هدایت شده از سید محمد جواد سید شبیری
➖صدقه؛ راهکاری برای رفع فقر!
🛑...عَنْ عَلِيِّ بْنِ سُوَيْدٍ السَّائِيِّ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ ع قَالَ: قُلْتُ لَهُ: أَوْصِنِي. فَقَالَ: «آمُرُكَ بِتَقْوَى اللَّهِ.» ثُمَّ سَكَتَ فَشَكَوْتُ إِلَيْهِ قِلَّةَ ذَاتِ يَدِي وَ قُلْتُ: وَ اللَّهِ لَقَدْ عَرِيتُ حَتَّى بَلَغَ مِنْ عُرْيَتِي أَنَّ أَبَا فُلَانٍ نَزَعَ ثَوْبَيْنِ كَانَا عَلَيْهِ وَ كَسَانِيهِمَا. فَقَالَ: «صُمْ وَ تَصَدَّقْ.» قُلْتُ: أَتَصَدَّقُ مِمَّا وَصَلَنِي بِهِ إِخْوَانِي وَ إِنْ كَانَ قَلِيلًا؟ قَالَ: «تَصَدَّقْ بِمَا رَزَقَكَ اللَّهُ وَ لَوْ آثَرْتَ عَلَى نَفْسِكَ.»
🔰علی بن سُوَید گوید:
به امام کاظم (علیهالسلام) عرض کردم:
توصیهای به من بفرمایید.
حضرت فرمودند:
«تو را به تقوای خداوند امر میکنم.»
سپس سکوت کردند. من نیز از دستتنگیام به ایشان شکایت کردم و عرض کردم:
به خدا قسم، لباسی نداشتم که بپوشم، تاجاییکه فلانی دو تا از لباسهای تنش را درآورد و به من پوشانید.
حضرت فرمودند:
«روزه بگیر و صدقه بده.»
عرض کردم:
آیا از آنچه برادران(ایمانی)ام به من بخشیدهاند، صدقه دهم، هرچند کم باشد؟
حضرت فرمودند:
«از آنچه خداوند به تو روزی فرموده، صدقه بده؛ هرچند (آنقدر کم باشد که مجبور شوی آن فقیر را) بر خودت ترجیح دهی.»
📚:الكافي، ج۴، ص۱۸
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
➖ انگیزه خلفا از حذف حَيَّ عَلَى خَيْرِ الْعَمَلِ از اذان
🛑مُحَمَّدُ بْنُ أَبِي عُمَيْرٍ أَنَّهُ سَأَلَ أَبَا الْحَسَنِ (ع) عَنْ حَيَّ عَلَى خَيْرِ الْعَمَلِ لِمَ تُرِكَتْ مِنَ الْأَذَانِ فَقَالَ تُرِيدُ الْعِلَّةَ الظَّاهِرَةَ أَوِ الْبَاطِنَةَ قُلْتُ أُرِيدُهُمَا جَمِيعاً فَقَالَ أَمَّا الْعِلَّةُ الظَّاهِرَةُ فَلِئَلَّا يَدَعَ النَّاسُ الْجِهَادَ اتِّكَالًا عَلَى الصَّلَاةِ وَ أَمَّا الْبَاطِنَةُ فَإِنَّ خَيْرَ الْعَمَلِ الْوَلَايَةُ فَأَرَادَ مَنْ أَمَرَ بِتَرْكِ حَيَّ عَلَى خَيْرِ الْعَمَلِ مِنَ الْأَذَانِ أَلَّا يَقَعَ حثا [حَثٌّ عَلَيْهَا وَ دعا [دُعَاءٌ إِلَيْهَا
🔰 ابن ابی عمیر نقل میکند:
از امام کاظم علیهالسلام سوال کردم: چرا عامه عبارت "حَيَّ عَلَى خَيرِ العَمَل" را از اذان حذف کردند⁉️
حضرت فرمودند:
«علّت ظاهری آن را میخواهی یا علّت باطنی را؟!»
عرض کردم: هر دو را میخواهم.
حضرت فرمودند:
«اما علّت ظاهری این بود که مردم با تکیه و تأکید بر نماز، جهاد را ترک نکنند! و اما علّت باطنی آن این بود که همانا منظور از "خَيرَ العَمَل" (بهترین عمل)، ولایت است؛ پس آن کس (عمر بن خطاب) که به ترک "حَيَّ عَلَى خَيرِ العَمَل" از اذان دستور داد، قصد داشت که ترغیب و دعوت به ولایت انجام نشود!»
📚 علل الشرائع ، ج۲، ص۳۶۸
➖معنای دقیق حی علی خیر العمل
🛑عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مَرْوَانَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: أَ تَدْرِي مَا تَفْسِيرُ حَيَ عَلَى خَيْرِ الْعَمَلِ قُلْتُ لَا قَالَ دَعَاكَ إِلَى الْبِرِّ أَ تَدْرِي بِرَّ مَنْ قُلْتُ لَا قَالَ دَعَاكَ إِلَى بِرِّ فَاطِمَةَ وَ وُلْدِهَا ع.
🔰محمّد بن مروان گويد:
امام باقر عليه السلام فرمود: آيا مى دانى تفسير «حىّ على خير العمل» چيست؟
عرض كردم خير. فرمود: تو را دعوت مىكند به نيكى، آيا ميدانى نيكى كردن به چه كسى؟
گفتم: نه.
فرمود: تو را مىخواند به نيكى كردن به حضرت فاطمه و فرزندانش عليهم السلام.
📚: معاني الأخبارص: 42
➖چگونی حذف حَيَّ عَلَى خَيْرِ الْعَمَلِ از اذان
🔺قال: ثلاث كن على عهد رسول اللّه صلى اللّه عليه و سلّم أنا أنهى عنهن و أحرمهن، و هي متعة النساء، و متعة الحج، و حي على خير العمل.)1
🔰عمر بن الخطاب گفت :
سه چیز در زمان پیامبر صلی الله علیه و اله بود که من از آنان نهی کردم و حرام اعلام کردم:
1: ازدواج متعه
2: متعه حج
3: حذف حی علی خیر العمل از اذان
🔺إنّ المؤذّن جاء إلى عمر بن الخطّاب يؤذنه لصلاة الصبح ، فوجده نائما ، فقال : «الصلاة خير من النوم» ، فأمره عمر أن يجعلها فى نداء الصبح .
🔰مؤذّن ، نزد عمر بن خطّاب آمد تا او را براى نماز صبح خبر كند . ديد كه خواب است . پس گفت : الصلاة خير من النوم . عمر به او دستور داد كه از آن پس ، اين جمله را در اذان صبح بگويد
📚منابع
1:شرح المقاصد التفتازاني،ج5ص283
2: الموطا ج1ص۷۲
https://t.me/shobeiri
http://eitaa.com/shobeiri
📌جشن غدیر در #مصر و مغرب( #آفریقا)
برای اولین بار در هیجده ذی الحجه سال 362 قمری جمع فراوانی از اهل #مصر و #مغرب برای دعا جمع شده و آن روز را #عیدغدیر اعلام کردند.
در این جشنها که سالهای پیاپی برپا می گشت، #پوشیدن_لباس_نو، #ازدواج، آزادی بندگان، پخش کردن #هدایا و #قربانی توسط #شیعیان_اسماعیلیه انجام می گرفت.
#مردم، #قاریان، #فقها و #شعرا ابتدا در مسجد شهر #قاهره جمع شده و سپس این #جشن در قصر خلیفه فاطمی انجام می گرفت.
اعتقاد به قداست روز غدیرخم آنقدر والا بود که مُستعلی بالله فاطمی در سال 488 قمری همزمان با روز غدیر بر مسند #حکومت نشست.
📚مقریزی، اتعاظ الحنفاء، ج1، ص276، 273، 142؛
📚همو، المواعظ والاعتبار بذکر الخطط والاثار، ج2، 255، 91، 74، ج3، ص96؛
📚ابن تغري بردي، النجوم الزاهرة في ملوك مصر والقاهرة، ج5، ص143.
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
➖پنج فضیلت از فضائل روز غدیر
۱_ روزی که در آن دعا مستجاب میشود.
💠یَومُ یُستَجَاب فِیهِ الدُّعَاءُ
۲_روز بخشش و گذشت از گناهکاران شیعۀ امیرالمؤمنین علیهالسلام است.
💠یَومُ الصَّفحِ عَن مُذنِبِی شِیعَةأمِیرِ المُؤمِنیِن.
۳_کسی که مؤمنی را طعام دهد، گویا تمام انبیا و صدّیقین را طعام داده است.
💠مَنْ اَطْعَمَ مُؤْمِناً کَانَ کَمَنْ اَطْعَمَ جَمِیعَ الْاَنْبِیَاءِ وَ الصِّدِّیقِینَ.
۴_روزی است که (اعمال شیعیان علی) و دوستان آل محمد علیهم السلام پذیرفته می شود.
💠یَوْمُ تَقَبُّلِ اَعْمَالِ الشِّیعَةِ وَ مُحِبِّی آلِ مُحَمَّدٍ.
۵_ روز صلوات فرستادن بر محمد و آل اوست، و روز خشنودی و روز عید اهل بیتِ محمد صلی الله علیه و آله
💠یَومُ اِکثار الصَّلاةِ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ یَومُ الرّضا وَ یَوم عِیدِ اَهلِ بَیتِ مُحَمَّدٍ .
📚: اقبال الاعمال، ج۱، ص۴۶۴.
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
➖کسانی که غدیر را انکار کردند همانند ابلیس هستند
🛑:مَثَلُ الْمُؤْمِنِينَ فِي قَبُولِهِمْ وَلَاءَ أَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ فِي يَوْمِ غَدِيرِ خُمٍّ كَمَثَلِ الْمَلَائِكَةِ فِي سُجُودِهِمْ
لِآدَمَ وَ مَثَلُ مَنْ أَبَى وَلَايَةَ أَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ فِي يَوْمِ الْغَدِيرِ مَثَلُ إِبْلِيسَ...
🔰امام رضا "علیه السلام:
مومنانی که ولایت امیرالمومنین" علیهالسلام" در روز غدیر را قبول کردند
مثل فرشتههایی هستند که بر حضرت آدم "علیهالسلام" سجده کردند
و آنها که از ولایت امیرالمومنین "علیهالسلام" سرپیچی کردند مثل شیطان هستند.
📚: اقبال الاعمال، ج۱ ص۴۶۴
➖ناله شیطان
🛑رَنَّ إِبْلِيسُ أَرْبَعَ رَنَّاتٍ :
يَوْمَ لُعِنَ وَ حِينَ أُهْبِطَ إِلَى الْأَرْضِ وَ حِينَ بُعِثَ مُحَمَّدٌ(ص) و يَوْمَ الغَدیِرُ
🔰 امام باقر علیه السلام:
ابلیس چهار بار ناله سر زد
روزی که لعن شد، روزی که به زمین آمد، روز بعثت پیغمبر گرامی(صلی الله علیه و آله)، روز غدیر
📚:الخصال، ج1، ص: 263
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
➖مسجد غدیر و شرح ماجرای منافقین در حج البلاغ
🛑عَنْ حَسَّانَ الْجَمَّالِ قَالَ: حَمَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع مِنَ الْمَدِينَةِ إِلَى مَكَّةَ فَلَمَّا انْتَهَيْنَا إِلَى مَسْجِدِ الْغَدِيرِ نَظَرَ إِلَى مَيْسَرَةِ الْمَسْجِدِ فَقَالَ ذَلِكَ مَوْضِعُ قَدَمِ رَسُولِ اللَّهِ ص حَيْثُ قَالَ مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَعَلِيٌّ مَوْلَاهُ ثُمَّ نَظَرَ إِلَى الْجَانِبِ الْآخَرِ فَقَالَ ذَلِكَ مَوْضِعُ فُسْطَاطِ أَبِي فُلَانٍ وَ فُلَانٍ وسَالِمٍ مَوْلَى أَبِي حُذَيْفَةَ وَ أَبِي عُبَيْدَةَ الْجَرَّاحِ فَلَمَّا أَنْ رَأَوْهُ رَافِعاً يَدَيْهِ قَالَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ انْظُرُوا إِلَى عَيْنَيْهِ تَدُورُ كَأَنَّهُمَا عَيْنَا مَجْنُونٍ فَنَزَلَ جَبْرَئِيلُ ع بِهَذِهِ الْآيَةِ- وَ إِنْ يَكادُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَيُزْلِقُونَكَ بِأَبْصارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّكْرَ وَ يَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ وَ ما هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِلْعالَمِينَ
🔰 حسّان جمّال گويد:
امام صادق عليه السّلام را از مدينه به مكّه بردم، چون به مسجد غدير رسيديم به سمت چپ مسجد نگاه كرد و فرمود: آنجا جاى پاى رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله است، موقعى كه فرمود:
«هركه را من مولايم پس على مولاى اوست».
سپس به سمت ديگر مسجد نگاه كرد و فرمود: آنجا جاى چادر ابا فلان و فلان (ابابكر و عمر)، سالم مولى ابى حذيفه و ابى عبيده جرّاح است. هنگامى ديدند پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و اله دستانش را بلند كرده به يكديگر گفتند: به چشمانش نگاه كنيد! كه همانند ديوانگان مىچرخد(!!)
در اين هنگام جبرئيل عليه السّلام با اين آيه فرود آمد كه «نزديك است كافران هنگامى كه آيات قرآن را مىشنوند با چشم زخم تو را از بين ببرند و مىگويند: او ديوانه است. در حالىكه اين (قرآن) جز مايۀ بيدارى براى جهانيان نيست».
📚: الكافي ج4، ص: 566
#غدیر
#عید
#عید_ولایت
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
#بهترین_همنشین
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
الحسن بن محمد الطوسی فی المجالس عن أبیه عن محمد بن محمد عن أبی الحسین المظفر بن محمد عن الحسن بن رجاء عن عبد الله بن سلیمان عن محمد بن علی العطار عن هارون بن أبی بردة عن عبید الله بن موسی عن المبارک بن حسان عن عطیة عن ابن عباس قال:
قیل یا رسول الله أی الجلساء خیر ؟ قال
۱- من تذکرکم الله رؤیته
۲- و یزید فی علمکم منطقه
۳-و یرغبکم فی الآخرة عمله
🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁
ابن عبّاس گويد : از رسول خدا(صلّى اللّه عليه و آله)سؤال شد:
بهترين همنشين كيست ؟ فرمود :
۱-كسى كه ديدار او شما را به ياد خدا
۲-و گفتار او عمل شما را زياد
۳-و عمل او شما را به ياد آخرت بيندازد.
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
📚وسائل الشیعة ج ۱۲ ص۲۴
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
.الأمالى ، مفيد ـ به نقل از اصبغ بن نباته ـ: حارث همْدانى با گروهى از شيعيان كه من نيز از آن جمله بودم، نزد امير مؤمنان آمد.
حارث، بيمار بود و در راه رفتن، سنگين حركت مىكرد و با عصايش بر زمين مىكوبيد. امير مؤمنان به حارث ـ كه نزد على عليهالسلام جايگاهى داشت ـ رو كرد و فرمود : «اى حارث! چگونهاى؟». گفت: اى امير مؤمنان! روزگار، پيرم ساخته و بگومگوى يارانت در نزديك درِ خانهات، بر تب و ناگوارىام افزوده است. فرمود: «در چه چيزى مجادله مىكنند؟». گفت: درباره تو و سه نفرِ پيش از تو. پاره اى [ درباره تو] زياده روى مىكنند و غُلو مىورزند، گروهى كوتاهى مىكنند و پا پس نگه میدارند، و گروهى دو دل و مشكوكاند و نمىدانند پا پيش بدارند و يا پس. فرمود: «اى برادر همْدانى! بدان كه بهترين پيروان من، ميانه رواناند. غاليان بايد به آنان برگردند و كمگذاران، بايد خود را به آنان برسانند». حارث گفت: پدر و مادرم فدايت! اى كاش ترديد را از دل ما بيرون بَرى و در اين كار، ما را آگاه سازى. فرمود: «باشد! تو مردى هستى كه مسئله برايت مشتبه شده است. دين خدا، توسط افراد، شناخته نمىشود؛ بلكه با نشانه حق، شناخته مىگردد. حق را بشناس تا اهل حق را بشناسى. اى حارث! حق، بهترين سخن است و اقراركننده به حق، مجاهد است. به حق، آگاهت مى كنم. گوش خود را به من بسپار و آن گاه، به هركدام از يارانت كه وى را خردمند يافتى، خبر بده.
بدان كه من، بنده خدا، برادر پيامبر خدا و نخستين پذيرنده اويم. او را پذيرفتم، هنگامى كه آدم عليه السلام در ميان روح و جسد بود و در بين امّت شما، اوّلين پذيرنده حقيقى او بودم. ما اوّلين و آخرين هستيم. اى حارث! ما ويژه او و خالص اوييم و من، هم ريشه، وصى، ولى، صاحب نجوا و سرّ اويم. دانستنِ كتاب، داورى، دانش گذشتهها و اسباب، به من داده شده است. هزار كليد كه هر كدام، هزار در را مى گشايند و هر درى به هزار هزار عهد ختم مىشود، پيش من نهاده شده است و اضافه بر آن، در شب قدر، تأييد شده و دستور داده شده و يارى شدهام و اين، براى من و براى نسل من تا زمانى كه شب و روزى وجود دارد، برقرار است تا خدا زمين را و آنچه را بر آن است، به ارث بَرد. اى حارث! تو را بشارت مىدهم كه در هنگام مردن، در پل صراط، در نزد حوض[كوثر] و در زمان تقسيم، مرا مىشناسى». حارث گفت: اى مولاى من! تقسيم كردن چيست؟ فرمود: «تقسيم آتش. آن را به طور صحيح، تقسيم خواهم كرد. مىگويم : اين، دوستدار من است، رهايش كن و اين، دشمن من است، بگيرش!». آن گاه امير مؤمنان، دست حارث را گرفت و فرمود: «اى حارث! همان گونه دست تو را گرفتم كه پيامبر خدا دستم را گرفت ـ آن هنگام كه از حسد بردن قريش و منافقان بر خودم، پيش او شكايت كرده بودم ـ و به من فرمود : روز واپسين كه شد، من ريسمان و بند او(بند او از عرش خداوندى) را خواهم گرفت و تو ـ اى على ـ به كمربند من چنگ خواهى زد و نسل تو به كمربند تو و پيروان شما، كمربند شما را خواهند گرفت. خداوند، چگونه با پيامبرش معامله خواهد كرد و پيامبر با وصىّ خود؟ اى حارث! اين را به عنوان قطره اى از دريا بگير. بلى! تو با كسى هستى كه دوست مىدارى و براى تو همان است كه به دست آوردهاى(اين را سه بار تكرار كرد)».
حارث برخاست و در حالى كه ردايش را روى زمين مى كشيد، گفت : از اين پس، باكم نيست كه كِى مرگ را ملاقات كنم و يا مرگ، مرا ملاقات كند.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
#حدیث
#فضائل_امیرالمومنین
#دهه_ولایت
#غدیر
عليّ عن لسان عليّ علیهالسلام
الأمالي للمفيد عن الأصبغ بن نباتة : دَخَلَ الحارِثُ الهَمدانِيُّ عَلى أميرِ المُؤمِنينَ عَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ عليه السلام في نَفَرٍ مِنَ الشّيعَةِ وكُنتُ فيهِم ، فَجَعَلَ الحارِثُ يَتَأَوَّدُ في مِشيَتِهِ ، ويَخبِطُ الأَرضَ بِمِحجَنِهِ ، وكانَ مَريضا ، فَأَقبَلَ عَلَيهِ أميرُ المُؤمِنينَ عليه السلام ـ وكانَت لَهُ مِنهُ مَنزِلَةٌ ـ فَقالَ : كَيفَ تَجِدُكَ يا حارِثُ ؟ فَقالَ : نالَ الدَّهرُ يا أميرَ المُؤمِنينَ مِنّي ، وزَادَني اُوارا وغَليلاً اختِصامُ أصحابِكَ بِبابِكَ . قالَ : وفيمَ خُصومَتُهُم ؟ قالَ : فيكَ وفِي الثَّلاثَةِ مِن قَبلِكَ ، فَمِن مُفرِطٍ مِنهُم غالٍ ، ومُقتَصِدٍ تالٍ ومِن مُتَرَدِّدٍ مُرتابٍ ، لا يَدري أ يُقدِمُ أم يُحجِمُ . فَقالَ : حَسبُكَ يا أخا هَمدانَ ، ألا إنَّ خَيرَ شيعَتي النَّمَطُ الأَوسَطُ ؛ إلَيهِم يَرجِعُ الغالي ، وبِهِم يَلحَقُ التّالي . فَقالَ لَهُ الحارِثُ : لَو كَشَفتَ ـ فِداكَ أبي واُمّي ـ الرَّينَ عَن قُلوبِنا ، وجَعَلتَنا في ذلِكَ عَلى بَصيرَةٍ مِن أمرِنا . قالَ عليه السلام : قَدكَ ، فَإِنَّكَ امرُؤٌ مَلبوسٌ عَلَيكَ . إنَّ دينَ اللّه ِ لا يُعرَفُ بِالرِّجالِ ، بَل بِآيَةِ الحَقِّ ، فَاعرِف الحَقَّ تَعرِف أهلَهُ . يا حارِثُ ، إنَّ الحَقَّ أحسَنُ الحَديثِ ، وَالصّادِعَ بِهِ مُجاهِدٌ ، وبِالحَقِّ اُخبِرُكَ ، فَأَرعِني سَمعَكَ ، ثُمَّ خَبِّر بِهِ مَن كانَ لَهُ حَصافَةٌ مِن أصحابِكَ . ألا إنّي عَبدُ اللّه ِ ، وأخو رَسولِهِ ، وصِدّيقُهُ الأَوَّلُ ، صَدَّقتُهُ وآدَمُ بَينَ الرّوحِ وَالجَسَدِ ، ثُمَّ إنّي صِدّيقُهُ الأَوَّلُ في اُمَّتِكُم حَقّا ، فَنَحنُ الأَوَّلونَ ونَحنُ الآخِرونَ ، ونَحنُ خاصَّتُهُ ـ يا حارِثُ ـ وخالِصَتُهُ ، وأنَا صِنوُهُ ووَصِيُّهُ ووَلِيُّهُ وصاحِبُ نَجواهُ وسِرِّهِ . اُوتيتُ فَهمَ الكِتابِ ، وفَصلَ الخِطابِ ، وعِلمَ القُرونِ وَالأَسبابِ ، وَاستودِعتُ ألفَ مِفتاحٍ ، يَفتَحُ كُلُّ مِفتاحٍ ألفَ بابٍ ، يُفضي كُلُّ بابٍ إلى ألفِ ألفِ عَهدٍ ، واُيِّدتُ وَاتُّخِذتُ ، واُمدِدتُ بِلَيلَةِ القَدرِ نَفلاً ، وإنَّ ذلِكَ يَجري لي ولِمَنِ استُحفِظَ مِن ذُرِّيَّتي ما جَرَى اللَّيلُ وَالنَّهارُ حَتّى يَرِثَ اللّه ُ الأَرضَ ومَن عَلَيها ، واُبَشِّرُكَ يا حارِثُ لَتَعرِفُني عِندَ المَماتِ ، وعِندَ الصِّراطِ ، وعِندَ الحَوضِ ، وعِندَ المُقاسَمَةِ . قالَ الحارِثُ : ومَا المُقاسَمَةُ يا مَولايَ ؟ قالَ : مُقاسَمَةُ النّارِ ، اُقاسِمُها قِسمَةً صَحيحَةً ، أقولُ : هذا وَلِيّي فَاترُكيهِ ، وهذا عَدُوّي فَخُذيهِ ، ثُمَّ أخَذَ أميرُ المُؤمِنينَ عليه السلام بِيَدِ الحارِثِ فَقالَ : يا حارِثُ، أخَذتُ بِيَدِكَ كَما أخَذَ رَسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله بِيَدي فَقالَ لي ـ وقَد شَكَوتُ إلَيهِ حَسَدَ قُرَيشِ وَالمُنافِقينَ لي ـ : «إنَّهُ إذا كانَ يَومُ القِيامَةِ أخَذتُ بِحَبلِ اللّه ِ وبِحُجزَتِهِ ـ يَعني عِصمَتَهُ مِن ذِي العَرشِ تَعالى ـ وأخَذتَ أنتَ يا عَلِيُّ بِحُجزَتي ، وأخَذَ ذُرِّيَّتُكَ بِحُجزَتِكَ ، وأخَذَ شيعَتُكُم بِحُجزَتِكُم » ، فَماذا يَصنَعُ اللّه ُ بِنَبِيِّهِ ؟ وما يَصنَعُ نَبِيُّهُ بِوَصِيِّهِ ؟ خُذها إلَيكَ يا حارِثُ قَصيرَةً مِن طَويلَةٍ ، نَعَم أنتَ مَعَ [مَن] أحبَبتَ ولَكَ مَا اكتَسَبتَ ـ يَقولُها ثَلاثا ـ فَقامَ الحارِثُ يَجُرُّ رِداءَهُ وهُوَ يَقولُ : ما اُبالي بَعدَها متَى لَقيتُ المَوتَ أو لَقِيَني.
الأمالي للمفيد: ص ۳ ح ۳ ،
الأمالي للطوسي: ص ۶۲۵ ح ۱۲۹۲ ،
بشارة المصطفى: ص ۴
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
➖آمرزش گناهان با قربانی ...
🛑پیامبر صلي الله عليه و آله :
يُغفَرُ لِصاحِبِ الأضحِيَّةِ عِندَ أوَّلِ قَطرَةٍ تَقطُرُ مِن دَمِها ؛
🔰پيامبر صلي الله عليه و آله میفرمایند :
با ريختن اوّلين قطره خون قربانى [به زمين] ، صاحب قربانى آمرزيده مى شود .
📚من لايحضره الفقيه ، ج 2 ، ص 214
#فطر #قربانی #عید
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
پژوهشی درباره ذیل دعای عرفه.pdf
1.57M
📘دانلود مقاله
〽️ "پژوهشی درباره ذیل دعای عرفه"
👤 حسین ترابی
🖇 مجله میقات حج، دوره 13، شماره 51 - شماره پیاپی 51، فروردین 1384
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
توجه به مسائل مردم.
❇️ فرزند مرحوم آیه الله میرزا علی فلسفی:
علی رغم توجه ویژه پدر به نظم، تنها چیزی که در زندگی ایشان هیچ زمانی نداشت، پاسخ به مراجعان بود.
🔺هیچگاه یاد ندارم کسی را هرچند بدون وقت قبلی مراجعه نموده باشد، [به حضور] نپذیرند حتی اگر زمان اوج کار یا زمان استراحت ایشان بود.
❗️تا آنجا که ساعت قبل از مراجعه ایشان به بیمارستان (روز قبل از فوت) با اینکه سکته کرده بودند و درد شدیدی داشتند و منتظر آمبولانس بودند بازهم به یک مسئله شرعی پاسخ دادند.
✅ الامام الصادق – علیه السّلام – : قال الله عزّوجل: ألخَلقُ عِِیالی فَأَحبُّهُمْ إِلیَّ أَلْطَفُهمْ بِهمِ وَ أَسعاهُمْ فی حَوائِجِهِمْ.
📚 الکافی، ج ۲، ص ۱۹۹.
🔅 خدای متعال میفرماید: مردم خانواده من هستند، پس محبوبترین آنان نزد من کسانی هستند که با مردم مهربانتر و در راه برآوردن نیازهای آنان کوشاتر باشند.
⚠️ در این ایام استجابت دعا حد اقل کاری که می توانیم در مورد دیگران انجام دهیم دعا کردن برای بر آورده شدن حوائج ایشان است، چه اینکه اعجز الناس من عجز عن الدعاء.
#توجه_به_نیاز_مردم
#مرحوم_آیه_الله_فلسفی.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri