May 11
May 11
بسم الله الرحمن الرحیم
🔮 ما بر آنیم که الگوی جدیدی از تبلیغ بینالملل تشیع ارائه دهیم...
🌎 تبلیغ جهانی اسلام همزمان با ظهور اسلام آغاز شد، لکن نشر حقایق و معارف اسلامی همواره با مشکلات و محدودیتهایی همراه بوده است.
🌎 در سدههای اخیر، مبلغان شیعی همواره تلاش خود را برای نشر معارف قرآن و اهل بیت و تقویت جوامع شیعی بهکار گرفتهاند، اما بیشک این تلاشها همانند دیگر فعالیتهای بشری به آسیبشناسی و بهروزرسانی قالبها و روشها نیازمند است.
🌎 مؤسسه اطلس جامعه شیعی در سال ۱۳۹۹ توسط جمعی از طلاب حوزه علمیه قم بهعنوان یک نهاد مستقل تأسیس شد. در ماههای منتهی به تأسیس، ما ضمن بررسی مناطق مختلف جهان، پژوهش درباره مراکز شیعی سرتاسر جهان و گفتگو و مشورت با بیش از صد چهره فعال در سطوح مختلف مدیریتی و تبلیغی، به آسیبشناسی تبلیغ بینالملل پرداختیم.
🌕 نتیجه این پژوهشها این بود که مهمترین علل ناکارآمدی تبلیغ بینالملل سه چیز است:
🔻 عدم ثبت تجارب مبلغان و بیتوجهی به آنها در تصمیمسازیها و برنامهریزیها؛
🔻 عدم تناسب فعالیتهای تبلیغی با نیازهای جوامع هدف؛
🔻 عدم توجه به آمارهای جمعیتی، پراکندگیهای قومی-مذهبی و دهها شاخص دیگر برای مدیریت بهینه منابع.
🔮 در گام بعد، پروژههایی را برای رفع این کاستیها، تسهیل ارتباط شیعیان و مراکز شیعی با یکدیگر، افزایش کیفیت تبلیغ بینالملل تشیع و روزآمدسازی ذهنیت فعالان این حوزه تعریف کردیم و بر آن شدیم تا با همکاری فعالان حوزه بینالملل (فرهیختگان حوزوی و غیرحوزوی) این پروژهها را بهپیش ببریم.
🌐 وبسایت ما
👈مؤسسه اطلس شيعه
💐با عرض خالصترین تحیتها به ساحت قدس منجی عالم بشریت، حضرت مولی الموالی، حجتبنالحسن ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداء،
و با سلام به پیشگاه شما مخاطبان عزیز💐
بدین وسیله آغاز فعالیت مؤسسه اطلس جامعه شیعی در بستر پیامرسان ایتا را اعلان مینماییم.
🔅الهی چنان کُن سرانجامِ کار
🔅تو خشنود باشی و ما رستگار
👈مؤسسه اطلس شيعه
✳️ آنچه در کانال خواهد آمد...
🔺اطلاعاتی درباره پروژههای مؤسسه، اهداف و روند پیشرفت آنها؛
🔺نکتههایی از سیره تبلیغی بزرگان و نامداران تبلیغ تشیع در کشورهای غیراسلامی؛
🔺اطلاعات لازم درباره دورههای آموزشی و تربیتی مؤسسه، زمان و شرایط ثبتنام و مزایای آنها؛
🔺اطلاعاتی درباره مراکز شیعی و شیعیان در اقصینقاط جهان؛
🔺اطلاعاتی درباره دورههای شیعهشناسی در دانشگاههای و آکادمیهای کشورها؛
🔺و...
👈مؤسسه اطلس شيعه
🔰آیتالله بروجرودی؛ احیاگر تبلیغ منسجم و ساختارمند در کشورهای غیراسلامی در جهان معاصر (۱)
🔅از اقدامات بزرگ آیتالله بروجردی، اعزام نمایندگان ثابت و دائمی به برخی کشورهای جهان، برای رسیدگی به امور شیعیان و پاسخگویی به مسائل شرعی آنان بود.
🔅مراجع سلف به این نوع اقدامات توجه چندانی نمیکردند؛ مثلاً گرچه آیتالله سیدابوالحسن اصفهانی نمایندگانی را به مناطق شیعهنشین هندوستان، مَسقط و زنگبار گسیل داشت، اما اعزام آنان موقت و به مناسبتهای خاص بود، درحالیکه برنامههای آیتالله بروجردی بلندمدت و ساختاری بود. هرچند ایشان در محیطی سنتی و مذهبی رشد و نمو یافته بود، فردی باتدبیر و آگاه از مسائل جهانی بود و این خصوصیت، از وی شخصیتی واقعبین و آیندهنگر ساخته بود. او آیندۀ مذهب تشیع و حوزۀ علمیه را در تعامل با مناسبات جهانی تعریف میکرد.
🔅وی بهخوبی بر این نکته واقف بود که لازمۀ ارتباط و تماس با سایر ملل جهان، مجهز شدن به ابزار، علوم و زبان ملل است، و برای این منظور طلاب سطوح عالی را به یادگیری زبان و دانشهای روز در کنار دروس حوزوی تشویق میکرد.
🔅گروهی از طلاب حوزۀ علمیۀ قم، به تشویق آیتالله بروجردی تعطیلات چندین تابستان را برای تحصیل دروس غیرحوزوی و زبان انگلیسی در تهران سپری میکردهاند.
🔅علامه کرباسچیان، از نوگرایان عرصۀ آموزش دینی که با تأسیس «مدرسۀ علوی» و آموزش برخی رشتههای علمی از پیشگامان این حوزه بود، ارتباطی تنگاتنگ با آیتالله بروجردی داشت و از آموزش طلاب در مدرسهاش استقبال میکرد.
#افاده_تبلیغی
👈مؤسسه اطلس شيعه
✳️ پروژههای اطلس
🔰تاریخ شفاهی تبلیغ بینالملل
🔸دستاندرکاران مؤسسه اطلس جامعه شیعی، از سال 1397 با انگیزه رسیدن به بینشی صحیح از فضای تبلیغ و نشر جهانی معارف اهل البیت، تا کنون با بیش از 200 چهره شناخته شده در این حوزه به گفتوگو نشستهاند.
🔹از مهمترین یافتههای این جلسات این بود که تجارب ارزشمند چهرههای شاخص و اثرگذار عرصه تبلیغ جهانی تاکنون بهصورت تخصصی و مدون، ثبت و ضبط نشده است.
🔸در ادامه با انجام پژوهشهایی پیرامون روشهای روز تجربهنگاری و تاریخ شفاهی، بر آن شدیم تا به تفکیک مناطقی که مبلغان بینالملل در آن حضور داشتهاند، در قالب مصاحبههای تصویری و صوتی، تجارب و گزارشهای چهرههای پیشکسوت در این عرصه را جمعآوری کنیم.
🔹از اقتضائات تاریخنگاری این است که مصاحبهکنندگان، بدون درنظر گرفتن چارچوبهای فکری و عقیدتی و سیاسی خود، با شخصیتهای گوناگون به مصاحبه بنشیند، و درنهایت بدون اعمال سلیقه و با امانتداری، دیدگاههای مصاحبهشونده را ارائه کنند.
🔸مؤسسه اطلس جامعه شیعی، با در نظر داشتن ملاحظات اخلاقی و حرفهای و کسب رضایت مصاحبه شونده، نسبت به انتشار محتوای جلسات تاریخ شفاهی جهت مخاطب عام، یا برای گروه خاصی از مخاطبان، به صورت صوتی، تصویری یا مکتوب اقدام خواهد کرد،تا به اندازه خود بتواند با انتقال تجریبات نسلهای گذشته به مبلغین و کنشگران تازه نفس و آیندگان، قدمی در راه افزایش بینش و مهارتهای آنان برداشته و از تکرار اشتباهات جلوگيری نماید.
#پروژههای_ما
👈مؤسسه اطلس شيعه
✳️ دین در اروپا
براساس پژوهشی که مرکز تحقیقاتی پیو (Center Research Pew) در سالهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸، بر روی قریب به ۵۶ هزار فرد بالغ از ۳۴ کشور اروپایی انجام داده است، مردم این کشورها تفاوتهای بسیاری در مسائل مرتبط با دین، اقلیتهای مذهبی و مسائل اجتماعی دارند:
🔻مردم اروپای شرقی و مرکزی نسبت به اروپای غربی، باورهای مذهبی عمیقتری دارند و اقلیتهای مذهبی را کمتر میپذیرند:
📌درحالیکه حدود ۵۰ درصد از مردم کشورهای اروپای غربی، مسلمانان و یهودیان را بهعنوان اقلیتهای مذهبی در خانواده و جامعه خود میپذیرند، میزان پذیرش این اقلیتها در کشورهای اروپای شرقی و مرکزی، کمتر از ۵۰ درصد، و در برخی کشورها کمتر از ۲۰ درصد است!
📌بیشتر مردم کشورهای اروپای مرکزی و شرقی، مسیحی بودن را جزء مهمی از هویت ملی خود میدانند، اما اکثر مردم اروپای غربی احساس نمیکنند که مذهب بخش مهمی از هویت ملی آنهاست.
📌میزان اعتقاد به خدا در میان شهروندان کشورهای اروپای غربی از مردم اروپای مرکزی و شرقی به وضوح کمتر است.
📌میزان پذیرش سقط جنین و ازدواج همجنسگرایان در کشورهای غربی بهصورت چشمگیری بیشتر از کشورهای شرقی و مرکزی اروپاست (بیش از ۶۰ درصد مردم کشورهای اروپای غربی با هر دو مسأله موافقاند، اما میزان مخالفان در کشورهای شرقی بیش از ۵۰ درصد، و در برخی از آنها بیش از ۸۰ درصد است).
📍برای مشاهده درصد دقیق آمارها و آگاهی از استثناها، به منبع خبر مراجعه کنید.
#مطالعات_منطقهای
👈مؤسسه اطلس شيعه
📚آیندهپژوهی تبلیغ دین
تغییرات آنی، سریع، گسترده و پارادایمیک در جهان امروز باعث شده است که نگاه به آینده برای نظام تبلیغ دین، نهتنها ابتکار عملی ویژه، بلکه ضرورتی راهبردی و اغماضناپذیر باشد.
گام اول در آیندهنگری نظام تبلیغ دین، مطالعه برای طرح مدل مفهومی آیندهپژوهی نظام تبلیغ دین است، که این مهم در کتاب آیندهپژوهی تبلیغ دین، نوشتۀ احمد کوهی، صورت گرفته است.
📌این کتاب در پنج فصل تدوین شده است:
🔺در فصل اول به ارائۀ کلیات و مفاهیم اساسی پرداخته شده است.
🔺نویسنده در فصل دوم به ادبیات نظری آیندهپژوهی پرداخته است.
🔺فصل سوم به معرفی تبلیغ دین میپردازد و مباحثی متعددی را ذیل این عنوان ارائه میکند.
🔺در فصل چهارم که مهمترین بخش کتاب است، نویسنده به طرح الگوی مفهومی آیندهپژوهی تبلیغ دین پرداخته است.
🔺نتیجهگیری و اولویتگذاری بخشهای مختلف تبلیغ دین، فصل پنجم این کتاب را تشکل داده است.
🔅منبع: کتاب آیندهپژوهی تبلیغ دین (مدل مفهومی)
#کتاب_و_مقاله
👈مؤسسه اطلس شيعه
✳️معرفی نهادهای بینالمللی
🔰سازمان حوزههای علمیه
این سازمان در سال ۱۳۷۰، به دستور مقام معظم رهبری تأسیس شد و تاکنون دهها مدرسۀ دینی و مرکز علمی آکادمیک (دبیرستان و دانشگاه) را در بیش از ۴۵ کشور جهان تأسیس کرده است.
🔺عدم معرفی مدارس علمیه
با توجه به حساسیت ویژه روی عنوان «شیعه» و «حوزههای علمیۀ شیعه» و امکان سوءاستفادۀ برخی افراد و سازمانها، معرفی دقیق این مراکز امکانپذیر نیست. ازاینرو در ادامه تنها به برخی از این مراکز، در حد بسیار مختصر اشاره خواهیم کرد.
🔻آشنایی با برخی حوزههای علمیۀ خارج از کشور:
1. حوزۀ علمیه آذربایجان
در کشور آذربایجان چندین مرکز برای تعلیم علوم دینی و معارف اهلبیت وجود دارد. طلاب پس از سه سال تحصیل در مدارس علمیۀ این کشور، میتوانند برای ادامۀ تحصیل به ایران اعزام شوند.
2. حوزۀ علمیۀ هند
در شهر «لکنهو» (از بزرگترین شهرهای علمی هند) یک مدرسۀ علمیۀ شیعی وجود دارد که مرکز جهانی علوم اسلامی آن را اداره میکند.
3. حوزۀ علمیۀ پاکستان
در دو شهر «بلتستان» و «گلگت» چند مدرسۀ علمیۀ شیعی وجود دارد. در شهر «کویته» مدرسۀ امام صادق قرار دارد که در سال ۱۳۵۸ به دستور رهبر کبیر انقلاب، حضرت امام خمینی، ساخته شد. از دیگر مراکز شیعی این کشور میتوان به مدرسۀ شهید عارف حسینی اشاره کرد.
4. حوزۀ علمیۀ افغانستان
مدارس علمیۀ شیعی کشور افغانستان بیشتر در شهرهای «کابل»، «غور» و «پنجاب غربی» قرار دارند.
5. حوزۀ علمیۀ ازبکستان
در مدرسۀ علمیۀ سمرقندی و مدرسۀ دینی شیعیان، از مدارس علمیۀ شهر «سمرقند»، خواهران و برادران طلبه به تحصیل مشغولاند.
6. دیگر کشورهای جهان
از ديگر کشورهايی که مراکز علمی و مدارس علمیۀ شيعی در آنها تأسيس شده است، میتوان به مصر، بحرين، چين، گرجستان، سريلانکا، غنا، سيرالئون، نيجريه، تانزانيا، آلبانی، لندن، اندونزی و بوسنی اشاره کرد.
به توفیق الهی و با مساعدت و همکاری جمهوری اسلامی ایران، بهويژه با عنايات خاص مقام معظم رهبری، تاکنون مراکز علمی و حوزوی متعددی در کشورهای مختلف جهان تأسيس شدهاند که هدف آنها معرفی تشیع و فرهنگ شيعی به جوامع اسلامی و غيراسلامی است.
منبع: ویکیپرسش
#مطالعات_منطقهای
#مراکز_و_سازمانها
👈مؤسسه اطلس شيعه
📲 وبسایت «راهنمای زیارتی جهان»
در وبسایت «راهنمای زیارتی جهان» میتوانید اطلاعات ارزشمندی دربارۀ اماکن مقدس، زیارتگاهها و سنتهای زیارتی کشورهای مختلف جهان بهدست بیاورید.
این وبسایت زیارتگاهها را براساس قاره و کشور از یکدیگر تفکیک، و اطلاعاتی کلی دربارۀ هر یک ارائه کرده است.
علاوه بر این، منبعشناسی ارزشمندی به همراه برخی اطلاعات دیگر دربارۀ زیارتگاهها در این وبسایت در دسترس است.
وبسایت راهنمای زیارتی جهان را «مارتین گری»، انسانشناس فرهنگی، عکاس و نویسنده راهاندازی کرده است. او در چهار دهۀ گذشته، از 1500 مکان مقدس در 165 کشور جهان بازدید کرده است.
به لینک وبسایت مراجعه کنید.
#معرفی_سایت
👈مؤسسه اطلس شيعه
🔰آیتالله بروجرودی؛ احیاگر تبلیغ منسجم و ساختارمند در کشورهای غیراسلامی در جهان معاصر (۲)
🔅ارزش اقدامات آیتالله بروجردی وقتی روشنتر میشود که بدانیم رویکرد بینالمللی ایشان در حوزه علمیه قم همواره با مخالفتها و دشمنیهایی روبهرو بود؛ مثلا در حوزه آن دوران گفته میشد طلبهای که در دانشگاه درس بخواند، از زیطلبگی خارج است. برخی حتی پا را فراتر گذاشته، میگفتند: «خواندن روزنامهها» و «فراگرفتن زبان انگلیسی» کاری مستهجن است.
🔅با این حال، آیتالله بروجردی هرگز از رویه و بینش بلند خود کوتاه نیامدند و در عرصه تبلیغ بینالملل به دستاوردهایی نائل شدند که در پستهای آینده به آنها خواهیم پرداخت...
#افاده_تبلیغی
👈مؤسسه اطلس شيعه
❇️ گیاهخواری در میان مسلمانان هند (۱)
🔅از هر ده هندی، هشت نفر گوشت کمی در رژیم غذایی مصرف میکنند، و چهار نفر خود را گیاهخوار می دانند!
🔅همۀ ادیان رایج هند، قوانین و سنتهایی درخصوص رژیم غذایی دارند؛ مثلاً متون هندو غالباً گیاهخواری را ستایش میکنند و هندوها چهبسا از خوردن گوشت گاو نیز خودداری کنند، زیرا گاوها بهشکل سنتی مقدس تلقی میشوند. در این میان، آموزههای مسلمانان، گوشت خوک را ممنوع میکند.
🔅اکثریت قاطع بزرگسالان هندی (%81) در رژیم غذایی خود، به محدودیتهایی در مصرف گوشت ملتزماند؛ ازجمله خودداری از مصرف برخی گوشتهای خاص، خودداری از مصرف گوشت در روزهایی خاص، یا هر دو.
🔅البته اکثر هندیها بهطورکامل از گوشت پرهیز نمیکنند. براساس نظرسنجی جدید مرکز پژوهشهای Pew، تنها %39 از بزرگسالان هندی خود را بهعنوان «گیاهخوار» توصیف میکنند. (درحالیکه در هند راههای زیادی برای تعریف «گیاهخوار» وجود دارد، این نظرسنجی تعریف را بر عهدۀ شرکتکنندگان در نظرسنجی گذاشته است.)
🔅در میان شش گروه بزرگ مذهبی هند، برخی بسیار بیشتر از دیگران، از خوردن گوشت پرهیز میکنند؛ مثلاً اکثریت قاطع «جین»ها میگویند که گیاهخوارند (%92)، درحالیکه تنها %8 از مسلمانان و %10 از مسیحیان خود را گیاهخوار میدانند. درصد گیاهخواری هندوها در میان این دو قرار دارد (%44).
#مطالعات_منطقهای
👈مؤسسه اطلس شيعه
❇️ گیاهخواری در میان مسلمانان هند (۲)
🔅بسیاری از هندیها، حتی در گروههایی که نرخ پایینی از گیاهخواری دارند، مصرف گوشت خود را محدود میکنند. برای نمونه، تقریباً دوسوم مسلمانان (%67) و مسیحیان (%66) بهنحوی از خوردن گوشت خودداری میکنند؛ ازجمله پرهیز از خوردن برخی گوشتهای خاص، پرهیز از خوردن گوشت در روزهایی خاص یا هر دو. در میان هندوها، افزونبر 44 درصدی که گیاهخوارند، 39 درصد دیگر نیز به محدودیتهای دیگری در مصرف گوشت التزام دارند.
🔅همچنین بسیاری از جینها نهتنها از گوشت، بلکه از سبزیجات ریشهای، برای پیشگیری از تخریب تمام گیاه، اجتناب میکنند، که در الهیات جین بهعنوان نوعی از خشونت لحاظ میشود. حدود دوسوم از جینها (%67) میگویند که از خوردن سبزیجات ریشهای، مانند سیر و پیاز که از مواد پرمصرف در بسیاری از غذاهای هندیاند، خودداری میکنند. حتی در میان هندوها و سیکها نیز تقریباً از هر پنج نفر، یک نفر (بهترتیب 21 و 18 درصد) میگوید که سبزیجات ریشهای نمیخورد.
🔅گیاهخواران هندو بهطور تقریباً مساوی بین کسانی که سبزیجات ریشهای میخورند و کسانی که سبزیجات ریشهای نمیخورند، تقسیم شدهاند.
🔅روزه گرفتن یکی دیگر از روشها و سنتهای غذایی رایج در هند است. درمجموع حدود سهچهارم هندیها (77%) روزه میگیرند: حدود هشت از ده یا بیشتر در میان مسلمانان (%85)، جینها (%84) و هندوها (%79). اکثریت کوچکتری از مسیحیان و بوداییان (بهترتیب 64 و 61 درصد) روزه میگیرند، درحالیکه نرخ روزه گرفتن سیکها از همه کمتر است (28 درصد).
#مطالعات_منطقهای
👈مؤسسه اطلس شيعه
📚سفرنامۀ سمرقند و بخارا
🔺کتاب سفرنامۀ سمرقند و بخارا، به قلم سیداحمد سیدمرادی، خاطرات مؤلف را از دو سفر تبلیغی به ازبکستان در سال 1376 دربردارد. این اثر در سال 1388 تدوین و تنظیم شده است.
🔺مؤلف محترم در تدوین این کتاب، افزونبر تحقیقات میدانی طول سفر، از دیگر منابع غفلت نکرده و از نوشتههای دیگر اساتید و صاحبنظران نیز بهره برده است.
🔺این کتاب پنج فصل دارد و موضوعات «سفرنامۀ سمرقند و بخارا» (بههمراه 29 تصویر)، «شخصیتهای تاریخی ماوراءالنهر»، «ادبیات و فرهنگ ایرانی در ماوراءالنهر»، «ادیان و مذاهب در ازبکستان» و «تصوف در آسیای میانه» را پوشش داده است.
#کتاب_و_مقاله
👈مؤسسه اطلس شيعه
🔆 برگزاری اجتماع تبلیغی مسلمانان هند
🔺یکی از بزرگترین همایشهای تبلیغی مسلمانان اهلسنت هند، با حضور هزاران نفر که از نقاط مختلف هند و دیگر کشورها، در شهر «اورنگ آباد» واقع در ایالت «مهاراشترا» گرد آمده بودند، برگزار شد.
🔺درحالیکه بنابر اعلام برگزارکنندگان، امکانات لازم برای حضور بیش از صدهزار نفر فراهم شده بود، بیش از هفتادهزار نفر در این همایش شرکت کردند.
🔺چادرهایی در مساحتی نزدیک به 260 هکتار برای استقرار شرکتکنندگان، تغذیه، ایستگاههای درمانی و... تدارک دیده شده بود.
🔺نزدیک به سههزار نفر از علما، حافظان و قاریان اهل سنت در این گردهمایی شرکت داشتند، و در این سه روز، به اجرای برنامههایی مانند سخنرانیهای اخلاقی، کارگاههای متنوع تربیتی و کاربردی، حلقههای معرفت، نماز جماعت و قرائت قرآن پرداختند.
🔺این گردهمایی با سخنان و دعای پایانی امیر جماعت تبلیغ، مولانا محمد سعد کاندهلوی، بهپایان رسید.
منبع: خبرگزاری حوزه
#افاده_تبلیغی
#رویدادها
👈مؤسسه اطلس شيعه
🔆 حضور زنان در مساجد ایالات متحده بیشتر و بیشتر میشود! (۱)
📸تصویر: زنان مسلمان در واشنگتندیسی برای نمازجمعه گرد آمدهاند. (سال 2010: تام ویلیامز/ رول کال/ گتی ایماژ)
🔅زنان همچنان کمتر از مردان در فعالیت مساجد ایالات متحده مشارکت دارند، اما براساس نظرسنجی اخیر در عبادتگاههای آمریکایی، بهنظر میآید که این الگو در حال تغییر است.
🔅براساس مطالعۀ جدیدی که توسط «احسان باگبی»، دانشیار مطالعات اسلامی، بهعنوان بخشی از مطالعۀ Faith Communities Today (FACT)، انجام شده است، در فاصلۀ سالهای 2011 و 2020، سهم مساجدی که زنان بالغ بیش از یکچهارم شرکتکنندگان نمازجمعه در آنها را تشکیل میدهند، افزایش یافته است. در سال 2011 تنها در چهارده درصد مساجد ایالات متحده، زنان بیش از یکچهارم شرکتکنندگان را تشکیل میدادند. این عدد تا سال 2020 به 21 درصد مساجد افزایش یافت.
🔅با وجود این افزایش، مردان همچنان اکثریت قاطع نمازگزاران جمعه را در اکثر مساجد ایالات متحده تشکیل میدهند. مردان اکثریت نمازگزاران جمعه را در 94 درصد مساجد تشکیل میدهند و هیچ مسجدی وجود ندارد که مردان کمتر از سه نفر از هر ده شرکتکننده در نماز جمعه باشند. براساس یافتههای این نظرسنجی، درحالیکه بچهها در نمازجمعۀ 44 درصد مساجد حضور ندارند (نمازجمعه معمولاً در ساعات مدرسه برگزار میشود)، در نمازجمعۀ 55 درصد مساجد حضور دارند.
سهم نسبتاً کمی از زنان حاضر در میان نمازگزاران جمعه، با نتایج نظرسنجیهای پیشین مرکز تحقیقات پیو مطابقت دارد (ر. ک: surveys of Muslim American adults).
#مطالعات_منطقهای
👈مؤسسه اطلس شيعه
📚 خاطرات سفیر (۱)
«...برای کسی مهم نبود من چه میکنم و چه میخوانم. چیزی که اطرافیانم میخواستند بدانند پاسخ سؤالات و شبهات ذهنشان بود دربارۀ هرچه به ایران مربوط میشد. مسئولیتم خیلی سنگینتر از آن بود که فکرش را میکردم. و اینچنین بود که سفیرایران شدم...»
⚜متن بالا گوشهای از دهها صفحه خاطرات نیلوفر شادمهری، نویسندۀ کتاب خاطرات سفیر است؛ کسی که برای گذراندن دورۀ دکتری در رشتۀ طراحی صنعتی به فرانسه سفر کرد و طی چند سال اقامت در فرانسه، بهندرت با ایرانیان، و بیشتر با خانوادههای فرانسوی و دوستان خارجی خوابگاهی در ارتباط بوده است.
⚜وی در این کشور با چالشها و حوادث تلخ و شیرین بسیاری مواجه شد. نخستین حادثۀ تلخی که در فرانسه برای ایشان رخ داد، محرومیت از تحصیل در دانشگاه مورد علاقه بهسبب پافشاری بر باورهای مذهبی بود. این حادثه و اتفاقات پیآمد سبب شد که نیلوفر شادمهری خود را در موقعیت خاصی بیابد و احساس کند پیش از اینکه دانشجو باشد، سفیر اسلام و ایران در کشوری بیگانه است، و رفتار و گفتارش بیش از اینکه معرف شخصیت فردیاش باشد، معرف یک مسلمان ایرانی است.
⚜در ادامه این رشتهپست، به نکات مهمی که ایشان از سفر به فرانسه و معاشرت و گفتوگو با دوستان دانشگاهی از ملیتهای مختلف مطرح کردهاند، خواهیمپرداخت...
#کتاب_و_مقاله
👈مؤسسه اطلس شيعه
🔰عبادتگاهی برای سه دین!
🕌«خانۀ یک»؛ سه دین، زیر یک سقف!
🔺برلین بهزودی میزبان ساختمانی منحصربهفرد تبدیل خواهد شد. یهودیان، مسیحیان و مسلمانان در حال برنامهریزی برای ساخت یک عبادتگاه مشترک در این شهرند؛ عبادتگاهی که یک کنیسه، یک کلیسا و یک مسجد را زیر یک سقف گرد هم میآورد.
🔺سه بخش مجزا (عبادتگاه یهودیان، مسیحیان و مسلمانان) توسط یک اتاق مشترک در مرکز ساختمان به هم متصل خواهند شد. این اتاق مشترک، بهعنوان محل جلسات عمل خواهد کرد؛ محلی که عبادتکنندگان و اعضای عمومی میتوانند گرد هم آیند و دربارۀ ادیان و یکدیگر اطلاعات بیشتری کسب کنند.
🔺«خانۀ یک» بروز و ظهور معاصر زندگی مذهبی است و از این رو، باید به یک زبان معماری که به همان اندازه مدرن است بیان شود.
📎منبع:
https://house-of-one.org/en
#مطالعات_منطقهای
👈مؤسسه اطلس شيعه