eitaa logo
دانشنامه امیرالمومنین (ع)
1.4هزار دنبال‌کننده
799 عکس
157 ویدیو
48 فایل
السلام علیک یا امیرالمومنین یا علی بن ابی طالب لطفا مطالب کانال را با ذکر #صلوات هدیه به روح مطهر #حضرت_زهرا (سلام الله علیها) انتشار دهید.🌹 کانال شخصی، بدون وابستگی به هیچ ارگان و یا ....
مشاهده در ایتا
دانلود
༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄ 🏴 ◼️ از علمای مشهور اهل‌سنت در مورد علم (علیهاالسلام) می‌نویسد: 👈«زینب دختر علی بن ابی‌طالب (علیهماالسلام)، تنها زن و بود که از قوت فکر بالایی برخوردار بود؛ ... 👈او در واقعه کربلا همراه برادرش حسین بن علی (علیهماالسلام) بود. بعد از شهادتش به همراه قافله روانه شام گشت و در برابر یزید بن معاویه خطبه‌ای شیوا و پرمعنی ایراد کرد که در کتاب‌های تاریخی ذکر شده. 👈 ایراد آن خطبه، و عقل و اندیشه و قدرت بالای وی را می‌رساند.» 📚أسد الغابة فی معرفة الصحابة، ابن‌أثير جزری، ج7، ص146. ❌ . ╭─═ঊঈ علے ঊঈ═─╮ 🏴 @shiaAlawi ╰─═ঊঈ مولا ঊঈ═─╯
༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄ 🏴 🏴 مفسرین شیعه و اهل‌سنت، بقای نسل پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) را منحصر در دو بزرگوار ایشان، یعنی امام حسن و امام حسین (علیهما‌السلام) می‌دانند. ◼️ دمشقی از علمای مشهور اهل سنت در کتاب تفسیرش به نقل از جابر بن عبدالله انصاری می‌نویسد: 👈 منظور از (ابناء)، فرزندان پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله)، و (علیهما‌السلام) است. 📚 تفسير القرآن‌العظيم، ابن‌كثير، ج3، ص82 و 83. ❌ . ╭─═ঊঈ علے ঊঈ═─╮ 🏴 @shiaAlawi ╰─═ঊঈ مولا ঊঈ═─╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄ ✅ پاســـ ـــخ 🖌 محمدجوادمهریار ◼️ آیا پناه بردن به قرآن است⁉️ 🏴 وهابیت که با دوری از اصول و قواعد عقلی و نقلی، خود را تنها مسلمانان عالم معرفی می‌کنند، در ادعای ، رد شدن از زیر قرآن و یا قرآن به سر گرفتن را بدعت و عمل حرام معرفی می‌کنند؛ در حالیکه بر اساس روایات اهل‌سنت، امیرالمومنین (ع)، و بنا بر روایات شیعه،ائمه‌ی اطهار در هنگام مشکلات و یا برای اجابت دعا، به قرآن پناه می‌بردند. ◼️ قرآن کریم از اهمیت ویژه‌ای در بین مسلمانان به خصوص شیعیان برخوردار است‌؛ اما عده‌ای که نه معرفت به قرآن دارند و نه برای مزد رسالت یعنی تبعیت از اهل بیت (علیهم‌السلام) ارزشی قائل نیستند، با شبهاتی بی‌ارزش قصد بی‌احترامی به عقاید حقه‌ی مسلمانان را دارند. آنان با ایجاد تهمت به مسلمانان، لغت بدعت را دست‌آویز عقاید شیطانی خود می‌کنند و تحت این عنوان، هر عقیده‌ی حقی که مخالف با عقایدشان باشد را باطل معرفی می‌کنند. از جمله که وهابیت مطرح کرده‌اند، تمسک به قرآن است. آنان می‌گویند اگر کسی به هنگام یا برای خروج از منزلش و یا به هر دلیل دیگری، از زیر قرآن کریم رد شود، نوعی را انجام داده و عمل حرامی را مرتکب شده است. با طرح این مساله، اعتقاد باطل خود مبنی بر بدعت این عمل را مطرح می‌کنند و قائل هستند که قرآن برای خواندن است و نباید کسی آن را بر سر خود بگیرد و یا از زیر آن رد شود.
ما در پاسخ به این ، پیرامون دو سوال مهم بحث می‌کنیم. ؛ آیا در کتب معتبراهل سنت، روایتی مبنی بر عملِ بر سر گرفتن قرآن و یا رد شدنِ از زیر آن، از جانب رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) و یا یکی از ایشان با سند صحیح وجود دارد⁉️ ؛ آیا که وارثان علم رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) هستند از این کار نهی کرده‌اند⁉️ 👈 در جواب سؤال اول ابتدا باید گفت، هیچ روایتی که دلالت بر نهی رد شدن از زیر قرآن و یا به سر گرفتن قرآن و پناه بردن به آن باشد، از پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) و حتی از صحابه ایشان نقل نشده است و هم‌چنین اگر کسی در آغاز امری خود را مقید کند که از زیر قرآن رد شود و یا بالای سر خود قراردهد، به معنای پناهنده شدن به قرآن است؛ اما آن‌چه که مشخص است این عمل - چه به عنوان باشد و یا به عنوان - در روایات اهل ‌‌سنت موجود است. ◼️ ابويوسف فسوی، یکی از علمای متقدم اهل سنت، در "كتاب "، با ذکر روایتی که تمام راویان آن و سند آن است، نقل می‌کند: امیرالمؤمنین علی (علیه‌السلام)، قرآن را بالای سر خود می‌گرفتند و به مقام این کتاب آسمانی پناه می‌بردند. او می‌نویسد: 👈« ازابوصالح حنفی نقل شده است كه علی بن أبی‌طالب (عليه‌السلام) را ديدم در حالی‌که قرآن را می‌گرفت و بر سر می‌گذاشت؛ تا جایی‌كه من صدای حركت ورق‌های آن را می‌شنيدم ...»[1] با توجه به اهل سنت به افعال و اعمال صحابه، پناه بردن مسلمانان به قرآن کریم به صورتی که این کتاب مقدس بالاتر از سر قرار گیرد، حجیت و تبعیت برای آنان ایجاب می‌کند. ، عالم مشهور می‌گوید: 👈«ازجمله مواردی که بر مکلفین (مسلمانان) واجب است، متابعت از سخنان و افعال صالح، یعنی همان صحابه، است و هم‌چنین در چیزی که آنان تأویل و استنباط کرده‌اند، متابعت واجب است.»[2] بنا بر استدلال موجود در کلام این عالم سنی، تبعیت از فعل امیرالمؤمنین علی (علیه‌السلام) واجب است و این عمل مورد تأیید است. در نتیجه با آن‌که وهابیت خود را از اهل سنت می‌دانند، بدعتی که آنان قائل هستند، به معنای عدم پای‌بندی به اعتقادات و اصول اولیه‌ای است که اهل سنت بر آن مراقبت دارند. ❌ اما در پاسخ به که آیا اهل بیت (علیهم‌السلام) رد شدن از زیر قرآن را نهی کرده‌اند؟ باید گفت، روایتی که دستور به رد شدن از زیر قرآن داده شده باشد در کتب حدیثی شیعه موجود نیست؛ اما شیعیان بر اساس توسل به عظمت قرآن و پناه بردن به این کتاب آسمانی، عمل رد شدن از زیر قرآن را انجام می‌دهند. سنت امام صادق (علیه‌السلام) بر آن بوده که هنگام درد به قرآن پناهنده می‌شدند. مرحوم در شریف به نقل از امام صادق (علیه‌السلام) می‌نویسد که حضرت فرمودند: 👈«هرگاه درد و بیماری به بدن شما رسید، دست خود را بر روی محل درد بگذارید و این دعا را بخوانید، که از خداوند به حق قرآن عظیم درخواست می‌کنم ...»[3] ❌ ، رد کردن مسافر از زیر قرآن - حتی با توجه به عدم وجود یک روایت در این موضوع- عملی نیکو برای پناه بردن به قرآن بوده و اشکال و ایراد فقهی و اعتقادی ندارد و شیعیان هیچ‌گاه ادعای توصیه‌ی این عمل از جانب معصومین (علیهم‌السلام) را نداشته‌اند و طرح بدعت و حرام بودن آن نیز سخنی بی‌اساس از جانب است. ❌ . ╭─═ঊঈ علے ঊঈ═─╮ 🏴 @shiaAlawi ╰─═ঊঈ مولا ঊঈ═─╯
پی نوشت: 👈 [1]. يعقوب بن سفيان فسوی، المعرفة والتاريخ، ج2، ص751، محقق: أكرم ضياء العمری، مؤسسة الرسالة، بيروت، چاپ دوم، 1401 هـ. «عَنْ أَبِي صَالِحٍ الْحَنَفِيِّ قَالَ: رَأَيْتُ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ أَخَذَ الْمُصْحَفَ [فَوَضَعَهُ] عَلَى رَأْسِهِ ...» 👈 [2]. أحمد بن غانم مالكی، الفواكه الدواني على رسالة ابن أبي زيد القيروانی، ج1، ص107، دار الفكر، 1415هـ. «(وَ) مِمَّا يَجِبُ عَلَى الْمُكَلَّفِ أَيْضًا (اتِّبَاعُ السَّلَفِ الصَّالِحِ) وَهُمْ الصَّحَابَةُ (رض) فِي أَقْوَالِهِمْ وَأَفْعَالِهِمْ وَفِيمَا تَأَوَّلُوهُ وَاسْتَنْبَطُوهُ.» 👈 [3]. كلينى، الكافی، ج‏2، ص568، دارالكتب الإسلامية - تهران، چاپ چهارم، 1407 ق. «عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: تَضَعُ يَدَكَ عَلَى مَوْضِعِ الْوَجَعِ وَ تَقُولُ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِحَقِّ الْقُرْآنِ الْعَظِيمِ ...» https://www.adyannet.com/fa/news/35057 ╭─═ঊঈ علے ঊঈ═─╮ 🏴 @shiaAlawi ╰─═ঊঈ مولا ঊঈ═─╯
༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄ 🏴 قرآن به سر گرفتن امیرالمومنین (علیه‌السلام) در کتب اهل سنت. ◼️ ، یکی از علمای متقدم اهل سنت، در "كتاب والتاريخ" با روایتی که تمام راویان آن و سند آن است، نقل می‌کند: امیرالمومنین علی (علیه‌السلام) قرآن را بالای سر خود می‌گرفتند و به مقام این کتاب آسمانی پناه می‌بردند. او می‌نویسد: 👈 «ازابوصالح حنفی نقل شده است كه علی بن أبی‌طالب (عليه‌السلام) را ديدم در حالی‌که را می‌گرفت و بر سر می‌گذاشت؛ تا جایی‌كه من صدای حركت ورق‌های آن را می‌شنيدم ...» 📚 المعرفة والتاريخ، ج2، ص751. https://www.adyannet.com/fa/news/35104 ╭─═ঊঈ علے ঊঈ═─╮ 🏴 @shiaAlawi ╰─═ঊঈ مولا ঊঈ═─╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄ ✅ چه عاملی باعث امت شد⁉️ 🖌 حجةالاسلام ◼️ ثمره‌ی منع پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) و منع نقل حدیث به وسیله‌ی خلیفه، چیزی غیر از انشعاب امت به هفتاد و سه فرقه نبود. عده‌ای، احادیث رسول‌الله (صلی‌الله‌علیه‌وآله) را مانعی بر سر راه خود می‌دیدند؛ با منع نقل روایت از پیامبر به خود می‌رسیدند؛ از این‌رو با حذف حدیث، توانستند قرآن را به دلخواه خود و کنند. ◼️ امت اسلامی، از زمان طیبه‌ی رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) شروع شد و شدت آن به هنگام تشکیل شورای فزونی یافت؛ اما چند هدف خاص ذیل این تفکر موجود بود که می‌توان تمامی آن را در اصل، دوری خلافت از محل استقرار آن، یعنی مولانا امیرالمومنین (علیه‌السلام) دانست. 👈 این عمل سبب شد تا امت اسلام به فرموده‌ی رسول گرامی (صلی‌الله‌علیه‌وآله) به هفتاد و سه فرقه تقسیم شود و گروه‌هایی از صراط حق فاصله بگیرند و تنها یک فرقه اهل بمانند. به گواهی و روایات موجود در کتب حدیثی، مسلمانان بعد از پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) دچار اختلافات اساسی شدند که تا به امروز، این اختلافات در جامعه‌ی اسلامی به عنوان یک آسیب مهم و جدی شناخته می‌شود. مسلمانان حتی در زمان پیامبر گرامی (صلی‌الله‌علیه‌وآله) نیز دچار اختلافاتی بودند که به وضوح در بعضی از روایات به آن اشاره شده است. 👈اما شدت این از هنگام رحلت رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) به صورت در جامعه خود را نمود داد و سبب شد تا حتی لفظی و فیزیکی مابین اصحاب صورت گیرد؛ به عنوان مثال، هنگام تشکیل شورای سقیفه، سعد بن عباده به عنوان مخالف خلافت ابوبکر، نزدیک بود زیر دست وپای عمر بن خطاب کشته شود. 👈 در صحیح، این اتفاق را ذکر کرده و می‌نویسد: «عمر دست او [ابوبکر] را گرفت و با او بیعت کرد و مردم با او [ابوبکر] بیعت کردند و شخصی گفت: شما سعد بن عباده را کشتید. در این هنگام عمر گفت خدا او را بکشد.»[1]
👈 اما امت به و گروه‌های مختلف، مطلبی است که در کتب حدیثی شیعه و اهل سنت به آن اشاره شده است. ◼️ در سنن خود که یکی از معتبرترین کتب اهل سنت است، دراین‌باره می‌نویسد: 👈 «رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) فرمودند: آن‌چه بر بنی‌اسرائیل گذشت، بر سر امت من خواهد آمد؛ ... بنی اسرائیل به هفتاد و دو فرقه تقسیم شدند و امت من به هفتاد و سه گروه تقسیم می‌شوند. همه فرقه‌ها در آتش هستند به غیر از یک فرقه [که از آتش در امان هستند]. از پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) پرسیدند: آن دسته چه کسانی هستند؟ رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) فرمودند: فرقه‌ای که من و یارانم بر آن هستیم.»[2] 👈 نکته‌ی قابل توجه در این روایت آن است که پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) را فرقه‌ای که خود و اصحاب در آن هستند، معرفی می‎‌کنند و امروز اگر از تمامی هفتاد و سه فرقه‌ی اسلامی به تعبیر پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) پرسیده شود که چه کسی بر هدایت یا همان فرقه‌ی ناجیه است، بزرگان همه‌ی فِرَق ادعا می‌کنند که ما بر سبیل و هستیم. 👈 اما علت و چرایی گمراهی امت اسلام را در چند مطلب می‌توان پیدا کرد. 🔺 که فقط به آن اشاره می‌کنیم، انتخاب بعد از پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) به وسیله‌ی عده‌ای انگشت‌شمار در شورای سقیفه است. 🔺 که از مساله‌ی اول نیز مهم‌تر و تاثیرگذاری بیشتری دارد، نقل و کتابت احادیث رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) به وسیله‌ی بن خطاب است. 👈 علاوه بر علمای شیعه، علمای اهل سنت نیز به این مطلب اشاره کرده‌اند و این مساله را به عنوان آغاز چند شدن امت اسلام می‌دانند. ◼️ ، فقیه حنبلی مذهب و از شاگردان در کتاب شرح اربعین نووی، با اقرار به منع کتابت و نقل حدیث به دلایل واهی از سوی خلیفه دوم، در این‌باره می‌نویسد: 👈 «بدان که از جمله اختلاف میان علما، تعارض بین روایات و نصوص است، و برخی از مردم بر این گمان هستند که عمر بن خطاب عامل این اختلاف است. زیرا که از او اجازه خواستند تا در آن زمان، سنت نبوی را تدوین کنند. ولی عمر گفت: هیچ چیزی را همراه قرآن نمی‌نویسم. با این‌که او می‌دانست رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) گفته بود که خطبه الوداع را برای ابوشاه بنویسد و گفته بود: را با ، مقید سازید. گفتند: اگر عمر می‌گذاشت که صحابه آن‌چه را که از رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) روایت کرده‌اند بنویسند، سنت ضبط می‌شد و لذا بین پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) و آخرین افراد امت صرفاً یک صحابی می‌ماند که روایاتش را تدوین کرده است، و آن مجموعه روایات نیز به ما می‌رسید، همانند احادیثی که از و و امثال آن به ما رسیده است.»[3] 👈 هرچند بعضی از قصد داشته‌اند که نجم الدین طوفی را کذاب و یا معرفی کنند و تصمیم خلیفه بر منع کتابت را توجیه کنند و دلیل آن را جلوگیری از قرآن جا بزنند، ولی فراموش کرده‌اند که قرآن کریم غیر قابل تحریف است؛ 👈 قرآن کریم با به آوردن یک سوره به اعجاز خود شهادت می‌دهد.[4] هرچند که پروردگار عالم، خود را محافظ قرآن معرفی می‌کند.[5]
◼️ سابقه و روایت از پیامبراکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) به زمان حیات رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) برمی‌گردد؛ هنگامی‌که حضرت در بستر بودند و عمر مانع کتابت وصیت رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) شد. 👈 در صحیح خود به منع کتابت وصیت اشاره می‌کند و می‌نویسد: «هنگامی‌که رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) در بستر بود و مردانی در خانه بودند که در میانشان عمر بن خطاب بود. در این هنگام پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) به آنان فرمودند: بیایید برای شما بنویسم که بعد از آن هرگز گمراه نشوید. در این هنگام، عمر گفت بیماری به پیغمبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) فشار آورده و نزد شما هست و کتاب خدا (قرآن) ما را می‌کند.»[6] 👈 در نهایت باید گفت علت اصلی منع احادیث در زمان ابوبکر و عمر بن خطاب، دلایل سیاسی است که هدف آن، دورکردن مسلمانان از و امامت وصی بلافصل رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌وآله) یعنی امیرالمؤمنین علی (سلام‌الله‌علیه) باید دانست. 🔶 زیرا اگر کتابت وصیت در آن روز معروف انجام شده بود، هیچ‌گاه امت اسلام دچار و افتراق نمی‌شدند و هیچ‌گاه کسی نمی‌توانست خود را حاکم سیاسی امت اسلام معرفی کند و نهایتاً امت اسلام، گرفتار بلای فرقه‌های مختلف فقهی و اعتقادی و منش‌های متفاوت سیاسی نمی‌شدند و همه‌ی مسلمانان جزء فرقه‌ی بودند. ❌ . ╭─═ঊঈ علے ঊঈ═─╮ 🏴 @shiaAlawi ╰─═ঊঈ مولا ঊঈ═─╯
پی‌نوشت: 👈 [1]. بخاری، صحيح البخاری، محقق: محمد زهير بن ناصر الناصر، دار طوق النجاة، چاپ اول، 1422هـ، ج5، ص7. «... فَأَخَذَ عُمَرُ بِيَدِهِ فَبَايَعَهُ، وَبَايَعَهُ النَّاسُ، فَقَالَ قَائِلٌ: قَتَلْتُمْ سَعْدَ بْنَ عُبَادَةَ، فَقَالَ عُمَرُ قَتَلَهُ اللَّهُ ...» 👈 [2]. ترمذی، سنن الترمذی، تحقيق وتعليق: أحمد محمد شاكر، شركة مكتبة ومطبعة مصطفى البابي الحلبي – مصر، چاپ دوم، 1395 هـ، ج5، ص26. «عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرٍو، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: لَيَأْتِيَنَّ عَلَى أُمَّتِي مَا أَتَى عَلَى بني إسرائيل ... قال: «مَا أَنَا عَلَيْهِ وَأَصْحَابِي» 👈 [3]. طوفی حنبلی، التعيين في شرح الأربعين، محقق: أحمد حَاج محمّد عثمان، مؤسسة الريان (بيروت - لبنان)، المكتَبة المكيّة (مكّة - المملكة العربية السعودية)، چاپ اول، 1419 هـ. ج1، ص266 ـ 267، «و اعلم أن من أسباب الخلاف الواقع بين العلماء ... كما تواتر البخاري ومسلم ونحوهما» 👈 [4]. «وَإِنْ كُنْتُمْ فِي رَيْبٍ مِمَّا نَزَّلْنَا عَلَى عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ.[بقره/23] و اگر در آنچه بر بنده خويش نازل كرده‌ايم در ترديد هستيد، سوره‌اى همانند آن بياوريد و به غیر از خدا، همه حاضرانتان را فراخوانيد اگر راست مى‌گوييد.» 👈 [5]. «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ.[حجر/9] بى‌ترديد ما اين قرآن را به تدريج نازل كرده‌ ايم و قطعاً نگهبان آن خواهيم بود. 👈 [6]. ، صحيح البخاری، محقق: محمد زهير بن ناصر، دار طوق النجاة، چاپ اول، 1422هـ، ج7، ص120. «عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا، قَالَ: لَمَّا حُضِرَ رَسُولُ اللَّهِ ... حَسْبُنَا كِتَابُ اللَّهِ.» https://www.adyannet.com/fa/news/35049 ╭─═ঊঈ علے ঊঈ═─╮ 🏴 @shiaAlawi ╰─═ঊঈ مولا ঊঈ═─╯
༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄ ✅ چه عاملی باعث امت شد⁉️ ◼️ محمد بن اسماعیل در کتاب صحیح، جریان و درگیری شدید مابین بن خطاب و بن عباده را در بیان می‌کند و می‌نویسد: 👈 «عمر دست او [ابوبکر] را گرفت و با او بیعت کرد و مردم با او [ابوبکر] بیعت کردند و شخصی گفت: شما سعد بن عباده را کشتید. در این هنگام عمر گفت خدا او رابکشد.» 📚 صحيح بخاری، ج5، ص7. https://www.adyannet.com/fa/news/35059 ╭─═ঊঈ علے ঊঈ═─╮ 🏴 @shiaAlawi ╰─═ঊঈ مولا ঊঈ═─╯
༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄ ✅ چه عاملی باعث امت شد⁉️ ◼️ در سنن خود که یکی از معتبرترین کتب است، درباره افتراق امت می‌نویسد: 👈«رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) فرمودند: آن‌چه بر گذشت بر سر امت من خواهد آمد؛ ... بنی اسرائیل به هفتاد و دو فرقه تقسیم شدند و امت من به هفتاد و سه گروه تقسیم می‌شوند. همه فرقه‌ها در آتش هستند به غیر از یک فرقه [که از آتش در امان هستند]. از پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) پرسیدند: آن دسته چه کسانی هستند؟ 👈رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) فرمودند: فرقه‌ای که من و بر آن هستیم.» 📚 سنن ترمذی، ج5، ص26. https://www.adyannet.com/fa/news/35062 ╭─═ঊঈ علے ঊঈ═─╮ 🏴 @shiaAlawi ╰─═ঊঈ مولا ঊঈ═─╯
༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄ ✅ چه عاملی باعث امت شد⁉️ ، فقیه حنبلی مذهب و از شاگردان در کتاب شرح اربعین نووی با اقرار به منع کتابت و نقل حدیث به دلایل واهی از سوی بن خطاب، در این‌باره می‌نویسد: 👈 «بدان‌که از جمله اسباب میان علما، تعارض بین روایات و نصوص است و برخی از مردم بر این گمان هستند که عمر بن خطاب عامل این اختلاف است؛ زیرا که صحابه از او اجازه خواستند تا در آن زمان، سنت نبوی را تدوین کنند. ولی عمر گفت: هیچ چیزی را همراه قرآن نمی‌نویسم. با این‌که او می‌دانست رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) گفته بود که خطبه الوداع را برای ابوشاه بنویسد و گفته بود: را با کتابت، مقید سازید. گفتند: اگر عمر می‌گذاشت که صحابه آن‌چه را که از رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) روایت کرده‌اند بنویسند، سنت ضبط می‌شد و لذا بین پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) و آخرین افراد امت صرفاً یک می‌ماند که روایاتش را تدوین کرده است، و آن مجموعه روایات نیز به ما می‌رسید، همانند احادیثی که از و و امثال آن به ما رسیده است.» 📚 التعيين فی شرح الأربعين، ج1، ص266 ـ 267. https://www.adyannet.com/fa/news/35066 ╭─═ঊঈ علے ঊঈ═─╮ 🏴 @shiaAlawi ╰─═ঊঈ مولا ঊঈ═─╯
༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄ ✅ چه عاملی باعث امت شد⁉️ 🏴 اهتمام به منع حدیث و روایت از پیامبراکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) به زمان حیات رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) برمی‌گردد؛ 👈 هنگامی‌که حضرت در بستر بیماری بودند و عمر مانع کتابت وصیت رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) شد. بخاری در صحیح خود به منع کتابت وصیت اشاره می‌کند و می‌نویسد: 👈 «هنگامی‌که رسول‌خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) در بستر احتضار بود و مردانی در خانه بودند که در میانشان بن خطاب بود. در این هنگام پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) به آنان فرمودند: بیایید برای شما نوشته‌ای بنویسم که بعد از آن هرگز نشوید. در این هنگام عمر گفت به پیغمبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) بیماری فشار آورده و نزد شما قرآن هست و کتاب خدا (قرآن) ما را می‌کند.» 📚 صحيح بخاری، ج7، ص120. https://www.adyannet.com/fa/news/35061 ╭─═ঊঈ علے ঊঈ═─╮ 🏴 @shiaAlawi ╰─═ঊঈ مولا ঊঈ═─╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄ بمناسبت شب زیارتے (علیہ السلام) 🎥 ✔️همراه با تنظیم استودیویی 🎤 🏴 شادی ارواح طیبه ی مومنین و مومنات ╭─═ঊঈ علے ঊঈ═─╮ 🏴 @shiaAlawi ╰─═ঊঈ مولا ঊঈ═─╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ياعلے༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄ 🏴 مرحوم در "کتاب شریف " از امیرالمومنین علی علیه السلام روایت کرده است که حضرت فرمودند: ◼️حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ هَارُونَ الْفَامِيُّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرِ بْنِ بُطَّةَ الْمَعْرُوفُ بِمِيلٍ‌ قَالَ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الْبَرْقِيُّ عَنْ أَبِيهِ بِإِسْنَادِهِ يَرْفَعُهُ إِلَى أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع أَنَّهُ قَالَ: قَطَعَ رَجُلَانِ مِنَ الدُّنْيَا اللِّسَانِ فَاسِقٌ وَ الْقَلْبِ نَاسِكٌ 👈 هَذَا يَصُدُّ عَنْ وَ هَذَا عَنْ فَاتَّقُوا الْفَاسِقَ مِنَ الْعُلَمَاءِ وَ الْجَاهِلَ مِنَ الْمُتَعَبِّدِينَ أُولَئِكَ فِتْنَةُ كُلِّ مَفْتُونٍ 👈 فَإِنِّي سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ ص يَقُولُ يَا عَلِيُّ أُمَّتِي عَلَى يَدَيْ كُلِّ مُنَافِقٍ عَلِيمِ اللِّسَانِ. ◼️ امیرالمومنین علی (علیه‌السلام) فرمودند: در دنيا دو گروه مرا شکستند؛ 👈 مرد تبهكار و مرد عبادت‌پیشه. اولی با ، تبهکاری خود را می‌پوشاند و دومی با ، نادانی خود را می‌پوشاند. 👈پس، از علمای و نادان بپرهیزید که اینان مایه‌ی گمراهی هر ساده‌لوح اغوا شده‌ای هستند. 👈از رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) شنيدم كه می‌فرمودند: اى علی! امت من به دست منافقان زبان‌باز است. ❌ . ╭─═ঊঈ علے ঊঈ═─╮ 🏴 @shiaAlawi ╰─═ঊঈ مولا ঊঈ═─╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ياعلے༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄ ◼️ حضرت رقیه، سند مظلومیت امام‌حسین (علیه‌السلام) نویسـ🖌ـــنده: حجةالاسلام محمدجوادمهريار 🏴 حضرت رقیه (علیها‌السلام) به عنوان سند دائمی مظلومیت امام حسین (علیه‌السلام) در عالم است که مورخان بی‌شماری در طول تاریخ، از به شهادت رسیدن ایشان در شام گواهی داده‌اند. ایشان هرچند بوده، ولی سبب شده تا ابد، شدت مظلومیت اهل بیت (علیهم‌السلام) و ظلمی که بر آنان شده بر کسی پوشیده نماند. از شاهدان واقعه‌ی جانسوز عاشورا، دختر خردسالی است که با دریایی از مظلومیت خود، قرار است به عنوان در تاریخ باقی بماند و خود به تنهایی دلیلی متقن و کافی برای بیان اوج مظلومیت خاندان گرامی پیامبر اسلام (صلی‌الله‌علیه‌وآله) باشد. 👈 رقیه، با دنیایی از کودکی، مسافر کاروانی شد که قرار بود دین خدا باشد. هرچند دستان کوچکش توان دفاع از پیکر سید جوانان بهشت را نداشت، اما با مظلومیتش، همانند جده‌ی مطهره‌اش به میدان آمد و اوج مصیبت را در شهر شام رقم زد. او در خرابه‌ی شام، نه فقط از باب بود، بلکه گریه از ظلم کسانی بود که در ظاهر شبیه مرد بودند، ولی در باطن بویی از مرداگی نداشتند. 👈 رقیه سند ابدی و صدای مظلومیت امام حسین (علیه‌السلام) است که در میان هیاهوی روزگار شنیده شد و تا ابد، کاخ جور یزیدیان را ویران کرده است. ◼️ اما آن‌چه در مورد (علیهاالسلام) در اسناد تاریخی موجود است، وجود ایشان به عنوان شاهد روز عاشورا و از جمله کسانی است که سیدالشهدا (علیه‌السلام) ظهر عاشورا، با او نیز وداع تلخی کرده‌اند. ◼️ از جمله کسانی‌که به این واقعه اشاره کرده است، لوط بن یحیی ملقب به است که ایشان را به عنوان یکی از مورخین قرن دوم هجری باید شناخت و در توثیق او و کتابش هیچ شکی راه ندارد. 👈 باید گفت مقتل او یکی از منابع معتبری است که مورخین بزرگ هم‌چون طبری، یعقوبی و ابن‌اثیر، از آن در تدوین کتاب‌هایشان استفاده کرده‌اند. در مقتل خود به وداع امام حسین (علیه‌السلام) با زنان و کودکان اشاره می‌کند و می‌نویسد: «آن‌گاه (حسین) فریاد برآورد: ای اُم کلثوم! ای زینب! ای سکینه! ای رقیه! ای عاتکه! ای صفیه! من نیز راهی شدم، خدا نگهدار!»[1] 👈 _بن_عمیره کوفی، یکی از راویان زیارت عاشورا و از اصحاب امام صادق و امام کاظم (علیهما‌السلام) است. او شاعری توانا و مدیحه‌سرایی قهار بوده که در رسای سیدالشهداء (علیه‌السلام) قصیده‌ای زیبا سروده و در آن به سرگذشت غم‌بار اشاره می‌کند. 👈فخرالدین در المنتخب، با ذکر قصیده‌ی جناب سیف، به نقل از او می‌نویسد: «حضرت رقیه کسی بود که حسودان برای ضعف و ناتوانیش دل سوزاندند. این عده، فردای قیامت مجبور به عذرخواهی از او می‌شوند؛ هرچند که هیچ عذری برای آن‌ها وجود ندارد؛ ... من هیچ‌گاه ام کلثوم و سکینه و را فراموش نمی‌کنم که برای امام حسین با آه و ناله حسرت، گریه می‌کردند.»[2]
👈 ، معروف به ابن‌فندق و صاحب کتاب ارزشمند ، در کتابش از حضرت رقیه (علیهاالسلام) یاد می‌کند و می‌نویسد: «از فرزندان امام حسین (علیه‌السلام) کسی به غیر از امام زین‌العابدین (علیه‌السلام)، فاطمه، سکینه و رقیه، باقی نماندند.»[3] 👈 علامه ، محدث و مورخ جلیل‌القدر شیعه، در کتاب شریف لهوف، به وداع امام حسین (علیه‌السلام) با اهل خیامشان اشاره می‌کند و می‌نویسد: 👈 امام حسین (علیه‌السلام) به خواهرش زینب فرمود: «ای خواهرم! خاطرات را به تسلیت الهی، تسلّی بده، چرا که ساکنان آسمان‌ها و زمین همه می‏‌میرند، همه خلایق نابود می‌‏شوند و کسی باقی نمی‌‏ماند.» سپس رو به اهل خیام کرد و فرمود: «ای خواهرم، ام کلثوم! و ای زینب! و ! و ای فاطمه! و ای رباب! متوجه باشید، هرگاه کشته شدم، به خاطر عزای من گریبانتان را چاک نزنید و صورت خود را نخراشید و گفتار بیهوده به زبان نیاورید.»[4] 🏴 عالم مشهور شیعه، ، در کتاب کامل بهایی می‌نویسد: «زنان خاندان نبوت در حالت اسیری، حال مردانی را که در کربلا شهید شده بودند، بر پسران و دختران ایشان پوشیده می‌داشتند و هر کودکی را وعده می‌دادند که پدر تو به فلان سفر رفته است، تا ایشان را به خانه یزید آوردند. دخترکی بود چهارساله؛ شبی از خواب بیدار شد و گفت: پدر من، حسین، کجاست؟ این ساعت او را به خواب دیدم. سخت پریشان بود. زنان و کودکان جمله در گریه افتادند و فغان از ایشان برخاست. خفته بود؛ از خواب بیدارشد و از ماجرا سؤال کرد. خبر بردند که ماجرا چنین است. آن لعین گفت: بروند سر پدر را بیاورند ودرکنار او نهند. پس آن سر مقدس را بیاوردند و در کنار آن دختر چهارساله نهادند. پرسید این چیست؟ گفتند: سر پدر توست! دختر بترسید و فریاد برآورد و رنجورشد و در آن چند روز، جان به حق تسلیم کرد.»[5] ◼️ در پایان این مقاله، در عظمت شخصیت کودک خردسال امام حسین (علیه‌السلام) از زبان فقیه معاصر و عالم جلیل القدر، مرحوم آیت الله میرزا اشاره می‌کنیم که ایشان درباره حضرت رقیه می‌نویسد: 👈 «و از اين روست مقام و مزار حضرت بنت الحسين (عليهماالسلام)، كه از اول مشهور بود، گويا حضرت امام حسين (عليه‌السلام) نشانى را از خود در شام به يادگارى سپرده است، تا فردا كسانى پيدا نشوند كه به انكار اسارت خاندان طهارت (عليهم‌السلام) و حوادث آن پردازند. اين دختر خردسال، گواه بزرگى است بر اين‌كه در ضمن اسيران، حتى دختران خردسال نيز بوده‌اند.»[6] ╭─═ঊঈ علے ঊঈ═─╮ 🏴 @shiaAlawi ╰─═ঊঈ مولا ঊঈ═─╯
📚 پی‌نوشت: 👈 [1]. ، لوط بن یحیی، مقتل الحسین (علیه‌السلام)، چاپ مکتبة الالفین، کویت، ص131 «فی وداع الحسین (علیه‌السلام) لاهله. قال: ثم نادی ... یا سکینه و یا رقیه ... علیکن منی السلام.» 👈 [2]. الطريحي، الفخری المنتخب، موسسه التاریخ العربی، بیروت، لبنان، ص408. «و رقیّه رق الحسود لضعفها ... و غدا لیعذرها الّذى لم یعذر، لم اءنسها وسکینه و رقیه ... یبکینه بتحسـّر و تزفّر.» 👈 [3]. بن ابوالقاسم بيهقی مشهور به ابن فندق، لباب الأنساب، قم، كتابخانه عمومی آيت الله العظمی مرعشی نجفی، ۱۳۸۵ ش، ج1، ص355. «ولم يبق من أولاده الا زین العابدین علیه السلام وفاطمة وسكينة و رقية.» 👈 [4]. علی بن طاووس، الملهوف على قتلى الطّفوف، دارالأسوة للطباعة والنشر، ١٤١٧ هـ، ج1، ص141. «قال: فعزاها الحسين و قال لها: يا أختاه تعزي بعزاء الله. ثم قال: يا أختاه يا أم يا رقية... ولا تقلن علي هجراً.» 👈[5]. طبری، تعريب كامل البهائی، المكتبة الحيدرية‌، ج2، ص235. «و جاء في الحاوية ... حتّى مرضت و بقيت من بعدها أيّاما ثمّ ماتت و أسلمت الروح إلى ربّها.» 👈 [6]. ، زيارة عاشوراء فوق الشبهات، ص70، دارالصديقة الشهيدة (س)، قم، ايران‌، 1432هـ. «ولأجل هذا فإن المقام الشامخ والمزار العظيم للسيدة رقية بنت الإمام ...و أسرهم شمِل حتى الأطفال الصغار.» ╭─═ঊঈ علے ঊঈ═─╮ 🏴 @shiaAlawi ╰─═ঊঈ مولا ঊঈ═─╯
🔺 حضرت رقیه، سند مظلومیت امام‌حسین (علیه‌السلام) | پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب 👇👇 👇👇 https://www.adyannet.com/fa/news/35120