eitaa logo
سید محمد جواد سید شبیری
1.1هزار دنبال‌کننده
640 عکس
82 ویدیو
80 فایل
کانال شخصی حجةالاسلام سیدمحمدجواد سیدشبیری(مشهد) شامل محتوای سخنرانی، مباحث حدیثی و مناسبتی مرتبط با معارف اهل البیت(علیهم السلام) ارتباط با بنده👇 @smjssh ارسال پیشنهادات، مطالب جدید و مفید👇 @rejal_admin تبلیغ👇 @Admin_rejal مدیریت کانال👇 @rejal_hoze
مشاهده در ایتا
دانلود
جواز سب و لعن و غیبت و بیزاری از مخالفین در کلام صاحب جواهر مرحوم شیخ محمد حسن نجفی رضوان الله علیه (از اکابر علمای امامیه _ متوفای ١٢۶۶ هجری قمری) در کتاب شریف "جواهر الکلام" در باب "في جواز غیبة المخالف" می نویسد: وعلى كل حال فالظاهر إلحاق المخالفين بالمشركين في ذلك لاتحاد الكفر الإسلامي والإيماني فيه ، بل لعل هجاؤهم على رؤس الاشهاد من أفضل عبادة العباد ما لم تمنع التقية ، وأولى من ذلك غيبتهم التي جرت سيرة الشيعة عليها في جميع الأعصار والأمصار علمائهم وأعوامهم ، حتى ملأوا القراطيس منها بل هي عندهم من أفضل الطاعات ، وأكمل القربات فلا غرابة في دعوى تحصيل الإجماع ، كما عن بعضهم بل يمكن دعوى كون ذلك من الضروريات ، فضلا عن القطعيات به هر حال ظاهر حکم این است که از مخالفین شیعه اثناعشری مانند مشرکین می توان غیبت کرد، چرا که در مسئله جواز غیبت، کفار اسلامی (مشرکین) و کفار ایمانی (مخالفین مکتب اهل بیت) یکسان هستند. بلکه شاید بی احترامی به مخالفین شیعه از برترین عبادات باشد اگر تقیه مانع از آن نشود، و بهتر از آن، غیبت کردن از مخالفین شیعه اثناعشری است که سیره علمای شیعه در همه دورانها و روزگاران بوده است، تا جایی که کاغذها از آن پر کرده اند و نزد آنان از برترین طاعات و عبادات و کامل ترین وسایل برای نزدیکی به خداوند است، بنابراین اگر ادعای اجماع بر این مطلب کنیم عجیب نیست چنانچه بعضی علما گفته اند، و بلکه امکان دارد بگوییم از جواز غیبت از آنان از ضروریات مذهب شیعه است، چه رسد که از قطعیات باشد لا يخفى على الخبير الماهر الواقف على ما تظافرت به النصوص، بل تواترت من لعنهم وسبهم وشتمهم وكفرهم وانهم مجوس هذه الأمة ، واشر من النصارى وأنجس من الكلاب بر انسان آگاه به روایات پوشیده نیست که در روایات فراوان و بلکه متواتر لعن،سب، بدگویی و کفر مخالفین وارد است، و اینکه آنها مجوس این امت اند و بدتر از یهودی و مسیحی، و نجس تر از سگ هستند ومعلوم أن الله تعالى عقد الأخوة بين المؤمنين بقوله تعالى ( إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ ) دون غيرهم ، وكيف‌يتصور الاخوة بين المؤمن والمخالف ، بعد تواتر الروايات وتظافر الآيات ، في وجوب معاداتهم ، والبراءة منهم ، وحينئذ فلفظ الناس والمسلم ، يجب إرادة المؤمن منهما ، كما عبر به في أربعة أخبار و معلوم است که خداوند عقد برادری را بین مومنین بسته است چنانچه می فرماید: فقط مومنان با هم برادر هستند، پس چگونه می توان بین مومن (شیعه اثناعشری) و مخالفین آنان ادعای برادری کرد؟! بعد از ورود آیات و روایات فراوان و متواتر در مورد وجوب دشمنی و بیزار بودن از آنان؟! بنابراین در روایاتی که می گویند از مسلمان غیبت نکن، منظور از مسلمان یا مردم، همان مومنین هستند نه غیر آنها وبالجملة طول الكلام في ذلك كما فعله في الحدائق من تضييع العمر في الواضحات ، إذ لا أقل من أن يكون جواز غيبتهم لتجاهرهم بالفسق ، فان ما هم عليه أعظم أنواع الفسق بل الكفر وإن عوملوا معاملة المسلمين في بعض الأحكام للضرورة ،  وعلى كل حال فقد ظهر اختصاص الحرمة بالمؤمنين ، القائلين بإمامة الأئمة الاثنى عشر دون غيرهم من الكافرين والمخالفين ولو بإنكار واحد منهم عليهم‌السلام در نهایت می گوییم اطاله کلام همانطور که صاحب حدائق انجام داده بی فایده است چرا که غیبت کردن از مخالفین، دست کم به علت اینکه گناه خود را آشکار می کنند جایز است. آنان مرتکب بدترین گناه و بلکه کفر هستند. و اگر با آنان در برخی احکام به عنوان مسلمان معامله می شود، فقط به دلیل ضرورت و تقیه است. در هر صورت حرمت غیبت فقط برای مومن است که قائل به امامت دوازده امام هستند، نه غیر آنان از کفار و مخالفین حتی اگر یک امام را انکار کنند جواهر الکلام في شرح شرائع الإسلام، جلد ٢٢ صفحه ۶٢، چاپ دار إحیاء التراث العربي ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ کانال استاد سید محمد جواد سید شبیری http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
🔰امیرالمومنین امام على عليه السلام: 🔻دروغگو و مرده يكسانند؛ زيرا برترى زنده بر مرده به اعتماد بر اوست. پس اگر به سخن او اعتمادى نشود، زنده نيست 🔻الكَذّابُ و المَيّتُ سَواءٌ؛ فإنّ فَضيلَةَ الحَيِّ علَى المَيّتِ الثِّقَةُ بهِ، فإذا لَم يُوثَقْ بكَلامِهِ بَطَلَت حَياتُهُ 📚غررالحكم حدیث 2104 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ کانال استاد سید محمد جواد سید شبیری http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
📌اوج مظلومیت علی علیه السلام. چون پسر عمر خلیفه دوم در شام نزد آمد، معاويه به عمروبن عاص پيام فرستاد و گفت: «اى عمرو، خداوند با آمدن عبيدالله به ، عمربن خطاب را براى تو زنده كرده و من - را - چنان میبينم كه او را به سخنرانى وا دارم تا شهادت دهد كه (ع)، قاتل است و مراد ما از این به دست عبیدالله حاصل آيد.» 📚منقری، وقعة صفین، ص82. 📌 دشمنان نان به نرخ روز بن شعبه از طرف ، بود. او هر روز بر مسجد، امیرمؤمنان (ع) و را می‌داد. یک روز مغیره، به صعصعه‌بن‌صوحان گفت: بپرهیز از این‌که على(ع) را بیان كنی. من از تو به (ع) آگاه‌تر هستم ولى در دست سلطانی است که اگر از کنیم و مدح علی(ع) را بگوییم، ما را مجازات می‌کند. 📚ابوالفرج اصفهانی، الاغانی، ج۱۷، ص۹۰ 📚ابن اثیر، الکامل، ج۳، ص۴۲۹. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ کانال سید محمد جواد سید شبیری http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
✅با دقت این روایت را بخوانید ‼️ امام صادق علیه السلام فرمود: إِذَا ذُكِرَ النَّبِىُّ فَأَكْثِرُوا الصَّلَاةَ عَلَيْهِ فَإِنَّهُ مَنْ صَلَّى عَلَى النَّبِىِّ صَلَاةً وَاحِدَةً صَلَّى اللّهُ عَلَيْهِ أَلْفَ صَلَاةٍ فِي أَلْفِ صَفٍّ مِنَ الْمَلَائِكَةِ وَ لَمْ يَبْقَ شَيءٌ مِمَّا خَلَقَهُ اللَّهُ إِلَّا صَلَّى عَلَى [ذلِكَ] الْعَبْدِ لِصَلَاةِ اللّهِ عَلَيْهِ وَ صَلَاةِ مَلائِكَتِهِ فَمَنْ لَمْ يَرْغَبْ فِي هَذَا فَهُوَ جَاهِلٌ مَغْرُورٌ قَدْ بَرِئَ اللّهُ مِنْهُ وَ رَسُولُهُ وَ أَهْلُ بَيْتِهِ؛ هنگامى كه نام پيامبر برده شود بر او بسيار صلوات بفرستيد؛ چراكه هر كس يك صلوات بر پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) بفرستد خداوند هزار صلوات و درود در هزار صفّ از ملائكه، بر او مى فرستد و چيزى از مخلوقات خدا باقى نمى ماند، مگر اين كه به خاطر صلوات خدا و فرشتگانش بر او صلوات مى فرستند و هر كس به چنين پاداش عظيمى علاقه نداشته باشد، جاهل مغرورى است كه خدا و رسول خدا و اهل بيتش از او بيزارند. 📚 کافی، ج2، ص492. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ کانال استاد سید محمد جواد سید شبیری http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
جایگاه عن ابِی بصیرٍ عن ابی عبداللهِ علیه السلام قالَ سَمِعتُهُ یقولُ قالَ رسولَ اللهِ صلی اللهُ علیه و آله:«طوبَی لِعبدٍ نُوَمَةٍ عَرَفَهُ اللهُ وَ لَم یَعرِفُهُ النّاسُ اولئکَ مَصابیحُ الهدَی و یَنابیعُ العلمِ یَنجلِی عنهُم کلُّ فِتنةٍ مُظلِمَةٍ لَیسُوا بِالمَذاییعِ البُذُرِ وَ لا بِالجُفَاةِ المُراءِینَ.» ابوبصیر گوید: از امام صادق علیه السلام شنیدم که می فرمود: رسول خدا صلی الله علیه و آله فرموده اند: «خوشا به حال بنده ی گمنامی که خدا او را بشناسد و مردم او را نشناسند؛ آن ها چراغ های هدایت و سرچشمه های دانش هستند؛ به واسطه ی آن ها هر فتنه ی تیره و تاری برطرف گردد؛ آنان نه فاش کننده و پرده بردار از اسرارند و نه ناسپاس، ریاکار و خودنما.» 📚 اصول کافی، ج2، ص 225 💠چه زیبا فرمود امیر بیان که «إِنَّ فِي الْخُمُولِ لَرَاحَة؛ یعنی آسایش در گمنامی است». ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ کانال استاد سید محمد جواد سید شبیری http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
تجارت منصفانه امام صادق علیه‌السلام غلامی داشتند به نام مصادف. هزار دینار به او دادند تا برای به کشور مصر برود. غلام با آن پول کالایی خرید و با بازرگانان دیگر که از همان کالا خریده بودند به سوی مصر حرکت کردند، همین که نزدیک مصر رسیدند با کاروانی که از مصر باز می‌گشتند، رو به رو شدند و از آنان وضعیت کالای خود را که نیازمندی‌های عمومی بود - از لحاظ بازار مصر - پرسیدند. در پاسخ گفتند: کالای شما در مصر کمیاب است و بازار خوبی دارد. غلام و همراهانش چون از کمبود متاعشان در مصر و نیز نیاز مردم به آن، آگاه گشتند با یکدیگر هم قسم شده و پیمان بستند، که متاع را با سودی کمتر از صد در صد نفروشند. وقتی که وارد مصر شدند، مطابق پیمان خود بازار سیاه به وجود آوردند و کالا را به دو برابر قیمتی که خریده بودند، فروختند. غلام با هزار دینار سود خالص به مدینه بازگشت و دو کیسه که هر کدام هزار دینار داشت به امام صادق علیه‌السلام تسیلم نمود و عرض کرد: فدایت شوم! یکی از کیسه‌ها اصل سرمایه است که شما به من دادید و دیگری سود خالص تجارت است. امام علیه‌السلام فرمودند: این سود زیادی است، بگو ببینم چگونه آن را بدست آوردی؟ مصادف گفت: قضیه از این قرار است که در نزدیک مصر آگاه شدیم که کالای ما در آنجا کمیاب است، هم قسم شدیم و پیمان بستیم که به کمتر از صد در صد سود خالص نفروشیم و همین کار را کردیم. امام علیه‌السلام فرمودند: سبحان الله! شما با ایجاد بازار سیاه به زیان گروهی از مسلمانان هم قسم می‌شوید که کالایتان را به سودی کمتر از صددرصد خالص نفروشید؟ نه! من چنین تجارت و سودی را نمی‌خواهم. آنگاه یکی از دو کیسه را برداشته و فرمودند: این اصل سرمایه من و به آن کیسه دیگر - که سودی است که با بی انصافی بدست آمده - نیازی ندارم. سپس فرمودند: ای مصادف! با شمشیر جنگیدن، از کسب حلال آسان تر است، به دست آوردن مال از راه بسیار سخت و دشوار است. بحار: ج ۴۷، ص ۵۹ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ کانال سید محمد جواد سید شبیری http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
وسعتِ رزق و لباس نُو ... 🛑 قَالَ اَلْإِمَامُ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ السلام : مَنْ قَرَأَ إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ ثِنْتَیْنِ وَ ثَلَاثِینَ مَرَّهًًْ فِی إِنَاءٍ جَدِیدٍ وَ رَشَّ بِهِ ثَوْبَهُ الْجَدِیدَ إِذَا لَبِسَهُ لَمْ یَزَلْ یَأْکُلُ فِی سَعَهًٍْ مَا بَقِیَ مِنْهُ سِلْکٌ. 🔰 امام صادق علیه السلام می فرمایند : هرکس سی‌ودو بار سوره قدر را در ظرفی نو بخواند و هنگام پوشیدن لباس جدیدش [از آبِ آن ظرف] بر لباسش بپاشد تا مادامی که نخی از آن لباس باقی بماند او در وسعتِ رزق خواهد بود. 📚:الکافی، ج۶، ص۴۵۹ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ کانال استاد سید محمد جواد سید شبیری http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
شرمساری نیازمند! حضرت امام صادق "علیه‌السلام" فرمودند: ▫️خداوند به کار خیر و گره‌گشایی در کار مردم، زمانی پاداش می‌دهد که بدون درخواست نیازمند و اظهار حاجتش صورت گیرد.    ولی اگر برادر دینی‌‌ات از تو درخواستی کند در حالی‌که صورتش از شرمندگی سرخ شده و نمی‌داند که آیا نیازش را برآورده می‌کنی یا نه؟ پس به خدا قسم و به خدا قسم اگر تمام دارایی‌ات را به او ببخشی، جبران شرمساری او را نمی‌کند! [«جَزَى الله الْمَعْرُوفَ إِذَا لَمْ يَكُنْ يُبْدَأُ عَنْ مَسْأَلَةٍ فَأَمَّا إِذَا أَتَاكَ أَخُوكَ فِي حَاجَةٍ كَادَ يُرَى‏ دَمُهُ‏ فِي وَجْهِهِ مُخَاطِراً لَا يَدْرِي أَ تُعْطِيهِ أَمْ تَمْنَعُهُ فَوَ الله ثُمَّ وَ الله لَوْ خَرَجْتَ لَهُ مِنْ جَمِيعِ مَا تَمَلَّكْتَهُ مَا كَافَيْتَه‏»] 📚 الإختصاص؛ ص112 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔹کانال استاد سید محمد جواد سید شبیری🔸 http://eitaa.com/shobeiri ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
➖شتاب در کار خیر 🛑عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي اَلْجَارُودِ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: مَنْ هَمَّ بِشَيْءٍ مِنَ اَلْخَيْرِ فَلْيُعَجِّلْهُ فَإِنَّ كُلَّ شَيْءٍ فِيهِ تَأْخِيرٌ فَإِنَّ لِلشَّيْطَانِ فِيهِ نَظْرَةً . 🔰امام باقر عليه السّلام فرمود: هر كس قصد كار خيرى كند بايد به سوى آن بشتابد زيرا هر كار خيرى كه در آن تأخير بيفتد فرصتى براى شيطان پيدا مى‌شود (تا وى را از آن كار منصرف سازد). 📚:الکافی، ج ۲، ص: ۱۴۳ در کار خیر حاجت هیچ استخاره نیست ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال استاد سید محمد جواد سید شبیری🔹 http://eitaa.com/shobeiri ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
🔰الهجر بين المؤمنين 🔹عنْ مُحَمَّدِ بْنِ حُمْرَانَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع أَنَّهُ قَالَ: مَا مِنْ مُؤْمِنَيْنِ اهْتَجَرَا فَوْقَ ثَلَاثٍ إِلَّا وَ بَرِئْتُ مِنْهُمَا فِي الثَّالِثَةِ قِيلَ هَذَا حَالُ الظَّالِمِ فَمَا بَالُ الْمَظْلُومِ فَقَالَ مَا بَالُ الْمَظْلُومِ لَا يَصِيرُ إِلَى الظَّالِمِ فَيَقُولُ أَنَا الظَّالِمُ حَتَّى يَصْطَلِحَا¹ 💠مرحوم آیت الله خویی(رضوان الله علیه) در بحث مسوِّغات کذب به روایت فوق استدلال کرده است برای اینکه در فرقی نیست که شخص ثالثی غیر از متخاصمین باشد یا احد المتخاصمین باشد 🔹لکن ایشان قائل به عدم الزامی بودن این حکم شده و صدر روایت را به قرینه ذیل؛ حمل بر میکنند (مستحب است بعد از سه روز سازش کنند) ؛ ایشان میفرماید باتوجه به اینکه ، مظلوم در مقام اصلاح به ظالم بگوید ، من ظالم بودم میباشد و حضرت ترک این گفتار را مذمت کردند؛ این روایت حمل بر مستحب موکد میشود 🌀و من الواضح جدّا أنّ‌ قول المظلوم «أنا الظالم» ، و قد ذمّه الإمام (عليه السّلام) على تركه، فيكون مستحبّا مؤكّد² ـــــــــــــــــــــــــــــــ *¹:📚وسائل الشيعة، ج‏12، ص: 263 *²:📚موسوعه ایت الله خویی،ج35،ص632 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔹کانال استاد سید محمد جواد سید شبیری🔸 http://eitaa.com/shobeiri ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
مرگ آسان یکی از فرزندان امام موسی بن جعفر علیه‌السلام در جوانی دنیا را وداع می‌کرد، امام علیه‌السلام به فرزندش قاسم فرمود: برخیز در بالین برادرت سوره والصافات را تا آخر بخوان! قاسم هم شروع کرد بخواندن، وقتی که به آیه(اهم اشدا خلقا‌ام من خلقنا) رسید جوان از دنیا رفت. پس از آنکه کفن کردند و به سوی قبرستان حرکت دادند، یعقوب بن جعفر به امام کاظم علیه‌السلام عرض کرد: وقتی کسی به حالت احتضار در می‌آمد بالای سرش سوره یاسین می‌خوانند شما دستور دادید (والصافات) بخوانند. امام علیه‌السلام فرمود: پسرم! این سوره در بالای سر هر کس که گرفتار است خوانده شود خداوند او را فوری آسوده می‌کند و از دنیا می‌رود. بحار: ج ۴۸، ص ۲۸۹ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔹کانال استاد سید محمد جواد سید شبیری🔸 http://eitaa.com/shobeiri ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
🔰الهجر بين المؤمنين 🌀 🔸السؤال: ما حكم تهاجر المؤمنين وبالخصوص اذا زاد عن ثلاثة أيام ؟ 🔹الجواب: هجر المؤمن لأزيد من ثلاثة أيام محل اشكال والاحوط تركه. ❇️المکتب الشرعی لسماحة آیة الله العظمی السید السیستانی (حفظه الله) ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ کانال استاد سید محمد جواد سید شبیری http://eitaa.com/shobeiri ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام