eitaa logo
عرفان شیعی | مباحثات علمی
300 دنبال‌کننده
45 عکس
3 ویدیو
43 فایل
﷽ جامع الكليات کتابیست فشرده شامل اهم مسائل عرفان شیعی است که حاصل زحمت ١۵ ساله‌ی بانو سیده ام‌سلمه بیگم نیریزی (دختر آیت الحق قطب الدین نیریزی) می‌باشد. در این کانال، صوت مباحثات علمی، که بصورت هفتگی (دوشنبه ها ٢ظهر) برگزارشده، بارگذاری میشود 🔸 @Salehy
مشاهده در ایتا
دانلود
هر دو عالم یک فروغ روی اوست ⚡ گفتمت پیدا و پنهان نیز هم (حافظ، غزل ٣۶٣) 🔸
⚡حسن روی تو به یک جلوه که در آینه کرد ⚡این همه نقش در آیینه‌ی اوهام افتاد ⚡این همه عکس مِیْ و نقش نگارین که نمود ⚡یک فروغ رخ ساقیست که در جام افتاد (حافظ، غزل ١١١) 🔸
شعرحافظ- یک فروغ رخ ساقیست که در جام افتاد - امام ساقی فیض الهیست .MP3
7.03M
بسم الله ۴۱ 🔸 ✨عکسِ رویِ تو چو در آینه‌ی جام افتاد ✨عارف از پرتوی مِیْ در طمعِ خام افتاد ✨حُسن روی تو به یک جلوه که در آینه کرد ✨این همه نقش در آئینه‌ی اوهام افتاد ✨این همه عکس مِیْ و نقش مخالف که نمود ✨یک فروغِ رخِ ساقیست که در جام افتاد ✨هر دمش با من دلسوخته لطفی دگرست ✨این گدا بین که چه شایسته انعام افتاد ✨پاک بین، از نظر پاک به مقصود رسید ✨اهول از چشم دوبین در طمع خام افتاد ✨جلوه ای کرد رخش روز ازل زیر نقاب ✨عکسی از پرتو آن بر رخ افکار افتاد ✨زیر شمشیر غمش رقص کنان باید رفت ✨کان که شد کشته او نیک سرانجام افتاد ✨در خم زلف تو آویخت دل ازچاه زنخ ✨آه ازچاه بر آمد و در دام افتاد ✨من زمسجد به خرابات نه خود افتادم ✨اینم از روز ازل حاصل فرجام افتاد ✨چکند کز پی دوران نرود چون پرگار ✨هرکه در دایره گردش ایام افتاد ✨صوفیان جمله حریفند و نظرباز ولی ✨زین میان حافظ دلسوخته بدنام افتاد 🔸 🌸 ديوان حافظ، غزل۱۱۱ 🔸توجه به توحیدولایی: ، واسطه فیض و ساقیِ فیض الهیست، که یک فروغِ رخ آن بر آئینه‌ی جامِ جهان نما افتاد، و این همه نقش آفرینش از نورِ وجهُ اللهی اوست 🔹کانال روح و ریحان | اشعار الهی 🌸 t.me/Elaahy/164 🔸 ✅ کانال عرفان شیعی 🔸 @Shia_erfan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆 وجه عرفانیِ شعر (علیه الرحمة) در سخنرانی رهبر معظم انقلاب اسلامی، (حفظه الله) :‌ 🔸«‌ در مباحث عرفان نظری، که یکی از اصلیترین مباحث عرفان است، در کلمات حافظ فراوان دیده میشود.» ‌ ‌🔻« البته بازهم نمیتوانم خودداری کنم از ابراز تأسف، از اینکه بعضی نویسندگان و اُدبای محققی که از اطلاعی ندارند را به معنای همه خدایی، که ناشی از عدم درک درست مسأله است، تعبیر کرده اند! ». 🔻[ نمونه ای از حقیقت توحید ناب وحدت وجود در کلمات جناب حافظ ] : 👌 عکسِ رویِ تو چو بر آینه‌ی جام افتاد عارف از خنده‌ی مِیْ در طمعِ خام افتاد حُسن روی تو به یک جلوه که در آینه کرد این همه نقش در آئینه‌ی اوهام افتاد این همه عکس مِیْ و نقش مخالف که نمود یک فروغِ رخِ ساقیست که در جام افتاد 🌐 سخنرانی در کنگره بین المللی بزرگداشت حافظ، دانشگاه شیراز، آبان ۱۳۶۷ 📜 متن کامل 🌐 farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3972 🎞 فیلم کامل aparat.com/v/5CcfS 🔸 🔸ویدئو از تویتر درس وعبرت حساب بخش تاریخ سایت Khamenei.ir 🔗 درس و عبرت (@khameneihistory) ⏳نشر ۲۰ مهر ۹۸، روز بزرگداشت 🔸 ✅ کانال عرفان شیعی 🔸 @Shia_erfan
حاجت صحرا نبود آیینه هست ⚡گر نگارستان تماشا می‌کند (سعدی، غزل ٢۴١) 🔸
خلوت گزیده را به تماشا چه حاجت است ⚡چون کوی دوست هست به صحرا چه حاجت است (حافظ، غزل ٣٣) 🔸
بگذار تا دمی چند بر گرد خویش گردیم ⚡عالم به دل نشسته‌ست دل در کجا نشیند (بیدل دهلوی، غزل ١۴٧٢) 🔸
جامع الأحادیث https://hadith.inoor.ir/hadith/344747 شناسه حدیث : ۳۴۴۷۴۷ نشانی : عوالي اللئالي العزيزية في الأحاديث الدينية ج ۴، ص ۷۲ معصوم : پيامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) وَ قَالَ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) : . ⚡ كَمَا تَعِيشُونَ تَمُوتُونَ، ⚡ وَ كَمَا تَمُوتُونَ تُبْعَثُونَ، ⚡ وَ كَمَا تُبْعَثُونَ تُحْشَرُونَ . 🔸
جامع الأحادیث https://hadith.inoor.ir/hadith/91096 شناسه حدیث : ۹۱۰۹۶ نشانی : تهذيب الأحکام ج ۶، ص ۸۵ . معصوم : امام رضا (علیه السلام) . وَ عَنْهُ عَنْ أَبِيهِ أَحْمَدَ بْنِ دَاوُدَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ اَلسِّنْدِيِّ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ إِدْرِيسَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ اَلْحَسَنِ اَلنَّيْسَابُورِيِّ عَنْ أَبِي صَالِحٍ شُعَيْبِ بْنِ عِيسَى قَالَ حَدَّثَنَا صَالِحُ بْنُ مُحَمَّدٍ اَلْهَمْدَانِيُّ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ إِسْحَاقَ اَلنَّهَاوَنْدِيِّ قَالَ قَالَ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : . ⚡ «مَنْ زَارَنِي عَلَى بُعْدِ دَارِي وَ مَزَارِي أَتَيْتُهُ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ فِي ثَلاَثَةِ مَوَاطِنَ حَتَّى أُخَلِّصَهُ مِنْ أَهْوَالِهَا إِذَا تَطَايَرَتِ اَلْكُتُبُ يَمِيناً وَ شِمَالاً وَ عِنْدَ اَلصِّرَاطِ وَ [عند] اَلْمِيزَانِ» 🔸
جامع الأحادیث https://hadith.inoor.ir/hadith/180183 . شناسه حدیث : ۱۸۰۱۸۳ نشانی : تفصیل وسائل الشیعة إلی تحصیل مسائل الشریعة ج ۱۴، ص ۵۵۸ . وَ عَنِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ إِبْرَاهِيمَ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ هِشَامٍ اَلْمُؤَدِّبِ وَ عَلِيِّ بْنِ عَبْدِ اَللَّهِ اَلْوَرَّاقِ جَمِيعاً عَنْ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَبْدِ اَلسَّلاَمِ بْنِ صَالِحٍ اَلْهَرَوِيِّ فِي حَدِيثِ دِعْبِلٍ أَنَّ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ لَهُ: . ⚡ لاَ تَنْقَضِي اَلْأَيَّامُ وَ اَللَّيَالِي حَتَّى تَصِيرَ طُوسُ مُخْتَلَفَ شِيعَتِي وَ زُوَّارِي أَلاَ فَمَنْ زَارَنِي فِي غُرْبَتِي بِطُوسَ ، كَانَ مَعِي فِي دَرَجَتِي يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ مَغْفُوراً لَهُ. 🔸
جامع الأحادیث https://hadith.inoor.ir/hadith/286043 شناسه حدیث : ۲۸۶۰۴۳ نشانی : بحار الأنوار، ج ۹۷، ص ۱۴۲ مل، [كامل الزيارات] ، أَبِي وَ اَلْكُلَيْنِيُّ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ إِدْرِيسَ عَمَّنْ ذَكَرَهُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ رَفَعَهُ قَالَ . قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) : . ⚡ يَا عَلِيُّ مَنْ زَارَنِي فِي حَيَاتِي أَوْ بَعْدَ مَوْتِي أَوْ زَارَكَ فِي حَيَاتِكَ أَوْ بَعْدَ مَوْتِكَ أَوْ زَارَ اِبْنَيْكَ فِي حَيَاتِهِمَا أَوْ بَعْدَ مَوْتِهِمَا ضَمِنْتُ لَهُ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ أَنْ أُخَلِّصَهُ مِنْ أَهْوَالِهَا وَ شَدَائِدِهَا حَتَّى أُصَيِّرَهُ مَعِي فِي دَرَجَتِي. 🔸
جامع الأحادیث https://hadith.inoor.ir/hadith/73039 . شناسه حدیث : ۷۳۰۳۹ نشانی : غرر الأخبار و درر الآثار في مناقب أبي الائمة الأطهار علي (علیه السلام)، ج ۱، ص ۱۳۲ . و قال (صلّى اللّه عليه و آله) : . ⚡ «حبّي و حبّ أهل بيتي ينفع عند الموت، و في القبر، و يوم القيامة ، و عند الأهوال العظام، و في النشر، و عند الميزان، و عند الحساب». 🔸
جامع الأحادیث https://hadith.inoor.ir/hadith/108609 . شناسه حدیث : ۱۰۸۶۰۹ نشانی : الکافي ج ۳، ص ۲۴۲ . مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَبْدِ اَلرَّحْمَنِ بْنِ حَمَّادٍ عَنْ عَمْرِو بْنِ يَزِيدَ قَالَ: . قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) : إِنِّي سَمِعْتُكَ وَ أَنْتَ تَقُولُ «كُلُّ شِيعَتِنَا فِي اَلْجَنَّةِ عَلَى مَا كَانَ فِيهِمْ» . قَالَ صَدَقْتُكَ، كُلُّهُمْ وَ اَللَّهِ فِي اَلْجَنَّةِ . قَالَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنَّ اَلذُّنُوبَ كَثِيرَةٌ كِبَارٌ . فَقَالَ أَمَّا فِي اَلْقِيَامَةِ فَكُلُّكُمْ فِي اَلْجَنَّةِ بِشَفَاعَةِ اَلنَّبِيِّ اَلْمُطَاعِ أَوْ وَصِيِّ اَلنَّبِيِّ، ⚡ وَ لَكِنِّي وَ اَللَّهِ أَتَخَوَّفُ عَلَيْكُمْ فِي اَلْبَرْزَخِ . قُلْتُ وَ مَا اَلْبَرْزَخُ؟ . قَالَ اَلْقَبْرُ مُنْذُ حِينِ مَوْتِهِ إِلَى يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ . 🔸
عکس هر رازی که در دل بگذرد آید پدید ⚡حوضهٔ آئینه‌ی کردار تو از فرط صفا (وحشی بافقی) 🔸
جامع الأحادیث https://hadith.inoor.ir/hadith/310661 شناسه حدیث : ۳۱۰۶۶۱ نشانی : التوحيد ج ۱، ص ۴۰۷ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ زِيَادِ بْنِ جَعْفَرٍ اَلْهَمَدَانِيُّ رَضِيَ اَللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ بْنِ هَاشِمٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي عُمَيْرٍ قَالَ سَمِعْتُ مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: لاَ يُخَلِّدُ اَللَّهُ فِي اَلنَّارِ إِلاَّ أَهْلَ اَلْكُفْرِ وَ اَلْجُحُودِ وَ أَهْلَ اَلضَّلاَلِ وَ اَلشِّرْكِ وَ مَنِ اِجْتَنَبَ اَلْكَبَائِرَ مِنَ اَلْمُؤْمِنِينَ لَمْ يُسْأَلْ عَنِ اَلصَّغَائِرِ قَالَ اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى - إِنْ تَجْتَنِبُوا كَبٰائِرَ مٰا تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَيِّئٰاتِكُمْ وَ نُدْخِلْكُمْ مُدْخَلاً كَرِيماً قَالَ فَقُلْتُ لَهُ يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ فَالشَّفَاعَةُ لِمَنْ تَجِبُ مِنَ اَلْمُذْنِبِينَ؟ قَالَ حَدَّثَنِي أَبِي عَنْ آبَائِهِ عَنْ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ سَمِعْتُ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يَقُولُ: إِنَّمَا شَفَاعَتِي لِأَهْلِ اَلْكَبَائِرِ مِنْ أُمَّتِي فَأَمَّا اَلْمُحْسِنُونَ مِنْهُمْ فَمَا عَلَيْهِمْ مِنْ سَبِيلٍ قَالَ اِبْنُ أَبِي عُمَيْرٍ فَقُلْتُ لَهُ يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ فَكَيْفَ تَكُونُ اَلشَّفَاعَةُ لِأَهْلِ اَلْكَبَائِرِ وَ اَللَّهُ تَعَالَى ذِكْرُهُ يَقُولُ - وَ لاٰ يَشْفَعُونَ إِلاّٰ لِمَنِ اِرْتَضىٰ وَ هُمْ مِنْ خَشْيَتِهِ مُشْفِقُونَ وَ مَنْ يَرْتَكِبُ اَلْكَبَائِرَ لاَ يَكُونُ مُرْتَضًى فَقَالَ يَا أَبَا أَحْمَدَ مَا مِنْ مُؤْمِنٍ يَرْتَكِبُ ذَنْباً إِلاَّ سَاءَهُ ذَلِكَ وَ نَدِمَ عَلَيْهِ وَ قَدْ قَالَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ كَفَى بِالنَّدَمِ تَوْبَةً وَ قَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: ⚡ وَ مَنْ سَرَّتْهُ حَسَنَتُهُ وَ سَاءَتْهُ سَيِّئَتُهُ فَهُوَ مُؤْمِنٌ فَمَنْ لَمْ يَنْدَمْ عَلَى ذَنْبٍ يَرْتَكِبُهُ فَلَيْسَ بِمُؤْمِنٍ وَ لَمْ تَجِبْ لَهُ اَلشَّفَاعَةُ وَ كَانَ ظَالِماً وَ اَللَّهُ تَعَالَى ذِكْرُهُ يَقُولُ - مٰا لِلظّٰالِمِينَ مِنْ حَمِيمٍ وَ لاٰ شَفِيعٍ يُطٰاعُ فَقُلْتُ لَهُ يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ وَ كَيْفَ لاَ يَكُونُ مُؤْمِناً مَنْ لَمْ يَنْدَمْ عَلَى ذَنْبٍ يَرْتَكِبُهُ؟ فَقَالَ يَا أَبَا أَحْمَدَ مَا مِنْ أَحَدٍ يَرْتَكِبُ كَبِيرَةً مِنَ اَلْمَعَاصِي وَ هُوَ يَعْلَمُ أَنَّهُ سَيُعَاقَبُ عَلَيْهَا إِلاَّ نَدِمَ عَلَى مَا اِرْتَكَبَ وَ مَتَى نَدِمَ كَانَ تَائِباً مُسْتَحِقّاً لِلشَّفَاعَةِ وَ مَتَى لَمْ يَنْدَمْ عَلَيْهَا كَانَ مُصِرّاً وَ اَلْمُصِرُّ لاَ يُغْفَرُ لَهُ لِأَنَّهُ غَيْرُ مُؤْمِنٍ بِعُقُوبَةِ مَا اِرْتَكَبَ وَ لَوْ كَانَ مُؤْمِناً بِالْعُقُوبَةِ لَنَدِمَ وَ قَدْ قَالَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: لاَ كَبِيرَةَ مَعَ اَلاِسْتِغْفَارِ وَ لاَ صَغِيرَةَ مَعَ اَلْإِصْرَارِ وَ أَمَّا قَوْلُ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لاٰ يَشْفَعُونَ إِلاّٰ لِمَنِ اِرْتَضىٰ فَإِنَّهُمْ لاَ يَشْفَعُونَ إِلاَّ لِمَنِ اِرْتَضَى اَللَّهُ دِينَهُ وَ اَلدِّينُ اَلْإِقْرَارُ بِالْجَزَاءِ عَلَى اَلْحَسَنَاتِ وَ اَلسَّيِّئَاتِ فَمَنِ اِرْتَضَى اَللَّهُ دِينَهُ نَدِمَ عَلَى مَا اِرْتَكَبَهُ مِنَ اَلذُّنُوبِ لِمَعْرِفَتِهِ بِعَاقِبَتِهِ فِي اَلْقِيَامَةِ . 🔸
🔻سوره مطففین (آیات ۱۴و١۵) ⚡كَلَّا بَلْ رَانَ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ مَا كَانُوا يَكْسِبُونَ (١٤) ⚡كَلَّآ إِنَّهُمْ عَنْ رَبِّهِمْ يَوْمَئِذٍ لَمَحْجُوبُونَ (١٥) 🔸 🔻 سوره اسراء (آیه ۷۲) ⚡وَمَنْ كَانَ فِي هَٰذِهِٓ أَعْمَىٰ فَهُوَ فِي الْآخِرَةِ أَعْمَىٰ وَأَضَلُّ سَبِيلًا (٧٢) 🔸 سوره قیامه (آیات ۲۲و٢٣) ⚡وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ نَاضِرَةٌ (٢٢) ⚡إِلَىٰ رَبِّهَا نَاظِرَةٌ (٢٣) 🔸
عرفان شیعی | مباحثات علمی
🔸 الصمد به معنای اول (معنای نفسیِ الصمد) 🔸  [بحارالانوار - مجلد ۳، صفحه ۲۲۰]  ید، التوحید مع،
. 🔻 سُئِلَ عَنِ الصَّمَدِ؟ ⚡ فَقَالَ: الصَّمَدُ الَّذِی لَا جَوْفَ لَهُ. hadith.inoor.ir/hadith/310208 🔸 🔻فَقُلْتُ مَا الصَّمَدُ؟ ⚡ فَقَالَ: الَّذِی لَیْسَ بِمُجَوَّفٍ. hadith.inoor.ir/hadith/310209 🔸 🔻قَالَ: ⚡ اَلصَّمَدُ اَلَّذِي لاَ جَوْفَ لَهُ وَ اَلصَّمَدُ اَلَّذِي بِهِ اِنْتَهَى سُؤْدَدُهُ وَ اَلصَّمَدُ اَلَّذِي لاَ يَأْكُلُ وَ لاَ يَشْرَبُ وَ اَلصَّمَدُ اَلَّذِي لاَ يَنَامُ وَ اَلصَّمَدُ اَلَّذِي لَمْ يَزَلْ وَ لاَ يَزَالُ. hadith.inoor.ir/hadith/371415 🔸
🔻سوره نساء (آیه ۷۹) ⚡ مَآ أَصَابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ ⚡وَمَآ أَصَابَكَ مِنْ سَيِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِكَ وَأَرْسَلْنَاكَ لِلنَّاسِ رَسُولًا وَكَفَىٰ بِاللَّهِ شَهِيدًا (٧٩) 🔸
در این مشهد که انوار تجلّى‌ است‌ سخن دارم ولى ناگفتن اولى‌ است‌ اگر خواهی که بینی چشمهٔ خوُر تو را حاجت فتد با جسمِ دیگر چو چشمِ سر ندارد طاقتِ تاب توانْ خورشیدِ تابان دید در آب از او چون روشنی کمتر نماید در ادراکِ تو حالی می‌فزاید عدم، آیینهٔ هستی است مطلق کز او پیداست عکسِ تابشِ حق عدم چون گشت هستی را مقابل در او عکسی شد اندر حال حاصل شد آن وحدت از این کثرت پدیدار یکی را چون شمردی، گشت بسیار عدد گرچه یکی دارد بَدایت ولیکن نَبْوَدش هرگز نهایت عدم در ذاتِ خود چون بود صافی از او در ظاهر آمد گنجِ مخفی حدیثِ «کُنتُ کَنزا» رو فرو خوان که تا پیدا ببینی گنجِ پنهان ⚡عدم، آیینه؛ عالم، عکس؛ و انسان‌ ⚡چو چشمِ عکس، در وی شخص، پنهانتو چشمِ عکسی و او نورِ دیده است ⚡به دیده، دیده را دیده که دیده است جهان انسان شد و انسان جهانی از این پاکیزه‌تر نَبْوَد بیانی چو نیکو بنگری در اصل این کار هم او بیننده، هم دیده است و دیدار حدیثِ قدسی این معنی بیان کرد «فَبِی یَسْمَع وَبِی یُبْصِر» عیان کرد ⚡جهان را سر به سر آیینه‌ای دان ⚡به هر یک ذره‌ای صد مِهرِ تابان اگر یک قطره را دل بر شکافی برون آید از آن صد بحرِ صافی به هر جزوی ز خاک ار بنگری راست هزاران آدم اندر وی هویداست به اعضا پشه‌ای همچُند پیل است در اسما، قطره‌ای مانندِ نیل است درونِ حبه‌ای صد خرمن آمد جهانی در دلِ یک ارزن آمد به پرِّ پشه‌ای در جای جانی درونِ نقطهٔ چشم، آسمانی بدان خُردی که آمد حبهٔ دل خداوندِ دو عالم راست منزل در او در جمع گشته هر دو عالم گهی ابلیس گردد گاه آدم ببین عالم همه در هم سرشته مَلَک در دیو و دیو اندر فرشته همه با هم به هم چون دانه و بَرّ ز کافر مؤمن و مؤمن ز کافر به هم جمع آمده در نقطهٔ حال همه دورِ زمان، روز و مه و سال ازل عینِ ابد افتاده با هم نزولِ عیسیِ و ایجادِ آدم ز هر یک نقطه زین دوُرِ مسلسل هزاران شکل می‌گردد مُشَکَّل ز هر یک نقطه، دوُری گشته دایر هم او مرکز، هم او در دوُرِ، سایر اگر یک ذره را برگیری از جای خَلَل یابد همه عالم سراپای همه سرگشته و یک جزو از ایشان برون ننهاده پای از حدِّ امکان تعَیُّن هر یکی را کرده محبوس به جزویّت ز کلّی گشته مأیوس تو گویی دائما در سیر و حبس‌اند که پیوسته میانِ خَلع و لَبس‌اند همه در جنبش و دائم در آرام نه آغازِ یکی پیدا، نه انجام همه از ذاتِ خود پیوسته آگاه وز آنجا راه برده تا به درگاه به زیرِ پردهٔ هر ذره پنهان جمالِ جانفزایِ روی جانان (شیخ محمود شبستری، گلشن راز، بخش ۸) 🔸
تا خیال روی خوبش دیده ام در آینه ⚡روز و شب دارم ز عشقش در برابر آینه ⚡روی او آئینهٔ گیتی نمای جان ماست ⚡جان ما آئینه ای جانانه بنگر آینه ⚡صورتی در آینه بنموده تمثالش عیان ⚡شد ز عکس نور آن معنی مصور آینه ⚡گر بود آئینه روشن روی بنماید تو را ⚡ور نه رویش کی نماید در مکدر آینه ⚡عشقِ او شمع است و جانم آینه وین رمز ما ⚡عشقبازان را بود روشن منور آینه ⚡من دلی دارم چو آئینه منیر و با صفا ⚡آفتاب مهر رویش تافته بر آینه ⚡برنداری آینه از پیش رویت یک زمان ⚡همچو سید گر ببینی روی خود در آینه (شاه نعمت‌الله ولی، غزل ١٣٩٧) 🔸
🔸کتاب ریاض السیاحة، ص٣۴٨ و ٣۴٩ 🔻حدیقه دوم / گلستان اول، در باز نمودن مملکت خراسان‏ / (مشهد مقدس) / گفتار در اصطلاح صوفیه در انسان کامل‏: 🔸 🔸پوشیده نماند که انسان کامل را به اسامى مختلفه مى‏خوانند و از هر وجهى و مناسبتى مسمى به اسمى مى‏نمایند من‏جمله: 🔻انسان کامل را جبرئیل و میکائیل و اسرافیل و عزرائیل مى‏گویند، جبرئیل ازآن‏جهت که از عالم حقایق و دقایق خبر مى‏دهد. میکائیل از براى آن مى‏گویند که از معارف و مکارم بطالبان رزق‏بخش است، و اسرافیل بدین سبب مى‏گویند که از معاد و بازگشت، مریدان را آگاه مى‏فرماید، عزرائیل به علت آن مى‏گویند که قتل نفس اماره مریدان مى‏نماید قطب وقتست او و اسرافیل جان‏ مرده سازد زنده سازد در زمان‏ گر سرافیلش بخوانى تو بجاست‏ جبرئیلش گر بگوئى هم رواست‏ اوست میکائیل ارزاق حضور اوست عزرائیل نفس پرشرور آدم کل است و مسجود ملک‏ غایت ایجاد و مقصود فلک‏ 🔻آدمش مى‏گویند زیرا که معلم طالبان راه هدایت است، نوحش مى‏گویند: براى آنکه نجات‏دهنده از طوفان بلاء است، ابراهیم مى‏گویند زیرا که از نار هستى گذشته و نمرود خواهش را کشته و خلیل حضرت حق جلّ‌شأنه گشته است، 🔻موسى مى‏گویند براى آنکه فرعون هستى را به نیل نیستى غرق نموده، و در طور قرب اله مناجات مى‏کند، خضر مى‏گویند بجهت آنکه از آب حیوانِ «علم لدنى» خورده و به حیات جاودانى پى برده، 🔻داود مى‏گویند زیرا که جالوت هستى را کشته و خلیفه خدا گشته، لقمان نیز مى‏گویند زیرا که حکیم الهى و به حقیقت اشیاء او را کمال آگاهى است، 🔻 افلاطون نیز مى‏گویند زیرا که طبیب نفوس است، و در شناختن علل و امراض باطنى مانند جالینوس، 🔻سلیمان نیز گویند زیرا که زبان مرغان مى‏داند یعنى مطلع بر احوال مریدانست و به طیورِ حواس ظاهرى و باطنى خود حکمران، 🔻عیساى زمان نیز مى‏نامند براى آنکه دل‌هاى‏ مرده را زنده مى‏سازد و دجالِ اعورِ آمال را برمى‏اندازد، 🔻و مهدى و هادى نیز مى‏گویند چنانکه مولوى گفته: هادى و مهدى وی‌است اى راه‏جو هم به پنهان هم نشسته روبرو 🔻اسکندر نیز مى‏گویند زیرا که سدّ یاجوج و مأجوجِ خطرات نفسانى و خطوات شیطانى مریدان را مى‏بندد، 🔻و سیمرغ نیز مى‏گویند بدان جهت که در پس قافِ قالب، مخفى است، 🔻سواد اعظم و بحر محیط نیز مى‏گویند براى آنکه هر طالب که خود را بدان مى‏رساند او را از آلودگى پاک مى‏گرداند، 🔻یوسف نیز مى‏گویند جهت آنکه در مصرِ ولایت عزیز است، 🔻آفتاب نیز مى‏گویند زیرا که پرتو شفقت بر هرکس مى‏اندازد، ابر و سحاب نیز مى‏گویند براى آنکه طالبان را از معارف سیراب مى‏سازد، ترسا نیز گویند براى آنکه مجرد و آزاد است، 🔻مرآت و آینه نیز گویند از جهت آنکه هرکس به وى مقابل مى‏شود اگر متقى است نیک مشاهده مى‏نماید، و اگر شقى است زشت ملاحظه مى‏کند، کما قال المولوى: گفت من آئینه‏ام مصقولِ دوست‏ تُرک و روم و هندو آن بیند که اوست‏ 🔻پیر مى‏فروش و ساقى نیز مى‏گویند زیرا که نشئه‏بخش طالبان است، 🔻مطرب نیز گویند زیرا که بر سالکان طریق طرب و فرح مى‏بخشد، درویش و صوفى و مرشد و شیخ و مؤمن ممتحن و محسن و عارف و معشوق و عزیز و کامل و پادشاه نیز مى‏گویند، 🔻و غیر از این‏ها که مذکور گشت نیز به اسامى بسیار و نام‌هاى بی‌شمار، انسان کامل را به رمز و کنایه و استعاره مى‏خوانند. گفتمش پوشیده بهتر سِرِّ یار خود تو در ضمن حکایت گوش دار خوش‏تر آن باشد که سرّ دلبران‏ گفته آید در حدیث دیگران‏ 🔸
12 جامع الکلیات -اتمام بیان اول -نسبت خدا با عالم ازطریق نسبت خدا با علم ذاتی در انسان -اتحاد علمی -درحقیقت علم خداوند -ص۴۷.mp3
49.63M
🔸 جلسه ١٢ 📌 شرح جامع الکلیات 🔻اتمام بیان اول - در تحقیق معنی لاهوت: - انسان به‌منزله دیده و چشم عالم هستی، و خدای سبحان نور دیده و نور عالم هستی - نسبت خداوند با عالم از طریق نسبت خداوند با علم ذاتی منکشف شده در انسان - اتحاد علم و عالم و معلوم و عالَم - درحقیقت علم خداوند - محدوده درس: تا سر صفحه ۴٧ 🔸 🔸مستندات مورد اشاره جلسه ١٢👇 🌐 eitaa.com/shia_erfan/276 🔸 ✅ کانال عرفان شیعی 🔸 @Shia_erfan
🔸 و مستندات مطالب مورد اشاره در صوت جلسه ١٢ :
عدم، آیینه؛ عالم، عکس؛ و انسان‌ ⚡چو چشمِ عکس، در وی شخص، پنهان ⚡تو چشمِ عکسی و او نورِ دیده است ⚡به دیده، دیده را دیده که دیده است؟! (شیخ محمود شبستری، گلشن راز، بخش ۸) 🔸