عیّاشی از عبداللّه بن سنان روایت کرده است که [۱]: به خدمت حضرت امام جعفر صادق علیه السلام رفتم؛ حضرت فرمود که: میخواهی تو را دعایی تعلیم کنم که چون بخوانی حق تعالی قرض تو را ادا کند، و حال تو نیکو شود؟ گفتم: چه بسیار محتاجم به چنین دعایی. حضرت فرمود که بعد از نماز صبح بگو:
«تَوَکَّلْتُ عَلَی الْحَیِّ الَّذی لا یَمُوتُ وَ الْحَمْدُ للّه ِ الَّذی لَمْ یَتَّخِذْ وَلَداً وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ شَرِیکٌ فِی الْمُلْکِ وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ وَلِیٌّ مِنَ الذُّلِّ وَ کَبِّرْهُ تَکْبِیراً اَللّهُمَّ إِنّی أَعُوذُ بِکَ مِنَ الْبُوءْسِ وَ الْفَقْرِ وَ مِنْ غَلَبَةِ الدَّیْنِ وَ السُّقْمِ وَ أَسْئَلُکَ أَنْ تُعینَنی عَلی أَداءِ حَقِّکَ إِلَیْکَ وَ إِلَی النّاسِ». [۲]
و به روایت شیخ طوسی و دیگران چنین است:
«وَ مِنْ غَلَبَةِ الدَّیْنِ فَصَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِه وَ اَعِنّی عَلی اَداءِ حَقِّکَ اِلَیْکَ وَ اِلَی النّاسِ». [۳]
----------
[۱]: ۱ ع و آ: + گفت.
[۲]: ۲ تفسیر عیّاشی، ج ۲، ص ۳۲۰، و من سورة بنی اسرائیل؛ بحارالأنوار، ج ۹۲، ص ۳۰۲، باب ۱۱۱، الأدعیة للدین.
[۳]: ۳ مصباح، شیخ طوسی، ص ۲۱۵، صلاة الصبح؛ بحارالأنوار، ج ۸۳، ص ۱۳۲، باب ۴۳، التعقیب المختص بصلاة الفجر.
📚مقباس المصابیح؛ص ۱۴۸
🖊در روایت آمده است که گفتنِ روزانه ۱۰۰ مرتبه «لا إِلَهَ إِلَّا اللهُ الْمَلِکُ الْحَقُّ الْمُبِینُ» آثار ذیل را دارد:
* خداوند انسان را از فقر،پناه میدهد.
* خداوند وحشت قبر انسان را مُبَدّل به اُنس میکند.
* موجب جلب بی نیازی میشود.
* گوینده آن،درب بهشت را کوبیده است.
👈گفتن اين ذكر اختصاصى به تعقيبات نماز صبح هم ندارد و در هر زمانى ميشود آنرا انجام داد.
🔺در بعضی از روایات،شبیه همین آثار برای ۳۰ مرتبه گفتن این ذکر نیز وارد شده است.
📗رک: وسائل الشیعة،جلد ۷ صفحه ۲۲۲-۲۲۳
❌❌❌مهم:
علیّ بن ابراهیم و سیّد بن طاوس و ابن بابویه رضی اللّه عنهم به سندهای معتبر از حضرت صادق علیه السلام روایت کرده اند که: مفضّل بن عمر از آن حضرت پرسید که به چه علّت نماز گذارنده بعد از سلام، سه مرتبه تکبیر میگوید، و دست برمی دارد؟
فرمود: برای آن که چون حضرت رسالت پناه صلی الله علیه و آله، فتحِ مکّه نمود، نزد حجرالاسود نماز ظهر با اصحاب خود ادا کرد، و سه نوبت تکبیر گفت، و با هر نوبت دست برداشت؛ پس گفت: «لا إلهَ إلاّ اللّه ُ وَحْدَهُ وَحْدَهُ وَحْدَهُ، أنْجَزَ وَعْدَهُ وَ نَصَرَ عَبْدَهُ وَ أعَزَّ جُنْدَهُ وَ غَلَبَ الاْءحْزابَ وَحْدَهُ، فَلَهُ الْمُلْکُ وَ لَهُ الْحَمْدُ، یُحْییْ وَ یُمیتُ وَ هُوَ عَلی کُلِّ شَیْ ءٍ قَدیرٌ»، پس رو به جانب اصحاب گردانید و گفت: ترک مکنید این تکبیر و این دعا را بعد از هر نماز فریضه؛ زیرا که هر که بعد از سلام چنین کند ادا کرده است شکر نعمت خدا را بر تقویتِ اسلام و لشکر اسلام. [۶]
----------
[۶]: ۶ علل الشرایع، ج ۲، ص ۳۶۰، باب ۷۸، باب العلّة التی مِنْ أجلها یکبّر المصلی؛ وسایل الشیعه، ج ۶، ص ۴۵۲، باب استحباب رفع الیدین فوق الرأس.
[مقباس المصابیح در تعقیبات نماز و اثار ان - ۲- تکبیر - صفحه ۵۳]
❌❌❌مهم: به جهت وسعت رزق و دفع بلا
سیّد بن طاوس به سند صحیح از حضرت صادق علیه السلام روایت کرده است:
(۳۴ بار) الله اکبر و (۳۳ بار) سبحان الله و (۳۳ بار) الحمدلله و (۱ بار) لا إلٰه إلّا الله.
سپس بگوید:
«إِنَّ اللهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَی النَّبِیِّ یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِیماً» أللّهُمَّ لَبَّیْکَ، رَبَّنا لَبَّیْکَ وَ سَعْدَیْکَ، أللّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ عَلَی أَهْلِ بَیْتِ مُحَمَّدٍ، وَ عَلَی ذُرِیَّةِ مُحَمَّدٍ، وَ السَّلامُ عَلَیْهِ وَ عَلَیْهِمْ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکاتُهُ
وَ أَشْهَدُ أَنَّ التَّسْلیمَ مِنّا لَهُمْ وَ الإئْتِمامَ بِهِمْ وَ التَّصْدیقَ لَهُمْ رَبَّنا آمَنّا بِکَ وَ صَدَّقْنا رَسُولَکَ وَ سَلَّمْنا تَسْلیماً رَبَّنا آمَنّا بِما اَنْزَلْتَ وَ اتَّبَعْنَا الرَّسُولَ فَاکْتُبْنا مَعَ الشّاهِدینَ
أللّهُمَّ صُبَّ الرِّزْقَ عَلَیْنا صَبّاً صَبّاً، بَلاغاً لِلآخِرَةِ وَ الدُّنْیا، مِنْ غَیْرِ کَدٍّ وَ لا نَکَدٍ، وَ لا مَنٍّ مِنْ أَحَدٍ مِنْ خَلْقِکَ، إِلّا سَعَةً مِنْ رِزْقِکَ، وَ طَیِّباً مِنْ وُسْعِکَ، مِنْ یَدِکَ الْمَلْئٰ عَفَافاً لا مِنْ أَیْدی لِئامِ خَلْقِکَ، إِنَّکَ عَلَی کُلِّ شَیْءٍ قَدیرٌ
أَللّهُمَّ اجْعَلِ النُّورَ فی بَصَری وَ الْبَصیرَةَ فی دینی وَ الْیَقینَ فی قَلْبی وَ الإخْلاصَ فی عَمَلی وَ السَّعَةَ فی رِزْقی وَ ذِکْرَکَ بِاللَّیْلِ وَ النَّهارِ عَلی لِسانی وَ الشُّکْرَ لَکَ أَبَداً ما أَبْقَیْتَنی، أللّهُمَّ لا تَجِدُنی حَیْثُ نَهَیْتَنی وَ بارِکْ لی فیما أَعْطَیْتَنی وَ ارْحَمْنی إِذا تَوَفَّیْتَنی إِنَّکَ عَلَی کُلِّ شَیْءٍ قَدیرٌ».
📚مقباس المصابیح؛ صفحه ۷۰
✅آثاری که برای این دعا وعده داده شده در روایت:
حق تعالیٰ جمیع گناهان او را بیامرزد، و از ساعتی که این دعا را میخواند تا یک سال عافیت یابد از پریشانی و تنگدستی و دیوانگی و خوره [جُذام] و پیسی و مرگهای بد، و از هر بلایی که نازل گردد به سوی زمین؛ و نوشته شود برای او به سبب این دعا شهادت اخلاص با ثواب آن تا روز قیامت و ثواب آن بهشت است البتّه.
راوی گفت که: این ثواب از برای او خواهد بود هر گاه در عرض یک سال هر روز این دعا را بخواند؟ حضرت فرمود که: بلکه اگر سالی یک مرتبه این دعا بخواند این ثواب از برای او خواهد بود!
❌❌❌مهم:
کلینی به سند معتبر از حضرت باقر علیه السلام روایت کرده است که: هر که بعد از نماز فریضه پیش از آن که پاهای خود را بگرداند سه مرتبه این دعا بخواند، خدا گناهان او را بیامرزد اگر چه مانند کف دریا باشد در بسیاری:
«اَسْتَغْفِرُاللّه َ الّذی لا إلهَ إلاّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ ذُوالْجَلالِ وَ الاْءِکْرامِ وَ أَتُوبُ إلَیْهِ».
و در روایت دیگر وارد شده که: هر که این استغفار را هر روز بخواند حق تعالی چهل کبیره او را بیامرزد. [۴]
----------
[۴]: ۴ کافی، ج ۲، ص ۵۲۱، باب من قال أستغفر اللّه الذی... ؛ مکارم الاخلاق، ص ۳۱۵، فی الاستغفار و البکاء.
[مقباس المصابیح در تعقیبات نماز و اثار ان - ۳- خواندن «أستغفر الله الذی لا إله إلا هوی... » - صفحه ۵۴]
❌❌❌مهم:
به سند صحیح از حضرت صادق علیه السلام منقولست که: هر که بعد از نماز فریضه سی مرتبه «سُبحانَ اللّه ِ» بگوید بر بدنش گناهی نماند مگر آن که بریزد. [۲]
و در حدیث صحیح دیگر از آن حضرت منقولست که: ذکر بسیار که حق تعالی مدح کرده است در کلام مجید اینست که سی مرتبه «سُبْحانَ اللّه ِ» بعد از هر نماز فریضه بگوید. [۳]
و قطب راوندی روایت کرده است که حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام با براء بن عاذب گفت که: میخواهی تو را دلالت کنم بر امری که چون به جا آوری به حق و راستی دوست خدا باشی؟ گفت: بلی.
فرمود که: بعد از هر نماز هر یک از اين اذكار را ده مرتبه بگو:
سبحان الله ١٠ مرتبه
الحمد لله ١٠ مرتبه
الله اكبر ١٠ مرتبه
لا اله الا الله ١٠ مرتبه؛
چون چنین کنی هزار بلیّه در دنیا از تو دور گردد که یکی از آنها مرتد شدن باشد؛ و هزار مرتبه در آخرت برای تو ذخیره کنند که یکی آن باشد که در جوار حضرت رسول صلی الله علیه و آله باشی. [۴]
----------
[۲]: ۲ وسایل الشیعه، ج ۶، ص ۴۵۴، باب استحباب التسبیحات الأربع؛ أمالی، شیخ صدوق، ص ۲۷۱، مجلس السادس و الأربعون.
[۳]: ۳ تهذیب الأحکام، ج ۲، ص ۱۰۷، باب کیفیة الصلاة و صفتها و... ؛ وسایل الشیعة، ج ۶، باب استحباب التسبیحات الأربع.
[۴]: ۴ الدعوات، ص ۴۹، فصل فی ألح الدعا و... ؛ مستدرک الوسایل، ج ۵، ص ۸۲، باب نبذ مما یستحب....
[مقباس المصابیح در تعقیبات نماز و اثار ان - ۱۰- تسبیحات أربع - صفحه ۶۲]
❌❌❌مهم (ولى در تعقيبات نماز صبح و مغرب بسيار مهم❗️):
برقی به سند موثّق از حضرت صادق علیه السلام روایت کرده است که: هر که بعد از فارغ شدن از نماز پیش از آن که زانوها را از جای خود حرکت دهد ده مرتبه این
تهلیل را بخواند حق تعالی [۱] چهل هزار هزار گناه او را محو کند، و چهل هزار هزار حسنه برای او بنویسد، و چنان باشد که دوازده مرتبه قرآن را ختم کرده باشد؛ و فرمود که من صد مرتبه میخوانم، و شما را ده مرتبه کافیست.
تهلیل اینست: «أشْهَدُ أَنْ لا إلهَ إلاّ اللّه ُ وَحْدَهُ لا شَریکَ لَهُ إلهاً واحِداً أحَداً صَمَداً لَمْ یَتَّخِذْ صاحِبَةً وَ لا وَلَداً». [۲]
و فضیلت این تهلیل بسیار وارد شده خصوصاً در تعقیب نماز صبح و شام، و هنگام طلوع و غروب آفتاب.
----------
[۱]: ۱ آ: + چهل هزار هزار حسنه برای او بنویسد و.
[۲]: ۲ محاسن، ج ۱، ص ۵۱، ثواب الدعاء بعد الفریضة... ؛ وسایل الشیعه، ج ۶، ص ۴۷۳، باب نبذة مما یستحب....
[مقباس المصابیح در تعقیبات نماز و اثار ان - ۱۲- لعن - صفحه ۶۳]
❌❌❌ مهم: (حداقل روزى يك مرتبه و از باب مثال و ترجيحا پس از نماز ظهر)
به سند صحیح در قرب الاسناد و غیر آن از کتب معتبره روایت کرده اند: بزنطی به حضرت امام رضا علیه السلام عرض کرد که: ما دانستیم صلوات بر حضرت رسالت صلی الله علیه و آله را بعد از هر نماز؛ پس بفرمائید که: سلام بر آن حضرت چگونه باید کرد؟ حضرت فرمود: چنین بگو:
«السَّلامُ عَلَیْکَ یا رَسُولَ اللّه ِ وَ رَحْمَةُ اللّه ِ وَ بَرَکاتُهُ السَّلامُ عَلَیْکَ یا مُحَمَّدَ بْنَ عَبْدِاللّه ِ السَّلامُ عَلَیْکَ یا خِیَرَةَ اللّه ِ السَّلامُ عَلَیْکَ یا حَبیبَ اللّه ِ السَّلامُ عَلَیْکَ یا صَفْوَةَ اللّه ِ السَّلامُ عَلَیْکَ یا أَمینَ اللّه ِ
أَشْهَدُ أَنَّکَ رَسُولُ اللّه ِ وَ أَشْهَدُ أَ نَّکَ مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِاللّه ِ وَ أَشْهَدُ أَنَّکَ قَدْ نَصَحْتَ لاِءُمَّتِکَ وَ جاهَدْتَ فی سَبیلِ اللّه ِ [۶] وَ عَبَدْتَهُ حَتّی أَتاکَ الْیَقینُ فَجَزاکَ اللّه ُ یا رَسُولَ اللّه ِأَفْضَلَ ما جَزی نَبِیّاً عَنْ أُمَّتِه اللّهُمَّ صَلِّ [۱] عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ أَفْضَلَ ما صَلَّیْتَ عَلی إِبْراهیمَ وَ آلِ إِبْراهیمَ إِنَّکَ حَمیدٌ مَجیدٌ». [۲]
----------
[۶]: ۶ متن ع و آ و حاشیه متن: رَبِّکَ.
[۱]: ۱ حاشیه متن: فَصَلِّ.
[۲]: ۲ قرب الاسناد، ص ۱۱۸، جزء الثالث من قرب الإسناد عن الرضا؛ وسایل الشیعه، ج ۶، ص ۴۷۴، باب نبذة مما یستحب....
[مقباس المصابیح در تعقیبات نماز و اثار ان - ۳۰- دعای «اللهم إنی أسئلک بحق محمد و آل محمد... » - صفحه ۷۴]
❌❌❌مهم:
کفعمی از حضرت رسالت صلی الله علیه و آله روایت کرده است که: [۵] به آن حضرت شکایت کرد بیماری و تنگدستی را، فرمود که: بعد از هر نماز فریضه بگو:
«تَوَکَّلْتُ عَلَی الْحَیِّ الَّذی لا یَمُوتُ وَالْحَمْدُ للّه ِ الَّذی لَمْ یَتَّخِذْ "صاحِبَةً وَ لا" وَلَداً وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ شَریکٌ فِی الْمُلْکِ وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ وَلِیٌّ مِنَ الذُّلِ وَ کَبِّرْهُ تَکْبیراً». [۱]
و به روایت دیگر فرمود که: هیچ شدّتی مرا روی نداد مگر آن که جبرئیل علیه السلام برای من ممثّل [۲] شده و گفت که: این دعا بخوان. [۳]
و در احادیث معتبره بسیار وارد شده است که: برای وسواس سینه و قرض و پریشانی و بیماری، مکرّر این دعا را باید خواند. [۴] و در بعضی روایات اوّلش: «لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إلاّ بِاللّه ِ» هست.
----------
[۵]: ۵ ع و آ: + مردی.
[۱]: ۱ مصباح، شیخ کفعمی، ص ۱۷۴، فصل الحادی والعشرون فی أدعیة....
[۲]: ۲ ع و آ: متمثّل.
[۳]: ۳ بحارالأنوار، ج ۸۳، ص ۴۹، تفصیل و تبیین.
[۴]: ۴ مکارم الاخلاق، ص ۳۲۸، صلاة لحدیث النفس....
[مقباس المصابیح در تعقیبات نماز و اثار ان - ۲۳- خواندن «توکلت علی الحی الذی لا یموت و... » - صفحه ۶۸]
❌❌❌بسيار مهم:
کلینی و دیگران به سند معتبر از حضرت صادق علیه السلام روایت کرده اند که: هر که بعد از نماز فریضه این دعا بخواند بالی از بالهای جبرئیل به او احاطه کند، و محفوظ باشد جان و اهل و مالش:
«اَسْتَوْدِعُ اللّه َ الْعَظیمَ الْجَلیلَ [۳] نَفْسی وَ اَهْلی وَ مالی وَ وُلْدی وَ مَنْ یَعْنینی اَمْرُهُ،
وَ اَسْتَوْدِعُ اللّه َ الْمَرْهُوبَ الْمَخُوفَ الْمُتَضَعْضِعَ بِعَظَمَتِه کُلُّ شَیْءٍ، نَفْسی وَ اَهْلی وَ مالی وَ وُلْدی وَ مَنْ یَعْنینی اَمْرُهُ». [۴]
----------
[۳]: ۳ آ: الخلیل.
[۴]: ۴ کافی، ج ۲، ص ۵۷۳، باب الحرز و العوذة... ؛ مستدرک الوسایل، ج ۵، ص ۸۵، باب نبذ مما یستحب....
[مقباس المصابیح در تعقیبات نماز و اثار ان - ۲۱- دعای «اللهم اجعلنی مع محمد و آل محمد... »]
❌❌❌مهم:
به سند موثّق از حضرت صادق علیه السلام مرویست که: چون حق تعالی امر کرد که این آیات را به زمین آورند چنگ درزدند در عرش الهی و گفتند: پروردگارا ما را به سوی اهل خطا [۵] و گناهان میفرستی؟ پس حق تعالی وحی کرد به سوی ایشان که: بروید به سوی زمین؛ به عزّت و جلال خود سوگند یاد میکنم که تلاوت نکند شما را احدی از آل محمّد و شیعیان ایشان مگر آن که نظر رحمت کنم به سوی او از رحمتهای پنهان خود، هر روز هفتاد نظر و در هر نظری هفتاد حاجت او را برآورم، و او را قبول کنم هر چند معصیت بسیار کرده باشد. [۶]
و به روایت دیگر: هر که این آیات را بعد از هر نماز بخواند او را ساکن گردانم در حظیره قدس با هر گناهی که داشته باشد؛ و اگر نکنم، نظر کنم به سوی او به نظر رحمتِ
خاصّ خود در هر روز هفتاد نظر کردن؛ و اگر نکنم، هر روز هفتاد حاجت او را برآورم که کمترِ آنها آمرزیدن گناهان باشد؛ و اگر نکنم، او را پناه دهم از شرّ هر دشمنی، و یاری دهم او را بر ایشان، و مانع نشود او را از داخل شدن بهشت غیر از مرگ. [۱]
و آن آیات اینهاست:
سوره مباركه «حمد» تا آخر
و «آیة الکرسی» تا «وَ هُوَ الْعَلیُّ الْعَظیمُ» [۲]
و آیه شهادت یعنی: «شَهِدَ اللّه ُ أنَّهُ لآ إلهَ إلاّ هُوَ وَ الْمَلآئِکَةُ وَ اُولُوالْعِلْمِ قآئِماً بِالْقِسْطِ لآ إلهَ إلاّ هُوَ الْعَزیزُ الْحَکیمُ * إنَّ الدّینَ عِنْدَاللّه ِ الاْءسْلامُ وَ مَا اخْتَلَفَ الَّذینَ اُوتُوا الْکِتابَ إلاّ مِنْ بَعْدِ ما جآئَهُمُ الْعِلْمُ بَغْیاً بَیْنَهُمْ وَ مَنْ یَکْفُرْ بِآیاتِ اللّه ِ فَإنَّ اللّه َ سَریعُ الْحِسابِ [۳] . »
و آیه ملک یعنی: «قُلِ اللّهُمَّ مالِکَ الْمُلْکِ تُؤْتِی الْمُلْکَ مَنْ تَشآءُ وَ تَنْزِعُ الْمُلْکَ مِمَّنْ تَشآءُ وَ تُعِزُّ مَنْ تَشآءُ وَ تُذِلُّ مَنْ تَشآءُ بِیَدِکَ الْخَیْرُ إنَّکَ عَلی کُلِّ شَیءٍ قَدیرٌ * تُولِجُ اللَّیْلَ فی النَّهارِ وَ تُولِجُ النَّهارَ فی اللَّیْلِ وَ تُخْرِجُ الْحَیَّ مِنَ الْمَیِّتِ وَ تُخْرِجُ الْمَیِّتَ مِنَ الْحَیّ وَ تَرْزُقُ مَنْ تَشآءُ بِغَیْرِ حِسابٍ [۴] . »
----------
[۵]: ۵ ع و آ: خطاها.
[۶]: ۶ کافی، ج ۲، ص ۶۲۰، باب فضل القرآن؛ وسایل الشیعه، ج ۶، ص ۴۶۷، باب استحباب قراءة....
[۱]: ۱ بحارالانوار، ج ۸۹، ص ۲۶۱، باب ۲۹، فضل سورة الفاتحه و تفسیرها؛ عدّة الداعی، ص ۲۹۶.
[۲]: ۲ سوره مبارکه بقره، آیه ۲۵۵ ۲۵۷.
[۳]: ۳ سوره مبارکه آل عمران، آیه ۱۸ ۱۹.
[۴]: ۴ سوره مبارکه آل عمران، آیه ۲۶ ۲۷.
[مقباس المصابیح در تعقیبات نماز و اثار ان - ۸- خواندن سوره فاتحه، آیة الکرسی و.... - صفحه ۵۸]
❌❌❌ بسيار مهم:
به سند معتبر از حضرت موسی بن جعفر علیهماالسلام منقولست که: هر که آیة الکرسی را بعد از هر نماز فریضه بخواند او را گزنده ضرر نرساند. [۵]
و در حدیث معتبر دیگر فرمود که: رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود که: یا علی! بر تو باد به تلاوت "آیة الکرسی" بعد از هر نماز فریضه؛ به درستی که محافظت نمی کند بر آن مگر پیغمبری، یا صدّیقی، یا شهیدی. [۶]
و از حضرت رسالت [۱] صلی الله علیه و آله منقولست که: هر که آیة الکرسی بعد از هر نماز بخواند مانعی نباشد او را از داخل شدن بهشت به غیر از مرگ. [۲]
و به روایت دیگر: هر که آیة الکرسی بعد از هر نماز فریضه بخواند نمازش مقبول گردد، و در امان خدا باشد، و خدا او را از بلاها و گناهان نگاه دارد. [۳]
----------
[۵]: ۵ الدعوات، ص ۲۱۷، فصل فیما یجب أن یکون... ؛ ثواب الأعمال، ص ۱۰۴، ثواب من قراء آیة الکرسی.
[۶]: ۶ وسایل الشیعه، ج ۶، ص ۴۷۳، باب نبذة مما یستحب... ؛ مستدرک الوسایل، ج ۵، ص ۶۸، باب استحباب قراءة....
[۱]: ۱ آ: + پناه.
[۲]: ۲ مستدرک الوسایل، ج ۵، ص ۶۶، باب استحباب قراءة.... ؛ جامع الأخبار، ص ۴۵، فصل الثانی و العشرون.
[۳]: ۳ مستدرک الوسایل، ج ۵، ص ۶۸، باب استحباب قراءة... ؛ الدعوات، ج ۸۴، فصل فی صحة البدن و العافیة بالصلاة.
[مقباس المصابیح در تعقیبات نماز و اثار ان - ۸- خواندن سوره فاتحه، آیة الکرسی و.... - صفحه ۶۰]
❌❌❌ بسيار مهم:
کلینی به سند [۵] حسن از حضرت صادق علیه السلام روایت کرده است که: ترک مکن بعد از هر نماز این دعا را:
«اُعیذُ نَفْسی وَ ما رَزَقَنی رَبّی بِاللّه ِ الْوَاحِدِ [۶ الأحد] الصَّمَدِ لَمْ یَلِدْ وَ لَمْ یُولَد وَ لَمْ یَکُن لَهُ کُفُواً اَحَدٌ
وَ اُعیذُ نَفْسی وَ ما رَزَقَنی رَبّی بِرَبِّ الْفَلَقِ مِنْ شَرِّ ما خَلَقَ وَ مِنْ شَرِّ غاسِقٍ اِذا وَقَبَ وَ مِنْ شَرِّ النَّفَاثَاتِ فِی الْعُقَدِ وَ مِنْ شَرِّ حاسِدٍ اِذا حَسَدَ
وَ اُعیذُ نَفْسی وَ ما رَزَقَنی [۷ رَبِّی] بِرَبِّ
النّاسِ مَلِکِ النّاسِ اِلهِ النّاسِ مِنْ شَرِّ الْوَسْواسِ الْخَنّاسِ الَّذی یُوَسْوِسُ فی صُدُورِ النّاسِ مِنَ الجِنَّةِ وَالنّاسِ». [۱]
----------
[۵]: ۵ آ: + صحیح.
[۶]: ۶ حاشیه متن و متن آ: الواحد الأحد الصمد.
[۷]: ۷ ع و آ: + رَبِّی.
[۱]: ۱ کافی، ج ۳، ص ۳۴۳، باب التعقیب بعد الصلاة و الدعاء... ؛ تهذیب الأحکام، ج ۲، ص ۱۰۸، باب کیفیة الصلاة و صفتها و....
[مقباس المصابیح در تعقیبات نماز و اثار ان - ۳- خواندن «أستغفر الله الذی لا إله إلا هوی... » - صفحه ۵۴]
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
کلینی و شیخ طوسی به سند معتبر از حضرت صادق علیه السلام روایت کرده اند که: آن حضرت بعد از هر نماز فریضه چهار مرد و چهار زن را لعنت میکردند، و ایشان را نام میبردند: «أللّهُمَّ الْعَنْ ابابكر و عمر و عثمان و معاویة و عائشه و حفصه و هند و أمّ الحکم».
و أمّ الحکم خواهر معاویه است. [۲]
شیخ طوسی به سند معتبر از حضرت صادق علیه السلام روایت کرده است که: از جای بر نخیز [۳] تا لعن کنی بنی امیّه را [۴]، پس باید بگوید «أللّهُمَّ الْعَنْ بَنِي أُمَیّة».
----------
[۲]: ۲ کافی، ج ۳، ص ۳۴۲، باب التعقیب بعد الصلاة و الدعاء... ؛ تهذیب الأحکام، ج ۲، ص ۳۲۱، باب کیفیة الصلاة و صفتها و....
[۳]: ۳ آ: روایت کرده که: از جای نماز برمخیز.
[۴]: ۴ تهذیب الأحکام، ج ۲، ص ۱۰۹، باب کیفیة الصلاة و صفتها؛ وسایل الشیعه، ج ۶، ص ۴۶۲، باب استحباب لعن اعداء الدین....
[مقباس المصابیح در تعقیبات نماز و اثار ان - ۱۱- خواندن «یا من یفعل ما یشاء و... » - صفحه ۶۳]
در حدیث صحیح از حضرت صادق علیه السلام منقولست که: هر که تسبیحات اربعه را بعد از هر نماز فریضه "چهل" نوبت بخواند پیش از آن که از جای نماز حرکت کند هر حاجت که از خدا سؤال کند روا گردد. [۱]
----------
[۱]: ۱ امالی، شیخ صدوق، ص ۱۸۲، مجلس الرابع و الثلاثون؛ وسایل الشیعه، ج ۶، ص ۴۵۵، باب استحباب التسبیحات الأربع.
[مقباس المصابیح در تعقیبات نماز و اثار ان - ۱۰- تسبیحات أربع - صفحه ۶۲]
کلینی به سند حسن از حضرت صادق علیه السلام روایت کرده است که: هر که بعد از
هر نماز فریضه سه مرتبه بگوید: «یا مَنْ یَفْعَلُ ما یَشاءُ وَ لا یَفْعَلُ ما یَشاءُ أحَدٌ غَیْرُهُ» هر حاجت که سؤال کند روا شود. [۱]
----------
[۱]: ۱ کافی، ج ۲، ص ۵۴۹، باب الدعاء فی ادبار الصلوات؛ وسایل الشیعه، ج ۶، ص ۴۶۹، باب نبذة مما یستحب....
[مقباس المصابیح در تعقیبات نماز و اثار ان - ۱۰- تسبیحات أربع - صفحه ۶۲]
کلینی به سند معتبر از حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام روایت کرده است که: چون از نماز فارغ شوی بگو: «أللّهُمَّ اجْعَلْنی مَعَ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ فی کُلِّ عافِیَةٍ وَ بَلاءٍ و اجْعَلْنی مَعَ مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ فی کُلِّ مَثْویً وَ مُنْقَلَبٍ أللّهُمَّ اجْعَلْ مَحْیایَ مَحْیاهُمْ وَ مَماتی مَماتَهُمْ وَ اجْعَلْنی مَعَهُمْ فِی الْمَواطِنِ کُلِّها وَ لا تُفَرِّقْ بَیْنی وَ بَیْنَهُمْ اِنَّکَ عَلی کُلِّ شَیْ ءٍ قَدیرٌ». [۲]
----------
[۲]: ۲ کافی، ج ۲، ص ۵۴۴، باب الدعاء قبل الصلاة؛ بحارالأنوار، ج ۸۳، ص ۴۳، سائر ما یستحب عقیب کل صلاة.
[مقباس المصابیح در تعقیبات نماز و اثار ان - ۲۰- خواندن «اللهم أنت السلام و منک السلام و... » - صفحه ۶۶]
سنّت است که چون از نماز فارغ شود بگوید: «أللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أجِرْنی مِنَ النّارِ وَ ارْزُقْنی الْجَنَّةَ [۳] وَ زَوِّجْنی الْحُورَ الْعینَ». [۴]
چنانچه در حدیث معتبر از حضرت امیرالمؤمنین صلوات اللّه علیه منقولست که: باید که بنده از نماز فارغ نشود تا آن که از حق تعالی سؤال کند بهشت را، و پناه برد به خدا از آتش جهنّم و سؤال کند که تزویج کند به او حورالعین را. [۵]
----------
[۳]: ۳ ع: وَ أدْخلنِی الجنَّة.
[۴]: ۴ کافی، ج ۳، ص ۳۴۴، باب التعقیب بعد الصلاة و الدعاء؛ وسایل الشیعة، ج ۶، ص ۴۶۵، باب استحباب المواظبة بعد کل صلاة.
[۵]: ۵ وسایل الشیعه، ج ۶، ص ۴۶۷، باب استحباب المواظبة بعد کل صلاة؛ بحارالأنوار، ج ۸۳، ص ۱۹، باب ۳۸، سایر ما یستحب عقیب کل صلاة.
[مقباس المصابیح در تعقیبات نماز و اثار ان - ۷- خواندن «اللهم صل علی محمد و آل محمد و أجرنی... » - صفحه ۵۶]
کلینی و ابن بابویه و دیگران به سندهای صحیح از حضرت صادق علیه السلام روایت کرده اند که: جبرئیل به نزد حضرت یوسف علیه السلام آمد در زندان، و گفت: بعد از هر نماز بگو: « [۳] أللّهُمَّ اجْعَلْ لی فَرَجاً وَ مَخْرَجاً وَ ارْزُقْنی مِنْ حَیْثُ أحْتَسِبُ وَ مِنْ حَیْثُ لا أَحْتَسِبُ». [۴]
و در بعضی روایات: بعد از هر نماز فریضه سه مرتبه بگو. [۵]
----------
[۳]: ۳ ع: + اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد.
[۴]: ۴ کافی، ج ۲، ص ۵۴۹، باب الدعاء فی أدبار الصلوات؛ من لا یحضره الفقیه، ج ۱، ص ۳۲۴، باب التعقیب.
[۵]: ۵ أمالی، شیخ صدوق، ص ۵۷۶، مجلس الخامس و الثمانون.
[مقباس المصابیح در تعقیبات نماز و اثار ان - ۱۵- دعای «اللهم إلیک رفعت الأصوات... » - صفحه ۶۵]
کلینی و ابن بابویه و دیگران به سندهای معتبر از حضرت امام محمّد باقر علیه السلام روایت کرده اند که: شیبه هذلی به خدمت حضرت رسول صلی الله علیه و آله آمد و گفت: یا رسول اللّه! برای آخرت من چیزی بفرماييد.
فرمود که: میگویی بعد از هر نماز: «أللّهُمَّ اهْدِنی مِنْ عِنْدِکَ وَ أفِضْ عَلَیَّ مِنْ فَضْلِکَ وَ انْشُرْ عَلَیَّ مِنْ رَحْمَتِکَ وَ أنْزِلْ عَلَیَّ مِنْ بَرَکاتِکَ».
پس حضرت فرمود که: اگر بر این دعا مواظبت نماید و عمداً ترک نکند تا وقت مردن، چون به صحرای محشر درآید هشت در بهشت برای او گشوده شود که از هر دری که خواهد داخل شود. [۱]
و دعای اخیر به اسانید معتبره دیگر وارد شده.
----------
[۱]: ۱ امالی، شیخ صدوق، ص ۵۵، مجلس الثالث عشر؛ وسایل الشیعه، ج ۶، ص ۴۷۳، باب نبذة مما یستحب....
[۴]: ۴ آ: خُره.
[مقباس المصابیح در تعقیبات نماز و اثار ان - ۹- خوان «سبحان الله العظیم و بحمده و... » - صفحه ۶۰]
❌❌❌ مهم:
کلینی به سند معتبر از علیّ بن مهزیار روایت کرده است: محمّد بن ابراهیم به خدمت حضرت امام علی نقی صلوات اللّه علیه نوشت که اگر مصلحت دانی ای سیّدِ من! تعلیم نما مرا دعایی که بعد از نمازها بخوانم تا حق تعالی جمع نماید برای من، خیر دنیا و آخرت را.
پس آن حضرت علیه السلام نوشت که میگویی بعد از نماز: «أعُوذُ بِوَجْهِکَ الْکَریمِ وَ عِزَّتِکَ الّتی لا تُرامُ وَ قُدْرَتِکَ الّتی لا یَمْتَنَعُ مِنها شَیْ ءٌ مِنْ شَرِّ الدُّنْیا وَ الاْآخِرَةِ وَ مِنْ شَرِّ الاَْوْجاعِ کُلِّها». [۳]
و در بعضی روایات این تتمّه دارد: «وَ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إلاّ بِاللّه ِ الْعَلیِّ الْعَظیمِ».
----------
[۳]: ۳ کافی، ج ۳، ص ۳۴۶، باب التعقیب بعد الصلاة و الدعا؛ وسایل الشیعه، ج ۶، ص ۴۷۱، باب نبذة مما یقال....
[مقباس المصابیح در تعقیبات نماز و اثار ان - ۴- دعای «أعیذ نفسی و ما رزقنی ربی... » - صفحه ۵۵]
❌❌❌ مهم:
کلینی و ابن بابویه به سندهای صحیح و غیر صحیح از حضرت امام محمّد باقر
و امام جعفر صادق علیهماالسلام روایت کرده اند که: کمتر چیزی که تو را مجزیست از دعا بعد از نماز واجب آنست که بگویی: «أللّهُمَّ اِنّی اَسْئَلُکَ مِنْ کُلِّ خَیْرٍ اَحاطَ بِه عِلْمُکَ وَ اَعُوذُ بِکَ مِنْ کُلِّ شَرٍّ اَحاطَ بِه عِلْمُکَ أللّهُمَّ اِنّی اَسْئَلُکَ عافِیَتَکَ فی اُمُوری کُلِّها وَ اَعُوذُ بِکَ مِنْ خِزْیِ الدُّنْیا وَ عَذابِ الاْخِرَةِ». [۱]
و در روایات ابن بابویه چنین است: «أللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ أللّهُمَّ إنّی أسْئَلُکَ» تا آخر دعا. [۲]
----------
[۱]: ۱ کافی، ج ۳، ص ۳۴۶، باب التعقیب بعد الصلاة و الدعا؛ تهذیب الأحکام، ج ۲، ص ۱۰۷، باب کیفیة الصلاة و صفتها و....
[۲]: ۲ معانی الاخبار، ص ۳۹۴، باب نوادر المعانی.
[مقباس المصابیح در تعقیبات نماز و اثار ان - ۵- دعای «أعوذ بوجهک الکریم... » - صفحه ۵۵]
شیخ طوسی رحمه الله بسندش روایت کرده که امام باقر علیه السلام از پدرانش علیهم السلام روایت کردهاند که امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند: به رسول خدا صلی الله علیه و آله از بدهکاری شکایت کردم، ایشان بمن فرمودند:
یا علی این ذکر را بگو: "اَللَّهُمَّ أَغْنِنِي بِحَلاَلِكَ عَنْ حَرَامِكَ، وَ بِفَضْلِكَ عَمَّنْ سِوَاكَ" که خداوند قرضت را ادا میکند، حتی اگر به اندازه کوه صَبیر باشد _ که بزگترین کوه یمن است. (این ذکر نیز زمان و عدد ندارد، هر تعداد و هر زمان میتوان گفت.)
أمالی، ط_دارالثقافه، ص ٤٣٠
✅ در روایتی از حضرت امام صادق علیه السلام آمده است که دعای ذیل، "بیشترین تأثیر را در جلب رزق" دارد:
(در روايت زمان، مكان و يا حالت خاصی برايش معیّن نشده)
اللَّهُمَّ اُرزُقنِي مِنْ فَضلِكَ الْوَاسعِ، الْحَلَالِ الطَّيِّبِ، رِزقاً وَاسِعاً حَلَالاً طَيِّباً بَلَاغاً لِلدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ صَبّاً صَبّاً هَنِيئاً مَرِيئاً مِنْ غَيْرِ كَدٍّ، وَ لَا مَنٍّ مِنْ أَحَدِ خَلْقِكَ، إِلَّا سَعَةً مِنْ فَضلِكَ الْوَاسعِ، فَإِنَّكَ قُلْتَ «وَ سْئَلُوا اللهَ مِنْ فَضلِهِ» فَمِنْ فَضلِكَ أَسْأَلُ وَ مِنْ عَطِيَّتِكَ أَسْأَلُ وَ مِنْ يَدِكَ الْمَلْأىٰ أَسْأَلُ.
📚الکافي؛ج۲ص۵۵۰
✅ در روایت آمده است که پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله دعای ذیل را تعلیم فرمودند:
«يَا رَازِقَ الْمُقِلِّينَ يَا رَاحِمَ الْمَسَاكِينِ يَا وَلِيَّ الْمُؤْمِنِينَ يَا ذَا الْقُوَّةِ الْمَتِينَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَيْتِهِ وَ ارْزُقْنِي وَ عَافِنِي وَ اكْفِنِي مَا أَهَمَّنِي».
❗️دعای فوق چنانکه از مضمومنش پیداست،به جهت طلب رزق،سلامتی و کفایت اُمور مهم میباشد.
📓رک: الکافي،جلد ۲ صفحه ۵۵۲
✅ در روایتی از امام صادق علیه السلام نقل شده است که فرمودند: هر کس ۳۰ مرتبه بگوید: «سبحانَ اللهِ و بِحَمدِه سبحانَ اللهِ العظیمِ» به توانگری رو کرده و به فقر پشت نموده و باب بهشت را کوبیده است.
📓رک: الأمالي للشیخ الصدوق(ره)،صفحه ۳۵۵
————————————————-
❗️❗️❗️ اذكار خاص (نياز به توضيحات دارد):
✅ در روایت آمده است کسی که از دشمن میترسد،ذکر «حَسْبُنَا اللهُ و نِعمَ الوَكيل» را بگوید.
و برای رفع غَمّ،ذکر «لا إلهَ إلّا أنت سُبحانَك إنّي كُنتُ مِنَ الظالمينَ» را بگوید.
و کسی که علیه او مَکر و حیله شده است،ذکر «اُفَوِّضُ اَمْري إلَى اللهِ إنَّ اللهَ بَصيرٌ بِالعِبادِ» را بگوید.
و کسی که دنیا و زینت دنیا را میخواهد،ذکر «ما شاءَ اللهُ لا قُوَّةَ إلّا بِاللهِ» را بگوید.
❗️تعداد،زمان،مکان و یا کیفیت خاصّی برای اَذکارِ فوق، در روایت تعیین نشده است و به اختیارِ خودِ شخص واگذار است.
📓رک: الأمالي للشیخ الصدوق(ره)،صفحه ۵۵
شیخ صدوق رحمه الله بسندش از امام صادق علیه السلام نقل کرده که ایشان فرمودند:
کسی که روزى صد مرتبه بگوید: "لَا إِلَهَ إِلَّا الَّلهُ الْمَلِکُ الْحَقُّ الْمُبِینُ" خداوند متعال او را از فقر ايمن میکند، و زمینه غنی شدن او مهیا میگردد.
📓ثواب الأعمال، صدوق رحمه الله، انتشارات شریف رضی، ص ٣٥
❗️حضرت امام صادق علیه السلام فرموده اند که:
👈 برای رفع هَمّ و پریشانی،دست بر موضع سجود کشیده و سپس از جانب گونه چپ، دست بر صورت بکشید و دست بر پیشانی بکشید به سمت گونه راست
(🖋يعنى ابتدا به گونه چپ كرده و سپس دست را به سمت بالا و روى پيشانى برده و تا سمت راست پيشانى بكشيد و در نهايت دست را پايين آورده و به گونه راست ختم نماييد)
و سپس ۳ مرتبه بگویید: «بِسْمِ اللهِ الَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ عَالِمُ الْغَیْبِ وَ الشَّهَادَةِ الرَّحمَنُ الرَّحِیمُ اللَّهُمَّ أَذْهِبْ عَنِّي الْهَمَّ [و الغَمَّ] وَ الْحَزَنَ».
📗رک: کتاب من لایحضره الفقیه،جلد ۱ صفحه ۳۳۱ و مرآة العقول،جلد ۱۲ صفحه ۳۷۵-۳۷۸
شیطان شناسی و مقابله با شیاطین
❌❌تعقیبات مشترکه❌❌ 👇👇👇👇👇👇
تعقیبات مشترکه برای همه نمازها