✍️ شبهات دانش آموزی
0️⃣8️⃣1️⃣ حضرت علی علیه السلام که هر شب کلی شیر و نان به صورت ناشناس برای یتیمان میبرد، آن همه ظرف شیر از کجا میآورد که هر شب شیر برای فقرا ببرد، ظروف یکبارمصرف هم نبوده پس آن همه ظرف از کجا آورده؟!
🔶 اول: اینگونه نبوده که حضرت هر شب شیر و نان برای فقرا ببرد.
🔻 آنچه که از منابع به دست میآید این است که حضرت علی علیه السلام کیسههای آرد و گندم و یا نان و خرما را شبانه میبرد و در خانهی فقرا میگذاشت و از آنجا دور میشد تا کسی متوجه نشود او این کار را کرده است.
🔻 یا بدون اینکه خود را معرفی کند به خانه یتیمان وارد میشد و با آنها بازی میکرد و یا در پختن نان به آنها کمک میکرد.(1)
🔷 دوم: بر فرض اینکه حضرت علاوه بر نان و خرما، شیر هم برای فقرا برده باشد، نیازی نبوده که حضرت ظروف زیادی داشته باشد چون حضرت یک مشک پر از شیر میکردند و میرفتند در خانه فقرا و در میزدند و فقرا کاسه و ظرف شیرشان را میآوردند و حضرت هم کاسه شیر آنها را پر میکردند.
🔻 و اگر فقرایی بودند که آشنا بودند و حضرت را میشناختند حضرت سر و صورت خودش را میپوشاندند تا او را نشناسند.
🖇 لینک ادامه مطلب:
http://alirezaazarpeykan.blogfa.com/post/118
📣 آیدی دریافت شبهات👇👇
@Azarpeykan2769
📎 #دانش_آموزی
📎 #نوجوان
📎 #پاسخ_به_شبهات
📎 #ظروف_شیر_حضرت_علی
✅ کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی
🍀@shobahatedaneshamoozi
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐btid.org
💎 جواب کامل شبهه
0️⃣8️⃣1️⃣ حضرت علی علیه السلام که هر شب کلی شیر و نان به صورت ناشناس برای یتیمان میبرد، آن همه ظرف شیر از کجا میآورد که هر شب شیر برای فقرا ببرد، ظروف یکبارمصرف هم نبوده پس آن همه ظرف از کجا آورده؟!
🔶 اول: اینگونه نبوده که حضرت هر شب شیر و نان برای فقرا ببرد.
🔻 آنچه که از منابع به دست میآید این است که حضرت علی علیه السلام کیسههای آرد و گندم و یا نان و خرما را شبانه میبرد و در خانهی فقرا میگذاشت و از آنجا دور میشد تا کسی متوجه نشود او این کار را کرده است.
🔻 یا بدون اینکه خود را معرفی کند به خانه یتیمان وارد میشد و با آنها بازی میکرد و یا در پختن نان به آنها کمک میکرد.(1)
🔷 دوم: بر فرض اینکه حضرت علاوه بر نان و خرما، شیر هم برای فقرا برده باشد، نیازی نبوده که حضرت ظروف زیادی داشته باشد چون حضرت یک مشک پر از شیر میکردند و میرفتند در خانه فقرا و در میزدند و فقرا کاسه و ظرف شیرشان را میآوردند و حضرت هم کاسه شیر آنها را پر میکردند.
🔻 و اگر فقرایی بودند که آشنا بودند و حضرت را میشناختند حضرت سر و صورت خودش را میپوشاندند تا او را نشناسند.
🔶 سوم: در قدیم فقرا خانههایشان در و پیکر نداشت فقط اطاقی برای خواب خود درست میکردند و ظرفهایشان را در بیرون اطاقچه خوابشان قرار میدادند.
🔻 و یا کسی که بداند کمک کنندهای هست که برایشان شیر میآورد ظرفی را آماده میکند که فرد خیر برای آنها هم شیر بگذارد.
💠 منابع:
[1]ـ بحارالانوار ، ج 41، ص 52.
🖇 لینک مطلب:
http://alirezaazarpeykan.blogfa.com/post/118
📣 آیدی دریافت شبهات👇👇
@Azarpeykan2769
📎 #دانش_آموزی
📎 #نوجوان
📎 #پاسخ_به_شبهات
📎 #ظروف_شیر_حضرت_علی
✅ کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی
🍀@shobahatedaneshamoozi
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐btid.org
🔷 با سلام خدمت تمام اعضای محترم کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی:
🔶 ضمن قبولی طاعات و عبادات شما در این شبهای پر برکت از شما التماس دعا داریم.
✅ یکی از بهترین اعمال در شبهای قدر گفتگوی علمی و کسب آگاهی است به این خاطر از امشب تا شب بیست سوم ماه مبارک رمضان شبهات و سوالات شما به صورت آنلاین و در کمترین زمان ممکن پاسخ داده میشود.
⁉️ سوالات و شبهات خود را به آیدی زیر بفرستید👇👇
@Azarpeykan2769
✍️ شبهات دانش آموزی
1️⃣8️⃣1️⃣ چرا در طواف خانه خدا زن و مرد باهم طواف میکنند اما در زیارت قبور امامان شیعه زن و مرد جدا هستند؟
🔶 اول: درطواف خانه خدا همانطور که از اسمش پیداست زنان و مردان باید به دور کعبه بچرخند و امکان محدود سازی وجود ندارد.
🔷 دوم: کسانی که به حج میروند افرادی هستند که باید دل از دنیا بشویند و به فکر آباد کردن قیامت خود باشند، پس در آنجا هر کسی باید به فکر اعمال خود و راز و نیاز با خدا باشد و از شهوتها بدور باشد و اگر احتمالا تخلفی کرد جریمه سنگین دارد و این خود نوعی امتحان الهی است.
🔶 سوم: اختلاط زن و مرد در هر کجا فساد انگیز باشد باید جدا سازی شود. در خانه خدا چون فساد انگیز نیست و احتمال فساد کمتر وجود دارد اختلاط زن و مرد اشکالی ندارد.
🔻 ولی اگر یک روزی تشخیص داده شود همان مکان هم احتمال فساد وجود دارد باید برای جدا کردن زن و مرد راه حلی درست بکنند.
🔷 چهارم: در حرم اهل بیت علیهم السلام مردم عقیده دارند که باید ضریح را بگیرند و حوایج خود را بیان کنند در حالیکه در طواف واجب خانه خدا نباید به کعبه دست بزنند و فقط باید طواف کنند.
🖇 لینک مطلب:
http://alirezaazarpeykan.blogfa.com/post/119
📣 آیدی دریافت شبهات👇👇
@Azarpeykan2769
📎 #دانش_آموزی
📎 #نوجوان
📎 #پاسخ_به_شبهات
📎 #اختلاط_درطواف_وحرم
✅ کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی
🍀@shobahatedaneshamoozi
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐btid.org
✍️ شبهات دانش آموزی
2️⃣8️⃣1️⃣ اختلاط دختر و پسر در سلف دانشجویی چه فرقی با اختلاط دختر و پسر در رستورانها دارد. که اولی ممنوع و نکوهیده است و دومی مشکلی نداره؟!
🔶 اول: پرهیز از اختلاط، فراهم ساختن امنیت روانی افراد جامعه است همانطور که در کشورهای دیگر نیز به اهمیت آن پی بردهاند و تا حدودی سعی در رعایتش در متروها و... دارند.
🔷 دوم: اینکه افراد گاهگاهی به رستوران میروند که معمولا متأهل یا قوم و خویش هستند و مثل دانشگاه نیست که افراد باهم نامحرم باشند و هر روز بخواهند همدیگر را ببینند و علایق عاطفی پیدا کنند.
🔻 و در نتیجه موجب دلبستگیهای بدون مبنا بشود که برای افراد مجرد موجب شکست و تباهی بشود و برای متأهلین موجب دلسردی نسبت به همسر شود.
🔶 سوم: رستوران هم اینطور نیست که تو دوست داشته باشی کنار هر کسی بشینی، بلکه میزها از هم جدا و با فاصله است و شما نمیتوانید کنار هر کسی که داخل رستوران هست بشینید. چون میگوید من این میز را رزرو کردهام و شما بروید یک میز دیگر بشینید ولی سلف دانشگاه که مختلط شد اینگونه نیست.
🖇 لینک ادامه مطلب:
http://alirezaazarpeykan.blogfa.com/post/120
📣 آیدی دریافت شبهات👇👇
@Azarpeykan2769
📎 #دانش_آموزی
📎 #نوجوان
📎 #پاسخ_به_شبهات
📎 #اختلاط_درغذاخوری_دانشگاه
✅ کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی
🍀@shobahatedaneshamoozi
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐btid.org
💎 جواب کامل شبهه
2️⃣8️⃣1️⃣ اختلاط دختر و پسر در سلف دانشجویی چه فرقی با اختلاط دختر و پسر در رستورانها دارد. که اولی ممنوع و نکوهیده است و دومی مشکلی نداره؟!
🔶 اول: پرهیز از اختلاط، فراهم ساختن امنیت روانی افراد جامعه است همانطور که در کشورهای دیگر نیز به اهمیت آن پی بردهاند و تا حدودی سعی در رعایتش در متروها و... دارند.
🔷 دوم: اینکه افراد گاهگاهی به رستوران میروند که معمولا متأهل یا قوم و خویش هستند و مثل دانشگاه نیست که افراد باهم نامحرم باشند و هر روز بخواهند همدیگر را ببینند و علایق عاطفی پیدا کنند.
🔻 و در نتیجه موجب دلبستگیهای بدون مبنا بشود که برای افراد مجرد موجب شکست و تباهی بشود و برای متأهلین موجب دلسردی نسبت به همسر شود.
🔶 سوم: رستوران هم اینطور نیست که تو دوست داشته باشی کنار هر کسی بشینی، بلکه میزها از هم جدا و با فاصله است و شما نمیتوانید کنار هر کسی که داخل رستوران هست بشینید. چون میگوید من این میز را رزرو کردهام و شما بروید یک میز دیگر بشینید ولی سلف دانشگاه که مختلط شد اینگونه نیست.
🔷 چهارم: رستوران شخصی است و هر طوری دوست داشته باشد و خلاف قانون عمومی هم نباشد میتواند از مشتریهایش پذیرایی کند و کسی نمیتواند بگوید چرا اینطور است.
🔻 اما دانشگاه یک مکان دولتی است و باید ببینیم مقررات دانشگاه چه میگوید تا ملزم به رعایتش باشیم و حکومت اسلامی موظف است که محیطهای آموزشی خود را برای تحصیل مناسب فراهم سازد و از هر گونه مسائلی که اختلال در تحصیل ایجاد میکند جلوگیری نماید.
🖇 لینک مطلب:
http://alirezaazarpeykan.blogfa.com/post/120
📣 آیدی دریافت شبهات👇👇
@Azarpeykan2769
📎 #دانش_آموزی
📎 #نوجوان
📎 #پاسخ_به_شبهات
📎 #اختلاط_درغذاخوری_دانشگاه
✅ کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی
🍀@shobahatedaneshamoozi
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐btid.org
✍️ شبهات دانش آموزی
3️⃣8️⃣1️⃣ اگر نماز ستون دین هست چرا خانمها قضای روزهها را به جا میآورند ولی قضای نماز را نباید به جا بیاورند؟
🔶 اول: درست است نماز ستون دین است اما خدا در اینجا به فکر زن بوده است و خواسته کار برای زن سخت نشود چون روزه سالی یک ماه و در آن ماه نهایتا زن ده روز نتواند روزه بگیرد یعنی سالی ده روز می شود.
🔻 ولی نماز هر روز است و اگر زن بخواهد قضای روزهای عادتش را بخواند ماهی ده روز و سالی 120 روز میشود و هر روزی هم 3 وعده باشد خیلی از وقت زن گرفته میشود و این برای او مشقت دارد.
🔷 دوم: اگر زن روزه باشد میتواند کارهای عادی خانه و شوهر و بچهها را انجام دهد و نیاز نیست وقت اضافی برای روزه قرار دهد و در حالی که روزه است میتواند غذا درست کند، خانه را تمیز کند، به کار بچهها برسد و .... اما اگر بخواهد نماز بخواند همزمان نمیتواند این کارها رو انجام دهد.
🖇 لینک مطلب:
http://alirezaazarpeykan.blogfa.com/post/121
📣 آیدی دریافت شبهات👇👇
@Azarpeykan2769
📎 #دانش_آموزی
📎 #نوجوان
📎 #پاسخ_به_شبهات
📎 #قضای_نماز_روزه_دختران
✅ کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی
🍀@shobahatedaneshamoozi
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐btid.org
✍️ شبهات دانش آموزی
4️⃣8️⃣1️⃣ حجاب در اسلام واجب است مثل نماز، ولی اجبار نیست، همانطور که اگر کسی نماز نخواند با او کار ندارند و او را مجبور نمیکنند که نماز بخواند حجاب هم مثل نماز واجب است ولی نباید کسی را مجبور کرد که حجاب داشته باشد؟!
🔶 اول: آنچه که مسلم است طبق آیات و روایات و نظرات متخصصین دین حجاب هم مثل نماز واجب است و در واجب بودن آن حرفی نیست.
🔷 دوم: احکام الهی چه واجب چه حرام دو نوع است یا فردی هستند یا اجتماعی هستند. فردی مثل نماز و روزه و غسل و نگاه به نامحرم و نگاه به فیلم مستهجن و ... این احکام را اگر شخص انجام بدهد یا انجام ندهد به خودش مربوط میشود و ضرری به احکام الهی و دیگران نمیزند.
🔻 اما احکام اجتماعی مثل؛ دزدی، قتل، فساد و ظلم و احتکار و ... است که اگر شخص آنها را انجام بدهد علاوه بر اینکه بر خودش اثر دارد بر دیگران هم اثر دارد و احکام الهی را نزد آنان سبک و بی اهمیت میکند و جامعه را از منافع حیات بخش احکام الهی بیبهره و محروم میسازد.
🔻 مثل کسی که دزدی کند ضرر به دیگران زده است یا کسی که قتل انجام دهد یک نفر را کشته است و ضرر به دیگران زده است
🖇 لینک ادامه مطلب:
http://alirezaazarpeykan.blogfa.com/post/122
📣 آیدی دریافت شبهات👇👇
@Azarpeykan2769
📎 #دانش_آموزی
📎 #نوجوان
📎 #پاسخ_به_شبهات
📎 #پوشش_اجباری
✅ کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی
🍀@shobahatedaneshamoozi
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐btid.org
💎 جواب کامل شبهه
4️⃣8️⃣1️⃣ حجاب در اسلام واجب است مثل نماز، ولی اجبار نیست، همانطور که اگر کسی نماز نخواند با او کار ندارند و او را مجبور نمیکنند که نماز بخواند حجاب هم مثل نماز واجب است ولی نباید کسی را مجبور کرد که حجاب داشته باشد؟!
🔶 اول: آنچه که مسلم است طبق آیات و روایات و نظرات متخصصین دین حجاب هم مثل نماز واجب است و در واجب بودن آن حرفی نیست.
🔷 دوم: احکام الهی چه واجب چه حرام دو نوع است یا فردی است یا اجتماعی است. فردی مثل نماز و روزه و غسل و نگاه به نامحرم و نگاه به فیلم مستهجن و ... این احکام را اگر شخص انجام بدهد یا انجام ندهد به خودش مربوط میشود و ضرری به احکام الهی و دیگران نمیزند.
🔻 اما احکام اجتماعی مثل؛ دزدی، قتل، فساد و ظلم و احتکار و ... است که اگر شخص آنها را انجام بدهد علاوه بر اینکه بر خودش اثر دارد بر دیگران هم اثر دارد و احکام الهی را نزد آنان سبک و بی اهمیت میکند و جامعه را از منافع حیات بخش احکام الهی بیبهره و محروم میسازد.
🔻 مثل کسی که دزدی کند ضرر به دیگران زده است یا کسی که قتل انجام دهد یک نفر را کشته است و ضرر به دیگران زده است. یا کسی که مواد غذایی و مورد نیاز مردم را احتکار کند به مردم و اجتماع ضرر زده است پس نمیتوانیم بگوییم جلوی دزد و قاتل و محتکر را نگیریم چون گناهش بر گردن خودشان است.
🔶 سوم: بنابراین واجب و حرامی که بر دیگران اثر داشته باشد واجب و حرام اجتماعی میباشد و برای آن باید قانون وضع شود تا حقوق دیگران ضایع نشود. حجاب هم جز احکام واجب اجتماعی است. اگر رعایت نشود بر دیگران اثر دارد و باعث تحریک دیگران و بیبندوباری در جامعه و ایجاد فساد و به خطر افتادن امنیت روانی دیگران میشود و این یعنی ضرر رساندن به دیگران پس باید برای آن قانون وضع شود.
🔷 چهارم: چیزی هم که قانون برای آن وضع شود و آن را لازم بدانند باید رعایت شود و این یعنی اجبار اجتماعی، مثل قانون دزدی نکردن که اجبار اجتماعی است و در تمام دنیا جلوی دزدی را با زور و اجبار میگیرند چون ضرر به اجتماع میزند.
🔻 و یا عدم رعایت بهداشت که موجب ناپاکی محیط میشود و زمینه بیماری مردم را فراهم میکند، این اجبار اجتماعی را لازم میکند، مثل جریان کرونا که رعایت دستورالعملهای آن، اجبار اجتماعی را لازم کرد.
🔶 پنجم: اما علاوه بر دلیل عقلی و دینی، بنابر قانون انسانی و سیاسی نیز پوشش اجباری، توجیه منطقی دارد. چون هر کشوری بنابر اعتقادات و فرهنگها و آداب و رسوم خود یک سری قوانین برای خودش دارد و هر کسی بخواهد در آن کشور زندگی کند باید آن قوانین را رعایت کند و کسی نمیتواند بگوید من این قوانین را قبول ندارم و رعایت نمیکنم. پوشش اجباری هم در ایران جز قوانین سیاسی است پس باید رعایت شود.
🔷 ششم: بنابراین پوشش اجباری هم از لحاظ شرعی هم از لحاظ عقلی و هم از لحاظ سیاسی، منطق دارد و باید رعایت شود.
🖇 لینک مطلب:
http://alirezaazarpeykan.blogfa.com/post/122
📣 آیدی دریافت شبهات👇👇
@Azarpeykan2769
📎 #دانش_آموزی
📎 #نوجوان
📎 #پاسخ_به_شبهات
📎 #پوشش_اجباری
✅ کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی
🍀@shobahatedaneshamoozi
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐btid.org
✍️ شبهات دانش آموزی
5️⃣8️⃣1️⃣ چرا مردان میتوانند چهار تا زن داشته باشند ولی زنان نمیتوانند چهار تا شوهر داشته باشند؟
🔶 اول: طبیعت موجود نر طوری است که شریک نمیپذیرد و نسبت به دیگری غیرت نشان میدهد، یعنی مردان اغلب دوست ندارند که در مدیریت زندگیشان شریکی هم در کار باشد و زنان هم اغلب مایلند که تحت حمایت یک مرد باشند نه چند مرد و باید بدانیم که احکام اسلام هم متناسب با نیازهای واقعی انسان وضع شده است.
🔷 دوم: مردان به خاطر ویژگیهایی که دارند محافظ خانواده و زنان هستند به این خاطر میتوانند از چند زن محافظت کنند و مشکلی بین آنها پیش نیاید ولی زنان به خاطر ویژگی که دارند اگر چند شوهر داشته باشند نمیدانند حرف کدام یک را گوش کنند تا کمتر دچار تنش وگرفتاری بشوند.
🔶 سوم: چند شوهری باعث به خطر افتادن سلامت جسمی و روحی و روانی زن میشود چرا که دربیماریها و مشکلات زندگی هیچکدام از شوهران مسؤلیتی به عهده نمیگیرند و هرکدام به دیگری حواله میدهند.
🔷 چهارم: اما اینکه مردان میتوانند چهار تا زن بگیرند باید بگوییم:
🖇 لینک ادامه مطلب:
http://alirezaazarpeykan.blogfa.com/post/123
📣 آیدی دریافت شبهات👇👇
@Azarpeykan2769
📎 #دانش_آموزی
📎 #نوجوان
📎 #پاسخ_به_شبهات
📎 #چند_همسری
✅ کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی
🍀@shobahatedaneshamoozi
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐btid.org
💎 جواب کامل شبهه
5️⃣8️⃣1️⃣ چرا مردان میتوانند چهار تا زن داشته باشند ولی زنان نمیتوانند چهار تا شوهر داشته باشند؟
🔶 اول: طبیعت موجود نر طوری است که شریک نمیپذیرد و نسبت به دیگری غیرت نشان میدهد، یعنی مردان اغلب دوست ندارند که در مدیریت زندگیشان شریکی هم در کار باشد و زنان هم اغلب مایلند که تحت حمایت یک مرد باشند نه چند مرد و باید بدانیم که احکام اسلام هم متناسب با نیازهای واقعی انسان وضع شده است.
🔷 دوم: مردان به خاطر ویژگیهایی که دارند محافظ خانواده و زنان هستند به این خاطر میتوانند از چند زن محافظت کنند و مشکلی بین آنها پیش نیاید ولی زنان به خاطر ویژگی که دارند اگر چند شوهر داشته باشند نمیدانند حرف کدام یک را گوش کنند تا کمتر دچار تنش وگرفتاری بشوند.
🔶 سوم: چند شوهری باعث به خطر افتادن سلامت جسمی و روحی و روانی زن میشود چرا که دربیماریها و مشکلات زندگی هیچکدام از شوهران مسؤلیتی به عهده نمیگیرند و هرکدام به دیگری حواله میدهند.
🔷 چهارم: اما اینکه مردان میتوانند چهار تا زن بگیرند باید بگوییم:
◀️ چون غریزه جنسی مردان بیشتر از زنان است و زنان ماهانه چند روز در اذیت ایام حیض هستند.
◀️ و از طرفی هم مردان بیشتر از زنان در خطر مرگ هستند چون آنها هستند که در جنگها شرکت میکنند و در حوادث بیرون قرار میگیرند. و خیلی از زنان بیشوهر میشوند و آن زنان باید تا آخر عمر بدون شوهر بمانند و نیاز جنسی خود را سرکوب کنند یا به گناه و فساد بیفتند.
◀️ و نیز مردانی مجازند که چند همسر داشته باشند که توانایی مالی و اخلاقی و جسمی و جنسی داشته باشند و بتوانند عدالت را بین همسران و فرزندان آنها برقرار کنند.[1]
🔻 خداوند متعال این راه حل را برای مردان برگزیده تا هم مشکل مردان و زنانی که نیاز دارند برطرف شود و هم همه مردان، هوس زن دوم نکنند، بلکه کسانی که هم توانایی مالی و جنسی و جسمی داشته باشند، هم توانایی برقراری عدالت بین آنها را داشته باشند بیش از یک زن بگیرند.
🔶 پنجم: چند شوهری، تا زمانی جاذبه دارد که زن در سن جوانی باشد و الا با از بین رفتن دوره جوانی و پیر شدن زن، دیگر اغلب مردان حاضر به ادامه زندگی با او نمیشوند و دچار تنهایی و دیگر گرفتاریهای زندگی میشود.
💠 منابع:
[1]ـ برگرفته از سایت اسلام کوئست نت، به نقل از مجموعه آثار، ج 19، ص 302.
🖇 لینک مطلب:
http://alirezaazarpeykan.blogfa.com/post/123
📣 آیدی دریافت شبهات👇👇
@Azarpeykan2769
📎 #دانش_آموزی
📎 #نوجوان
📎 #پاسخ_به_شبهات
📎 #چند_همسری
✅ کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی
🍀@shobahatedaneshamoozi
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐btid.org
✍️ شبهات دانش آموزی
6️⃣8️⃣1️⃣ آیا طبق روایت پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم نماز آخرین جمعه ماه مبارک رمضان جبران نماز قضا میکند؟ چون آن حضرت فرمودند: هر کس نماز قضا بر ذمهاش باشد قبل از ظهر جمعه آخر ماه رمضان 4 رکعت نماز (به صورت دو نماز دو رکعتی) بخواند و در هر رکعت بعد از سوره حمد یک مرتبه آیة الکرسی و 15 مرتبه سوره کوثر را بخواند ثواب 200 سال نماز قضا را کفایت میکند.
🔶 اول: در احکام الهی هیچگاه یک عمل مستحبی هرچقدر ثواب داشته باشد جای یک عمل واجب را نمیگیرد چون واجبات ستون و دیوار دین هستند و مستحبات تزئینات و زیباییهای دین هستند.
🔻 شما یک ساختمان را در نظر بگیرید اگر ستون و دیوار نداشته باشد، فرو میریزد و شما هر چقدر گچ و رنگ و لوستر و در و پنجره زیبا برای آن به کار ببرید باز فایده ندارد چون ستون و دیوار ندارد فرو میریزد.
🔻 ولی اگر ستون و دیوار داشته باشد هر چند لوستر و گچ و در و پنجره زیبا نداشته باشد فرو نمیریزد هر چند که زیبا نباشد ولی دیگر روی سرت خراب نمیشود.
🔻 واجبات هم همینطور است، وقتی نباشند هزاران مستحبی داشته باشید فایدهای برای شما ندارد و جبران واجبات نمیکند.
🖇 لینک ادامه مطلب:
http://alirezaazarpeykan.blogfa.com/post/124
📣 آیدی دریافت شبهات👇👇
@Azarpeykan2769
📎 #دانش_آموزی
📎 #نوجوان
📎 #پاسخ_به_شبهات
📎 #نماز_آخرین_جمعه_رمضان
✅ کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی
🍀@shobahatedaneshamoozi
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐btid.org
💎 جواب کامل شبهه
6️⃣8️⃣1️⃣ آیا طبق روایت پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم نماز آخرین جمعه ماه مبارک رمضان جبران نماز قضا میکند؟ چون آن حضرت فرمودند: هر کس نماز قضا بر ذمهاش باشد قبل از ظهر جمعه آخر ماه رمضان 4 رکعت نماز (به صورت دو نماز دو رکعتی) بخواند و در هر رکعت بعد از سوره حمد یک مرتبه آیة الکرسی و 15 مرتبه سوره کوثر را بخواند ثواب 200 سال نماز قضا را کفایت میکند.
🔶 اول: در احکام الهی هیچگاه یک عمل مستحبی هرچقدر ثواب داشته باشد جای یک عمل واجب را نمیگیرد چون واجبات ستون و دیوار دین هستند و مستحبات تزئینات و زیباییهای دین هستند.
🔻 شما یک ساختمان را در نظر بگیرید اگر ستون و دیوار نداشته باشد، فرو میریزد و شما هر چقدر گچ و رنگ و لوستر و در و پنجره زیبا برای آن به کار ببرید باز فایده ندارد چون ستون و دیوار ندارد فرو میریزد.
🔻 ولی اگر ستون و دیوار داشته باشد هر چند لوستر و گچ و در و پنجره زیبا نداشته باشد فرو نمیریزد هر چند که زیبا نباشد ولی دیگر روی سرت خراب نمیشود.
🔻 واجبات هم همینطور است، وقتی نباشند هزاران مستحبی داشته باشید فایدهای برای شما ندارد و جبران واجبات نمیکند.
🔷 دوم: احکام واجب بر اساس روایات متعدد و صحیح وضع میشود، حال اگر یک روایتی در مخالفت این روایات آمده باشد آن را کنار میگذارند چون در برابر روایات صحیح و متعدد نمیتواند ایستادگی کند.
🔻 روایت به جا آوردن نمازهای قضا به همان صورت که قضا شده، فراوان و صحیح است: «وجوب قضاء ما فات کما فات؛ قضای نمازی که از دست رفته است باید همانگونه که از دست رفته است به جا آورده شود.»[1]
🔻 پس روایت پیامبر درباره آخرین نماز جمعه ماه رمضان نمیتواند در برابر روایات متعدد قضای نماز به همان گونه که قضا شده است ایستادگی کند.
🔶 سوم: از نظر حکم شرعی و فتوای تمام علمای اسلام نماز قضا تنها با به جا آوردن آن جبران میشود و هیچ راه دیگری برای جبران آن نیست. اگر روایتی ضعیف و خلاف آن فتواها باشد آن روایات را کنار میگذارند.
🔷 چهارم: بر فرض اینکه آن روایت صحیح هم باشد منظور این است که ثواب آن نمازهای قضا را دارد نه اینکه جای آنها را پر کند و جبران نماز قضا باشد. مثل خیلی از کارهای دیگه که گفته شده ثواب حج را دارد ولی دلیل بر این نمیشود که اگر کسی مستطیع شد دیگر نیاز نیست به حج برود.
💠 منابع:
[1]ـ وسائل الشیعه، شیخ حر عاملی، ج 8، باب 6، ح 10620.
🖇 لینک مطلب:
http://alirezaazarpeykan.blogfa.com/post/124
📣 آیدی دریافت شبهات👇👇
@Azarpeykan2769
📎 #دانش_آموزی
📎 #نوجوان
📎 #پاسخ_به_شبهات
📎 #نماز_آخرین_جمعه_رمضان
✅ کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی
🍀@shobahatedaneshamoozi
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐btid.org
✍️ شبهات دانش آموزی
7️⃣8️⃣1️⃣ خدا که میدانست ما بهشتی یا جهنمی هستیم پس چرا ما را آفرید؟! و اینکه خدا علم به آینده ما دارد و ما طبق آیندهای که او برای ما رقم زده زندگی میکنیم پس اختیاری نداریم؟!
🔶 اول: خدا از قبل از خلقت ما به سرنوشت ما علم داشت و میدانست ما بهشتی هستیم یا جهنمی هستیم ولی فقط میدانسته که ما چطور زندگی میکنیم و آینده خود را چگونه رقم میزنیم نه اینکه زندگی ما را رقم بزند.
🔷 دوم: خداوند از اول میداند که ما چه مسیری را انتخاب میکنیم و سرنوشت ما چیست ولی ما را مجبور به انتخاب آن نکرده است، بلکه خود ما با اختیار خودمان آن را انتخاب کردیم. یعنی علم خدا به سرنوشت ما ربطی به اختیار ما در انتخاب سرنوشت ما ندارد.
🔶 سوم: اگر استادی از روز اول بداند شاگردش آخر سال رفوزه میشود به معنی این نیست که اختیار دانش اموز را گرفته باشد. ولی در عین حال استاد برایش چیزی کم نمیگذارد و تمام زحماتی که برای دیگر شاگردان میکشد برای او هم میکشد تا اینکه موفق شود، ولی اگر شاگرد با انتخاب کاهلی و خوشگذرانی حاضر به پذیرش راهنمایی استاد نشود و همان راهش را ادامه دهد، در آخر سال شاگرد نمیتواند بگوید
🖇 لینک ادامه مطلب:
http://alirezaazarpeykan.blogfa.com/post/125
📣 آیدی دریافت شبهات👇👇
@Azarpeykan2769
📎 #دانش_آموزی
📎 #نوجوان
📎 #پاسخ_به_شبهات
📎 #علم_خدا_به_سرنوشت_من
✅ کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی
🍀@shobahatedaneshamoozi
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐btid.org
💎 جواب کامل شبهه
7️⃣8️⃣1️⃣ خدا که میدانست ما بهشتی یا جهنمی هستیم پس چرا ما را آفرید؟! و اینکه خدا علم به آینده ما دارد و ما طبق آیندهای که او برای ما رقم زده زندگی میکنیم پس اختیاری نداریم؟!
🔶 اول: خدا از قبل از خلقت ما به سرنوشت ما علم داشت و میدانست ما بهشتی هستیم یا جهنمی هستیم ولی فقط میدانسته که ما چطور زندگی میکنیم و آینده خود را چگونه رقم میزنیم نه اینکه زندگی ما را رقم بزند.
🔷 دوم: خداوند از اول میداند که ما چه مسیری را انتخاب میکنیم و سرنوشت ما چیست ولی ما را مجبور به انتخاب آن نکرده است، بلکه خود ما با اختیار خودمان آن را انتخاب کردیم. یعنی علم خدا به سرنوشت ما ربطی به اختیار ما در انتخاب سرنوشت ما ندارد.
🔶 سوم: اگر استادی از روز اول بداند شاگردش آخر سال رفوزه میشود به معنی این نیست که اختیار دانش اموز را گرفته باشد. ولی در عین حال استاد برایش چیزی کم نمیگذارد و تمام زحماتی که برای دیگر شاگردان میکشد برای او هم میکشد تا اینکه موفق شود، ولی اگر شاگرد با انتخاب کاهلی و خوشگذرانی حاضر به پذیرش راهنمایی استاد نشود و همان راهش را ادامه دهد، در آخر سال شاگرد نمیتواند بگویدکه استاد در حق من کوتاهی کرد و علم استاد نسبت به من موجب مردودیم شد.
🔻 و اگر استاد از روز اول که میفهمید آن شاگرد، آخر سال رفوزه میشود او را از کلاس و مدرسه محروم میکرد و میگفت فایده ندارد اینجا باشد پسندیده تر بود یا اینکه شاگرد تا آخر سال در مسیر تحصیل باشد و خود متوجه بشود که بر اثر انتخاب غلطش مردود شده؟! مسلما حضور شاگرد در مدرسه و کلاس بهتر از اخراج او بود.
🔻 حال اگر خدا کلا انسان را خلق نمیکرد بهتر بود یا اینکه او را خلق میکرد و تمام امکانات و شرایط هدایت را در اختیارش قرار میداد تا بسیاری به رشد و تعالی برسند ولی بعضی انسانها با اختیار و اصرار خودشان راه بدبختی و شقاوت را انتخاب کنند کدام بهتر بود؟!
🔻 مسلما خلق کردن بهتر بود هر چند خدا از اول میداند که انسانهای بدکار، نکبت و بدبختی را انتخاب میکنند. و این شاید همان معنی «إِنِّي أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُونَ» باشد که خداوند در جواب اعتراض فرشتگان به آنها فرمود: من چیزی میدانم که شما نمیدانید.[1]
🔶 چهارم: باید دانست که منظور از خلقت انسان خلقت موجودی مختار بوده نه موجودی که نتواند به جهنم برود و الا فرشتگان بودند که اصلا جهنمی نیستند و در جایگاهی قدسی قرار دارند و طبیعتا جهنم رفتن برای آنها قابل تصور نیست.
💠 منابع:
[1]ـ بقره، آیه 30.
🖇 لینک مطلب:
http://alirezaazarpeykan.blogfa.com/post/125
📣 آیدی دریافت شبهات👇👇
@Azarpeykan2769
📎 #دانش_آموزی
📎 #نوجوان
📎 #پاسخ_به_شبهات
📎 #علم_خدا_به_سرنوشت_من
✅ کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی
🍀@shobahatedaneshamoozi
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐btid.org
✍️ شبهات دانش آموزی
8️⃣8️⃣1️⃣ آیا دین از سیاست جداست؟!
🔶 اول: وقتی سرگذشت تمام انبیاء را مطالعه میکنیم هیچ پیامبری نیامده بگوید دین من از سیاست و حکومت جداست و من عبادت خودم را انجام میدهم و کاری با حکومت و پادشاه زمان ندارم آن هم کار خودش را انجام دهد!
🔻 بلکه هر پیامبری که آمده اولین کاری که کرده مبارزه با حکومت طاغوت و ظالم زمان خودش بوده است، از حضرت نوح و حضرت ابراهیم و حضرت یوسف و حضرت موسی علیهم السلام گرفته تا حضرت داوود و حضرت سلیمان و پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم که خودشان حکومت هم تشکیل دادند.
🔻 و جنگهای پیامبر و امامان علیهم السلام با مشرکان و ظالمان برای تشکیل حکومت اسلامی و اجرای احکام الهی بوده است.
🔷 دوم: برای برپایی دستورات دین الهی نیاز به حکومت و قدرت است چون برخی احکام الهی با زور و قدرت برپا میشوند مثلا برای برپایی عدالت و کوتاه کردن دست مفسدین و دزدان و قاتلین و اجرای قضاوت دربارهی مجرمین نیاز به سیاست و قدرت است و اگر حکومت دینی نباشد و دین قدرت نداشته باشد این احکام طبق دستورات دین اجرا نمیشود.
🖇 لینک ادامه مطلب:
http://alirezaazarpeykan.blogfa.com/post/126
📣 آیدی دریافت شبهات👇👇
@Azarpeykan2769
📎 #دانش_آموزی
📎 #نوجوان
📎 #پاسخ_به_شبهات
📎 #جدایی_دین_سیاست
✅ کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی
🍀@shobahatedaneshamoozi
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐btid.org
💎 جواب کامل شبهه
8️⃣8️⃣1️⃣ آیا دین از سیاست جداست؟!
🔶 اول: وقتی سرگذشت تمام انبیاء را مطالعه میکنیم هیچ پیامبری نیامده بگوید دین من از سیاست و حکومت جداست و من عبادت خودم را انجام میدهم و کاری با حکومت و پادشاه زمان ندارم آن هم کار خودش را انجام دهد!
🔻 بلکه هر پیامبری که آمده اولین کاری که کرده مبارزه با حکومت طاغوت و ظالم زمان خودش بوده است، از حضرت نوح و حضرت ابراهیم و حضرت یوسف و حضرت موسی علیهم السلام گرفته تا حضرت داوود و حضرت سلیمان و پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم که خودشان حکومت هم تشکیل دادند.
🔻 و جنگهای پیامبر و امامان علیهم السلام با مشرکان و ظالمان برای تشکیل حکومت اسلامی و اجرای احکام الهی بوده است.
🔷 دوم: برای برپایی دستورات دین الهی نیاز به حکومت و قدرت است چون برخی احکام الهی با زور و قدرت برپا میشوند مثلا برای برپایی عدالت و کوتاه کردن دست مفسدین و دزدان و قاتلین و اجرای قضاوت دربارهی مجرمین نیاز به سیاست و قدرت است و اگر حکومت دینی نباشد و دین قدرت نداشته باشد این احکام طبق دستورات دین اجرا نمیشود.
🔶 سوم: دین اسلام هم چون دینی است که برای تمام امور انسان قانون و برنامه دارد و یکی از نیازهای بشر هم نیاز به حکومت و قوانین حکومتی است مثل قوانین قضاوت، قوانین حاکم بر مسائل بین الملل، قوانین اجرایی ومدیریتی ، قوانین دیه و ... پس نمی توان گفت که دین کاری به سیاست نداشته باشد.
🔷 چهارم: طبق آیات قرآن دین و سیاست باید با هم باشد. مثلا خدا در سوره حدید آیه 25 وظیفه پیامبران را مبارزه با فساد و برقراری عدالت میداند: «لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْمیزانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَ أَنْزَلْنَا الْحَدیدَ فیهِ بَأْسٌ شَدیدٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ؛ همانا ما پیمبران خود را با ادلّه و معجزات فرستادیم و با ایشان کتاب و میزان عدل نازل کردیم تا مردم به راستی و عدالت گرایند، و آهن (و دیگر فلزات) را که در آن هم سختی (جنگ و کارزار) و هم منافع بسیار بر مردم است (نیز برای حفظ عدالت) آفریدیم».[1]
🔻 یا در آیه 36 نحل میفرماید: «وَ لَقَدْ بَعَثْنا فی کُلِّ أُمَّةٍ رَسُولاً أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ؛ و به راستی در هر امتی پیامبری فرستادیم که خداوند را بندگی کنید و از بندگی طاغوت دوری جویید.»[2]
💎 بنابراین آیات، برای برقراری عدالت و مبارزه با فساد و حکومت طاغوت نیاز به قدرت و سیاست است و سیاست و دین باید با هم باشند.
🔶 پنجم: علاوه بر همهی اینها حدود 1400 سال است ما در انتظار امام زمان هستیم که بیاید تا حکومت الهی را در سراسر جهان برقرار کند و عدالت الهی را برقرار کند و این خود یعنی ما در انتظار حکومت امام زمان هستیم نه فقط آمدن خود امام زمان عج و این یعنی همراه بودن دین و سیاست. بنابراین سیاست ما عین دیانت ماست و دیانت ما عین سیاست ماست.
💠 منابع:
[1]ـ حدید، 25.
[2]ـ نحل، 36.
🖇 لینک مطلب:
http://alirezaazarpeykan.blogfa.com/post/126
📣 آیدی دریافت شبهات👇👇
@Azarpeykan2769
📎 #دانش_آموزی
📎 #نوجوان
📎 #پاسخ_به_شبهات
📎 #جدایی_دین_سیاست
✅ کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی
🍀@shobahatedaneshamoozi
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐btid.org
✍️ شبهات دانش آموزی
9️⃣8️⃣1️⃣ اگر اسلام دین برادری و برابری است چرا پیامبر و امامان خودشان کنیز و برده داشتند؟! و چرا اسلام بردهداری را حلال کرده است؟!
🔶 اول: اسلام شروع کننده بردهداری نبوده که آن را حلال کرده باشد، بلکه بردهداری از قبل بوده به طوری که کل دنیا را دربرگرفته بود و برای مبارزه با بردهداری و از بین بردن آن نیاز به برنامه دقیق و طولانی مدت بود.
🔷 دوم: اگر اسلام از همان اول با بردهداری مخالفت میکرد و آن را حرام میکرد مردم ظرفیت پذیرش آن را نداشتند و با اسلام و دین خدا مخالفت میکردند بنابراین باید با برنامهای دقیق با آن مخالفت میشد.
🔶 سوم: همانطور که سایر احکام خدا یکباره نازل نشد و به تدریج برای مردم فرستاده شد تا مورد پذیرش آنان قرار گیرد، در اینجا هم اگر از روز اول با بردهداری مخالفت میشد جامعه تحمل پذیرش آن را نداشت. و باید به تدریج از جامعه حذف میشد تا کم کم برای مردم جا بیفتد.
🔷 چهارم: تعداد بردگان در آن زمان زیاد بود و چون خانه و مال و ثروتی از خودشان نداشتند اگر بردهداری را حرام و آنها را رها میکردند برخی از آنان بدون سرپرست و حامی تلف میشدند و از بین میرفتند.
🖇 لینک ادامه مطلب:
http://alirezaazarpeykan.blogfa.com/post/127
📣 آیدی دریافت شبهات👇👇
@Azarpeykan2769
📎 #دانش_آموزی
📎 #نوجوان
📎 #پاسخ_به_شبهات
📎 #بردهداری_در_اسلام
✅ کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی
🍀@shobahatedaneshamoozi
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐btid.org
💎 جواب کامل شبهه
9️⃣8️⃣1️⃣ اگر اسلام دین برادری و برابری است چرا پیامبر و امامان خودشان کنیز و برده داشتند؟! و چرا اسلام بردهداری را حلال کرده است؟!
🔶 اول: اسلام شروع کننده بردهداری نبوده که آن را حلال کرده باشد، بلکه بردهداری از قبل بوده به طوری که کل دنیا را دربرگرفته بود و برای مبارزه با بردهداری و از بین بردن آن نیاز به برنامه دقیق و طولانی مدت بود.
🔷 دوم: اگر اسلام از همان اول با بردهداری مخالفت میکرد و آن را حرام میکرد مردم ظرفیت پذیرش آن را نداشتند و با اسلام و دین خدا مخالفت میکردند بنابراین باید با برنامهای دقیق با آن مخالفت میشد.
🔶 سوم: همانطور که سایر احکام خدا یکباره نازل نشد و به تدریج برای مردم فرستاده شد تا مورد پذیرش آنان قرار گیرد، در اینجا هم اگر از روز اول با بردهداری مخالفت میشد جامعه تحمل پذیرش آن را نداشت. و باید به تدریج از جامعه حذف میشد تا کم کم برای مردم جا بیفتد.
🔷 چهارم: تعداد بردگان در آن زمان زیاد بود و چون خانه و مال و ثروتی از خودشان نداشتند اگر بردهداری را حرام و آنها را رها میکردند برخی از آنان بدون سرپرست و حامی تلف میشدند و از بین میرفتند.
🔶 پنجم: اگر آن تعداد برده بدون مسکن و شغل و درآمد در جامعه رها میشدند حتی اگر از گرسنگی از بین نمیرفتند باعث مشکلات و فساد در جامعه میشدند. چون تعداد زیادی برده که هیچ چیزی نداشتند و برای زنده ماندن حاضر بودند دست به هر کاری مثل دزدی و غارت و قتل و کشتار و فساد اخلاقی و جنسی بزنند و این یعنی خود اسلام با بیبرنامگی زمینه فساد در جامعه را ایجاد کرده است.
🔷 ششم: اسلام برای اینکه این مشکلات پیش نیاید با یک برنامهریزی دقیق و جامع به مبارزه با بردهداری پرداخت و کاری کرد که کم کم بردهداری از بین رفت. از جمله این برنامهها موارد زیر بود:
1️⃣ ریشه و سرچشمه بردهداری را بست؛
🔻 ریشه و سرچشمه بردهداری شغل خرید برده بود که هر کسی پول و قدرت داشت و یا بدهی از کسی داشت او را به عنوان برده میفروخت و این یک منبع درآمد برای خیلیها شده بود. اسلام اولین کاری که کرد تمام راههای برده گرفتن را بست و تنها راهی که برای بردهداری گذاشت اسیران جنگی بود که یا باید کشته میشدند یا آزاد میشدند که اگر آنها را آزاد میکردند ممکن بود دوباره تجدید نیرو کنند و تهدیدی برای جامعه اسلامی باشند.
🔻 اما اسلام برای اینکه کسی به اسیران ظلم نکند و خیلیها خرید و فروش اسیران جنگی را منبع درآمد خود قرار ندهند برای آنها حقوقی قرار داد به طوری که فرمود اسیر در دست تو امانت الهی است و باید به او نیکی کنی و به او غذا بدهید.[1]
🔻 حتی اگر امام صلاح میدید که اسیر بدون قید و شرط آزاد شود، او را آزاد میکردند یا اگر اسیر پول میداد یا کاری برای مسلمانان میکرد مثل اسیران جنگ بدر که پیامبر دستور داد هر اسیری که به ده مسلمان سواد خواندن و نوشتن یاد دهد آزاد بشود.
🔻 با این کار کمترکسی دیگر سراغ شغل خرید و فروش برده میرفت و این کار اسلام سرچشمه بردهداری را بست.
2️⃣ راههای آزادسازی بردگان را هم فراهم کرد؛
🔻 اسلام راههای زیادی را برای آزادسازی بردگان تنظیم کرد که در مدت زمان کوتاهی خیلی از بردگان آزاد شدند و به طور سالم به جامعه اسلامی ملحق شدند. از جمله آن کارها:
◀️ یکی از موارد هشتگانهای که زکات در آن مصرف میشود را خریدن برده و آزاد کردن آن قرار داد.[2]
◀️ در اسلام قانون گذاشته شد که بندگان طبق قردادی که با مالک خود میبندند از حقوق و دسترنج خود آزاد شوند.
◀️ خرید و آزاد کردن برده از کارهای خیر در اسلام قرار داده شد به طوری که حضرت علی علیه السلام از دست رنج خود هزار برده آزاد کرد.[3]
🖇 لینک ادامه مطلب:
http://alirezaazarpeykan.blogfa.com/post/127
📣 آیدی دریافت شبهات👇👇
@Azarpeykan2769
📎 #دانش_آموزی
📎 #نوجوان
📎 #پاسخ_به_شبهات
📎 #بردهداری_در_اسلام
✅ کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی
🍀@shobahatedaneshamoozi
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐btid.org
💎💎 ادامه جواب کامل شبهه
9️⃣8️⃣1️⃣ اگر اسلام دین برادری و برابری است چرا پیامبر و امامان خودشان کنیز و برده داشتند؟! و چرا اسلام بردهداری را حلال کرده است؟!
◀️ امامان علیهم السلام به هر بهانهای بردگان را آزاد میکردند مثلا خدمتکار امام سجاد علیه السلام آب بر سر حضرت میریخت ظرف آب افتاد و حضرت را مجروح کرد، امام علیه السلام سر را بلند کرد، خدمتکار گفت: «و الکاظمین الغیظ» حضرت فرمود: خشمم را فرو بردم. عرض کرد: «و العافین عن الناس». فرمود: خدا تو را ببخشد. عرض کرد: «و الله یحب المحسنین». فرمود: برو براى خدا آزادى.[4]
◀️ بردگان بعد از 7 سال باید آزاد شوند. امام صادق علیه السلام فرمودند: کسى که ایمان داشته باشد بعد از هفتسال آزاد میشود، صاحبش بخواهد یا نخواهد. و به خدمت گرفتن کسى که ایمان داشته باشد بعد از هفتسال حلال نیست. [5]
◀️ کفاره و مجازات برخی از تخلفات در اسلام را آزاد کردن برده قرار دادند مثل کفاره قتل عمد یا شکستن روزه عمدی و شکستن قسم.
3️⃣ اسلام به بردگان شخصیت داد؛
🔻 اسلام از نظر انسانی تفاوتی بین بردگان و انسانهای آزاد قرار نداد و معیار برتری و ارزش را تقوا قرار داد و لذا بردگان هم در جامعه میتوانستند صاحب پست و مقام و فرمانده لشکر و حتی قاضی در جامعه شوند.
4️⃣ اسلام دستو داد با بردگان رفتار انسانی داشته باشند؛
🔻 در اسلام دستورات زیادی به مدارا با بردگان شده است به طوری که آنها را شریک زندگی صاحبان خود کرده است.
🔻 رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در این باره فرمودند: کسى که برادرش زیر دست اوست باید، از آنچه میخورد به او بخوراند و از آنچه میپوشد به او بپوشاند، و زیادتر از توانایى به او تکلیف نکند.[6]
🔻 و یا میبینیم حضرت علی علیه السلام وقتی برای خودش لباس میخرد برای قنبر غلامش هم همان لباس را میخرد و میفرماید: من از خداى خود شرم دارم که لباسى بهتر از تو بپوشم؛ زیرا رسول خدا(ص) میفرمود: از آنچه خودتان میپوشید بر آنها بپوشانید و از آنچه خود میخورید به آنها غذا دهید.[7]
🔻 بنابراین اسلام با این برنامه دقیق و جامع توانست بردهداری را سالم و بدون هیچگونه آسیبی به جامعه و دین خدا، ریشه کن کند.
💠 منابع:
[1]ـ قرب الإسناد، حمیری، عبد الله بن جعفر ، ص 87، قم، مؤسسه آل البیت علیهم السلام، چاپ اول، 1413ق.
[2]ـ توبه، 60.
[3]ـ من لا یحضره الفقیه، شیخ صدوق ، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، ج 1، ص 27، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ دوم، 1413ق.
[4]ـ اعلام الوری بأعلام الهدی، طبرسی، فضل بن حسن، ص 262، تهران، دار الکتب الاسلامیة، چاپ سوم، 1390ق.
[5]ـ کافی، ج 6، ص 196.
[6]ـ تنبیه الخواطر و نزهة النواظر المعروف بمجموعة ورام، ورام بن أبی فراس، مسعود بن عیسی،ج 1، ص 58، قم، مکتبة الفقیه، چاپ اول، 1410ق.
[7]ـ ، مکارم الاخلاق، طبرسی، حسن بن فضلص 101، قم، شریف رضی، چاپ چهارم، 1412ق.
برگرفته از اسلام کوئست نت.
🖇 لینک مطلب:
http://alirezaazarpeykan.blogfa.com/post/127
📣 آیدی دریافت شبهات👇👇
@Azarpeykan2769
📎 #دانش_آموزی
📎 #نوجوان
📎 #پاسخ_به_شبهات
📎 #بردهداری_در_اسلام
✅ کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی
🍀@shobahatedaneshamoozi
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐btid.org
✍️ شبهات دانش آموزی
0️⃣9️⃣1️⃣ نظام ولایت فقیه یک نظام دور میباشد، ولی فقیه، شورای نگهبان را انتخاب میکند و شورای نگهبان هم مجلس خبرگان را تأیید میکند و مجلس خبرگان هم ولی فقیه را تعیین میکند، پس این دور است؟
🔶 اول: شورای نگهبان 12 عضو دارد که 6 تا فقیه و 6 تا حقوقدان هستند. فقیهان را رهبری تعیین میکند و حقوقدانان را رئیس قوه قضاییه به مجلس شورای اسلامی معرفی میکند که اگر مجلس به آنها رأی داد، آنها انتخاب میشوند.
🔻 بنابراین 6 تا از اعضای شورای نگهبان را ولی فقیه انتخاب نمیکند که بگوییم شورای نگهبانی که ولی فقیه انتخاب کرده، مجلس خبرگانی را تعیین میکنند که ولی فقیه را انتخاب میکنند.
🔷 دوم: نکته مهم این است که شورای نگهبان، مجلس خبرگان را تعیین و انتخاب نمیکند بلکه فقط صلاحیت آنها را بررسی و تایید یا رد میکند و انتخاب مجلس خبرگان با رأی مردم است.
🔻 مثل این میماند که متخصصین پزشکی مدارک و سوابق یک پزشک را بررسی کنند و بگویند او صلاحیت پزشکی را دارد حال با خود مردم هست برای درمان به او مراجعه کنند یا نکنند.
🔻 آن متخصصین او را به عنوان پزشک شما تعیین نکردهاند بلکه فقط صلاحیتش را تایید کردند.
🖇 لینک ادامه مطلب:
http://alirezaazarpeykan.blogfa.com/post/128
📣 آیدی دریافت شبهات👇👇
@Azarpeykan2769
📎 #دانش_آموزی
📎 #نوجوان
📎 #پاسخ_به_شبهات
📎 #دور_بودن_رهبری
✅ کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی
🍀@shobahatedaneshamoozi
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐btid.org
💎 جواب کامل شبهه
0️⃣9️⃣1️⃣ نظام ولایت فقیه یک نظام دور میباشد، ولی فقیه، شورای نگهبان را انتخاب میکند و شورای نگهبان هم مجلس خبرگان را تأیید میکند و مجلس خبرگان هم ولی فقیه را تعیین میکند، پس این دور است؟
🔶 اول: شورای نگهبان 12 عضو دارد که 6 تا فقیه و 6 تا حقوقدان هستند. فقیهان را رهبری تعیین میکند و حقوقدانان را رئیس قوه قضاییه به مجلس شورای اسلامی معرفی میکند که اگر مجلس به آنها رأی داد، آنها انتخاب میشوند.
🔻 بنابراین 6 تا از اعضای شورای نگهبان را ولی فقیه انتخاب نمیکند که بگوییم شورای نگهبانی که ولی فقیه انتخاب کرده، مجلس خبرگانی را تعیین میکنند که ولی فقیه را انتخاب میکنند.
🔷 دوم: نکته مهم این است که شورای نگهبان، مجلس خبرگان را تعیین و انتخاب نمیکند بلکه فقط صلاحیت آنها را بررسی و تایید یا رد میکند و انتخاب مجلس خبرگان با رأی مردم است.
🔻 مثل این میماند که متخصصین پزشکی مدارک و سوابق یک پزشک را بررسی کنند و بگویند او صلاحیت پزشکی را دارد حال با خود مردم هست برای درمان به او مراجعه کنند یا نکنند. آن متخصصین او را به عنوان پزشک شما تعیین نکردهاند بلکه فقط صلاحیتش را تایید کردند.
🔶 سوم: اگر ولی فقیهی که شورای نگهبان را تعیین کرده و آنها هم مجلس خبرگان را تایید میکنند از دنیا برود و مجلس خبرگان فعلی ولی فقیهی را انتخاب میکنند که در تایید و انتخاب آنها دخالتی نداشته است پس اینجا شبهه دور از بین میرود. یا برعکس این باشد یعنی آن خبرگانی که ولی فقیه را انتخاب کردند از دنیا رفته باشند الان این خبرگان جدید ولی فقیهی که توسط خبرگان قبلی انتخاب شده را انتخاب نکردند پس باز دور از بین میرود.
🔷 چهارم: علاوه بر اینها ولی فقیه یک منصب و جایگاه الهی است و کسی غیر از خدا نمیتواند آن را به کسی بدهد و اگر هم ولی فقیه به کسی داده میشود با اجازه خدا است که با واسطه از امام معصوم به علما و از علما به ولی فقیه داده میشود.
🔻 بنابراین ولی فقیه از طرف خدا منصوب میشود و مجلس خبرگان فقط آن شخصی که لیاقت ولی فقیه را داشته باشد را کشف میکنند و جایگاه ولایت فقیه را به او میدهند. یعنی در واقع مجلس خبرگان مصداق ولی فقیه را پیدا میکنند و جایگاه ولایت فقیه را به او میدهند.
🔶 پنجم: نکته دیگر اینکه اگر ولی فقیه صلاحیت ولایت فقیه را از دست بدهد مجلس خبرگانی که آن ولی فقیه در انتخاب آنها دخالت داشته است را کنار میگذارند و ولی فقیهی که صلاحیت ولایت فقیه را دارد و در انتخاب آنها دخالت نداشته است را انتخاب میکنند. پس با این وجود دوری در کار نیست.
🖇 لینک مطلب:
http://alirezaazarpeykan.blogfa.com/post/128
📣 آیدی دریافت شبهات👇👇
@Azarpeykan2769
📎 #دانش_آموزی
📎 #نوجوان
📎 #پاسخ_به_شبهات
📎 #دور_بودن_رهبری
✅ کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی
🍀@shobahatedaneshamoozi
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐btid.org
هدایت شده از آفند استودیو | AfandStudio
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ مردی و مردانگی
🔻غیرت باید تو خونت باشه...
🌹تقدیم به غیور مردان شهید🌹
#انیمیشن #بگومگو
#شهید_غیرت
#حمیدرضا_الداغی
🆔 @AfandStudio