eitaa logo
پاسخ به شبهات دانش آموزی
32.1هزار دنبال‌کننده
370 عکس
130 ویدیو
5 فایل
سوالات دانش آموزان توسط مربیان جمع آوری شده و توسط اساتید و متخصصین تربیت کودک و نوجوان در حد فهم دانش آموز پاسخ داده شده است. ارتباط با مدیر کانال @Yaali110100 تبلیغ و تبادل @YaZaraYaAli1
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️ شبهات دانش آموزی 4️⃣8️⃣1️⃣ حجاب در اسلام واجب است مثل نماز، ولی اجبار نیست، همانطور که اگر کسی نماز نخواند با او کار ندارند و او را مجبور نمی‌کنند که نماز بخواند حجاب هم مثل نماز واجب است ولی نباید کسی را مجبور کرد که حجاب داشته باشد؟! 🔶 اول: آنچه که مسلم است طبق آیات و روایات و نظرات متخصصین دین حجاب هم مثل نماز واجب است و در واجب بودن آن حرفی نیست. 🔷 دوم: احکام الهی چه واجب چه حرام دو نوع است یا فردی هستند یا اجتماعی هستند. فردی مثل نماز و روزه و غسل و نگاه به نامحرم و نگاه به فیلم مستهجن و ... این احکام را اگر شخص انجام بدهد یا انجام ندهد به خودش مربوط می‌شود و ضرری به احکام الهی و دیگران نمی‌زند. 🔻 اما احکام اجتماعی مثل؛ دزدی، قتل، فساد و ظلم و احتکار و ... است که اگر شخص آن‌ها را انجام بدهد علاوه بر اینکه بر خودش اثر دارد بر دیگران هم اثر دارد و احکام الهی را نزد آنان سبک و بی اهمیت می‌کند و جامعه را از منافع حیات بخش احکام الهی بی‌بهره و محروم می‌سازد. 🔻 مثل کسی که دزدی کند ضرر به دیگران زده است یا کسی که قتل انجام دهد یک نفر را کشته است و ضرر به دیگران زده است 🖇 لینک ادامه مطلب: http://alirezaazarpeykan.blogfa.com/post/122 📣 آیدی دریافت شبهات👇👇 @Azarpeykan2769 📎 📎 📎 📎 ✅ کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی 🍀@shobahatedaneshamoozi 🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐btid.org
💎 جواب کامل شبهه 4️⃣8️⃣1️⃣ حجاب در اسلام واجب است مثل نماز، ولی اجبار نیست، همانطور که اگر کسی نماز نخواند با او کار ندارند و او را مجبور نمی‌کنند که نماز بخواند حجاب هم مثل نماز واجب است ولی نباید کسی را مجبور کرد که حجاب داشته باشد؟! 🔶 اول: آنچه که مسلم است طبق آیات و روایات و نظرات متخصصین دین حجاب هم مثل نماز واجب است و در واجب بودن آن حرفی نیست. 🔷 دوم: احکام الهی چه واجب چه حرام دو نوع است یا فردی است یا اجتماعی است. فردی مثل نماز و روزه و غسل و نگاه به نامحرم و نگاه به فیلم مستهجن و ... این احکام را اگر شخص انجام بدهد یا انجام ندهد به خودش مربوط می‌شود و ضرری به احکام الهی و دیگران نمی‌زند. 🔻 اما احکام اجتماعی مثل؛ دزدی، قتل، فساد و ظلم و احتکار و ... است که اگر شخص آن‌ها را انجام بدهد علاوه بر اینکه بر خودش اثر دارد بر دیگران هم اثر دارد و احکام الهی را نزد آنان سبک و بی اهمیت می‌کند و جامعه را از منافع حیات بخش احکام الهی بی‌بهره و محروم می‌سازد. 🔻 مثل کسی که دزدی کند ضرر به دیگران زده است یا کسی که قتل انجام دهد یک نفر را کشته است و ضرر به دیگران زده است. یا کسی که مواد غذایی و مورد نیاز مردم را احتکار کند به مردم و اجتماع ضرر زده است پس نمی‌توانیم بگوییم جلوی دزد و قاتل و محتکر را نگیریم چون گناهش بر گردن خودشان است. 🔶 سوم: بنابراین واجب و حرامی که بر دیگران اثر داشته باشد واجب و حرام اجتماعی می‌باشد و برای آن باید قانون وضع شود تا حقوق دیگران ضایع نشود. حجاب هم جز احکام واجب اجتماعی است. اگر رعایت نشود بر دیگران اثر دارد و باعث تحریک دیگران و بی‌بندوباری در جامعه و ایجاد فساد و به خطر افتادن امنیت روانی دیگران می‌شود و این یعنی ضرر رساندن به دیگران پس باید برای آن قانون وضع شود. 🔷 چهارم: چیزی هم که قانون برای آن وضع شود و آن را لازم بدانند باید رعایت شود و این یعنی اجبار اجتماعی، مثل قانون دزدی نکردن که اجبار اجتماعی است و در تمام دنیا جلوی دزدی را با زور و اجبار می‌گیرند چون ضرر به اجتماع می‌زند. 🔻 و یا عدم رعایت بهداشت که موجب ناپاکی محیط می‌شود و زمینه بیماری مردم را فراهم می‌کند، این اجبار اجتماعی را لازم می‌کند، مثل جریان کرونا که رعایت دستورالعمل‌های آن، اجبار اجتماعی را لازم کرد. 🔶 پنجم: اما علاوه بر دلیل عقلی و دینی، بنابر قانون انسانی و سیاسی نیز پوشش اجباری، توجیه منطقی دارد. چون هر کشوری بنابر اعتقادات و فرهنگ‌ها و آداب و رسوم خود یک سری قوانین برای خودش دارد و هر کسی بخواهد در آن کشور زندگی کند باید آن قوانین را رعایت کند و کسی نمی‌تواند بگوید من این قوانین را قبول ندارم و رعایت نمی‌کنم. پوشش اجباری هم در ایران جز قوانین سیاسی است پس باید رعایت شود. 🔷 ششم: بنابراین پوشش اجباری هم از لحاظ شرعی هم از لحاظ عقلی و هم از لحاظ سیاسی، منطق دارد و باید رعایت شود. 🖇 لینک مطلب: http://alirezaazarpeykan.blogfa.com/post/122 📣 آیدی دریافت شبهات👇👇 @Azarpeykan2769 📎 📎 📎 📎 ✅ کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی 🍀@shobahatedaneshamoozi 🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐btid.org
✍️ شبهات دانش آموزی 5️⃣8️⃣1️⃣ چرا مردان می‌توانند چهار تا زن داشته باشند ولی زنان نمی‌توانند چهار تا شوهر داشته باشند؟ 🔶 اول: طبیعت موجود نر طوری است که شریک نمی‌پذیرد و نسبت به دیگری غیرت نشان می‌دهد، یعنی مردان اغلب دوست ندارند که در مدیریت زندگیشان شریکی هم در کار باشد و زنان هم اغلب مایلند که تحت حمایت یک مرد باشند نه چند مرد و باید بدانیم که احکام اسلام هم متناسب با نیازهای واقعی انسان وضع شده است. 🔷 دوم: مردان به خاطر ویژگی‌هایی که دارند محافظ خانواده و زنان هستند به این خاطر می‌توانند از چند زن محافظت کنند و مشکلی بین آن‌ها پیش نیاید ولی زنان به خاطر ویژگی که دارند اگر چند شوهر داشته باشند نمی‌دانند حرف کدام یک را گوش کنند تا کمتر دچار تنش وگرفتاری بشوند. 🔶 سوم: چند شوهری باعث به خطر افتادن سلامت جسمی و روحی و روانی زن می‌شود چرا که دربیماری‌ها و مشکلات زندگی هیچ‌کدام از شوهران مسؤلیتی به عهده نمی‌گیرند و هرکدام به دیگری حواله می‌دهند. 🔷 چهارم: اما اینکه مردان می‌توانند چهار تا زن بگیرند باید بگوییم: 🖇 لینک ادامه مطلب: http://alirezaazarpeykan.blogfa.com/post/123 📣 آیدی دریافت شبهات👇👇 @Azarpeykan2769 📎 📎 📎 📎 ✅ کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی 🍀@shobahatedaneshamoozi 🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐btid.org
💎 جواب کامل شبهه 5️⃣8️⃣1️⃣ چرا مردان می‌توانند چهار تا زن داشته باشند ولی زنان نمی‌توانند چهار تا شوهر داشته باشند؟ 🔶 اول: طبیعت موجود نر طوری است که شریک نمی‌پذیرد و نسبت به دیگری غیرت نشان می‌دهد، یعنی مردان اغلب دوست ندارند که در مدیریت زندگیشان شریکی هم در کار باشد و زنان هم اغلب مایلند که تحت حمایت یک مرد باشند نه چند مرد و باید بدانیم که احکام اسلام هم متناسب با نیازهای واقعی انسان وضع شده است. 🔷 دوم: مردان به خاطر ویژگی‌هایی که دارند محافظ خانواده و زنان هستند به این خاطر می‌توانند از چند زن محافظت کنند و مشکلی بین آن‌ها پیش نیاید ولی زنان به خاطر ویژگی که دارند اگر چند شوهر داشته باشند نمی‌دانند حرف کدام یک را گوش کنند تا کمتر دچار تنش وگرفتاری بشوند. 🔶 سوم: چند شوهری باعث به خطر افتادن سلامت جسمی و روحی و روانی زن می‌شود چرا که دربیماری‌ها و مشکلات زندگی هیچ‌کدام از شوهران مسؤلیتی به عهده نمی‌گیرند و هرکدام به دیگری حواله می‌دهند. 🔷 چهارم: اما اینکه مردان می‌توانند چهار تا زن بگیرند باید بگوییم: ◀️ چون غریزه جنسی مردان بیشتر از زنان است و زنان ماهانه چند روز در اذیت ایام حیض هستند. ◀️ و از طرفی هم مردان بیشتر از زنان در خطر مرگ هستند چون آن‌ها هستند که در جنگ‌ها شرکت می‌کنند و در حوادث بیرون قرار می‌گیرند. و خیلی از زنان بی‌شوهر می‌شوند و آن زنان باید تا آخر عمر بدون شوهر بمانند و نیاز جنسی خود را سرکوب کنند یا به گناه و فساد بیفتند. ◀️ و نیز مردانی مجازند که چند همسر داشته باشند که توانایی مالی و اخلاقی و جسمی و جنسی داشته باشند و بتوانند عدالت را بین همسران و فرزندان آن‌ها برقرار کنند.[1] 🔻 خداوند متعال این راه حل را برای مردان برگزیده تا هم مشکل مردان و زنانی که نیاز دارند برطرف شود و هم همه‌ مردان، هوس زن دوم نکنند، بلکه کسانی که هم توانایی مالی و جنسی و جسمی داشته باشند، هم توانایی برقراری عدالت بین آن‌ها را داشته باشند بیش از یک زن بگیرند. 🔶 پنجم: چند شوهری، تا زمانی جاذبه دارد که زن در سن جوانی باشد و الا با از بین رفتن دوره جوانی و پیر شدن زن، دیگر اغلب مردان حاضر به ادامه زندگی با او نمی‌شوند و دچار تنهایی و دیگر گرفتاری‌های زندگی می‌شود. 💠 منابع: [1]ـ برگرفته از سایت اسلام کوئست نت، به نقل از مجموعه آثار، ج 19، ص 302. 🖇 لینک مطلب: http://alirezaazarpeykan.blogfa.com/post/123 📣 آیدی دریافت شبهات👇👇 @Azarpeykan2769 📎 📎 📎 📎 ✅ کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی 🍀@shobahatedaneshamoozi 🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐btid.org
✍️ شبهات دانش آموزی 6️⃣8️⃣1️⃣ آیا طبق روایت پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم نماز آخرین جمعه ماه مبارک رمضان جبران نماز قضا می‌کند؟ چون آن حضرت فرمودند: هر کس نماز قضا بر ذمه‌اش باشد قبل از ظهر جمعه آخر ماه رمضان 4 رکعت نماز (به صورت دو نماز دو رکعتی) بخواند و در هر رکعت بعد از سوره حمد یک مرتبه آیة الکرسی و 15 مرتبه سوره کوثر را بخواند ثواب 200 سال نماز قضا را کفایت می‌کند. 🔶 اول: در احکام الهی هیچگاه یک عمل مستحبی هرچقدر ثواب داشته باشد جای یک عمل واجب را نمی‌گیرد چون واجبات ستون و دیوار دین هستند و مستحبات تزئینات و زیبایی‎های دین هستند. 🔻 شما یک ساختمان را در نظر بگیرید اگر ستون و دیوار نداشته باشد، فرو می‌ریزد و شما هر چقدر گچ و رنگ و لوستر و در و پنجره زیبا برای آن به کار ببرید باز فایده ندارد چون ستون و دیوار ندارد فرو می‌ریزد. 🔻 ولی اگر ستون و دیوار داشته باشد هر چند لوستر و گچ و در و پنجره زیبا نداشته باشد فرو نمی‌ریزد هر چند که زیبا نباشد ولی دیگر روی سرت خراب نمی‌شود. 🔻 واجبات هم همینطور است، وقتی نباشند هزاران مستحبی داشته باشید فایده‌ای برای شما ندارد و جبران واجبات نمی‌کند. 🖇 لینک ادامه مطلب: http://alirezaazarpeykan.blogfa.com/post/124 📣 آیدی دریافت شبهات👇👇 @Azarpeykan2769 📎 📎 📎 📎 ✅ کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی 🍀@shobahatedaneshamoozi 🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐btid.org
💎 جواب کامل شبهه 6️⃣8️⃣1️⃣ آیا طبق روایت پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم نماز آخرین جمعه ماه مبارک رمضان جبران نماز قضا می‌کند؟ چون آن حضرت فرمودند: هر کس نماز قضا بر ذمه‌اش باشد قبل از ظهر جمعه آخر ماه رمضان 4 رکعت نماز (به صورت دو نماز دو رکعتی) بخواند و در هر رکعت بعد از سوره حمد یک مرتبه آیة الکرسی و 15 مرتبه سوره کوثر را بخواند ثواب 200 سال نماز قضا را کفایت می‌کند. 🔶 اول: در احکام الهی هیچگاه یک عمل مستحبی هرچقدر ثواب داشته باشد جای یک عمل واجب را نمی‌گیرد چون واجبات ستون و دیوار دین هستند و مستحبات تزئینات و زیبایی‎های دین هستند. 🔻 شما یک ساختمان را در نظر بگیرید اگر ستون و دیوار نداشته باشد، فرو می‌ریزد و شما هر چقدر گچ و رنگ و لوستر و در و پنجره زیبا برای آن به کار ببرید باز فایده ندارد چون ستون و دیوار ندارد فرو می‌ریزد. 🔻 ولی اگر ستون و دیوار داشته باشد هر چند لوستر و گچ و در و پنجره زیبا نداشته باشد فرو نمی‌ریزد هر چند که زیبا نباشد ولی دیگر روی سرت خراب نمی‌شود. 🔻 واجبات هم همینطور است، وقتی نباشند هزاران مستحبی داشته باشید فایده‌ای برای شما ندارد و جبران واجبات نمی‌کند. 🔷 دوم: احکام واجب بر اساس روایات متعدد و صحیح وضع می‌شود، حال اگر یک روایتی در مخالفت این روایات آمده باشد آن را کنار می‌گذارند چون در برابر روایات صحیح و متعدد نمی‌تواند ایستادگی کند. 🔻 روایت به جا آوردن نماز‌های قضا به همان صورت که قضا شده، فراوان و صحیح است: «وجوب قضاء ما فات کما فات؛ قضای نمازی که از دست رفته است باید همانگونه که از دست رفته است به جا آورده شود.»[1] 🔻 پس روایت پیامبر درباره آخرین نماز جمعه ماه رمضان نمی‌تواند در برابر روایات متعدد قضای نماز به همان گونه که قضا شده است ایستادگی کند. 🔶 سوم: از نظر حکم شرعی و فتوای تمام علمای اسلام نماز قضا تنها با به جا آوردن آن جبران می‌شود و هیچ راه دیگری برای جبران آن نیست. اگر روایتی ضعیف و خلاف آن فتواها باشد آن روایات را کنار می‌گذارند. 🔷 چهارم: بر فرض اینکه آن روایت صحیح هم باشد منظور این است که ثواب آن نمازهای قضا را دارد نه اینکه جای آن‌ها را پر کند و جبران نماز قضا باشد. مثل خیلی از کارهای دیگه که گفته شده ثواب حج را دارد ولی دلیل بر این نمی‌شود که اگر کسی مستطیع شد دیگر نیاز نیست به حج برود. 💠 منابع: [1]ـ وسائل الشیعه، شیخ حر عاملی، ج 8، باب 6، ح 10620. 🖇 لینک مطلب: http://alirezaazarpeykan.blogfa.com/post/124 📣 آیدی دریافت شبهات👇👇 @Azarpeykan2769 📎 📎 📎 📎 ✅ کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی 🍀@shobahatedaneshamoozi 🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐btid.org
✍️ شبهات دانش آموزی 7️⃣8️⃣1️⃣ خدا که می‌دانست ما بهشتی یا جهنمی هستیم پس چرا ما را آفرید؟! و اینکه خدا علم به آینده ما دارد و ما طبق آینده‌ای که او برای ما رقم زده زندگی می‌کنیم پس اختیاری نداریم؟! 🔶 اول: خدا از قبل از خلقت ما به سرنوشت ما علم داشت و می‌دانست ما بهشتی هستیم یا جهنمی هستیم ولی فقط می‌دانسته که ما چطور زندگی می‌کنیم و آینده خود را چگونه رقم می‌زنیم نه اینکه زندگی ما را رقم بزند. 🔷 دوم: خداوند از اول می‌داند که ما چه مسیری را انتخاب می‌کنیم و سرنوشت ما چیست ولی ما را مجبور به انتخاب آن نکرده است، بلکه خود ما با اختیار خودمان آن را انتخاب کردیم. یعنی علم خدا به سرنوشت ما ربطی به اختیار ما در انتخاب سرنوشت ما ندارد. 🔶 سوم: اگر استادی از روز اول بداند شاگردش آخر سال رفوزه می‌شود به معنی این نیست که اختیار دانش اموز را گرفته باشد. ولی در عین حال استاد برایش چیزی کم نمی‌گذارد و تمام زحماتی که برای دیگر شاگردان می‌کشد برای او هم می‌کشد تا اینکه موفق شود، ولی اگر شاگرد با انتخاب کاهلی و خوشگذرانی حاضر به پذیرش راهنمایی استاد نشود و همان راهش را ادامه دهد، در آخر سال شاگرد نمی‌تواند بگوید 🖇 لینک ادامه مطلب: http://alirezaazarpeykan.blogfa.com/post/125 📣 آیدی دریافت شبهات👇👇 @Azarpeykan2769 📎 📎 📎 📎 ✅ کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی 🍀@shobahatedaneshamoozi 🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐btid.org
💎 جواب کامل شبهه 7️⃣8️⃣1️⃣ خدا که می‌دانست ما بهشتی یا جهنمی هستیم پس چرا ما را آفرید؟! و اینکه خدا علم به آینده ما دارد و ما طبق آینده‌ای که او برای ما رقم زده زندگی می‌کنیم پس اختیاری نداریم؟! 🔶 اول: خدا از قبل از خلقت ما به سرنوشت ما علم داشت و می‌دانست ما بهشتی هستیم یا جهنمی هستیم ولی فقط می‌دانسته که ما چطور زندگی می‌کنیم و آینده خود را چگونه رقم می‌زنیم نه اینکه زندگی ما را رقم بزند. 🔷 دوم: خداوند از اول می‌داند که ما چه مسیری را انتخاب می‌کنیم و سرنوشت ما چیست ولی ما را مجبور به انتخاب آن نکرده است، بلکه خود ما با اختیار خودمان آن را انتخاب کردیم. یعنی علم خدا به سرنوشت ما ربطی به اختیار ما در انتخاب سرنوشت ما ندارد. 🔶 سوم: اگر استادی از روز اول بداند شاگردش آخر سال رفوزه می‌شود به معنی این نیست که اختیار دانش اموز را گرفته باشد. ولی در عین حال استاد برایش چیزی کم نمی‌گذارد و تمام زحماتی که برای دیگر شاگردان می‌کشد برای او هم می‌کشد تا اینکه موفق شود، ولی اگر شاگرد با انتخاب کاهلی و خوشگذرانی حاضر به پذیرش راهنمایی استاد نشود و همان راهش را ادامه دهد، در آخر سال شاگرد نمی‌تواند بگویدکه استاد در حق من کوتاهی کرد و علم استاد نسبت به من موجب مردودیم شد. 🔻 و اگر استاد از روز اول که می‌‌فهمید آن شاگرد، آخر سال رفوزه می‌شود او را از کلاس و مدرسه محروم می‌کرد و می‌گفت فایده ندارد اینجا باشد پسندیده تر بود یا اینکه شاگرد تا آخر سال در مسیر تحصیل باشد و خود متوجه بشود که بر اثر انتخاب غلطش مردود شده؟! مسلما حضور شاگرد در مدرسه و کلاس بهتر از اخراج او بود. 🔻 حال اگر خدا کلا انسان را خلق نمی‌کرد بهتر بود یا اینکه او را خلق می‌کرد و تمام امکانات و شرایط هدایت را در اختیارش قرار می‌داد تا بسیاری به رشد و تعالی برسند ولی بعضی انسان‌ها با اختیار و اصرار خودشان راه بدبختی و شقاوت را انتخاب کنند کدام بهتر بود؟! 🔻 مسلما خلق کردن بهتر بود هر چند خدا از اول می‌داند که انسان‌های بدکار، نکبت و بدبختی را انتخاب می‌کنند. و این شاید همان معنی «إِنِّي أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُونَ» باشد که خداوند در جواب اعتراض فرشتگان به آن‌ها فرمود: من چیزی می‌دانم که شما نمی‌دانید.[1] 🔶 چهارم: باید دانست که منظور از خلقت انسان خلقت موجودی مختار بوده نه موجودی که نتواند به جهنم برود و الا فرشتگان بودند که اصلا جهنمی نیستند و در جایگاهی قدسی قرار دارند و طبیعتا جهنم رفتن برای آن‌ها قابل تصور نیست. 💠 منابع: [1]ـ بقره، آیه 30. 🖇 لینک مطلب: http://alirezaazarpeykan.blogfa.com/post/125 📣 آیدی دریافت شبهات👇👇 @Azarpeykan2769 📎 📎 📎 📎 ✅ کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی 🍀@shobahatedaneshamoozi 🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐btid.org
✍️ شبهات دانش آموزی 8️⃣8️⃣1️⃣ آیا دین از سیاست جداست؟! 🔶 اول: وقتی سرگذشت تمام انبیاء را مطالعه می‌کنیم هیچ پیامبری نیامده بگوید دین من از سیاست و حکومت جداست و من عبادت خودم را انجام می‌دهم و کاری با حکومت و پادشاه زمان ندارم آن هم کار خودش را انجام دهد! 🔻 بلکه هر پیامبری که آمده اولین کاری که کرده مبارزه با حکومت طاغوت و ظالم زمان خودش بوده است، از حضرت نوح و حضرت ابراهیم و حضرت یوسف و حضرت موسی علیهم السلام گرفته تا حضرت داوود و حضرت سلیمان و پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم که خودشان حکومت هم تشکیل دادند. 🔻 و جنگ‌های پیامبر و امامان علیهم السلام با مشرکان و ظالمان برای تشکیل حکومت اسلامی و اجرای احکام الهی بوده است. 🔷 دوم: برای برپایی دستورات دین الهی نیاز به حکومت و قدرت است چون برخی احکام الهی با زور و قدرت برپا می‌شوند مثلا برای برپایی عدالت و کوتاه کردن دست مفسدین و دزدان و قاتلین و اجرای قضاوت درباره‌ی مجرمین نیاز به سیاست و قدرت است و اگر حکومت دینی نباشد و دین قدرت نداشته باشد این‌ احکام طبق دستورات دین اجرا نمی‌شود. 🖇 لینک ادامه مطلب: http://alirezaazarpeykan.blogfa.com/post/126 📣 آیدی دریافت شبهات👇👇 @Azarpeykan2769 📎 📎 📎 📎 ✅ کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی 🍀@shobahatedaneshamoozi 🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐btid.org
💎 جواب کامل شبهه 8️⃣8️⃣1️⃣ آیا دین از سیاست جداست؟! 🔶 اول: وقتی سرگذشت تمام انبیاء را مطالعه می‌کنیم هیچ پیامبری نیامده بگوید دین من از سیاست و حکومت جداست و من عبادت خودم را انجام می‌دهم و کاری با حکومت و پادشاه زمان ندارم آن هم کار خودش را انجام دهد! 🔻 بلکه هر پیامبری که آمده اولین کاری که کرده مبارزه با حکومت طاغوت و ظالم زمان خودش بوده است، از حضرت نوح و حضرت ابراهیم و حضرت یوسف و حضرت موسی علیهم السلام گرفته تا حضرت داوود و حضرت سلیمان و پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم که خودشان حکومت هم تشکیل دادند. 🔻 و جنگ‌های پیامبر و امامان علیهم السلام با مشرکان و ظالمان برای تشکیل حکومت اسلامی و اجرای احکام الهی بوده است. 🔷 دوم: برای برپایی دستورات دین الهی نیاز به حکومت و قدرت است چون برخی احکام الهی با زور و قدرت برپا می‌شوند مثلا برای برپایی عدالت و کوتاه کردن دست مفسدین و دزدان و قاتلین و اجرای قضاوت درباره‌ی مجرمین نیاز به سیاست و قدرت است و اگر حکومت دینی نباشد و دین قدرت نداشته باشد این‌ احکام طبق دستورات دین اجرا نمی‌شود. 🔶 سوم: دین اسلام هم چون دینی است که برای تمام امور انسان قانون و برنامه دارد و یکی از نیازهای بشر هم نیاز به حکومت و قوانین حکومتی است مثل قوانین قضاوت، قوانین حاکم بر مسائل بین الملل، قوانین اجرایی ومدیریتی ، قوانین دیه و ... پس نمی توان گفت که دین کاری به سیاست نداشته باشد. 🔷 چهارم: طبق آیات قرآن دین و سیاست باید با هم باشد. مثلا خدا در سوره حدید آیه 25 وظیفه پیامبران را مبارزه با فساد و برقراری عدالت می‌داند: «لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْمیزانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَ أَنْزَلْنَا الْحَدیدَ فیهِ بَأْسٌ شَدیدٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ؛ همانا ما پیمبران خود را با ادلّه و معجزات فرستادیم و با ایشان کتاب و میزان عدل نازل کردیم تا مردم به راستی و عدالت گرایند، و آهن (و دیگر فلزات) را که در آن هم سختی (جنگ و کارزار) و هم منافع بسیار بر مردم است (نیز برای حفظ عدالت) آفریدیم».[1] 🔻 یا در آیه 36 نحل می‌فرماید: «وَ لَقَدْ بَعَثْنا فی‏ کُلِّ أُمَّةٍ رَسُولاً أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ؛ و به راستی در هر امتی پیامبری فرستادیم که خداوند را بندگی کنید و از بندگی طاغوت دوری جویید.»[2] 💎 بنابراین آیات، برای برقراری عدالت و مبارزه با فساد و حکومت طاغوت نیاز به قدرت و سیاست است و سیاست و دین باید با هم باشند. 🔶 پنجم: علاوه بر همه‌ی این‌ها حدود 1400 سال است ما در انتظار امام زمان هستیم که بیاید تا حکومت الهی را در سراسر جهان برقرار کند و عدالت الهی را برقرار کند و این خود یعنی ما در انتظار حکومت امام زمان هستیم نه فقط آمدن خود امام زمان عج و این یعنی همراه بودن دین و سیاست. بنابراین سیاست ما عین دیانت ماست و دیانت ما عین سیاست ماست. 💠 منابع: [1]ـ حدید، 25. [2]ـ نحل، 36. 🖇 لینک مطلب: http://alirezaazarpeykan.blogfa.com/post/126 📣 آیدی دریافت شبهات👇👇 @Azarpeykan2769 📎 📎 📎 📎 ✅ کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی 🍀@shobahatedaneshamoozi 🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐btid.org
✍️ شبهات دانش آموزی 9️⃣8️⃣1️⃣ اگر اسلام دین برادری و برابری است چرا پیامبر و امامان خودشان کنیز و برده داشتند؟! و چرا اسلام برده‌داری را حلال کرده است؟! 🔶 اول: اسلام شروع کننده برده‌داری نبوده که آن را حلال کرده باشد، بلکه برده‌داری از قبل بوده به طوری که کل دنیا را دربرگرفته بود و برای مبارزه با برده‌داری و از بین بردن آن نیاز به برنامه دقیق و طولانی مدت بود. 🔷 دوم: اگر اسلام از همان اول با برده‌داری مخالفت می‌کرد و آن را حرام می‌کرد مردم ظرفیت پذیرش آن را نداشتند و با اسلام و دین خدا مخالفت می‌کردند بنابراین باید با برنامه‌ای دقیق با آن مخالفت می‌شد. 🔶 سوم: همان‌طور که سایر احکام خدا یکباره نازل نشد و به تدریج برای مردم فرستاده شد تا مورد پذیرش آنان قرار گیرد، در اینجا هم اگر از روز اول با برده‌داری مخالفت می‌شد جامعه تحمل پذیرش آن را نداشت. و باید به تدریج از جامعه حذف می‌شد تا کم کم برای مردم جا بیفتد. 🔷 چهارم: تعداد بردگان در آن زمان زیاد بود و چون خانه و مال و ثروتی از خودشان نداشتند اگر برده‌داری را حرام و آن‌ها را رها می‌کردند برخی از آنان بدون سرپرست و حامی تلف می‌شدند و از بین می‌رفتند. 🖇 لینک ادامه مطلب: http://alirezaazarpeykan.blogfa.com/post/127 📣 آیدی دریافت شبهات👇👇 @Azarpeykan2769 📎 📎 📎 📎 ✅ کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی 🍀@shobahatedaneshamoozi 🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐btid.org
💎 جواب کامل شبهه 9️⃣8️⃣1️⃣ اگر اسلام دین برادری و برابری است چرا پیامبر و امامان خودشان کنیز و برده داشتند؟! و چرا اسلام برده‌داری را حلال کرده است؟! 🔶 اول: اسلام شروع کننده برده‌داری نبوده که آن را حلال کرده باشد، بلکه برده‌داری از قبل بوده به طوری که کل دنیا را دربرگرفته بود و برای مبارزه با برده‌داری و از بین بردن آن نیاز به برنامه دقیق و طولانی مدت بود. 🔷 دوم: اگر اسلام از همان اول با برده‌داری مخالفت می‌کرد و آن را حرام می‌کرد مردم ظرفیت پذیرش آن را نداشتند و با اسلام و دین خدا مخالفت می‌کردند بنابراین باید با برنامه‌ای دقیق با آن مخالفت می‌شد. 🔶 سوم: همان‌طور که سایر احکام خدا یکباره نازل نشد و به تدریج برای مردم فرستاده شد تا مورد پذیرش آنان قرار گیرد، در اینجا هم اگر از روز اول با برده‌داری مخالفت می‌شد جامعه تحمل پذیرش آن را نداشت. و باید به تدریج از جامعه حذف می‌شد تا کم کم برای مردم جا بیفتد. 🔷 چهارم: تعداد بردگان در آن زمان زیاد بود و چون خانه و مال و ثروتی از خودشان نداشتند اگر برده‌داری را حرام و آن‌ها را رها می‌کردند برخی از آنان بدون سرپرست و حامی تلف می‌شدند و از بین می‌رفتند. 🔶 پنجم: اگر آن تعداد برده بدون مسکن و شغل و درآمد در جامعه رها می‌‌شدند حتی اگر از گرسنگی از بین نمی‌رفتند باعث مشکلات و فساد در جامعه می‌شدند. چون تعداد زیادی برده که هیچ چیزی نداشتند و برای زنده ماندن حاضر بودند دست به هر کاری مثل دزدی و غارت و قتل و کشتار و فساد اخلاقی و جنسی بزنند و این یعنی خود اسلام با بی‌برنامگی زمینه فساد در جامعه را ایجاد کرده است. 🔷 ششم: اسلام برای اینکه این مشکلات پیش نیاید با یک برنامه‌ریزی دقیق و جامع به مبارزه با برده‌داری پرداخت و کاری کرد که کم کم برده‌داری از بین رفت. از جمله این برنامه‌ها موارد زیر بود: 1️⃣ ریشه و سرچشمه برده‌داری را بست؛ 🔻 ریشه و سرچشمه برده‌داری شغل خرید برده بود که هر کسی پول و قدرت داشت و یا بدهی از کسی داشت او را به عنوان برده می‌فروخت و این یک منبع درآمد برای خیلی‌ها شده بود. اسلام اولین کاری که کرد تمام راه‌های برده گرفتن را بست و تنها راهی که برای برده‌داری گذاشت اسیران جنگی بود که یا باید کشته می‌شدند یا آزاد می‌شدند که اگر آن‌ها را آزاد می‌کردند ممکن بود دوباره تجدید نیرو کنند و تهدیدی برای جامعه اسلامی باشند. 🔻 اما اسلام برای اینکه کسی به اسیران ظلم نکند و خیلی‌ها خرید و فروش اسیران جنگی را منبع درآمد خود قرار ندهند برای آن‌ها حقوقی قرار داد به طوری که فرمود اسیر در دست تو امانت الهی است و باید به او نیکی کنی و به او غذا بدهید.[1] 🔻 حتی اگر امام صلاح می‌دید که اسیر بدون قید و شرط آزاد شود، او را آزاد می‌کردند یا اگر اسیر پول می‌داد یا کاری برای مسلمانان می‌کرد مثل اسیران جنگ بدر که پیامبر دستور داد هر اسیری که به ده مسلمان سواد خواندن و نوشتن یاد دهد آزاد بشود. 🔻 با این کار کمترکسی دیگر سراغ شغل خرید و فروش برده می‌رفت و این کار اسلام سرچشمه برده‌داری را بست. 2️⃣ راه‌های آزادسازی بردگان را هم فراهم کرد؛ 🔻 اسلام راه‌های زیادی را برای آزادسازی بردگان تنظیم کرد که در مدت زمان کوتاهی خیلی از بردگان آزاد شدند و به طور سالم به جامعه اسلامی ملحق شدند. از جمله آن‌ کارها: ◀️ یکی از موارد هشتگانه‌ای که زکات در آن مصرف می‌شود را خریدن برده و آزاد کردن آن قرار داد.[2] ◀️ در اسلام قانون گذاشته شد که بندگان طبق قردادی که با مالک خود می‌بندند از حقوق و دسترنج خود آزاد شوند. ◀️ خرید و آزاد کردن برده از کارهای خیر در اسلام قرار داده شد به طوری که حضرت علی علیه السلام از دست رنج خود هزار برده آزاد کرد.[3] 🖇 لینک ادامه مطلب: http://alirezaazarpeykan.blogfa.com/post/127 📣 آیدی دریافت شبهات👇👇 @Azarpeykan2769 📎 📎 📎 📎 ✅ کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی 🍀@shobahatedaneshamoozi 🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐btid.org
💎💎 ادامه جواب کامل شبهه 9️⃣8️⃣1️⃣ اگر اسلام دین برادری و برابری است چرا پیامبر و امامان خودشان کنیز و برده داشتند؟! و چرا اسلام برده‌داری را حلال کرده است؟! ◀️ امامان علیهم السلام به هر بهانه‌ای بردگان را آزاد می‌کردند مثلا خدمت‌کار امام سجاد علیه السلام آب بر سر حضرت می‌‏ریخت ظرف آب افتاد و حضرت را مجروح کرد، امام علیه السلام سر را بلند کرد، خدمت‌کار گفت: «و الکاظمین الغیظ» حضرت فرمود: خشمم را فرو بردم. عرض کرد: «و العافین عن الناس». فرمود: خدا تو را ببخشد. عرض کرد: «و الله یحب المحسنین». فرمود: برو براى خدا آزادى.[4] ◀️ بردگان بعد از 7 سال باید آزاد شوند. امام ‏صادق علیه السلام فرمودند: کسى که ایمان داشته باشد بعد از هفت‌سال آزاد می‌‏شود، صاحبش بخواهد یا نخواهد. و به خدمت گرفتن کسى که ایمان داشته باشد بعد از هفت‌سال حلال نیست. [5] ◀️ کفاره و مجازات برخی از تخلفات در اسلام را آزاد کردن برده قرار دادند مثل کفاره قتل عمد یا شکستن روزه عمدی و شکستن قسم. 3️⃣ اسلام به بردگان شخصیت داد؛ 🔻 اسلام از نظر انسانی تفاوتی بین بردگان و انسان‌های آزاد قرار نداد و معیار برتری و ارزش را تقوا قرار داد و لذا بردگان هم در جامعه می‌توانستند صاحب پست و مقام و فرمانده لشکر و حتی قاضی در جامعه شوند. 4️⃣ اسلام دستو داد با بردگان رفتار انسانی داشته باشند؛ 🔻 در اسلام دستورات زیادی به مدارا با بردگان شده است به طوری که آن‌ها را شریک زندگی صاحبان خود کرده است. 🔻 رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در این باره فرمودند: کسى که برادرش زیر دست اوست باید، از آنچه می‌‏خورد به او بخوراند و از آنچه می‌‏پوشد به او بپوشاند، و زیادتر از توانایى به او تکلیف نکند.[6] 🔻 و یا می‌بینیم حضرت علی علیه السلام وقتی برای خودش لباس می‌خرد برای قنبر غلامش هم همان لباس را می‌خرد و می‌فرماید: من از خداى خود شرم دارم که لباسى بهتر از تو بپوشم؛ زیرا رسول خدا(ص) می‌‏فرمود: از آنچه خودتان می‌‏پوشید بر آن‌ها بپوشانید و از آنچه خود می‌‏خورید به آن‌ها غذا دهید.[7] 🔻 بنابراین اسلام با این برنامه دقیق و جامع توانست برده‌داری را سالم و بدون هیچ‌گونه آسیبی به جامعه و دین خدا، ریشه کن کند. 💠 منابع: [1]ـ قرب الإسناد، حمیری، عبد الله بن جعفر ، ص 87، قم، مؤسسه آل البیت علیهم السلام، چاپ اول، 1413ق. [2]ـ توبه، 60. [3]ـ من لا یحضره الفقیه، شیخ صدوق ، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، ج 1، ص 27، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ دوم، 1413ق. [4]ـ اعلام الوری بأعلام الهدی، طبرسی، فضل بن حسن، ص 262، تهران، دار الکتب الاسلامیة، چاپ سوم، 1390ق. [5]ـ کافی، ج 6، ص 196. [6]ـ تنبیه الخواطر و نزهة النواظر المعروف بمجموعة ورام، ورام بن أبی فراس، مسعود بن عیسی،ج 1، ص 58، قم، مکتبة الفقیه، چاپ اول، 1410ق. [7]ـ ، مکارم الاخلاق، طبرسی، حسن بن فضلص 101، قم، شریف رضی، چاپ چهارم، 1412ق. برگرفته از اسلام کوئست نت. 🖇 لینک مطلب: http://alirezaazarpeykan.blogfa.com/post/127 📣 آیدی دریافت شبهات👇👇 @Azarpeykan2769 📎 📎 📎 📎 ✅ کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی 🍀@shobahatedaneshamoozi 🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐btid.org
✍️ شبهات دانش آموزی 0️⃣9️⃣1️⃣ نظام ولایت فقیه یک نظام دور می‌باشد، ولی فقیه، شورای نگهبان را انتخاب می‌کند و شورای نگهبان هم مجلس خبرگان را تأیید می‌کند و مجلس خبرگان هم ولی فقیه را تعیین می‌کند، پس این دور است؟ 🔶 اول: شورای نگهبان 12 عضو دارد که 6 تا فقیه و 6 تا حقوقدان هستند. فقیهان را رهبری تعیین می‌کند و حقوقدانان را رئیس قوه قضاییه به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌کند که اگر مجلس به آن‌ها رأی داد، آن‌ها انتخاب می‌شوند. 🔻 بنابراین 6 تا از اعضای شورای نگهبان را ولی فقیه انتخاب نمی‌کند که بگوییم شورای نگهبانی که ولی فقیه انتخاب کرده، مجلس خبرگانی را تعیین می‌کنند که ولی فقیه را انتخاب می‌کنند. 🔷 دوم: نکته مهم این است که شورای نگهبان، مجلس خبرگان را تعیین و انتخاب نمی‌کند بلکه فقط صلاحیت آن‌ها را بررسی و تایید یا رد می‌کند و انتخاب مجلس خبرگان با رأی مردم است. 🔻 مثل این می‌ماند که متخصصین پزشکی مدارک و سوابق یک پزشک را بررسی کنند و بگویند او صلاحیت پزشکی را دارد حال با خود مردم هست برای درمان به او مراجعه کنند یا نکنند. 🔻 آن متخصصین او را به عنوان پزشک شما تعیین نکرده‌اند بلکه فقط صلاحیتش را تایید کردند. 🖇 لینک ادامه مطلب: http://alirezaazarpeykan.blogfa.com/post/128 📣 آیدی دریافت شبهات👇👇 @Azarpeykan2769 📎 📎 📎 📎 ✅ کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی 🍀@shobahatedaneshamoozi 🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐btid.org
💎 جواب کامل شبهه 0️⃣9️⃣1️⃣ نظام ولایت فقیه یک نظام دور می‌باشد، ولی فقیه، شورای نگهبان را انتخاب می‌کند و شورای نگهبان هم مجلس خبرگان را تأیید می‌کند و مجلس خبرگان هم ولی فقیه را تعیین می‌کند، پس این دور است؟ 🔶 اول: شورای نگهبان 12 عضو دارد که 6 تا فقیه و 6 تا حقوقدان هستند. فقیهان را رهبری تعیین می‌کند و حقوقدانان را رئیس قوه قضاییه به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌کند که اگر مجلس به آن‌ها رأی داد، آن‌ها انتخاب می‌شوند. 🔻 بنابراین 6 تا از اعضای شورای نگهبان را ولی فقیه انتخاب نمی‌کند که بگوییم شورای نگهبانی که ولی فقیه انتخاب کرده، مجلس خبرگانی را تعیین می‌کنند که ولی فقیه را انتخاب می‌کنند. 🔷 دوم: نکته مهم این است که شورای نگهبان، مجلس خبرگان را تعیین و انتخاب نمی‌کند بلکه فقط صلاحیت آن‌ها را بررسی و تایید یا رد می‌کند و انتخاب مجلس خبرگان با رأی مردم است. 🔻 مثل این می‌ماند که متخصصین پزشکی مدارک و سوابق یک پزشک را بررسی کنند و بگویند او صلاحیت پزشکی را دارد حال با خود مردم هست برای درمان به او مراجعه کنند یا نکنند. آن متخصصین او را به عنوان پزشک شما تعیین نکرده‌اند بلکه فقط صلاحیتش را تایید کردند. 🔶 سوم: اگر ولی فقیهی که شورای نگهبان را تعیین کرده و آن‌ها هم مجلس خبرگان را تایید می‌کنند از دنیا برود و مجلس خبرگان فعلی ولی فقیهی را انتخاب می‌کنند که در تایید و انتخاب آن‌ها دخالتی نداشته است پس اینجا شبهه دور از بین می‌رود. یا برعکس این باشد یعنی آن خبرگانی که ولی فقیه را انتخاب کردند از دنیا رفته باشند الان این خبرگان جدید ولی فقیهی که توسط خبرگان قبلی انتخاب شده را انتخاب نکردند پس باز دور از بین می‌رود. 🔷 چهارم: علاوه بر این‌ها ولی فقیه یک منصب و جایگاه الهی است و کسی غیر از خدا نمی‌تواند آن را به کسی بدهد و اگر هم ولی فقیه به کسی داده می‌شود با اجازه خدا است که با واسطه از امام معصوم به علما و از علما به ولی فقیه داده می‌شود. 🔻 بنابراین ولی فقیه از طرف خدا منصوب می‌شود و مجلس خبرگان فقط آن شخصی که لیاقت ولی فقیه را داشته باشد را کشف می‌کنند و جایگاه ولایت فقیه را به او می‌دهند. یعنی در واقع مجلس خبرگان مصداق ولی فقیه را پیدا می‌کنند و جایگاه ولایت فقیه را به او می‌دهند. 🔶 پنجم: نکته دیگر اینکه اگر ولی فقیه صلاحیت ولایت فقیه را از دست بدهد مجلس خبرگانی که آن ولی فقیه در انتخاب آن‌ها دخالت داشته است را کنار می‌گذارند و ولی فقیهی که صلاحیت ولایت فقیه را دارد و در انتخاب آن‌ها دخالت نداشته است را انتخاب می‌کنند. پس با این وجود دوری در کار نیست. 🖇 لینک مطلب: http://alirezaazarpeykan.blogfa.com/post/128 📣 آیدی دریافت شبهات👇👇 @Azarpeykan2769 📎 📎 📎 📎 ✅ کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی 🍀@shobahatedaneshamoozi 🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐btid.org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 نماهنگ ویژه حضرت عبدالعظیم حسنی 🔹 سیدمحمدرضا نوشه ور و علی فانی تنظیم: مهدی شکارچی | شاعر: امیرحسین‌الفت ✅ کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی 🍀@shobahatedaneshamoozi 🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐btid.org
✍️ شبهات دانش آموزی 1️⃣9️⃣1️⃣ چرا قرآن قصه‌ی عشق و عاشقی یک زن شوهردار به یک پیامبر خدا را احسن القصص معرفی‌کرده است به جای اینکه آن را نکوهش کند و آن زن را سنگسار کند آن را جوان می‌کند تا به خواسته‌ی دلش هم برسد؟! 🔶 اول: بحث سوره‌ی یوسف که احسن القصص معرفی شده است بحث ولایت است نه عشق و عاشقی، چون در آن خداوند به بحث ولایت حضرت یوسف علیه السلام بر برادران و جانشینی او بعد از پدرش حضرت یعقوب علیه السلام می‌پردازد. 🔻 و بحث ولایت است که اینقدر مهم است که خدا ولایت خود را به هر کسی که لیاقت و شایستگی دارد و با تقواتر است می‌دهد نه هر کسی بزرگتر و زور و قدرت و ثروتش بیشتر باشد. چون برادران یوسف خیال می‌کردند جانشینی پیامبر خدا به بزرگی و زور و بازو است. 🔷 دوم: علاوه بر بحث ولایت در سوره یوسف، بحث‌های دیگری در آن بیان شده است که مجموعه‌ی کاملی از درس‌های زندگی است اگر دقت کنید. به این خاطر است که احسن القصص معرفی شده است. 🔶 سوم: از جمله آن بحث‌ها، موضوع حسادت است که اگر آن را کنترل نکنید از عوامل عاقبت به شری است و انسان را به جای می‌کشاند که دست به برادر کشی می‌زنند مثل برداران یوسف علیه السلام. 🖇 لینک ادامه مطلب: http://alirezaazarpeykan.blogfa.com/post/129 📣 آیدی دریافت شبهات👇👇 @Azarpeykan2769 📎 📎 📎 📎 📎 ✅ کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی 🍀@shobahatedaneshamoozi 🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐btid.org
💎 جواب کامل شبهه 1️⃣9️⃣1️⃣ چرا قرآن قصه‌ی عشق و عاشقی یک زن شوهردار به یک پیامبر خدا را احسن القصص معرفی‌کرده است به جای اینکه آن را نکوهش کند و آن زن را سنگسار کند آن را جوان می‌کند تا به خواسته‌ی دلش هم برسد؟! 🔶 اول: بحث سوره‌ی یوسف که احسن القصص معرفی شده است بحث ولایت است نه عشق و عاشقی، چون در آن خداوند به بحث ولایت حضرت یوسف علیه السلام بر برادران و جانشینی او بعد از پدرش حضرت یعقوب علیه السلام می‌پردازد. 🔻 و بحث ولایت است که اینقدر مهم است که خدا ولایت خود را به هر کسی که لیاقت و شایستگی دارد و با تقواتر است می‌دهد نه هر کسی بزرگتر و زور و قدرت و ثروتش بیشتر باشد. چون برادران یوسف خیال می‌کردند جانشینی پیامبر خدا به بزرگی و زور و بازو است. 🔷 دوم: علاوه بر بحث ولایت در سوره یوسف، بحث‌های دیگری در آن بیان شده است که مجموعه‌ی کاملی از درس‌های زندگی است اگر دقت کنید. به این خاطر است که احسن القصص معرفی شده است. 🔶 سوم: از جمله آن بحث‌ها، موضوع حسادت است که اگر آن را کنترل نکنید از عوامل عاقبت به شری است و انسان را به جای می‌کشاند که دست به برادر کشی می‌زنند مثل برداران یوسف علیه السلام. 🔷 چهارم: بحث دیگری که در سوره‌ی یوسف آمده است بحث گناه و توبه است و گناه از هیچ کسی بخشیده نمی‌شود تا توبه نکند حتی اگر فرزند پیامبر خدا هم باشید و گناه انجام دهید تا زمانی که توبه نکنید خدا شما را نمی‌بخشد. 🔶 پنجم: از مهم‌ترین مباحث در این سوره بحث حیاء و پاکدامنی است که در برابر شهوت و هوس‌رانی قرار دارد و شهوت و هوس آنقدر خطرناک است که اگر لطف خدا نباشد هر انسانی در برابر شهوت و هوس عاقبت به شر می‌شود. و خداوند با بیان پاکدامنی حضرت یوسف علیه السلام و حفظ خود در برابر نقشه‌های هوس باز زلیخا اهمیت این موضوع را بیان کرده است. 🔷 ششم: اما اینکه چرا زلیخا سرزنش نشده و چرا زلیخا را سنگسار نکردند؟! 🔻اولا که مورد سرزنش قرار گرفته شده است. 🔻دوم اینکه زلیخا هنوز مرتکب عمل گناه نشده بود که مجازاتش سنگسار باشد بلکه قصد گناه داشت و پیشنهاد گناه داده بود هر چند قصد و پیشنهاد او گناه بود ولی مجازتش سنگسار نبود. 🔶هفتم: اما چرا خدا به زلیخا پاداش داد و او را جوان کرد و به معشوقش رساند؟! 🔻 اولا این مساله بر فرض اتفاق افتادن، پاداش خدا به زلیخا بود که شوهرش از دنیا رفته بود و از عشق زمینی یوسف علیه السلام به عشق واقعی الهی رسیده بود و مؤمن و دیندار شده بود. و ازدواج او با حضرت یوسف علیه السلام ثمره تقوا و پرهیز کاریش بود. 🔻 دوما اینکه پاداش زلیخا به خاطر عشق به ولی خدا بود که عشق و دوست داشتن ولی خدا اینگونه پاداش دارد نه فقط عشق زمینی به یک انسان. 🔻 سوما اینکه جوان شدن زلیخا خودش یک معجزه بود برای ایمان آوردن کفار و یقین پیدا کردن مؤمنین به اینکه حضرت یوسف علیه السلام پیامبر خداست. 🔷 هشتم: علاوه بر همه این‌ها بحث زلیخا و یوسف را خدا چنان در قرآن بیان کرده است و با چنان الفاظ زیبا و با حیائی و در لفافه بیان کرده است که هیچ کسی احساس بد و شهوت‌انگیزی در او ایجاد نمی‌شود. 🔺 به این خاطر است خدا سوره‌ی یوسف علیه السلام را احسن القصص بیان می‌کند. 🖇 لینک ادامه مطلب: http://alirezaazarpeykan.blogfa.com/post/129 📣 آیدی دریافت شبهات👇👇 @Azarpeykan2769 📎 📎 📎 📎 📎 ✅ کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی 🍀@shobahatedaneshamoozi 🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐btid.org
✍️ شبهات دانش آموزی 2️⃣9️⃣1️⃣ ما که از نسل حضرت آدم هستیم چرا بعضی‌ها می‌گویند ما از نسل میمون هستیم؟ 🔶 اول: اینکه انسان از نسل میمون است فقط یک نظریه است که ثابت نشده است و موافق و مخالف‌هایی دارد. هر کدام برای خودشان دلایلی دارند که دلایل آن‌ها قطعی و ثابت شده نیست بلکه دلیل آن‌ها از روی حدس و گمان است. 🔷 اما آنچه که مسلم است و ما دلیل قطعی بر آن داریم این است که ما از نسل حضرت آدم هستیم که خداوند از روز اول او را انسان خلق کرده، نه موجودی از نسل موجود دیگر. 🔻 و دلیل آن هم خدا و قرآن و روایات و تمام ادیان الهی است که این مطلب را تایید کردند.«وَهُوَ الَّذِيَ أَنشَأَكُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ؛ او كسي است كه شما را از يك انسان آفريد».[1] 🔻 «يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَى؛ اي مردم! ما شما را از يك مرد و زن آفريديم».[2] 🔷 دوم: بر فرض اینکه قبول کنیم انسان بر اساس نظریه‌ی تکامل از یک تک سلولی درست شده باشد و این نظریه می‌خواهد بگوید انسان و این جهان خود به خود و بدون نیاز به خالق به وجود آمده است. 🔻 می‌‌گوییم انسان بر اساس آن تک سلولی به وجود آمده ولی آن تک سلول را چه کسی به وجود آورده است؟! 🖇 لینک ادامه مطلب: http://alirezaazarpeykan.blogfa.com/post/130 📣 آیدی دریافت شبهات👇👇 @Azarpeykan2769 📎 📎 📎 📎 ✅ کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی 🍀@shobahatedaneshamoozi 🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐btid.org
💎 جواب کامل شبهه 2️⃣9️⃣1️⃣ ما که از نسل حضرت آدم هستیم چرا بعضی‌ها می‌گویند ما از نسل میمون هستیم؟ 🔶 اول: اینکه انسان از نسل میمون است فقط یک نظریه است که ثابت نشده است و موافق و مخالف‌هایی دارد. هر کدام برای خودشان دلایلی دارند که دلایل آن‌ها قطعی و ثابت شده نیست بلکه دلیل آن‌ها از روی حدس و گمان است. 🔷 اما آنچه که مسلم است و ما دلیل قطعی بر آن داریم این است که ما از نسل حضرت آدم هستیم که خداوند از روز اول او را انسان خلق کرده، نه موجودی از نسل موجود دیگر. 🔻 و دلیل آن هم خدا و قرآن و روایات و تمام ادیان الهی است که این مطلب را تایید کردند.«وَهُوَ الَّذِيَ أَنشَأَكُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ؛ او كسي است كه شما را از يك انسان آفريد».[1] 🔻 «يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَى؛ اي مردم! ما شما را از يك مرد و زن آفريديم».[2] 🔷 دوم: بر فرض اینکه قبول کنیم انسان بر اساس نظریه‌ی تکامل از یک تک سلولی درست شده باشد و این نظریه می‌خواهد بگوید انسان و این جهان خود به خود و بدون نیاز به خالق به وجود آمده است. 🔻 می‌‌گوییم انسان بر اساس آن تک سلولی به وجود آمده ولی آن تک سلول را چه کسی به وجود آورده است؟! 🔻 یا حتی پایین‌تر، ذره وجودی آن را چه کسی به وجود آورده است؟! 🔻 نمی‌شود که از هیچ به وجود آمده باشد؟! باید یک ذره و چیزی بوده باشد که آن تک سلولی از آن به وجود آمده باشد. و کسی که آن ذره و تک سلول را آفریده است آن خالق و خداست. پس انسان و این جهان را یک خدایی آفریده است حال چه مستقیم خدا از گل انسان را خلق کرده باشد یا با واسطه از ذرات و سلول‌ها به مرور زمان به طور طبیعی آفریده باشد. 🔶 سوم: طبق شواهد تاریخی و باستانی و دینی با توجه به آیات و روایات این مطلب ثابت شده است که قبل از حضرت آدم انسان‌های دیگری وجود داشته‌اند. و از طرفی هم از خلقت انسان تا به امروز بیش از 6، 7 هزار سال بیشتر نمی‌گذرد در حالی که فسیل‌ها و آثاری که از انسان‌های گذشته به دست آمده است که بیش از یک میلیون سال قدمت دارند. 🔻 بر فرض اینکه بپذیریم انسان از یک تک سلولی به وجود آمده، آن‌ها انسان‌های اولیه بودند که عقل و شعور نداشتند و مثل میمون و حیوانات بودند و در جنگل زندگی می‌کردند ولی خدا از یک زمانی تصمیم گرفت یک انسان تکامل یافته خلق کند و به او عقل و شعور و علم و دانش بدهد و از آن زمان آدم را خلق کرد و نسل او از انسان‌های قبل قطع شد و دیگر از نسل انسان‌های قبل نبودند. چون از زمان حضرت آدم به بعد، انسان شروع کرد به خانه‌سازی و دامداری و کشاورزی و و ایجاد تمدن و حکومت و ... ولی تا قبل از آن هیچ یک از این‌ها نبود. 🔷 چهارم: دلیل دیگر بر اینکه انسان‌هایی که از نسل حضرت آدم هستند از نسل میمون نیستند این است که چرا از زمان حضرت آدم به بعد هیچ میمونی تبدیل به انسان نشده است اگر شده است دلیل و نمونه بیاورید؟! 🔻 پس می‌توان گفت آن انسان‌هایی که با میمون‌ها از یک نسل بوده‌اند قبل از حضرت آدم بوده‌اند. به عبارت دیگر شاید لفظ انسان نشود بر آن‌ها گذاشت بلکه موجوداتی که شبیه انسان بودند. (و پسر عموی میمون‌ها بودند.) 🔶 پنجم: چرا ما از این طرف به قضیه نگاه نکنیم و نگوییم میمون‌ها از نسل انسان هستند. چون طبق شواهد و قرائن و برخی تفسیرها بعضی انسان‌ها به خاطر خطاهایی که داشتند به میمون‌ تبدیل شدند ... 💠 منابع: [1]ـ انعام، آیه98. [2]ـ حجرات، آیه 13. 🖇 لینک مطلب: http://alirezaazarpeykan.blogfa.com/post/130 📣 آیدی دریافت شبهات👇👇 @Azarpeykan2769 📎 📎 📎 📎 ✅ کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی 🍀@shobahatedaneshamoozi 🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐btid.org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نماهنگ شهید غیرت تقدیم به آنانکه با خونشان معنای غیرت را سرودند. @studio_hekayat | استودیو حکایت