eitaa logo
عرفان شیعی | مباحثات علمی
321 دنبال‌کننده
57 عکس
3 ویدیو
50 فایل
﷽ جامع الكليات کتابیست فشرده شامل اهم مسائل عرفان شیعی است که حاصل زحمت ١۵ ساله‌ی بانو سیده ام‌سلمه بیگم نیریزی (دختر آیت الحق قطب الدین نیریزی) می‌باشد. در این کانال، صوت مباحثات علمی، که بصورت هفتگی (دوشنبه ها ٢ظهر) برگزارشده، بارگذاری میشود 🔸 @Salehy
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸برخی اشارات قرآنی بر *«قرب نوافل»* (شهود خلق در آینه حق) 📌در قرب نوافل، شاخص عبدالله است؛ ظاهر عبد است و باطن حق است (سلطانِ اسم الباطن)؛ حق باطن و آینه‌ی ظهور عبد است؛ شهود خلق است (به ظهور ذوات و صفات و افعال‌شان) در آینه‌ی حق؛ سیر محبی است (عبد محب است و خدا محبوب)؛ هدایت ربانی و سلوک و رفتن بسوی خداست *(إنّی ذاهبٌ الی ربّی / إنی مهاجرٌ الی ربّی)؛* *عالَم موسوی و غلبه‌ی نگاه تشریعی به امر حق است؛* حق ظاهر به صفات عبد و «مع العبد» است؛ عبد مدرِک است، که با نور حق تعقل می‌کند و می‌بیند و می‌شنود و می‌گوید و می‌گیرد و راه می‌رود. ⚡و لَأَقُومَنَّ لَهُ مَقامَ عَقلِه ⚡إِنَّهُ لَيَتَقَرَّبُ إِلَيَّ بِالنَّافِلَةِ حَتَّى أُحِبَّهُ فَإِذَا أَحبَبتُهُ كُنتُ سَمعَهُ اَلَّذِي يَسمَعُ بِه و بَصَرَهُ اَلَّذِي يُبصِرُ بِه و لِسَانَهُ اَلَّذِي يَنطِقُ بِه و يَدَهُ اَلَّتِي يَبطِشُ بِهَا ... 🔸 ✅ *[ معیت حق با بندگانش در مرتبه‌ی آنان ]* 🔻سوره حدید (آیه ۴) ⚡ *وَ هُوَ مَعَكُم أَينَ ما كُنتُم* واللهُ بما تعملون بصیر 🔻سوره مجادله (آیه ۷) أَلَم تَرَ أنّ اللهَ یعلم ما فی السماوات وما فی الارض، ما يكونُ من نَجوىٰ ثلاثةٍ الا هو رابعُهم ولا خمسةٍ الا هو سادسُهم ⚡ *وَلا أَدنىٰ مِن ذٰلِكَ وَلا أَكثَرَ إِلّا هُوَ مَعَهُم أَينَ ما كانوا* ثمّ ینبّئهم بما عملوا یومَ القیامةِ، إنّ اللهَ بکلّ شیءٍ علیم 🔻سوره نساء (آیه ۱۰۸) یستخفونَ من الناس و لا یستخفون من الله ⚡ *وَ هُوَ مَعَهُم إِذ يُبَيِّتونَ ما لا يَرضىٰ مِنَ القَول* و کان اللهُ بما یعلمون محیطا 🔸 ✅ *[ حق متجلّی در شئون متناسب با رفع نیاز و سؤال بندگانش ]* 🔻سوره رحمن (آیه ۲۹) ⚡ *يَسأَلُهُ مَن فِي السَّماواتِ وَالأَرضِ كُلَّ يَومٍ هُوَ في شَأنٍ* 🔸 ✅ *[ حق قرض‌گیرنده به نیابت از صفت عبدش ]* 🔻سوره بقره (آیه ۲۴۵) ⚡ *مَن ذَا الَّذي يُقرِضُ اللَّهَ قَرضًا حَسَنًا* فَيُضاعِفَهُ لهُ أضعافًا کثیرةً 🔸 ✅ *[ حق عیادت‌شونده و زیارت‌شونده به نیابت از صفت عبدش ]* 🔻قال رسول الله (صلی الله علیه و آله) : إنّ الله (عز و جل) یقول یوم القیامة: ⚡ *يَا ابنَ آدَمَ، مَرِضتُ فَلَم تَعُدنِي!* قال: یا ربّ! کیف أعودُکَ و أنت ربّ العالمین؟! ⚡ *قَالَ: أمَا عَلِمتَ أنَّ عَبدِي فُلاَناً مَرِضَ فَلَم تَعُدهُ! أمَا عَلِمتَ أنَّكَ لَو عُدتَهُ لَوَجَدتَني عِندَهُ!* 🔻قال رسول الله(صلی الله علیه و آله): ⚡*مَنْ زَارَ أَخَاهُ اَلْمُؤْمِنَ إِلَى مَنْزِلِهِ لاَ لِحَاجَةٍ مِنْهُ إِلَيْهِ كُتِبَ مِنْ زُوَّارِ اَللَّهِ وَ كَانَ حَقِيقاً عَلَى اَللَّهِ أَنْ يُكْرِمَ زَائِرَهُ* 🔻قال الصادق (علیه السلام): ⚡ *مَنْ زَارَ أَخَاهُ فِي اَللَّهِ قَالَ اَللَّهُ (عز و جل): إِيَّايَ زُرْتَ وَ ثَوَابُكَ عَلَيَّ* و لستُ أرضى لک ثوابا دون الجنة. 🔻قال الرضا (علیه السلام) ⚡ *مَنْ زَارَ قَبْرَ ابی‌عبدالله [الحسین] (علیه السلام) بِشَطِّ اَلْفُرَاتِ كَانَ کمن زَارَ اللهَ فَوقَ عَرشِهِ* 🔸 ✅ *[ حق اطاعت‌شونده و تبعیت‌شونده به واسطه‌ی اطاعت‌شدن و تبعیت‌شدنِ عبدش ]* 🔻سوره نساء (آیه ٨٠) ⚡ *مَن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَد أَطاعَ اللَّهَ* 🔻سوره آل عمران (آیه ۳۱) ⚡ *قُل إِن كُنتُم تُحِبّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعوني يُحبِبكُمُ اللَّهُ* و یغفر لکم ذنوبکم واللهُ غفورٌ رحیم 🔸 ✅ *[ امرحق در ایمان به رسول و نورش در میان خلق ]* 🔻سوره حدید (آیه ۲۸) يا أيها الذين آمنوا اتّقوا الله ⚡ *و آمِنوا بِرَسولِهِ يؤتكم كِفلَين من رحمته وَ يَجعَل لَكُم نورًا تَمشونَ بِهِ* و يغفر لكم و الله غفورٌ رحيم 🔸 ✅ *[ هدایت حق با نورش در عبدش ]* 🔻سوره شوری (آیه ۵۲) و كذلك أوحينا إليك روحا من أمرنا ما كنت تدري ما الكتاب و لا الإيمان ⚡ *وَلٰكِن جَعَلناهُ نورًا نَهدي بِهِ مَن نَشاءُ مِن عِبادِنا وَإِنَّكَ لَتَهدي إِلىٰ صِراطٍ مستقیم* 🔸 ✅ *[ راه رفتن عبد با نور خدا در میان خلق ]* 🔻سوره انعام (آیه ۱۲۲) أَوَمَن کان میتاً فأحییناهُ ⚡ *وَجَعَلنا لَهُ نورًا يَمشي بِهِ فِي النّاسِ* كمن مَثَلُهُ في الظلمات ليس بخارج منها كذلك زين للكافرين ما كانوا يعملون 🔸 ✅ *[ نطق عبد با نور خدا در میان خلق ]* 🔻سوره نجم (آیه ۳و۴) ⚡ *وَما يَنطِقُ عَنِ الهَوىٰ إِن هُوَ إِلّا وَحيٌ يوحىٰ* 🔻سوره فصلت (آیه ۲۱) و قالوا لجلودهم لم شهدتم علينا ⚡ *قالوا أَنطَقَنَا اللَّهُ الَّذي أَنطَقَ كُلَّ شَيءٍ* 🔸 ✅ *[ مبارزه‌ی عبد با نور و قدرت و اذن خدا در میان خلق ]* 🔻سوره بقره (آیه ۲۵۱) ⚡ *فَهَزَموهُم بِإِذنِ اللَّهِ وَقَتَلَ داوودُ جالوتَ* و آتاه الله الملك و الحكمة و عَلّمه مما يشاء ⚡ *وَلَولا دَفعُ اللَّهِ النّاسَ بَعضَهُم بِبَعضٍ لَفَسَدَتِ الأَرض* و لكن الله ذو فضل على العالمين 🔻قال امیرالمؤمنین (علیه السلام): ⚡ *واللهِ ما قَلَعتُ بابَ خَيبَرَ بِقُوَّةٍ جسمانيّةٍ و لکن بقوّةٍ ربّانيّةٍ* 🔸🔸
🔸 *بندگانِ عاشق خدا (به سیر محبی در قرب نوافل)، درک و نظرشان به خلق، با نور نگاه و نظر خدا به خلق است* جامع الأحادیث https://hadith.inoor.ir/hadith/268361 بحار الأنوار، ج ۷۴، ص ۲۱ عَن كِتَابِ إِرشَادِ اَلْقُلُوبِ لِلدَّيْلَمِيّ، رُوِيَ عَن أَمِيرِالْمُؤمِنِين (علیه السلام): أَنّ اَلنَّبِيَّ (صلی الله علیه و آله) سَأَلَ رَبَّهُ سُبْحَانَهُ لَيْلَةَ اَلْمِعْرَاجِ، فَقَالَ: يَا رَبِّ أَيُّ اَلْأَعْمَالِ أَفْضَلُ؟ فَقَالَ اَللَّهُ عز و جل: لَيْسَ شَيْءٌ عِنْدِي أَفضَلَ مِنَ اَلتَّوَكُّلِ عَلَيَّ وَ اَلرِّضَا بِمَا قَسَمْتُ، يَا مُحَمَّدُ، وَجَبَتْ مَحَبَّتِي لِلْمُتَحَابِّينَ فِيَّ وَ وَجَبَتْ مَحَبَّتِي لِلْمُتَعَاطِفِينَ فِيَّ وَ وَجَبَتْ مَحَبَّتِي لِلْمُتَوَاصِلِينَ فِيَّ وَ وَجَبَتْ مَحَبَّتِي لِلْمُتَوَكِّلِينَ عَلَيَّ، وَ لَيْسَ لِمَحَبَّتِي عَلَمٌ وَ لاَ غَايَةٌ وَ لاَ نِهَايَةٌ، وَ كُلَّمَا رَفَعْتُ لَهُمْ عَلَماً وَضَعْتُ لَهُمْ عَلَماً 💥 أُولَئِكَ اَلَّذِينَ نَظَرُوا إِلَى اَلْمَخْلُوقِينَ بِنَظَرِي إِلَيْهِم وَ لاَ يَرْفَعُوا اَلْحَوَائِجَ إِلَى اَلْخَلْقِ، بُطُونُهُمْ خَفِيفَةٌ مِنْ أَكْلِ اَلْحَلاَلِ، نَعِيمُهُمْ فِي اَلدُّنْيَا ذِكْرِي وَ مَحَبَّتِي وَ رِضَايَ عَنْهُمْ، يَا أَحْمَدُ، إِنْ أَحْبَبْتَ أَنْ تَكُونَ أَوْرَعَ اَلنَّاسِ فَازْهَدْ فِي اَلدُّنْيَا وَ اِرْغَبْ فِي اَلْآخِرَةِ فَقَالَ يَا إِلَهِي كَيْفَ أَزْهَدُ فِي اَلدُّنْيَا وَ أَرْغَبُ فِي اَلْآخِرَةِ؟ قَالَ خُذْ مِنَ اَلدُّنْيَا خِفّاً مِنَ اَلطَّعَامِ وَ اَلشَّرَابِ وَ اَللِّبَاسِ، وَ لاَ تَدَّخِرْ لِغَدٍ، وَ دُمْ عَلَى ذِكْرِي فَقَالَ يَا رَبِّ وَ كَيْفَ أَدُومُ عَلَى ذِكْرِكَ؟ فَقَالَ بِالْخَلْوَةِ عَنِ اَلنَّاسِ، وَ بُغْضِكَ اَلْحُلْوَ وَ اَلْحَامِضَ، وَ فَرَاغِ بَطْنِكَ وَ بَيْتِكَ مِنَ اَلدُّنْيَا يَا أَحْمَدُ، فَاحْذَرْ أَنْ تَكُونَ مِثْلَ اَلصَّبِيِّ إِذَا نَظَرَ إِلَى اَلْأَخْضَرِ وَ اَلْأَصْفَرِ أَحَبَّهُ وَ إِذَا أُعْطِيَ شَيْئاً مِنَ اَلْحُلْوِ وَ اَلْحَامِضِ اِغْتَرَّ بِهِ فَقَالَ: يَا رَبِّ دُلَّنِي عَلَى عَمَلٍ أَتَقَرَّبُ بِهِ إِلَيْكَ؟ قَالَ اِجْعَلْ لَيْلَكَ نَهَاراً وَ نَهَارَكَ لَيْلاً قَالَ يَا رَبِّ كَيْفَ ذَلِكَ؟ قَالَ اِجْعَلْ نَوْمَكَ صَلاَةً وَ طَعَامَكَ اَلْجُوعَ يا احمد، و عِزَّتِي وَ جَلاَلِي مَا مِن عَبْدٍ مُؤْمِنٍ ضَمِنَ لِي بِأَرْبَعِ خِصَالٍ إِلاَّ أَدْخَلْتُهُ اَلْجَنَّة: 1. يَطْوِي لِسَانَهُ فَلاَ يَفْتَحُهُ إِلاَّ بِمَا يَعْنِيهِ، 2. وَ يَحْفَظُ قَلْبَهُ مِنَ اَلْوَسْوَاسِ، 3. وَ يَحْفَظُ عِلْمِي وَ نَظَرِي إِلَيْهِ، 4. وَ تَكُونُ قُرَّةُ عَيْنِهِ اَلْجُوعَ يَا أَحْمَدُ، لَوْ ذُقْتَ حَلاَوَةَ اَلْجُوعِ وَ اَلصَّمْتِ وَ اَلْخَلْوَةِ وَ مَا وَرِثُوا مِنْهَا قَالَ يَا رَبِّ مَا مِيرَاثُ اَلْجُوعِ؟ قَالَ: اَلحِكْمَةُ وَ حِفْظُ اَلْقَلْبِ وَ اَلتَّقَرُّبُ إِلَيَّ وَ اَلْحُزْنُ اَلدَّائِمُ وَ خِفَّةُ اَلْمَئُونَةِ بَيْنَ اَلنَّاسِ وَ قَوْلُ اَلْحَقِّ وَ لاَ يُبَالِي عَاشَ بِيُسْرٍ أَوْ بِعُسْرٍ يَا أَحْمَدُ، هَلْ تَدْرِي بِأَيِّ وَقْتٍ يَتَقَرَّبُ اَلْعَبْدُ إِلَى اَللَّهِ؟ قَالَ لاَ يَا رَبِّ. قَالَ: إِذَا كَانَ جَائِعاً أَوْ سَاجِداً يَا أَحْمَدُ، عَجِبْتُ مِنْ ثَلاَثَةِ عَبِيدٍ: 1. عَبْدٌ دَخَلَ فِي اَلصَّلاَةِ وَ هُوَ يَعْلَمُ إِلَى مَنْ يَرْفَعُ يَدَيْهِ وَ قُدَّامَ مَنْ هُوَ وَ هُوَ يَنْعُسُ، 2. وَ عَجِبْتُ مِنْ عَبْدٍ لَهُ قُوتُ يَوْمٍ مِنَ اَلْحَشِيشِ أَوْ غَيْرِهِ وَ هُوَ يَهْتَمُّ لِغَدٍ، 3. وَ عَجِبْتُ مِنْ عَبْدٍ لاَ يَدْرِي أَنِّي رَاضٍ عَنْهُ أَمْ سَاخِطٌ عَلَيْهِ وَ هُوَ يَضْحَكُ، يَا أَحْمَدُ، إِنَّ فِي اَلْجَنَّةِ قَصْراً مِنْ لُؤْلُؤَةٍ فَوْقَ لُؤْلُؤَةٍ وَ دُرَّةٍ فَوْقَ دُرَّةٍ لَيْسَ فِيهَا قَصْمٌ وَ لاَ وَصْلٌ، فِيهَا اَلْخَوَاصُّ أَنْظُرُ إِلَيْهِمْ كُلَّ يَوْمٍ سَبْعِينَ مَرَّةً وَ أُكَلِّمُهُمْ كُلَّمَا نَظَرْتُ إِلَيْهِمْ أَزِيدُ فِي مُلْكِهِمْ سَبْعِينَ ضِعْفاً *وَ إِذَا تَلَذَّذَ أَهْلُ اَلْجَنَّةِ بِالطَّعَامِ وَ اَلشَّرَابِ، تَلَذَّذُوا بِكَلاَمِي وَ ذِكْرِي وَ حَدِيثِي* قَالَ يَا رَبِّ مَا عَلاَمَاتُ أُولَئِكَ؟ قَالَ هُمْ فِي اَلدُّنْيَا مَسْجُونُونَ قَدْ سَجَنُوا أَلْسِنَتَهُمْ مِنْ فُضُولِ اَلْكَلاَمِ وَ بُطُونَهُمْ مِنْ فُضُولِ اَلطَّعَامِ يَا أَحْمَدُ، إِنَّ اَلْمَحَبَّةَ لِلَّهِ هِيَ اَلْمَحَبَّةُ لِلْفُقَرَاءِ، وَ اَلتَّقَرُّبُ إِلَيْهِمْ قَالَ يَا رَبِّ وَ مَنِ اَلْفُقَرَاءُ؟ قَالَ: اَلَّذِينَ رَضُوا بِالْقَلِيلِ وَ صَبَرُوا عَلَى اَلْجُوعِ وَ شَكَرُوا عَلَى اَلرَّخَاءِ وَ لَمْ يَشْكُوا جُوعَهُمْ وَ لاَ ظَمَأَهُم و... 🔸
10 جامع الکلیات -ظهور عشق الهی در مَثَل آینه با دو جلوه سیر محبوبی قرب فرایض و سیر محبی قرب نوافل .mp3
45.19M
🔸 جلسه ١۰ 📌 شرح جامع الکلیات 🔻بیان اول در تحقیق معنی لاهوت - نسبت خداوند با عالم - ظهور عشق الهی در مَثَل آینه با دو جلوه سیر محبوبی قرب فرایض و سیر محبی قرب نوافل - محدوده درس: تا اواسط صفحه ۴٢ 🔸 🔸مستندات مورد اشاره جلسه ١۰👇 🌐 eitaa.com/shia_erfan/201 🔸 ✅ کانال عرفان شیعی 🔸 @Shia_erfan
🔸 و مستندات مطالب مورد اشاره در صوت جلسه ١٠ :
🔸 قرب فرایض و قرب نوافل در حدیث 🔸 جامع الأحادیث https://hadith.inoor.ir/hadith/276250 شناسه حدیث : ۲۷۶۲۵۰ نشانی : بحار الأنوار، ج ۸۴، ص ۳۱ اَلْمَحَاسِنُ ، عَنْ عَبْدِ اَلرَّحْمَنِ بْنِ حَمَّادٍ عَنْ حَنَانِ بْنِ سَدِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ السَّلاَمُ) قَالَ : قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) : 🔸قَالَ اَللَّهُ تَعَالَى: 🔻[ قرب فرایض ] : ⚡مَا تَحَبَّبَ إِلَيَّ عَبْدِي بِشَيْءٍ أَحَبَّ إِلَيَّ مِمَّا اِفْتَرَضْتُهُ عَلَيْهِ 🔻[ قرب نوافل ] : ⚡وَ إِنَّهُ لَيَتَحَبَّبُ إِلَيَّ بِالنَّافِلَةِ حَتَّى أُحِبَّهُ فَإِذَا أَحْبَبْتُهُ : كُنْتُ سَمْعَهُ اَلَّذِي يَسْمَعُ بِهِ وَ بَصَرَهُ اَلَّذِي يُبْصِرُ بِهِ وَ لِسَانَهُ اَلَّذِي يَنْطِقُ بِهِ وَ يَدَهُ اَلَّتِي يَبْطِشُ بِهَا وَ رِجْلَهُ اَلَّتِي يَمْشِي بِهَا إِذَا دَعَانِي أَجَبْتُهُ وَ إِذَا سَأَلَنِي أَعْطَيْتُهُ وَ مَا تَرَدَّدْتُ فِي شَيْءٍ أَنَا فَاعِلُهُ كَتَرَدُّدِي فِي مَوْتِ اَلْمُؤْمِنِ يَكْرَهُ اَلْمَوْتَ وَ أَنَا أَكْرَهُ مَسَاءَتَهُ . 🔸
🔸 قرب فرایض و قرب نوافل در فصوص الحکم و شرح آن 🔸 🔸فص شیثی 🔻[ قرب فرایض ] : ⚡أنت مرآته فی رؤیته‏ أسماءه و ظهور أحکامها 🔻[ قرب نوافل ] : ⚡فهو مرآتک فی رؤیتک نفسک (فصوص الحکم، ج‏١، ص۶٢) 🔸 🔸فص ابراهیمی 🔻[ قرب فرایض ] : ⚡فإِن کان الحق هو الظاهر فالخلق مستور فیه، فیکون الخلق جمیع أسماء الحق سمعَه و بصرَه و جمیعَ نسبه و إِدراکاته. 🔻[ قرب نوافل ] : ⚡و إِن کان الخلق هو الظاهر فالحق مستور باطن فیه، فالحق سمع الخلق و بصره و یده و رجله و جمیع قواه کما ورد فی الخبر الصحیح‏. (فصوص الحکم، ج‏١، ص٨١) 🔸 🔸فص ابراهیمی در کلام شارح فصوص (قیصری) 🔻[ قرب فرایض ] : ⚡شهود الحق فی عین الخلق (شهود حق در آینه‌ی خلق) 🔻[ قرب نوافل ] : ⚡شهود الخلق فی عین الحق (شهود خلق در آینه‌ی حق) (شرح فصوص الحکم (القیصرى)، ص۵٨۵) 🔸 🔻[ قرب فرایض ] : (شهود حق در آینه‌ی خلق) ⚡(و أن العالم لیس إلا تجلیه فی صور أعیانهم الثابتة التی یستحیل وجودها بدونه). أی، یعطیک الکشف أیضاً أن وجود العالم لیس إلا التجلی الوجودی الحقانى الظاهر فی مرایا صور الأعیان الثابتة التی یستحیل وجود تلک الأعیان فی الخارج بدون ذلک التجلی الوجودی، فالعالم من حیث الوجود عین الحق الظاهر فی مرایا الأعیان لا غیره. ⚡یُعطیک الکشف أن الحق هو الذی ظهر فی صور العالم و تنوَّع بحسب أنواع الأعیان و تَصوَّر بصور هذه الحقائق و أحوالها. فالأعیان باقیة على عدمها، و المشهود هو الوجود الحق لا غیر. ⚡الکشف الأوّل یعطى أن الموجود هو الحق لا غیر، و هو الظاهر فی مرایا الأعیان و الخلق فی العدم. 🔻[ قرب نوافل ] : (شهود خلق در آینه‌ی حق) ⚡(فمنّا مَن یعرف أن فی الحق وقعت هذه المعرفة لنا بنا، و منّا من یجهل الحضرة التی وقعت فیها هذه المعرفة بنا- «أَعُوذُ بِاللَّهِ أَنْ أَکُونَ مِنَ الْجاهِلِینَ.» ) ⚡أی، فمنا مَن یَعرف أن فی مرآة ذات الحق و حضرة علمه وقعت هذه المعرفة لنا، أی معرفة بعضنا بعضاً بنا. ⚡و الکشف الثانی یعطى أن الموجود هو الخلق الظاهر فی مرآة وجود الحق و الحق فی غیبه. 🔸 🔻 الکشف الجامع بینهما معاً- و هو مقام الکمال المحمدی، صلى اللَّه علیه و سلم، شهود الحق فی عین الخلق و الخلق فی عین الحق جمعاً من غیر احتجاب بأحد هما عن الآخر- یُعطى أن ما یحکم الحق علینا بحکم من الأحکام إلا بسبب اقتضاء أعیاننا ذلک الحکم. (شرح فصوص الحکم (القیصرى)، ص۵٨٣ الی ۵٨۵) 🔸
🔸آبِ واحد نازل شده از سماء، مَثَل اطلاق فیض الهی، در ارتباطش با جاری شدن آن قیود نهرهای زمین (قَدَر ظرف مخلوقات) 🔻سوره رعد (آیه ۱۷) ⚡أَنْزَلَ مِنَ السَّمَآءِ مَآءً فَسَالَتْ أَوْدِيَةٌ بِقَدَرِهَا فَاحْتَمَلَ السَّيْلُ زَبَدًا رَابِيًا وَمِمَّا يُوقِدُونَ عَلَيْهِ فِي النَّارِ ابْتِغَآءَ حِلْيَةٍ أَوْ مَتَاعٍ زَبَدٌ مِثْلُهُ كَذَٰلِكَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْحَقَّ وَالْبَاطِلَ فَأَمَّا الزَّبَدُ فَيَذْهَبُ جُفَآءً وَأَمَّا مَا يَنْفَعُ النَّاسَ فَيَمْكُثُ فِي الْأَرْضِ كَذَٰلِكَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ (١٧) 🔸
🔻 سوره آل عمران (آیه ۳۱) ⚡قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ (٣١) 🔸
عاشقان هرچند مشتاق جمال دلبرند ⚡دلبران بر عاشقان از عاشقان شیداترند ⚡عشق می‌نازد به حُسن، حُسن می‌نازد به عشق ⚡آری، آری، این دو معنی عاشق یکدیگرند (هلالی جغتایی، غزل ١٣٧) 🔸
سایه معشوق اگر افتاد بر عاشق چه شد ⚡ما به او محتاج بودیم او به ما مشتاق بود (حافظ، غزل ٢٠۶) 🔸
🔻گزیده‌ای از تجربه نزدیک به مرگ خانم «رانل والاس» (RaNelle Wallace) در سال ۱۹۸۵م (از کتاب «سوختنِ درون» : “The Burning Within”، که بخشی از آن در کتاب «بازگشت» نشر ابراهیم هادی در سال ۱۳۹۹ چاپ شده) : ⚡با نگرانی انتظار فرا رسیدن صحنه‌هایی از زندگی‌ام را داشتم که از دیدن آن‌ها بیم داشتم. ولی بسیاری از آن‌ها هیچ‌وقت در جلوی من ظاهر نشدند و من فهمیدم که به این علت است که من در دنیا اشتباه بودن آن‌ها را فهمیده و صادقانه مسئولیت آن‌ها را به گردن گرفته بودم. من خودم را دیدم که خالصانه از خدا خواسته بودم که مرا ببخشد و او نیز بخشیده بود. من از رفعت و مهربانی او به شگفت آمدم که چگونه بسیاری از اشتباهات من را به‌سادگی بخشیده و پاک نموده است. 🔸 ⚡ولی در مقابل، صحنه‌هایی را دیدم که انتظار آن‌ها را نداشتم، چیزهایی که به همان اندازه مهیب بودند و من آن‌ها را با جزئیات کامل و وحشتناکشان می‌دیدم. ... من تا آن موقع نمی‌دانستم که بی‌تفاوتی نسبت به مسئولیتی که در برابر دیگران داریم چنین گناه بزرگی است. ⚡بعد از آن زن مسنی را دیدم که تنها زندگی می‌کرد و کشیش کلیسا از من خواسته بود که گاهی به او سری بزنم و ببینم که آیا چیزی احتیاج دارد. من آن زن را به‌خوبی می‌شناختم ولی برای اینکه او پر از احساسات منفی و افسردگی بود، هیچ‌وقت به دیدن او نرفتم زیرا فکر می‌کردم نمی‌توانم اثر منفی او را روی احساسم تحمل کنم. ولی اکنون می‌دیدم که این فرصت و موقعیت برای کمک به او از عالمی بالاتر ترتیب داده شده بود و من دقیقاً همان کسی بودم که آن زن سالخورده در زندگی‌اش در آن موقع نیاز داشت. اکنون من افسردگی و تنهائی این زن را حس می‌کردم و می‌دانستم که من مقصر بودم. من در انجام مأموریتی خاص که به‌مرور زمان باعث قوی‌تر شدن و رشد من و او، هر دو، می‌شد کوتاهی کرده بودم. زیرا در من دلسوزی کافی برای اینکه با ترس احمقانه و تنبلی خود مقابله کنم نبود. ولی بهانۀ من دیگر هیچ اهمیتی نداشت، من می‌دیدم که حتی هم اکنون نیز هنوز این زن در تنهائی و افسردگی زندگی سختی را می‌گذراند و دیگر برای برگشتن و کمک به او از دست من هیچ کاری ساخته نبود. 🔸 ⚡مادربزرگم حدود دو سال پیش مرده بود، و تا این فکر از سرم گذشت ناگهان با خود گفتم «من اینجا چکار می‌کنم؟ پس من هم مرده ام!» ناگهان همه چیز منطقی به نظر آمد، مرور زندگی، تونل، نور، همه به نظر طبیعی می‌آمدند. مادر بزرگم دستش را به‌طرف من دراز کرد و گفت: «با من بیا، چیزهای زیادی هست که باید ببینی» ... در حالی که ما در آن باغ قدم می‌زدیم، او از بعضی از اصول و علت‌های آمدن ما به زمین برای من سخن گفت: کمک به یکدیگر؛ نیاز به منجی؛ نیاز به ایمان؛ خوب بودن؛ توبه. او گفت باید از قانون طلایی پیروی کنیم: «با دیگران آن گونه رفتار کنیم که می‌خواهیم با ما رفتار شود» ⚡ناگهان مادر بزرگم دستش را تکان داد و زمین زیر پای ما باز شد. من از آن شکاف به پائین نگریستم و بدنی باند پیچی شده را روی تخت بیمارستان دیدم که دکتر و پرستاران مشغول کار روی آن بودند. مادر بزرگم گفت: «رانل، تو دیگر مانند سابق نخواهی بود. صورت تو (در اثر سوختگی شدید) تغییر کرده و بدنت پر از درد خواهد بود. وقتی که به زمین برگردی، چندین سال را به مداوا و بازپروری خواهی گذراند.» من به او گفتم: «وقتی برگردم؟ تو از من می‌خواهی که برگردم؟» ناگهان فهمیدم که بدن به‌شدت مجروح و سوختۀ روی تخت، بدن من است. من با وحشت پرسیدم: «آیا این بدن من است؟» مادربزرگم جواب داد: «بله ، این بدن توست، تو جراحات دائمی‌شدیدی خواهی داشت». من هراسان بودم و گفتم: «مادربزرگ، من بر نمی‌گردم!». او گفت: «رانل، بچه های تو به تو نیاز دارند». گفتم: «نه، ندارند. برایشان بهتر است که کس دیگری از آن‌ها سرپرستی کند. من نخواهم توانست نیاز آن‌ها را برآورده کنم». گفت: «فقط فرزندانت نیستند، تو کارهای تمام نشدۀ زیادی برای انجام دادن داری». گفتم: «نه، بهتر است اینجا بمانم. من قبول نمی‌کنم که برگردم!» ⚡مادر بزرگم دستش را تکان داد و شکافی جلوی ما باز شد و جوانی از آن میان به‌طرف ما آمد. در ابتدا به نظر می‌آمد که این جوان نمی‌داند چرا آنجا است، ولی با دیدن من ناگهان با حالتی بهت زده به من گفت: «تو چرا اینجا هستی؟» من ساکت ایستادم ولی دیدم که بهت او به تأسف و حزن تبدیل شده و شروع به گریه کرد. من احساس حزن او را حس می‌کردم و از گریۀ او شروع به گریستن کردم و از او پرسیدم: «چه شده؟ چرا گریه می‌کنی؟». او تکرار کرد: «تو چرا اینجایی؟» من ناگهان فهمیدم که اسم او ناتانیل است و او هنوز به زمین نیامده است. او به من گفت که اگر من به زمین باز نگردم، مأموریت او ناقص خواهد ماند. او آینده و مأموریت خود را در زمین به من نشان داد و من فهمیدم که وظیفه دارم که در زندگی او باشم و درهایی را برایش باز کنم و به او دلگرمی داده و کمک کنم. 👇👇