هدایت شده از کلمه سواء
✍️ سعید امینایی
🔖درنگی در سخنان برادر ارجمند جناب آقای اسدپور درباره فهم قرآن (بخش ۲ از ۲)
آنان به تجربه تاریخی استناد میکنند که تمام فرقههای اسلامی باورهای خود را به قرآن مستند میکنند و کل حزب بما لدیهم فرحون! از این رو ضروری میدانند پیش از ورود به وادی فهم قرآن، مفسر با احادیث اهلبیت علهیم السلام #انس داشته باشد تا بتواند در چارچوب ثقل همتای قرآن، قرآن را فهم کند. رجوع کنید به مقدمه پنجم تفسیر صافی و همچنین مطالعه کنید این دو سطر از متن تفسیر المیزان درباره همین موضوع را که میفرماید: «فالذي ندب إليه: تفسيره من طريقه و الذي نهي عنه: تفسيره من غير طريقه و قد تبين أن المتعين في التفسير الاستمداد بالقرآن على فهمه و تفسير الآية بالآية و ذلك بالتدرب بالآثار المنقولة عن النبي و أهل بيته صلى الله عليه و عليهم و تهيئة ذوق مكتسب منها ثم الورود، و الله الهادي» (المیزان، ج3، ص87).
3. فرمودند: «روایات باید بر قرآن عرضه شود تا فهم شود؛ اما ما بر عکس رفتار میکنیم!» قطعا در فهم روایات باید به قرآن نظر داشت، اما این نافی طرف مقابل نیست. چرا که این دو ثقل، مکمل یکدیگرند. بنابراین طبق آنچه از متن المیزان ذکر شد، روایات هم در مقام اعتبارسنجی و هم در مقام فهم باید بر قرآن عرضه شوند و در طرف مقابل قرآن نیز در مقام فهم باید در کنار روایات فهم شود. به عبارت دیگر قرآن و حدیث صحیح در کنار هم #متن_واحد ی هستند که در مقام فهم باید در کنار هم لحاظ شوند.
4. این سخنان به مخاطب القا میکند که قرآن با احادیث اهل بیت علیهم السلام ناسازگار است و اگر کسی حدیثخوانی کند (مثلا کافی بخواند) منحرف میشود! (برای مثال فهم قرآن در حد تفاسیر روایی که ذیل آنها آمده، مذمت شده). این در حالی است که مرجعیت اهل بیت و حدیث اهل بیت علیهم السلام در معرفت دینی دقیقاً در کنار قرآن تعریف شده است. حدیث متواتر ثقلین و احادیث متعدد دیگری که درباره جایگاه امام و نقش او به عنوان حجت الهی وجود دارند، تردیدی در این مطلب باقی نمیگذارند. تنها اشکالی که ممکن است مطرح شود، تفاوت سنت حاکیه و محکیه و مشکل دسترسی به #حدیث_صحیح است. اما چنین اشکالی ناظر به سخنان سخنران جایگاهی ندارد؛ چرا که سخنان او ناظر به حدیث به طور مطلق است و حتی حدیث صحیح را هم به حاشیه میراند.
5. آیا تنها نقش معرفتی روایات تخصیص و تقیید قرآن است؟!! آیا روایات هیچ افزوده معرفتی غیر از این ندارد؟!! اینکه سخنران میگوید قرآن کتاب اساسی و قانون اساسی است و روایات در حد تخصیص و تقیید است معنایی جز این ندارد؛ اما گمان نکنم از جناب هشام تا مرحوم امام و از کلینی تا خمینی رضوان الله علیهم کسی در میان شیعیان چنین نظری داشته باشد!
الغرض
نه امام و علامه رحمهما الله آنگونه که تصویر میکنند، قرآنبسنده بودند و نه حدیثگرایان ضد قرآن.
اما پرسش اینجاست که چرا برخی با شعار ایجاد وحدت میان شیعه و سنی بلکه میان ادیان ابراهیمی، تلاش دارند تقابلی ساختگی و دروغین میان امام خمینی و دیگر علمای شیعه ایجاد کرده و همه را متحجر جلوه دهند؟
آیا هدف، موجه جلوه دادن اندیشههای ناسازگار با آموزههای شیعی است؟
والله العالم
https://eitaa.com/kalame_sawa
یک قصه خیلی بی مزه و خیالی را تصور کنید که آقای جلیلی که قطعا اهل باج دادن به امریکا نیست، آقای زیباکلام را به جهت کاری بفرستد به کاخ سفید. بعد از برگشت زیباکلام بگوید من در آنجا در مقابل زیاده خواهی های "دوستان" آمریکایی گفتم ما این رفتار شما را زشت می دانیم ، شما هر حقی دارید به شما می دهیم اما باج خواهی نکنید!
به جای آمریکا بگذارید عبد الحميد
به جای زیباکلام بگذارید علیرضا کمیلی
چند روز قبل آقای کمیلی پستی گذاشت که خیلی شاخک ها را تیز کرد! (شاید یا به احتمال خیلی زیاد) خلاف دیدگاه آقای جلیلی بوده اما در هر صورت نشان می داد آقای کمیلی دنبال زنده کردن مجدد فتنه گر اصلی زاهدان و قدرت دادن به او و بازگرداندنش به صحنه سیاست به خاطر چند عدد رای است!
یعنی امتیاز دادن مفت و مجانی به عبدالحمید! البته از کمیلی (که عبدالحمید را یک شخصیت عاقل و اهل مدارا و تعامل و مایه حفظ امنیت استان و کشور می داند) چنین رفتاری عجیب نیست، حساسیت مسئله در زمان فعلی و جایگاه فعلی کمیلی است!
البته دلسوزان قبلا بارها نسبت به او به آقای جلیلی تذکر داده بودند ولی به هر دلیلی مورد اقبال قرار نگرفته بود
در هر صورت کمیلی مجبور شد با نوشتن یک قصه خیالی شبیه قصه ای که در اول متن نوشتم آن را رفع و رجوع کند! ولی آب رفته به جوی بر نمی گردد.
آقای جلیلی!هنوز تا روز انتخابات خیلی مانده است و شاید تصمیمم این شد که به شما رای بدهم. اما بنده اگر در انتخابات به هر دلیلی به شما رای بدهم، روز قیامت خواهم گفت قبل از انتخابات نسبت به همراهی آقای کمیلی با شما اتمام حجت کرده بودم!
https://eitaa.com/shjavadabolghasemi/84
هدایت شده از دانشگاه امامت
﷽
⏺ ما نمی توانیم از بحث های صریح اعتقادی مرتبط با حقانیت امیرالمومنین علیه السلام در نهج البلاغة کوتاه بیاییم!
🔺در اوائل خلافت در خطبه ى معروف شقشقيه:
«ان محلى منها محل القطب من الرحى ينحدر عنى السيل و لا يرقى الى الطير»
جايگاه من در خلافت جايگاه ميله ى گرداننده ى سنگ آسياب است. در هنگامى كه جمع شدند شوراى شش نفرى با عثمان بيعت كردند:
«لقد علمتم انى احق الناس بها من غيرى»
يعنى اى مردم! يا اى مخاطبان من، خود شما مي دانيد كه من از همه كس به حكومت و خلافت اولى ترم. يك حق معتقد است؛ اين چيزى است كه در نهج البلاغه واضح است. البته دنبالش بلافاصله:
«و والله لاسلمن ما سلمت امور المسلمين و لم يكن فيها جورُ الا على خاصه»
مادامى كه فقط به من ظلم مي رود من صبر مي كنم، تسليمم، مادامى كه كارها بر محور خود انجام بگيرد من در خدمتم، عين همان بيانى كه در آغاز خلافت ابى بكر هم، يعنى نسبت به آن دوران هم ايشان بيان فرمودند:
«فامسكتُ يدى حتى رأيتُ راجعة الناس قد رجعت»
اول دست از بيعت شستم، تسليم نشدم، بيعت نكردم، اما ديدم حوادثى دارد به وقوع مي پيوندد كه مصيبت آن حوادث براى اسلام و براى مسلمين و براى شخص على صعب تر و غيرقابل تحمل تر است از مصيبت از دست رفتن حق ولايت؛ بنابراين ولايت را يك حق مي داند و اين جاى انكار نيست.
🔻 خوب است همه ى مسلمان ها به اين مسأله با چشم واقع بينى نگاه كنند؛ اين كارى به بحث غوغايى و جدال انگيز شيعه و سنى ندارد. ما امروز معتقديم كه در آفاق عالم اسلامى بايد برادران شيعه و سنى با هم و براى هم و در جوى مهربان زندگى كنند و اخوت اسلامى را از همه ى چيزها بالاتر بدانند، و اين يك حقيقت است. امروز وظيفه همين است، هميشه وظيفه همين بوده، 👈اما يك بحث علمى و اعتقادى در نهج البلاغه اين را به ما نشان مي دهد ما نمي توانيم چشم مان را روى هم بگذاريم و آنچه را كه نهج البلاغه با صراحت دارد مي گويد اين را نديده بگيريم...»
📚 بيانات امام خامنه ای در اولين كنگرهى بين المللى نهج البلاغه در تاریخ: 29/ 02/ 1360
✅ در نگاه امام خامنه ای، با وجود لزوم رعایت وحدت اسلامی، باید مسائل مرتبط با حقایق تاریخی ظلم به امیرالمومنین علیه السلام و مسائل علمی و اعتقادی مرتبط با امامت الهی را مطرح کرد!
#وحدت
#سقیفه
#جهاد_تبیین
✧❁دانشگاه امامت
🆔 @Emamat110u
هدایت شده از 《یادداشت های فقهی_اجتهادی یک طلبه》
﷽
⏺ نکاتی ناب از درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی /سوره احزاب، آیات 1 الی 5 :
✅در قلب دو مكتب جا نميگيرد
✅حرفي كه مطابق با حق نباشد باطل است
🔸حضرت امير(سلام الله عليه) در ذيل اين آيه، فرمود كسي حبّ ما را دارد با دوستيِ دشمنان ما جمع نميشود.
🔸نه انسان دو قلب دارد، نه در قلب دو مكتب جا ميگيرد؛ مَا جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِن قَلْبَيْنِ فِي جَوْفِهِ
🔸خب اگر هر كسي يك دل دارد و در يك دل دو مكتب جا نميگيرد ديگر ممكن نيست شما هم غديري باشيد هم سقفي؛ هم غدير را قبول داشته باشيد هم سقيفه را، اينكه شدني نيست!
🔸فرمود دوستان ما هرگز دوستانِ دشمنان ما نيستند.
🔸پس چه در مسأله توحيد چه در مسأله وحي و نبوّت چه در مسأله امامت دو متضاد در يكديگر جا نميگيرد.
🔸هم ايمان باشد هم كفر، هم ايمان باشد هم نفاق، هم غدير باشد هم سقيفه اين جمع نميشود، لذا فرمود مَا جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِن قَلْبَيْنِ فِي جَوْفِهِ ...
🔸فرمود شما پيشنهاد كفار را بخواهي بپذيري با ايمان جمع نميشود پيشنهاد منافق را بخواهي بپذيري با ايمان جمع نميشود پيشنهاد سقفي را بخواهي بپذيري با غديري جمع نميشود...
🔸اينها حرف باطل ميزنند، حرفي كه مطابق با حق نباشد باطل است.
#وحدت
#جهاد_تبیین
#اخوت
《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》
🆔 @Ijtihad_Jurisprudence
هدایت شده از «پیروان امامین انقلاب»
﷽
✍ وظیفه گسترش تفکر امامت و مذهب شیعه و لزوم پاسخگویی به شبهات برای جلوگیری از آندلسی شدن جامعه!
آیت الله العظمی جوادی آملی:
🔸 امام رضا (علیه السلام) در زمان حیات خود هم مسائل فقه و احکام و مسائل شریعت را به خوبی بیان می کردند و هم احتجاجات عقلی را دقیق ذکر می کردند، ما مأموم همین امام هستیم و باید در این زمینه ها نیز پیرو آن حضرت باشیم.
ما همه در کنار سفره امامان نشسته ایم و باید توجه داشت که منطقه ما در آستانه خطر هست و مسئولیت اصلی هم به عهده ایران است، برای اینکه در کشورهای دیگر، امام و امام مدار هست، اما امامت نیست! و اساس کار، این امامت و این تفکر اهل بیت و تفکر شیعه است که باید گسترش پیدا کند.
🔸 مردم ما واقعاً شیفته اهل بیت (علیهم السلام) هستند، اما این محبت، مادامی که معقول نباشد پیشرفتی در زندگی و جامعه حاصل نخواهد شد.
اسپانیای فعلی که اندلس سابق است، هم محور اسلام بود و هم محور مسیحیت؛ و چون مهد اسلام بود، مسیحیت هم آنجا پرفروغ بود؛ اما شبهات فکری و عدم پاسخ گویی به آن شبهات، کم کم دین را از اندلس گرفت و الآن هیچ خبری از اسلام و مسیحیت اصیل در آنجا نیست.
🔸 زیارت کردن و بوسیدن درب حرم برای همه مردم است، اما ما وظیفه داریم تا علم آورده و حرف تازه بیاوریم، ما قرآن کریم داریم، ما نهج البلاغه داریم، کتاب تمام نهج البلاغه باید در منزل تمامی ما شیعیان باشد، ما این معارف اهلبیت را باید به سطح جامعه بیاوریم.
📚 دیدار معاون امور بین الملل آستان قدس رضوی با حضرت استاد
تاریخ: 1403/02/27
✅ یکی از مهمترین انحرافات جریان «وحدت نامنضبط» تقابل با تفکر لزوم گسترش تشیع و اندیشه امامت به جهان است. بالاتر برخی از آنها در لزوم پاسخگویی به شبهات نیز تشکیک می کنند! این تذهبون؟
#جهاد_تبیین
#تبلیغ_هجومی
#معارف_اهلبیت
«سربازان امامین انقلاب»
https://eitaa.com/joinchat/4077847026C86bbe18341
✍️پاسخ آیتاللهالعظمی نوری همدانی به سوالی عدهای از فضلای حوزه پیرامون #انتخابات
◻️ «بسم الله الرحمن الرحیم»
بدون تردید زمانی که در آن واقع هستیم دارای شرائط خاصی است و از آنجا که علمای محترم باید زمانشناسی سرلوحه کارشان باشد «الْعَالِمُ بِزَمَانِهِ لَا تَهْجُمُ عَلَيْهِ اللَّوَابِسُ» اینجانب با تشکر از این احساس مسئولیت شما فرزندان عزیزم، به عرض محترم میرساند که هیچ شخص خاصی را معین نمیکنم و نام نمیبرم؛ اما توصیه میکنم فردی را انتخاب کنید که متدین، متخصص، متعهد، انقلابی و دنبال کننده افکار و خط امام راحل «رحمت الله» و رهبری معظم انقلاب باشد.
قدرت ارتباط با دنیا، مدافع مظلومان و در رأس همه، خدمت و محبت به مردم را سرلوحه کار قرار دهد.
هریک از کاندیداهای محترم و طرفداران آنها دقت داشته باشند اخلاق را در کار خود اصل قرار دهند.
هرگونه تخریب، تهمت، افترا و ایجاد اختلاف و ناامیدی جایز نمیباشد.
إنشاءالله شما فضلای محترم با این مشخصهها همه مردم بزرگوار را به حضور در این انتخابات دعوت نموده و بار دیگر دشمنان را ناامید گردانید.
توفیق همگان را از خداوند متعال خواستارم.
حسین نوری همدانی
۱۴۰۳/۳/۲۵
هدایت شده از آرشیو کلیپ های شبکه ولی عصر عجل الله فرجه
38.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 کلیپ : دیدگاه رهبری در رابطه با مناظره 1
🎙 #حجت_الاسلام_والمسلمین_دکتر_ابوالقاسمی
✔️ #شبکه_جهانی_ولی_عصر_عج_الله_فرجه
✔️ #راه_روشن
🔰 https://eitaa.com/archive_valiasrtv
هدایت شده از آرشیو کلیپ های شبکه ولی عصر عجل الله فرجه
25.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 کلیپ : دیدگاه رهبری در رابطه با مناظره 2
🎙 #حجت_الاسلام_والمسلمین_دکتر_ابوالقاسمی
✔️ #شبکه_جهانی_ولی_عصر_عج_الله_فرجه
✔️ #راه_روشن
🔰 https://eitaa.com/archive_valiasrtv
هدایت شده از آرشیو کلیپ های شبکه ولی عصر عجل الله فرجه
38.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 کلیپ : دیدگاه رهبری در رابطه با مناظره در صدا و سیما
🎙 #حجت_الاسلام_والمسلمین_دکتر_ابوالقاسمی
✔️ #شبکه_جهانی_ولی_عصر_عج_الله_فرجه
✔️ #راه_روشن
🔰 https://eitaa.com/archive_valiasrtv
هدایت شده از «پیروان امامین انقلاب»
﷽
⏺ فروکاست بحث کلیدی اعتقادی «امامت خاصه» به یک بحث صرفا تاریخی برای حذف اختلافات مذهبی
✍🏻 یکی از مهم ترین انحرافات جریان های «وحدت نامنضبط» فروکاست مباحث مرتبط با «امامت خاصه» به یک بحث صرفا تاریخی است. یکی از اندیشه ورزان وحدت در سایت «اخوت» چنین می گوید:
«... اما مصداق امام را در بحث عقائد تعیین نمی کنید، بلکه مصداق آن را تاریخ بیان می کند. نبوت کلام است ولی محمد بن عبدالله صلی الله علیه و آله تاریخ، امامت کلام است وعقاید، ولی علی بن ابیطالب علیه السلام تاریخ. بنابراین شما در بحث عقاید کاری به اسم و خصوصیات فرد ندارید که با مشکل و تنش مواجه شوید.»(رک: تصویر سند)
🔹 این در حالی است که با مراجعه ساده به کتب کلامی علمای شیعه و اهل سنت روشن می شود که یکی از مهم ترین بحث های اعتقادی، امامت و نبوت خاصه است که در این باب سخن از تعیین مصداق خارجی امام و پیامبر بر حق است:
ارشاد الطالبین الی نهج المسترشدین، صفحه: ۳۳۸
أصل الشیعة و أصولها، صفحه: ۶۸
أصول الإیمان (بغدادی)، صفحه: ۲۲۳
الإرشاد إلی قواطع الأدلة في أصول الإعتقاد، صفحه: ۱۶۷
الاعتماد في شرح واجب الاعتقاد، صفحه: ۸۷
الاقتصاد فیما یتعلق بالاعتقاد (شیخ طوسی)، صفحه: ۳۱۶
الإمامة في أهم الکتب الکلامیة، صفحه: ۲۲
المسلک في أصول الدین (المسلک في أصول الدین)، صفحه: ۲۱۴
شرح العقائد النسفیة (تفتازانی)، صفحه: ۹۵
شرح المقاصد، جلد: ۵، صفحه: ۲۶۴
نهج الحق و کشف الصدق، صفحه: ۱۷۱
حق الیقین، جلد: ۱، صفحه: ۱۵۷
✅ یکی از مهم ترین انحرافات جریانات «وحدت نامنضبط» عدم توان تشخیص صحیح اختلافات و مدیریت آن است. فروکاست امر کلیدی اعتقادی مرتبط با امامت و نبوت، به یک امر صرفا تاریخی، خلاف واقعیت قطعی نزد همه فرق اسلامی و اصول اعتقادی آنها است.
«سربازان امامین انقلاب»
https://eitaa.com/joinchat/4077847026C86bbe18341