علی مقدم
مرحوم بهاری همدانی: #آداب_رفاقت _اگر رفیقی متصف به صفات حمیده پیدا کردی باید قدر او را بدانی و او
ز صد رفیق یکی مهربان فتد، هُش دار
که ترک صحبت یاران مهربان نکنی
#ملک_الشعرا_بهار
@ASI_khorasani
حائل شده نفس، حائلم را بشکن
ای شیر خدا! سلاسلم را بشکن
بُت های درون کعبه را بشکستی
این بار بیا بُت دلم را بشکن
#عاصی_خراسانی
۱۶ مهر ۱۴۰۲
@ASI_khorasani
علی مقدم
ویل دورانت: #شرم _شرم رویی نوعی عقب نشینی مدبّرانه است که از ترس و پاکی می زاید و با لطف و زرنگی گ
ویل دورانت:
#حیا
_زنان بی شرم، جز در لحظاتی زود گذر، برای مردان جذاب نیستند.
خودداری از انبساط و امساک در بذل و بخشش بهترین سلاح برای شکار مردان است....
مرد جوان به دنبال چشمان پُر از حیا است و بی آنکه بداند حس می کند که این خودداری ظریفانه از لطف و رقّتی عالی خبر می دهد.
#لذات_فلسفه ص۱۲۹
#کتاب #ویل_دورانت #عشق #حیا #زن_زندگی_آزادی
@ASI_khorasani
الهى ! تا به حال می گفتم گذشته ها گذشت اکنون مى بینم که گذشته هایم نگذشت بلکه همه در من جمع است آه آه از یوم الجمع
#علامه_حسن_زاده
هر دانه که کشته ام، به خرمن جمع است
چون طوق، عمل به دور گردن جمع است
گفتم که "گذشته ها گذشته" امّا
دیدم همه ی گذشته در من جمع است
#عاصی_خراسانی
۸ ربیع الاول ۱۴۳۳
۲۳ مهر ۱۴۰۰
@ASI_khorasani
علی مقدم
الهى ! تا به حال می گفتم گذشته ها گذشت اکنون مى بینم که گذشته هایم نگذشت بلکه همه در من جمع است آه آ
اعمال من آن روز که یوم الدین است
جمع است، اگر تلخ و اگر شیرین است
یکجا همه گذشته را خواهم دید
خاصیّت عالَم تَجَرُّد این است
#عاصی_خراسانی
#رباعی
۱۶ مهر ۱۴۰۱
۱۱ ربیع الاول ۱۴۴۴
@ASI_khorasani
ما در چه شماریم، که خورشید جهانتاب
گردن به تماشای تو از صبح کشیده است
#صائب_تبریزی
علی مقدم
مرحوم بهاری همدانی: #آداب_رفاقت _اگر رفیقی متصف به صفات حمیده پیدا کردی باید قدر او را بدانی و او
مرحوم بهاری همدانی:
#آداب_رفاقت
_الثالث: حقی است او را بخصوص نسبت به زبانت و این هم چند قسم است:
اول اینکه ساکت باشی از معایب او چه در حضور او، چه در غیاب او. بل باید تجاهل بکنی.
باید سرّ او را در قلب خود نگهداری زیرا که اظهار آن از لوم[پَست بودن]طبیعت و خُبث باطن شخص است.
باید این را هم بداند که مُبرّا مِن کُلّ عَیب[پاک از همه عیوب] بر فرض همپیدا شود، آن جوهری است که در خزانه سلطان محفوظ و مضبوط است، به دست ماها نمی افتد، مُنتهایِ خوبی رفیق برای ماها آنست که مَحاسن[خوبی های] او بر مَساوی[بدی های] او غالب باشد...
دوم اینکه باید از مجادله او ساکت باشد زیرا که مجادله در تکلمات برانگیزاننده آتش فتنه است، علاوه بر این مفاسد دیگر هم دارد.
#تذکره_المتقین برگرفته از ص۶۲،۶۳،۶۴
#کتاب #آداب_دوستی #مواعظ
@ASI_khorasani
انّ مع العسر یسرا
بسا گشاد که در بستگی شود ظاهر
کلید روزی استاد قفل گر ،قفل است
#قزلباش_خان_امید_همدانی
@ASI_khorasani
علی مقدم
مرحوم بهاری همدانی: #آداب_رفاقت _الثالث: حقی است او را بخصوص نسبت به زبانت و این هم چند قسم است: ا
مرحوم بهاری همدانی:
#آداب_رفاقت
_سوّم از حق متعلّق به زبان ایضا چند قسم است:
اوّلا مَهما اَمکَن[به هر اندازه که ممکن است] اظهار محبّت خود را نسبت به او بنماید، چه اینکه این از اسباب ثبوت اخوّت است.
ثانیا: افشاء محامد[خوبی های] او را بکند، چه در حضور و چه در غیاب اگر چه در اخبار مدحِ حضوری منع شده است لکن در بعضی موارد، برای الفت شاید مضر نباشد.
ثالثا: اگر حاجت به تعلیم دارد، از تعلیم او مضایقه نکند، به نحوی که آداب معلّم باید ملاحظه شود که از جمله آن اینست که اگر صاحب یک علم مخصوصی است، علوم دیگر را تخطئه نکند، اگر فقیه است نگوید حکمت چه کار آید، مَشحون به شبهات باطله است یا حکیم است نگوید فقه چه کار آید، مطالب احکام زنان کجا، معرفت الهی کجا و هکذا[همچنین] تمام این مذمّتها منشاء ندارد، جز جهل بر آن علم، زیرا که هر یک از علوم را فایده ایست در محل خود مگر اینکه شرعا به خصوص نهی داشته باشد یاد گرفتن آن.
مهما امکن[تا جایی که ممکن است] در خُفیه[تنهایی] اورا تعلیم نماید تا مردم به جهل او ملتفت نشوند، تا خجل شود یا مفتضح گردد.
زیرا که از علامات فارقه میان نصیحت کردن و افتضاح کردن اِعلان و اِسرار است.
اگر عیبی را در او مطلع شدی، دیدی از تو مخفی می دارد، دیگر او را اظهار مکن و اگر دیدی طبیعت بر او غالب است و نمی تواند ترک کند باز سکوت اولی است.
#تذکره_المتقین برگرفته از ص ۶۴ و ۶۵
#آداب_دوستی #کتاب #مواعظ #آداب
@ASI_khorasani
اهمیت زبان عربی بین شاعران فارسی_1_1.mp3
3.61M
به مناسبت بزرگداشت #حافظ_شیرازی
برشی از جلسه اول حافظ خوانی
۵ تیر ۱۴۰۲
"معروف ترین شعر از معروف ترین شاعر فارسی زبان، ملمّع است"
_اهمیت زبان عربی و کلمات قرآنی نزد شاعران بزرگ فارسی
_طرفداران عربی زدایی، با زبان فارسی و بزرگترین شاعران فارسی آشنا نیستند
_بدون آشنایی با زبان عربی و قرآن، استاد تمام شدن در ادبیات فارسی محال است
_اشاره ای به استفاده های عربی در شعر شاعران بزرگ
_سرّ کثرت تلمیحات قرآنی در مکتب خراسانی و عراقی و کثرت مدّعامثل در مکتب هندی
#حافظ_شیرازی #سعدی_شیرازی #مولوی #خاقانی #سنایی #مکتب_خراسانی #مکتب_عراقی #مکتب_هندی
#علی_مقدم #عاصی_خراسانی
@ASI_khorasani
یکی را دیدم که پای ندارد_1_2.mp3
1.81M
💠یکی را دیدم که....
_بیشتر ما انسان ها تا نعمتی را از دست ندهیم قدر آن را نمی دانیم
_داستانی از سعدی شیرازی
هیئت فاطمیون محرم ۱۴۴۵
#علی_مقدم #سخنرانی #پادکست_صوتی #شیخ_علی_مقدم #شکر_نعمت #سعدی_شیرازی #داستان
@sheikh_ali_moghaddam
1_6042637940.mp3
30.26M
🔰نیاز های تعلیم و تربیت
در ده سال آینده
🎙استاد #واسطی
🔸سخنرانی در بیستمین اجلاس سالانه مدیران مدارس صدرا کشور ، #مشهد
۱۳ مرداد ۱۴۰۲
این فایل صوتی پیشنهاد ویژه برای معلمان و افرادی که با تعلیم و تربیت سر و کار دارند
@ASI_khorasani
از کشتن مظلوم پیِ دکّانند
با جعل خبر، کاسب آب و نانند
امروز رسانه های مزدور جهان
آرایشگاهِ بَزَک شیطانند
#عاصی_خراسانی
#طوفان_الاقصی #مرگ_بر_اسرائیل #جنگ_رسانه_ای
@ASI_khorasani
علی مقدم
ویل دورانت: #حیا _زنان بی شرم، جز در لحظاتی زود گذر، برای مردان جذاب نیستند. خودداری از انبساط و
ویل دورانت:
#زن
_کار خاص زن خدمت به بقای نوع است و کار خاص مرد خدمت به زن و کودک. ممکن است کارهای دیگری هم داشته باشند ولی همه، از روی حکمت و تدبیر، تابع این دو کار اساسی گشته است.
_درست هم همین است. زن بی آنکه نیازی به تفکر داشته باشد می داند که اصلاحات سالم فقط از خانه برمی خیزد.
زن آنجا که مردِ خیالی سرگردان را به مردِ فداکار و پای بند به خانه و کودکان خود تبدیل می سازد، عامل حفظ و بقای نوع است.
#لذات_فلسفه ص۱۳۶ و ص۱۴۳
#ویل_دورانت #کتاب #زن_زندگی_آزادی #مرد #خانواده
@ASI_khorasani
از سجده تسلیم رسیدیم به معراج
طی می شود این رَه به جبین بیشتر از پا
#عاصی_خراسانی
@ASI_khorasani
May 11
علی مقدم
💠زود بیا بیرون از خانه #علی_مقدم #عبرت_های_زلزله امروز مشهد چند بار زلزله آمد. زلزله از آن اتفاق ه
شد زلزله برخیز و از این خانه برون آی
#غنی_کشمیری
در آن اوجی که از رفعت نباشد غیر ذات آنجا
گرانی میکند بر خاطر عارف صفات آنجا
زبان واصلان لال است از توصیف دیدارش
که هر کس دید آن رُخ را ز حیرت گشت مات آنجا
فدای خلوت یاری که لفظ آنجاست نامحرم
سخن از دیده می جوشد، کجا باشد لغات آنجا
چنان جان در بدن با ماست، این نقصان الفاظ است
اگر گفتم به آن هستیِ برتر از جهات، آنجا
مگر با سوختن راهی بسازم تا وصال او
که غیر از نیستی راهی ندارد ممکنات آنجا
لباس اهل تقوا را به بی شرمان نپوشاند
نجابت پیشه کن اینجا، اگر خواهی نجات آنجا
چنان ربط است بین عالَم دنیا و عُقبا که
بگیری تا قنوت اینجا بجوشد صد قنات آنجا
سیاهیِ قلم، عاصی! به آن دفتر نمی آید
بگو عاشق که از خون گلو سازد دوات آنجا
#عاصی_خراسانی
@ASI_khorasani
علی مقدم
مرحوم بهاری همدانی: #آداب_رفاقت _سوّم از حق متعلّق به زبان ایضا چند قسم است: اوّلا مَهما اَمکَن[به
مرحوم بهاری همدانی:
#آداب_رفاقت
_امّا اگر دیدی در حقّ تو تقصیر[کوتاهی] می کند تحمّل کن عفو فرما، تجاهُل نما، اگر دیدی به درجه ای رسیده که باعث قطع میان شماست در خفا عتاب کنی اولی است از علانیه[آشکارا]. کنایه بگویی بهتر است از تصریح...
و اگر دیدی عیب او از قبیل اِصرار بر معاصی است_نعوذ بالله_ گفته شده است که جدایی از او واجب است زیرا که بنا بوده حُبّ و بغض بین آنها برای خدا باشد، بعضی از بزرگان گفته اند باز قطع مکن، چه اینکه طبع انسان گاهی کج می شود و گاهی به استقامت می آید، وانگهی الحال بیشتر احتیاج به تو دارد که دلسوزی کنی و دست او را بگیری و به لطف او را از گودال معصیّت بیرون آری اجر "من اَحیا نَفسا" را ببری.
معلوم می شود که رفاقت با فاسق ابتداء خوب نیست لیکن استدامت خوب است.[به اینمعنا که اگر انسان گمان دارد که به سبب رفاقت او ممکن است این شخص از فسق دست بردارد،رفاقت با او خوب است و در غیر این صورت به سبب نهیی که در اخبار وارد شده است باید احتراز نماید]
#تذکره_المتقین ص ۶۵ و ۶۶
#کتاب #آداب_دوستی #مواعظ #دوستی
@ASI_khorasani
طفل میگرید چو راه خانه را گُم می کند
چون نگریم من که صاحبخانه را گُم کرده ام💔
#صائب_تبريزی
هر چند که هر یکی ز جایی دگرست
در شیشه، شراب را صفایی دگرست
الفاظ چنان لباس و معنا چون تن
تن را به لباسِ نو، نمایی دگرست
#عاصی_خراسانی
#رباعی
بحث ربط لفظ و معنا درس منطق مظفر
@ASI_khorasani