🌻🌻🌻فراز دوم🌻🌻🌻
بسم الله الرحمن الرحیم
وَ اُقِرُّ لَهُ عَلى نَفْسى بِالْعُبُودِيَّةِ ، وَ اَشْهَدُ لَهُ بِالرُّبُوبِيَّةِ ، وَ اُؤَدّى ما اَوْحى بِهِ اِلَىَّ ، حَذَراً مِنْ اَنْ لا اَفْعَلَ ، فَتَحِلَّ بى مِنْهُ قارِعَةٌ ، لايَدْفَعُها عَنّى اَحَدٌ ،وَ اِنْ عَظُمَتْ حيلَتُهُ وَصَفَتْ خُلَّتُهُ ، لا اِلاهَ اِلّا هُوَ ، لِاَنَّهُ قَدْ اَعْلَمَنى اَنّى اِنْ لَمْ اُبَلِّغْ ما اَنْزَلَ اِلَىَّ فى حَقِّ عَلِىٍّ فَما بَلَّغْتُ رِسالَتَهُ ، وَ قَدْ ضَمِنَ لى - تَبارَكَ وَ تَعالَى - الْعِصْمَةَ مِنَ النّاسِ ، وَ هُوَ اللَّهُ الْكافِى الْكَريمُ . فَاَوْحى اِلَىَّ: « بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمانِ الرَّحيمِ » ، « يا اَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما اُنْزِلَ اِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ » فى عَلِىٍّ يَعْنى فِى الْخِلَافَةِ لِعَلِىّبْنِ اَبىطالِبٍ « وَ اِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النّاسِ » .
مَعاشِرَ النّاسِ ، ما قَصَّرْتُ فى تَبْليغِ ما اَنْزَلَ اللَّهُ تَعالى اِلَىَّ ، وَ اَنَا اُبَيِّنُ لَكُمْ سَبَبَ هذِهِ الْايَةِ: اِنَّ جَبْرَئيلَ هَبَطَ اِلَىَّ مِراراً ثَلاثاً يَأْمُرُنى عَنِ السَّلامِ رَبّى - وَ هُوَ السَّلامُ - اَنْ اَقُومَ فى هذَا الْمَشْهَدِ فَاُعْلِمَ كُلَّ اَبْيَضَ وَ اَسْوَدَ: اَنَّ عَلِىّبْنَ اَبىطالِبٍ اَخى وَ وَصِيّى وَ خَليفَتى عَلى اُمَّتى وَ الْاِمامُ مِنْ بَعْدى .الَّذى مَحَلُّهُ مِنّى مَحَلُّ هارُونَ مِنْ مُوسى ، اِلّا اَنَّهُ لا نَبِىَّ بَعْدى . وَ هُوَ وَلِيُّكُمْ بَعْدَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ ، وَ قَدْ اَنْزَلَ اللَّهُ - تَبارَكَ وَ تَعالى - عَلَىَّ بِذالِكَ آيَةً مِنْ كِتابِهِ هِىَ : « اِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَالَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ » ، وَ عَلِىّبْنُ اَبىطالِبٍ الَّذى اَقامَ الصَّلاةَ وَ آتَى الزَّكاةَ وَ هُوَ راكِعٌ ، يُريدُ اللَّهَ - عَزَّوَجَلَّ - فى كُلِّ حالٍ .
وَ سَاَلْتُ جَبْرَئيلَ اَنْ يَسْتَعْفِىَ لِىَ السَّلامَ عَنْ تَبْليغِ ذالِكَ اِلَيْكُمْ - اَيُّهَا النّاسُ - لِعِلْمى بِقِلَّةِ الْمُتَّقينَ وَ كَثْرَةِ الْمُنافِقينَ وَ اِدْغالِ اللّائِمينَ وَ حِيَلِ الْمُسْتَهْزِئينَ بِالْاِسْلامِ ، الَّذينَ وَصَفَهُمُ اللَّهُ فى كِتابِهِ: بِاَنَّهُمْ « يَقُولُونَ بِاَلْسِنَتِهِمْ ما لَيْسَ فى قُلُوبِهِمْ » ، وَ يَحْسَبُونَهُ « هَيِّناً وَ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ عَظيمٌ »
وَ كَثْرَةِ اَذاهُمْ لى غَيْرَ مَرَّةٍ حَتّى سَمَّونى اُذُناً وَ زَعَمُوا اَنّى كَذالِكَ لِكَثْرَةِ مُلازَمَتِهِ اِيّاىَ وَ اِقْبالى عَلَيْهِ وَ هَواهُ وَ قَبُولِهِ مِنّى حَتّى اَنْزَلَ اللَّهُ - عَزَّوَجَلَّ - فى ذالِكَ: « وَ مِنْهُمُ الَّذينَ يُؤْذُونَ النَّبِىَّ وَ يَقُولُونَ هُوَ اُذُنٌ ، قُلْ اُذُنُ » عَلَى الَّذينَ يَزْعَمُونَ اَنَّهُ اُذُنٌ « خَيْرٍ لَكُمْ ،يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ يُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنينَ وَ رَحْمَةٌ لِلَّذينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ الَّذينَ يُؤْذُونَ رَسُولَ اللَّهِ لَهُمْ عَذابٌ اَليمٌ » .وَ لَوْ شِئْتُ اَنْ اُسَمِّىَ الْقائِلينَ بِذالِكَ بِاَسْمائِهِمْ لَسَمَّيْتُ ، وَ اَنْ اُومِئَ اِلَيْهِمْ بِاَعْيانِهِمْ لَاَوْمَأْتُ، وَ اَنْ اَدُلَّ عَلَيْهِمْ لَدَلَلْتُ ، وَ لكِنِّى - وَ اللَّهِ - فى اُمُورِهمْ قَدْ تَكَرَّمْتُ .
وَ كُلُّ ذالِكَ لايَرْضَى اللَّهُ مِنّى اِلّا اَنْ اُبَلِّغَ ما اَنْزَلَ اللَّهُ اِلَىَّ فى حَقِّ عَلِىٍّ ، « يا اَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما اُنْزِلَ اِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ » فى حَقِّ عَلِىٍّ .« وَ اِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النّاسِ » .
ترجمه::
و اكنون به بندگى خویش و پروردگارى او گواهى مى دهم و وظیفه ى خود را در آن چه وحى شده، انجام مى دهم؛ مباد از سوى او عذابى فرود آید كه كسى را یاراى دور ساختن آن از من نباشد، هر چند توانش بسیار و دوستى اش با من خالص باشد. - خداوندى جز او نیست - چرا كه به من هشدار داده كه اگر آن چه در حق على نازل كرده به مردم ابلاغ نكنم، وظیفه ى رسالتش را انجام نداده ام. و خود او تبارك و تعالى امنیّت از آزار مردم را برایم تضمین كرده و البتّه كه او بسنده و بخشنده است.
پس آن گاه خداوند چنین وحى ام فرموده: به نام خداوند همه مهرِ مهرورز، اى فرستاده ى ما! آن چه از سوى پروردگارت بر تو فرو فرستادیم (مائده / ۶۷) درباره ى على و جانشینى او به مردم برسان؛ وگرنه رسالت خداوندى را به انجام نرسانده اى و او تو را از آسیب مردمان نگاه مى دارد. (مائده / ۶۷)
هان مردمان! در تبلیغ آن چه خداوند بر من نازل فرموده، كوتاهى نكرده ام و اكنون سبب نزول آیه را بیان مى كنم: همانا جبرئیل از سوى سلام، پروردگارم - كه تنها او سلام است - سه مرتبه بر من فرود آمد و فرمانى آورد كه در این مكان به پا خیزم و به هر سفید و سیاهى اعلام كنم كه علىّ بن ابى طالب، برادر و وصىّ و جانشین من در میان امّت و امام پس از من است.
همو كه جایگاه اش نسبت به من، به سان هارون نسبت به موسى است؛ مگر این كه پیامبرى پس از من نخواهد بود و او پس از خدا و رسول او صاحب اختیار شماست و خداوند تبارك و تعالى آیه اى بر من نازل فرموده كه: همانا تنها ولى و سرپرست و صاحب اختیار شما، خداوند و پیامبرش و مؤمنانى اند كه نماز به پا مى دارند و در ركوع زكات مى پردازند. (مائده / ۵۵) و قطعاً علىّ بن ابى طالب، نماز به پا داشته و در ركوع زكات پرداخته و پیوسته خداخواه است.
و من از جبرئیل درخواستم كه از خداوند سلام اجازه كند و مرا از مأموریت تبلیغ به شما معاف دارد؛ زیرا كمى پرهیزكاران و فزونى منافقان و دسیسه ى ملامت گران و مكر مسخره كنندگان اسلام را مى دانم؛ همانان كه خداوند در وصفشان در كتاب خود فرموده:
به زبان مى گویند آن را كه در دل هایشان نیست (فتح / ۱۱) و مى شمارند آن را اندك و آسان، حال آن كه نزد خداوند بس بزرگ است. (نور / ۱۵) و نیز از آن روى كه منافقان، بارها مرا آزار رسانیده اند تا بدانجا كه مرا اُذُن (سخن شنو و زودباور) نامیده اند؛ به خاطر همراهى افزون و تمایل و پذیرش على از من و توجّه ویژه ى من به او، تا بدانجا كه خداوند آیه اى فرو فرستاده:
و از آنان اند كسانى كه پیامبر خدا را آزرده و گویند: او سخن شنو و زودباور است. بگو: آرى، او سخن شنوست. (توبه / ۶۱) علیه آنان كه گمان مى كنند او تنها سخن مى شنود؛ لیكن به خیر شماست. او (پیامبر صلى الله علیه وآله وسلم) به خدا ایمان دارد و اهل ایمان را تصدیق كرده، راست گو مى انگارد؛ و هم او رحمت است براى ایمانیان شما و البتّه براى آنان كه او را آزار دهند، عذابى دردناك خواهد بود.
(توبه / ۶۱)
و اگر مى خواستم نام گویندگان چنین سخنى را بر زبان آورم و به آنان اشارت كنم و مردم را به سویشان هدایت كنم (كه آنان را شناسایى كنند) مى توانستم؛ لیكن به خدا سوگند در كارشان كرامت نموده، لب فروبستم.
با این حال خداوند از من خشنود نخواهد شد؛ مگر فرمان او را در حقّ على به شما ابلاغ كنم. آن گاه پیامبر صلى الله علیه وآله وسلم چنین خواند: اى پیامبر! آن چه از سوى پروردگارت بر تو فرود آمده (مائده / ۶۷) در حقّ على، ابلاغ كن وگرنه رسالت او را انجام نداده اى و البتّه خداوند تو را از آسیب مردمان، نگاه مى دارد. (مائده / ۶۷)
❁ بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيم ❁
▪️#روز_شمار_محرم🏴 (21 مردادماه)
▪#30_روز تا فصل عاشقی 💔
یڪ ماه تا ماه مُحرَّم ماه جاناטּ
لبیڪ میگوییم با شاه شهیداטּ
برسفره ے ارباب عالم قد ڪشیدیم
نوڪر بہ نرخ صاحب خود میخورد ناטּ
#حسین_جان❤️🍃
#بابے_انٺ_و_امے_یااباعبدالله🌹
🌹🌻🌴🌷🌸🌼
جشن ازدواج #امیر_المؤمنــین و #ام_ابــیها
🌸🌻🌹🌷🌼🌴
🔷دوشنبه ۲۲مرداد ماه ساعت۱۷
🔹خیابان امین خیابان محمد رسول الله(ص) پلاک ۳۳ واحد۳
#هیئت_شیفتگان_حضرت_زینب_سلاماللهعلیها
#حضرت_پـدر❤️🌱
به کـوریه دو چـشـم {اهل سقیفه}🔥
{فـاطـمـه} امشب عروس حـیـدر میشود💚
#امشب_چشمای_عمرازحسادت_کورمیشه
#چه_فکری_پیش_خودت_کردی
#مادر_ماکجا_تو_کجا
❤️بر اوج محبت علے اوجے نیست
در بحر بجز کرامتش موجے نیست
در کل ممالک و مذاهب به جهان
مانند علے و فاطمه زوجے نیست❤️
💞سالگرد نورانے ترین پیوند هستی مبارڪ💞
🌸🌸🌸فراز سوم🌸🌸🌸
بسم الله الرحمن الرحیم
فَاعْلَمُوا مَعاشِرَ النّاسِ ، ذالِكَ فيهِ وَ افْهَمُوهُ وَ اعْلَمُوا اَنَّ اللَّهَ قَدْ نَصَبَهُ لَكُمْ وَلِيّاً وَ اِماماً فَرَضَ طاعَتَهُ عَلَى الْمُهاجِرينَ وَ الْاَنْصارِ وَ عَلَى التّابِعينَ لَهُمْ بِاِحْسانٍ ، وَ عَلَى الْبادى وَ الْحاضِرِ ، وَ عَلَى الْعَجَمِىِّ وَ الْعَرَبِىِّ ، وَ الْحُرِّ وَ الْمَمْلوكِ ، وَ الصَّغيرِ وَ الْكَبيرِ ، وَ عَلَى الْاَبْيَضِ وَ الْاَسْوَدِ ، وَ عَلى كُلِّ مُوَحِّدٍ ، ماضٍ حُكْمُهُ ، جازٍ قَوْلُهُ ، نافِذٌ اَمْرُهُ ، مَلْعُونٌ مَنْ خالَفَهُ ، مَرْحُومٌ مَنْ تَبِعَهُ وَ صَدَّقَهُ ، فَقَدْ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ وَ لِمَنْ سَمِعَ مِنْهُ وَ اَطاعَ لَهُ .
مَعاشِرَ النّاسِ ، اِنَّهُ آخِرُ مَقامٍ اَقُومُهُ فى هذَا الْمَشْهَدِ ، فَاسْمَعُوا وَ اَطيعُوا وَ انْقادُوا لِاَمْرِ اللَّهِ رَبِّكُمْ ، فَاِنَّ اللَّهَ - عَزَّوَجَلَّ - هُوَ مَوْلاكُمْ وَ اِلاهُكُمْ ، ثُمَّ مِنْ دُونِهِ رَسُولُهُ وَ نَبِيُّهُ الْمُخاطِبُ لَكُمْ ، ثُمَّ مِنْ بَعْدى عَلِىٌّ وَلِيُّكُمْ وَ اِمامُكُمْ بِاَمْرِ اللَّهِ رَبِّكُمْ ، ثُمَّ الْاِمامَةُ فى ذُرِّيَّتى مِنْ وُلْدِهِ ، اِلى يَوْمٍ تَلْقَوْنَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ .
لا حَلالَ اِلّا ما اَحَلَّهُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ هُمْ ، وَ لا حَرامَ اِلّا ما حَرَّمَهُ اللَّهُ عَلَيْكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ هُمْ ، وَ اللَّهُ - عَزَّوَجَلَّ - عَرَّفَنِى الْحَلالَ وَ الْحَرامَ وَ اَنَا اَفْضَيْتُ بِما عَلَّمَنى رَبّى مِنْ كِتابِهِ وَ حَلالِهِ وَ حَرامِهِ اِلَيْهِ .
مَعاشِرَ النّاسِ ، فَضِّلُوهُ . ما مِنْ عِلْمٍ اِلّا وَ قَدْ اَحْصاهُ اللَّهُ فِىَّ ، وَ كُلُّ عِلْمٍ عُلِّمْتُ فَقَدْ اَحْصَيْتُهُ فى اِمامِ الْمُتَّقينَ ، وَ ما مِنْ عِلْمٍ اِلّا وَ قَدْ عَلَّمْتُهُ عَلِيّاً ، وَ هُوَ الْاِمامُ الْمُبينُ الَّذى ذَكَرَهُ اللَّهُ فى سُورَةِ يس: « وَ كُلَّ شَىْءٍ اَحْصَيْناهُ فى اِمامٍ مُبينٍ » .
مَعاشِرَ النّاسِ ، لاتَضِلُّوا عَنْهُ وَ لاتَنْفِرُوا مِنْهُ ، وَ لاتَسْتَنْكِفُوا عَنْ وِلايَتِهِ ، فَهُوَ الَّذى يَهْدى اِلَى الْحَقِّ وَ يَعْمَلُ بِهِ ، وَ يُزْهِقُ الْباطِلَ وَ يَنْهى عَنْهُ ، وَ لاتَأْخُذُهُ فِى اللَّهِ لَوْمَةُ لائِمٍ
اَوَّلُ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ ، لَمْ يَسْبِقْهُ اِلَى الْايمانِ بى اَحَدٌ ، وَ الَّذى فَدى رَسُولَ اللَّهِ بِنَفْسِهِ ، وَ الَّذى كانَ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ وَ لا اَحَدَ يَعْبُدُ اللَّهَ مَعَ رَسُولِهِ مِنَ الرِّجالِ غَيْرُهُ .
اَوَّلُ النّاسِ صَلاةً وَ اَوَّلُ مَنْ عَبَدَ اللَّهَ مَعى . اَمَرْتُهُ عَنِ اللَّهِ اَنْ يَنامَ فى مَضْجَعى ، فَفَعَلَ فادِياً لى بِنَفْسِهِ .
مَعاشِرَ النّاسِ ، فَضِّلُوهُ فَقَدْ فَضَّلَهُ اللَّهُ ، وَ اقْبَلُوهُ فَقَدْ نَصَبَهُ اللَّهُ .
مَعاشِرَ النّاسِ ، اِنَّهُ اِمامٌ مِنَ اللَّهِ ، وَ لَنْ يَتُوبَ اللَّهُ عَلى اَحَدٍ اَنْكَرَ وِلايَتَهُ وَ لَنْ يَغْفِرَ لَهُ ، حَتْماً عَلَى اللَّهِ اَنْ يَفْعَلَ ذالِكَ بِمَنْ خالَفَ اَمْرَهُ وَ اَنْ يُعَذِّبَهُ عَذاباً نُكْراً اَبَدَ الْابادِ وَ دَهْرَ الدُّهُورِ . فَاحْذَرُوا اَنْ تُخالِفُوهُ ، فَتَصْلَوْا « ناراً وَقُودُهَا النّاسُ وَ الْحِجارَةُ » « اُعِدَّتْ لِلْكافِرينَ » .
مَعاشِرَ النّاسِ ، بى - وَ اللَّهِ - بَشَّرَ الْاَوَّلُونَ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الْمُرْسَلينَ ، وَ اَنَا - وَاللَّهِ - خاتَمُ الْاَنْبِياءِ وَ الْمُرْسَلينَ وَ الْحُجَّةُ عَلى جَميعِ الْمَخْلُوقينَ مِنْ اَهْلِ السَّماواتِ وَ الْاَرَضينَ . فَمَنْ شَكَّ فى ذالِكَ فَقَدْ كَفَرَ كُفْرَ الْجاهِلِيَّةِ الْاُولى ، وَ مَنْ شَكَّ فى شَىءٍ مِنْ قَوْلى هذا فَقَدْ شَكَّ فى كُلِّ ما اُنْزِلَ اِلَىَّ .وَ مَنْ شَكَّ فى واحِدٍ مِنَ الْاَئِمَّةِ فَقَدْ شَكَّ فِى الْكُلِّ مِنْهُمْ ، وَ الشّاكُّ فينا فِى النّارِ .
مَعاشِرَ النّاسِ ، حَبانِىَ اللَّهُ - عَزَّوَجَلَّ - بِهذِهِ الْفَضيلَةِ ، مَنّاً مِنْهُ عَلَىَّ ، وَ اِحْساناً مِنْهُ اِلَىَّ ، وَ لا اِلاهَ اِلّا هُوَ ، اَلا لَهُ الْحَمْدُ مِنّى اَبَدَ الْابِدينَ ، وَ دَهْرَ الدّاهِرينَ ، وَ عَلى كُلِّ حالٍ .
مَعاشِرَ النّاسِ ، فَضِّلُوا عَلِيّاً فَاِنَّهُ اَفْضَلُ النّاسِ بَعْدى ، مِنْ ذَكَرٍ وَ اُنْثى ،ما اَنْزَلَ اللَّهُ الرِّزْقَ وَ بَقِىَ الْخَلْقُ . مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ ، مَغْضُوبٌ مَغْضُوبٌ مَنْ رَدَّ عَلَىَّ قَوْلى هذا وَ لَمْ يُوافِقْهُ . اَلا اِنَّ جَبْرَئيلَ خَبَّرَنى عَنِ اللَّهِ تَعالى بِذالِكَ وَ يَقُولُ: « مَنْ عادى عَلِيّاً وَ لَمْ يَتَوَلَّهُ فَعَلَيْهِ لَعْنَتى وَ غَضَبى » ، « وَ لْتَنْظُرْ نَفْسٌ ما قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَ اتَّقُوا اللَّهَ » اَنْ تُخالِفُوهُ « فَتَزِلَّ قَدَمٌ بَعْدَ ثُبُوتِها » « اِنَّ اللَّه
َ خَبيرٌ بِما تَعْمَلُونَ » .
مَعاشِرَ النّاسِ ، اِنَّهُ جَنْبُ اللَّهِ الَّذى ذَكَرَ فى كِتابِهِ الْعَزيزِ ، فَقالَ تَعالى مُخْبِراً عَمَّنْ يُخالِفُهُ: « اَنْ تَقُولَ نَفْسٌ يا حَسْرَتا عَلى ما فَرَّطْتُ فى جَنْبِ اللَّهِ » .
مَعاشِرَ النّاسِ ، تَدَبَّرُوا الْقُرْآنَ وَ افْهَمُوا آياتِهِ وَ انْظُرُوا اِلى مُحْكَماتِهِ وَ لاتَتَّبِعُوا مُتَشابِهَهُ ، فَوَ اللَّهِ لَنْ يُبَيِّنَ لَكُمْ زَواجِرَهُ وَ لَنْ يُوضِحَ لَكُمْ تَفْسيرَهُ اِلّا الَّذى اَنَا آخِذٌ بِيَدِهِ وَ مُصْعِدُهُ اِلَىَّ وَ شائِلٌ بِعَضُدِهِ وَ رافِعُهُ بِيَدَىَّ وَ مُعْلِمُكُمْ: اَنَّ مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ فَهذا عَلِىٌ مَوْلاهُ ، وَ هُوَ عَلِىّبْنُ اَبىطالِبٍ اَخى وَ وَصِيّى ، وَ مُوالاتُهُ مِنَ اللَّهِ - عَزَّوَجَلَّ - اَنْزَلَها عَلَىَّ .
مَعاشِرَ النّاسِ ، اِنَّ عَلِيّاً وَ الطَّيِّبينَ مِنْ وُلْدى مِنْ صُلْبِهِ هُمُ الثَّقَلُ الْاَصْغَرُ ، وَ الْقُرْآنُ الثَّقَلُ الْاَكْبَرُ ، فَكُلُّ واحِدٍ مِنْهُما مُنْبِئٌ عَنْ صاحِبِهِ وَ مُوافِقٌ لَهُ ، لَنْ يَفْتَرِقا حَتّى يَرِدا عَلَىَّ الْحَوْضَ . اَلا اِنَّهُمْ اُمَناءُ اللَّهِ فى خَلْقِهِ وَ حُكّامُهُ فى اَرْضِهِ .
اَلا وَ قَدْ اَدَّيْتُ ، اَلا وَ قَدْ بَلَّغْتُ ، اَلا وَ قَدْ اَسْمَعْتُ ، اَلا وَ قَدْ اَوْضَحْتُ ، اَلا وَ اِنَّ اللَّهَ - عَزَّوَجَلَّ - قالَ وَ اَنَا قُلْتُ عَنِ اللَّهِ – عَزَّوَجَلَّ
اَلا اِنَّهُ لا « اَميرَالْمُؤْمِنينَ » غَيْرُ اَخى هذا ، اَلا لاتَحِلُّ اِمْرَةُ الْمُؤْمِنينَ بَعْدى لِاَحَدٍ غَيْرِهِ .
ترجمه::
هان مردمان! بدانید این آیه درباره ى اوست. ژرفاى آن را بفهمید و بدانید كه خداوند او را سرپرست و امام شما قرار داده و پیروى اش را بر مهاجران و انصار واجب كرده و بر پیروان آنان در نیكى، و بر صحرانشینان و شهروندان، و بر عجم و عرب و آزاده و برده و كوچك و بزرگ و سفید و سیاه و هر یكتاپرست؛ اجراى گفتار و فرمانش لازم، امرش نافذ، ناسازگارش رانده، پیرو و باوركننده اش در مهر است. البتّه كه خداوند، او و شنوایان سخنش و پیروان راهش را آمرزیده است.
هان مردمان! براى آخرین بار در این اجتماع به پا ایستاده، (با شما سخن مى گویم.) سخنم را شنیده، پیروى كنید و فرمان پروردگارتان را گردن گذارید كه خداوند عزّوجلّ صاحب اختیار و سرپرست و معبود شماست و سپس سرپرست شما، فرستاده و پیامبر اوست كه اكنون با شما سخن مى گوید و پس از من به فرمان او، على ولى و امام شماست.
سپس امامت، در فرزندان من از نسل على خواهد بود تا برپایى رستاخیز كه خدا و رسول او را دیدار كنید. روا نیست مگر آن چه خدا و رسول او و امامان روا دانند و ناروا نباشد مگر آن چه آنان ناروا دانند و خداوند عزّوجلّ هم روا و هم ناروا را به من شناسانده و من آموخته هایم را از كتاب خدا و حلال و حرام او را در اختیار على گذاشته ام.
هان مردمان! او را برتر دانید؛ هیچ دانشى نیست مگر این كه خداوند در جان من نبشته و من تمامى آن را در جان على، امام پرهیزكاران، ضبط كرده ام و دانشى نبوده مگر آن كه به على آموخته ام. او پیشواى روشنگر است كه خداوند در سوره ى یاسین از او گفت وگو كرده: و علم هر چیز را در امام مبین برشمردیم. (یس / ۱۲)
هان مردمان! او را فراموش نكنید و از امامتش برنتابید و از سرپرستى اش نگریزید؛ چرا كه شما را به درستى و راستى خوانده و خود نیز بدان عمل مى كند. او باطل را نابود كرده و شما را از آن بازدارد و هرگز نكوهشِ نكوهش گران او را از كار خدا بازندارد.
او نخستین مؤمن به خدا و رسول اوست و كسى در ایمان به من، از او سبقت نجسته و همو جان خود را فداى رسول خدا كرده و با او همراه بوده است. تنها او همراه رسول خدا عبادت مى كرد و جز او از مردان كسى چنین نبود. على اوّلین نمازگزار و پرستش كننده ى همراه من است. از جانب خدا به او دستوردادم تا (در شب هجرت) در بستر من بیارامد و او نیز فرمان برده، پذیرفت كه جان خود را فداى من كند.
هان مردمان! او رابرتر بدانید كه خداوند او را برترى داده و پیشوایى او را پذیرا باشید كه خداوند او را (به امامت) نصب كرده است.
هان مردمان! او امام از جانب خداست و خداوند هرگز توبه ى منكر او را نپذیرد و چنین كسى را نیامرزد. این است روش قطعى خداوند درباره ى ناسازگار با امامت على و حتماً او را به عذاب دردناك جاودانه كیفر خواهد كرد. پس، از مخالفت او بهراسید؛ و گرنه خواهید افتاد در آتشى كه آتش گیره ى آن مردمان اند و سنگ (تحریم / ۶) كه براى حق ستیزان آماده شده است. (آل عمران / ۱۳۱)
هان مردمان! به خدا كه پیامبران پیشین به ظهورم بشارت داده اند و همانا من فرجام آنان و برهان بر آفریدگانِ آسمانیان و زمینیانم. آن كس كه راستى و درستى مرا باور نكند، به كفر جاهلى گذشته درآمده و تردید در سخنان امروزم، همسنگ تردید در تمامى محتواى رسالت من است
و ناباورى در امامت یكى از امامان، به سان ناباورى در تمامى آنان است و جایگاه ناباوران امامت ما، آتش دوزخ خواهد بود.
هان مردمان! خداوند عزّوجلّ از روى منّت و احسان خویش، این برترى را به من پیش كش كرده و خدایى جز او نیست. هشدار كه تمامى ستایش هاى من در تمامى روزگاران و هر حال و مقام، ویژه ى اوست.
هان مردمان! على را برتر دانید كه او برترینِ مردان و زنان، پس از من است تا آن هنگام كه آفرینش برپاست و روزى شان فرود آید.
دورِ دور باد، از مهر خداوند و خشمِ خشم باد، بر آن كه این گفته ام را نپذیرد و با من سازگار نباشد.
هان! آگاه باشید جبرئیل از سوى خداوند خبرم داد: هر كه با على ستیزد و بر ولایت او گردن نگذارد، نفرین و خشم من بر او باد. البتّه بایست هر كس بنگرد كه براى فرداى خویش چه پیش فرستاده. پس تقوا پیشه كنید (حشر / ۱۸) و از ناسازى با على بپرهیزید؛ مباد كه گام هایتان پس از استوارى درلغزد (نحل / ۹۴) و همانا خداوند بر كردارتان آگاه است. (حشر / ۱۸)
هان مردمان! او هم جوار و همسایه ى خداوند است كه در كتاب گران قدر خود (قرآن) او را یاد كرده و درباره ى ستیزندگان با او فرموده: مبادا كسى در روز قیامت بگوید: افسوس كه درباره ى هم جوار و همسایه ى خداوند كوتاهى كرده ام. (زمر / ۵۶)
هان مردمان! در قرآن اندیشه كنید و ژرفاى آیات آن را دریابید و بر محكماتش نظر كنید و از متشابهات آن پیروى ننمایید. به خداوند سوگند كه باطن ها و تفسیر آن را روشن نمى كند مگر همین كه دست و بازوى او را گرفته و بالا آورده ام و اعلام مى دارم:
هر آن كس كه من سرپرست اویم، این على سرپرست اوست و او على،
فرزند ابى طالب، برادر و وصىّ من است؛ ولایت و سرپرستى او حكمى از سوى خداست كه بر من فروفرستاده است.
هان مردمان! همانا على و پاكان از فرزندانم از نسل او، یادگار گران سنگ كوچك ترند و قرآن، یادگار ارزشمند بزرگ تر. هر یك از این دو از دیگر همراه خود حكایت مى كند و با آن سازگار است. آن دو هرگز از هم جدا نمى شوند تا در حوض كوثر بر من وارد شوند.
هان! آنان امانت داران خداوند در میان آفریدگان و حاكمان او، در زمین اند. هشدار كه من وظیفه ى خود را ادا كردم. وظیفه ام را ابلاغ كردم و به گوش شما رساندم. هشدار كه روشن نمودم.
بدانید كه این سخن خدا بود و من از سوى او سخن گفتم. هان بدانید! هرگز به جز این برادرم، كسى نباید امیرالمؤمنین خوانده شود.
هشدار كه پس از من، امارت مؤمنان براى كسى جز او روا نباشد.
❁ بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيم ❁
▪️#روز_شمار_محرم🏴 (22مرداد ماه)
▪#29_روز تا فصل عاشقی 💔
حاجے احرام دگر بند ببیـטּ یار ڪجاسٺ
ڪعبه ے ڪعبه حسیـטּ است ڪہ در ڪرببلاسٺ
بیسٺ و نہ روز دگر با لڪ لبیڪ حسیـטּ
موسم حج جنوטּ در حرم خوטּ خداسٺ
#سلطان_قلبم_حسین_ع❤️
#حسین_جان_اےآبروےدوعالم💚
🌹🌹🌹فراز چهارم🌹🌹🌹
بسم الله الرحمن الرحیم
ثُمَّ قال: « اَيُّهَا النّاسُ ، مَنْ اَوْلى بِكُمْ مِنْ اَنْفُسِكُمْ؟ » قالُوا: اللَّهُ وَ رَسُولُهُ . فَقالَ: اَلا مَن كُنْتُ مَوْلاهُ فَهذا عَلِىٌّ مَوْلاهُ ، اَللَّهُمَّ والِ مَنْ والاهُ وَ عادِ مَنْ عاداهُ وَ انْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ وَ اخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ
مَعاشِرَ النّاسِ ، هذا عَلِىٌّ أخى وَ وَصيّى ، وَ واعى عِلْمى ، وَ خَليفَتى فى اُمَّتى ، عَلى مَنْ آمَنَ بى ، وَ عَلى تَفْسيرِ كِتابِ اللَّهِ - عَزَّوَجَلَّ – وَالدّاعى اِلَيْهِ ، وَ الْعامِلُ بِما يَرْضاهُ ، وَ الْمُحارِبُ لِاَعْدائِهِ ، وَ الْمُوالى عَلى طاعَتِهِ ، وَ النّاهى عَنْ مَعْصِيَتِهِ .
اِنَّهُ خَليفَةُ رَسُولِ اللَّهِ وَ اَميرُالْمُؤْمِنينَ وَ الْاِمامُ الْهادى مِنَاللَّهِ ، وَ قاتِلُ النّاكِثينَ وَ الْقاسِطينَ وَ الْمارِقينَ بِاَمْرِاللَّهِ .
يَقُولُ اللَّهُ: « ما يُبَدَّلُ الْقَوْلُ لَدَىَّ » . بِاَمْرِكَ يا رَبِّ اَقُولُ: اَلَّلهُمَّ والِ مَنْ والاهُ ، وَ عادِ مَنْ عاداهُ ، وَ انْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ ، وَ اخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ ، وَ الْعَنْ مَنْ اَنْكَرَهُ ، وَ اغْضَبْ عَلى مَنْ جَحَدَ حَقَّهُ .
اَللَّهُمَّ اِنَّكَ اَنْزَلْتَ الْايَةَ فى عَلِىٍّ وَلِيِّكَ عِنْدَ تَبْيينِ ذالِكَ وَ نَصْبِكَ اِيّاهُ لِهذَا الْيَوْمِ: « الْيَوْمَ اَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ وَ اَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتى وَ رَضيتُ لَكُمُ الْاِسْلامَ ديناً» ، وَ قُلتَ: « اِنَّ الدّينَ عِندَ اللَّهِ الْاِسلامُ» ، وَ قُلتَ: « وَ مَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْاِسْلامِ ديناً فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَ هُوَ فِى الْاخِرَةِ مِنَ الْخاسِرينَ » .
اَللَّهُمَّ اِنّى اُشْهِدُكَ اَنّى قَدْ بَلَّغْتُ .
ترجمه::
سپس فرمود: مردمان! كیست سزاوارتر از شمایان به شما؟ گفتند: خداوند و رسول او. آن گاه فرمود: آن كه من سرپرست اویم، پس این على ولى و سرپرست اوست. خداوندا! پذیراى ولایت او را دوست بدار و دشمن او را دشمن دار و یار او را یارى كن و رهاكننده ى او را تنها گذار.
هان مردمان! این على است برادر و وصى و نگاهبان دانش من و جاى نشین من در میان امّت و ایمان آورندگان به من و بر تفسیر كتاب خدا. او مردمان را به سوى خدا بخواند و به آن چه موجب خشنودى اوست، عمل كند و با دشمنان او ستیز نماید. او سرپرست فرمانبردارى خدا باشد و بازدارنده از نافرمانى او. همانا اوست جانشین رسول اللَّه و فرمانرواى ایمانیان و از سوى خدا، پیشواى هدایتگر. اوست پیكاركننده ى با پیمان شكنان و رویگردانان از راستى و درستى و به دررفتگان از دین. خداوند فرماید: فرمان من دگرگونى نمى پذیرد. (ق / ۲۹)
پروردگارا! اكنون به فرمان تو مى گویم: خداوندا! دوست داران او را دوست دار و دشمنانش را دشمن. پشتیبانان او را پشتیبانى و یارانش را یارى كن و خوددارى كنندگان از یارى اش را رها كن. ناباورانش را از مهرت بِران و خشم خود را بر آنان فرود آور.
معبودا! تو خود در هنگام بیان ولایت على و برپایى او فرمودى: امروز آیین شما را به كمال و نعمتم را براى شما تمام نمودم و با خشنودى، اسلام را دین شما قرار دادم. (مائده / ۳) و فرمودى: همانا، دین نزد خدا تنها اسلام است (آل عمران / ۱۹) و نیز فرمودى: و آن كه به جز اسلام دینى بجوید؛ از او پذیرفته نبوده، در جهان دیگر، در شمار زیان كاران خواهد بود. (آل عمران / ۸۵) خداوندا! تو را گواه مى گیرم كه پیام تو را به مردمان رساندم.
❁ بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيم ❁
▪️#روز_شمار_محرم🏴 (23مرداد ماه)
▪#28_روز تا فصل عاشقی 💔
شڪر خدا ڪہ از همه ے خلق عالمیـטּ
ٺنها مرا حُسـیـטּ گرفته اسٺ زیر دِیـטּ
در بیسٺ و هشٺ منزلے ِ ماه عاشقے
در ماه حج خوش اسٺ لبیڪ یاحُسیـטּ
#یا_حسین_ع❤️✨
#ارباب_قرار_ما_یہ_سفرڪربلا💜
📒قَسَمَ اَرْزاقَهُم وَ اَحْصى آثارَهُم وَ اَعْمالَهُم وَ عَدَدَ اَ نْفُسِهِمْ وَ خائِنَةَ اَعْيُنِهِم وَ ما تُخفى صُدورُهُم مِنَ الضَّميرِ
📝 خداوند، روزى هاى مردم را تقسيم فرموده و قدم ها و كرده ها و شمار نَفَس ها و نگاه هاى دزدانه چشم ها را و آنچه را كه سينه ها پنهان مى دارند، مى داند.🍃🌸
📚 #نهج_البلاغه خطبه ۹۰
☘☘☘فراز پنجم☘☘☘
بسم الله الرحمن الرحیم
مَعاشِرَ النّاسِ ، اِنَّما اَكْمَلَ اللَّهُ - عَزَّوَجَلَّ - دينَكُمْ بِاِمامَتِهِ . فَمَنْ لَمْ يَأْتَمَّ بِهِ وَ بِمَنْ يَقُومُ مَقامَهُ مِنْ وُلْدى مِنْ صُلْبِهِ اِلى يَوْمِ الْقِيامَةِ وَ الْعَرْضِ عَلَى اللَّهِ - عَزَّوَجَلَّ - ، فَاُولئِكَ الَّذينَ « حَبِطَتْ اَعْمالُهُمْ فِى الدُّنْيا وَ الْاخِرَةِ » « وَ فِى النّارِ هُمْ خالِدُونَ » ، «لايُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذابُ وَ لا هُمْ يُنْظَرُونَ » .
مَعاشِرَ النّاسِ ، هذا عَلِىٌّ ، اَنْصَرُكُمْ لى ، وَ اَحَقُّكُمْ بى ، وَ اَقْرَبُكُمْ اِلَىَّ ، وَ اَعَزُّكُمْ عَلَىَّ ، وَ اللَّهُ - عَزَّوَجَلَّ - وَ اَنَا عَنْهُ راضِيانِ . وَ ما نَزَلَتْ آيَةُ رِضاً فى الْقُرْآنِ اِلّا فيهِ ، وَ لا خاطَبَ اللَّهُ الَّذينَ آمَنُوا اِلّا بَدَاَ بِهِ ، وَ لانَزَلَتْ آيَةُ مَدْحٍ فِى الْقُرْآنِ اِلّا فيهِ ، وَ لا شَهِدَ اللَّهُ بِالْجَنَّةِ فى « هَلْ اَتى عَلَى الْاِنْسانِ » اِلّا لَهُ ، وَ لا اَنْزَلَها فى سِواهُ وَ لا مَدَحَ بِها غَيْرَهُ .
مَعاشِرَ النّاسِ ، هُوَ ناصِرُ دينِ اللَّهِ وَ الْمُجادِلُ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ، وَ هُوَ التَّقِىُّ النَّقِىُّ الْهادِى الْمَهْدِىُّ . نَبِيُّكُمْ خَيْرُ نَبىٍّ وَ وَصِيُّكُمْ خَيْرُ وَصِىٍّ وَ بَنُوهُ خَيْرُ الْاَوْصِياءِ . مَعاشِرَ النّاسِ ، ذُرِّيَّةُ كُلِّ نَبِىٍّ مِنْ صُلْبِهِ ، وَ ذُرِّيَّتى مِنْ صُلْبِ اَميرِالْمُؤْمِنينَ عَلِىٍّ .
مَعاشِرَ النّاسِ ، اِنَّ اِبْليسَ اَخْرَجَ آدَمَ مِنَ الْجَنَّةِ بِالْحَسَدِ ، فَلاتَحْسُدُوهُ ، فَتَحْبَطَ اَعْمالُكُمْ وَ تَزِلَّ اَقْدامُكُمْ ، فَاِنَّ آدَمَ اُهْبِطَ اِلَى الْاَرضِ بِخَطيئَةٍ واحِدَةٍ ، وَ هُوَ صَفْوَةُ اللَّهِ - عَزَّوَجَلَّ - ، وَ كَيْفَ بِكُمْ وَ اَنْتُمْ اَنْتُمْ وَ مِنْكُمْ اَعْداءُ اللَّهِ .
اَلا وَ اِنَّهُ لا يُبْغِضُ عَلِيّاً اِلّا شَقِىٌّ ، وَ لايُوالى عَلِيّاً اِلّا تَقِىٌّ وَ لايُؤْمِنُ بِهِ اِلّا مُؤْمِنٌ مُخْلِصٌ . وَ فى عَلِىٍّ - وَ اللَّهِ - نَزَلَتْ سُورَةُ الْعَصْر: « بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمانِ الرَّحيمِ ، وَ الْعَصْرِ ، اِنَّ الْاِنْسانَ لَفى خُسْرٍ» ، اِلّا عَلِيّاً الَّذى آمَنَ وَ رَضِىَ بِالْحَقِّ وَ الصَّبْرِ .
مَعاشِرَ النّاسِ ، قَدِ اسْتَشْهَدْتُ اللَّهَ وَ بَلَّغْتُكُمْ رِسالَتى « وَ ما عَلَى الرَّسُولِ اِلّا الْبَلاغُ الْمُبينُ » .
مَعاشِرَ النّاسِ ، « اِتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقاتِهِ وَ لاتَمُوتُنَّ اِلّا وَ اَنْتُمْ مُسْلِمُونَ » .
ترجمه::
هان مردمان! خداوند عزّوجلّ دین را با امامت على تكمیل نمود. اینك آنان كه از او و جانشینانش از فرزندان من و از نسل او - تا برپایى رستاخیز و عرضه ى بر خدا -پیروى نكنند، كرده هایشان در دو جهان بیهوده بوده؛ (بقره / ۲۱۷) و در آتش دوزخ جاودانه خواهند بود. (توبه / ۱۷) به گونه اى كه نه از عذابشان كاسته و نه برایشان فرصتى براى نجات خواهد بود. (بقره / ۱۶۲)
هان مردمان! این على است یاورترین، سزاوارترین، نزدیك ترین و گران قدرترین شما نزد من و خداوند عزّوجلّ و من از او خشنودیم.
آیه ى رضایتى در قرآن نیست مگر درباره ى او و هرگاه خداوند ایمانیان را خطابى نموده، به او آغاز كرده و آیه ى ستایشى نازل نگشته مگر درباره ى او و در سوره ى هل أتى على الإنسان گواهى بر بهشت نداده مگر براى او و آن را در حقّ غیر او فرو نیاورده و به وسیله ى آن جز او را نستوده است.
هان مردمان! على یاور دین خدا و دفاع كننده ى از رسول اوست و هم او پرهیزكار، پاكیزه و رهنماى ارشاد شده به دست خود خداست. پیامبرتان برترین پیامبران، جانشینش در میان شما برترین جانشینان و فرزندانش برترین اوصیایند.
هان مردمان! فرزندان پیامبران از نسل آنان اند و فرزندان من از نسل امیرالمؤمنین على.
هان مردمان! به راستى كه شیطانِ اغواگر، آدم را با رشك، از بهشت راند. مباد شما به على رشك ورزید كه آن گاه كرده هایتان نابود و گام هایتان لغزان خواهد شد. آدم به خاطر یك اشتباه، به زمین هبوط كرد، حال آن كه برگزیده ى خداى عزّوجلّ بود؛ پس چگونه خواهید بود كه شما شمایید و دشمنان خدا نیز از میان شمایند. هشدار! كه با على نمى ستیزد مگر شقى و سرپرستى اش را نمى پذیرد مگر رستگار پرهیزكار و به او نمى گرود مگر ایمان دار بى آلایش و به خدا سوگند سوره ى والعصر درباره ى او نازل شده است: به نام خداوند همه مهرِ مهرورز، به زمان سوگند كه انسان در زیان است. (والعصر / ۲ - ۱) مگر على كه ایمان آورده و به درستى و شكیبایى آراسته است.
هان مردمان! خدا را گواه مى گیرم كه پیام او را به شما رساندم و بر فرستاده، وظیفه اى جز بیان روشن نیست. (عنكبوت / ۱۸ - نور / ۵۴)
هان مردمان! تقوا پیشه كنید همان گونه كه بایسته است و نمیرید جز با شرفِ اسلام. (آل عمران / ۱۰۲)