سنّت است که چون از نماز فارغ شود بگوید: «أللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أجِرْنی مِنَ النّارِ وَ ارْزُقْنی الْجَنَّةَ [۳] وَ زَوِّجْنی الْحُورَ الْعینَ». [۴]
چنانچه در حدیث معتبر از حضرت امیرالمؤمنین صلوات اللّه علیه منقولست که: باید که بنده از نماز فارغ نشود تا آن که از حق تعالی سؤال کند بهشت را، و پناه برد به خدا از آتش جهنّم و سؤال کند که تزویج کند به او حورالعین را. [۵]
----------
[۳]: ۳ ع: وَ أدْخلنِی الجنَّة.
[۴]: ۴ کافی، ج ۳، ص ۳۴۴، باب التعقیب بعد الصلاة و الدعاء؛ وسایل الشیعة، ج ۶، ص ۴۶۵، باب استحباب المواظبة بعد کل صلاة.
[۵]: ۵ وسایل الشیعه، ج ۶، ص ۴۶۷، باب استحباب المواظبة بعد کل صلاة؛ بحارالأنوار، ج ۸۳، ص ۱۹، باب ۳۸، سایر ما یستحب عقیب کل صلاة.
[مقباس المصابیح در تعقیبات نماز و اثار ان - ۷- خواندن «اللهم صل علی محمد و آل محمد و أجرنی... » - صفحه ۵۶]
کلینی و ابن بابویه و دیگران به سندهای صحیح از حضرت صادق علیه السلام روایت کرده اند که: جبرئیل به نزد حضرت یوسف علیه السلام آمد در زندان، و گفت: بعد از هر نماز بگو: « [۳] أللّهُمَّ اجْعَلْ لی فَرَجاً وَ مَخْرَجاً وَ ارْزُقْنی مِنْ حَیْثُ أحْتَسِبُ وَ مِنْ حَیْثُ لا أَحْتَسِبُ». [۴]
و در بعضی روایات: بعد از هر نماز فریضه سه مرتبه بگو. [۵]
----------
[۳]: ۳ ع: + اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد.
[۴]: ۴ کافی، ج ۲، ص ۵۴۹، باب الدعاء فی أدبار الصلوات؛ من لا یحضره الفقیه، ج ۱، ص ۳۲۴، باب التعقیب.
[۵]: ۵ أمالی، شیخ صدوق، ص ۵۷۶، مجلس الخامس و الثمانون.
[مقباس المصابیح در تعقیبات نماز و اثار ان - ۱۵- دعای «اللهم إلیک رفعت الأصوات... » - صفحه ۶۵]
کلینی و ابن بابویه و دیگران به سندهای معتبر از حضرت امام محمّد باقر علیه السلام روایت کرده اند که: شیبه هذلی به خدمت حضرت رسول صلی الله علیه و آله آمد و گفت: یا رسول اللّه! برای آخرت من چیزی بفرماييد.
فرمود که: میگویی بعد از هر نماز: «أللّهُمَّ اهْدِنی مِنْ عِنْدِکَ وَ أفِضْ عَلَیَّ مِنْ فَضْلِکَ وَ انْشُرْ عَلَیَّ مِنْ رَحْمَتِکَ وَ أنْزِلْ عَلَیَّ مِنْ بَرَکاتِکَ».
پس حضرت فرمود که: اگر بر این دعا مواظبت نماید و عمداً ترک نکند تا وقت مردن، چون به صحرای محشر درآید هشت در بهشت برای او گشوده شود که از هر دری که خواهد داخل شود. [۱]
و دعای اخیر به اسانید معتبره دیگر وارد شده.
----------
[۱]: ۱ امالی، شیخ صدوق، ص ۵۵، مجلس الثالث عشر؛ وسایل الشیعه، ج ۶، ص ۴۷۳، باب نبذة مما یستحب....
[۴]: ۴ آ: خُره.
[مقباس المصابیح در تعقیبات نماز و اثار ان - ۹- خوان «سبحان الله العظیم و بحمده و... » - صفحه ۶۰]
❌❌❌ مهم:
کلینی به سند معتبر از علیّ بن مهزیار روایت کرده است: محمّد بن ابراهیم به خدمت حضرت امام علی نقی صلوات اللّه علیه نوشت که اگر مصلحت دانی ای سیّدِ من! تعلیم نما مرا دعایی که بعد از نمازها بخوانم تا حق تعالی جمع نماید برای من، خیر دنیا و آخرت را.
پس آن حضرت علیه السلام نوشت که میگویی بعد از نماز: «أعُوذُ بِوَجْهِکَ الْکَریمِ وَ عِزَّتِکَ الّتی لا تُرامُ وَ قُدْرَتِکَ الّتی لا یَمْتَنَعُ مِنها شَیْ ءٌ مِنْ شَرِّ الدُّنْیا وَ الاْآخِرَةِ وَ مِنْ شَرِّ الاَْوْجاعِ کُلِّها». [۳]
و در بعضی روایات این تتمّه دارد: «وَ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إلاّ بِاللّه ِ الْعَلیِّ الْعَظیمِ».
----------
[۳]: ۳ کافی، ج ۳، ص ۳۴۶، باب التعقیب بعد الصلاة و الدعا؛ وسایل الشیعه، ج ۶، ص ۴۷۱، باب نبذة مما یقال....
[مقباس المصابیح در تعقیبات نماز و اثار ان - ۴- دعای «أعیذ نفسی و ما رزقنی ربی... » - صفحه ۵۵]
❌❌❌ مهم:
کلینی و ابن بابویه به سندهای صحیح و غیر صحیح از حضرت امام محمّد باقر
و امام جعفر صادق علیهماالسلام روایت کرده اند که: کمتر چیزی که تو را مجزیست از دعا بعد از نماز واجب آنست که بگویی: «أللّهُمَّ اِنّی اَسْئَلُکَ مِنْ کُلِّ خَیْرٍ اَحاطَ بِه عِلْمُکَ وَ اَعُوذُ بِکَ مِنْ کُلِّ شَرٍّ اَحاطَ بِه عِلْمُکَ أللّهُمَّ اِنّی اَسْئَلُکَ عافِیَتَکَ فی اُمُوری کُلِّها وَ اَعُوذُ بِکَ مِنْ خِزْیِ الدُّنْیا وَ عَذابِ الاْخِرَةِ». [۱]
و در روایات ابن بابویه چنین است: «أللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ أللّهُمَّ إنّی أسْئَلُکَ» تا آخر دعا. [۲]
----------
[۱]: ۱ کافی، ج ۳، ص ۳۴۶، باب التعقیب بعد الصلاة و الدعا؛ تهذیب الأحکام، ج ۲، ص ۱۰۷، باب کیفیة الصلاة و صفتها و....
[۲]: ۲ معانی الاخبار، ص ۳۹۴، باب نوادر المعانی.
[مقباس المصابیح در تعقیبات نماز و اثار ان - ۵- دعای «أعوذ بوجهک الکریم... » - صفحه ۵۵]
شیخ طوسی رحمه الله بسندش روایت کرده که امام باقر علیه السلام از پدرانش علیهم السلام روایت کردهاند که امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند: به رسول خدا صلی الله علیه و آله از بدهکاری شکایت کردم، ایشان بمن فرمودند:
یا علی این ذکر را بگو: "اَللَّهُمَّ أَغْنِنِي بِحَلاَلِكَ عَنْ حَرَامِكَ، وَ بِفَضْلِكَ عَمَّنْ سِوَاكَ" که خداوند قرضت را ادا میکند، حتی اگر به اندازه کوه صَبیر باشد _ که بزگترین کوه یمن است. (این ذکر نیز زمان و عدد ندارد، هر تعداد و هر زمان میتوان گفت.)
أمالی، ط_دارالثقافه، ص ٤٣٠
✅ در روایتی از حضرت امام صادق علیه السلام آمده است که دعای ذیل، "بیشترین تأثیر را در جلب رزق" دارد:
(در روايت زمان، مكان و يا حالت خاصی برايش معیّن نشده)
اللَّهُمَّ اُرزُقنِي مِنْ فَضلِكَ الْوَاسعِ، الْحَلَالِ الطَّيِّبِ، رِزقاً وَاسِعاً حَلَالاً طَيِّباً بَلَاغاً لِلدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ صَبّاً صَبّاً هَنِيئاً مَرِيئاً مِنْ غَيْرِ كَدٍّ، وَ لَا مَنٍّ مِنْ أَحَدِ خَلْقِكَ، إِلَّا سَعَةً مِنْ فَضلِكَ الْوَاسعِ، فَإِنَّكَ قُلْتَ «وَ سْئَلُوا اللهَ مِنْ فَضلِهِ» فَمِنْ فَضلِكَ أَسْأَلُ وَ مِنْ عَطِيَّتِكَ أَسْأَلُ وَ مِنْ يَدِكَ الْمَلْأىٰ أَسْأَلُ.
📚الکافي؛ج۲ص۵۵۰
✅ در روایت آمده است که پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله دعای ذیل را تعلیم فرمودند:
«يَا رَازِقَ الْمُقِلِّينَ يَا رَاحِمَ الْمَسَاكِينِ يَا وَلِيَّ الْمُؤْمِنِينَ يَا ذَا الْقُوَّةِ الْمَتِينَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَيْتِهِ وَ ارْزُقْنِي وَ عَافِنِي وَ اكْفِنِي مَا أَهَمَّنِي».
❗️دعای فوق چنانکه از مضمومنش پیداست،به جهت طلب رزق،سلامتی و کفایت اُمور مهم میباشد.
📓رک: الکافي،جلد ۲ صفحه ۵۵۲
✅ در روایتی از امام صادق علیه السلام نقل شده است که فرمودند: هر کس ۳۰ مرتبه بگوید: «سبحانَ اللهِ و بِحَمدِه سبحانَ اللهِ العظیمِ» به توانگری رو کرده و به فقر پشت نموده و باب بهشت را کوبیده است.
📓رک: الأمالي للشیخ الصدوق(ره)،صفحه ۳۵۵
————————————————-
❗️❗️❗️ اذكار خاص (نياز به توضيحات دارد):
✅ در روایت آمده است کسی که از دشمن میترسد،ذکر «حَسْبُنَا اللهُ و نِعمَ الوَكيل» را بگوید.
و برای رفع غَمّ،ذکر «لا إلهَ إلّا أنت سُبحانَك إنّي كُنتُ مِنَ الظالمينَ» را بگوید.
و کسی که علیه او مَکر و حیله شده است،ذکر «اُفَوِّضُ اَمْري إلَى اللهِ إنَّ اللهَ بَصيرٌ بِالعِبادِ» را بگوید.
و کسی که دنیا و زینت دنیا را میخواهد،ذکر «ما شاءَ اللهُ لا قُوَّةَ إلّا بِاللهِ» را بگوید.
❗️تعداد،زمان،مکان و یا کیفیت خاصّی برای اَذکارِ فوق، در روایت تعیین نشده است و به اختیارِ خودِ شخص واگذار است.
📓رک: الأمالي للشیخ الصدوق(ره)،صفحه ۵۵
شیخ صدوق رحمه الله بسندش از امام صادق علیه السلام نقل کرده که ایشان فرمودند:
کسی که روزى صد مرتبه بگوید: "لَا إِلَهَ إِلَّا الَّلهُ الْمَلِکُ الْحَقُّ الْمُبِینُ" خداوند متعال او را از فقر ايمن میکند، و زمینه غنی شدن او مهیا میگردد.
📓ثواب الأعمال، صدوق رحمه الله، انتشارات شریف رضی، ص ٣٥
❗️حضرت امام صادق علیه السلام فرموده اند که:
👈 برای رفع هَمّ و پریشانی،دست بر موضع سجود کشیده و سپس از جانب گونه چپ، دست بر صورت بکشید و دست بر پیشانی بکشید به سمت گونه راست
(🖋يعنى ابتدا به گونه چپ كرده و سپس دست را به سمت بالا و روى پيشانى برده و تا سمت راست پيشانى بكشيد و در نهايت دست را پايين آورده و به گونه راست ختم نماييد)
و سپس ۳ مرتبه بگویید: «بِسْمِ اللهِ الَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ عَالِمُ الْغَیْبِ وَ الشَّهَادَةِ الرَّحمَنُ الرَّحِیمُ اللَّهُمَّ أَذْهِبْ عَنِّي الْهَمَّ [و الغَمَّ] وَ الْحَزَنَ».
📗رک: کتاب من لایحضره الفقیه،جلد ۱ صفحه ۳۳۱ و مرآة العقول،جلد ۱۲ صفحه ۳۷۵-۳۷۸
شیطان شناسی و مقابله با شیاطین
❌❌تعقیبات مشترکه❌❌ 👇👇👇👇👇👇
تعقیبات مشترکه برای همه نمازها
شیطان شناسی و مقابله با شیاطین
⭐️ تعقيبات نماز مغرب: ❌❌❌❌❌👇👇👇👇
تعقیب نماز مغرب
#بدعت #دفع_بلا
🖊در روایات اهل بیت علیهم السلام توصیه خاصی به خواندن آیه شریفه «أَمَّن يُجِيبُ الْمُضطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَ يَكشِفُ السُّوءَ...» جهت رفع گرفتاری و شفای مریض،پیدا نشد. و لذا مقیّد شدن به خواندن خصوص این آیه شریفه - آن هم با تعداد مشخّص - برای رفع گرفتاری یا شفای مریض،شُبهه بدعت دارد و ترک شود.
📚رک: تفسیر کنز الدقائق،جلد ۹ صفحه ۵۸۰ به بعد
تعجب امام صادق علیه السلام از اینکه چرا در ۴ مورد به ۴ ذکر پناه نمیبریم
رَوَی مُحَمَّدُ بْنُ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ أَبَانِ بْنِ عُثْمَانَ وَ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدِ بْنِ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ علیه السلام قَالَ عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ کَیْفَ لَا یَفْزَعُ إِلَی أَرْبَعٍ عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ کَیْفَ لَا یَفْزَعُ إِلَی قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَّ حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکِیلُ فَإِنِّی سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَقُولُ بِعَقِبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ یَمْسَسْهُمْ سُوءٌ [۱] وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ کَیْفَ لَا یَفْزَعُ إِلَی قَوْلِهِ تَعَالَی لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ فَإِنِّی سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَقُولُ بِعَقِبِهَا فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَ نَجَّیْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ کَذلِکَ نُنْجِی الْمُؤْمِنِینَ [۲] وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُکِرَ بِهِ کَیْفَ لَا یَفْزَعُ إِلَی قَوْلِهِ تَعَالَی وَ أُفَوِّضُ أَمْرِی إِلَی اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِیرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّی سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَقُولُ بِعَقِبِهَا فَوَقاهُ اللَّهُ سَیِّئاتِ ما مَکَرُوا [۳] وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْیَا وَ زِینَتَهَا کَیْفَ لَا یَفْزَعُ إِلَی قَوْلِهِ تَعَالَی ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّی سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَقُولُ
بِعَقِبِهَا إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْکَ مالًا وَ وَلَداً فَعَسی رَبِّی أَنْ یُؤْتِیَنِ خَیْراً مِنْ جَنَّتِکَ [۴] الْآیَةَ وَ عَسَی مُوجِبَةٌ
امام صادق (علیه السلام) میفرمایند:
در شگفتم برای کسی که از چهار چیز بیم دارد، چگونه به چهار چیز پناه نمیبرد؟
✨در شگفتم برای کسی که ترس بر او غلبه کرده، چگونه به ذکر
«حسبناالله و نعمالوکیل»
پناه نمیبرد. زیرا به تحقیق شنیدم که خداوند عزوجل به دنبال ذکر یادشده فرمود: پس (آنکسانیکه به عزم جهاد خارج گشتند و تخویف شیاطین در آنها اثر نکرد و به ذکر فوق تمسک جستند) همراه با نعمتی از جانب خداوند (عافیت) و چیزی زائد بر آن (سود در تجارت) بازگشتند و هیچگونه بدی به آنان نرسید.
✨و در شگفتم برای کسیکه اندوهگین است، چگونه به ذکر
«لا اله الا انت سبحانک انّی کنت منالظالمین»
پناه نمیبرد. زیرا به تحقیق شنیدم که خداوند عزوجل به دنبال ذکر فوق فرمود: پس ما (یونس را در اثر تمسک به ذکر یاد شده) از اندوه نجات دادیم و همینگونه مؤمنین را نجات میبخشیم .
✨و در شگفتم برای کسیکه مورد مکر و حیله واقع شده، چگونه به ذکر
«أفوض امری الیالله انالله بصیر بالعباد»
پناه نمیبرد. زیرا به تحقیق شنیدم که خداوند عزوجل به دنبال ذکر فوق فرمود: پس خداوند (موسی را در اثر ذکر یادشده) از شرّ و مکر فرعونیان مصون داشت .
✨و در شگفتم برای کسیکه طالب دنیا و زیباییهای دنیاست، چگونه به ذکر
«ما شاءالله لا قوّة الا بالله»
پناه نمیبرد. زیرا به تحقیق شنیدم که خداوند عزوجل بعد از ذکر یادشده (از زبان مردی که فاقد نعمتهای دنیوی بود، خطاب به مردی که از آن نعمتها بهرهمند بود) فرمود: اگر تو مرا به مال و فرزند، کمتر از خود میدانی، پس امید است خداوند مرا بهتر از باغ تو بدهد.[۵]
----------
[۱]: سورة آل عمران الآیة: ۱۷۴
[۲]: سورة الأنبیاء الآیة: ۸۸
[۳]: سورة المؤمن الآیة: ۴۴
[۴]: سورة الکهف الآیة: ۴۱
[۵]: من لا یحضر الفقیه جلد ۴ صفحه ۲۷۰
توصیه امام رضا علیه السلام برای روز های پایانی ماه شعبان
عَنْ عَبْدِ السَّلَامِ بْنِ صَالِحٍ الْهَرَوِيِّ قَالَ دَخَلْتُ عَلَى أَبِي الْحَسَنِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا ع فِي آخِرِ جُمُعَةٍ مِنْ شَعْبَانَ فَقَالَ لِي يَا أَبَا الصَّلْتِ إِنَّ شَعْبَانَ قَدْ مَضَى أَكْثَرُهُ وَ هَذَا آخِرُ جُمُعَةٍ مِنْهُ فَتَدَارَكْ فِيمَا بَقِيَ مِنْهُ تَقْصِيرَكَ فِيمَا مَضَى مِنْهُ وَ عَلَيْكَ بِالْإِقْبَالِ عَلَى مَا يَعْنِيكَ وَ تَرْكِ مَا لَا يَعْنِيكَ وَ أَكْثِرْ مِنَ الدُّعَاءِ وَ الِاسْتِغْفَارِ وَ تِلَاوَةِ الْقُرْآنِ وَ تُبْ إِلَى اللَّهِ مِنْ ذُنُوبِكَ لِيُقْبِلَ شَهْرُ اللَّهِ إِلَيْكَ وَ أَنْتَ مُخْلِصٌ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَا تَدَعَنَّ أَمَانَةً فِي عُنُقِكَ إِلَّا أَدَّيْتَهَا وَ لَا فِي قَلْبِكَ حِقْداً عَلَى مُؤْمِنٍ إِلَّا نَزَعْتَهُ وَ لَا ذَنْباً أَنْتَ مُرْتَكِبُهُ إِلَّا قَلَعْتَ عَنْهُ وَ اتَّقِ اللَّهَ وَ تَوَكَّلْ عَلَيْهِ فِي سِرِّ أَمْرِكَ وَ عَلَانِيَتِكَ وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْراً وَ أَكْثِرْ مِنْ أَنْ تَقُولَ فِيمَا بَقِيَ مِنْ هَذَا الشَّهْرِ اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَكُنْ قَدْ غَفَرْتَ لَنَا فِي مَا مَضَى مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِيمَا بَقِيَ مِنْهُ فَإِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى يُعْتِقُ فِي هَذَا الشَّهْرِ رِقَاباً مِنَ النَّارِ لِحُرْمَةِ شَهْرِ رَمَضَان.
ابَوُالصّلت هَروى روایت کرده است که در جمعه آخر ماه شعبان به خدمت حضرت امام رضا (علیه السّلام) رفتم.
حضرت فرمود: که اى ابوالصَّلْت اکثَر ماه شعبان رفت و این جمعه آخر آن است پس تدارک و تلافى کن در آن چه از این ماه مانده است تقصیرهایى را که در ایّام گذشته این ماه کرده اى و بر تو باد که بر آنچه نافع است براى تو رُو آورى و دعا و استغفار بسیار کن و تلاوت قرآن مجید بسیار کن و توبه کن به سوى خدا از گناهان خود تا آنکه چون ماه مبارک درآید خالص گردانیده باشى خود را براى خدا و مگذار در گردن خود امانت و حق کسى را مگر آنکه ادا کنى و مگذار در دل خود کینه کسى را مگر آنکه بیرون کنى و مگذار گناهى را که مى کرده اى مگر آنکه ترک کنى و از خدا بترس و توکّل کن بر خدا در پنهان و آشکار امور خود و هر که بر خدا توکّل کند خدا او را بس است .
و بسیار بخوان در بقیّه این ماه این دعا را:
اَللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضى مِنْ شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِىَ مِنْهُ
خدایا اگر در آن قسمت از ماه شعبان که گذشته ما را نیامرزیده اى در آن قسمت که از این ماه مانده بیامرزمان.
به درستى که حقّ تعالى در این ماه، بنده هاى بسیاری را از آتش جهنّم به حرمت ماه مبارک رمضان آزاد مى گرداند.
منبع: عیون اخبار الرضا، جلد2، صفحه 51
به امید خدا این کانال روزانه یک پیام مهم در مورد اعمال و اذکاری که دارای سند صحیح از روایات هستند را بارگذاری میکند تا چراغ هدایتی برای عزیزان همراه باشد
نکته
محور این اذکار و اعمال مبارزه با اجنه شیاطین اطراف ما هست
تعقیبات، اذکار واعمال مستند
https://eitaa.com/tagibatmostanad
تنها شاهراه هدايت
امیرالمومنین امام على عليه السلام:
مَنْ اَخَذَ دينَهُ مِنْ اَفْواهِ الرِّجالِ اَزالَتْهُ الرِّجالُ، وَ مَنْ اَخَذَ دينَهُ مِنَ الْكِتابِ وَ السُّنَّةِ، زالَتِ الْجِبالُ وَ لَمْ يَزُلْ
هر كس دين خود را از دهان مردم بگيرد، [همان] مردم، او را از دين بر مىگردانند و هر كس دين خود را از قرآن و سنّت رسول خدا صلى الله عليه و آله فراگيرد، كوهها از بين میروند ، ولى ايمان او ماندگار است.
📚روضة الواعظین ترجمه مهدوی دامغانی ; ج ۱ ص ۵۱
#شیطان #شراب
در روایتی آمده کسی که شب،مَست بخوابد،تا صبح عروس شیطان است و صبح مثل غسل جنابت،غسل کنه☺️
قال رسول الله ( صلّى الله عليه وآله ): « ما من احد يبيت سكرانا ، الا كان للشيطان عروسا الى الصباح ، فاذا أصبح وجب عليه ان يغتسل كما يغتسل من الجنابة ، فان لم يغتسل لم يقبل منه صرف ولا عدل ».
مستدرک الوسائل ج۱ص۴۸۸
🔷بعضی از فقها به استحاب این غسل فتوا داده اند
༻⃘⃕𑁍𑁍🍃🌺❁بسم الله❁🌺🍃𑁍༻⃘⃕𑁍
#حرز #رقیه #چشم_زخم #مقابله_با_شیطان #دفع_بلا #دفع_جن #استعاذه #نوزاد #بچه
🖊برای حفاظت از فرزند خود،حرز ذیل را بر او بخوانیم:
أُعِيذُکَ(۱) بِكَلِمَاتِ اللهِ التَّامَّاتِ وَ أَسْمَائِهِ الْحُسْنىٰ كُلِّهَا عَامَّةً مِنْ شَرِّ السَّامَّةِ وَ الْهَامَّةِ وَ مِنْ شَرِّ كُلِّ عَيْنٍ لَامَّةٍ وَ مِنْ شَرِّ حاسِدٍ إِذا حَسَدَ.
🔺(۱) اگر فرزند،دختر است اینگونه بخوانیم: «أُعیذُکِ...». و همچنین اگر تعداد آنها ۲ نفر است،اینگونه بخوانیم: «أعُیذُکُما...». و اگر ۳ دختر هستند،اینگونه بخوانیم: «أُعیذُکُنَّ...» و اگر ۳ پسر و یا جمعی مُتشکّل از دختر و پسر هستند،اینگونه بخوانیم: «أُعیذُکُم...».
📚رک: مرآة العقول،جلد ۱۲ صفحه ۴۳۷
༻⃘⃕𑁍𑁍🍃🌺❁بسم الله❁🌺🍃𑁍༻⃘⃕𑁍
#بدعت #چشم_زخم
🖊در روایات اهل بیت علیهم السلام ارتباط خاصی میان دو آیه «وَ إِنْ يَكادُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَيُزلِقُونَكَ بِأَبْصارِهِمْ لَمّا سَمِعُوا الذِّكْرَ وَ يَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجنُونٌ وَ ما هُوَ إِلّا ذِكْرٌ لِلْعالَمِينَ» و دفع چشم زخم پیدا نشد. و لذا مقیّد شدن به خواندن یا نوشتن خصوص این دو آیه برای دفع چشم زخم،شُبهه بدعت دارد و ترک شود.
📚رک: تفسیر کنز الدقائق،جلد ۱۳ صفحه ۳۹۶-۳۹۹
#رزق #شیطان #فقر
حضرت رسول (صلّی الله علیه وآله وسلّم) فرمود: خانه شیطان در خانههای شما جایی است که عنکبوت میتَنَد(تار عنکبوت).
از امیر المؤمنین علیه السلام منقول است که : پاک کنید خانههای خود را از تار عنکبوت که گذاشتن آن در خانه، باعث فقر و پریشانی میشود.
[حلیة المتقین؛ صفحه ۴۰۳-۴۰۴]
👌دقت کنید به ارتباط حضور شیاطین با فقر !