ویژه نامه روز عرفه.pdf
767.6K
📗ویژه نامه روز عرفه
#عرفه
https://eitaa.com/joinchat/952107051C6569ff7b9d
به مناسبت ۹ ذی الحجه ؛ روز شهادت جناب مسلم ابن عقیل و هانی ابن عروه علیهما السلام
📝 عبدالله بن زبیر اسدی در مرثیه مسلم و هانی اشعار زیر را سروده است { به نقلی فرزدق سروده و عبدالله بن زبیر آن را نقل کرده است} :
فَإِن كُنْتَ لا تَدْرینَ مَاالمَوتُ فَانْظُری
إِلی هانِىَ فی السُّوقِ وَ ابْنِ عَقیلٍ
اگر نمیدانی مرگ چیست به هانی و پسر عقیل در بازار بنگر
إِلی بَطَلٍ قَد هَشَمَّ السَّیفُ وَجْهَهُ
وَ آخَرَ يُهوی مِنْ جِدارِ قَتیلٍ
به دلاوری که شمشیر بینی او را در هم شکسته است و به دلاوری دیگر که از بلندی در حالی که کشته شده به خاک افتاده است
اصابَهُما فَرْخُ البَفِىِّ فَاصبَحا
أَحادیثَ مَنْ يَسری بِكُلِّ سَبیلٍ
پیش آمد روزگار آن دو را فراگرفت و افسانه زبان رهگذران شدند
تَری جَسَداً قَدْ غَيَّرَ المَوتُ لَونَهُ
وَ نَضْحَ دَمٍ قد سالَ كُلِّ مَسیلٍ
جنازهیی میبینی که مرگ رنگ آن را دگرگون ساخته است و خونی که در هر سوی روان است
فَتىً کانَ أَجبی مِن فَناةٍحَيِيَّةٍ
وَ اقطَعَ مِنْ ذی شَغْرَتَینِ صَقیلٍ
جوانی که با حیاتر بود از زن جوان شرمگین، و برّندهتر بود از شمشیر دو سرِجَلا داده شده!
أَيَركَبُ أَسماءُ الهَمالیجَ آمِناً
وَ قدْ طالَبَتُهُ مَذحِجٌ بِذُحولٍ
آیا اسماء بن خارجه یکی از کسانی که هانی را نزد ابنزیاد برد- آسوده خاطر سوار بر اسبها میشود، در صورتی که طایفه مذحج -که با هانی از یک تیره بودند، از او خون هانی را میخواهند
تَطیفُ حِفافَیه مُرادٌ وَ كُلُّهُم
عَلی رَقبَةٍ مِن سائِلٍ وَ مسؤلٍ
و قبیله مراد -که با هانی از یک تیره بودند- در اطراف اسماء گردش کنند و همگی چشم به راه اویند که بپرسند یا پرسش شوند
فَإِنْ أَنتُمُ لَم تَثارُوا بِأَخیكُم
فَكُونوا بَغایا أُرضِيَتْ بِقَلیلٍ
پس اگر شما -ای قبیله مذحج و مراد- انتقام خون برادر خویش را نگیرید، -همچون- زنان بدکاری باشید که به اندکی راضی گشتهاند!
📷تصویری کمتر دیده شده از مسجد کوفه ؛ مرقد جناب مسلم بن عقیل و جناب هانی بن عروه علیهما السلام
#عرفه
https://eitaa.com/joinchat/952107051C6569ff7b9d
🔍تحریف به زیادت در ذیل دعای عرفه
در قسمت آخر این دعای شریف بعد از ذکر و تکرار: یا رب، یا رب.. یک سلسله کلماتی ممتد و طولانی به اصل سیاق کلام دعا اضافه شده، و از این جمله آغاز میشود «إلهي انا الفقیر فی غنای...»تا پایان آنچه در مفاتیح الجنان آمده است.
این موضوع قابل توجه است از اینکه این اضافات از بیانات امام عليه السلام باشد اعتبار آن ضعیف است و به دلائلی که در این مختصر از اقوال بزرگان ذکر می شود.
🔹جهت سندی:
۱-شیخ عباس قمی در مفاتیح الجنان در پایان اصل دعای روز عرفه امام حسین علیه السلام چنین آورده است:
امام عليه السلام پس از تکرار بسیار از ذکر یا رب، کسانی که در اطراف آن حضرت بودند و همه به دعای آن بزرگوار متوجه بودند و آمین می گفتند و صداهای آنان به گریستن بلند بود تا غروب کرد آفتاب و به جانب مشعرالحرام روانه شدند.
👈🏻اکنون از این بیان که مرحوم شیخ در پایان اصل این دعا آورده معلوم می شود که پایان این دعا تا همین ذکر یا رب در همان غروب روز عرفه بوده و کاروان بعد از خواندن اصل دعا هنگام غروب به سوی مشعرالحرام رهسپار شدند. و دیگر مجالی برای خواندن این سلسله ممتد از اضافات نبوده است.
اما مرحوم شیخ گویا علت اینکه این اضافات را در پیرو این دعا آورده چنین یادآور شده که تنها استناد به کتاب شریف اقبال کرده است که آنهم از قول علامه مجلسی رد شده است، و چنین می فرماید که در نسخه اصلی کتاب اقبال چنین اضافاتی نیامده و در چاپهای بعد این اضافات پیوست داده شده.
۲-علامه مجلسی نیز می فرماید: در «بلد الأمين» از کفعمی و ابن طاوس (در مصباح الزائر) این دعای شریف را نقل کرده اند و لكن قسمتی که از جمله: إلهي أنا الفقير في غنای تا پایان اضافات ذکر کرده اند در بعضی از نسخه های قدیمی اقبال یافت نشده است و عبارات آن موافق بیان معصومین علیهم السلام نیست، و همچنین این عبارات بر وفق مذاق صوفیه است که بعضی از مشایخ آنها بر این دعا اضافه کرده اند و با دخالت آنرا به اصل دعا ملحق نموده اند.
بنابراین معلوم گردید نه اینکه (سید ابن طاوس) این اضافات را خود در کتاب خود آورده، بلکه بعد که بعضی نسخ آن تجدید چاپ شده افرادی با نظر خصوصی و بدون مسئولیت که رعایت اصول اخلاقی و وجدانی نداشته اند این اضافات را به اصل دعا پیوست داده اند.1️⃣
۳-جلال الدین همایی(تصوف پژوه و مفسر مثنوی)در کتاب مولوی نامه خود در پاورقی می نویسد:
«تمام اين فقرات را عينا و بى كم و زياد در نسخه قديم كتاب «الحكم العطائية» ديده ام شامل دعوات و مقامات عرفانى «ابن عطاء الله اسكندرانى شاذلى» تاج الدين ابو الفضل احمد بن محمد صوفى عارف معروف سده هفتم هجرى كه وفات او را در ۷۰۹ ه. ق نوشته اند؛»2️⃣
👈🏻نکته:با مراجعه به نسخ خطی کتابخانه آستان قدس رضوی مشخص شده که نسخه ای که به تاریخ ۹۵۷ ه ق نوشته شده این ذیل را ندارد.
آقای جواد قیومی اصفهانی نیز در مقدمه کتاب اقبال می نویسد:نسخه فوق اقدم نسخ موجود است.3️⃣
۴-آیت الله شبیری زنجانی می فرمایند:«ذیل متن دعای شریف برگرفته از عبارات ابن عطا الله اسکندرانی از اکابر صوفیه در کتاب «الحكم العطائية» است.4⃣
🔹جهت متنی:
قسمت «إلهي تَرَدُّدي في الآثارِ يُوجِبُ بُعدَ المَزارِ» وبعد آن دارای اضطراب و دوگانگی در متن است بدین صورت که:
در ابتداء می گوید:«خدای من تامل و رفت وآمد من در آثار الله موجب بعد و دوری من از تو می شود»
و در انتهاء می گوید:«خدایا تو امر کردی مراجعه به آثار و آیات را»
بنابراین خداوند امر کرده به آنچه که موجب بعد و دوری از خودش می شود و این امر معقول نیست چون معقول نیست که خدا امر کند به کاری که باعث دوری عبد از او شود و این بعد و دوری با روایاتی که دلالت بر انحصار معرفت الله در آثار و آن آیات(آل عمران:۱۹۰/الروم:۸/ المومنین:۸۰/ الجاثیة:۵ و...) و روایاتی که خلق را ترغیب به تفکر در آثار(۱)(۲)(۳)(۴) می کند معارضه دارد.
📚منابع:
1️⃣بحارالانوار ج۹۵ ص۲۲۷-۲۲۸/محمد باقر مجلسی/ناشر:دار احیاءِ التراث العربی/بیروت
2️⃣مولوی نامه مقدمه ج۲ص۱۸/جلال الدین همایی/ناشر:نشر هما/تهران
3️⃣الاقبال بالاعمال ج۱ ص۲۱/علی بن موسی بن طاووس/مصحح:جواد قیومی اصفهانی/مرکز النشر التابع لمکتب الاعلام الاسلامی/قم۱۳۷۶
4⃣جرعه ای از دریا ج۳ ۲۵۶/سید موسی شبیری زنجانی/ناشر:موسسه کتاب شناسی شیعه
#امام_حسین_علیه_السلام
#دعای_عرفه
#تصوف
https://eitaa.com/joinchat/952107051C6569ff7b9d
هدایت شده از حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی
یامَن اِسمُهُ دَواء وَ ذِکرُهُ شَفاء
مؤمنین ارجمند
سلام علیکم
در پی تشدید علائم بیماری در حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی دامت برکاته معاینات پزشکی و آزمایشات لازم منجر به تشخیص بیماری شدید قلبی در ناحیه عروق گردید که طبق نظر همه پزشکان نیازمند عمل قلب باز تشخیص داده شدند بر همین اساس صبح امروز یکشنبه در یکی از بیمارستانهای طهران مورد عمل جراحی قرار گرفته و به جهت مراقبت های ویژه به بخش icu منتقل گردیدند امیدواریم با دعای خیر مؤمنین عوارض ناشی از عمل سخت قلب برطرف گردد ،بدینوسیله از تمامی مراجع تقلید،علما و طبقات مختلف مردم که اظهار نگرانی نموده و پیگیر حال معظم له بودند تشکر می کنیم و خواهان استمرار دعای خیر آنها هستیم .
🆔️ @ayatollahalimilani
🔘 برگزاری جلسات در دهه غدیر
✨ برگزاری کلاس های امامت، احکام، اعتقادات، اخلاق، نهج البلاغه، کلاسداری کودک و نوجوان، پرده خوانی غدیر ویژه کودک و نوجوان و بزرگسالان، برگزاری جشن در منازل، مساجد، حسینیه ها، برپایی سمینار سبک زندگی علوی
👈 با حضور سخنرانان گروه مبلغین میثم تمار سلام الله علیه از تاریخ ۲۶ خرداد لغایت ۵ تیر ماه
▫️در شهر مشهد مقدس
⭕️ اگر شما نیز مایل هستید در منزل، مسجد یا حسینیه محل خود قدمی در راستای شعائر علوی بردارید
⚡ فقط کافی است در سایت ثبت نام نموده یا با ما تماس گرفته و از همین الان ثبت نام نمایید.
👈🏼 برپایی جلسات از شما، سخنران، بسته های فرهنگی به صورت رایگان از ما
▪️سایت ثبت نام
http://astaneh16.com
▫️شماره ثبت نام
📞 09914771640 ممتاز
#عید_غدیر
#ارسالی_اعضا
https://eitaa.com/joinchat/952107051C6569ff7b9d
۱۶۰ پیشنهاد برای غدیر.pdf
862.9K
📗۱۶۰ پیشنهاد برای عید غدیر
📝مولف:
تعداد صفحات:۵۵
زبان:فارسی
🔹توضیح:
این اثر که به همت مرکز تحقیقات رایانه اي قائمیه اصفهان به چاپ رسیده است به مناسبت عید غدیر به ۱۶۰ پیشنهاد برای برگذاری باشکوه این عید بزرگ پرداخته است
لینک دانلود مستقیم
#عید_غدیر
#مبلغ_غدیر_باشیم
🌷هزینه دانلود: صلوات
https://eitaa.com/joinchat/952107051C6569ff7b9d
🌷بخش اول از فیش های واریزی شما عزیزان تا این لحظه...
دوستان بزرگوار همت کنند تا بتوانیم قدمی کوچکی در راه بزرگداشت غدیر برداریم.
#عید_غدیر
#غدیر۱۴۰۳
@seyed_musavian