eitaa logo
معرفی اساتید اخلاق و عرفان در قید حیات شیعه
9.7هزار دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
1.6هزار ویدیو
73 فایل
جهت همکاری در معرفی اساتید و برای معرفی کردن اساتید اخلاق و عرفان و ادرس و مکان جلساتشان ، جهت معرفی در کانال، میتوانید به آیدی زیر پیام بدهید: @montazar113113 ⛔️کپی بدون ذکر منبع ، مطالب کانال معرفی اساتید اخلاق و عرفان در قید حیات شیعه ،حرام است.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥آیت الله بهجت از اهمیت لعن دشمنان اهل بیت میگوید سوال : فضیلت لعن بالاتر است یا صلوات؟! پاسخ : فرمود لعن تخلیه است (و مقدم بر صلوات) و صلوات تحلیه؛ ابتدا باید دل را با لعن تخلیه نمود و سپس با صلوات آن را زینت بخشید. @shia12t
20.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹مستند زیبای "نماز" بخشهایی از نماز عرفانی آیت الله بهجت @shia12t
💠 عالم درجه اوّل 🔹 سؤال: زمانی که از آیةالله بهجت درس می‌گرفتید، ایشان به شاگردی مرحوم آقای قاضی شناخته شده بود؟ 🔸 بله، لكن ما برای این جهات نزدشان نرفتیم. چون شاگرد آشیخ محمّد حسین اصفهانی بود، برای اطلاع از مبانی آشیخ محمد حسين، رفتيم. البته طریقه فقهی ایشان عرفی نبود، ولی آدم دقیق النظری بود. دقّتش قابل انکار نبود. 🔸 گاهی از قول من نقل می‌کردند که گفته‌ام: «ایشان اعلم است». من این را نگفته بودم. من گفته بودم از علمای درجه اوّل است و اگر سایر شرایط جمع باشد، از علمای درجه اوّل، تقلید جایز است. این را هم از باب ضرورت گفته بودم. چون مکرّر از من می‌پرسیدند که برای تقلید شخصی را معرفی کنید. 🔸 آقای بهجت در این جهت هم مورد اطمینان است که برخلاف عقیده برای خوشایند زید و عمرو حرفی نمی‌زند. در این جهات محکم است. بعضی‌ها در این جهت قابل وثوق نیستند و برای پست و مقام یا خوشایند زید و عمرو عنوان ثانوی می‌تراشند و برخلاف عقیده خود حرف می‌زنند. ایشان در این جهت مورد اطمینان است. 📚 جرعه‌ای از دریا ؛ ج ۲ ص ۷۰۳ @shia12t
💠 دقّت نظر 🔹 آقای بهجت قریب به شصت سال قبل به قم آمد. وی شاگرد مرحوم آشیخ محمّد حسین اصفهانی بود. 🔸 من در مشهد آشیخ محمّد کاظم شیرازی را دیدم. ایشان از مراجع تقلید نجف و ملّای درجه اوّل و آقای بهجت شاگردش بود. ایشان از آقای بهجت تمجید کرد و گفت: زیاد زحمت کشیده است. 🔹 در همان اوایلی که آقای بهجت به قم آمد، من و آقای حاج سیّد مهدی روحانی از ایشان خواهش کردیم که خارج مبحث تعبّدی و توصّلی را برای ما درس بگوید؛ چون شاگرد آشیخ محمّد حسین بود و ما می‌خواستیم بر حاشیه مرحوم آشیخ محمّد حسین بر کفایه احاطه پیدا کنیم. قبول کرد. دو سه هفته‌ای از ایشان استفاده کردیم. درس در یکی از بقعه‌های حرم حضرت معصومه (س) برگزار می‌شد. به خاطر دارم اوایل من کفششان را جفت می‌کردم و ایشان ناراحت می‌شد. بعداً دیگر کفش خود را همراه می‌برد و کنار دست خودش می‌گذاشت. 🔸 آن قسمتی که ما درس گرفتیم کاشف از دقّت نظر بود. از دیگران هم شنیدم که بر دقّت نظر ایشان صحّه می‌گذاشتند. البته آن مقداری که درس می‌گفت، مربوط به جهات عرفی و فهم حدیث و آیه نبود، لابه‌لای مباحث خودش اظهارنظر می‌کرد. 🔹 دو - سه هفته درس برقرار بود، ولی تعطیل شد. آقای حاج سیّد مهدی تواضع خاصی داشت می‌گفت: «من حرف‌های ایشان را نمی‌فهمیدم، فلان کس (یعنی من) بیان می‌کرد که آقای بهجت چه می‌خواست بگوید.»¹ 1️⃣ یک‌وقت آقای حاج سیّد مهدی به من گفت: تو مرا خیلی اذیّت کردی؛ چون من مطلب حاشیه آشیخ محمّد حسین اصفهانی را نمی‌فهمیدم، ولی تو، هم می‌فهمیدی و هم بر مطلب اشکال می‌کردی؛ یعنی دو مرتبه جلوتر از من بودی، ایشان به شوخی تعبیر می‌کرد: من تو را نظر زدم تا جلو رشدت گرفته شود. خدا ایشان را رحمت کند، آدم بزرگواری بود. 📚 جرعه‌ای از دریا ؛ ج ۲ ص ۷۰۳ @shia12t
💠 تقوا و مقبولیّت 🔹 آقای بروجردی از همان دوران طلبگی از جهت تقوایی از افراد انگشت‌شمار و شخصیّتی مورد قبول و خیلی مورد توجّه مرحوم آخوند بود. این مسلّم است. از نامه آخوند به پدر آقای بروجردی پیداست چون با يک سوز خاص نوشته است. 🔸 خیلی از کسانی که اهل سلوک بودند، ایشان را قبول داشتند؛ مثل آشیخ حسنعلی [نخودکی] که ظاهراً مقلّد آقای بروجردی بود، آقای بهجت می‌گفت: ظاهراً مقلّد آقای بروجردی بوده است. 📚 جرعه‌ای از دریا ؛ ج ۲ ص ۷۰۳ @shia12t
💠 وزانت آقای بروجردی 🔹 آسید جمال می‌گفت: آقای بروجردی در همان اصفهان هم که بود، در میان طلبه‌ها آدم خیلی وزینی بود و وزانت خاصی داشت. من از آسید جمال شنیدم که گفت: «آقای بروجردی بر همه ما مقدّم است». آقای آسید مصطفی خوانساری هم از آسید جمال نقل کرد که آسید جمال گفت: «اگر قرار بود تقلید کنم، از آقای بروجردی تقلید می‌کردم». با اینکه آسید جمال خودش اهل سلوک و این رشته‌ها بود و شاگرد آسید احمد کربلایی بود، آقای بروجردی را کاملا قبول داشت. 🔸 آشیخ حسنعلی هم همین جور. احتمالاً مقلد آقای بروجردی بود. آشیخ حسنعلی نخودکی، نه تهرانی (۱). آقای نخودکی شرح لمعه درس می‌گفته است. آقای بهجت از آقای شیخ محمود حلبی نقل می‌کرد که ایشان خطاب به آقای خویی می‌گفته: «آقای آشیخ حسنعلی با آن مقامی که داشت، مرید یکی از شماها بود». بعد خود آقای بهجت گفت: مقصودش، آقای بروجردی بود و گویا از او تقلید هم می‌کرد. از پسر آقای نخودکی پرسیدم، گفت: خیلی اوقات وجوه را به وسیله من خدمت آقای بروجردی می‌فرستاد. در اینکه کاملاً با یکدیگر مرتبط بودند، تردیدی نیست. 1️⃣ شیخ حسنعلی تهرانی (م ۱۳۲۹) طبقه‌اش مقدّم است و هم طبقه مرحوم آخوند و اساتید آقای بروجردی است. ایشان شاگرد مورد عنایت میرزا بود. 📚 جرعه‌ای از دریا ؛ ج ۲ ص ۷۰۳ @shia12t
💠 نماز جماعت 🔹 مرحوم آقای بهجت به منزل مرحوم حاج آقای والد ما زیاد می‌آمد. من مکرّر ایشان را در آن‌جا دیده بودم. مرحوم والد هم به آقای بهجت معتقد بود. 🔸 اواخر مرحوم والد از پا افتاده بود و نماز را به صورت نشسته می‌خواند و نمی‌توانست در جماعت شرکت کند، ولی اگر کسی کمک می‌کرد، مایل بود در نماز دو نفر شرکت کند: یکی نماز مرحوم آسیّد محمّد حسن لنگرودی - که در مسجد سلماسی نماز می‌خواند - و دیگری نماز آقای بهجت. 🔹 البته چون مسجد سلماسی پله داشت، مرحوم والد نمی‌خواست اشخاص به زحمت بیفتند، وسائل شرکت در نماز آقای بهجت هم فراهم نشد. 📚 جرعه‌ای از دریا ؛ ج ۲ ص ۷۰۳ @shia12t
💠 خواب آيةالله بهجت 🔹 آقای بهجت به منزل مرحوم والد ما زیاد می‌آمد و ایشان نیز به آقای بهجت معتقد بود. 🔸 آقای بهجت می‌گفت: یک شب خواب دیدم آقای حکیم مرحوم شده و حوزه یک هفته تعطیل است. از خواب بیدار شدم، گفتند که آقای زنجانی از دنیا رفته است. شاید وجه تطبیق مرحوم والد با آقای حکیم این بود که مرحوم والد غياباً به آقای حکیم عقیده داشت. خصوصیات آقای حکیم را شنیده بود و می‌گفت که علاوه بر ملّا بودن، آدم عاقل و مدبّری است. 🔹 به عقیده ایشان علاوه بر ملّا بودن یکی از شرایط مرجعیّت عام، درک مصالح عمومی اسلام است و این ویژگی در آقای حکیم بود.¹ 🔸 شخصی از علمای درجه اوّل بود و مرحوم والد نیز او را درجه اوّل می‌دانست، ولی می‌فرمود که او برای معدودی خوب است، نه برای مرجعیّت مسلمین؛ چون آدم فوق‌العاده ساده‌ای بود و اگر مصالح مسلمین در اختیار وی قرار می‌گرفت، چند روزه همه چیز را خراب می‌کرد. اگر کسی راجع به تقلید از وی، از مرحوم والد سؤال می‌کرد، می‌گفت: اشکال ندارد، ولی او را برای تقلید به اشخاص معرفی نمی‌کرد. 1️⃣ یادم است که آقای خمینی هم وقتی آقای حکیم را دیده بود، می‌گفت: عجم‌ها اگر بگذارند، آدم لایقی است. ایشان درایت آقای حکیم را پسندیده بود. 📚 جرعه‌ای از دریا ؛ ج ۲ ص ۷۰۳ @shia12t
🔺روایت آیت الله بهجت از تدبیر حوزه برای مواجهه با فرد مدعی نبوت. 🔹زمزم عرفان، یادنامه آیت الله بهجت، محمدی ری شهری، 1389 ص316. @shia12t
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥گوشه ای از صحبت های شهید شیخ نمر به مناسبت شهادت سه تن از جوانان شیعه که روز دوشنبه به دست سعودی ها به شهادت رسیدند... @shia12t
معرفی اساتید اخلاق و عرفان در قید حیات شیعه
🎥 آیت الله جوادی آملی: 🔻حیف است سرمایه عزاداری حسینی به دست چهار تا مداح هدر برود . 🔻مردم را با خ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻باید بدانید با ریش و عمامه و چهره مذهبی هم قدرت تخریب دین را ندارید... 🔻حریم دین ، جای هر کس و ناکسی نیست ، حال با هر لباس و عنوانی... 🎙آیت الله العظمی وحید خراسانی 🎙آیت الله یثربی @shia12t
🔺مستحبی که هزار واجب در آن است. 🔹کتاب رحمت واسعه، بیانات آیت الله بهجت درباره سید الشهدا ع، 1395، ص 259. @shia12t
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌مجالسِ اهل‌بیت علیهم السلام را باید کلاسِ درس بدانیم. 🎙 شیخ حسن قاسمی @shia12t
«ایشان [= مرحوم آیت الله کشمیری] گاه‌گاهی از زندگیِ شخصیِ خودش هم مطالبی می‌گفت. یک‌بار گفته بودند که: وقتی همسرم ... از من ناراحت می‌شود این آیه را می‌خوانَد: رَبِّ ابْنِ لِي عِنْدَكَ بَيْتًا فِي الْجَنَّةِ وَ نَجِّنِي مِنْ فِرْعَوْنَ وَ عَمَلِهِ!» 📚 (خاطرات ... شیخ محمّد فاضل استرآبادی، ص١١٦) برگرفته از کانال تلگرامی چراغ مطالعه @shia12t
🔹 «چهل‌ و اندی‌ سال‌ قبل‌ ... قصد ترجمهٔ‌ كتاب‌ مرحوم‌ والد دربارهٔ‌ حدیث‌ الغدیر ... را داشتم. ... به‌ فكرم‌ رسید با علّامه آقا میرزا حسن‌ مصطفوی برای‌ چاپ‌ و نشر آن مشورت‌ كنم‌، و طیّ‌ نامه‌ای‌ پیشنهاد دادم‌ كه‌ مرکز نشر کتاب آن‌ را منتشر سازد. و در ضمن،‌ درخواست‌ نمودم‌ كه‌ نام‌ آن‌ مركز را تغییر دهند و مثلاً دار الفکر الاسلامی بگذارند؛ به‌ویژه‌ كه‌ اغلب‌ یا همهٔ‌ كتاب‌های‌ موجودِ آن‌ مركز، دربارهٔ‌ مسائل‌ فقهی، تفسیری‌ و فلسفی‌ بوده‌. 🔸 ... امّا علّامهٔ مصطفوی‌ در پاسخ‌ متواضعانه‌ای‌ ... [نوشتند]: بنده‌ به‌ خود چنین‌ اطمینانی‌ ابداً ندارم‌ كه‌ اسم‌ كتابخانه‌ را منتسب‌ به‌ دین‌ و اسلام‌ كنم‌ ...‌ فكر مخلوط‌ بنده‌ كجا و دار الفكر الإسلامی‌ كجا؟ و بحمد الل‍ه‌‍ كه‌ از این جهت‌ مسؤولیّتی‌ نداشته‌ و جمعی‌ را اغواء نكرده‌ام.» ✍🏻 سیّد هادی خسروشاهی (منبع) برگرفته از کانال تلگرامی چراغ مطالعه @shia12t
20.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج مرحوم آیت الله موسوی تهرانی @shia12t
🔹کار انسان در برزخ بسیار سخت است ؛ انسان تا در دنیاست، می‌تواند برای خود کاری کند... 👤 آیت الله محمدرضا نکونام : در زمان ستم‌شاهی که شعله‌های انقلاب اسلامی و خیزش امت اوج گرفته بود، مأموران فیضیه را در محاصره خود داشتند. آنان مأمورهای عادی بودند نه کماندوهای ضد شورش که می‌گفتند با هلیکوپتر از تهران می‌آیند. این مأمورها به طلبه‌ها بسیار التماس و خواهش می‌کردند که فیضیه را ترک کنند و به جایی بروند. آنان می‌گفتند اگر کماندوها بیایند، به هیچ‌کس رحمی نخواهند داشت. من هم کنار طلبه‌ها گوشه‌ای ایستاده بودم و مواظب اوضاع بودم. فرمانده آن‌ها شخصی به نام سرهنگ جوادی بود که سعی می‌کرد همه چیز مسالمت‌آمیز تمام شود و به زد وخورد با کماندوها کشیده نشود. او می‌گفت من با علما در این حجره‌ها نشسته‌ام و آبگوشت دیزی خورده‌ام. من شماها را دوست دارم و دلم می‌سوزد. واقعا کماندوها دارند می‌آیند و همه شما را می‌زنند، بیایید و از این‌جا بروید و تجمع اعتراضی نداشته باشید. بعد گفت میان شما چه کسی منطق را خوب خوانده است. بعضی از طلبه‌ها به من اشاره کردند و گفتند ایشان. او پیش من آمد و گفت شما چه می‌گویيد. به او گفتم پدرجان شما که می‌خواهید منطقی سخن بگویید، از این‌ها چه می‌خواهید. او گفت می‌خواهم این طلبه‌ها که جوان‌های نازنینی هستند کتک نخورند. من گفتم منطق این‌ها این است که می‌خواهند برای دین کشته شوند تا چه رسد به این‌که کتک بخورند. منطق این‌ها شهادت و پایداری برای خداست. این‌ها این‌جا ایستاده‌اند و می‌خواهند ببینند چه کسی می‌خواهد آن‌ها را بکشد. منطق تو با منطق این‌ها در تقابل است. او گفت پس دیگر از دست من کاری ساخته نیست. به هر روی این سرهنگ آدم خوبی بود و در این‌که برای طلبه‌ها دلسوزي داشت صادق بود و خباثت و سنگدلی گروه کماندویی را که قرار بود اعتراضات فیضیه را سرکوب کنند، خوب می‌شناخت. او می‌خواست خودش زندگی آرامی داشته باشد. خانواده آن‌ها هم در این‌جا بودند و نمی‌خواستند با کسی دشمنی کنند. آن روز کماندوها آمدند و به جان طلبه‌ها افتادند. هر ده نفر از آن‌ها طلبه‌ای را حلقه می‌کردند و او را مانند توپ فوتبال به هم پاس می‌دادند و چنان وحشیانه او را می‌زدند که تکه‌پاره می‌شد. بعد نعش آن‌ها را خونین و بی‌نا داخل کامیون می‌انداختند و می‌بردند. با چشم‌های خودم دیدم که یکی از کماندوها خودکار زیر بینی یکی از طلبه‌ها گذاشت و چنان با مشت زیر خودکار کوبید که خودکار از بینی تا مخ او را پاره کرد. من گاهی این وقایع را مثال برای تفاوت دولت دنیا یا دولت برزخ می‌آورم. دولت دنیا مثل سرهنگ جوادی سازگار و نرم است با این‌که طبیعت هوشمندی بر آن حاکم است و تقاص دارد، اما در کل با بندگان خدا سازگار تا می‌کند اما دولت برزخ مثل همین گروه از کماندوهاست که ملاحظه کسی را ندارند. کسی که دعا می کند خدایا پاکم کن، خاکم کن، خوب می‌داند که در دولت برزخ چه خبر است. این‌جا دولت انسان است. خوشا به سعادت کسی که از این دولت آزاد استفاده کند؛ اما به آن دولت که برسد، ملاحظه‌ای نیست. انسان تا در دنیاست، می‌تواند برای خود کاری کند. @shia12t
📝پيام تسليت مرجع عالیقدر حضرت آيت‌الله العظمى مظاهرى به مناسبت ارتحال عالم جلیل‌القدر آیت‌الله العظمی آقای حاج شیخ محمدتقی مجلسی بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ «إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ» ◾️با کمال تأسف اطلاع یافتم که عالم جلیل‌القدر حضرت آیت‌الله آقای حاج شیخ محمدتقی مجلسی«قدّس‌سرّه» دار فانی را وداع گفته و به لقاء حضرت حق‌تعالی شتافته‌اند. ◾️این فقیه بزرگوار یکی از ذخائر علمی و معنوی حوزۀ علمیّۀ اصفهان بودند و عمر پربرکت خویش را در تربیت فضلاء و ترویج معارف قرآن کریم و عترت طاهره و فقه آل‌محمد«صلوات‌الله‌علیهم اجمعین» سپری کردند. «عاش سعیداً و مات سعیداً». ◾️اینجانب ضایعۀ رحلت این فقیه پارسا را به پیشگاه حضرت بقیّة‌الله الأعظم«ارواحناله‌الفداء» و بیت مکرّم ایشان و همۀ شاگردان و ارادتمندان آن عالم ربّانی تسلیت عرض می‌کنم و از خداوند تعالی، رحمت واسعه و علوّ درجات ایشان و صبر و اجر خاندان مصاب را مسألت می‌نمایم. حسین المظاهری ۷ / ذی‌القعدة / ۱۴۴۴ ۶ / خرداد / ۱۴۰۲ 🆔 @almazaheri
📸حاج اقای محبی ، از اولیا الهی گمنام در استان ، شهر @shia12t
🔹به یک التفات باطن شیخ کامل مکمل ، تصفیه ی باطن چندان حاصل آید که به ریاضات کثیره حاصل نیاید.چنانکه عارف رومی گوید: 🌿آنکه به تبریز دید یک نظرش شمس دین 🌿طعنه زند بر دهه،سخره کند بر چله 📚رساله انسیه(در آداب سیر و سلوک)،ص۱۴۴ برگرفته از جامع الاسرار @erfanvaakhlagh
💠تا صورت پیوند جهان بود علی (علیه السلام) بود 🔹شعر ملای رومی در مدح امیرامومنین علیه السلام تا صورت پیوند جهان بود علی بود تا نقش زمین بود و زمان بود علی بود شاهی که ولی بود و وصی بود علی بود سلطان سخا و کرم و جود علی بود هم آدم و شیث هم ایوب و هم ادریس هم یوسف و هم یونس و هم هود علی بود هم موسی و هم عیسی و هم خضر و هم الیاس هم صالح پیغمبر و داود علی بود در ظلمت ظلمات به سرچشمه حیوان هم مرشد و هم راهبر خضر علی بود داود که می ساخت زره با سر انگشت استاد زره ساز به داود علی بود مسجود ملائک که شد آدم ز علی شد در قبله محمد بد و مقصود علی بود آن عارف سجاد که خاک درش از قد بر کنگره عرش بیفزود علی بود هم اول و هم آخر و هم ظاهر و باطن هم عابد و هم معبد و معبود علی بود وجهی که بیان کرد خدا در « الحمد » آن وجه بیان کرد و بفرمود علی بود عیسی به وجود آمد و فی الحال سخن گفت آن نطق و فصاحت که در او بود علی بود آن « لحمک لحمی » بشنو تا که بدانی آن یار که او نفس نبی بود علی بود موسی و عصا و ید بیضاء نبوت در مصر به فرعون که بنمود علی بود چندانکه در آفاق نظر کردم و دیدم از روی یقین در همه موجود علی بود خاتم که در انگشت سلیمان نبی بود آن نور خدائی که در او بود علی بود آن شاه سرافراز که اندر شب معراج با احمد مختار یکی بود علی بود سر دو جهان پرتو انوار الهی از عرش به فرش آمد و بنمود علی بود آنجا که دوئی شرک بود اندر ره توحید میدان که یکی بود که بنمود علی بود صد بار نظر کردم و دیدم به حقیقت آن عارف و آن عابد و معبود علی بود جبریل که آمد ز بر خالق بی چون در پیش محمد بد و مقصود علی بود محمود نبودند مر آنها که ندیدند کاندر ره دین احمد و محمود علی بود آن کاشف قرآن که خدا در همه قرآن کردش صفت عصمت و بستود علی بود این کفر نباشد سخن کفر نه این است تا هست علی باشد و تا بود علی بود آن قلعه گشایی که در قله خیبر برکند به یک حمله و بگشود علی بود آن شاه سرافراز که اندر ره اسلام تا کار نشد راست نیاسود علی بود آن شیر دلاور که ز بهر طمع نفس بر خوان جهان پنجه نیالود علی بود هارون ولایت ز پس موسی عمران بالله که علی بود و علی بود و علی بود این یک دو سه بیتی که گفتم به معما حقا که مراد من و مقصود علی بود سر دو جهان جمله ز پیدا و ز پنهان شمس الحق تبریز که بنمود علی بود @shia12t
📚تندیس تواضع: شرح زندگی مجلسی رابع (بزرگ مردی وارسته که شناخته نشد) مرجع عالی‌قدر آیت‌ الله حاج میرزا محمدتقی مجلسی اصفهانی مؤلف: سیدابراهیم کلاهدوزان ناشران: لیالی، مهر قائم @kotob113
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹عادت به سطحی اندیشی 👤دکتر دینانی : عادت کردن به اندیشه ای که عقلانی و منطقی نباشد، خطرناک است و در این اندیشه (غیرعقلانی و غیرمنطقی عادت شده) بماند و دور خود را حصار بکشد و در آنجا مسکن گزیند و قشری (سطحی نگر) بشود و نخواهد از این بالاتر برود. قشری همه عالم را قشری می‌خواهد. هرچه بگویی که بیا و تعالی پیدا کن؛ می‌گوید نه، شما بیا قشری بشو! سطحی اندیشان صف آرایی کرده‌اند در مقابل عمق اندیشه و این جنگ همیشه بوده است. @shia12t