Mulla Sadra - Islamic Studies - Oxford Bibliographies.pdf
418.3K
برای فهمیدن ابعاد و موضوعات مطالعات صدرا در غرب هم مفیده.
شیعه پژوهی در غرب
برای فهمیدن ابعاد و موضوعات مطالعات صدرا در غرب هم مفیده.
کتابنامه ها
معمولاً از این نوع کتابنامه ها اطلاع نداریم.
برای حدیث شیعه، صفویه، اثنای عشری، اثنای عشری در پاکستان، امام حسین، عاشورا...هر کدام جداگانه دارند.
اینها بسیار مفید است البته همیشه خیلی دقیق نیست، خودتان باید بروید منابع رو ببینید، گاهی چند اثر را جا می اندازند. ولی به طور کلی برای نقشه موضوعات، ارتباطات آنها، حجم فعالیت، و جایگاه هر یک از آثار و تاریخچه بسیار مفیده.
و البته مثل همیشه به ندرت از کارهای فارسی یا عربی یادی می کنند!😅
https://eitaa.com/joinchat/2251686125C641ba4478f
چه کسی حق معرفی و تعریف تشیع را خواهد داشت؟
فردا در یکی از دانشگاههای برتر پاکستان پژوهشگری تشیع و مکتب حله را معرفی خواهد کرد که نه قم درس خوانده نه نجف نه حوزه ی جای دیگر...
بلکه در یکی از دانشگاههای غربی در مورد تشیع و خصوصاً مکتب حله پژوهش کرده. لینک کتابش که قراره چاپ بشه رو بالا گذاشتم.
این روند در حال گسترش است، و این توهم را به چالش می کشد که چون ما در جامعه شرقی و نسبتا سنتی داریم زندگی می کنیم، آثار شیعه پژوهی غربی به ما نخواهد رسید و همیشه حوزویان و علمای سنتی حق معرفی مکتب را خواهند داشت.
آیا لازم نیست همه ما حد اقل در حد ابتدایی بدانیم که آیا این پدیده تهدید است یا فرصت؟ حرف حساب این جریان چیست؟ ادعاهایشان چیست؟ روشهایشان چیست؟ موضوعاتی که برایشان مهم است چیست؟
https://eitaa.com/joinchat/2251686125C641ba4478f
@shiistudiesinwesternacademia
شیعه پژوهی در غرب
یکی از رابطین این کنفرانس را در کنفرانس امام حسین علیهالسلام و استشراق، در کربلا ملاقات کردم.
وقتی به شماره این کنفرانس پیام واتس اپ ارسال کردم، گفتند اگر مقاله پذیرفته بشه و شما دعوت شوی فقط یک شب اسکان میدهند ولی رفت و برگشت را پشتیبانی نمی کنند.
اگر برای کسی مقدور باشه یکی از ریز موضوعات این کنفرانس امام حسن عسکری علیه السلام از نگاه مستشرقین می باشد و فرصت خوبی است.
شیعه پژوهی در غرب
الحمد لله این کتاب را بالآخره بعد از چند نوبت توانستم تمام کنم. نکاتی را طی پستهای بعدی یادداشت می
After the Prophet ژانر کتاب
هر کتاب در مورد اسلام و تشیع به انگلیسی کار آکادمیک نیست!
فکر کنم در زمینه تاریخ از جهت تعهد به واقعیت عینی حدوداً چهار ژانر را بتوانیم شناسایی کنیم:
۱. تاریخ عینی و تحلیلی: این همان ژانر آکادمیک تاریخ است با انواع و اقسام آن. کتاب جانشینی محمد (ص) نوشته مادلونگ نمونهای از آن است.
۲. حافظه تاریخی: بیشتر کارهای مردم شناختی این گونه هستند. دنبال این هستند که گروهی چگونه تاریخ خود را به یاد دارند و تعامل این حافظه را با تغییرات اجتماعی بررسی می کنند. البته این رویکرد نیز ممکنه موضوع مطالعاتی خود را در تاریخ قرار بدهد.
۳. رمانهای تاریخی: این آثار یک داستان تخیلی را در یک زمان و در بین حوادث واقعی تاریخی قرار می دهند. شخصیتها ممکنه ساختگی باشند ولی معمولاً الهام گرفته و گاهی مرکب از شخصیتهای واقعی هستند. سعی می کنند روح زمان و اوضاع سیاسی-اجتماعی را در برهه ای از تاریخ منعکس کنند. شاید بهترین نمونه این بینوایان ویکتور هوگو باشد.
۴. تاریخ رمانی/روایی: این آثار نسبت به قسیم قبلی واقعی تر هستند چون شخصیتها و داستان آنها واقعی است ولی سعی می کنند خلأ تاریخ را با تخیلات خود و خشکی تاریخ را با عواطف انسانی و شرح حال و روانشناسی پر کنند.
این ژانر هم در ردیف پر فروش ها قرار می گیرد چون مخاطب عمومی داره.
در زمینه تاریخ هند و کمپانی هند شرقی کارهای William Dalrymple از این قبیل است. اخیراً به فارسی کتاب آقای یامین پور، نخل و نارنج از این قبیل است.
کتاب After the Prophet را بنده در قسیم اخیر قرار می دهم و مشخص است که یک کار آکادمیک نیست و نویسنده آن نیز خانم Hazleton یک آکادمیک و استاد دانشگاه نیست، یک گزارشگر رسانه ای و نویسنده ی توانای کتابهای عمومی است. البته در لا بلا از رویکرد دوم هم مقداری استفاده می کند.
همین هم موجب شده که به ندرت در کارهای آکادمیک به کتابش رفرنس داده شود.
https://eitaa.com/joinchat/2251686125C641ba4478f
@shiistudiesinwesternacademia