eitaa logo
شیطان شناسی و مقابله با شیاطین
143 دنبال‌کننده
5 عکس
0 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
به اسانید صحیحه از حضرت صادق علیه السلام منقول است که: هر که بعد از نماز صبح یا نماز مغرب پیش از آن که سخن بگوید هفت مرتبه بگوید: «بِسْمِ اللّه ِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلاّ بِاللّه ِ الْعَلیِّ الْعَظیمِ» حق تعالی دفع کند از او هفتاد نوع از انواع بلا را که آسان ترِ آنها خُره و پیسی باشد. [۱] و ایضاً به سند صحیح از حضرت امام رضا علیه السلام منقولست که: هر که این ذکر را هفت مرتبه بعد از نماز صبح و نماز مغرب بخواند پیش از آن که پا را بگرداند و سخن بگوید هفتاد نوع بلا از او دور گردد [۲] که کمتر آنها خُره و پیسی و ضرر پادشاه جائر [۳] و شیطان کافر بوده باشد. [۴] و در روایت دیگر: محفوظ گردد از دیوانگی و تسلّط جنّیان، و اگر نامش در دیوان اشقیا باشد خدا از آن دیوان نام او را محو کند [۱]، و در دیوان سعدا و نیکان ثبت نماید. [۲] و در روایت دیگر از آن حضرت منقولست که: چون نماز شام کردی برمخیز، و سخن مگو تا صد مرتبه این ذکر را بخوانی تا خدا هفتاد نوع بلا از تو دور گرداند که کمتر آنها خُره و پیسی و شیطان و سلطان باشد. [۳] و در روایت دیگر آن حضرت فرمود که: هر که این ذکر را سه مرتبه در صبح، و سه مرتبه در شام بگوید نترسد از شیطانی و نه پادشاهی و نه خُره و نه پیسی. پس حضرت فرمود که: من صد مرتبه می‌گویم. [۴] و در بعضی از روایات: ده مرتبه نیز وارد شده که هر روز بخواند. [۵] ---------- [۱]: ۱ وسایل الشیعه، ج ۶، ص ۴۸۰، باب نبذة مما یستحب... ؛ جامع الأخبار، ص ۵۵، فصل الخامس و العشرون فی التسبیح. [۲]: ۲ آ: بلا را از او بگرداند. [۳]: ۳ ع: جایر، و آ: جابر. [۴]: ۴ فلاح السائل، ص ۲۳۰، فصل الثالث و العشرون فی... ؛ بحارالأنوار، ج ۸۳، ص ۹۷، باب ۴۱، تعقیب صلاة المغرب. [۱]: ۱ ع: گرداند. [۲]: ۲ کافی، ج ۲، ص ۵۳۱، باب القول عند الإصباح و الإمساء؛ وسایل الشیعه، ج ۶، ص ۴۷۸، باب نبذة مما یستحب.... [۳]: ۳ کافی، ج ۲، ص ۵۳۱، باب القول عند الإصباح والإمساء؛ وسایل الشیعه، ج ۶، ص ۴۷۹، باب نبذة مما یستحب.... [۴]: ۴ مستدرک الوسایل، ج ۵، ص ۳۸۴، باب نبذة مما یقال... ؛ محاسن، ج ۱، ص ۴۱، ثواب بسم اللّه الرحمن الرحیم. [۵]: ۵ وسایل الشیعه، ج ۶، ص ۴۷۵، باب نبذة مما یستحب... ؛ بحارالأنوار، ج ۸۳، ص ۱۹، باب ۳۸، سائر ما یستحب عقیب کل صلاة. (البته بجای بسم اللّه الرحمن الرحیم، جمله سُبحان اللّه ِ الْعظیمِ و بِحمدهِ، آمده است). 📚مقباس المصابیح؛ص۱۱۵
به سند صحیح از حضرت صادق علیه السلام روایت کرده اند که: هر که بعد از نماز صبح و نماز شام پیش از آن که پا بگرداند یا با احدی سخن بگوید این صلوات را یک مرتبه بخواند حق تعالی صد حاجت او را برآورد، هفتاد از حاجات آخرت، و سی از حاجات دنیا: «إِنَّ الله وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَی النَّبیِّ یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِیماً الّلهمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ النَّبیِّ وَ عَلی ذُرِیَّتِه وَ عَلی اَهْلِ بَیْتِه». [۳] و به روایت ابن بابویه: «اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ ذُرِیَّتِه». [۴] ---------- [۳]: ۳ فلاح السائل، ص ۲۳۰، فصل الثالث والعشرون... ؛ مستدرک الوسایل، ج ۵، ص ۱۰۰، باب نبذة مما یستحب.... [۴]: ۴ ثواب الاعمال، ص ۱۵۶، ثواب من قال... ؛ بحارالأنوار، ج ۸۳، ص ۹۵، باب ۴۱، تعقیب صلاة المغرب.... 📚مقباس المصابیح؛ص ۱۱۷
کلینی و شیخ طوسی و دیگران به سند صحیح روایت کرده اند که: [۱] مردی به خدمت حضرت صادق علیه السلام عرض کرد که: درد چشم، بسیار می‌کشم. حضرت فرمود که: می‌خواهی تو را دعایی تعلیم کنم که نافع باشد برای دنیا و آخرت تو، و از آزار چشم امان یابی؟ گفت: بلی؛ فرمود که: بعد از نماز صبح و مغرب بگو: «اَللّهُمَّ إِنّی أَسْئَلُکَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ عَلَیْکَ أَنْ تُصَلِّیَ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَجْعَلَ النُّورَ فی بَصَری وَ الْبَصیرَةَ فی دینی وَ الْیَقینَ فی قَلْبی وَ الاْءِخْلاصَ فی عَمَلی وَ السَّلامَةَ فی نَفْسی وَ السَّعَةَ فی رِزْقی وَ الشُّکْرَ لَکَ أَبَداً ما أَبْقَیْتَنی». [۲] ---------- [۱]: ۱ ع: + روزی. [۲]: ۲ کافی، ج ۲، ص ۵۴۹، باب الدعاء فی أدبار الصلوات... ؛ أمالی، شیخ طوسی، ص ۱۹۶، مجلس السابع.... 📚مقباس المصابیح؛ص ۱۱۷
کلینی به سند معتبر از حضرت صادق علیه السلام روایت کرده است که: هر که بعد از نماز صبح و نماز مغرب پیش از آن که زانوهای خود را تغییر دهد [۵] ده مرتبه این تهلیل را بخواند، خدا را ملاقات نکند احدی با عملی بهتر از عمل او، مگر کسی که مثل آنچه او کرده است بکند: «لا اِلهَ اِلاَّ الله وَحدَهُ لا شَریکَ لَهُ لَهُ الْمُلْکُ وَ لَهُ الْحَمْدُ یُحیی وَ یُمیتُ وَ یُمیتُ وَ یُحیی وَ هُوَ حَیٌّ لا یَمُوتُ بِیَدِهِ الْخَیرُ وَ هُوَ عَلی کُلِّ شَیْ ءٍ قَدیرٌ». [۱] ---------- [۵]: ۵ آ: بگرداند. [۱]: ۱ کافی، ج ۲، ص ۵۱۸، باب من قال: لا اله الاّ اللّه وحده... ؛ وسایل الشیعه، ج ۶، ص ۴۷۷، باب نبذة مما یستحب....   📚مقباس المصابیح؛ص ۱۱۷
سیّد بن طاوس به سند صحیح از امام محمّد باقر علیه السلام روایت کرده است که: هر که بعد از نماز مغرب و نماز بامداد بگوید: «سُبْحانَکَ لا إلهَ إِلاّ أَنْتَ اغْفِرْ لی ذُنُوبی کُلَّها جَمیعاً فَإِنَّهُ لا یَغْفِرُ الذُّنُوبَ کُلَّها جَمیعاً إلاّ أَنْتَ». حق تعالی وحی کند به ملائکه که بنویسید برای بنده من آمرزش گناهان او را؛ برای آن که دانسته و اقرار دارد که گناهان را کسی به غیر از من نمی آمرزد. [۲] ---------- [۲]: ۲ فلاح السائل، ص ۲۳۱، فصل الثالث و العشرون... ؛ بحارالأنوار، ج ۸۳، ص ۹۸، باب ۴۱، تعقیب صلاة المغرب. 📚مقباس المصابیح؛ص۱۱۸
کفعمی رحمه الله روایت کرده است که: مردی به حضرت رسول صلی الله علیه و آله شکایت کرد از تنگدستی و پریشانی و بیماری؛ حضرت فرمود که: هر صبح و شام ده مرتبه این دعا بخوان. او سه روز بر این دعا مداومت کرد، حال او به صحّت و توانگری و رفاهیّت برگشت. [۲] و شیخ طوسی و دیگران در تعقیب نماز صبح ذکر کرده اند؛ و دعا اینست [۳]: «لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلاّ بِاللّه ِ تَوَکَّلْتُ عَلَی الْحَیِّ الَّذی لا یَمُوتُ وَ الْحَمْدُ للّه ِ الَّذی لَمْ یَتَّخِذْ وَلَداً وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ شَرِیکٌ فِی الْمُلْکِ وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ وَلِیٌّ مِنَ الذُّلِّ وَ کَبِّرْهُ تَکْبِیراً». [۴] ---------- [۲]: ۲ جامع الأخبار، ص ۱۱۱، فصل السابع و الستون فی الفقراء. [۳]: ۳ ع: و دعا اینست:. [۴]: ۴ مصباح، شیخ طوسی، ص ۲۰۸، صلاة الصبح؛ بلدالأمین، ص ۵۱، ما یدعی به بعد صلاة الفجر. 📚مقباس المصابیح؛ص ۱۵۴
دعاى مخزون هنگام صبح و شام جهت حفظ از حضرت صادق عليه السلام منقول است كه به داود رِقّى فرمودند  ترك مكن اين دعا را سه مرتبه در وقت صبح و سه مرتبه در وقت شام اَللّهُمَّ اجْعَلنى فى دِرْعِكَ الْحَصينَةِ الّتى تَجْعَلُ فيها مَنْ تُريدُ (خدايا قرار ده مرا در زره محكمت كه قرار دهى در آن هر كه را خواهى) 📚 الكافي ج 2ص534
ابن بابویه به سند معتبر از امام محمّد باقر علیه السلام روایت کرده است که: هر که بعد از نماز صبح هفتاد مرتبه «أَسْتَغْفِرُاللّه َ رَبِّی وَ أَتُوبُ إِلَیهِ» بگوید، خدا او را بیامرزد، هر چند در آن روز هفتاد هزار گناه بکند. و به روایت دیگر: هفتصد گناه بکند. [۲] ---------- [۲]: ۲ خصال، ج ۲، ص ۵۸۱، ثواب من استغفر اللّه... ؛ بحارالأنوار، ج ۸۳، ص ۱۳۴، باب ۴۳، التعقیب المختص بصلاة الفجر. 📚مقباس المصابیح؛ص ۱۴۱
ایضاً ابن بابویه به سند صحیح و سندهای معتبر از حضرت امیرالمؤمنین صلوات اللّه علیه روایت کرده است که: هر که بعد از نماز صبح یازده مرتبه سوره «قُلْ هُوَ اللّه ُ أَحَد» بخواند، در آن روز گناهی بر او نوشته نشود به رغم انف شیطان. [۳] و در بلد الأمین از حضرت رسول صلی الله علیه و آله روایت کرده است که: هر که سوره «قُلْ هُوَ اللّه ُ أَحَد» را هر روز ده مرتبه بخواند، در آن روز هر چند شیطان سعی کند گناهی بر او نوشته نشود. [۴] ---------- [۳]: ۳ ثواب الأعمال، ص ۴۵، ثواب من صلی الفجر و... ؛ بحارالأنوار، ج ۸۳، ص ۱۳۵، باب ۴۳، التعقیب المختص بصلاة الفجر. [۴]: ۴ بلدالأمین، ص ۱۷۵، و اما صلوات رمضان نقلتها من کتاب اللّه؛ بحارالأنوار، ج ۸۳، ص ۱۶۰، باب ۴۳، التعقیب المختص بصلاة الفجر. 📚مقباس المصابیح؛ص ۱۴۱
کلینی به سند صحیح روایت کرده است از حضرت صادق علیه السلام که: هر که بعد از نماز صبح صد مرتبه بگوید: «ما شاءَ اللهُ کانَ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ اِلاّ بِالله ِ الْعَلیِّ الْعَظیمِ» در آن روز مکروهی نبیند. [۲] ---------- [۲]: ۲ کافی، ج ۲، ص ۵۳۰، باب القول عند الإصباح و الإمساء؛ مصباح، شیخ طوسی، ص ۲۰۸، صلاة الصبح. 📚مقباس المصابیح؛ص ۱۴۲
کفعمی و غیر او از حضرت امام محمّد باقر علیه السلام روایت کرده اند که: هر که سوره «إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدرِ» را بعد از نماز صبح ده مرتبه، و نزد زوال شمس ده مرتبه، و بعد از عصر ده مرتبه بخواند هزار کاتب را سی سال به تَعَب اندازد در نوشتنِ ثواب او. [۳] و ایضاً از آن حضرت روایت کرده است که: هر که بعد از طلوع صبح هفت مرتبه بخواند، هفتاد صف از ملائکه هفتاد صلوات بر او می‌فرستند، و هفتاد مرتبه بر او ترحّم کنند. [۴] و از امام محمّد تقی صلوات اللّه علیه ثواب بسیار منقولست برای کسی که سوره «إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ» را در شبانه روزی هفتاد و شش مرتبه بخواند: بعد از طلوع صبح پیش از نماز صبح، هفت مرتبه؛ و بعد از نماز صبح، ده مرتبه؛ و بعد از زوال شمس پیش از نافله، ده مرتبه؛ و بعد از نوافلِ زوال، بیست و یک مرتبه؛ و بعد از عصر، ده مرتبه؛ و بعد از عشاء، هفت مرتبه؛ و در وقت خواب، یازده مرتبه. و از جمله ثوابش آنست که: حق تعالی هزار ملک خلق کند که در سی و شش هزار سال، ثواب آن را برای او بنویسند. [۱] ---------- [۳]: ۳ این روایت از کفعمی یافت نشد؛ ر. ک به: بحارالأنوار، ج ۸۳، ص ۱۶۱، باب ۴۳، التعقیب المختص بصلاة الفجر (مصحح بحارالأنوار نیز این روایت را در کتاب کفعمی نیافته است) ؛ مستدرک الوسایل، ج ۵، ص ۹۲، باب نبذة مما یستحب.... [۴]: ۴ همان. [۱]: ۱ بحارالأنوار، ج ۸۳، ص ۱۶۱، باب ۴۳، التعقیب المختص بصلاة الفجر؛ مستدرک الوسایل، ج ۴، ص ۱۷۱، باب ما یستحب أن یقرأ فی نوافل.... 📚مقباس المصابیح  ۱۴۳
ابن بابویه و سایر علماء رضوان اللّه علیهم به سند معتبر از حضرت امام محمّد باقر علیه السلام روایت کرده اند که: حضرت رسول صلی الله علیه و آله فرمود که: هر که هر روز عقب نماز صبح، ده مرتبه بگوید: «سُبْحانَ اللّه ِ الْعَظیمِ وَ بِحَمْدِهِ وَ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ اِلاّ بِاللّه ِ الْعَلِیِّ الْعَظیمِ» حق تعالی او را عافیت دهد از کوری و دیوانگی و خوره [۲] و پیسی [۳] و پریشانی و خانه بر سرش فرود آمدن یا خرافت در هنگام پیری. [۴] ---------- [۲]: ۲ ع و آ: خُره. [۳]: ۳ آ: پیسی. [۴]: ۴ ثواب الأعمال، ص ۱۵۹، ثواب من قال... ؛ وسایل الشیعه، ج ۶، ص ۴۷۵، باب نبذة مما یستحب....  [مقباس المصابیح در تعقیبات نماز و اثار ان - ۶- خواندن «سوره إنا انزلناه فی لیلة القدر... » - صفحه ۱۴۴] 
به سندهای معتبر از حضرت صادق و کاظم علیهماالسلام منقولست که: هر که بعد از نماز صبح پیش از آن که سخن گوید و حرکت کند هفت مرتبه این دعا بخواند «بِسْمِ اللّه ِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلاّ بِاللّه ِ الْعَلیِّ الْعَظیم» هفتاد نوع بلا از او دور گردد که سهل ترِ آنها خوره و پیسی و شرّ شیاطین و شرّ پادشاهان باشد. [۲] و در بعضی از روایات معتبره سه مرتبه نیز وارد شده است، و بعضی ده مرتبه، و اقّلش سه مرتبه است، و اکثرش صد مرتبه و هر یک که بیشتر است ثوابش بیشتر است، ---------- [۲]: ۲ امالی، شیخ طوسی، ص ۴۱۵، مجلس الرابع عشر فیه بقیة... ؛ وسایل الشیعه، ج ۶، ص ۴۸۰، باب نبذة مما یستحب.... 📚مقباس المصابیح؛ص ۱۴۵
کلینی رحمه الله به سند صحیح روایت کرده است که: محمّد بن مسلم از حضرت امام محمّد باقر علیه السلام پرسید از تسبیح بعد از نماز، فرمود که: چیز مقرّری نمی دانم بغیر تسبیح فاطمه علیهاالسلام بعد از هر نماز، و ده مرتبه این تهلیل بعد از نماز صبح: «لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لا شَریکَ لَهُ لَهُ الْمُلْکُ وَ لَهُ الْحَمْدُ وَ هُوَ عَلی کُلِّ شَیْ ءٍ قَدیرٌ». پس تسبیح تطوّع و سنّت آنچه داند بخواند. [۳] ---------- [۳]: ۳ کافی، ج ۲، ص ۵۳۳، باب القول عند الإصباح و الإمساء؛ وسایل الشیعه، ج ۶، ص ۴۷۶، باب نبذة مما یستحب.... 📚مقباس المصابیح؛ص۱۴۵
در کتاب مَن لایَحضر و ذکری و مکارم الأخلاق روایت کرده اند به سند معتبر از [۴] مسمع که گفت: چهل صباح با حضرت صادق علیه السلام نماز کردم، چون از نماز فارغ می‌شد دست مبارک به سوی آسمان بلند می‌کرد و می‌گفت: «أَصْبَحْنا وَ أَصْبَحَ الْمُلْکُ للّه ِ اَللّهُمَّ إِنّا عَبیدُکَ وَ أَبْناءُ عَبیدِکَ اَللّهُمَّ احْفَظْنا مِنْ حَیْثُ نَحْتَفِظُ وَ مِنْ حَیْثُ لا نَحْتَفِظُ اَللّهُمَّ احْرُسْنا مِنْ حَیْثُ نَحْتَرِسُ وَ مِنْ حَیْثُ لا نَحْتَرِسُ اَللّهُمَّ اسْتُرْنا مِنْ حَیْثُ نَسْتَتِرُ وَ مِنْ حَیْثُ لا نَسْتَتِرُ اَللّهُمَّ اسْتُرْنا بِالْغِنا وَ الْعافِیَةِ اَللّهُمَّ ارْزُقْنَا الْعافِیَةَ وَ دَوامَ الْعافِیَةِ وَ ارْزُقْنَا الشُّکْرَ عَلَی الْعافِیَةِ». [۱] ---------- [۴]: ۴ ع: معتبر از. [۱]: ۱ من لا یحضره الفقیه، ج ۱، ص ۳۳۸، باب ما یستحب من الدعاء... ؛ مکارم الأخلاق، ص ۲۷۷، فیما یختص بالصباح والمساء. 📚مقباس المصابیح؛ص ۱۴۵
شیخ کلینی و دیگران روایت کرده اند که: مردی به خدمت حضرت امام موسی علیه السلام [۲] شکایت کرد که کار بر من بسته شده است، و به هر کاری که متوجّه می‌شوم سودی نمی یابم، و به هر حاجت که رو می‌کنم [۳] برآورده نمی شود. حضرت فرمود که بعد از نماز صبح،ده نوبت بگو: «سُبْحانَ اللهِ الْعَظیمِ وَ بِحَمْدِه اَسْتَغْفِرُ اللهَ [۵] وَ اَسْئَلُهُ مِنْ فَضْلِه». راوی گفت: اندک زمانی که بر این مداومت کردم؛ جمعی از بادیه آمدند، و مرا خبر دادند که مردی از قوم من مرده، و به غیر از من وارثی ندارد. پس مال بسیار [۶] به دست من آمد و تا حال بی نیازم. [۷] و در مکارم روایت کرده که: به آن حضرت عرض کرد که دعایی مرا تعلیم کن که جامع باشد برای دنیا و آخرت، و آسان باشد. حضرت این دعا را تعلیم او کرد، و حالش نیکو شد. [۸] ---------- [۲]: ۲ آ: + آمد. [۳]: ۳ آ: می‌آورم. [۴]: ۴ ع: ده نوبت. [۵]: ۵ آ: + و أتوب الیه. [۶]: ۶ آ: + داشت. [۷]: ۷ کافی، ج ۵، ص ۳۱۵، باب نوادر؛ وسایل الشیعه، ج ۶، ص ۴۷۵، باب نبذة مما یستحب.... [۸]: ۸ مکارم الأخلاق، ص ۲۸۳، دعاء آخر... ؛ من لا یحضره الفقیه، ج ۱، ص ۳۲۸، باب التعقیب.... 📚مقباس المصابیح؛ص ۱۴۶
به سند معتبر روایت کرده است که: بعد از نماز صبح، صد مرتبه بگو: «اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد» تا حق تعالی روی تو را از حرارت جهنّم نگاه دارد. [۵] و به روایت دیگر صد مرتبه بگوید پیش از سخن گفتن: «یا رَبِّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّل فَرَجَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أعْتِقْ رَقَبَتی مِنَ النّارِ». [۶] ---------- [۵]: ۵ ثواب الأعمال، ص ۱۵۵، ثواب من صلی علی محمد و آله مأة مرة؛ وسایل الشیعه، ج ۶، ص ۴۷۹، باب نبذة مما یستحب.... [۶]: ۶ بحارالأنوار، ج ۸۳، ص ۱۳۳، باب ۴۳، التعقیب المختص بصلاة الفجر. 📚مقباس المصابیح؛ص ۱۴۸
عیّاشی از عبداللّه بن سنان روایت کرده است که [۱]: به خدمت حضرت امام جعفر صادق علیه السلام رفتم؛ حضرت فرمود که: می‌خواهی تو را دعایی تعلیم کنم که چون بخوانی حق تعالی قرض تو را ادا کند، و حال تو نیکو شود؟ گفتم: چه بسیار محتاجم به چنین دعایی. حضرت فرمود که بعد از نماز صبح بگو: «تَوَکَّلْتُ عَلَی الْحَیِّ الَّذی لا یَمُوتُ وَ الْحَمْدُ للّه ِ الَّذی لَمْ یَتَّخِذْ وَلَداً وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ شَرِیکٌ فِی الْمُلْکِ وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ وَلِیٌّ مِنَ الذُّلِّ وَ کَبِّرْهُ تَکْبِیراً اَللّهُمَّ إِنّی أَعُوذُ بِکَ مِنَ الْبُوءْسِ وَ الْفَقْرِ وَ مِنْ غَلَبَةِ الدَّیْنِ وَ السُّقْمِ وَ أَسْئَلُکَ أَنْ تُعینَنی عَلی أَداءِ حَقِّکَ إِلَیْکَ وَ إِلَی النّاسِ». [۲] و به روایت شیخ طوسی و دیگران چنین است: «وَ مِنْ غَلَبَةِ الدَّیْنِ فَصَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِه وَ اَعِنّی عَلی اَداءِ حَقِّکَ اِلَیْکَ وَ اِلَی النّاسِ». [۳] ---------- [۱]: ۱ ع و آ: + گفت. [۲]: ۲ تفسیر عیّاشی، ج ۲، ص ۳۲۰، و من سورة بنی اسرائیل؛ بحارالأنوار، ج ۹۲، ص ۳۰۲، باب ۱۱۱، الأدعیة للدین. [۳]: ۳ مصباح، شیخ طوسی، ص ۲۱۵، صلاة الصبح؛ بحارالأنوار، ج ۸۳، ص ۱۳۲، باب ۴۳، التعقیب المختص بصلاة الفجر. 📚مقباس المصابیح؛ص ۱۴۸
🖊در روایت آمده است که گفتنِ روزانه ۱۰۰ مرتبه «لا إِلَهَ إِلَّا اللهُ الْمَلِکُ الْحَقُّ الْمُبِینُ» آثار ذیل را دارد: * خداوند انسان را از فقر،پناه میدهد. * خداوند وحشت قبر انسان را مُبَدّل به اُنس میکند. * موجب جلب بی نیازی میشود. * گوینده آن،درب بهشت را کوبیده است. 👈گفتن اين ذكر اختصاصى به تعقيبات نماز صبح هم ندارد و در هر زمانى ميشود آنرا انجام داد. 🔺در بعضی از روایات،شبیه همین آثار برای ۳۰ مرتبه گفتن این ذکر نیز وارد شده است. 📗رک: وسائل الشیعة،جلد ۷ صفحه ۲۲۲-۲۲۳
❌❌تعقیبات مشترکه❌❌ 👇👇👇👇👇👇
❌❌❌مهم: علیّ بن ابراهیم و سیّد بن طاوس و ابن بابویه رضی اللّه عنهم به سندهای معتبر از حضرت صادق علیه السلام روایت کرده اند که: مفضّل بن عمر از آن حضرت پرسید که به چه علّت نماز گذارنده بعد از سلام، سه مرتبه تکبیر می‌گوید، و دست برمی دارد؟ فرمود: برای آن که چون حضرت رسالت پناه صلی الله علیه و آله، فتحِ مکّه نمود، نزد حجرالاسود نماز ظهر با اصحاب خود ادا کرد، و سه نوبت تکبیر گفت، و با هر نوبت دست برداشت؛ پس گفت: «لا إلهَ إلاّ اللّه ُ وَحْدَهُ وَحْدَهُ وَحْدَهُ، أنْجَزَ وَعْدَهُ وَ نَصَرَ عَبْدَهُ وَ أعَزَّ جُنْدَهُ وَ غَلَبَ الاْءحْزابَ وَحْدَهُ، فَلَهُ الْمُلْکُ وَ لَهُ الْحَمْدُ، یُحْییْ وَ یُمیتُ وَ هُوَ عَلی کُلِّ شَیْ ءٍ قَدیرٌ»، پس رو به جانب اصحاب گردانید و گفت: ترک مکنید این تکبیر و این دعا را بعد از هر نماز فریضه؛ زیرا که هر که بعد از سلام چنین کند ادا کرده است شکر نعمت خدا را بر تقویتِ اسلام و لشکر اسلام. [۶] ---------- [۶]: ۶ علل الشرایع، ج ۲، ص ۳۶۰، باب ۷۸، باب العلّة التی مِنْ أجلها یکبّر المصلی؛ وسایل الشیعه، ج ۶، ص ۴۵۲، باب استحباب رفع الیدین فوق الرأس.  [مقباس المصابیح در تعقیبات نماز و اثار ان - ۲- تکبیر - صفحه ۵۳] 
❌❌❌مهم: به جهت وسعت رزق و دفع بلا سیّد بن طاوس به سند صحیح از حضرت صادق علیه السلام روایت کرده است: (۳۴ بار) الله اکبر و (۳۳ بار) سبحان الله و (۳۳ بار) الحمدلله و (۱ بار) لا إلٰه إلّا الله. سپس بگوید: «إِنَّ اللهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَی النَّبِیِّ یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِیماً» أللّهُمَّ لَبَّیْکَ، رَبَّنا لَبَّیْکَ وَ سَعْدَیْکَ، أللّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ عَلَی أَهْلِ بَیْتِ مُحَمَّدٍ، وَ عَلَی ذُرِیَّةِ مُحَمَّدٍ، وَ السَّلامُ عَلَیْهِ وَ عَلَیْهِمْ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکاتُهُ وَ أَشْهَدُ أَنَّ التَّسْلیمَ مِنّا لَهُمْ وَ الإئْتِمامَ بِهِمْ وَ التَّصْدیقَ لَهُمْ رَبَّنا آمَنّا بِکَ وَ صَدَّقْنا رَسُولَکَ وَ سَلَّمْنا تَسْلیماً رَبَّنا آمَنّا بِما اَنْزَلْتَ وَ اتَّبَعْنَا الرَّسُولَ فَاکْتُبْنا مَعَ الشّاهِدینَ أللّهُمَّ صُبَّ الرِّزْقَ عَلَیْنا صَبّاً صَبّاً، بَلاغاً لِلآخِرَةِ وَ الدُّنْیا، مِنْ غَیْرِ کَدٍّ وَ لا نَکَدٍ، وَ لا مَنٍّ مِنْ أَحَدٍ مِنْ خَلْقِکَ، إِلّا سَعَةً مِنْ رِزْقِکَ، وَ طَیِّباً مِنْ وُسْعِکَ، مِنْ یَدِکَ الْمَلْئٰ عَفَافاً لا مِنْ أَیْدی لِئامِ خَلْقِکَ، إِنَّکَ عَلَی کُلِّ شَیْءٍ قَدیرٌ أَللّهُمَّ اجْعَلِ النُّورَ فی بَصَری وَ الْبَصیرَةَ فی دینی وَ الْیَقینَ فی قَلْبی وَ الإخْلاصَ فی عَمَلی وَ السَّعَةَ فی رِزْقی وَ ذِکْرَکَ بِاللَّیْلِ وَ النَّهارِ عَلی لِسانی وَ الشُّکْرَ لَکَ أَبَداً ما أَبْقَیْتَنی، أللّهُمَّ لا تَجِدُنی حَیْثُ نَهَیْتَنی وَ بارِکْ لی فیما أَعْطَیْتَنی وَ ارْحَمْنی إِذا تَوَفَّیْتَنی إِنَّکَ عَلَی کُلِّ شَیْءٍ قَدیرٌ».   📚مقباس المصابیح؛ صفحه ۷۰ ✅آثاری که برای این دعا وعده داده شده در روایت: حق تعالیٰ جمیع گناهان او را بیامرزد، و از ساعتی که این دعا را می‌خواند تا یک سال عافیت یابد از پریشانی و تنگدستی و دیوانگی و خوره [جُذام] و پیسی و مرگهای بد، و از هر بلایی که نازل گردد به سوی زمین؛ و نوشته شود برای او به سبب این دعا شهادت اخلاص با ثواب آن تا روز قیامت و ثواب آن بهشت است البتّه. راوی گفت که: این ثواب از برای او خواهد بود هر گاه در عرض یک سال هر روز این دعا را بخواند؟ حضرت فرمود که: بلکه اگر سالی یک مرتبه این دعا بخواند این ثواب از برای او خواهد بود!
❌❌❌مهم: کلینی به سند معتبر از حضرت باقر علیه السلام روایت کرده است که: هر که بعد از نماز فریضه پیش از آن که پاهای خود را بگرداند سه مرتبه این دعا بخواند، خدا گناهان او را بیامرزد اگر چه مانند کف دریا باشد در بسیاری: «اَسْتَغْفِرُاللّه َ الّذی لا إلهَ إلاّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ ذُوالْجَلالِ وَ الاْءِکْرامِ وَ أَتُوبُ إلَیْهِ». و در روایت دیگر وارد شده که: هر که این استغفار را هر روز بخواند حق تعالی چهل کبیره او را بیامرزد. [۴] ---------- [۴]: ۴ کافی، ج ۲، ص ۵۲۱، باب من قال أستغفر اللّه الذی... ؛ مکارم الاخلاق، ص ۳۱۵، فی الاستغفار و البکاء.  [مقباس المصابیح در تعقیبات نماز و اثار ان - ۳- خواندن «أستغفر الله الذی لا إله إلا هوی... » - صفحه ۵۴] 
❌❌❌مهم: به سند صحیح از حضرت صادق علیه السلام منقولست که: هر که بعد از نماز فریضه سی مرتبه «سُبحانَ اللّه ِ» بگوید بر بدنش گناهی نماند مگر آن که بریزد. [۲] و در حدیث صحیح دیگر از آن حضرت منقولست که: ذکر بسیار که حق تعالی مدح کرده است در کلام مجید اینست که سی مرتبه «سُبْحانَ اللّه ِ» بعد از هر نماز فریضه بگوید. [۳] و قطب راوندی روایت کرده است که حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام با براء بن عاذب گفت که: می‌خواهی تو را دلالت کنم بر امری که چون به جا آوری به حق و راستی دوست خدا باشی؟ گفت: بلی. فرمود که: بعد از هر نماز هر یک از اين اذكار را ده مرتبه بگو: سبحان الله ١٠ مرتبه الحمد لله ١٠ مرتبه الله اكبر ١٠ مرتبه لا اله الا الله ١٠ مرتبه؛ چون چنین کنی هزار بلیّه در دنیا از تو دور گردد که یکی از آنها مرتد شدن باشد؛ و هزار مرتبه در آخرت برای تو ذخیره کنند که یکی آن باشد که در جوار حضرت رسول صلی الله علیه و آله باشی. [۴] ---------- [۲]: ۲ وسایل الشیعه، ج ۶، ص ۴۵۴، باب استحباب التسبیحات الأربع؛ أمالی، شیخ صدوق، ص ۲۷۱، مجلس السادس و الأربعون. [۳]: ۳ تهذیب الأحکام، ج ۲، ص ۱۰۷، باب کیفیة الصلاة و صفتها و... ؛ وسایل الشیعة، ج ۶، باب استحباب التسبیحات الأربع. [۴]: ۴ الدعوات، ص ۴۹، فصل فی ألح الدعا و... ؛ مستدرک الوسایل، ج ۵، ص ۸۲، باب نبذ مما یستحب....  [مقباس المصابیح در تعقیبات نماز و اثار ان - ۱۰- تسبیحات أربع - صفحه ۶۲] 
❌❌❌مهم (ولى در تعقيبات نماز صبح و مغرب بسيار مهم❗️): برقی به سند موثّق از حضرت صادق علیه السلام روایت کرده است که: هر که بعد از فارغ شدن از نماز پیش از آن که زانوها را از جای خود حرکت دهد ده مرتبه این تهلیل را بخواند حق تعالی [۱] چهل هزار هزار گناه او را محو کند، و چهل هزار هزار حسنه برای او بنویسد، و چنان باشد که دوازده مرتبه قرآن را ختم کرده باشد؛ و فرمود که من صد مرتبه می‌خوانم، و شما را ده مرتبه کافیست. تهلیل اینست: «أشْهَدُ أَنْ لا إلهَ إلاّ اللّه ُ وَحْدَهُ لا شَریکَ لَهُ إلهاً واحِداً أحَداً صَمَداً لَمْ یَتَّخِذْ صاحِبَةً وَ لا وَلَداً». [۲] و فضیلت این تهلیل بسیار وارد شده خصوصاً در تعقیب نماز صبح و شام، و هنگام طلوع و غروب آفتاب. ---------- [۱]: ۱ آ: + چهل هزار هزار حسنه برای او بنویسد و. [۲]: ۲ محاسن، ج ۱، ص ۵۱، ثواب الدعاء بعد الفریضة... ؛ وسایل الشیعه، ج ۶، ص ۴۷۳، باب نبذة مما یستحب....  [مقباس المصابیح در تعقیبات نماز و اثار ان - ۱۲- لعن - صفحه ۶۳] 
❌❌❌ مهم: (حداقل روزى يك مرتبه و از باب مثال و ترجيحا پس از نماز ظهر) به سند صحیح در قرب الاسناد و غیر آن از کتب معتبره روایت کرده اند: بزنطی به حضرت امام رضا علیه السلام عرض کرد که: ما دانستیم صلوات بر حضرت رسالت صلی الله علیه و آله را بعد از هر نماز؛ پس بفرمائید که: سلام بر آن حضرت چگونه باید کرد؟ حضرت فرمود: چنین بگو: «السَّلامُ عَلَیْکَ یا رَسُولَ اللّه ِ وَ رَحْمَةُ اللّه ِ وَ بَرَکاتُهُ السَّلامُ عَلَیْکَ یا مُحَمَّدَ بْنَ عَبْدِاللّه ِ السَّلامُ عَلَیْکَ یا خِیَرَةَ اللّه ِ السَّلامُ عَلَیْکَ یا حَبیبَ اللّه ِ السَّلامُ عَلَیْکَ یا صَفْوَةَ اللّه ِ السَّلامُ عَلَیْکَ یا أَمینَ اللّه ِ أَشْهَدُ أَنَّکَ رَسُولُ اللّه ِ وَ أَشْهَدُ أَ نَّکَ مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِاللّه ِ وَ أَشْهَدُ أَنَّکَ قَدْ نَصَحْتَ لاِءُمَّتِکَ وَ جاهَدْتَ فی سَبیلِ اللّه ِ [۶] وَ عَبَدْتَهُ حَتّی أَتاکَ الْیَقینُ فَجَزاکَ اللّه ُ یا رَسُولَ اللّه ِأَفْضَلَ ما جَزی نَبِیّاً عَنْ أُمَّتِه اللّهُمَّ صَلِّ [۱] عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ أَفْضَلَ ما صَلَّیْتَ عَلی إِبْراهیمَ وَ آلِ إِبْراهیمَ إِنَّکَ حَمیدٌ مَجیدٌ». [۲] ---------- [۶]: ۶ متن ع و آ و حاشیه متن: رَبِّکَ. [۱]: ۱ حاشیه متن: فَصَلِّ. [۲]: ۲ قرب الاسناد، ص ۱۱۸، جزء الثالث من قرب الإسناد عن الرضا؛ وسایل الشیعه، ج ۶، ص ۴۷۴، باب نبذة مما یستحب....  [مقباس المصابیح در تعقیبات نماز و اثار ان - ۳۰- دعای «اللهم إنی أسئلک بحق محمد و آل محمد... » - صفحه ۷۴] 
❌❌❌مهم: کفعمی از حضرت رسالت صلی الله علیه و آله روایت کرده است که: [۵] به آن حضرت شکایت کرد بیماری و تنگدستی را، فرمود که: بعد از هر نماز فریضه بگو: «تَوَکَّلْتُ عَلَی الْحَیِّ الَّذی لا یَمُوتُ وَالْحَمْدُ للّه ِ الَّذی لَمْ یَتَّخِذْ  "صاحِبَةً وَ لا"  وَلَداً وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ شَریکٌ فِی الْمُلْکِ وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ وَلِیٌّ مِنَ الذُّلِ وَ کَبِّرْهُ تَکْبیراً». [۱] و به روایت دیگر فرمود که: هیچ شدّتی مرا روی نداد مگر آن که جبرئیل علیه السلام برای من ممثّل [۲] شده و گفت که: این دعا بخوان. [۳] و در احادیث معتبره بسیار وارد شده است که: برای وسواس سینه و قرض و پریشانی و بیماری، مکرّر این دعا را باید خواند. [۴] و در بعضی روایات اوّلش: «لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إلاّ بِاللّه ِ» هست. ---------- [۵]: ۵ ع و آ: + مردی. [۱]: ۱ مصباح، شیخ کفعمی، ص ۱۷۴، فصل الحادی والعشرون فی أدعیة.... [۲]: ۲ ع و آ: متمثّل. [۳]: ۳ بحارالأنوار، ج ۸۳، ص ۴۹، تفصیل و تبیین. [۴]: ۴ مکارم الاخلاق، ص ۳۲۸، صلاة لحدیث النفس....  [مقباس المصابیح در تعقیبات نماز و اثار ان - ۲۳- خواندن «توکلت علی الحی الذی لا یموت و... » - صفحه ۶۸] 
❌❌❌بسيار مهم: کلینی و دیگران به سند معتبر از حضرت صادق علیه السلام روایت کرده اند که: هر که بعد از نماز فریضه این دعا بخواند بالی از بالهای جبرئیل به او احاطه کند، و محفوظ باشد جان و اهل و مالش: «اَسْتَوْدِعُ اللّه َ الْعَظیمَ الْجَلیلَ [۳] نَفْسی وَ اَهْلی وَ مالی وَ وُلْدی وَ مَنْ یَعْنینی اَمْرُهُ، وَ اَسْتَوْدِعُ اللّه َ الْمَرْهُوبَ الْمَخُوفَ الْمُتَضَعْضِعَ بِعَظَمَتِه کُلُّ شَیْءٍ، نَفْسی وَ اَهْلی وَ مالی وَ وُلْدی وَ مَنْ یَعْنینی اَمْرُهُ». [۴] ---------- [۳]: ۳ آ: الخلیل. [۴]: ۴ کافی، ج ۲، ص ۵۷۳، باب الحرز و العوذة... ؛ مستدرک الوسایل، ج ۵، ص ۸۵، باب نبذ مما یستحب....  [مقباس المصابیح در تعقیبات نماز و اثار ان - ۲۱- دعای «اللهم اجعلنی مع محمد و آل محمد... »] 
❌❌❌مهم: به سند موثّق از حضرت صادق علیه السلام مرویست که: چون حق تعالی امر کرد که این آیات را به زمین آورند چنگ درزدند در عرش الهی و گفتند: پروردگارا ما را به سوی اهل خطا [۵] و گناهان می‌فرستی؟ پس حق تعالی وحی کرد به سوی ایشان که: بروید به سوی زمین؛ به عزّت و جلال خود سوگند یاد می‌کنم که تلاوت نکند شما را احدی از آل محمّد و شیعیان ایشان مگر آن که نظر رحمت کنم به سوی او از رحمت‌های پنهان خود، هر روز هفتاد نظر و در هر نظری هفتاد حاجت او را برآورم، و او را قبول کنم هر چند معصیت بسیار کرده باشد. [۶] و به روایت دیگر: هر که این آیات را بعد از هر نماز بخواند او را ساکن گردانم در حظیره قدس با هر گناهی که داشته باشد؛ و اگر نکنم، نظر کنم به سوی او به نظر رحمتِ خاصّ خود در هر روز هفتاد نظر کردن؛ و اگر نکنم، هر روز هفتاد حاجت او را برآورم که کمترِ آنها آمرزیدن گناهان باشد؛ و اگر نکنم، او را پناه دهم از شرّ هر دشمنی، و یاری دهم او را بر ایشان، و مانع نشود او را از داخل شدن بهشت غیر از مرگ. [۱] و آن آیات اینهاست: سوره مباركه «حمد» تا آخر و «آیة الکرسی» تا «وَ هُوَ الْعَلیُّ الْعَظیمُ» [۲] و آیه شهادت یعنی: «شَهِدَ اللّه ُ أنَّهُ لآ إلهَ إلاّ هُوَ وَ الْمَلآئِکَةُ وَ اُولُوالْعِلْمِ قآئِماً بِالْقِسْطِ لآ إلهَ إلاّ هُوَ الْعَزیزُ الْحَکیمُ * إنَّ الدّینَ عِنْدَاللّه ِ الاْءسْلامُ وَ مَا اخْتَلَفَ الَّذینَ اُوتُوا الْکِتابَ إلاّ مِنْ بَعْدِ ما جآئَهُمُ الْعِلْمُ بَغْیاً بَیْنَهُمْ وَ مَنْ یَکْفُرْ بِآیاتِ اللّه ِ فَإنَّ اللّه َ سَریعُ الْحِسابِ [۳] . » و آیه ملک یعنی: «قُلِ اللّهُمَّ مالِکَ الْمُلْکِ تُؤْتِی الْمُلْکَ مَنْ تَشآءُ وَ تَنْزِعُ الْمُلْکَ مِمَّنْ تَشآءُ وَ تُعِزُّ مَنْ تَشآءُ وَ تُذِلُّ مَنْ تَشآءُ بِیَدِکَ الْخَیْرُ إنَّکَ عَلی کُلِّ شَیءٍ قَدیرٌ * تُولِجُ اللَّیْلَ فی النَّهارِ وَ تُولِجُ النَّهارَ فی اللَّیْلِ وَ تُخْرِجُ الْحَیَّ مِنَ الْمَیِّتِ وَ تُخْرِجُ الْمَیِّتَ مِنَ الْحَیّ وَ تَرْزُقُ مَنْ تَشآءُ بِغَیْرِ حِسابٍ [۴] . » ---------- [۵]: ۵ ع و آ: خطاها. [۶]: ۶ کافی، ج ۲، ص ۶۲۰، باب فضل القرآن؛ وسایل الشیعه، ج ۶، ص ۴۶۷، باب استحباب قراءة.... [۱]: ۱ بحارالانوار، ج ۸۹، ص ۲۶۱، باب ۲۹، فضل سورة الفاتحه و تفسیرها؛ عدّة الداعی، ص ۲۹۶. [۲]: ۲ سوره مبارکه بقره، آیه ۲۵۵ ۲۵۷. [۳]: ۳ سوره مبارکه آل عمران، آیه ۱۸ ۱۹. [۴]: ۴ سوره مبارکه آل عمران، آیه ۲۶ ۲۷.  [مقباس المصابیح در تعقیبات نماز و اثار ان - ۸- خواندن سوره فاتحه، آیة الکرسی و.... - صفحه ۵۸]
❌❌❌ بسيار مهم: به سند معتبر از حضرت موسی بن جعفر علیهماالسلام منقولست که: هر که آیة الکرسی را بعد از هر نماز فریضه بخواند او را گزنده ضرر نرساند. [۵] و در حدیث معتبر دیگر فرمود که: رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود که: یا علی! بر تو باد به تلاوت "آیة الکرسی" بعد از هر نماز فریضه؛ به درستی که محافظت نمی کند بر آن مگر پیغمبری، یا صدّیقی، یا شهیدی. [۶] و از حضرت رسالت [۱] صلی الله علیه و آله منقولست که: هر که آیة الکرسی بعد از هر نماز بخواند مانعی نباشد او را از داخل شدن بهشت به غیر از مرگ. [۲] و به روایت دیگر: هر که آیة الکرسی بعد از هر نماز فریضه بخواند نمازش مقبول گردد، و در امان خدا باشد، و خدا او را از بلاها و گناهان نگاه دارد. [۳] ---------- [۵]: ۵ الدعوات، ص ۲۱۷، فصل فیما یجب أن یکون... ؛ ثواب الأعمال، ص ۱۰۴، ثواب من قراء آیة الکرسی. [۶]: ۶ وسایل الشیعه، ج ۶، ص ۴۷۳، باب نبذة مما یستحب... ؛ مستدرک الوسایل، ج ۵، ص ۶۸، باب استحباب قراءة.... [۱]: ۱ آ: + پناه. [۲]: ۲ مستدرک الوسایل، ج ۵، ص ۶۶، باب استحباب قراءة.... ؛ جامع الأخبار، ص ۴۵، فصل الثانی و العشرون. [۳]: ۳ مستدرک الوسایل، ج ۵، ص ۶۸، باب استحباب قراءة... ؛ الدعوات، ج ۸۴، فصل فی صحة البدن و العافیة بالصلاة.  [مقباس المصابیح در تعقیبات نماز و اثار ان - ۸- خواندن سوره فاتحه، آیة الکرسی و.... - صفحه ۶۰]