، اینکه انسان با سایر موجودات در صلح زندگی کند و اینکه انسان با دیگر انسانها در صلح باشد. بنابراین صلح عرصه گسترده و فراتر از صرفاً عرصه بین دولتها مد نظر است.
✳️عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم فرهنگ اسلامی در ادامه با تصریح بر اینکه صلح یک نوع جهاد است، اظهار داشت: انسان در صلح تلاش میکند فضای آرامش را برای خود، دیگران و هم هستی ایجاد کند و از این منظر صلح یک نوع جهاد است. طبیعتاً آنچه این موضوع را محقق میکند، اخلاق است.
⏺وی بیان کرد: امام موسی صدر میگوید مشکل بزرگ قرن بیستم نبود صلح است. ایشان معتقد است اسلام میتواند صلح در جهان برقرار کند اما تحقق این مهم دو مفروض دارد؛ صلح را باید بین انسانی نگاه کنیم و هنگامی که از صلح صحبت میکنیم از «اسلام» سخن میگوئیم و یکدیگر را از همان ابتدا به سازش در فضای اجتماعی فرا میخوانیم. دومین مفروض این است که اسلام نیز طرفداران خودش را توصیه و امر به طرفداری از صلح میکند و اینکه نسبت به دیگران در فضای مسالمت آمیزی رفتار کنند.
💠تاریخ انتشار خبر چهارشنبه یکم خرداد ماه 1398
✳️پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
www.isca.ac.ir
🔯کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان سروش
https://sapp.ir/isca.ac.ir.
✳️کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا
https://eitaa.com/isca24
🔯کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان بله
https://ble.im/isca24
💠صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام
https://www.instagram.com/isca.ac.ir|13981398
رضا لکزایی با بیان اینکه سرنوشت آدمی را سرشت او رقم میزند، گفت: شب قدر، شب دعا است، در روایت ما وارد شده و بزرگان گفتهاند دستی که پیش خدا دراز شد، خالی برگردانده نمیشود، البته دعا برای اجابت نیاز به شرایطی دارد دعا بدون عمل مثل تفنگ بدون فشنگ است.
http://www.shabestan.ir/detail/News/793326
💠در آستانه آخرین جمعه ماه رمضان، دکتر شریف لکزایی در گفتوگو با قدس از مبنای دینی آرمان فلسطین میگوید
✳️«کونا للظالم خصماً و للمظلوم عوناً»؛ وصیت امام علی بن ابیطالب(ع) به فرزندان خود که بی شک یکی از ارکان دین ماست و 40 سال است که آخرین جمعه ماه مبارک رمضان، با عنوان روز جهانی قدس، تجلیگاه باور مردم ایران زمین به این کلام امیرالمؤمنین(ع) در حمایت از مردم مظلوم فلسطین است؛ حرکتی که مرزهای ایران اسلامی و حتی جهان اسلام را درنوردیده و تبدیل به نماد وحدت مسلمانان و حتی آزادیخواهان شده است. به این بهانه با دکتر شریف لکزایی، دانش آموخته حوزه علمیه قم و دانشیار گروه فلسفه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی درباره مبنای دینی آرمان فلسطین هم صحبت شدیم و به پرسشهای ما پاسخ داد.
✅ اهتمام به امور مسلمانان اصل مهم دینی است
✍️ دکتر لکزایی میگوید: در بحث های دینی و روایی اصل مهمی وجود دارد و آن اهتمام به امور مسلمین است. در همین زمینه روایتی از حضرت رسول(ص) داریم که می فرماید:«مَنْ اَصْبَحَ و لم یَهْتَمُّ بِاُمورِالْمُسْلِمینَ فَلَیْسَ مِنْهُمْ وَ مَنْ سَمِعَ رَجُلاً یُنادی یا لِلْمُسْلِمینَ فَلَمْ یُجِبْهُ فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ» یعنی هر فردی صبح کند و به امور مسلمانان همت نورزد، از آنان نیست و هر فردی فریاد کمک خواهی شخصی را بشنود و به کمکش نشتابد، مسلمان نیست بر اساس این فرموده حضرت می توانیم این اصل را اسنباط و طرح کنیم که هر مسلمانی نسبت به دیگر مسلمانان و انسانها وظیفه ای دارد و باید در مقابل آن هایی که مظلوم واقع میشوند عملکردی داشته باشد.
وی تأکید می کند: براساس این روایت ودیگر روایتهای موجود، درمی یابیم نسبت به همنوعان در هر جای این کره خاکی مسئولیت داشته و نباید نسبت به زندگی آنها و اتفاقاتی که در اطرافش می افتد بی تفاوت باشیم و باید برای کمک به رفع مشکلات آنها تا آنجایی کــه در توانمان هست واکنش نشان دهیم؛
ممکن است این واکنشها، واکنشهای گفتاری، نوشتاری، سیاسی، اقتصادی و یا فرهنگی باشد؛ به بیانی دیگر باید از هرابزاری استفاده کنیم تا اندکی از مشکلات آنها بکاهیم.
نباید با ظالمان روابط دوستانه داشت این پژوهشــگر علوم سیاسی به آیات 8 و 9 ســوره ممتحنه نیز اشاره کرده و توضیح می دهد: در این آیات خداوند متعال میفرماید عده ای با مسلمانان پیکار و عده ای هم آنان را بر اخراج شما پشتیبانی می کنند و خداوند نهی میکند که با این دو گروه روابط دوستانه داشته باشیم زیرا کســی که با اینان روابط دوستانه برقرار کند، جزو ظالمان و ستمکاران است. با اتکا به این معانی در دنیای امروز میتوان موارد بسیاری از ظالمان و ستمگران را شناسایی کــرد. افــراد و گروههایی که بخشهایی از سرزمینهای اسلامی را اشغال کرده و با مسلمانان در حال جنگ هستند، طبق آیات و روایات وارد شده با آنان نباید رابطه دوستانه داشت.
💠ادامه این مصاحبه را از پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مطالعه کنید.
http://yon.ir/5UdG9
تاریخ انتشار خبر : جمعه دهم خرداد 1398
🔯کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان سروش
https://sapp.ir/isca.ac.ir.💠
✳️کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا
https://eitaa.com/isca24
🔯کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان بله
https://ble.im/isca24
💠صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام
https://www.instagram.com/isca.ac.ir|13981398
🔸علامه طباطبایی و شهید مطهری ادامه دهنده فلسفه صدرایی
3/ دکتر #شریف_لکزایی در گفتوگو با #وسائل:
🔹آثاری که بتواند ما را در زمینه فلسه سیاسی مستغنی کند وجود ندارد. البته امثال استاد مطهری تلاش بسیار کردند. آثار استاد مطهری عموما اجتماعی هست ولی به طور خاص مجموعه چهار جلدی فلسفه تاریخ ایشان به نوعی مباحثی است که در فلسفه سیاسی مطرح میشود.
🔹به تناسب زمانه که مباحث مارکسیستی مطرح بود، ایشان آن بحثها را با همین عنوان در فلسفه تاریخ بیان کرد ولی شما آنجا را ببینید که تقریبا نظرات مارکسیستها یا نظرات سرمایهداری را نقد میکند و بحثهای خود را به صورت ایجابی بیان میکند. ابتدا دیدگاههای رایج موجود را زیرتیغ میبرد و بعد، مباحث خود را به صورت ایجابی مطرح میکند و قابل استفاده است.
🔹اما خیلی از متفکرین ما این کار را نکردند. خیلی از کسانی که امروزه داعیه فلسفه اسلامی دارند، این کار را نکردند. علت اینکه بخش فلسفه سیاسی متعالی اسلامی لاغر مانده و فربه نشده است، میتوان گفت کمکاری است.
🔹بنابراین امثال علامه طباطبایی و استاد مطهری به بحثهای اجتماعی توجه خوبی دارند اما کافی هم نبوده و نیست. طبیعتاً پاسخ اینها به برخی از مسائل و نیازهایی بود که با آن مواجه داشتند ولی فرصت این را نداشتند که بنیاد یک فلسفه سیاسی و فلسفه اجتماعی را برای ما ارائه کنند؛ اگرچه آثار اینها در این قسمت نسبت به دیگران قابل استفاده است.
🔹یک تعبیری حضرت آیت الله جوادی آملی داشتند و در نشستهایی که ما با ایشان داشتیم مطرح کردند. آنجا فرمودند که خیلی از علمای ما کار علمی و حوزوی خود را نمیتوانستند انجام دهند، تا چه رسد به اینکه فلسفه سیاسی بنویسند و یا در باب فلسفه سیاسی تامل کنند.
🌐 vasael.ir/0003Tw
🆔 @vasael_ir