#تاریخ #شیعه_شناسی
🔸🔸تاریخ پیدایش شیعه در چه زمانی بوده است؟🔸🔸
🔅در مورد پیدایش تاریخى شیعه و ظهور آن نظریات گوناگونى از سوى مورّخان ارائه شده است.(01) شیعهی امامیه معتقد است که بذر اولیّه تشیع را خداوند در قرآن کریم نشانده و پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله در طول دوران رسالتش آنرا آبیارى کرده است.(02) بنابراین شجرهی طیبهی تشیع در زمان حضور نبىّ گرامى اسلام صلی الله علیه وآله به ثمر نشست و به همین جهت عدّهاى در زمان پیامبر به این عنوان معروف بودهاند؛ مثل: سلمان فارسى، ابوذر غفارى، و مقداد بن اسود.
✅گروهى از صحابه در زمان پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله با شنیدن آیات و روایات در امر امامت و ولایت و خلافت امام علی علیه السلام، بعد از پیامبر خدا، به او اعتقاد پیدا کرده زعامت و امامت او را پذیرفتند و از ارادتمندان آنحضرت قرار گرفتند. این گروه از همان زمان به «شیعه على علیه السلام» معروف شدند. ابن خلدون در اینباره مینویسد: «جمعى از صحابه، شیعه على بودند و او را سزاوارتر از دیگران به خلافت میدانستند».(03)
✅همچنین گفته شده است: «گروهى از بزرگانِ صحابه، معروف به موالیان على علیه السلام در عصر رسول خدا صلی الله علیه وآله بودند. از آن جمله سلمان فارسى است که میگفت: ما با رسول خدا بیعت کردیم بر خیرخواهى مسلمانان و اقتدا به على بن ابیطالب و موالیان او. و ابى سعید خدرى است که گفت: مردم به پنج کار امر شدند؛ چهار تا را انجام دادند و یکى را ترک نمودند. از او سؤال شد آنچه را که ترک نمودند چه بود؟ او در جواب گفت: ولایت على بن ابیطالب. از او سؤال شد آیا ولایت با چهار عمل دیگر واجب است؟ پاسخ داد: آرى. و ابوذر غفارى، عمار بن یاسر، حذیفة بن یمان، ذیالشهادتین خزیمة بن ثابت، ابو ایوب انصارى، خالد بن سعید بن عاص و قیس بن سعد بن عباد».(04)
✅طبق روایات نیز، پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله لقب «شیعه» را در حال حیاتشان به پیروان امیرمؤمنان علی علیه السلام عطا فرمود. مانند اینکه با اشاره به حضرت علی بن ابیطالب میفرماید: «وَ الَّذِی نَفْسِی بِیَدِهِ، إِنَّ هَذَا وَ شِیعَتَهُ لَهُمُ الْفَائِزُونَ یَوْمَ الْقِیَامَة»؛(05) به آن خدایى که جان من به دست قدرت او است که این (علی) و شیعه او در روز قیامت رستگاراناند.
#مجمع_جهانی_شیعه_شناسی
@shiastudies
............................📕🔰
(01) برای آگاهی از این دیدگاهها ر.ک: رضوانى، على اصغر، شیعه شناسى و پاسخ به شبهات، ج 1، ص 39 – 41، تهران، نشر مشعر، چاپ دوم، 1384ش؛ «فرقههای اساسی شیعه»، سؤال 922
(02) طباطبائى، سیدمحمد حسین، الشیعة فی الإسلام، ص 21، بیروت، بیت الکاتب، چاپ اول، 1999م؛ سبحانی، جعفر، الأضواء على عقائد الشیعة الإمامیة، ص 17 – 18، قم، مؤسسه امام صادق(ع)؛ حکیم، سید محمد باقر، الإمامة و أهل البیت النظریة و الإستدلال، ص 267، قم، المرکز الإسلامی المعاصر، چاپ اول، 1424ق.
(03) . ابن خلدون، عبد الرحمن بن محمد، دیوان المبتدأ و الخبر فى تاریخ العرب و البربر و من عاصرهم من ذوى الشأن الأکبر(تاریخ ابن خلدون)، تحقیق، شحادة، خلیل، ج 3، ص 215، بیروت، دار الفکر، چاپ دوم، 1408ق.
(04) کُرْد عَلی، محمد بن عبد الرزاق، خطط الشام، ج 5، ص 251، دمشق، مکتبة النوری، چاپ سوم، 1403ق.
(05) ابن عقده کوفی، احمد بن محمد، فضائل أمیر المؤمنین(ع)، محقق، حرز الدین، عبد الرزاق محمد حسین، ص 219، قم، دلیل ما، چاپ اول، 1424ق؛ شیخ طوسی، محمد بن حسن، الأمالی، ص 251، قم، دار الثقافة، چاپ اول، 1414ق.
(اسلام کوئست)
#مجمع_جهانی_شیعه_شناسی
@shiastudies
🔰ایام فاطمیه در کربلای معلی / عکس🔰
🔷 مجلس عزاداری شهادت حضرت زهرا(س) با حضور جمعی از پیروان مکتب اهل بیت(ع) در بین الحرمین در شهر کربلای معلی در کشور عراق، برگزار شد.
◻️همچنین حرمین مطهر حضرت سید الشهدا امام حسین (علیه السلام) و حرم مطهر حضرت عباس (علیه السلام) برای گرامیداشت و یاد شهادت حضرت فاطمه الزهرا (سلام الله علیها) چند سخنرانی و مجالس تعزیه بر اساس روایت سوم که خاطره آن مصادف با سوم جمادی الآخر است برگزار کرد.
در ادامه بخش مهمانسرای آستان قدس عباسی اعلام کرد، بیش از ۳۰ هزار پرس غذا را در روز پنج شنبه و شب جمعه به مناسبت شهادت حضرت زهرا (علیها السلام) طبق روایت سوم میان زائران عزادار حرم مطهر امام حسین و حضرت ابوالفضل العباس (علیهما السلام) توزیع کرده است که شامل ( صبحانه، ناهار و شام) علاوه بر توزیع میوه، آبمیوه، شیرینیجات و غیره شده است. همچنین توزیع آب نیز به صورت مداوم ادامه داشت
🔵 ادامه خبر همراه با تصاویر مربوطه در سایت مجمع جهانی شیعه شناسی ⬅️ ⬅️⬅️↙️
https://b2n.ir/x66895
#خبر
#مجمع_جهانی_شیعه_شناسی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📿 میدونستی تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها چنین معنای قشنگی داره؟
🔻الله اکبر، سبحان الله، الحمدلله
💐اللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بنیها وَالسِّرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحاطَ بِه عِلمک💐
#مجمع_جهانی_شیعه_شناسی
@shiastudies
🔰خلاصه ای از زندگانی عالمِ مستبصر🔰
🔷 #مستبصر دکتر سید محمد تیجانی سماوی تونسی در شهر قوضه – یکی از شهرهای جنوبی کشور تونس- در سال ۱۹۳۶ میلادی در خانوادهای سرشناس و مذهبی دیده به جهان گشود.
◻️تحصیلات مرحله دبیرستان را در همانجا گذراند و سپس در دانشکده علم و صنعت ادامه تحصیل داد و به رتبه مهندسی نایل آمد. او از کودکی به معارف دینی علاقه فراوانی داشت و با استعداد فوقالعادهای که داشت در علم و تقوی معروف گردید و در همان سنین جوانی امام جماعت شهر شد و تدریس تفسیر و فقه نیز مینمود. وی مسافرتهای متعددی به مصر، حجاز، عراق و کشورهای دیگر برای کسب معرفت و آگاهی و ادای حج و عمره داشته است که در همین مسافرتها و برخوردها به حقانیت مذهب شیعه پی برده و رسماً تشیع خود را اعلام نموده است. وی در پی اذیت و آزار رژیم تونس از آن کشور به پاریس مهاجرت کرد و هماینک با خانوادۀخویش در آنجا زندگی میکند. در حال حاضر ایشان با داشتن مدرک دکترای فلسفه از دانشگاه سوربن پاریس، به تدریس مشغول میباشد.
🔵 ادامه مطلب در سایت مجمع جهانی شیعه شناسی در ایتا ⬅️ ⬅️⬅️↙️
https://b2n.ir/j34196
#مجمع_جهانی_شیعه_شناسی
#مستبصر
#اخبار_شیعه
🔹🔸اتمام طلاکاری و میناکاری قطعات فلزی حرم حضرت زینب سلام الله علیها🔸🔹
🔅 سیدناظم الغرابی، رئیس بخش ساخت ضریح و درهای مطهر حرمها در آستان مقدس عباسی عملیات اعلام کرد که قسمتهای طلاکاری و میناکاری شده ضریح مطهر حضرت زینب سلام الله علیها شامل کتیبههای قرآنی و شعری و همچنین قرنیزهای تزئین شده است که بین آنها قرار میگیرد. طلاکاری با استفاده از فناوریهای جدید و پیشرفته انجام شده است و پس از پایان طلاکاری، قطعهها را بر اساس محل قرارگیری آنها بر روی سازه چوبی ثابت خواهیم کرد تا از طراحی و مطابقت آن با اندازه اصلی اطمینان حاصل کنیم.
🔅الغرابی درباره مواد به کار رفته در این قطعهها گفت: طلاکاری با طلای ۲۴ عیار با درجه خلوص ۹۹,۹ درصد انجام شده و شامل قرنیزها و کتیبههای ویژه زیارت است، اما میناکاریها شامل زمینه هریک از کتیبههای قرآنی و شعری است و خطوط نوشتهها با طلا نوشته شده است.
#مجمع_جهانی_شیعه_شناسی
@shiastudies
🔰معرفی کتاب الْألفَیْن فی إمامَةِ أمیرالمؤمنین علیهالسلام🔰
🔸الْألفَیْن فی إمامَةِ أمیرالمؤمنین علیهالسلام کتابی به زبان عربی اثر علامه حلی(متوفای ۷۲۶ق). این کتاب مشتمل بر هزار دلیل بر اثبات امامت امیرالمؤمنین علیهالسلام و هزار دلیل بر ابطال شبهه مخالفان است.
🔸محتوا:
بیشتر حجم کتاب الألفین را ادله اثبات احقیت و اولویت امیر المؤمنین علی علیه السلام گرفته و کمتر به رد صلاحیت غیر پرداخته است زیرا زمانی که اولویت و تعین سید الوصیین علیهالسلام اثبات شود جایی برای توهم غیر وجود نخواهد داشت.
🔸فهرست:
🔹مؤلف از صفحه ۳۶ کتاب، بحث مبسوط خود را پیرامون ادله امامت حضرت علی علیه السلام آغاز نموده است. به جهت سهولت دسترسی به مطالب کتاب، هر صد دلیل یک جا ذکر شده و پس از رسیدن به عدد صد دوباره شمارهها از یک آغاز شده و در آغاز آنها، عنوان المائة الثانیة، المائة الثالثة و... را آورده است. علامه در تمام کتاب، از ادله نقلی و عقلی به طور همزمان استفاده کرده و ترتیب و تمایز خاصی بین ادله دیده نمیشود. چون طرف بحث علامه، مخالفین مذهب تشیع هستند نه غیر مسلمانان، علامه از آیات قرآن بسیار در استدلالهای خود بهره برده و به همان دلیل، هیچ استدلالی به احادیث و روایات ائمه و معصومین از طریق خاصه ندارد.
📕 انتشارات زیادی این کتاب ارزشمند را به چاپ رسانده و در معرض فروش قرار داده اند أعم از مؤسسة الامام المهدي، پیام علمدار و...📕
#معرفی_کتاب
#مجمع_جهانی_شیعه_شناسی
@shiastudies
🔰 آستان مقدس #امامزاده سیدجعفرمحمد (علیه السلام)
🔷 امامزاده سیدجعفرمحمد فرزند ابوالحسن علی ونوه امامزاده جعفر معروف به سیدجعفردر نسبش با شش واسطه به امام جعفرصادق (علیه السلام) می رسد. برخی وی را از نوادگان امام سجاد (علیه السلام) درسده پنجم هجری قمری درگذشت.
◻️ علامه نسابه ابوالحسن علی بن القاسم بن زید بیهقی درتقریر نسب وی بعد از اشاره به نسب شریف امامزاده جعفریزد می نویسد: «و برای علی بن محمد أبی جعفر (امامزاده جعفر یزد) بن علی بن عبیدالله بن احمد الشعرانی بن علی العریضی بن امام جعفر صادق (علیه السلام) سه فرزند به اسامی ذیل است: ابوالحسن زید، ابوجعفرمحمد و ابوطالب طاهر»
🔵 مشروح خبر در سایت مجمع جهانی شیعه شناسی ⬅️ ⬅️⬅️↙️
https://b2n.ir/e86950
#مجمع_جهانی_شیعه_شناسی
@shiastudie
#امامزادگان