eitaa logo
سید محمد جواد سید شبیری
1هزار دنبال‌کننده
622 عکس
76 ویدیو
80 فایل
کانال شخصی حجةالاسلام سیدمحمدجواد سیدشبیری(مشهد) شامل محتوای سخنرانی، مباحث حدیثی و مناسبتی مرتبط با معارف اهل البیت(علیهم السلام) ارتباط با بنده👇 @smjssh ارسال پیشنهادات، مطالب جدید و مفید👇 @rejal_admin تبلیغ👇 @Admin_rejal مدیریت کانال👇 @rejal_hoze
مشاهده در ایتا
دانلود
بهشت ما محضر امام صادق است! مرحوم آیت الله العظمی سید محمود شاهرودی- از مراجع تقلید نجف- می‌فرمودند: شبی یک نفر درِ خانه ما را به شدت کوبید، بیدار شدم رفتم دیدم یکی از دوستان و هم درسان است. با نگرانی به من گفت: سید محمود! بیا درس و بحث را رها کن برویم منبری و ذاکرِ اهل بیت-ع- شویم! گفتم: چرا؟ گفت: به خاطر این که در رویای صادقه دیدم که در روز قیامت دو صف وجود دارد: یک صف، که طولانی است و آن صفِ علما می‌باشد، و صف دیگر، صفِ ذاکران و مداحان و منبری‌ها است که خیلی سریع، حسین حسین گویان به بهشت می‌روند! با خود گفتم: من هم راه سریع را انتخاب کنم با شتاب به صفِ ذاکران ملحق شدم. همین که به جلویِ درِ بهشت رسیدم یکی از ملائکه جلوی مرا گرفت و گفت: اشتباهی به این صف آمدی، صفِ شما، صفِ علما است، و مرا دوباره به صف علما برد. دیدم که صفِ علما، خیلی طولانی است.جلو رفتم ببینم چه خبر است؟ دیدم خیمه‌ای است و امام صادق -ع- در آن نشسته‌اند و از علما یک به یک می‌پرسند:. در فلان فتوا، دلیلت چه بود؟ علما استدلال می‌کنند و امام پس از شنیدن حرف های آن‌ها،به آنان می‌فرمایند: بفرما برو بهشت! ولی صف خیلی طولانی است. از شدتِ وحشت و ترس از خواب پریدم و آمده‌ام به شما در این نیمه شب بگویم: صف علما در قیامت، طولانی است، بیا راه ذاکرین و منبری‌ها را برویم، سفینه امام حسین-ع- سریع‌تر از دیگران می‌رود! به دوست خود گفتم: بهشت ما، محضرِ امام صادق است، من بدم نمی‌آید در قیامت، در محضر امام صادق-ع- معطل شوم، بهشتی که هنوز امامان در آن نیامده‌اند، برای من چندان مزه‌ای ندارد! این خاطره را عمویم آیت الله سید حسین شاهرودی تعریف می‌کردند و در توضیح آن خواب می‌فرمودند: عالمان چون زحمت بیشتری را در این دنیا تحمل کرده‌اند، مقام شان در قیامت بالاتر و والاتر است! سیره فرزانگان، عبدالحسن بزرگمهرنیا، نشر سامان دانش، به نقل از: تداوم اندیشه- خاطرات سید عبدالهادی حسینی شاهرودی- ص۱۱۷-۱۱۶، نشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
اهمیت نشر علوم اهل‌بیت برترین صدقه، نشر احادیث اهل بیت (ع) در میان مردم است. اگر این کار را انجام دهیم، ان شاءالله مشمول این حدیث می شویم که حضرت فرمودند: "ما تَصَدَّقَ النّاسُ بِصَدَقَة مِثل عِلم یُنشَر". هیچ صدقه و تحفه ای مانند این نیست که انسان علمی را در میان مردم نشر بدهد (و آنها را از وادی جهل و غفلت نجات بدهد.) برترین صدقه نزد اهل بیت (ع) این است که علوم ایشان را بیاموزیم و به دیگران یاد بدهیم. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
ٍ📌کی دوسته و کی دشمن؟ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا(ع) قَالَ: شِيعَتُنَا الْمُسَلِّمُونَ لِأَمْرِنَا الْآخِذُونَ بِقَوْلِنَا الْمُخَالِفُونَ لِأَعْدَائِنَا فَمَنْ لَمْ يَكُنْ كَذَلِكَ فَلَيْسَ مِنَّا. امام (ع) فرمود: ◀️شیعیان ما به فرمان ما گردن نهاده‏ اند، ◀️دستورات ما را گرفته و بكار می بندند، ◀️با ما مخالفند و كسى كه بر اين روش نباشد، از ما نيست. 📚شیخ صدوق، صفات الشیعه، ص3. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
🌻یک رهبر نمونه امام (ع) همانند اجداد خود، حضور حداکثری در میان مردم داشت و ضمن انجام فعالیت های متنوع اجتماعی، را نیز به آنها سفارش می کرد. به عنوان نمونه: ◀️برای خرید کالا در حضور می یافت؛ ◀️به عبیدالله بن حسین علوی رفت؛ ◀️یونس بن یعقوب را که قبلا فَطَحی مذهب بود، کرد؛ ◀️برای و دعا می کرد؛ ◀️بر و پرداخت اجرت کار تأکید داشت؛ ◀️مردم را در منزل می پذیرفت؛ ◀️ می داد و مهمان را می کرد؛ ◀️برای دوستان می فرستاد، ◀️با خدمتکاران بر سر یک سفره می نشست؛ ◀️کسی را از سر سفره برای کار بلند نمی کرد؛ ◀️در مردم شرکت و شیعیان را به آن سفارش می کرد؛ ◀️به نصحیت و موعظه مردم می پرداخت و برده ها را آزاد می کرد؛ ◀️مردم را به رعایت حقوق اجتماعی سفارش مینمود؛ ◀️ضمن پاسخگویی به نامه های شیعیان، در موضوعات اجتماعی و نظام خانواده ازجمله امر مشاوره می داد یا گاهی از دوستان خود مشورت می خواست. 📚شیخ صدوق، علل الشرايع، ج1، ص231. 📚شیخ صدوق، عیون اخبار الرضا، ج2، ص213؛ 📚حمیری، قرب الاسناد، ص377؛ 📚شیخ طوسی، تهذیب الاحکام، ج8، ص40. 📚 برقی، المحاسن، ج2، ص602. 📚بیش از 10 منبع دیگر... ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
💠 هنيئا لك 🔹 مرحوم شیخ حسین نجف از علمای بسیار باتقوا و پرهیزکار و از اصحاب خـاص سید بحرالعلوم بود. سید بحرالعلوم آرزو می‌کرد که شیخ حسین نجف بر جنازه او نماز بخواند. 🔸 آقای آخوند ملا علی همدانی نقل می‌کرد: در رساله‌ای که شیخ محمد طه نجف، نوه دختری شیخ حسین نجف، در سرگذشت شیخ حسین نوشته، نقل شده است: زمانی شیخ حسین نجف از سفر حج به نجف بازگشته بود. سید بحرالعلوم به دیدن او می‌رود و سه بار می‌گوید: «هنيئاً لك». 🔹 سپس می‌فرماید: بار اول گفتم: «هنيئاً لك». به جهت تشرف شما به مکه مکرمه. بار دوم گفتم: «هنيئاً لك»، به جهت تشرف به مدینه منوره، و بار سوم گفتم: «هنيئاً لك» به جهت زیارت حضرت ولی عصر (عجل الله فرجه)! به یاد داری که در فلان منزل شخصی با تو هم غذا شد؟ آن شخص حضرت بود. 📚 جرعه‌ای از دریا ؛ ج ۲ ص ۳۲۹ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
سخن ابن حِبّان (م ٣۵۴) درباره امام رضا علیه السلام: وقبره بسناباذ خَارج النوقان مَشْهُور يزار بِجنب قبر الرشيد قد زرته مرَارًا كَثِيرَة وَمَا حلت بِي شدَّة فِي وَقت مقَامي بطوس فزرت قبر عَليّ بن مُوسَى الرِّضَا صلوَات الله على جده وَعَلِيهِ ودعوت الله إِزَالَتهَا عَنى إِلَّا أستجيب لي وزالت عَنى تِلْكَ الشدَّة وَهَذَا شَيْء جربته مرَارًا فَوَجَدته كَذَلِك أماتنا الله على محبَّة المصطفي وَأهل بَيته صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الله عَلَيْهِ وَعَلَيْهِم أَجْمَعِينَ. (الثقات، ج٨، ص۴۵٧). ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
بر ما در کنار حوض وارد نمی‌شود... ۱. از ابوبصیر روایت شده است که گفت:‌ بر حمیده خاتون وارد شدم تا وفاتِ امام صادق (ع) را به او تسلیت عرض کنم. پس گریست و گفت: ای ابا محمد [کنیه دیگرِ ابوبصیر است.] ای کاش حاضر بودی هنگامی که مرگ، او را دربرگرفت؛ در حالی که یک چشمش را بسته بود. پس فرمود: خویشان و نزدیکان مرا خبر کنید. هنگامی گرد او جمع شدند، فرمود: همانا شفاعت ما به کسی که نماز را سبک بشمرد نخواهد رسید و کسی که از این نوشیدنی‌ها بنوشد، بر ما در کنار حوض کوثر وارد نمی‌شود. یکی از اطرافیان پرسید: کدام نوشیدنی‌ها؟ فرمود: هر نوشیدنی مست‌کننده. مُثَنًّى، عَنْ أَبِي بَصِيرٍ، قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى حَمِيدَةَ أُعَزِّيهَا بِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ فَبَكَتْ، ثُمَّ قَالَتْ: يَا أَبَا مُحَمَّدٍ! لَوْ شَهِدْتَهُ حِينَ حَضَرَهُ الْمَوْتُ وَ قَدْ قَبَضَ إِحْدَى عَيْنَيْهِ، ثُمَّ قَالَ: ادْعُوا لِي قَرَابَتِي وَ مَنْ يَطُفُّ بِي فَلَمَّا اجْتَمَعُوا حَوْلَهُ قَالَ: إِنَّ شَفَاعَتَنَا لَنْ تَنَالَ مُسْتَخِفّاً بِالصَّلَاةِ، وَ لَمْ يَرِدْ عَلَيْنَا الْحَوْضَ‏ مَنْ يَشْرَبُ بِهَذِهِ الْأَشْرِبَةِ، فَقَالَ لَهُمْ‏ بَعْضُهُمْ: أَيُّ أَشْرِبَةٍ هِيَ؟ فَقَالَ‏ : كُلُّ مُسْكِرٍ. (الأصول الستة عشر، ص۳۱۰، چاپ دارالحدیث) ۲. از ابوبصیر روایت شده است که امام کاظم (ع) فرمود: هنگام که پدرم (ع) در بستر مرگ افتاد، فرمود:‌ پسر عزیزم، بی‌گمان به شفاعت ما نمی‌رسد، کسی که نماز را سبک بشمرد؛ و بر ما در حوض کوثر وارد نمی‌شود [و از آن نمی‌نوشد] کسی که به نوشیدن این نوشیدنی‌ها ادامه دهد. گفتم: پدر عزیزم، کدام نوشیدنی‌ها؟ فرمود: هر نوشیدنی مست‌کننده. أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِيلَ عَنِ ابْنِ مُسْكَانَ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ ع قَالَ: إِنَّهُ لَمَّا احْتُضِرَ أَبِي ع قَالَ لِي يَا بُنَيَّ إِنَّهُ لَا يَنَالُ شَفَاعَتَنَا مَنِ اسْتَخَفَّ بِالصَّلَاةِ وَ لَا يَرِدُ عَلَيْنَا الْحَوْضَ مَنْ أَدْمَنَ هَذِهِ‏ الْأَشْرِبَةَ فَقُلْتُ يَا أَبَهْ وَ أَيَّ الْأَشْرِبَةِ فَقَالَ كُلَّ مُسْكِرٍ. (الكافي، ۶/ ۴۰۱) ۳. از ابوبصیر روایت است که امام صادق ع فرمود:‌ رسول خدا ص فرمود: هر کس نمازش را سبک بشمارد به شفاعت من نمی‌رسد و بر من در کنار حوض کوثر وارد نمی‌شود؛ نمی‌شود به خدا سوگند! به شفاعت من نمی‌رسد کسی که شراب مست‌کننده بنوشد؛ و بر من در کنار حوض کوثر وارد نمی‌شود، نمی‌شود به خدا سوگند! عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنِ الْحَسَنِ الْعَطَّارِ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ لَا يَنَالُ شَفَاعَتِي مَنِ اسْتَخَفَّ بِصَلَاتِهِ وَ لَا يَرِدُ عَلَيَّ الْحَوْضَ‏ لَا وَ اللَّهِ لَا يَنَالُ شَفَاعَتِي مَنْ شَرِبَ الْمُسْكِرَ وَ لَا يَرِدُ عَلَيَّ الْحَوْضَ لَا وَ اللَّهِ. (الكافي، ۶/ ۴۰۰) ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
🔰مرحوم آیت الله العظمی تبریزی(رضوان الله علیه) 🔸مرحوم آیت‌الله العظمی میرزا جواد آقای تبریزی معمولاِ جهت تدریس، دو کتاب (وسائل الشیعه)و (عروة الوثقی) را با خود به درس می‌آوردند. 🔹یک روز صبح قبل از درس به دفتر آمدم. ایشان هنوز به جلسه درس تشریف نبرده بودند. با ایشان همراه شدم. وقتی می‌خواستند درِ اتاق را ببندند، دیدم به جهت حمل کتاب‌ها به سختی می‌توانند قفل را ببندند. کتاب‌ها را از آقا گرفتم و ایشان در را بستند. 🔸در این هنگام آقا فرمودند: کتاب‌ها را به من برگردانید! عرض کردم: کتاب‌ها را من می‌آورم، سنگین هستند. 🔹فرمودند: این دو کتاب، یکی فقه آل محمد (ص) است و دیگری احادیث اهل بیت (ع)، آن‌ها را می‌خواهم با دست‌های خودم حمل کنم که فردای قیامت، دست‌هایم از آتش جهنم در امان باشند! 📚درس هایی از فقیه مقدس آیت‌الله العظمی میرزا جواد آقای تبریزی، ص۱۴۷، نشر دارالصدیقه ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
روي عن الإمام الصادق (عليه السلام): *« اسمعوا مني كلاما هو خيرٌ لكم من الدُّهْم الموقّفة: لا يتكلم أحد بما لا يَعنيه، ولْيَدَع كثيرا من الكلام فيما يعنيه حتى يجد له موضعا، فرُبّ متكلم في غير موضعه جنى على نفسه بكلامه. ولا يُمارينّ أحدكم سفيها و لا حليمًا، فإنه من مارى حليما أقصاه ومن مارى سفيها أرداه. واذكروا أخاكم إذا غاب عنكم بأحسن ما تحبون أن تُذكروا إذا غبتم عنه. واعملوا عمل من يعلم أنه مُجازًى بالإحسان، مأخوذٌ بالإجترام.»* (أمالي الطوسي ١-٢٢٤) 🔹(الدُهم – بالضم – جمع الأدهم وهو من الخيل والإبل: الشديد الورقة – اي السواد في غبرة – حتى ذهب البياض الذي فيه . ويعتبر ذا قيمة كبيرة. الإمام يوصي شيعته بالإستماع الى نصائحه التي ذات قيمة عالية يجب أن تُكتب بالذهب : ١- عدم الكلام الا فيما يعنيك. هناك كثير من الناس تراهم يتكلمون في كل شيء وكأنهم عباقرة! ويخطئون كثيرا. وحتى فيما كان الأمر يعنيك فالمفروض أن ترى الوقت والمكان المناسب لإبداء الرأي. ذلك لأن أكثر ما يتكلمون كثيرا في ما لا يعنيهم يذنبون وهم لا يشعرون. ٢- لا تجادل شخصين: الحليم والسفيه لأنك إذا جادلت الحليم فإنه يغلبك ويُخرجك من الساحة، وأما اذا جادلت السفيه والأحمق فإنه يذلّك. ٣- اذا غاب عنك أخوك المؤمن أو أختك المؤمنه فتحدث عنه بالطيب والخير مثلما تحب أن يُتحدث عنك في غيابك. ٤- اعمل في دنياك لآخرتك مثل انسان يعلم علم اليقين أنه إذا عمل عملا خيرا فإن الله يعطيه الأجر والثواب وإذا عمل سوءا وشرا فإنه يعاقبه ويؤاخذه.) صبحكم الله بالخير والموعظة الحسنة 🍁🌷🌻🍀🌷🍁 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
💠 حکمت طولانی شدن غیبت امام زمان (صلوات الله علیه) چیست؟! [هشداری برای شیعیان] ▪متن عربی حدیث 🔹محمد بن علی بن حاتم عن أحمد بن عیسی الوشاء البغدادی عن أحمد بن طاهر عن محمد بن یحیی بن سهل عن علی بن الحارث عن سعد بن منصور الجواشنی عن أحمد بن علی البدیلی عن أبیه عن سدیر الصیرفی قال: دخلت أنا و المفضل بن عمر و أبو بصیر و أبان بن تغلب علی مولانا أبی عبد الله جعفر بن محمد علیه السلام فرأیناه جالسا علی التراب... قال: .... و قدر إبطاءه تقدیر إبطاء نوح علیه السلام ...و أما إبطاء نوح علیه السلام فإنه لما استنزل العقوبة علی قومه من السماء بعث الله عز و جل جبرئیل الروح الأمین بسبعة نویات فقال یا نبی الله إن الله تبارک و تعالی یقول لک إن هؤلاء خلائقی و عبادی و لست أبیدهم بصاعقة من صواعقی إلا بعد تأکید الدعوة و إلزام الحجة فعاود اجتهادک فی الدعوة لقومک فإنی مثیبک علیه و اغرس هذا النوی فإن لک فی نباتها و بلوغها و إدراکها إذا أثمرت الفرج و الخلاص فبشر بذلک من تبعک من المؤمنین فلما نبتت الأشجار و تأزرت و تسوقت و تغصنت و أثمرت و زها الثمر علیها بعد زمن طویل استنجز من الله سبحانه و تعالی العدة فأمره الله تبارک و تعالی أن یغرس من نوی تلک الأشجار و یعاود الصبر و الاجتهاد و یؤکد الحجة علی قومه فأخبر بذلک الطوائف التی آمنت به فارتد منهم ثلاث مائة رجل و قالوا لو کان ما یدعیه نوح حقا لما وقع فی وعد ربه خلف ثم إن الله تبارک و تعالی لم یزل یأمره عند کل مرة أن یغرسها تارة بعد أخری إلی أن غرسها سبع مرات فما زالت تلک الطوائف من المؤمنین ترتد منهم طائفة إلی أن عاد إلی نیف و سبعین رجلا فأوحی الله عز و جل عند ذلک إلیه و قال یا نوح الآن أسفر الصبح عن اللیل لعینک حین صرح الحق عن محضه و صفا الأمر للإیمان من الکدر بارتداد کل من کانت طینته خبیثة فلو أنی أهلکت الکفار و أبقیت من قد ارتد من الطوائف التی کانت آمنت بک لما کنت صدقت وعدی السابق للمؤمنین الذین أخلصوا التوحید من قومک و اعتصموا بحبل نبوتک بأن أستخلفهم فی الأرض و أمکن لهم دینهم و أبدل خوفهم بالأمن لکی تخلص العبادة لی بذهاب الشک من قلوبهم و کیف یکون الاستخلاف و التمکین و بدل الخوف بالأمن منی لهم مع ما کنت أعلم من ضعف یقین الذین ارتدوا و خبث طینتهم و سوء سرائرهم التی کانت نتائج النفاق و سنوح الضلالة فلو أنهم تسنموا منی من الملک الذی أوتی المؤمنین وقت الاستخلاف إذا أهلکت أعداءهم لنشقوا روائح صفاته و لاستحکمت سرائر نفاقهم و تأبد حبال ضلالة قلوبهم و کاشفوا إخوانهم بالعداوة و حاربوهم علی طلب الرئاسة و التفرد بالأمر و النهی و کیف یکون التمکین فی الدین و انتشار الأمر فی المؤمنین مع إثارة الفتن و إیقاع الحروب کلا ف اصنع الفلک بأعیننا و وحینا قال الصادق علیه السلام و کذلک القائم علیه السلام تمتد أیام غیبته لیصرح الحق عن محضه و یصفو الإیمان من الکدر بارتداد کل من کانت طینته خبیثة من الشیعة الذین یخشی علیهم النفاق إذا أحسوا بالاستخلاف و التمکین و الأمن المنتشر فی عهد القائم علیه السلام ... 📗منابع: - کمال الدین و تمام النعمة، للصدوق(ره)، ج۲، ص۳۵۳-۳۵۷، تهران: دارالکتب الاسلامیة، ۱۳۹۵ق - الغیبة، للطوسی(ره)، ص۳۲۶-۳۳۴، قم: مسجد جمکران، ۱۳۸۶ش ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
💠 حکمت طولانی شدن غیبت امام زمان (صلوات الله علیه) چیست؟! [هشداری برای شیعیان] ▪ترجمه فارسی حدیث 🔻سدیر صیرفی ضمن حدیثی طولانی از مولانا امام صادق (صلوات الله علیه) نقل کرده است که ایشان ضمن بیان شباهت‌هایی از قائم آل محمد (صلوات الله علیه) با انبیاء گذشته به جریان نوح علیه السلام اشاره کرده و در خصوص حکمت طولانی شدن غیبت ایشان می‌فرمایند: «هنگامی که نوح از خداوند برای قومش تقاضای عذاب آسمانی کرد، خداوند جبرئیل روح الامین را با هفت هسته میوه نزد وی فرستاد و گفت: ای پیامبر خدا! خداوند می‌فرماید: «اینها مخلوقات و بندگان من هستند. آنها را با صاعقه‌ای هلاک نمی‌گردانم، مگر بعد از تأکید دعوت و اتمام حجت کامل بر آنها. پس دوباره در دعوت قوم خود تلاش کن که در مقابل آن به تو ثواب خواهم داد. پس این هسته‌ها را بکار. موقعی که آنها روییدند و به حدّ کمال رسیدند و میوه دادند، هنگام گشایش و رهایی از آزار آنهاست. پس به مؤمنانی که از تو پیروی کرده‌اند این خبر را بشارت ده» هنگامی که درختان رویدند و شاخ و برگ درآوردند و باروَر شده و بعد از مدتی چنان که می‌بایست میوه دادند، نوح از خداوند درخواست کرد که طبق وعده، آنها را از شر قومش خلاص کند، ولی خداوند دوباره دستور داد که از هسته آن درختان بکارد و صبر پیشه کند و تلاش کند و بر اقامه حجت بر قوم خویش پافشاری و تاکید کند. نوح این خبر را به اطلاع کسانی که به وی ایمان آورده بودند رسانید. سیصد نفر از آنها از نوح روی برگرداند و مرتد شدند و گفتند: اگر دعوت نوح حق بود، خدایش در وعده‌اش تخلف نمی‌کرد! سپس خداوند متعال هفت بار پی در پی او را مأمور کشتِ هسته آن درختان کرد و هر بار گروهی از مؤمنین از وی رو بر می‌تافتند و مرتد می‌شدند، تا اینکه پیروان او تنها به هفتاد و چند مرد تقلیل یافت! آنگاه خداوند به او وحی فرستاد که اکنون صبح از شب در جلوی چشمانت روشن شد و حقِّ محض آشکار گشت و با ارتداد کسانی که دارای طینت خبیث بودند، ایمان از ناخالصی، پاک گردید؛ اگر من کفار را نابود می‌کردم، ولی آن دسته از کسانی را که به تو ایمان آورده و سپس مرتد شدند را باقی می‌گذاشتم، به وعده خود عمل نکرده‌ بودم، زیرا من به مؤمنان از قومت که در ایمان به یگانگی خدا خالص بوده و به ریسمان نبوت تو چنگ زدند، وعده داده بودم که آنها را در روی زمین جانشین گردانم و دین آنها را برقرار دارم و ترس آنها را به امنیت تبدیل کنم تا با برطرف شدن شک از دل‌هایشان مرا خالصانه عبادت کنند. پس جانشینی آنها در زمین و برقراری دین و تبدیل شدن ترسشان به امنیت از ناحیه من چطور ممکن بود در صورتی که می‌دانستم این مرتدان در میان صفوف مومنین هستند و به دلیل نفاق و گمراهی، یقینی ضعیف و سرشتی خبیث و باطنی بد دارند؟! و‌ اگر هنگام نابود ساختن دشمنان و‌ جانشین نمودن مومنان، این طایفه مرتد بوی خلافت در زمین را که به مؤمنین داده شده استشمام می‌کردند در نفاق و گمراهی خویش راسخ‌تر می‌گشتند و با برادران خود به دشمنی برمی‌خاستند و به خاطر ریاست با آنها می‌جنگیدند. بنابراین با این فتنه‌ها و جنگ‌ها بین برادران، برقراری دین و انتشار امنیت در میان مؤمنین چگونه ممکن بود!؟ پس اکنون مطابق وحی ما، کشتی را بساز!» سپس امام صادق علیه السلام فرمود: «حال قائم ما نیز چنین است؛ او نیز ایام غیبتش طولانی می‌گردد، تا آنکه حق از ناخالص جدا گردد و با ارتداد هر شیعه‌ای که طینت خبیث دارد ایمان از ناخالصی و تیرگی پاک و خالص گردد. زیرا این عده از شیعیان مرتد اگر در ایام ظهور مهدی(در صفوف مومنان باشند) و جانشینی مومنان و برقراری دین و امنیت منتشر شده را ببینند، نفاقشان شعله‌ور می‌گردد!»... 📗منابع: - کمال الدین و تمام النعمة، للصدوق(ره)، ج۲، ص۳۵۳-۳۵۷، تهران: دارالکتب الاسلامیة، ۱۳۹۵ق - الغیبة، للطوسی(ره)، ص۳۲۶-۳۳۴، قم: مسجد جمکران، ۱۳۸۶ش ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
📌سه وعده امام رضا علیه السلام: هر کس به من بیاید در سه جا به فریادش می رسم و او را از ترس نجات می دهم: ◀️وقتی نامه اعمال را به دست راست و چپ می دهند، ◀️هنگام عبور از پل صراط ◀️و نزد میزان یعنی سنجش اعمال. 📚حاکم نیشابوری، مستدرک، ص۹۱ 📚شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه،ج۲، ص۵۸۴ 📚شیخ طوسی، تهذیب الاحکام، ج۶، ص۸۵ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri