💎 جواب کامل شبهه
0️⃣3️⃣2️⃣ آیا جنگ امام حسین علیهالسلام و یزید بر سر یک زن به اسم اُرینب بوده است؟!
🔶 اول: از متن خود داستان میتوان فهمید که این داستان ساختگی است چون میگوید؛
◾️ ارینب زن عبدالله بن سلام بود یزید عاشق او شده بود و معاویه نقشه کشید که عبدالله را به بهانه اینکه داماد خودش کند زنش را طلاق دهد و او هم این کار را کرد ولی او دخترش را به عبدالله نداد.
◾️ از طرفی هم ابودرداء را به خواستگاری اُرینب در کوفه فرستاد و در آن زمان امام حسین علیهالسلام هم در کوفه بود و ابودرداء اول برای احترام پیش امام رفت و جریان را به امام گفت و امام هم فرمود: من هم برای خواستگاری اُرینب آمدهام.
◾️ ابودرداء پیش اُرینب میرود و خواستگاری امام و یزید را به او میرساند و او امام حسین علیهالسلام را انتخاب میکند. وقتی عبدالله به کوفه میآید برای گرفتن اموالش که دست اُرینب امانت است میرود اما اُرینب و عبدالله با دیدن هم گریشان میگیرد امام با دیدن این صحنه به اُرینب میگوید سه طلاقهات کردم و من تو را به خاطر مال و زیبایی عقد نکردم بلکه برای اینکه تو را برای شوهرت نگه دارم عقد کردم. بعد مهریهاش را به او میدهد و او را به عبدالله میدهد.
🔷 دوم: اما اشکالاتی که در اصل داستان وجود دارد عبارتند از:
1️⃣ ابودرداء که در داستان به عنوان خواستگار ذکر شده است در زمان حکومت عثمان در سال ۳۹ هجری از دنیا رفته ولی جریان این داستان در اواخر حکومت معاویه نزدیک به سال ۶۰ هجری است پس چگونه ابودرداء میتواند در این زمان بوده باشد. [1]
2️⃣ در داستان آمده که امام حسین علیهالسلام فرمود که من تو را سه طلاقه کردم در حالی که در مذهب اهل بیت علیهمالسلام سه طلاقه با گفتن در یک بار عقد حاصل نمیشود بلکه باید سه بار مختلف عقد و طلاق صورت گیرد تا سه طلاقه اتفاق افتاده باشد.
3️⃣ همچنین در طلاق باید دو تا شاهد باشد ولی در این داستان دو تا شاهد ذکر نشده است.
4️⃣ علاوه بر همهی اینها اگر چنین داستانی اتفاق افتاده باشد، امام برای دفاع از حق کسی که به او ظلم شده و برای اینکه نقشه معاویه را خنثی کند این کا را کرد تا حق را به صاحبش برگرداند همانطور که میفرماید: من برای اینکه تو را برای شوهرت نگه دارم تو را عقد کردم نه برای مال و زیبایی.
5️⃣ و با توجه به اینکه این داستان در اواخر حکومت معاویه و زمان ولیعهدی یزد اتفاق افتاده است، در هیچ منبع معتبر نیامده که امام حسین علیهالسلام در آن زمان تا قبل از حادثه کربلا به کوفه آمده باشد.
🔶 سوم: این داستان در هیچ کتاب معتبری نقل نشده است جز در کتاب الامامه و الاسیاسه ابن قتیبه که متولد سال ۲۱۳ هجری است یعنی ۱۵۲ سال بعد از حادثه عاشورا تازه به دنیا آمده است پس چگونه میتواند این داستان را نقل کند و حتی از کسی دیگر هم نقل نکرده که بگوییم به واسطه از دیگران شنیده است. [2]
🔷 چهارم: در هیچ یک از منابع معتبر نیامده که امام حسین علیهالسلام به خاطر احقاق حق یک زن قیام کرده باشد ولی در تمام منابع آمده که من برای احیای دین جدم و امر به معروف و نهی از منکر و مبارزه با ظلم و فساد قیام کردم. [3]
◾️ اگر برگرداندن این زن به شوهرش جز گرفتن حق مظلوم از ظالم باشد، میتوان گفت این جز اهداف امام حسین علیهالسلام بوده است.
🔶 پنجم: از طرفی هم یزید در جایی نگفته است که جنگ من با حسین به خاطر یک زن بوده است، بلکه آنچه از گفتههای یزید برداشت میشود هدف او حکومت و بیعت گرفتن از امام حسین علیهالسلام و مردم بوده است و به این خاطر دستور داده بود هر کسی بیعت نکرد او را بکشند چه امام حسین علیهالسلام باشد یا دیگران باشد. [4]
🖇 لینک مطلب:
http://alirezaazarpeykan.blogfa.com/post/168
📣 آیدی دریافت شبهات👇👇
@Yaali110100
📎 #دانش_آموزی
📎 #نوجوان
📎 #پاسخ_به_شبهات
📎 #محرم
📎 #دعوای_امام_یزید
📎 #بر_سر_یک_زن
✅ کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی
🍀@shobahatedaneshamoozi
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐btid.org
💎💎 ادامه جواب کامل شبهه
0️⃣3️⃣2️⃣ آیا جنگ امام حسین علیهالسلام و یزید بر سر یک زن به اسم اُرینب بوده است؟!
🌐 منابع:
[1]ـ در بارۀ مرگ ابودرداء اختلاف نظر وجود دارد. عدّه ای از مورّخان، مرگ او را بعد از صفین دانسته اند(ابن حجر عسقلانی، احمد بن على، الإصابة فى تمییز الصحابة، ج4، ص 622، بیروت، دارالکتب العلمیة، 1415ق.)
▪️ و عدّۀ دیگری گفته اند که ابو درداء دو سال قبل از مرگ عثمان، مرده است(اسدالغابه ج4، ص 20.)
[2]ـ الإمامة و السياسة المعروف بتاريخ الخلفاء، ابن قتيبة الدينوري(213-276ق)، ج 1، ص 217.
[3]ـ «وَ إِنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الإِصْلاح فی أمَّةِ جَدِّی، أرِیدُ أَن آمُرَ بالمعروفِ و أنهی عن المنکر؛ من فقط برای اصلاح در امت جدم به پا خاستم، میخواهم امر به معروف و نهی از منکر کنم»(فتوح ابن اعثم، ج5، ص21؛ بحارالانوار، ج44، ص329.)
[4]ـ «ملك يزيد بن معاوية.... كتب إلى الوليد بن عتبة بن أبي سفيان، و هو عامل المدينة: إذا أتاك كتابي هذا، فأحضر الحسين بن علي، و عبد الله بن الزبير، فخذهما بالبيعة لي، فإن امتنعا فاضرب أعناقهما، و ابعث لي برءوسهما، و خذ الناس بالبيعة، فمن امتنع فأنفذ فيه الحكم و في الحسين بن علي و عبد الله بن الزبير، و السلام؛ وقتی که نامهام به تو رسید، حسین بن علی و عبدالله بن زبیر را احضار کن و از آنان برای من بیعت بگیر. اگر امتناع کردند گردنشان را بزن و سرهایشان را نزد من بفرست. از مردم نیز بیعت بگیر و هرکس امتناع کرد، این حکم را درباره او اجرا کن؛ مخصوصا درباره حسین بن علی و عبدالله بن زبیر. والسلام» (یعقوبی، احمدبن ابی یعقوب، تاریخ الیعقوبی، ج۲، ص۲۴۱. خوارزمی، مقتل الحسین ج۱، ص۱۸۰. ابن شهرآشوب، مناقب آل ابی طالب، ج۳، ص۲۴۰.)
🖇 لینک مطلب:
http://alirezaazarpeykan.blogfa.com/post/168
📣 آیدی دریافت شبهات👇👇
@Yaali110100
📎 #دانش_آموزی
📎 #نوجوان
📎 #پاسخ_به_شبهات
📎 #محرم
📎 #دعوای_امام_یزید
📎 #بر_سر_یک_زن
✅ کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی
🍀@shobahatedaneshamoozi
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐btid.org
✍️ شبهات دانش آموزی
1️⃣3️⃣2️⃣ با توجه به اهمیت حجاب و سفارش امام حسین علیهالسلام به اهل بیتش در کربلا بعد از حمله به خیمهها چگونه اهل بیت امام حسین علیهالسلام توانستند حجاب خود را حفظ کنند؟!
🔶 اول: بعد از شهادت امام حسین علیهالسلام دشمن به خیمهها حمله کرد و چادر از سر زنان و اهل بیت امام کشیدند اما قبل از آنکه دشمنان به خیمهها حمله کنند، اهل بیت امام حسین علیهالسلام برخی کارها انجام داده بودند که از لحاظ حجاب کمتر آسیب ببینند از جمله آن کارها این بود:
1️⃣ اهل بیت امام حسین علیهالسلام در روز عاشورا چادرهایشان را به کمرشان گره زده بودند تا موقع حمله به خیمهها هنگام فرار حجابشان حفظ شود. [1]
2️⃣ زنان عرب در آن زمان به جز چادر و و روبند لباس بلند هم زیر چادر میپوشیدند که موی سر و بدن را میپوشاند. و مسلما اهل بیت امام حسین علیهالسلام قبل از حمله به خیمهها بیشتر از همیشه دقت داشتند که لباسهای زیرین را بپوشند. سپاه دشمن هم فقط چادر و لباس رویین آنها را غارت کرده بود. [2]
3️⃣ حضرت زینب سلاماللهعلیها به زنان و دختران گفت هرچه زیورآلات و اسباب و وسایل دارید جمع کنید تا دشمن بیاید ببرد و خودش هم لباس کهنهای بر تن کرد.
🖇 لینک مطلب:
http://alirezaazarpeykan.blogfa.com/post/169
📣 آیدی دریافت شبهات👇👇
@Yaali110100
📎 #دانش_آموزی
📎 #نوجوان
📎 #پاسخ_به_شبهات
📎 #محرم
📎 #اسرای_کربلا
📎 #حجاب_در_کربلا
✅ کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی
🍀@shobahatedaneshamoozi
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐btid.org
💎 جواب کامل شبهه
1️⃣3️⃣2️⃣ با توجه به اهمیت حجاب و سفارش امام حسین علیهالسلام به اهل بیتش در کربلا بعد از حمله به خیمهها چگونه اهل بیت امام حسین علیهالسلام توانستند حجاب خود را حفظ کنند؟!
🔶 اول: بعد از شهادت امام حسین علیهالسلام دشمن به خیمهها حمله کرد و چادر از سر زنان و اهل بیت امام کشیدند اما قبل از آنکه دشمنان به خیمهها حمله کنند، اهل بیت امام حسین علیهالسلام برخی کارها انجام داده بودند که از لحاظ حجاب کمتر آسیب ببینند از جمله آن کارها این بود:
1️⃣ اهل بیت امام حسین علیهالسلام در روز عاشورا چادرهایشان را به کمرشان گره زده بودند تا موقع حمله به خیمهها هنگام فرار حجابشان حفظ شود. [1]
2️⃣ زنان عرب در آن زمان به جز چادر و و روبند لباس بلند هم زیر چادر میپوشیدند که موی سر و بدن را میپوشاند. و مسلما اهل بیت امام حسین علیهالسلام قبل از حمله به خیمهها بیشتر از همیشه دقت داشتند که لباسهای زیرین را بپوشند. سپاه دشمن هم فقط چادر و لباس رویین آنها را غارت کرده بود. [2]
3️⃣ حضرت زینب سلاماللهعلیها به زنان و دختران گفت هرچه زیورآلات و اسباب و وسایل دارید جمع کنید تا دشمن بیاید ببرد و خودش هم لباس کهنهای بر تن کرد و وقتی سپاه عمر سعد به خیملهها حمله کردند حضرت زینب سلاماللهعلیها فریاد زد: عمرسعد اگر قصد شما اسباب و زیورآلات است ما آنها را میدهیم فقط به سپاهت بگو به اهل بیت پیامبر دست نزنند. بعد بچهها و زنان را در گوشهای جمع کرد و گفت: هر کس میخواهد اسباب و اموال دختران علی و فاطمه سلاماللهعلیهما را غارت کند بیاید ببرد. عدهای از سربازان آمدند و اموال را بردند. [3]
4️⃣ موقع حمله به خیمهها امام سجاد علیهالسلام دستور داد زنان و دختران از خیمهها فرار کنند تا کمتر دیده شوند و اذیت شوند. [4]
🔷 دوم: وقتی دشمن به خیمهها حمله کرد و چادر از سر اهل بیت امام کشید آنان با گریه و فریاد به نزد امام سجاد علیهالسلام رسیدند و عمر سعد آمد زنان از او درخواست کردند که لباسهای غارتشده را به آنها برگرداند عمر سعد به لشکریان گفت هرکسی از اسباب اینان چیزی برده پس دهد اما هیچ کسی چیزی پس نداد. [5]
🔶 سوم: در مسیر کوفه و در روی شتران و مجلس ابن زیاد و یزید حضرت زینب سلاماللهعلیها و دختران امام حسین علیهالسلام با آستین لباسشان صورت خود را میپوشاندند تا نامحرمان صورت آنان را نبینند. [6]
🔷 چهارم: زنان غیر بنیهاشمی دور حضرت زینب سلاماللهعلیها حلقه میزدند تا نامحرم آنان را نبیند مثلا در مجلس یزید وقتی وارد شدند زنان دور حضرت زینب سلاماللهعلیها حلقه زدند تا نامحرمان او را نبینند. [7]
🔶 پنجم: وقتی اسرا به کوفه رسیدند آن زن کوفی خواست به آنها نان و خرما صدقه دهد ولی قبول نکردند ولی از او چادر و و مقنعه و پارچه را قبول کردند. [8]
🔷 ششم: در نزدیکی ورودی شام حضرت ام کلثوم به شمر گفت: ما را از دروازهای وارد کن که مردم کمتر به ماه نگاه کنند، آنقدر مردم به ما نگاه کردند که خوار شدیم. [9]
🔶 هفتم: حضرت سکینه به سهل شامی گفت مقداری پول به نیزهدارها بده تا سرها را از ما جدا کنند تا مردم به سرها نگاه کنند و اینقدر به ما نگاه نکنند. [10]
◾️ و اینگونه اهل بیت امام حسین علیهالسلام تلاش میکردند که حجاب خود را در آن شرایط هم حفظ کنند.
🌐 منابع:
[1]ـ «تسابق القوم علی نهب بیوت آل الرسول و قرة عین البتول حتی جعلوا ینتزعون ملحفة المرئة علی ظهرها و خرج بنات آل رسول الله و حریمه یتساعدون علی البکاء؛ مردم برای غارت خانههای اولاد پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلّم و نور چشم فاطمه علیهاالسّلام حمله بردند. حتی چادری که زن به کمرش بسته بود میکشیدند و میبردند و دختران و زنان خاندان پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلّم از خیمهها بیرون ریختند و دسته جمعی میگریستند.». ( سید ابن طاووس، علی بن موسی، اللهوف، ص۷۷.)
[2]ـ انسابالاشراف، ج 3،، ص 204. تاریخ طبری، ج 5، ص 453. امالی، ص 164.
[3]ـ انساب الاشراف، ج 3، ص 204.
[4]ـ موسوعة کربلا لبیب، ج 2، ص 230.
[5]ـ ارشاد مفيد، ص 469؛ مقتل الحسين ابى مخنف، ص 201؛ كامل ابن اثير، ج 4، ص 79 و بحارالانوار، ج 45، ص 61.
[6]ـ. امالی صدوق، ص 166. خصائص زینبیه، ص 156. معالی السبطین، ج2.
[7]ـ تاریخ طبری، ج 5، ص 457.
[8]ـ بحارالانوار، ج 45، ص 108 و 114.
[9]ـ همان، ص 127.
[10]ـ همان.
🖇 لینک مطلب:
http://alirezaazarpeykan.blogfa.com/post/169
📣 آیدی دریافت شبهات👇👇
@Yaali110100
📎 #دانش_آموزی
📎 #نوجوان
📎 #پاسخ_به_شبهات
📎 #محرم
📎 #اسرای_کربلا
📎 #حجاب_در_کربلا
✅ کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی
🍀@shobahatedaneshamoozi
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐btid.org
✍️ شبهات دانش آموزی
2️⃣3️⃣2️⃣ چرا در عزاداری امام حسین علیهالسلام لباس مشکی میپوشیم در حالی که رنگ مشکی کراهت دارد و رنگ تشیع مشکلی نبوده است و خود اهل بیت علیهمالسلام از رنگ مشکی نهی کردهاند؟!
🔶 اول: پوشیدن لباس مشکی در همهی موارد و در همه جا مکروه نیست بلکه در بعضی چیزها و بعضی جاها استثنا شده است. چنانکه در روایات آمده پوشیدن چکمه و عمامه و عبای مشکی استثنا شده است.
◾️ مثل روایت اهل بیت علیهمالسلام که فرمودند: «كَانَ رَسُولُ اللَّه يَكْرَهُ السَّوَادَ إِلَّا فِي ثَلَاثٍ الْخُفِّ وَ الْعِمَامَةِ وَ الْكِسَاءِ؛ رسول خدا سیاه پوشی را مکروه میدانست، مگر در سه مورد: چکمه، عمامه و عبا. [1]
🔷 دوم: پوشیدن لباس مشکی درست است کراهت دارد ولی در زمان عزاداری کراهت ندارد همان طور که خود اهل بیت علیهم السلام در مراسم عزاداری مشکی میپوشیدند. مثلا امام حسن علیهالسلام در شهادت امیرالمومنین علیه السلام مشکی پوشید. [2]
🔶 سوم: کسی که مشکی میپوشد با همان پوشش به دیگران پیام میدهد که عزادار است و در شرایطی نیست که با شما شوخی کند و شاد باشد.
🔷 چهارم: رنگ مشکلی نماد غم و اندوه است و کسی که عزادار است با پوشیدن لباس مشکی غم و اندوه خودش را ابراز میکند.
🖇 لینک مطلب:
http://alirezaazarpeykan.blogfa.com/post/170
📣 آیدی دریافت شبهات👇👇
@Yaali110100
📎 #دانش_آموزی
📎 #نوجوان
📎 #پاسخ_به_شبهات
📎 #محرم
📎 #مشکی_پوشیدن
✅ کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی
🍀@shobahatedaneshamoozi
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐btid.org
💎 جواب کامل شبهه
2️⃣3️⃣2️⃣ چرا در عزاداری امام حسین علیهالسلام لباس مشکی میپوشیم در حالی که رنگ مشکی کراهت دارد و رنگ تشیع مشکلی نبوده است و خود اهل بیت علیهمالسلام از رنگ مشکی نهی کردهاند؟!
🔶 اول: پوشیدن لباس مشکی در همهی موارد و در همه جا مکروه نیست بلکه در بعضی چیزها و بعضی جاها استثنا شده است. چنانکه در روایات آمده پوشیدن چکمه و عمامه و عبای مشکی استثنا شده است.
◾️ مثل روایت اهل بیت علیهمالسلام که فرمودند: «كَانَ رَسُولُ اللَّه يَكْرَهُ السَّوَادَ إِلَّا فِي ثَلَاثٍ الْخُفِّ وَ الْعِمَامَةِ وَ الْكِسَاءِ؛ رسول خدا سیاه پوشی را مکروه میدانست، مگر در سه مورد: چکمه، عمامه و عبا. [1]
🔷 دوم: پوشیدن لباس مشکی درست است کراهت دارد ولی در زمان عزاداری کراهت ندارد همان طور که خود اهل بیت علیهم السلام در مراسم عزاداری مشکی میپوشیدند. مثلا امام حسن علیهالسلام در شهادت امیرالمومنین علیه السلام مشکی پوشید. [2]
🔶 سوم: کسی که مشکی میپوشد با همان پوشش به دیگران پیام میدهد که عزادار است و در شرایطی نیست که با شما شوخی کند و شاد باشد.
🔷 چهارم: رنگ مشکلی نماد غم و اندوه است و کسی که عزادار است با پوشیدن لباس مشکی غم و اندوه خودش را ابراز میکند و با این کار یک نوع تخلیه روحی برای او اتفاق میافتد و باعث میشود با این کار درد و غم را در دل خودش نریزد که باعث سکته و افسردگی شود.
◾️ البته پوشیدن لباس مشکی بدون دلیل و در طولانی مدت باعث افسردگی میشود.
🔶 پنجم: لازم به یادآورى است که هر چند علما بر اساس روایات به کراهت لباس سیاه به خصوص در نماز فتوا دادهاند، ولى پوشیدن آن براى عزاى امام حسین علیهالسلام کراهتى ندارد و شاید برتری نیز داشته باشد؛ زیرا جنبه تعظیم شعائر بر آن غلبه دارد. [3]
🌐 منابع:
[1]ـ کافی، ج 6، ص 449.
[2]ـ شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید، ج16، ص22، ذیل وصیت نامه امام علی(ع) به امام حسن(ع).
[3]ـ پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیتالله مکارم شیرازی.
🖇 لینک مطلب:
http://alirezaazarpeykan.blogfa.com/post/170
📣 آیدی دریافت شبهات👇👇
@Yaali110100
📎 #دانش_آموزی
📎 #نوجوان
📎 #پاسخ_به_شبهات
📎 #محرم
📎 #مشکی_پوشیدن
✅ کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی
🍀@shobahatedaneshamoozi
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐btid.org
✍️ شبهات دانش آموزی
3️⃣3️⃣2️⃣ امام حسین علیهالسلام برای اینکه کشته نشود به عمر سعد التماس کرد که اجازه دهد که به ایران یا روم برود و با آنان بجنگد یا به مدینه برگردد یا به دمشق برود و با یزید بیعت کند و عمر سعد از ابن زیاد برای صلح با امام اجازه گرفت و ابن زیاد هم قبول کرد ولی شمر نظر او را عوض کرد و گفت جز با کشتن حسین راضی نشود؟!
🔶 اول: آنچه که در منابع معتبر آمده است امام حسین علیهالسلام به فرستاده عمر سعد که پرسید چرا به اینجا آمدهاید فرمود: «از طرف من به امیرت بگو، من خود به این دیار نیامدهام، بلکه مردم این دیار مرا دعوت کردند تا به نزدشان بیایم و با من بیعت کنند و مرا از دشمنانم بازدارند و یاریم نمایند، پس اگر ناخشنودند از راهى که آمدهام باز مىگردم». [1]
🔷 دوم: وقتی فرستاده عمرسعد جواب امام را برای او آورد او برای ابن زیاد نامه نوشت و جواب امام حسین علیهالسلام را برای او فرستاد ابن زیاد هم گفت: از امام و یارانش برای یزید بیعت بگیر تا بعدا نظرم را بدهم. عمر سعد هم نامه ابن زیاد را برای امام فرستاد امام فرمود: جواب ابن زیاد را نمیدهم و بالاتر از مرگ سرانجامی نیست و خوشا به چنین مرگی. [2]
🖇 لینک مطلب:
http://alirezaazarpeykan.blogfa.com/post/171
📣 آیدی دریافت شبهات👇👇
@Yaali110100
📎 #دانش_آموزی
📎 #نوجوان
📎 #پاسخ_به_شبهات
📎 #محرم
📎 #مذاکره_یا_التماس
📎 #بیعت_یا_مرگ
✅ کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی
🍀@shobahatedaneshamoozi
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐btid.org
💎 جواب کامل شبهه
3️⃣3️⃣2️⃣ امام حسین علیهالسلام برای اینکه کشته نشود به عمر سعد التماس کرد که اجازه دهد که به ایران یا روم برود و با آنان بجنگد یا به مدینه برگردد یا به دمشق برود و با یزید بیعت کند و عمر سعد از ابن زیاد برای صلح با امام اجازه گرفت و ابن زیاد هم قبول کرد ولی شمر نظر او را عوض کرد و گفت جز با کشتن حسین راضی نشود؟!
🔶 اول: آنچه که در منابع معتبر آمده است امام حسین علیهالسلام به فرستاده عمر سعد که پرسید چرا به اینجا آمدهاید فرمود: «از طرف من به امیرت بگو، من خود به این دیار نیامدهام، بلکه مردم این دیار مرا دعوت کردند تا به نزدشان بیایم و با من بیعت کنند و مرا از دشمنانم بازدارند و یاریم نمایند، پس اگر ناخشنودند از راهى که آمدهام باز مىگردم». [1]
🔷 دوم: وقتی فرستاده عمرسعد جواب امام را برای او آورد او برای ابن زیاد نامه نوشت و جواب امام حسین علیهالسلام را برای او فرستاد ابن زیاد هم گفت: از امام و یارانش برای یزید بیعت بگیر تا بعدا نظرم را بدهم. عمر سعد هم نامه ابن زیاد را برای امام فرستاد امام فرمود: جواب ابن زیاد را نمیدهم و بالاتر از مرگ سرانجامی نیست و خوشا به چنین مرگی. [2]
◾️ بنابراین امام حاضر است بمیرد ولی با یزید بیعت نکند چه برسد بخواهد پیشنهاد آن را بدهد.
🔶 سوم: چون امام حسین علیهالسلام نمیخواهد خون کسی ریخته شود و یا آغاز کنندهی جنگ باشد. به این خاطر پیشنهاد برگشت میدهد ولی التماس نمیکند.
🔷 چهارم: عمر سعد چون دوست نداشت با امام حسین علیهالسلام بجنگد و از طرفی هم نمیخواست فرمانداری ملک ری را از دست بدهد به این خاطر دوست داشت بدون جنگ و خونریزی بین امام حسین علیهالسلام و یزید صلح برقرار شود به این خاطر از قول خودش به ابن زیاد نوشت که امام حسین علیهاسلام حاضر به بیعت با یزید شده است پس یا اجازه دهید برگردد به مدینه یا به مرزهای کشور اسلامی برود.
◾️ ابن زیاد هم قبول کرد ولی شمر که آنجا بود گفت اگر بگذاری حسین برود قدرتمندتر میشود و دیگر دست تو به او نمیرسد. به این خاطر ابن زیاد نامه نوشت به عمرسعد که از حسین بیعت بگیرد یا او را بکشد و شمر را هم بر عمرسعد نگهبان قرار داد که اگر دستور را اطاعت نکرد گردن او را بزند. [3]
🔶 پنجم: منابعی که این مطلب را نقل کردند منابع غیرشیعی هستند که معتبر نیستند و از دشمنان اهل بیت علیهمالسلام هستند مثل تاریخ طبری که این مطلب را از قول ابومخنف نقل میکند و جالب اینجاست که خود اهل سنت ابومخنف را قبول ندارند حال چطور طبری از قول کسی نقل میکند که او را قبول ندارد.
🔷 ششم: البته اگر مطلبی را منابع غیرشیعی و دشمنان نقل کردند که در منابع معتبر شیعی آمده باشد، آن مطلب معتبر است و میتوان آن را قبول کرد چون شیعه و غیر شیعه روی آن اتفاق دارند. یعنی اگر مطلبی را تاریخ طبری نقل کرده که در منابع معتبر شیعی آمده است میتوان آن را قبول کرد.
◾️ مثلا همین طبری در جایی دیگر بیان میکند که امام حسین علیهالسلام در مقابل سپاه اموی فرمودند: «والله لا أعطیهم بیدی إعطاء الذلیل ولا أقر إقرار العبید؛به خدا قسم خود را همانند انسانهای ذلیل و خوار تسلیم آنها (یزید و عبید الله بن زیاد لعنهم الله) نمیکنم و هیچگاه همانند بندگان حقیر و پست اقرار (به خلافت و درخواست بیعت) نمیکنم». [4]
🔶 هفتم: در هیچ نقل قولی از ابومخنف در کتابهای علمای شیعی مثل شیخ مفید و شیخ صدوق و شیخ طوسی چنین مطلبی نقل نشده است.
🔷 هشتم: علاوه بر این، در کتاب ابومخنف که توسط منابع شیعی چاپ شده است در هیچ جای آن چنین ادعایی نیامده است.
🔶 نهم: اگر چنین مطلبی هم در برخی از کتابهای شیعی آمده است از باب نقل قول از دشمنان است نه اینکه نظر صاحب کتاب باشد.
🌐 منابع:
[1]ـ تاریخ طبرى، ج 4، ص 311؛ ارشاد مفید، ص 435 و بحارالانوار، ج 44، ص 383. مقتل الحسین خوارزمى، ج 1، ص 241.
[2]ـ اخبار الطوال، ص 253.
[3]ـ مفید، محمد بن محمد، الإرشاد للمفید/ ترجمه رسولى محلاتى، ج2 ؛ ص89، تهران، چاپ: دوم، بى تا. قمی، شیخ عباس، منتهى الآمال فی تواریخ النبی و الآل، ج2، ص: 789، ناشر: دلیل ما، مکان نشر: قم، سال چاپ: 1379 ش، نوبت چاپ: اوّل.
[4]ـ ابوجعفر طبری، محمد بن جریر، تاریخ الأمم والرسل والملوک،ج3، ص: 319، دار الکتب العلمیة – بیروت، چاپ اول، 1407، 5 جلد.
🖇 لینک مطلب:
http://alirezaazarpeykan.blogfa.com/post/171
📣 آیدی دریافت شبهات👇👇
@Yaali110100
📎 #دانش_آموزی
📎 #نوجوان
📎 #پاسخ_به_شبهات
📎 #محرم
📎 #مذاکره_یا_التماس
📎 #بیعت_یا_مرگ
✅ کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی
🍀@shobahatedaneshamoozi
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐btid.org
✍️ شبهات دانش آموزی
4️⃣3️⃣2️⃣ آیا امام حسن و امام حسین علیهماالسلام در جنگ با ایران حضور داشتند؟!
🔶 اول: در هیچ منابع معتبر شیعی نیامده است که امام حسن و امام حسین علیهماالسلام برای جنگ با ایرانیان به ایران آمده باشند.
🔷 دوم: تمام اخبار و گزارشاتی که دربارهی حضور امام حسن و امام حسین علیهماالسلام در جنگ با ایرانیان آمده است در منابع اهل سنت یا دشمنان اهل بیت علیهمالسلام هست مثل تاریخ طبری و بلاذری و ابن اثیر و ابن کثیر و ابن خلدون و ... .
🔶 سوم: گزارشاتی هم که این منابع نقل کردند یا با هم ضد و نقیض هستند یا گوینده آن مشخص نیست یا گویندهی آن شخصی دروغگویی است.
◾️ مثلا در بلاذری آمده که: «گفته میشود که حسن و حسین فرزندان علی بن ابیطالب در شمار همراهان وی بودهاند». [1]
▪️ اصلا مشخص نیست چه کسی گفته و خود بلاذری هم با تردید بیان کرده است.
◾️ یا در تاریخ طبری جلد ۳ صفحه ۳۲۴ و ۳۲۵ اسامی کسانی که در جنگ با طبرستان همراه سعید بن عاص هستند را نام میبرد و اسمی از امام حسن و امام حسین علیهماالسلام نیست اما در صفحه ۳۲۳ در اسامی که ذکر میکند اسم امام حسن و امام حسین علیهماالسلام را ذکر میکند. [2]
▪️ و این ضد و نقیض است.
🖇 لینک مطلب:
http://alirezaazarpeykan.blogfa.com/post/172
📣 آیدی دریافت شبهات👇👇
@Yaali110100
📎 #دانش_آموزی
📎 #نوجوان
📎 #پاسخ_به_شبهات
📎 #محرم
📎 #امام_حسین_امام_حسن
📎 #جنگ_با_ایرانیان
✅ کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی
🍀@shobahatedaneshamoozi
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐btid.org
💎 جواب کامل شبهه
4️⃣3️⃣2️⃣ آیا امام حسن و امام حسین علیهماالسلام در جنگ با ایران حضور داشتند؟!
🔶 اول: در هیچ منابع معتبر شیعی نیامده است که امام حسن و امام حسین علیهماالسلام برای جنگ با ایرانیان به ایران آمده باشند.
🔷 دوم: تمام اخبار و گزارشاتی که دربارهی حضور امام حسن و امام حسین علیهماالسلام در جنگ با ایرانیان آمده است در منابع اهل سنت یا دشمنان اهل بیت علیهمالسلام هست مثل تاریخ طبری و بلاذری و ابن اثیر و ابن کثیر و ابن خلدون و ... .
🔶 سوم: گزارشاتی هم که این منابع نقل کردند یا با هم ضد و نقیض هستند یا گوینده آن مشخص نیست یا گویندهی آن شخصی دروغگویی است.
◾️ مثلا در بلاذری آمده که: «گفته میشود که حسن و حسین فرزندان علی بن ابیطالب در شمار همراهان وی بودهاند». [1]
▪️ اصلا مشخص نیست چه کسی گفته و خود بلاذری هم با تردید بیان کرده است.
◾️ یا در تاریخ طبری جلد ۳ صفحه ۳۲۴ و ۳۲۵ اسامی کسانی که در جنگ با طبرستان همراه سعید بن عاص هستند را نام میبرد و اسمی از امام حسن و امام حسین علیهماالسلام نیست اما در صفحه ۳۲۳ در اسامی که ذکر میکند اسم امام حسن و امام حسین علیهماالسلام را ذکر میکند. [2]
▪️ و این ضد و نقیض است.
🔷 چهارم: گزارشات درباره حضور امام حسن و امام حسین علیهماالسلام در جنگ با ایرانیان طبرستان در زمان عثمان خلیفه سوم است. هرچند که جنگهای مسلمانان در زمان خلیفه سوم بیشتر با آفریقا و رومیان و بخشهای سیستان و خراسان و فارس از ایران بوده است تنها یک مورد گزارش لشکر کشی به طبرستان است که در زمان عثمان توسط سعید بن عاص بوده است.
🔶 پنجم: امیرالمؤمنین علی علیهالسلام بر خلاف میلش و برای حفظ کیان اسلام به دو خلیفه اول مشاوره میدادند ولی حضرت از مشاوره دادن به خلیفه سوم خودداری میکرد حال چطور حاضر شود فرزندانش زیر پرچم عثمان بجنگند؟!
🌐 منابع:
[1]ـ در فتوح البلدان (البلاذری) ج ٢، ص ٤١١.
[2]ـ تاریخ طبری، ج ٣، ص٣٢٣ و٣٢٤ و ٣٢٥.
🖇 لینک مطلب:
http://alirezaazarpeykan.blogfa.com/post/172
📣 آیدی دریافت شبهات👇👇
@Yaali110100
📎 #دانش_آموزی
📎 #نوجوان
📎 #پاسخ_به_شبهات
📎 #محرم
📎 #امام_حسین_امام_حسن
📎 #جنگ_با_ایرانیان
✅ کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی
🍀@shobahatedaneshamoozi
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐btid.org
✍️ شبهات دانش آموزی
5️⃣3️⃣2️⃣ آیا این درست است که امام سجاد علیهالسلام همیشه بیمار بودند؟!
🔶 اول: طبق آنچه که در روایات آمده، امام سجاد علیهالسلام در شب عاشورا بیمار میشوند و تا قبل از آن در هیچ جایی ذکر نشده است که امام سجاد علیهالسلام بیمار بوده باشند.
◾️ امام سجاد علیهالسلام میفرماید: «هنگامی که پدرم نزدیک مغرب در شب عاشورا اصحاب را جمع کرد برای اینکه آنها را مرخص کند. من نزدیک او شدم تا آنچه را برای آنها میگوید بشنوم و من در آن هنگام مریض بودم». [1]
🔷 دوم: طبق گزارشها و روایات، امام سجاد علیهالسلام تا کوفه بیمار بودند و یا اثر بیماری در بدن او وجود داشت به طوری که در «بلاغات النساء» چنین آمده است: «حِذام یا حُذَیم اسدى گفت: سال 61 هجرى، سال شهادت حسین علیهالسلام به کوفه وارد شدم. زنان کوفه را در آن زمان دیدم که بر سر و صورت خود میزنند و گریبان میدرند و دیدم که زین العابدین علیهالسلام با صدایى آهسته و پیکرى نحیف از بیمارى میگوید: «اى کوفیان! شما بر ما میگِریید؟! پس چه کسى جز شما ما را کُشت؟». [2]
🖇 لینک مطلب:
http://alirezaazarpeykan.blogfa.com/post/173
📣 آیدی دریافت شبهات👇👇
@Yaali110100
📎 #دانش_آموزی
📎 #نوجوان
📎 #پاسخ_به_شبهات
📎 #محرم
📎 #امام_سجاد_بیمار
✅ کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی
🍀@shobahatedaneshamoozi
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐btid.org
💎 جواب کامل شبهه
5️⃣3️⃣2️⃣ آیا این درست است که امام سجاد علیهالسلام همیشه بیمار بودند؟!
🔶 اول: طبق آنچه که در روایات آمده، امام سجاد علیهالسلام در شب عاشورا بیمار میشوند و تا قبل از آن در هیچ جایی ذکر نشده است که امام سجاد علیهالسلام بیمار بوده باشند.
◾️ امام سجاد علیهالسلام میفرماید: «هنگامی که پدرم نزدیک مغرب در شب عاشورا اصحاب را جمع کرد برای اینکه آنها را مرخص کند. من نزدیک او شدم تا آنچه را برای آنها میگوید بشنوم و من در آن هنگام مریض بودم». [1]
🔷 دوم: طبق گزارشها و روایات، امام سجاد علیهالسلام تا کوفه بیمار بودند و یا اثر بیماری در بدن او وجود داشت به طوری که در «بلاغات النساء» چنین آمده است: «حِذام یا حُذَیم اسدى گفت: سال 61 هجرى، سال شهادت حسین علیهالسلام به کوفه وارد شدم. زنان کوفه را در آن زمان دیدم که بر سر و صورت خود میزنند و گریبان میدرند و دیدم که زین العابدین علیهالسلام با صدایى آهسته و پیکرى نحیف از بیمارى میگوید: «اى کوفیان! شما بر ما میگِریید؟! پس چه کسى جز شما ما را کُشت؟». [2]
◾️ یا امام صادق علیهالسلام از پدرانش چنین گزارش فرمود: «هنگامى که زنان را از کربلا به کوفه وارد کردند، زین العابدین علیهالسلام بدنش نحیف شده و از بیمارى، رنجور بود». [3]
🔶 سوم: و با توجه به خطبههایی که امام سجاد علیهالسلام در کوفه و در شام میخواند نشان میدهد امام سجاد علیهالسلام در آن موقع بیمار نبودند که توانستهاند خطبه بخوانند چون در کربلا آنچنان بیمار است که وقتی شمر قصد کشتن او را میکند حمید بن مسلم امام را که حدود 24 سال سن داشته همانند یک نوجوان میپندارد و به شمر میگوید این بیماری برای کشته شدن او کافی است. [4]
🔷 چهارم: بیماری امام سجاد علیهالسلام در شب عاشورا به خاطر مصلحت الهی بود، چون اگر بیمار نبود جهاد و جنگیدن بر او واجب بود و باید میجنگید و امام زمانش را یاری میکرد ولی چون جهاد و جنگ از بیمار برداشته شده است بر او جهاد واجب نبود. و خدا با این کار خواست تا امامت ادامه داشته باشد و رشتهی ولی خدا در روی زمین قطع نگردد.
🔶 پنجم: طبق زندگینامه امام سجاد علیهالسلام در مابقی عمر، حضرت زندگی سالمی داشت و حتی آنچنان از نیروی سلامتی برخوردار بود که به صورت ناشناس در کاروانهای حج همراه میشد و خیلی از کارهایی مثل برپاکردن چادر و کمک به حرکت کردن و جمع کردن اسباب و وسایل آنها را انجام میداد و وقتی کسی او را میشناخت که امام سجاد علیهالسلام است به کاروان دیگری همراه میشد و به آنها کمک میکرد. [5]
◾️ امام سجاد علیهالسلام آنقدر شبانه کیسههای نان و خرما را حمل میکرد و آن را به در خانه فقرا میبرد که بعد از شهادتش هنگام غسل ایشان توسط امام باقر علیهالسلام میفرماید: پدرم آنقدر نان و خرما برای فقرا برده است که تمام پشت او زخم و پینه بسته است. [6]
🌐 منابع:
[1]ـ شیخ مفید، محمد بن محمد، الارشاد فی معرفة حجج الله علی العباد، ج 2، ص 91، قم، کنگره شیخ مفید، چاپ اول، 1413ق؛ طبرسی، فضل بن حسن، اعلام الوری بأعلام الهدی، ج 1، ص 455، قم، مؤسسه آل البیت، چاپ اول، 1417ق.
[2]ـ ابن طیفور، احمد بن أبی طاهر، بلاغات النساء، ص 37، قم، الشریف الرضی، چاپ اول، بیتا.
[3]ـ همان.
[4]ـ «حمید بن مسلم گوید: ... به على بن الحسین علیهالسلام که دارای بیماری سختى بود و روى فرشى افتاده بود، رسیدیم، گروهى از پیادگان همراه شمر سر رسیدند پس به شمر گفتند: آیا این بیمار را نمیکشى؟ من گفتم: سبحان الله آیا افراد کم سن و سال را هم میکشند؟ او نوجوانی است که همین بیمارى او را بس است؟ پس پیوسته آنجا بودم تا آنان را از او دور کردم». (الإرشاد فی معرفة حجج الله على العباد، ج 2، ص 112.)
[5]ـ داستان راستان،شهید مطهری،جلد اول. بحارالانوار، ج 11، ص 27. وسائل الشیعه، ج 11، ص 430 .
[6]ـ حلیة الاولیاء، ج 3، ص 136- کشف الغمه، ج 2، ص 77 - مناقب، ج 4، ص 154 - صفة الصفوة، ج 2، ص 154 - خصال، ص 616 - علل الشرایع، ص 231 - زندگانی علی بن الحُسین(ع)، صص 147-148.
🖇 لینک مطلب:
http://alirezaazarpeykan.blogfa.com/post/173
📣 آیدی دریافت شبهات👇👇
@Yaali110100
📎 #دانش_آموزی
📎 #نوجوان
📎 #پاسخ_به_شبهات
📎 #محرم
📎 #امام_سجاد_بیمار
✅ کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی
🍀@shobahatedaneshamoozi
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐btid.org