eitaa logo
شیعه پژوهی در غرب
701 دنبال‌کننده
412 عکس
11 ویدیو
72 فایل
شش سال پیش مطالعاتم را در زمینه شیعه پژوهی در غرب آغاز کردم.نکاتی را اینجا یادداشت میکنم، امیدوارم قابل استفاده باشد. بیشتر کانالها در این موضوع آثار و پژوهشگران را معرفی می کنند، تمرکز من بیشتر روی تحلیل محتوایی و روشی و مقایسه است. ادمین: @ANZ786
مشاهده در ایتا
دانلود
مقاله خوب در مورد کنفرانس استراسبورگ ۱۹۶۸ همه بالاتفاق قبول دارند که کنفرانس استراسبورگ ۱۹۶۸ استارت شیعه پژوهی غربی بوده است. در کتابها و مقالات انگلیسی همیشه اشاره ای به این میشد ولی چندی بود که دنبال تفصیلاتش بودم، متاسفانه چیزی به انگلیسی گیرم نمی آمد. مقاله فارسی ذیل مقاله خوبی بود. البته برای تفصیلات کاملتر باید خود مجموع مقالات را پیدا کرد. فقط به مستنداتش اضافه می کنم که ظاهراً تا جایی که به یاد دارم لیندا کلارک در مجموع مقالات خودش هم آورده که در کنفرانس استراسبورگ، امام موسی صدر و حسین نصر شرکت کرده بودند ولی امام موسی صدر نتوانستند مقاله خود را ارسال کنند. @shiastudiesinwesternacademia https://clisel.com/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/%D9%85%D8%B9%D9%85%D8%A7%DB%8C-%D9%87%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%E2%80%8C%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%B3%D8%A8%D9%88%D8%B1%DA%AF/
پشت صحنه های شیعه پژوهی تقریباً برای هر کسی که با این پدیده آشنا میشه، در اوائل این سوال پیش می آید که اگر این پژوهشگران نمی خواهند شیعه بشوند پس برای چی دارند روی تشیع کار می کنند؟ با توجه به سابقه استعمارگری و برخورد حکومت های این کشورها، ذهن آدم فوراً میره دنبال این که این پژوهشها را نیز ذیل امپراطوری رسانه ای یا سرویسهای اطلاعاتی یا بالاخره یک برنامه ای که پشت آن نیتهای شومی پنهان شده اند بگذارد. کم کم آثار را که مطالعه می کنه متوجه میشه که پدیده بسیار پیچیده ای است و نباید خیلی زود و کلی قضاوت کرد. بالآخره اینکه واقعاً در مورد پشت صحنه ها فقط می توان حدس زد ولی آنچه عیان است خودش اینقدر حرف برای گفتن داره و اینقدر شما را به تفکر وادار می کنه که فرصت پرداختن به نیت خوانی‌ها و گمانه زنی‌ها در مورد پشت صحنه ها نمی کنی و به تدریج اهمیت این سوالات هم بسیار کم میشه. نتایج آثارشان تقریباً واضح است، نیازی به نیت خوانی‌ها نیست @shiistudiesinwesternacademia
پدیدارشناسی دینی آخر چیست؟ در حین گفتگو در مورد شیعه پژوهی غربی ترکیب پدیدارشناسی دینی خیلی به گوش می خورد، در آثارشان هم بسیار استفاده میشه. اما به ندرت کسی تعریف دقیقی ازش ارائه میده. اگر دنبال کتاب و مقاله و مدخل‌ها باشید، بسیاری از کتابها دارند پدیدارشناسی هوسرل و هایدگر و مورلی پونته را توضیح می دهند، مدخل پدیدارشناسی دینی را توی دائرة المعارف دین هم نگاه کردم، شش هفت تا معنا میگه اما کدام یک منظور آقایان است؟ این روشی که بتوان باهاش شیعه پژوهی کرد چیه؟ در نهایت این مقاله را که خواندم بسیار مفید یافتم👇 @shiastudiesinwesternacademia
پدیدارشناسی یا تحقیق عینی گاهی تصور میشه کار شیعه پژوهان فقط پدیدارشناسی است، صرفنظر از دعوای historicism و پدیدارشناسی بعضی از مسائل به منابع هم ربط داره. علاوه بر اینکه بعضی‌ها مثل آقای امیر معزی ادعا می کنند از هر دو روش استفاده می کنند. به هر حال یادداشتی که پارسال تو گروهی نوشتم، به خاطر سوالی که یکی از دوستان دیروز پرسید یادآور شد و احساس کردم یادداشت سودمندی بوده.👇 Subject Matter of Shia Studies In light of our discussions, this is what I've understood till now regarding the question of whether Shia Studies limits itself to a study of phenomenon or studies objective reality, it seems the question can be broken down into 4 questions. Ofcourse as we proceed the questions and answers might get refined further: 1. Do they discuss things like Wahy, Imamate, God's will and plan of guidance objectively or pre-suppose these things or try to prove a certain purely metaphysical belief right or wrong? The Answer is that they always claim that they won't participate in these debates but their materialistic analysis usually has implications. 2. Do they study present day beliefs phenomenologically ie. Reconstructing the beliefs, historical memory and rituals and what they mean for people today? The Answer is Yes. 3. Do they study beliefs of early Shia and Shias throughout history and how they understood reality, their beliefs, historical memory, mentalities, identity etc? The Answer is Yes. 4. Do they objectively study the events and socio-political circumstances in History? The Answer is that it depends on the time period being studied and the researcher's views on the sources from that period. If they study they usually critically evaluate the sources and try to reconstruct the development of events, circumstances etc. Usually reaching non-traditional interpretations. @shiistudiesinwesternacademia
دو روش فهم شیعه پژوهی غربی ۱. مطالعه آثار ناظر و گزارشگر ۲. مطالعه مستقیم آثار تقریباً هر علمی اینجوری است، شما یا کتابهایی را می خوانید که با عنوان مقدمه ای بر آن علم نوشته می شوند یا مستقیم در کتاب‌هایی که در موضوعات آن علم بزرگان آن علم نوشتند شیرجه می زنید. اما معمولاً برای یادگیری علم پیشنهاد میشه کتابهای معرف و مقدمه را اول بخوانید. اما در مورد شیعه پژوهی غربی قضیه مقداری تفاوت داره. اولاً کتابهای ناظر و گزارشگر را خود محققین غربی ننوشتند بلکه در فارسی یا عربی نوشته شده، چون نویسنده از بیرون داره نگاه میکنه خودش بین خواننده و علم یک فاصله ایجاد می کنه و اعتماد را کم می کنه. ثانیاً کتاب‌هایی هم که به فارسی یا عربی نوشته شده تا جایی که اطلاع دارم عناوین تحقیقات و محققین و تاریخ را معرفی می کنند و عمق محتوایی کافی را ندارند. آنهایی که عمق محتوایی دارند نقد یک محقق یا یک موضوع از چند محقق هستند. شاید امر دائر شده بین کیفیت و وسعت موضوعاتی که پوشش داده میشه. ولی به نظر می‌رسد می شود راه وسطی پیدا کرد. شاید اینکه یک کتاب مناسب کلی نمیبینیم این باشه که این همه گستردگی را یکپارچه نمی بینند. و هر کسی رشته خودش را بر می دارد. ثالثا خود محققین غربی بعضی مقالات گزارشگر را نوشتند ولی اغلب تمرکز در یک موضوع دارند. مثلاً خانم کارن رفل از چند تحقیقاتی که در حوزه جنسیت و مراسم عزاداری نوشته شده گزارش خوبی می دهد. آقای رابرت گلیو مقاله‌ای در مورد تحقیقات اخیر در باب تشیع نخستین نوشته. برخی مقالات معرف در کتابی که ۲۰۱۴ موسسه اسماعیلیه چاپ کرد اینگونه هستند. اولیور شاربروت و لیاکت تکیم مقالات خوب کلی هم نوشتند ولی این حجم از کار و موضوعات را واقعاً نمی شود در مقاله جمع کرد و جهاتی مغفول می ماند. اما ما چکار کردیم؟ @shiastudiesinwesternacademia
اما ما چکار کردیم ؟ دوستانی که دو سال پیش جمع شدند و باهم مباحثه داشتیم، دو سه تا تقاضا داشتند. اول اینکه مواجهه مستقیم می خواستند پس مقالات و کتابهای ناظر و گزارشگر حذف شد مگر در موارد خاص مثلاً یکی از مقالات فارسی را برای نقد و بررسی نظریه دکتر امیر معزی استفاده کردیم. دوم اینکه یک نگاه کلی و اشراف نسبی به گستردگی کار، از جهت موضوع و روش می خواستند پس خیلی عمیق نرفتیم، البته به جز در موضوع تشیع نخستین. سوم اینکه می خواستند بیشتر ناظر به فضای امروزی باشه. با توجه به این ملاکات سیر مطالعاتی آماده کردیم و به اساتید نشان دادیم. آراء متفاوت بود. یکی از آنها گفت میزان نیست، بعضی از آثار عمیق است بعضی سطحی یکی گفت فهرست شما خوبه ولی از دونالدسون شروع کنید! فهماندن این که دوره اول ماست و فعلاً نمی خواهیم عمیق برویم سخت بود. به هر حال ما در ابتداء دو مقاله گزارشی خواندیم و مباحثه کردیم، مقاله لیاکت تکیم و رابرت گلیو که بالا اشاره شد. سپس کتاب نجم حیدر در معرفی تشیع. پس از آن وارد تشیع نخستین شدیم و بعدش حدیث، فقه، اصول، تفسیر... به نظرم روش بدی نبود ولی اگر دوباره مباحثه ای باشه حتماً باید تغییراتی داشته باشه. @shiastudiesinwesternacademia
شیعه پژوهی غربی روش مستقل ندارد باید حواسمان باشه این تحقیقات را نباید در انزوا ببینیم. روشها، چارچوب‌ها ی تحلیلی و حتی طرح تحقیق را نیز از علوم انسانی مانند تاریخ اندیشه ها، جامعه‌شناسی و مردم شناسی می گیرند. تأثیر مطالعات اسلامی (Islamic Studies)و داد و ستد با آن بسیار روشن و واضح است. مثلاً قضاوت‌هایی در مورد متون اولیه اسلامی همیشه روی قضاوت در مورد متون اولیه تشیع تاثیرگذار است. وقتی که اعتمادشان در مطالعات اسلامی به منابع کمتر میشه در برخورد با متون شیعی نیز محتاطانه عمل میشه. در این بین کسانی سعی کردند بین پیش فرضهای کلی مطالعات اسلامی و شیعه پژوهی فاصله ایجاد کنند و بهش حیثیت مستقلی بدهند. شاید بتوان گفت کتاب نجم حیدر Rebel and the Imam یکی از آنهاست. این کتاب سعی می کند نشان دهد که منابع اولیه تشیع با اندک تفاوتهایی، هسته اصلی گزارشات را حفظ می کنند. خانم دکاک در اون کتاب 2014 The Study of Shi'i Islam نشان میدهد سنت مکتوب بر خلاف اهل سنت از اولش بین شیعیان مرسوم بوده. @shiistudiesinwesternacademia
شیعه پژوهی در غرب
شیعه پژوهی غربی روش مستقل ندارد باید حواسمان باشه این تحقیقات را نباید در انزوا ببینیم. روشها، چارچ
شیعه پژوهی غربی روش مستقل ندارد: مردم شناسی و Ethnography یک بخشی از شیعه پژوهی را مخصوصاً آنهایی که در مورد جوامع شیعی امروزی تحقیق می کنند، باید شاخه و امتدادی از مردم شناسی فرهنگی دانست. روش اصلی مردم شناسی نیز Ethnography است. بعضی از تحقیقات که روش اصلی آنها Ethnography باشد، اینجا لیست می کنم: 1. An Enchanted Modern: Gender and Public Piety in Shi'i Lebanon by Lara Deeb 2. Gender, Sainthood and Everyday Practice in South Asian Shi'ism by Karen Ruffle 3. Horse of Karbala: Muslim Devotional Life in India by David Pinault 4. Shi'a Women's Rituals in Northwest Pakistan: The Shortcomings and Significance of Resistance by Mary Elaine Hegland 5. Feeding Iran: Shi'i Families and the Making of The Islamic Republic by Rose Wellman 6. Partners of Zaynab: A Gendered Perspective of Shia Muslim Faith by Diane D'Souza 7. Ashura Rituals, Identity and Politics: A Comparative Approach (Lebanon and India) by Sabrina Mervin @shiistudiesinwesternacademia