eitaa logo
بینش مطهر || مطهَرین
2.2هزار دنبال‌کننده
898 عکس
177 ویدیو
78 فایل
دبیرخانه بینش مطهر استان قم ✔کانال جامع اندیشه های شهید مطهری ✔برگزاری دوره های معرفتی کاربردی مکان:قم،خیابان مصلی قدس ک ۱۰ پ 23 شماره تماس 09193533133 ادمین تبادلات و راهنمایی : @binesh_qom @H_sami84 : مسئول شعبه ⭕انتشار مطلب باذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 جهاد اکبر ⬅️ جهاد با نفس 🌀پیامبر لشکری را برای مبارزه با دشمنان بیرونی فرستاده اند وقتی که پیروز و فاتح برمی‌گردند به استقبال آنها می‌رود. (موقع شناسی را ببینید در چه جایی پیامبر چه سخنی می گویند). هنگامی که می خواهد به آنها مرحبا آفرین بگوید، می فرمایند :《مرحبا بقوم قضوا الجهاد الاصغر و بقی علیهم الجهاد اکبر》آفرین بر جمعیتی که از مبارزه کوچک پیروز برگشته اند ،ولی هنوز مبارزه بزرگ باقی مانده است .تعجب می‌کنند ،می‌گویند یا رسول الله آیا ما جنگی بزرگتر از این در پیش داریم؟فرمودند : 🔸بله مبارزه بزرگتر است، انسان شدن خود شماست. 📚کتاب مهدویت 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
سلام علیکم یکی از مخاطبین کانال اعلام کردند که این فایل و سوال پرتکرار که متن پاسخ آن را از استاد شهید منتشر کرده ایم، با اشکال مواجهه شده است. برای استفاده شما عزیزان این فایل را دوباره منتشر می کنیم. 👇🏻👇🏻👇🏻
عمل خیر از غیر مسلمان.pdf
436.8K
بسم الله الرحمن الرحیم 📒موضوع: فایل PDF «عمل خیر از غیر مسلمان» 📝 نویسنده: استاد شهید مرتضی مطهری 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
علم الهی و اراده انسان.pdf
89.6K
بسم الله الرحمن الرحیم ⁉️ یکی از سوالات مهم و پر تکرار برای همه جوانان و مسلمانان مسئله ارتباط علم الهی و اراده و اختیار انسان است. آیا علم الهی لزوما باعث جبر نمی شود❓ آیا با وجود علم تفصیلی خدای متعال انسان هنوز در مقام عمل اراده و اختیار دارد❓ ✅ استاد شهید به این مسئله مهم و چالش بر انگیز پاسخ داده اند که در متن بالا مشاهده می فرماید: ◀️ توضیح تفصیلی این پاسخ را با بیان در لینک زیر بشنوید: https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/1793 @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🎙 علیه السلام: 🔹تأخِیرُ التَّوبةِ اغْتِرارٌ، وطُولُ التّسْویفِ حَیْرَةٌ ⬅️به تأخیر افکندن فریب وغفلت است و طولانى شدن و امروز و فردا کردن، مایه حیرت و سرگشتگى [تحف العقول: ۴۵۶] 🎙 : 🔰عجیب این است که بعضی افراد پیر و کهنسال وقتی یک جوان را می‌بینند که متوجه عبادت است و به گناه خودش توجه دارد و در حال توبه و ندامت است، می‌گویند: ای آقا! تو جوانی، هنوز وقت این حرفها برای تو نرسیده. اتفاقاً جوانی بهترین وقتش است. 🔰یک شاخه تا وقتی که هنوز تازه است، آمادگی بیشتری برای راست شدن دارد؛ هرچه بزرگتر و خشکتر بشود، آمادگی‏اش کمتر می‌شود. بعلاوه، چه کسی به این جوان قول داده که او پا به سن بگذارد، میانه مرد بشود، از میانه مردی بگذرد و پیر بشود؟ تا جوانیم می‌گوییم جوانیم. در میانه مردی هم که می‌گوییم حالا خیلی وقت داریم، توبه وقتش پیری است، وقتی که پیر شدیم، از همه کارها افتادیم و همه قدرتها از ما گرفته شد، آن وقت توبه می‌کنیم. ✅آن وقت اتفاقاً هیچ توبه نمی‌کنیم، آن وقت دیگر حال توبه برایمان نمی‌ماند، آنقدر در زیر بار معاصی کمر ما خم شده است که دل ما دیگر حاضر برای توبه کردن نیست. 📚کتاب آزادی بندگی 🌹🌹میلاد باسعادت امام جواد علیه السلام را تبریک عرض میکنیم.🌹🌹 @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔰 علت نخستین و نواقص فلسفه غرب 🔷 از نظر ما ترديد و شك امثال كانت و هگل و اسپنسر درباره علّت نخستين به دو مطلب اساسى فلسفى بستگى دارد كه هيچ كدام از آنها در حل نشده بوده است. 🔶 آن دو مسأله اساسى يكى مسأله «» است و ديگر مسأله «مناط احتياج به علّت» است. 💠 اكنون جاى بحث و توضيح درباره «اصالت ماهيّت» و يا «اصالت وجود»- كه نقطه مقابل آن است- نيست؛ امّا همين اندازه توضيح مى‏ دهيم كه بنابر اصالت ماهيّت جاى اين پرسش هست كه چرا هر ذاتى علّت مى ‏خواهد و ذات خدا علّت نمى ‏خواهد؟ @bineshemotahar_qom
🔰روز مهندس گرامی باد 🔷 همانطور که می دانید روز بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی روز مهندس است. اما متاسفانه کمتر کسی شناخت حتی اجمالی از خواجه طوسی دارد. 🔶برگی از دفتر زندگی و حالات خواجه طوسی را از بیان شهید مطهری با هم می خوانیم. 💠 تصویر را دانلود کنید و متن هایلایت شده را مشاهده بفرمایید. 📝 استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج 6، ص177 @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💐💐💐 💐💐 💐 📣شهید مطهری درباره ی امام علی‌ علیه السلام می گویند.... 🔰وقتی زندگی را مطالعه می کنیم میبینیم آنچه در اینجا وجود ندارد، خود علی است، منیت علی است. علی علیه السلام برای بشریت است ، برای انسانیت است. 🌹🌹میلاد باسعادت امیرالمومنین علیه السلام را به همه ی شیعیان ایشان تبریک عرض میکنیم.🌹🌹 〰〰〰〰〰〰 @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔹علاقه مند به امام غائب یا منتظر امام حاضر 🎙 آیت الله جوادی آملی : ‌‌‌‌‌🔰در عصر غیبت، کسانی منتظر حقیقی آن حضرت اند که از سویی بر اساس :《 الذین یذکرون الله قیاماً و قُعوداً و علی جُنوبِهم یَتَفَکّرونَ فی خلق السَّماواتِ و الارضِ》 اهل معرفت و فکر و ذکر و با دعا و نیایش هستند و از سوی دیگر بر اساس《 لَیُعِدَّنَّ اَحَدُکُم لِخُروجِ القائم ولو سَهماً》 همواره آماده جهاد ،شهادت ،حماسه و ایثارند. 💢 زاهدان و عابدانی که پیوندی با جهاد و شهادت و مبارزه ندارند ،خواسته یا ناخواسته دوستدار امام غائب اند نه امام قائم و چون آن حضرت ظهور کند چنین افرادی اولین کسانی اند که از او رخ بر تابیده و دستورهای مبارزه آموز و سیرت های مخاطره آمیزش را نادرست خواهند دانست. ❎ مطلوب اینان غائب آل محمد است نه قائم آل محمد ؛باید ببیند علاقمند امام غائب است یا مشتاق امام قائم ؟تا بداند منتظر حقیقی امام عصر است یا عنوان انتظار آن حضرت را به گزاف بر خود بسته است. 📚 🌹اللهم عجل لولیک الفرج🌹 @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🕊بسم الله الرحمن الرحیم🕊 📜خطبه ای خواند ..... ▪️راوی می گوید : وَ لَم اَرَ وَالله خَفِرَهً قَطُّ اَنطَقَ مِنها آن حیای زنانگی از او پیدا بود. 🔲زینب سلام الله علیها آن خطابه را در نهایت عظمت القاء کرد. ◾️شجاعت علی علیه السلام با حیای زنانگی‌در هم آمیخته بود. 📚کتاب تبلیغ ، ششمین کتاب از سیر مطالعاتی بینش‌مطهر 🕯وفات حضرت زینب کبری سلام الله‌علیها را تسلیت عرض می کنیم.🕯 @bineshemotahar_qom دبیرخانه بینش مطهر استان قم
بسم الله الرحمن الرحیم ✋🏻 عرض سلام و ادب خدمت بینش پژوهان محترم و گرامی ✅ چند نکته مهم رو خدمت شما عزیزان ارسال می کنیم. 1️⃣ تصویر فوق برنامه و این ترم مرحله اول طرح بینش مطهر است. 2️⃣ برای هر جلسه امتحان یک هفته کلاس رسمی تعطیل می شود و جایگزین آن به صورت همایشی یک جلسه عمومی برگزار می شود. در این جلسه مبتنی بر موضوعات کتاب مباحثی توسط اساتید ارائه می گردد. 3️⃣ در فاصله این یک هفته شما فرصت دارید تا پاسخ آزمون را بنویسید و به استادیار کلاس خود ارسال کنید. ⭕️ آزمون ها به صورت کتاب باز است و در گروه بارگزاری می شود. 4️⃣ همایش ها از طریق پیام رسان و یک برگزار می شود و لینک آن در کانال قرار داده می شود. 5️⃣ در مورد آزمون ها مطلع باشید که هیچ تاخیری در ارسال آنها پذیرفته نیست و در زمان مقرر خود باید ارسال بشوند. ❌ نکات مهم پیرامون امتحانات را به صورت یک پست مستقل فردا در کانال ارسال می کنیم. لذا تا فردا صبور باشید. 🙏🏼 از اینکه با دقت در این پیام و اجرای قوانین و همکاری با استادیارها به ما کمک می کنید، از شما سپاسگزاریم. التماس دعا آموزش استان قم
بسم الله الرحمن الرحیم ✋🏻عرض سلام خدمت بینش پژوهان عزیز و محترم 🔷مطابق برنامه آموزشی این ترم طرح بینش مطهر استان قم، این هفته با پایان پذیرفتن کتاب آزادی بندگی، همایش سراسری خواهیم داشت. 🎙 سخنران این جلسه حجت الاسلام و المسلمین استاد جواهری هستند. 👌🏻 مطالب تکمیلی جلسه و کیفیت شرکت در آن به شما اطلاع رسانی می شود. 📝 ضمنا شرکت در آزمون و تحویل آن در زمان مقرر را فراموش نفرمایید. آموزش استان قم
بسم الله الرحمن الرحیم ⭕️ قابل توجه مخاطبین عزیز و گرامی 🔆 با پایان یافتن کتاب در مرحله اول طرح بینش مطهر، همایش مجازی با محوریت این کتاب برگزار خواهد شد. 🎙 سخنران: حجت الاسلام سید مجتبی امین جواهری (استاد حوزه و دانشگاه) 🌐 موضوع: مولفه های معنویت اسلامی از دیدگاه شهید مطهری (مبتنی بر کتاب آزادی بندگی) ⏰ زمان: چهارشنبه 13 اسفند ساعت 19 ◀️حضور در جلسه از طریق لینک https://www.instagram.com/binesh_qom/ ⁉️ سوالات و مسائل خود را پیرامون موضوع جلسه به آیدی @BINESH_QOM ارسال کنید. @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
ریشه اصلی اصول تربیت اسلامی 🔷 در اصول تربيتى، آن ريشه اصلى كه بايد آن را آبيارى كرد همان اعتقاد به خداست و در پرتو اعتقاد به خدا، هم بايد احساسات نوع دوستانه را تقويت كرد، هم حس زيبايى را پرورش داد، هم اعتقاد به روح مجرّد و عقل مجرّد و عقل مستقل از بدن را تقويت كرد و هم حتى از حس منفعت جويى انسان استفاده كرد، همان‏طور كه اين كار را در اديان كرده‏اند. 🔶 در اديان مى ‏بينيد كه از حس منفعت جويى بشر و نيز از حس فرار از ضرر او، به نفع اخلاق بشر استفاده شده است‏. 📝 جلد 22 مجموعه آثار ، صفحه 604 @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔰 کانت و اعتبار سنجی علوم ریاضیاتی، تجربیاتی و فلسفی محض 🔷 كانت نيز با آنكه از عقليون است و به معانى فطرى ذاتى عقلى قائل است منكر اعتبار «فلسفه اولى» است. وى علمهاى مربوط به واقعيت هاى ماوراء ذهن را محصول همكارى عقل و حس مى‏ داند و مدعى است كه حس تنها يا عقل تنها نمى ‏تواند علمى بسازد. 🔶كانت را معتبر مى‏داند زيرا محصول عقل و حس هر دوتاست، را نيز معتبر مى‏ داند زيرا هر چند در رياضيات به عقيده كانت حس دخالت ندارد و عقلى محض است ولى چون مسائل رياضى مربوط به فرضيات خود ذهن است قهراً صادق است زيرا عقل مى ‏تواند در آنچه خودش فرض كرده قضاوت كند. 🔷ولى معتبر نيست زيرا نه مانند طبيعيات است كه حس بتواند دخالت كند و با شركت حس و عقل صورت علمى به خود بگيرد و نه مانند رياضيات است كه صرفاً قضاوت درباره مفروضات و مخلوقات خود عقل باشد. ◀️ توضيح اين مطلب لازم است كه منكرين اعتبار فلسفه تعقلى محض كه بارزترين مصداق آن فلسفه اولى و متفرعات آن است از دو راه مختلف استدلال مى‏كنند و غالباً اين دو راه از يكديگر تفكيك نمى ‏شود: 1️⃣ از راه علم النفسى، يعنى از راه اينكه مواد و عناصر اوليه ذهنى بشر براى حل آن مسائل وافى نيست زيرا عناصر اوليه ذهن بشر منحصر است به صور حسيه، و عقل كارى جز تصرف در آن صور حسيه نمى‏ تواند انجام دهد و مسائل فلسفه تعقلى از حدود حس و احساس بيرون است. 2️⃣ از راه منطقى، يعنى از راه اينكه مقياس صحت و سقم قضاياى فكرى بشر منحصر است به تجربه و آزمايش عملى و آن مقياسهاى عقلى كه منطق عقلى، آنها را وسيله سنجش فكر و تميز دادن صحيح از سقيم و صحيح از خطا مى ‏داند مفيد و اطمينان بخش نيست و هر نظريه و فرضيه‏اى (هر چند مربوط به فنومنها و توجيه ظواهر طبيعت باشد) كه تحت آزمايش عملى در نيايد قابل اعتماد و اطمينان نيست و مسائل فلسفه تعقلى قابل آزمايش عملى نيست زيرا مثلًا نمى‏ توان آزمايش كرد كه آيا وجود اصيل است يا مهيّت؟ و آيا دور يا تسلسل ممكن است يا محال؟ 📝 مجموعه آثار شهید، جلد 6، صفحه 257 @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم ⭕️ قابل توجه مخاطبین عزیز و گرامی 🔆 با پایان یافتن کتاب در مرحله اول طرح بینش مطهر، همایش مجازی با محوریت این کتاب برگزار خواهد شد. 🎙 سخنران: حجت الاسلام سید مجتبی امین جواهری (استاد حوزه و دانشگاه) 🌐 موضوع: مولفه های معنویت اسلامی از دیدگاه شهید مطهری (مبتنی بر کتاب آزادی بندگی) ⏰ زمان: چهارشنبه 13 اسفند ساعت 19 ◀️حضور در جلسه از طریق لینک https://www.instagram.com/binesh_qom/ در پیام رسان اینستاگرام ◀️ از طریق لینک مقابل در نرم افزار اسکای روم https://www.skyroom.online/ch/u09379448686/amin1 ⁉️ سوالات و مسائل خود را پیرامون موضوع جلسه به آیدی @BINESH_QOM ارسال کنید. @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔰همایش‌ در حال‌برگزاری‌ در فضای اسکای روم می باشد. 🌀لینک اسکای روم : https://www.skyroom.online/ch/u09379448686/amin1
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 صوت جلسه "معنویت در اسلام" 🎙 استاد: حجت الاسلام سید مجتبی امین جواهری ⁉️ ملاک معنویت در اسلام چیست؟! 1️⃣ تصورات اشتباه و غلط از معنویت اسلامی 2️⃣ پرداختن به شیوه معنوی امام خمینی و علامه طباطبایی 3️⃣ بیان مسئله مشارطه، محاسبه و مراقبه 4️⃣ نامه جوان به علامه طباطبایی 🔆 میزان دینداری از نگاه اسلامی که در عصر حاضر هم کاربری دارد. @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
سلام علیکم متون الحاقی این جلسه تا انتهای امشب در کانال بارگزاری می شوند: 1. متن نسخه نجات علامه طباطبایی 2. توضیح مشارطه، مراقبه و محاسبه از حضرت امام 3. توضیحات تکمیلی @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
مشارطه و مراقبه و محاسبه در بیان حضرت امام ارجاعات بحث "معنویت در اسلام" مبانی بر کتاب @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔰 نامه جوان و پاسخ علامه طباطبایی (به) 🔷 ارجاعات بحث "معنویت در اسلام" مبانی بر کتاب 1⃣ یکی از دوستان فاضل در روزگار جوانی که شوق بیداری و تسلط بر نفس و رسیدن به سعادت به سر داشته است به علامه طباطبایی - که از فرهیختگان سیر و سلوک بوده - نامه ای می نگارد و ضمن بیان موقعیت خود برای رسیدن به مقصود دستورهای عملی طلب می کند. 2⃣ آن فرزانه در پشت همان نامه، دستورالعملی می نگارد و برای وی می فرستد و می خواهد که پس از بیست روز از عمل به آن، حالات خود را برای ایشان بنویسد. وی پس از عمل به آن، حالات خود را برای ایشان می نویسد و در جواب نامه دوم بقیه دستورالعمل را برای او ارسال می فرماید. 3⃣ در پاسخ به نامه سوم، علامه این برنامه سعادت آفرین را تکمیل می فرماید. امید است نشر این نامه ها در دلهای مشتاق مشعل افروزد و ریشه های شرک خفی بسوزد و از آن پیر اهل دل یادی شود. اینک برای آنکه این دستورالعمل بدرستی ارائه شود نامه ها و جوابهای علامه با کوتاه از ما به ترتیب تقدیم می شود. نامه اول بسم الله الرحمن الرحیم 🔷محضر مبارک نخبة الفلاسفة و آیة الله العظمی جناب آقای طباطبائی ادام الله عمرکم ماشاءالله سلام علیکم و رحمة الله و برکاته. 🔷کوتاه سخن آنکه جوانی هستم 22 ساله، میزان تحصیل پنجم ریاضی. اشتغالات فعلی تحصیلات حوزه قم حدود لمعه اصول الفقه. آخوندزاده. محیط زیست: دو سال سربازی در تهران، شش سال کودکی در قم، تحصیلات اولیه و بیشتر تحصیلات دبیرستان نیز در قم، چند سالی کرمانشاه. 🔶چنین تشخیص می دهدم که تنها ممکن است شما باشید که به این سؤال من پاسخ دهید. در محیط و شرایطی که زندگی می کنم هوای نفس و آمال و آرزوها بر من تسلط فراوانی دارند و مرا اسیر خود ساخته اند و سبب آن شده اند که مرا از حرکت به سوی الله، و حرکت در مسیر استعداد خود بازداشته و می دارند. 🔶درخواستی که از شما دارم برای من بفرمایید بدانم به چه اعمالی دست بزنم تا بر نفس مسلط شوم و این طلسم شوم را که همگان گرفتار آنند بشکنم و سعادت بر من حکومت کند؟ 💠یادآور می شوم نصیحت نمی خواهم و الا دیگران ادعای ناصحیت فراوان دارند.دستورات عملی برای پیروزی لازم دارم. همان گونه که شما در تحصیلات خود در نجف پیش استاد فلسفه داشتید، همان شخصی که تسلط به فلسفه اشراق داشت. (مسموع است). 💠باز هم خاطرنشان می سازم که نویسنده با خود فکر می کند که شفاها موفق به پاسخ این سؤال نمی شود. وانگهی شرم دارم که بیهوده وقت گرانمایه شما را بگیرم. لذا تقاضا دارم پدرانه چنانچه صلاح می دانید و بر این موضوع می توانید اصالتی قائل شوید مرا کمک کنید. در صورت منفی بودن، به فکر ناقص من لبخند نزنید و مخفیانه نامه را پاره کنید و مرا نیز به حال خود وا گذارید. متشکرم. امضا23/10/1355 جواب علامه به نامه اول السلام علیکم ✅برای موفق شدن و رسیدن به منظوری که در پشت ورقه مرقوم داشته اید لازم است همتی برآورده، توبه ای نموده، به مراقبه و محاسبه پردازید. به این نحو که هر روز که طرف صبح از خواب بیدار می شوید قصد جدی کنید که در هر عملی که پیش آید رضای خدا - عز اسمه - را مراعات خواهم کرد. آن وقت در سر هر کاری که می خواهید انجام دهید نفع آخرت را منظور خواهید داشت، به طوری که اگر نفع اخروی نداشته باشد انجام نخواهید داد، هر چه باشد. همین حال را تا شب، وقت خواب ادامه خواهید داد و وقت خواب، چهار پنج دقیقه ای در کارهایی که روز انجام داده اید فکر کرده، یکی یکی از نظر خواهید گذرانید. هر کدام مطابق رضای خدا انجام یافته شکری بکنید. و هر کدام تخلف شده استغفاری بکنید. این رویه را هر روز ادامه دهید. این روش اگر چه در بادی حال سخت و در ذائقه نفس تلخ می باشد ولی کلید نجات و رستگاری است. و هر شب پیش از خواب اگر توانستید سور مسبحات یعنی سوره حدید و حشر و صف و جمعه و تغابن را بخوانید و اگر نتوانستید تنها سوره حشر را بخوانید و پس از بیست روز از حال اشتغال، حالات خود را برای بنده در نامه بنویسید. ان شاء الله موفق خواهید بود. والسلام علیکم. محمد حسین طباطبایی @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔷 ارجاعات بحث "معنویت در اسلام" مبتنی بر کتاب 🔰 توضیحات نامه علامه 1⃣ امام باقر(ع) فرماید: کسی که از گناه توبه کند بسان کسی است که اصلا گناهی نداشته است. 2⃣ مشارطه: آن است که انسان پیش از شروع در کار، با خویشتن شرط و تعهد کند که از جاده مستقیم شرع خارج نشود. خواسته های حق تعالی را عمل کند بلکه بر خواسته های خود مقدم دارد و هیچ گاه از طلب رضای خداوند و آخرت جویی غلفت نورزد. 3⃣مراقبه: آن است که بنده به هنگام عمل، حق تعالی را در نظر گیرد و خود را در محضر خداوند بیند و کشیک نفس کشد که مبادا از فرمان و خواسته مولا سرباز زند و راه دگر گیرد و عصیان ورزد و به لهو و لعب پردازد. یک چشم زدن غافل از آن ماه مباشید شاید که نگاهی کند آگاه نباشید. در کارهایی که روز انجام داده اید فکر کرده، یکی یکی از نظر خواهید گذرانید. هر کدام مطابق رضای خدا انجام یافته شکری بکنید. و هر کدام تخلف شده استغفاری بکنید. 4⃣محاسبه: آن است که از خویشتن حساب کشد که فکر و فعل خود به چه صرف کرده و اوقات را چگونه به سر آورده است. پس از آنکه به کاری پرداخت و وقتی و فرصتی گذشت آن را ارزیابی می کند و با محک شریعت آن را می سنجد تا فایده و ضرر را بفهمد. بر کارهای پسندیده خدای را سپاس گوید که او را توفیق داده است و از کارهای زشت و گناه استغفار می کند. امام(ع) فرماید: از ما نیست کسی که هر روز از خود حساب نکشد. پس اگر کار نیکی انجام داده حمد خدا کند و بیشتر انجام دهد و اگر گناهی از او سر زده از خداوند آمرزش بطلبد. امام صادق(ع) از پدران گرامیش(ع) از رسول خدا(ص) روایت کند که فرمود: خوشا به حال کسی که در روز قیامت در نامه عملش، در زیر هر گناهی استغفاری بیابد. 5⃣سور مسبحات: پنج سوره ای که با (سبح) و یا (یسبح) آغاز می شود سور مسبحات نامیده می شود. چرا که این سوره ها با تسبیح حق تعالی آغاز می شود. و دو سوره اسراء و الاعلی را که با (سبحان) و (سبح) آغاز می شود داخل آن ندانند. در حدیث آمده است: پیامبر گرامی اسلام(ص) نمی خوابید مگر آنکه مسبحات را می خواند و می فرمود: در این سوره ها آیه ای است که از هزار آیه برتر است. پرسیدند: مسبحات کدام است؟ فرمود: سوره های حدید و حشر و صف و جمعه و تغابن. امام باقر(ع) فرماید: هر کس همه مسبحات را قبل از خواب بخواند نمیرد تا قائم(عج) را درک کند. و اگر مرد در پناه رسول(ص) خواهد بود. @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔰 ایمان به لطف عمیم پروردگار / دعای ماه رجب ✅🔷در دعاى رجب مى‏ خوانيم: يا مَنْ ارْجوهُ لِكُلِّ خَيْرٍ وَ امَنُ سَخَطَهُ عِنْدَ كُلِّ شَرٍّ تا آنجا كه مى‏ گوييم: 🔹يا مَنْ يُعْطِى الْكَثيرَ بِالْقَليلِ 🔹اى خدايى كه رحمت و نعمت بسيار را مى‏دهى در مقابل عمل كم. 🔸يا مَنْ يُعْطى مَنْ سَئَلَهُ 🔸اى خدايى كه عنايت مى ‏كنى به هركه‏ از تو بخواهد ولو عملى هم نداشته باشد؛ معاوضه عمل هم نيست. 🔹يا مَنْ يُعْطى مَنْ لَمْ يَسْئَلْهُ وَ مَنْ لَمْ يَعْرِفْهُ 🔹اى خدايى كه اعطا مى ‏كنى و رحمت مى ‏كنى به بنده‏اى كه حتى از تو نخواسته و تو را نمى ‏شناسد 🔸تَحَنُّناً مِنْهُ وَ رَحْمَةً 🔸از بس تو به بندگان خودت لطف و تحنّن و رأفت و رحمت دارى! 🔶يكى از شرايط دعا همين ايمان به لطف عميم پروردگار است و اينكه رحمت پروردگار بى‏منتهاست و اينكه انسان هر اندازه عاصى و گناهكار باشد اگر به مانند يك بنده و بازگشت‏كننده و مُقرّ به معصيت و بنده‏اى كه تصميم گرفته است ديگر نا فرمانى نكند به درگاه الهى قدم بگذارد و است كه پروردگار او را از در خانه خودش دور كند. @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔰گفتن ان شاءلله نشانه ی تردید‌ است یا توحید؟ 🔹وَ لا تَقولَنَّ لِشَی‏ءٍ انّی فاعِلٌ ذلِک غَداً. الّا انْ یشاءَ اللهُ» «آیه ۲۳،۲۴ سوره کهف» هرگز درباره چیزی نگو فردا چنین می‌کنم مگر اینکه بگویی «». 🔸این «اگر خدا بخواهد»ی که یک مسلمان حتی در مورد قطعی‌‏ترین مسائل می‌گوید، به نشان تردید نیست. 🔹بعضی خیال می‌کنند این به نشان است، این را که گفتند علامت تردید است، یک مسلمان همواره مردد است، نمی‌داند فلان کار را می‌کند یا نمی‌کند، اگر خدا بخواهد انجام می‌دهد اگر نه، نه. 🔸این، نشان تردید نیست، نشان است؛ یعنی یک نفر مسلمان می‌خواهد بگوید قطعی‌‏ترین کارها هم بسته به مشیت الهی است و مستقل نیست. 🔹هیچ چیزی در عالم، در دنیا و آخرت، به صورت جبری و قطعی و قهری، چه خدا بخواهد چه نخواهد، وقوع پیدا نمی‌کندقبول داریم خیلی حوادث، قطعی و به یک اصطلاح جبری است و حتماً واقع می‌شود، ولی جبر و قطعیت خودش را از گرفته، چون یقین داریم مشیت الهی دگرگون نمی‌شود؛ نه اینکه آن حادثه جبریت و قطعیت خودش را دارد، خواه مشیت الهی در پشتش باشد خواه نباشد. 📚آشنایی‌با قرآن جلد۵ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری