eitaa logo
مؤسسه اطلس شیعه
483 دنبال‌کننده
325 عکس
9 ویدیو
6 فایل
آنچه با شما به اشتراک خواهیم گذاشت⬇️ 🔹️اخبار مؤسسه 🔸️آسیب‌شناسی تبلیغ بین‌الملل 🔹️معرفی چهره‌های فرهنگی و تبلیغی بین‌الملل 🔸️مطالعات کشورها و مناطق 🔹️معرفی کتاب و مقاله 🔸️و... وبسایت👇 shiaatlas.com ادمین👇 @shiaatlasadmin دفتر👇 02537842503
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴اربعین حسینی در عرصه بین الملل (١) 🌐معرفی اربعین در رسانه ها و مجامع بین المللی( ١) 📡پیاده روی اربعین یكی از بزرگترین تجمعات صلح آمیز در سطح جهان است كه در سال های اخیر بیش از پیش بر كمیت و كیفیت آن افزوده شده است اما به رغم این مساله، بازتاب و نمودی در خور توجه و شایسته در رسانه و صحنه های بین المللی نداشته است. در عصر ارتباطات جهانی امروز كه حتی بعضا اخبار كوچك محلی بازتابی غیرواقعی و پرتكرار در عرصه جهانی دارد جای تعجب است كه آیینی بزرگ در ابعاد پیاده روی اربعین كه چه به لحاظ كمیت و كیفیت و چه به لحاظ تنوع آدم ها و ملل مختلفی كه درگیر خود می سازد، چرا نباید بازتابی گسترده داشته باشد و در عرصه بین المللی دیده و بررسی شود؟ 🌍پیاده روی اربعین حسینی ع توسط سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو)  در سال۲۰۱۹  بعنوان یک میراث معنوی ثبت جهانی شد، حتی این اقدام نیز نتوانست اثر چشمگیری بر روند معرفی این رویداد_ آنگونه که شایسته است _ داشته باشد. اصولا این رویداد و موارد مشابه در آیین های شیعی و اسلامی همچنان از جهات گوناگون مورد مطالعه قرار نگرفته و در معرفی آنها با تفسیر صحيح ضعف داشته ایم. 🔍حوزه و دانشگاه و اتاقهای فکر باید به این سوالات پاسخ دهند: ❓چرا رویداد اربعین در رسانه های بین المللی یا بازتاب ندارد و یا چهره درستی از آن شناسانده نمی شود؟ ❓اصولا ثبت و معرفی این آیین ها در مجامع بین‌المللی مانند یونسکو و همایش‌ها و فستیوال ها اقدام درستی است؟ آیا این فعالیت‌ها باید تابع چارچوب ها و محدودیت‌های ویژه ای باشد؟ در واقع باید به دو پرسش اصلی پاسخ داد، آیا حضور رسانه ای و بین المللی در نهادهای مرتبط لازم است؟ وزن اثرات و فوائد آن بر مضرات و آسیب هایش سنگینی می کند؟ اگر پاسخ مثبت است و باید حضور پر رنگ تری داشت، چرا نسبت به بزرگترین رویداد اجتماعی و مذهبی یعنی پیاده روی اربعین این حضور کم رنگ و ضعیف است؟ 📝در ادامه ضمن گزارشی از بازتاب رسانه اربعین حسینی در روزهای اخیر، به عنوان‌ نمونه یک یادداشت تحلیلی و راهبردی ارائه می دهیم و همچنین ضمن معرفی میراث ناملموس فرهنگی در یونسکو، برای نمونه ثبت پیاده روی اربعین ذیل کنوانسیون 2003 پاریس را مختصرا بررسی خواهیم کرد. 👈مؤسسه اطلس شيعه
🏴اربعین حسینی در عرصه بین الملل (١) 🌐معرفی اربعین در رسانه ها و مجامع بین المللی(٢) 📡 رفتار بيست رسانه‌ مطرح دنیا بررسی‌ها در ۲۴ ساعت پس از تجمع اربعین در کربلا، نشان‌ می‌دهد که در مقایسه با سال گذشته رسانه‌های بیشتری خبر این رویداد را بازتاب داده اند، ولی نوع بازنمایی متفاوت بوده است. ✅اولین نکته اینکه برخی مانند رویترز به عنوان بزرگترین پایگاه خبری دنیا، یورونیوز و العربیه، برای اولین بار انتشار خبر این رویداد پرداختند. نکردند. ✅خبرگزاری‌های دولتی راشا تودی (دولت روسیه) الجزیره (دولت قطر) و اسپا (دولت سعودی) نیز گزارشی از این تجمع بزرگ منتشر نکردند. ❌در این میان، همچنان مشاهده می‌شود که پایگاه‌هایی نظیر فاکس‌نیوز، اسکای‌نیوز و ای‌بی‌سی پس از تقریباً ده‌سال هنوز گزارشی از این رویداد منتشر نکرده‌اند. ✔️پایگاه خبری بی‌بی‌سی نیز صرفاً در صفحه بی‌بی‌سی اردو، خبری از حضور زائرین در کربلا داد. ❗در این میان متفاوت‌ترین تیتر مربوط به سی‌ان‌ان‌ است: "گردهمایی شیعیان برای پایان عاشورا!" 📈هیچ یک از این رسانه ها اشاره ای به آمار ٢٢میلیون نفری، اعلامی از سوی عتبه عباسیه نداشتند.(پیوست یک) ❓اما سوال این بود که چرا وضعیت بازتاب رسانه ای اربعین اینگونه ضعیف و بعضا تحریف آلود است؟ اندیشکده ها و محافل حوزوی و دانشگاهی باید پاسخ دهند و ما در اینجا تنها برای نمونه به یادداشتی از « دکتر جبار رحمانی» پژوهشگر حوزه آیین ها به عنوان یک نظریه اشاره می کنیم: 🔺شاید اولین پاسخ این باشد كه غرب و محافل اصلی و رسانه ای جهانی در تعمدی توطئه گونه می خواهند بر این حقیقت بزرگ سرپوش بگذارند، به گونه ای كه می توان از اداره‌ آگاهانه رسانه های جهانی برای حاشیه‌ای كردن و مسكوت گذاشتن پیاده روی زیارت اربعین صحبت كرد. 🔺مساله پیاده‌روی اربعین را باید در كنار سوژه مهمی چون تشیع در رسانه های جهان دنبال كرد. اصولا خبرهای رایج پیرامون تشیع، خبرهای سیاسی و جنگی هستند. گویا این گونه اخبار برای نظام خبرسازی جهانی ارزشمند هستند. به همین سبب وقتی پیاده روی زیارت اربعین دلالت جنگی-سیاسی ندارد، مطرح هم نمی‌شود. اندك اخبار موجود در زبان انگلیسی هم در عنوان یا محتوا، به مساله امنیت، داعش و عراق و ایران اشاره ای كرده اند. اما از سوی دیگر باید به دیگر لازمه های خبرساز شدن هم توجه كرد. 🔺باید دید برای مخاطبان رسانه‌های جهانی، شیعیان چه جایگاهی دارند؟ چه میزان وزن سیاسی و اجتماعی آنها بالاست كه این رسانه ها بخواهند اخبار مورد نظر آنها را به تصویر بكشند و درباره اش بنویسند؟ 🔺مهمتر از همه در نویسندگان، تهیه كنندگان و حامیان اصلی این رسانه های بزرگ تصویری و خبری جهان، چقدر شیعیان حضور دارند؟ قطعا تشیع به عنوان اقلیت حاشیه ای، حداقل های حضور در مراكز اصلی رسانه ای جهان را دارد. به همین سبب مدیران رسانه ای نیز میلی به خبری كه برای خودشان هم جذاب نیست، ندارند. 🔺از این منظر هم نویسندگان رسانه ای شیعی دچار این ضعف خبری هستند كه نتوانسته اند توجه جهانی به این مساله را جلب كنند. در عرصه داخلی (رسانه های داخلی ایران) اخبار پیاده روی اربعین به زبانی گفته و به تصویر كشیده می شود كه صرفا برای شیعیان باورمند معنادار است. به عبارت دیگر اصولا خبرنگارن و تحلیل گران ما ژانرهای خبری ای را بلد هستند كه صرفا برای جامعه خودشان مفهوم است. این فرم ها و ژانرهای خبری برای غیرشیعه و غیرمسلمان قابل فهم نیستند. لذا این نوشته ها حتی اگر به انگلیسی هم باشند، چندان برای مخاطب غیر شیعه جالب نیستند. 🔺فقدان حضور متفكران شیعی در عرصه جهانی نیز مزید بر علت است كه نتوانند تحلیل های دقیقی از پیاده روی اربعین تولید كنند. البته عموم نخبگان شیعی محدودی هم كه در عرصه جهانی و رسانه ها و دانشگاه ها حضور دارند، علاقه اندكی به گفت وگو و تجربه زیارت و ...دارند. در نتیجه ما با چرخه ای چند وجهی از طرد، حاشیه ای شدن و بی توجهی سیستماتیك نسبت به آیین پیاده روی اربعین مواجه هستیم. 🔺به همین سبب در كنار پاسخ ساده سازی شده اولیه به سكوت خبری نسبت به پیاده روی زیارت اربعین كه این مساله را به توطئه رسانه های جهانی نسبت به خاورمیانه و شیعیان ارجاع می داد كه تا حدی هم درست است، اما در واقع كاستی و كوتاهی شیعیان در استقرار این نوع تصویر از تشیع بی تاثیر نبوده است. 🔺این انزوای تشیع از عرصه جهانی، یك انزوای تحمیلی نیست بلكه انزوای خود ساخته است كه ما نیز در آن سهم جدی داریم. همه اینها نیازمند زیربناهایی است كه با كارهای كوتاه مدت و زود بازده در نظام سیاست گذاری فرهنگی و رسانه ای ما همخوان نیست. به همین سبب هم چند خبر محدودی كه از پیاده روی اربعین هست، به واسطه خبرنگاران آن سو و یا ساكنان شیعی غرب تالیف شده است. 👈متن کامل این یادداشت را اینجا بخوانید. 👈مؤسسه اطلس شيعه
📎پیوست یک اعلام رسمی آمار زائران امسال اربعین حسینی توسط عتبه عباسیه علیهما السلام، مبنی بر روش‌های الکترونیکی در ورودی های شهر کربلا معلی. 👈مؤسسه اطلس شیعه
🏴اربعین حسینی در عرصه بین الملل (١) 🌐معرفی اربعین در رسانه ها و مجامع بین المللی( ٣) 📝اربعین در فهرست میراث فرهنگی ناملموس 🌍اصطلاح  "میراث فرهنگی" در دهه های اخیر به طور قابل توجهی مورد توجه مجامع بین المللی از جمله  یونسکو واقع شده است. میراث فرهنگی به آثار تاریخی و مجموعه اشیاء ختم نمی شود و شامل سنت ها  ، هنرهای نمایشی، فعالیت‌های اجتماعی، آیین ها، رویداد جشن ، دانش و کنشهای مربوط به طبیعت و جهان یا دانش و مهارت های ستنی ازجمله  صنایع دستی نیز می‌شود. ℹ️نام دسته اخیر را  میراث فرهنگی ناملموس گذاشته اند. این میراث به جای مانده از گذشتگان که بسیار شکننده و در معرض فراموشی هستند، عامل مهمی در حفظ تنوع فرهنگی در مواجهه با فرایند جهانی شدن است. 📎در بخشی از توضیحات درج شده در سایت یونسکو آمده است:" درک میراث فرهنگی ناملموس جوامع مختلف به گفتگوی بین فرهنگی کمک می کند و احترام متقابل را برای سایر روش های زندگی ایجاد می کند." 📚کمیسیون مربوط ، سال 2003  برای حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس پنج "حوزه" گسترده را پیشنهاد می کند که در آنها میراث فرهنگی ناملموس تجلی می یابد: • سنت ها و عبارات شفاهی، از جمله زبان به عنوان وسیله ای برای میراث فرهنگی ناملموس ؛ • هنرهای نمایشی ؛ • آداب و رسوم اجتماعی، مراسم و رویدادها ؛ • دانش و کنشهای مربوط به طبیعت و جهان ، • صنایع دستی سنتی . 💻این کمیته هر ساله برای ارزیابی نامزدهای پیشنهادی کشورهای عضو کنوانسیون 2003 تشکیل جلسه می دهد و تصمیم می گیرد که آیا این فعالیتهای فرهنگی در فهرست های کنوانسیون ثبت کند یا خیر؟ با کلیک ، می توانید نامزدها، عکس ها و ویدیوها را همراه با تصمیمات کمیته و شواهد رضایت جامعه کشف کنید. 📌تنها برای نمونه به چند آیین مذهبی ثبت شده به عنوان میراث فرهنگی اشاره می شود: 📍2012 آیین قالیشویان مشهد اردهال کاشان ایران، 📍2016ضیافت خضر الیاس و نذورات آن در عراق 📍2010آیین پهلوانی و زورخانه ای ایران 📍2010سما، آیین علویان بکتاشی ترکیه ⚡اما در سال 2019 "پذیرایی و خدمات رسانی در پیاده روی اربعین" به عنوان میراث فرهنگی ناملموس ثبت شد. همانطور که در عنوان معلوم است اشاره ای به ابعاد مذهبی این رویداد نشده! از اینکه چه انگیزه ای این موج میهمان پذیری و زائران پیاده را در این مسیر جمع می‌کند سخنی به میان نیامده است. 📎در بخشی از بیانیه ثبت این رویداد آمده است: " the Arba’in visitation is a social practice performed..." ❓اما سوال اینجاست که آیا اقدام برای ثبت رويدادهای دینی و فرهنگی از طرف مجامع اسلامی و شیعی کار صحیحی است؟ آیا امکان ثبت و تبلیغ آن آیین ها آنطور که مطلوب ماست امکان پذیر خواهد بود؟ آیا می توان از ظرفیت‌های موجود بین المللی درباره رویدادی مانند پیاده روی اربعین استفاده کرد و چهره ای درست و واقعی از این واقعه و میراث اعتقادی و فرهنگی موجود در آن به جهان نشان داد؟ آیا هیچ اتاق فکری برای رصد و چاره اندیشی در این موضوعات در نهادهای بین‌المللی و حوزوی ما وجود دارد؟ 👈مؤسسه اطلس شيعه
🏴اربعین حسینی در عرصه بین الملل (١) 🌐عدم بهره مندی از ظرفیت‌های تبلیغی در پیاده روی اربعین ⛺هزاران موکب در حدود ۲۰ روز، هر ساله در مسیرهای منتهی به کربلا به میلیون ها زائر از ملل و فرهنگ‌های گوناگون خدمات می دهند. 💡این بزرگترین اجتماع مردمی جهان که سالانه برگزار می شود، فرصتی بی نظیر برای نشر معارف اهل بیت علیهم السلام است. ✔️ميليون ها مخاطب با توانمندی ها و ظرفیتهای بالقوه از کشورهای مختلف با پای خود به راهی قدم می گذارند که با تاسف باید بگوییم آنچنان که شایسته است نه محتوای متناسب با فرهنگ و نیازشان وجود دارد و نه سازمندهی برای خدمات رسانی به آنان به چشم می خورد و از این ظرفیت به طور حداقلی بهره برداری می شود. ✍️در این فرسته تنها به معرفی مختصری از چند موکب بین المللی خواهیم پرداخت که در میان هزاران موکب موجود فعالیتشان نمود چندانی ندارد و شایسته است فعالان و جهادگران این عرصه از امروز برای سال آینده، طراحی ها و برنامه ریزی های بر مبنای مطالعه و بررسی آگاهانه داشته باشند. 🏴موکب بین المللی سیدالشهدا(ع) ، در عمود ۱۰۹۷ با برنامه های متنوع و بصوت چند زبانه فعالیت خود چند سالی است که آغاز کرده است. برخی از فعالیتهای این موکب در قالب فیلم کوتاهی قابل مشاهده است. 🏴موکب طلاب المقاومة الحسینة بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) در عمود ۹۳۲ در مسیر پیاده روی نجف به کربلا میزبان میهمانان به زبان ها و ملیتهای گوناگون است. ▪️از ویژه گیهای این موکب غرفۀ «اطفال المقاومة» است، همراه با ارائه بسته فرهنگی‌ای متناسب با سنین مخاطبان که به دنبال تبیین ساده‌ای از فلسفه راهپیمایی اربعین حسینی است . ▪️این موکب برنامه های متنوع دیگری هم داشت، از جملۀ پخش مستند و فیلم، نمایشگاه عکس مقاومت از اشغال فلسطین و جنگ یمن و...، ارائه مردم‌شناسی عراق برای زوار ایرانی، ارائه نشریات گفتمان‌ساز و نخبگانی . 🏴عقیله (موکب بین المللی زنان) موکب عقیله با تأسی به عقیله ی بنی هاشم حضرت زینب سلام الله علیها، در تلاش است تا زن شاخص انقلاب اسلامی را معرفی نماید . این موکب داخل شهر کربلا و در چهار میثم تمار مستقر است. (برای دسترسی به وبسایت این موکب کليک کنيد) 🏴موکب امت محمد (ص) سال ۱۳۹۶ با ماهیت دانشجویی و مردمی در عرصه‌های فرهنگی، بین المللی، پزشکی فعالیت خود را شروع کرد. 🚩یکی از مسائل اصلی غرفه بین الملل این موکب شبکه سازی نخبگانی جهان اسلام است. این موکب با بیش از ۱۲۰ خادم ، هر ساله در عمود ۷۷۰ میزبان زائران خارجی پیاده روی اربعین است. موکب "Hussain The International love " در میان این تعداد معدود از فعالان بین المللی اما یک موکب با طراحی بصری ویژه و متناسب با مخاطب انگلیسی زبان و امکاناتی به روز مانند دستگاه واقعیت مجازی (VR Box) از دیگر موکب‌ها متمایز می‌شد(ویدئو این بخش در پیوست خواهد آمد) . این موکب چند ملیتی، با اهداف هدایت، روشنگری و تسهیل در پیاده‌روی زائران بین‌المللی از کشورهای غیر از ایران و عراق در عمود ۷۴۱ و ۹۷۴ به فعالیت می‌پردازد. ( پیوست اول) 🌐در این بین، ده ها موکب به زبان های بین المللی و با مدیریت ملیتهای گوناگون وجود دارد، موکب هایی از آلمان ( پوستر شماره۱ )، پاکستان (پوستر شماره۲) انگلستان، هند ،تایلند، ترکیه (پوستر شماره۳) و .... که البته اکثر آنها فعالیت مشخص تبلیغی و ترویجی نداشته و فقط موضوع خدمات رسانی مطرح است. 👈مؤسسه اطلس شيعه
📎پیوست اول : تصاویر و فیلم مربوط به موکب
خانه مبلغین بین‌الملل تقدیم می‌کند: 🎓دوره آموزشی حج و حج‌گزاری در اسلام (پیشینه، وضعیت کنونی و چشم‌انداز آینده) 👨‍🏫مدرس: پیمان اسحاقی 🕋حج از قدیمی‌ترین و پایدارترین مناسک اسلامی است که از قرن‌ها پیش، هرساله با حضور پرشمار مسلمانان برگزار می‌شود. این منسک اسلامی همواره از جهات گوناگون، ازجمله مشارکت مسلمانانی با فرهنگ‌های مختلف و از راه‌های دور و نزدیک، دلالت‌های راهبردی در منطقه و جهان و نیز ابعاد غنی فرهنگی، سیاسی و اقتصادی، موردتوجه فعالان مذهبی و پژوهشگران مسائل شرقی، اسلامی، دینی و فرهنگی بوده است. به‌نظر می‌رسد به سبب تحول در نظام‌های حمل‌ونقل، رسانه و ذهنیت‌های مسلمانان،‌ حج‌گزاری در آینده با مشارکت بیشتر و متنوع‌تر مسلمانان برگزار شود. 👈در این دوره با رویکردی میان‌‌رشته‌ای به بررسی حج و حج‌گزاری می‌پردازیم. در این راستا با معرفی شماری از اهم آثار علمی بین‌المللی درباره حج، به بررسی پیشینه و وضعیت کنونی این مراسم می‌پردازیم و بینش‌هایی را درباره آینده آن ارائه خواهیم‌ کرد. 👈این دوره در کنار برجسته‌سازی ظرفیت‌های تبلیغ و تعامل با ملل و فرهنگ‌هایی که در مراسم حج حاضر می‌شوند، به فعالان فرهنگی و تبلیغی کمک خواهد کرد تا آگاهانه و با توجه به حساسیت‌ها و موانع موجود، از این بستر جهت اهداف خود بهره گیرند. ⏳مهلت ثبت‌نام: 5 مهرماه 💎تخفیف: 100% برای زباندانان بعثه (کد: Moballeghhaj2024) 50% برای طلاب و دانشجویان با حداقل یک مقاله پژوهشی در زمینه حج و حج‌گزاری (کد: Pajohesh50) 10% برای ثبت‌نام تا 30 شهریور (کد: Shahrivar10) 🌐لینک ثبت‌نام 👈مؤسسه اطلس شیعه
خانه مبلغین بین‌الملل تقدیم می‌کند: 🎓دوره آموزشی زیست شیعیان جهان (بازخوانی مردم‌نگاری‌های جوامع شیعی امروزین) 👨‍🏫 مدرس: پیمان اسحاقی 💢 در این دوره آموزشی همراه با مردم‌شناسان به زیست‌جهان شیعیان سفر خواهیم کرد و نتایج‌ سال‌ها پژوهش آنها را از نظر خواهیم گذراند. بدین منظور، ده کتاب مردم‌نگاری تالیف مردم‌شناسان تشیع را مطالعه، و از خلال هریک، بر جنبه‌ای از زندگی روزمره شیعیان جهان تمرکز می‌کنیم. 💢 کتاب‌هایی که به زبان اصلی در این دوره مورد مطالعه قرار خواهند گرفت، اغلب در دو دهه اخیر به رشته تحریر درآمده و توسط ناشران دانشگاهی برتر جهان منتشر شده‌اند. از خلال مطالعه این کتاب‌ها می‌توان به درکی عمیق و منحصربه‌فرد از واقعیت زیست شیعیان جهان دست یافت و مسائل، اولویت‌ها، چالش‌ها و فرصت‌های زندگی هریک را در زمینه‌های جغرافیایی گوناگون درک کرد. 👈 مردم‌نگاری‌های منتخب این دوره، زیست شیعیان عراق، ایران، لبنان، سنگال، هند و دیگر بخش‌های خاورمیانه را مطمح نظر قرار خواهند داد. ⏳مهلت ثبت‌نام: 6 مهرماه 💎 تخفیف: 10% برای ثبت‌نام تا 30 شهریور (کد: Shahrivar10) ➕تعدادی بورسیه برای واجدان شرایط 🌐 لینک ثبت‌نام 👈مؤسسه اطلس شیعه
🎓 ٤ دانشگاه عربستان و ٢ دانشگاه ایران در میان ۱۰ دانشگاه برتر جهان اسلام 💠 ١٠ دانشگاه برتر در در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان اسلام در سال ٢٠٢٢ از کشورهای ، ، ، ، و هستند. کشور عربستان با ٤ دانشگاه، ایران با ٢ دانشگاه و چهار کشور دیگر هریک با ١ دانشگاه در صدر این رده‌بندی قرار دارند. 💠 کشورهای ، و ، به‌ترتیب با ١١١، ٧٤ و ٤١ دانشگاه، بیشترین تعداد دانشگاه را در فهرست این رده‌بندی دارند. 💠 رئیس مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) گفت: رتبه­‌بندی دانشگاه‌های جهان اسلام در سال ٢٠٢٢ توسط گروه رتبه‌بندی ISC انتشار یافت، و از میان دانشگاه­‌های ٥٧ کشور اسلامی، درمجموع ٤٦٠ دانشگاه از ٣٠ کشور اسلامی، شرایط حضور در این نظام رتبه‌بندی را دارا بوده‌اند. 👈مؤسسه اطلس شیعه