eitaa logo
سید محمد جواد سید شبیری
978 دنبال‌کننده
607 عکس
75 ویدیو
78 فایل
کانال شخصی حجةالاسلام سیدمحمدجواد سیدشبیری(مشهد) شامل محتوای سخنرانی، مباحث حدیثی و مناسبتی مرتبط با معارف اهل البیت(علیهم السلام) ارتباط با بنده👇 @smjssh ارسال پیشنهادات، مطالب جدید و مفید👇 @rejal_admin تبلیغ👇 @Admin_rejal مدیریت کانال👇 @rejal_hoze
مشاهده در ایتا
دانلود
اللّه أكبر ما ذا الحادث الجللُ فقَد تزلزلَ سهلُ الأرض والجبلُ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
◾️◾️إنَّ لِلْحُسَيْنِ فِي بَوَاطِنِ اَلْمُؤْمِنِينَ مَعْرِفَةٌ مَكْتُومَةٌ ------------- ◾️◾️ منْ أَرَادَ اَللَّهُ بِهِ اَلْخَيْرَ قَذَفَ فِي قَلْبِهِ حُبَّ اَلْحُسَيْنِ ( عَلَيْهِ السَّلاَمُ) وَ حُبَّ زِيَارَتِهِ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
📜 نامه یک خطی برای همیشه تاریخ ✍ ... والسلام 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
▪️ امام حسین علیه السلام: یَا ابنَ آدَمَ اُذکُر مَصرَعَکَ وَ فی قَبرِکَ مَضجَعَکَ وَ مَوقِفَکَ بَینَ یَدَیِ اللهِ، تَشهَدُ جَوارِحُکَ عَلَیکَ. ▪️ ای فرزند آدم یاد کن مرگ خویش را ، و خوابیدن خود را در قبرت، و ایستادن خود در برابر خدا را، در حالی که اعضایت علیه تو شهادت می دهند. 📚 ارشاد القلوب، ج۱، ص۲۹ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
چطوری گریه وعزاداری وعرض ارادت کنیم برای امام حسین علیه السلام 🔹۲۵ مورد از عناوینی که در روایات عزاداری توسط معصومین انجام شده یا بدان صراحتاً دستور داده شده عبارتند از: ❶لباس حزن و مشکی پوشیدن 📗المحاسن، ج‏۲، ص۴۲۰ ❷ترک تبسم 📗کامل الزیارات، ص۱۰۸ ❸ترک خنده 📗ألامالي للصدوق، ص۱۷۷ ❹همّ و غَم و حزن 📗الأمالی للصدوق، ص۱۳۰ ❺احتراق(سوختن قلب) 📗كامل الزيارات، ص۱۲۶ ❻تسلّب(تشبه به ماتم زدگان وبازنمودن دکمه لباس وبالازدن آستین) 📗وسائل الشيعة، ج۸، ص۹۰ ❼ندبه 📗المزار الكبير، ص۵۰۱ ❽تباکی(تشبه و تحمیل نفس بر گریستن) 📗ثواب الأعمال، ص۸۳ ❾عبرة، دمعة و ذرفة(قطره اشک ولو به مقدار بال مگس) 📗کامل الزیارات، ص۱۱۱ ❿سرازير شدن اشک 📗مثيرالاحزان، ص۵ ⓫بکاء 📗كامل الزيارات، ص۱۰۴ ⓬إبکاء(گریاندن) 📗همان کتاب ⓭انشاد شعر(سرودن) 📗همان کتاب ⓮مرثیه 📗کامل الزیارات، ص۱۱۳ 📗بحارالانوار، ج۴۵، ص۲۵۷ ⓯لطمه 📗تهذيب الأحكام، ج‏۸، ص۳۲۵ ⓰ضجه(صدای بلند) 📗المزار الكبير، ص۵۷۸ ⓱عجّه(فرياد) 📗المزار الكبير، ص۵۷۸ ⓲صرخه(صیحه شدید) 📗الكافي، ج‏۵، ص۴۴۶ ⓳شهقه(برگرداندن تنفّس عميق‏) 📗ثواب الأعمال، ص۲۱۶ ⓴زفرة(رفت وآمد نفس برآمده از غصه همراه با صدا به گونه‌ای که دنده‌ها بالا و پایین رود) 📗کامل الزیارات،ص۲۴۷ ❶❷شق الجیب (گریبان چاک زدن) 📗تهذيب الأحكام، ج۸، ص۳۲۵ ❷❷جزع و اظهار جزع (زاری کردن و به طور کلی هر فعلی که دلالت بر بی صبری و بی تابی نماید) 📗الأمالي للطوسي، ص۱۶۲ ❸❷هلع(شدیدترین حالت جزع و بی قراری) 📗کامل الزيارات، ص۲۷۴ ❹❷برگزاری مجلس روضه 📗بحارالأنوار، ج‏۴۵، ص۲۵۷ ❺❷پخت غذا و اطعام دادن 📗المحاسن،ج۲،ص۴۱۹ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
💠 استحباب و خاصیت ویژه برای زیارت خالصانه قبر امام حسین علیه السلام در وقت سحر 🔸عن أُمُّ سَلَمَةَ : أَنَّ اَلْحَسَنَ وَ اَلْحُسَيْنَ دَخَلاَ عَلَى رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ بَيْنَ يَدَيْهِ جَبْرَئِيلُ فَجَعَلاَ يَدُورَانِ حَوْلَهُ يُشَبِّهَانِهِ بِدِحْيَةَ اَلْكَلْبِيِّ فَجَعَلَ جَبْرَئِيلُ يُومِئُ بِيَدَيْهِ كَالْمُتَنَاوِلِ شَيْئاً فَإِذَا فِي يَدِهِ تُفَّاحَةٌ وَ سَفَرْجَلَةٌ وَ رُمَّانَةٌ فَنَاوَلَهُمَا وَ تَهَلَّلَتْ وُجُوهُهُمَا وَ سَعَيَا إِلَى جَدِّهِمَا فَأَخَذَ مِنْهُمَا فَشَمَّهَا ثُمَّ قَالَ صِيرَا إِلَى أُمِّكُمَا بِمَا مَعَكُمَا وَ بَدْوُكُمَا بِأَبِيكُمَا أَعْجَبُ فَصَارَا كَمَا أَمَرَهُمَا فَلَمْ يَأْكُلُوا حَتَّى صَارَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ إِلَيْهِمْ فَأَكَلُوا جَمِيعاً فَلَمْ يَزَلْ كُلَّمَا أُكِلَ مِنْهُ عَادَ إِلَى مَا كَانَ حَتَّى قُبِضَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَالَ اَلْحُسَيْنُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَلَمْ يَلْحَقْهُ اَلتَّغْيِيرُ وَ اَلنُّقْصَانُ أَيَّامَ فَاطِمَةَ بِنْتِ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ حَتَّى تُوُفِّيَتْ فَلَمَّا تُوُفِّيَتْ فَقَدْنَا اَلرُّمَّانَ وَ بَقِيَ اَلتُّفَّاحُ وَ اَلسَّفَرْجَلُ أَيَّامَ أَبِي فَلَمَّا اُسْتُشْهِدَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ فُقِدَ اَلسَّفَرْجَلُ وَ بَقِيَ اَلتُّفَّاحُ عَلَى هَيْأَتِهِ لِلْحَسَنِ حَتَّى مَاتَ فِي سَمِّهِ وَ بَقِيَتِ اَلتُّفَّاحَةُ إِلَى اَلْوَقْتِ اَلَّذِي حُوصِرْتُ عَنِ اَلْمَاءِ فَكُنْتُ أَشَمُّهَا إِذَا عَطِشْتُ فَيَسْكُنُ لَهَبُ عَطَشِي فَلَمَّا اِشْتَدَّ عَلَيَّ اَلْعَطَشُ عَضَضْتُهَا وَ أَيْقَنْتُ بِالْفَنَاءِ قَالَ عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ سَمِعْتُهُ يَقُولُ ذَلِكَ قَبْلَ قَتْلِهِ بِسَاعَةٍ فَلَمَّا قَضَى نَحْبَهُ وُجِدَ رِيحُهَا فِي مَصْرَعِهِ فَالْتُمِسَتْ فَلَمْ يُرَ لَهَا أَثَرٌ فَبَقِيَ رِيحُهَا بَعْدَ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ «وَ لَقَدْ زُرْتُ قَبْرَهُ فَوَجَدْتُ رِيحَهَا يَفُوحُ مِنْ قَبْرِهِ فَمَنْ أَرَادَ ذَلِكَ مِنْ اَلزَّائِرِينَ لِلَقْبِرِ ذَلِكَ فِي أَوْقَاتِ فَإِنَّهُ يَجِدُهُ إِذَا كَانَ مُخْلِصاً» ☘☘☘ 🔻ام سلمه نقل می کند: 🔸«حسنین علیهما السلام به حضور پیغمبر اسلام آمدند که جبرئیل بصورت دحیه کلبی در حضور آن حضرت بود. حسنین علیهما السّلام در اطراف جبرئیل که میدیدند دحیه کلبی است دور می زدند. جبرئیل دست خود را حرکت میداد و این طور وانمود می کرد که چیزی در دست دارد، ناگاه دیدند: یک « » و یک « » و یک « » در دست دارد، وی آنها را به حضرت حسنین داد، صورت حسنین از کثرت خوشحالی درخشنده شد و متوجه پیامبر خدا شدند، رسول خدا آنها را گرفت و بوئید و فرمود: با همین میوه جات نزد مادرتان بروید، اگر قبل از آن نزد پدرتان بروید بهتر است. ایشان دستور پیغمبر خدا را اجرا کردند، و چیزی از آنها نخوردند تا اینکه پیامبر خدا نزد ایشان رفت و عموما از آن خوردند. هر چه از آن میوه ها میخوردند همچنان برقرار بودند و کم نمی شدند تا آن موقعی که پیغمبر اعظم اسلام از دنیا رحلت کرد. ✅امام حسین علیه السّلام فرمود: تا فاطمه اطهر زنده بود آن میوه جات دچار هیچ گونه تغییر و نقصانی نشدند. موقعی که حضرت زهراء به شهادت رسید « » مفقود شد ولی « سیب » و « به » در زمان حیات حضرت امیرالمومنین علیه‌السلام باقی ماندند، هنگامی که حضرت امیر را شهید کردند « » مفقود شد ولی سیب به همان حالت برای امام حسن باقی بود، تا هنگامی که آن حضرت را بوسیله زهر شهید کردند. آنگاه آن سیب همچنان باقی بود تا آن موقعی که آب را در به روی من بستند. من هر گاه می شدم آن سیب را می بوئیدم و عطشم تخفیف می یافت. هنگامی که تشنگی من به نهایت رسید، آن سیب را گاز زدم و یقین به فنا کردم. حضرت علی بن الحسین علیهما السّلام می فرماید: پدرم یک ساعت قبل از اینکه شهید شود این مطلب را می فرمود. موقعی که پدرم شهید شد بوی آن از آن حضرت یافت می شد. من به جستجوی آن پرداختم ولی اثری از آن نیافتم. بوی آن سیب بعد از شهادت امام حسین باقی بود، من قبر مقدس آن حضرت را زیارت کردم و بوی آن سیب از مبارکش می وزید . 🔻پس هر کس از ما که قبر او باشند بخواهند آن بو را استشمام کنند، هنگام دنبال آن روند. اگر باشند، آن را خواهند یافت» ‌ •┈••✾••┈• 📚بحارالانوار ، ج ۴۳ ،ص ۲۸۹ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
▪️بی تو به سر نمی‌شود «عندَ اللهِ أحتَسِبُه و نَفسي»؛ این سخن سالکانۀ بِشر حضرمی در شب عاشوراست زمانی که به او خبر دادند فرزندت در سر حدّ ری اسیر شده است. او در پاسخ گفت این پیش‌آ‌مد و آن‌چه را برای خودم اتفاق بیفتد، به خداوند واگذار می‌کنم یعنی پاداش من در این مصیبت با خداوند است. با اینکه مایل نبودم من زنده باشم و او اسیر شود. امام علیه‌السلام به او فرمودند:«رَحِمَكَ اللَّهُ أَنْتَ فِي حِلٍّ مِنْ بَيْعَتِي...» رحمت خدا بر تو باد! من بیعت را از تو برداشم، برو و برای آزادی فرزندت اقدام کن. بِشر عرض کرد: أكلَتْنِي إذَن السِّباعُ حيّاً إنْ فارَقْتُك؛ طعمه درندگان بیابان باشم اگر از تو جدا شوم. امام علیه‌السلام به او اجازه ماندن داد ولی از یاد اهل و عیال او بیرون نرفت و فرمود: این لباس‌ها را به فرزند دیگرت بده تا در رهایی برادرش از آن‌ها استفاده کند. سپس حضرت پنج قطعه لباس به ارزش هزار دینار به وی عطا فرمود. گر بر کَنَم دل از تو و بردارم از تو مهر آن مهر بر که افکنم آن دل کجا برم؟ در زیارت ناحیۀ مقدسه آمده است: « السّلام على بِشرِ بن عمر الحَضْرميّ، شكَرَ اللهُ قولَك للحسين و قد أذن لك في الانصراف أكلتني إذن السباع حيا إذا فارقتك‏ ...» 🔺ثار الله؛ ص271/لهوف.ص 93/مقتل مقرم ص 260 علیه السلام 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
❖ دعا در حال خوشی! حضرت امام صادق (علیه السلام) فرمودند: هر که خواهان آن است که در سختی دعایش به اجابت برسد، در حال خوشی و گشایش، زیاد دعا کند. [مَنْ سَرَّهُ أَنْ يُسْتَجَابَ لَهُ فِي الشِّدَّةِ فَلْيُكْثِرِ الدُّعَاءَ فِي الرَّخَاءِ] 🔺الکافي، ج۲، ص۴۷۲، ح۴ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
هجر تو کرده قامت اسلام را کمان عجّل علی ظهورک یا صاحب‌الزمان 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
💢سنت روضه‌خوانی خانگی در سیره ائمه (ع) ✔️ استاد محمد عشایری منفرد: 🔹نگاهی به روضه‌خوانی خانگی در سیره اهل بیت بیندازیم. در توصیه‌های امام باقر علیه‌السلام به کسی که نمی‌توانست در روز عاشورا به کربلا برود اما دوست داشت ثواب زیارت در روز عاشورا را از دست ندهد، آمده است: «قبل از ظهر عاشورا به بیابان یا روى بلندىِ خانه‌اش برود و با اشاره به امام حسین(ع) سلام کند و با جدّیت، بر قاتلش نفرین کند و پس از آن، دو رکعت نماز بگزارد. آن‌گاه بر حسین(ع) مرثیه بخواند و گریه کند و سفارش کند کسانى که در خانه‌اش هستند، بر حسین(ع) گریه کنند و با ناله کردن بر حسین(ع)، در خانه‌اش مراسم به پا کند و با خانواده‌اش در گریه هم‌صدا شوند. من براى آنان، از طرف خدا ضمانت می‌کنم که اگر این کار را انجام دهند، همه این ثواب‌ها را به دست می‌آورند» (کامل الزیارات، ابن قولویه ص 176) 🔸کمیت شاعر به خانه امام باقر علیه السلام آمده بود. گفت: یابن رسول الله اجازه می‌دهید برایتان شعری بخوانم؟ حضرت فرمود: ایام البیض است! کمیت گفت: شعر فقط درباره شما است و چیز دیگری در آن نیست! حضرت اجازه دادند تا شعرش را بخواند. او خواند و امام باقر علیه‌السلام گریست. همراه با امام باقر، فرزندش امام صادق نیز گریست. از پشت پرده صدای گریه زنانه‌ هم به گوش می‌رسید(الغدیر 2/238). 🔹در روزگاری که حاکمان مدینه روضه برپا کردن را قدغن کرده بودند، امام صادق علیه‌السلام در خانه خودش روضه خانگی برپا می‌کرد. زنان خانه هم پشت پرده‌ای می‌نشستند و در روضه جدشان سیدالشهداء شیون می‌کردند. روزی به ابوهارون مکفوف فرمود: برایم شعری در رثاء حسین بخوان. ابوهارون شعر را به صورت ساده و دکلمه‌وار خواند. حضرت فرمود: همانطور که در مجالستان با سوزو گداز می‌خوانید، بخوان! ابوهارون برای حضرت روضه خواند. حضرت گریست سپس فرمود: دوباره بخوان! شاعر این بار که روضه خواند دید از پشت پرده صدای شیون زنان نیز شینده می‌شود. (وسائل الشیعة 10/465) 🔸ابی‌عُماره شاعر نبود، مُنشِد (مداح) بود. به خانه امام صادق می‌رفت و برای ایشان روضه می‌خواند. یک روز امام صادق به او فرمود: یکی از شعرهای در رثای حسین ع را برایم بخوان. اباعماره خواند و امام گریست. دوباره خواند و دوباره امام گریست. بارها خواند و بارها امام گریست. آنقدر خواند که صدای شیون از همه‌ جای خانه بلند شد! (همان ص 466). 🔹امام صادق علیه‌السلام یک بار به جعفر بن عفاء طائی فرمود: جعفر، شنیده‌ام درباره حسین علیه‌السلام شعرهای خوبی می‌گویی! جعفر گفت: آری و یکی از شعرهای خودش را خواند و امام گریست و همه اطرافیان امام گریستند. سپس به ایشان فرمود: جعفر به خدا قسم فرشتگان مقرّب خدا در اینجا حاضر شدند، تو را نگریستند و روضه‌ات را شنیدند و با ما گریستند و در همین لحظه بهشت بر تو واجب شد!(همان ص 464) 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
📢 شرط همراهی با سیدالشهدا، یک جمله است: «باذِلاً فینا مُهجَتَه، مُوَطَّناً عَلی لِقاءِ الله نفسَه» 🔹 اگر نتوانیم در فضای محرّم، از تعلقات و تعینات دست برداریم، قاعدتاً بعید است روز عاشوراء، لااقل در ، بتوانیم در صف اصحاب سیدالشهداء، جان خودمان را تقدیم کنیم. در «زیارت جامعة ائمة المؤمنین»، یک جمله‌ای آمده که اگر ما در صفین، جمل، نهروان یا کربلاء نبودیم، بالنیات و القلوب در کنار شما هستیم. این حضورِ با نیت و قلب، وقتی است که انسان به امام حسین –علیه‌السلام- که می‌رسد، دیگر همه چیز را فراموش می‌کند. 🔹 کسی که در کنار سیدالشهدا(ع) به یاد گذشته و آینده‌ها و در گرو آرزوهای طولانی است، نمی‌تواند مهاجر الی الله باشد و با حضرت سیر کند. به همین جهت است که آن حضرت از مکه که آمدند در خطبه‌شان فرمودند: «مَنْ کانَ فِینَا بَاذِلًا مُهْجَتَهُ وَ مُوَطِّناً عَلَى لِقَائِنَا نَفْسَهُ فَلْیرْحَل مَعَنا»؛ کسی که حاضر است خون دلش را در راه ما بدهد و آماده لقاءالله است، با ما همراه شود. چون بین ما و لقاءالله فاصله‌ای نیست. 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
📌شبهه: با اینکه جزء ماه هاي است، چرا امام (علیه‌السلام) در اين ماه کرد؟ پاسخ: پيش از اسلام نیز در ميان ماه هاي قمري، چهار ماه رجب، ذي القعده، ذي الحجه، ماه حرام نامیده می شدند که طبق آن جنگ و خون ريزي حرام و پيکار در آن زشت شمرده مي شد و هر قبيله اي هم که با هم جنگ داشتند، در این ماه ها ترک جنگ می کردند. مانند: و که 120 سال با هم نزاع و پيکار مي کردند، اما در اين چهار ماه متارکه جنگ مي کردند. 📌از طرفی نیز بر این حرمت مهر تایید زد و جنگ در این چهار ماه را اعلام نمود، مگر اینکه حرمت این ماه را شکسته و ضمن تعرض به حریم مسلمانان وارد جنگ شوند که در نتیجه و دفاع از خود را دارند و کار حرامی صورت نگرفته است. 📚بقره: ۱۹۴ در جریان حوادث مرتبط با شهادت امام حسین(ع)، امام که پس از امتناع از به رفته بود، به منظور جلوگیری از ریخته شدن خونش در ماه حرام، در روز هشتم ذی الحجه مکه را به سمت ترک کرد، اما یزیدیان، راه وی را در دوراهی کوفه بسته و او را به هدایت کردند و به دستور ابن زیاد آماده جنگ با امام شدند، در این میان امام حسین(ع) برای حفظ حرمت ماه حرام، طی نامه ای به عمر بن سعد، آیات مربوط به ممنوعیت جنگ در این ماه ها را متذکر شد، اما این هشدارها در وی اثر نکرد و وی در روز عاشورا نه تنها وارد جنگ با امام حسین (ع) شد بلکه اعلام کرد که آگاه باشید که من اولین کسی هستم که به لشکر حسین (ع) انداختم. بنابراین، آنکه در کربلا حرمت ماه حرام را شکست و وارد جنگ شد لشکر یزید بود و امام حسین(ع) به دلیل اینکه در حال بود عملش مطابق با نص قرآنی بود و دفاع در این ماه ها اشکالی ندارد. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
🔷 علامه مرحوم میر حامد حسین و داغ فرزند شیرخوارش 🔶 علامه نحریر میر حامد حسین در خاطرات سفر حج و عتبات هنگامی که در کاظمین اقامت داشت، چنین می‌نویسد: "در تاریخ ۱۸ ربیع الثانی سال ۱۲۸۳ ق نامه‌ای از لکنو به من رسید که در آن خبر درگذشتِ فرزند خردسالم بود که تنها دو سال داشت...خیلی غمگین شدم و خدا را شکر کردم که این واقعه‌ی تلخ در حضور من رخ نداد که در این صورت غم و اندوهم زیاده‌تر می‌گشت...خداوند به مادرش صبر و تحمل و ترک جزع و بی‌تابی عنایت کند." التاريخ الثامن عشر من ربيع الثاني [سنة ١٢٨٣ ق] وصل فيه إليّ مكتوب من لكهنو بانَ منه أنّ ولدي السيّد حسين، وله نحو سنتين من العمر قد توفّي في سابع ذي الحجة سنة ١٢٨٢ ق وهو اليوم الذي قد كنتُ وصلتُ فيه إلى جدة من مكّة المعظمة، فَحَزِنتُ بِذلكَ وَشَكرتُ اللهَ تعالى عَلى أن لم يَكُن ذلكَ بِمَحضَر منّي فيَزيدُ قَلَقي وَشَجَني...وَيُوفِّقُ اللهُ تعالى والدتَه بالصَّبرِ والتَجَلُّدِ وتَركِ الجَزَعِ والهَلَع... 📖 رحلات الكرام إلى بيت الله الحرام، الجزء الأول، صص ٥٧٥_٥٧٦ پ.ن: صلّی الله عليك يا أبا عبد الله 😞 ____ 📎 و چقدر جانسوز مرحوم‌ "سید حیدر حلی" لحظه‌ی پرپر شدن شیرخواره‌ی سید الشهدا علیهما السلام را به تصویر کشیده است: ومُنعَطِفٍ أهوَى لِتقبِيلِ طِفلِه فقبَّـل مِنهُ قَبلَه السَّهمُ مَنحَرا خم شد...خواست طفلش را ببوسد ولی قبل از او تیر گلوگاه طفل را بوسه زد... 📜 دیوان سید حیدر حلی (۱۳۰۴هـ.ق)، چاپ سنگی_بمبئی، ۱۳۱۲ هـ.ق، ص ۲۱۶ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
🏴 از کاروان حسيني سؤال: اگر کاروان امام حسین علیه السلام نداشتند، پس شب چه وجهي داشت؟ پاسخ: در تاريخ عاشورا سه نکته، قطعي است: ◀️مسأله آب از همان آغاز براي يزيديان، يک حربه نظامي بود. حرّ به فرمان ابن زياد مأمور بود تا امام حسين(عليه السلام) را در يک سرزمين بدون آب فرود آورَد و کربلا اين گونه بود. در روز هفتم محرم، به عمربن ‌سعد فرمان داد تا آب را بر روي کاروان حسيني ببندد. لذا شريعة فرات را با پانصد سوار بستند. اهداف دشمن از منع آب: 1- کاهش توان رزمي نيروهاي امام بر اثر تشنگي؛ 2- فشار بر اطفال و زنان و نهايتاً فشار بر امام براي تسليم شدن؛ 3- استفادة تبليغي و برانگيختن کينه هاي ديرين با اتهام دروغين بستن آب بر روي عثمان از سوي امام علي(عليه السلام). ◀️کاروان حسيني در اين سه روز با سختي زياد و بسيار محدود به آب دسترسي داشت. امام حداقل يک بار اقدام به حفر کوچک کرد و به آب رسید و آب آن تمام شد حضرت و گروهي از ياران امام نيز توانستند آب را بشکنند و مقداري آب بياورند. ◀️ تشنگي و در جزء قطعيات تاريخي است؛ البته فراز و نشيب داشته و اوج آن در روز عاشورا بوده است؛ به سببِ: شرايط جنگي به‌شدت نابرابر،‌ مبارزه و جراحت، گرماي شديد و محاصره کامل. چنان که حر خطاب به کوفيان گفت: «...مادرتان به عزايتان بنشيند؛... حسين و زنان و دختران و يارانش را از آب فرات بازداشتيد... و اينان از عطش پَرپَر مي‏زنند...» و حضرت علي اکبر به امام عرض کرد: العطش قد قتلنی؛ «تشنگی مرا کشت...» ◀️پس از توجه به سه نکتة قطعي بالا، بايد گفت غسل شب عاشورا، در روايتي از امام (عليه السلام) آمده است که امام (عليه السلام) در شب عاشورا(نزديک نماز صبح)، به يارانش فرمود: «...برخيزيد آبي بنوشيد که اين،‌ آخرين توشة شماست؛ بگيريد و غسل کنيد...» 📚شیخ صدوق، الأمالي، ص221 غسل کردن، نمادي از طهارت و آمادگي براي شهادت است؛ اما صرفاً در «يک» خبر آمده، لذا ظني است و متواتر و قطعي نيست. البته غسل بر خلاف عادت و ذهنيت ما، به آب فراوان نياز ندارد و با آب اندک هم ممکن است. همچنين احتمال دارد از آبی غيرقابل شرب برای غسل استفاده شده باشد. نيز در منابع تاريخي دارد که امام حسين(عليه السلام) صبح عاشورا قرار داد و در آنجا در ظرفي مقداري و مادة خوشبو گذاشتند و خود امام و بعداً اصحاب رفتند و آنجا بدنشان را آغشته به آن و خوش‌بو کردند و به نوعي مهياي شدند. در متن عربي گزارش اخير، لفظ «توره» به معناي ظرفي است که مشک را در آن گذاشتند؛ اما اين عبارت را نوعا به اشتباه «نوره» گفته و اشکال شده است که صبح عاشورا با کمبود آب، تنظيف بدن چه وجهي داشت 📚مقتل جامع سيدالشهداء ج1، ص742. چنانکه مسکویه رازی نیز در کتاب به کردن بدن توسط امام (ع) در شب عاشورا اشاره کرده است. 📚ابن مسکویه، تجارب الامم، ج۲، ص۷۰ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
‏جواب مكتب السيّد السيستانيّ - دام ظلّه - في قم المقدّسة حول موافقة وزارة الإرشاد للإصدارات المتعلّقة بالأئمَّة (عليهم السَّلام)، ومفاده: عموماً الموسيقى المناسبة لمجالس اللهو واللعب محرّمة، وحيازتها على الموافقة لايجعلها حلالاً، ولو كانت بكيفيّة غير لهويّة فهي غير مناسبة لمجالس أهل البيت (عليهم السّلام)، بل لو عُدَّت هتكاً في نظر العرف فهي غير جائزة مطلقاً. 💢متن فارسی استفتاء و پاسخ آیت الله سیستانی را در تصویر 👆🏻 مطالعه کنید ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
📌چرا محمدبن بردار امام علیه السلام در حاضر نبود؟ 📢پاسخ: محمدبن حنفیه برادر ناتنی امام (ع) است. مادرش، دختری از نسل مسلمه حنفیه یمنی است. لذا او را ابن حنفیه می نامند. 📍علل عدم حضور در کربلا: 1⃣برخی براین باورند که محمد در زمان قیام کربلا بوده است. اما در هیچ منبع کهنی، به این مطلب اشاره نشده است، جز متنی با عنوان # که به ضمیمه شده و متن مال سید ابن طاووس نیست. ❌مرحوم بیمار بودن ابن حنفیه را در زمان قیام صحیح نمی داند. ❌در گفت وگوی امام حسین(ع) با محمدبن حنفیه نیز سخنی از نیست. 2⃣برخی علت نیامدن ابن حنفیه را وی از طرف امام حسین(ع) می دانند. ❌تنها منبع این خبر است. به عقیده برخی مورخان از جمله استاد ، این روایت برای دفاع از محمد جعل شده است. ❌برفرض پذیرش این روایت، ابن حنفیه تمایلی به همراهی با امام نشان نمی دهد و امام نیز او را مجبور نمی کند. 📌در برخی منابع آمده است که امام حسین(ع) خطاب به ابن حنفیه نوشت: از بن علی(ع) به محمدبن حنفیه و هر کسی که از نزد او است. هرکس به من بپیوندد به می رسد و هر کس روی گرداند به پیروزی دست نیابد. همچنین محمدبن حنفیه هنگام حرکت امام حسین(ع) از به نیز، همراه امام نبود. 📍در بندی می توان گفت: ابن حنفیه اگرچه حرکت امام را مشروع می دانست، اما روحیه و تفکر نداشت. 📚صفار، بصائرالدرجات، ص۶؛ 📚طبری شیعی، دلائل الامامه، ص۷۷ 📚ابن قولویه قمی، کامل الزیارت، ص۱۵۷ 📚مجلسی، بحارالانوار، ج۴۵، ص۱۵۷؛ 📚مامقانی، تنقیح المقال، ج۳، ص۱۱۱-۱۱۲ 📚ابن اعثم، الفتوح، ج۵، ص۲۱. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
♦️زیارت قلبی امام حسین علیه السلام ، نائب از زیارت حضوری در حرم مطهر و حضور تحت قبة شریف♦️ يُسْتَحَبُّ زِيَارَةُ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ بَعْدَ أَنْ يَغْتَسِلَ وَ يَعْلُوَ سَطْحَ دَارِهِ أَوْ فِي مَفَازَةٍ مِنَ اَلْأَرْضِ وَ يُومِئُ إِلَيْهِ بِالسَّلاَمِ وَ يَقُولُ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا مَوْلاَيَ وَ سَيِّدِي وَ اِبْنَ سَيِّدِي اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا مَوْلاَيَ وَ اِبْنَ مَوْلاَيَ يَا قَتِيلُ اِبْنَ اَلْقَتِيلِ اَلشَّهِيدُ اِبْنَ اَلشَّهِيدِ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ وَ رَحْمَةُ اَللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ أَنَا زَائِرُكَ يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ بِقَلْبِي وَ لِسَانِي وَ جَوَارِحِي وَ إِنْ لَمْ أَزُرْكَ بِنَفْسِي وَ اَلْمُشَاهَدَةِ لِقُبَّتِكَ از امام صادق علیه السلام روایت است که فرمود (در روز جمعه) زیارت کن ابا عبدالله الحسین علیه السلام را بعد از اینکه غسل کنی و به بلندی خانه یا بیابانی بروی و به سوی امام علیه السلام اشاره کنی و بگویی: سلام بر تو اى مولاى من و فرزند مولاى من و آقاى من و فرزند آقاى من! سلام بر تو اى قتیل فرزند قتیل،و ای شهيد و فرزند شهيد!سلام و رحمت و برکات خدا بر تو، من با قلب و زبان و جوارحم زائر شمایم ای فرزند رسول خدا صلی‌الله علیه و آله اگرچه در حرمت نیستم و نمیتوانم قبه شریفت را ببینم. مصباح المتهجد ص۲۸۹ زاد المعاد ص۲۹۲ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
▪️چشم‌روشنی برای گریه‌کنندگان! ❖ حضرت امام صادق علیه‌السلام فرمودند: «مَا مِنْ عَبْدٍ يُحْشَرُ إِلَّا وَ عَيْنَاهُ بَاكِيَةٌ إِلَّا الْبَاكِينَ عَلَى جَدِّيَ الْحُسَيْنِ ع فَإِنَّهُ يُحْشَرُ وَ عَيْنُهُ قَرِيرَةٌ وَ الْبِشَارَةُ تِلْقَاهُ وَ السُّرُورُ بَيِّنٌ عَلَى وَجْهِه» هیچ بنده‌ای روز قیامت محشور نمی‌شود مگر آن‌که چشمانش گریان باشد، غیر از کسانی که برای جدّم حسین علیه‌السلام گریسته‌اند، که او در حالی محشور می‌شود که چشمش روشن است. بشارتى به سوی او می‌آید و آثار سرور در صورتش نمایان است. 📚 کامل الزیارات؛ ص۸۱ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
☀️ شناختند و إنکار کردند !!! 💭 از امام صادق عَلَيْهِ‌السَّلاَمُ درباره قول خداوند متعال پرسیدند که ((يَعْرِفُونَ نِعْمَتَ اَللّٰهِ ثُمَّ يُنْكِرُونَهٰا)) _ نعمت خدا را شناختند سپس آن را انکار کردند! [یعنی چه؟] حضرت فرمودند: يَعْرِفُونَهَا يَوْمَ اَلْغَدِيرِ وَ يُنْكِرُونَهَا يَوْمَ اَلسَّقِيفَةِ . نعمت خدا را در روز غدیر شناختند و روز سقیفه آن را انکار کردند! هم ایشان با تعجب فرمودند: حقوق مردم با آوردن دو شاهد داده مي‌شود، اما حق اميرالمؤمنين علیه‌السلام با وجود ده هزار شاهدِ غدير داده نشد!!! 📚 جامع الاخبار ج۱ ص ۱۰ 📚بحار الانوار ج٣٧ ص ١٥٨ (نکته: البته تعداد مردم در واقعه‌ی غدیر بیش از اینها نیز ذکر شده است. مرحوم شيخ حرّ عاملي مي‌فرمايد: ده هزار نفر شايد تعداد شاهدان در مدینه هنگام غصب خلافت باشد. وسائل الشیعه ج۲۷ ص ۲۳۸) 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
🏴 باب نجات امّت 📣 پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: امام حسين عليه السّلام از من است، 🌱پسر و فرزند من 🌱بهترين مردمان، پس از برادرش 🌱امام مسلمانان 🌱مولای مؤمنان 🌱جانشين پروردگار جهانیان 🌱فريادرس کمک خواهان 🌱پناهِ پناه جویان 🌱حجت الهى بر تمام مردمان 🌱سرور جوانان بهشتى 🌱و باب نجات امّت است. 🍃أَمَّا اَلْحُسَيْنُ فَإِنَّهُ مِنِّي وَ هُوَ اِبْنِي وَ وَلَدِي وَ خَيْرُ اَلْخَلْقِ بَعْدَ أَخِيهِ وَ هُوَ إِمَامُ اَلْمُسْلِمِينَ وَ مَوْلَى اَلْمُؤْمِنِينَ وَ خَلِيفَةُ رَبِّ اَلْعَالَمِينَ وَ غِيَاثُ اَلْمُسْتَغِيثِينَ وَ كَهْفُ اَلْمُسْتَجِيرِينَ وَ حُجَّةُ اَللَّهِ عَلَى خَلْقِهِ أَجْمَعِينَ وَ هُوَ سَيِّدُ شَبَابِ أَهْلِ اَلْجَنَّةِ وَ بَابُ نَجَاةِ اَلْأُمَّةِ ... 📚امالی صدوق ج ۱ ص ۱۱۲ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
🏴السّلام علیک یا سفینة النّجاة ✍️امام حسين عليه السّلام میفرماید: روزى به خدمت رسول خدا ص رسيدم،ابىّ‌ بن كعب نیز نزد حضرت بود، پیامبر اکرم ص فرمودند: خوش آمدى اى أبا عبد اللّٰه، اى زينتِ آسمانها و زمين‌ها، ابىّ‌ پرسيد:چگونه ممكن است كسى غير از شما زينت آسمانها و زمين‌ها باشد؟ حضرت فرمودند:قسم به خدائى كه به حقّ‌ مرا به پيامبری مبعوث کرده ،حسين بن علىّ‌ ع در آسمان بزرگتر است تا در زمين (اهل آسمان به عظمت او بیشتر معرفت دارند)، 🏳️ وَإِنَّهُ لَمَكْتُوبٌ عَنْ يَمِينِ عَرْشِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِصْبَاحُ هُدًى وَ سَفِينَةُ نَجَاةٍ . و در طرف راست عرش الهى [اسم] او نوشته شده است[که او]چراغ هدايت و كشتى نجات است. 📚 عیون الأخبار ج۱ ص ۵۹ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
💠 فقیه که باشی؛ مرگت هم برای امام فرق می‌کند ▪️لمّا قُتِلَ حبیب بَانَ الاِنْکِسَار فِی وَجهِ الْحُسَیْن وَقَالَ: لِلّهِ درّک یَا حَبیب لَقَدْ کُنْتَ فَاضِلاً تَخْتِمُ الْقُرآنَ فِی لَیْلَه وَاحِدَة. (۱) هنگامى که حبیب شهید شد، در چهره امام حسین علیه‌السلام شکستگى نمایان گشت و فرمود: حبیب خدا تو را پاداش نیک دهد، تو مرد دانشمند و بافضلى بودى و در یک شب یک ختم قرآن مى‌کردى! ▪️لَمَّا قُتِلَ حَبِيبُ بْنُ مَظَاهِرٍ، هَدَّ ذَلِكَ حُسَيْنًا.(۲) شهادت حبیب بن مظاهر، امام حسین علیه‌السلام را درهم شکست. ۱.مقتل أبي مخنف، ص۶۶ ۲. تاریخ طبری؛ ج۵؛ ص۴۴۰ 💠 فقیه که باشی، قیمت سرت هم فرق می‌کند ● فضيل بن زبير گوید: ميثم تمّار با حبیب بن مظاهر در محلّى كه جمعى از بنى اسد نشسته بودند سوار بر اسب، به هم رسيدند. و با يكدیگر به‌طورى نزديك با هم به گفتگو پرداختند كه گردنهاى اسبانشان به هم رسيد. ● در این‌ حال حبيب گفت: فَكَأنّى بِشَيْخٍ أصْلَعَ ضَخْمِ الْبَطْنِ يبيعُ الْبِطّيخَ عِنْدَ دارِالرِّزْقِ، قَدْ صُلِبَ فى حُبِّ أهْلِ بَيْتِ نَبيِّهِ، وَ يبْقَرُ بَطْنُهُ عَلَى الْخَشَبَةِ. گويا من دارم مى‌بينم پيرمردى را كه شكمش بر آمده و جلوى سرش مو ندارد، و كنار دار الرّزق خربزه‌ می‌فروشد. او را به جرم محبّت اهل بيت پيغمبرش بر دار می‌زنند و شكمش را پاره می‌کنند. ● ميثم در پاسخش گفت: وَ إنّى لأعْرِفُ رَجُلاً أحْمَرَ لَهُ ضَفيرَتانِ، يخْرُجُ لِنُصرَةِ ابْنِ بِنْتِ نَبيِّهِ فَيُقْتَلُ وَ يجالُ بِرَأسِهِ فى الْكوفَةِ. و من مى‌شناسم مردى سرخ چهره را كه گيسوانش از دوسو بافته شده است؛ او براى يارى پسر دختر پيغمبرش خروج مى‌كند و كشته مى‌شود و سرش را در کوفه مى‌گردانند. اين بگفتند و از يكدیگر جدا شدند. اهل مجلس با هم گفتند: ما دروغ‌گوتر از اين دو مرد كسى را نديده‌ايم! ● هنوز اهل مجلس از جاى خود برنخاسته بودند كه رُشيد هجرىّ به سراغ آن دو آمد و از اهل مجلس پرسيد: آن دو نفر كجا هستند؟! گفتند: از هم جدا شدند. و ما از آن دو شنيديم كه چنين و چنان مى‌گفتند. رشيد گفت: رَحِمَ اللَهُ مَيْثَمًا؛ أنْسَى: وَ يزادُ فى عَطآءِ الَّذى يجىءُ بِالرَّأسِ مِأةُ دِرْهَمٍ! ثُمَّ أدْبَرَ. خدا ميثم را رحمت كند؛ فراموش كرد بگويد: و آن اینکه کسی که سر حبیب را می‌آورد، صد درهم از دیگران بیشتر جایزه می‌گیرد! اين بگفت و پشت كرد و بازگشت. ● آن جماعت مجلس گفتند: هَذا وَ اللَهِ أكْذَبُهُمْ! «سوگند به خدا اين دروغ‌گوترين آنهاست!» سپس گفتند كه: وَ اللَهِ ما ذَهَبَتِ الأيّامُ وَ اللَيالى حَتَّى رَأيْنا مَيْثَمًا مَصْلوبًا عَلَى بابِ دارِ عَمْرِو بْنِ حُرَيْثٍ، وَ جىءَ بِرَأسِ حَبيبِ بْنِ مَظاهِرٍ. 📚 رجال الکشّی؛ ص۷۸ 📜 دعوت نامه شخصی از یک فقیه ✍مِنَ الحُسَینِ بنِ عَلِیٍّ إلَی الرَّجُلِ الفَقِیهِ حَبِیبِ بنِ مَظَاهِرِ الأسَدِیّ، امّا بَعْد یا حبیبُ، فَاَنْتَ تَعْلَمُ قَرابَتَنا مِن رَسُولِ اللّه ِ وَ اَنْتَ اَعْرَفُ بِنا مِن غَیْرِکَ وَ اَنْتَ ذُو شَیْمَةٍ وَ غیرَةٍ فلا تَبْخَلْ عَلَیْنا بِنَفْسِکَ، یُجازیکَ رَسُولُ الله یَوْمَ الْقَیامَةِ. 🔆 فقیه و دین شناس واقعی عَنِ الْحَلَبِیِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللّه ِ علیه السلام، قَالَ: قَالَ أَمِیرُ الْمُوءْمِنِینَ: أَلاَ أُخْبِرُکُمْ بِالْفَقِیهِ حَقِّ الْفَقِیهِ؟ مَنْ لَمْ یُقَنِّطِ النَّاسَ مِنْ رَحْمَةِ اللّه ِ، وَ لَمْ یُوءْمِنْهُمْ مِنْ عَذَابِ اللّه ِ، وَ لَمْ یُرَخِّصْ لَهُمْ فِی مَعَاصِی اللّه ِ... 📚 الکافی؛ ج۱؛ ص۳۶ حضرت امیرالمومنین علیه‌السلام فرمودند: آیا به شما خبر دهم که فقیه (دین شناس) واقعی کیست؟ ✔️ آن کسی است که مردم را از رحمت الهی مایوس نکند ✔️ و از عذاب الهی هم ایمن نکند ✔️ و اجازه انجام معاصی هم ندهد. 💠 معانی فقاهت ❖ استاد شهیدی ● فقاهت سه معنا دارد: ۱. دین شناسی و بصیرت در دین است. اختصاص به علم به فروع ندارد. در روایت داریم أَلاَ أُخْبِرُکُمْ بِالْفَقِیهِ حَقِّ الْفَقِیهِ؟ خب این فقیه یعنی دین شناس. دین بالمعنی الاعم نه خصوص فقه مصطلح. آیه نفر هم ظاهرا همین است، لیتفقهوا فی الدین فقط تفقه مصطلح نیست. لیتفقهوا فی الدین یعنی دین شناس بشوند، چه در عقائد، چه در تفسیر و چه در فروع دین. ۲. علم به احکام فرعیه است اعم از اجتهاد یا تقلید اینکه حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام می‌فرمود: یَا مَعْشَرَ اَلتُّجَّارِ اَلْفِقْهَ ثُمَّ اَلْمَتْجَرَ، این نه یعنی اول بروید مجتهد بشوید. بلکه، علم به احکام فرعیه پیدا کنید ولو تقلیدا. ۳. علم به احکام شرعیه است از روی اجتهاد. که مقصود از تفقه در مصطلح فقهاء همین معنای سوم است. در تفسیر امام عسکری هم هست که: فأما من کان من الفقهاء ... فللعوام أن یقلدوه. این همان معنای سوم است. 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══ https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
📌 از زبان علی اکبر رجز جناب علی اکبر در ظهر : من علی فرزند بن علی هستم، به خانه خدا (کعبه) قسم، ما به جانشینی 'پیامبر(ص) سزاوارتریم؛ سوگند به خداوند که این حرام‌زاده(یزید) نمی‌تواند بر ما حکم راند، من شمشیر می‌زنم و از پدرم حمایت می‌کنم؛ آن هم شمشیر زدن نوجوانی از تبار هاشم و قریش. 📚ابن اعثم، الفتوح. 📌 شباهت عجیب به پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله 💠قال الامام الحسين(عليه السلام) إذا اشتقنا الى رؤية نبيك نظرنا إلى علي الاكبر 🔻 أشبهَ النّاسِ خَلْقَاً وخُلُقاً ومَنْطِقاً برسول الله (صلى الله عليه و آله) ✅توفیق تشرف در کنار قبر آقازاده علی اکبر علیه‌السلام جناب حجة الاسلام سید محمد آل طه از مرحوم حاج میرزا علی محدث‌زاده و او نیز به نقل از مرحوم حاج محقق، چنین بیان فرمود که: روزی در ایام سفر به ، به هنگام تشرف به حرم، ملتمسانه از آن حضرت فقط تقاضای دیدار -عجل الله تعالی فرجه الشریف- را نمودم. در همان لحظه، ناگهان متوجه شدم که به محازات قبر حضرت علیه‌السلام مردی بلند قامت، در حالی که چفیه‌ای عربی بر سر دارد، نشسته است، در حالی که مردی دیگر با فاصله‌ای به اندازه نیم قدم به احترام در کنارش حضور دارد. در اولین نگاه بر چهره زیبا و پر هیبت آن مرد، متوجه شدم که او کسی جز وجود مبارک امام زمان علیه‌السلام نیست، از این جهت برای بوسیدن و در آغوش انداختن خود، قصد کردم که که به جلو حرکت نمایم، ولی در کمال تعجب دیدم که قدرت کوچکترین حرکتی را ندارم. پس به ناچار دقایقی چند به دیدار حضرتش ایستادم و با عشق فراوان بر ایشان حریصانه می‌نگریستم، تا شاید غم سالها دوری را با لحظاتی شیرین جبران نمایم. پس از مدتی آن حضرت به همراهی یارشان از جای برخاسته و از حرم خارج شدند، در همان لحظه قدرت حرکت خویش را بازیافتم، پس به دنبالشان دویدم، ولی اثری از آنان نیافتم! مرحوم محدث زاده اضافه می‌فرمود: از آن روز به بعد مرحوم محقق حالات معنوی عجیبی داشت که ما به حالات وی سخت غبطه می‌خوردیم. جامع القصص ص۳۴۸ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
﷽ 🎇 ❤️ 🏴 امام حسين (ع) (۱۲۹): ❤️ ازدواج حسن مثنی در مسیر کربلا ● حسن بن الحسن معروف به «حسن مثنی» یکی از پسران امام حسن مجتبی (ع) است که در کربلا حضور داشت. حسن مثنی از عمویش امام حسین (ع) یکی از دو دختر او سکینه و فاطمه را خواستگاری کرد. امام به او فرمود: هر کدام را که بیشتر دوست داری اختیار کن، او شرم کرد و جواب نداد. امام حسین (ع) فرمود: من برای تو فاطمه را اختیار کردم که به مادرم فاطمه (س) دختر رسول خدا (ص) شبیه تر است. این ازدواج در همان ایام خروج امام از مدینه یا در بین راه مدینه و کربلا بوده است و فاطمه بنت الحسین (ع) در کربلا نوعروس بود. (سوگنامۀ آل محمد، اشتهاردی، ص 287 ) ● همچنین مطابق پاره ای از روایات، امام حسین (ع) در روز عاشورا در لحضه های آخر عمر، وصیّت خود را به فاطمه کرد. (سرگذشت جانسوز حضرت رقيه (س)، ص 8 ). ● فاطمه (س) در ماجرای کربلا از نظر سنی در حدّی بود که خطبۀ مفصلّی در کوفه ایراد کرد. باید توجه داشت که فاطمه از سکینه بزرگتر بود. پس فاطمه در ماجرای کربلا بزرگ بود و شوهر داشت و سن او از سکینه بزرگتر بود. (سرگذشت حضرت رقیه، اشتهاردی، ص 15) ● دربارۀ فاطمه دختر امام حسین گفته اند که او از زنان با فضیلت و بزرگوار اسلام بود و او را به حورالعین تشبیه میکردند. (سرگذشت حضرت رقیه، اشتهاردی، ص 14) ● روز عاشورا حسن مثنی برای جنگ با دشمن به میدان رفت و همچنان جنگید تا جراحات بسیار بر بدنش رسید. بعضی نوشته اند هجده زخم بر بدنش اصابت کرد. حسن مثنی هفده نفر از دشمن را کشت تا اینکه بر اثر ضربات دشمن بیهوش شده و به زمین افتاد و تا روز یازدهم محرم بیهوش بود دشمن خیال کرد او کشته شده لذا از او غافل گردید. در روز یازدهم وقتی که به دستور عمرسعد سرهای شهیدان را از بدن جدا ساختند دیدند حسن مثنی نیمه جان است. اسماء بن خارجه از سربازان دشمن که با مادر حسن مثنی (بنام خَوله) خویشاوندی داشت از جریان اطلاع یافت و از عمر سعد تقاضای مصرانه کرد که حسن بن الحسن را عفو کند و عمر سعد او را عفو کرد. اسماء بن خارجه، حسن را که بیهوش بود با خود به کوفه برد تا به درمان او بپردازد. حسن در نزدیک کوفه بهوش آمد و وحشت زده از جای خود حرکت کرد و پرسید عمویم حسین کجا است؟ وقتی جریان شهادت امام و یارانش آگاه شد بسیار ناراحت و محزون گردید. اسماء او را در کوفه معالجه نمود تا بهبودی حاصل کرد و او را روانه مدینه نمود. او همچنان در مدینه میزیست تا اینکه به دستور عبدالملک (پنجمین خلیفه اموی) او را در سن 35 سالگی مسموم کردند و به شهادت رسید، قبرش در قبرستان بقیع است و لقب حسن مثنی (طَباطَبا) است که جد سادات طباطبائی است. (سوگنامه آل محمد (ص)، اشتهاردی، ص 287) ..................................... 💥 «وَ لا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتي‏ حَرَّمَ اللَّهُ إِلاَّ بِالْحَقِّ وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِيِّهِ سُلْطاناً فَلا يُسْرِفْ فِي الْقَتْلِ إِنَّهُ كانَ مَنْصُوراً». ("كسى را كه خداوند خون او را حرام شمرده نباید بكشيد، مگر از روی حق! و آن كس كه مظلوم كشته شده، براى وليش سلطه (و حق قصاص) قرار داديم اما در قتل اسراف نكند، چرا كه او مورد حمايت است"). 🔻 البته آنچه محل مناقشه است و مستند معتبری ندارد ازدواج حضرت قاسم بن الحسن است نه برادر ایشان جناب حسن مثنی. 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
حاضرم تفسیر المیزانم را با این بیت عوض کنم! آیت الله محمد جواد علوی بروجردی- نوه آیت الله العظمی بروجردی- می‌فرمودند: روزی در محضر علامه طباطبایی صاحب تفسیر المیزان نشسته بودم. اتفاقاً مداح اهل بیت جناب آقای حاج محمد علامه مداح هم تشریف داشتند. علامۀ طباطبایی رو کردند به آقای علامۀ مداح و فرمودند: دلم می‌خواهد حالا که این‌جا آمدید یک روضه‌ای برای من بخوانید! یک صندلی آن‌جا بود، آقای حاج محمد علامه بلند شدند و روی آن صندلی نشسته و شروع کردند به روضه خواندن! یادم هست که روضۀ حضرت علی اکبر را خواندند. و شعری هم که ایشان در آن روضه خواندند شعر معروف ایرج میرزا راجع به حضرت علی اکبر بود که با این مطلع شروع می‌شود: رسم است هر که داغ جوان دید، دوستان رأفت برند حالت آن داغدیده را جناب حاج محمد علامه این اشعار را خواندند تا که رسیدند به این بیت: بعد از پسر، دل پدر آماج تیغ شد آتش زدند لانۀ مرغِ پریده را در این‌جا بود که مرحوم علامۀ طباطبایی رو به آقای علامه مداح کردند و فرمودند: اَعِد یعنی تکرار کن! آقای مداح هم بیت مذکور را دوباره خواندند. یادم هست که علامۀ طباطبایی از مداح محترم چهار بار درخواست کردند که این بیت را بخواند. علامۀ طباطبایی گریه می‌کردند و اشک بر روی محاسن شان می‌ریخت! روضه تمام شد اما علامۀ طباطبایی همین‌ جور که این بیت را تکرار می‌کردند، اشک می‌ریختند و از شدت تأثر با دست بر روی پایشان می‌زدند! علامه طباطبایی در همین حال که بودند فرمودند: ای کاش ایرج میرزا این بیت از این شعر را می‌داد به من و من تفسیر المیزانم را می‌دادم به او!! من به علامۀ طباطبایی عرض کردم: آقا! حضرتعالی ایرج میرزا را می‌شناسید؟ اشعار ایشان را مطالعه فرموده‌اید؟ او شاعر هزل سرایی است! علامه طباطبایی فرمودند: بله، دیوان ایشان پیش من هست و آن را دارم، مع ذلک ای کاش ایرج میرزا این بیت از این شعر را به من می‌داد و من تفسیر المیزانم رابه او می‌دادم! کسی که این بیت را راجع به علی اکبرِ امام حسین علیه السلام سروده است، من نمی‌توانم باور کنم که آقا سید الشهدا فردای قیامت نسبت به او بی تفاوت باشد! شعر زيبای ايرج ميرزا در باره حضرت علی اکبر این است! رسم است هر که داغ جوان دید، دوستان! رأفت برند حالتِ آن داغ دیده را  یک دوست زیر بازوی او گیرد از وفا و آن‌ یک، ز چهره پاک کند اشک دیده را  آن دیگری بر او بفشاند گلاب قند تا تقویت شود دل محنت کشیده را  یک چند دعوتش به گُل و بوستان کنند تا برکننَدش از دل، خارِ خلیده را  جمعی دگر برای تسلایِ او دهند شرحِ سیاه کاریِ چرخِ خمیده را  القصه هر کسی به طریقی ز روی مِهر تسکین دهد، مصیبتِ بر وی رسیده را  آیا که داد تسلیت، خاطرِ حسین؟ چون دید نعشِ اکبرِ در خون تپیده را  آیا که غمگُساری و اَندُه بَری نمود لیلایِ داغ دیدهِ محنت کشیده را  بعد از پسر، دلِ پدر آماج تیر شد آتش زدند لانهِ مرغِ پریده را 📚سیره فرزانگان، عبدالحسن بزرگمهرنیا، نشر سامان دانش 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام