eitaa logo
سید محمد جواد سید شبیری
969 دنبال‌کننده
607 عکس
74 ویدیو
77 فایل
کانال شخصی حجةالاسلام سیدمحمدجواد سیدشبیری(مشهد) شامل محتوای سخنرانی، مباحث حدیثی و مناسبتی مرتبط با معارف اهل البیت(علیهم السلام) ارتباط با بنده👇 @smjssh ارسال پیشنهادات، مطالب جدید و مفید👇 @rejal_admin تبلیغ👇 @Admin_rejal مدیریت کانال👇 @rejal_hoze
مشاهده در ایتا
دانلود
آمرزش گناهان با قربانی ... 🛑پیامبر صلي الله عليه و آله : يُغفَرُ لِصاحِبِ الأضحِيَّةِ عِندَ أوَّلِ قَطرَةٍ تَقطُرُ مِن دَمِها ؛ 🔰پيامبر صلي الله عليه و آله می‌‌فرمایند : با ريختن اوّلين قطره خون قربانى [به زمين] ، صاحب قربانى آمرزيده مى شود . 📚من لايحضره الفقيه ، ج 2 ، ص 214 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
پژوهشی درباره ذیل دعای عرفه.pdf
1.57M
📘دانلود مقاله 〽️ "پژوهشی درباره ذیل دعای عرفه" 👤 حسین ترابی 🖇 مجله میقات حج، دوره 13، شماره 51 - شماره پیاپی 51، فروردین 1384 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
توجه به مسائل مردم. ❇️ فرزند مرحوم آیه الله میرزا علی فلسفی: علی رغم توجه ویژه پدر به نظم، تنها چیزی که در زندگی ایشان هیچ زمانی نداشت، پاسخ به مراجعان بود. 🔺هیچگاه یاد ندارم کسی را هرچند بدون وقت قبلی مراجعه نموده باشد، [به حضور] نپذیرند حتی اگر زمان اوج کار یا زمان استراحت ایشان بود. ❗️تا آنجا که ساعت قبل از مراجعه ایشان به بیمارستان (روز قبل از فوت) با اینکه سکته کرده بودند و درد شدیدی داشتند و منتظر آمبولانس بودند بازهم به یک مسئله شرعی پاسخ دادند. ✅ الامام الصادق – علیه السّلام – : قال الله عزّوجل: ألخَلقُ عِِیالی فَأَحبُّهُمْ إِلیَّ أَلْطَفُهمْ بِهمِ وَ أَسعاهُمْ فی حَوائِجِهِمْ. 📚 الکافی، ج ۲، ص ۱۹۹. 🔅 خدای متعال می‌فرماید: مردم خانواده من هستند، پس محبوب‌ترین آنان نزد من کسانی هستند که با مردم مهربان‌تر و در راه برآوردن نیازهای آنان کوشاتر باشند. ⚠️ در این ایام استجابت دعا حد اقل کاری که می توانیم در مورد دیگران انجام دهیم دعا کردن برای بر آورده شدن حوائج ایشان است، چه اینکه اعجز الناس من عجز عن الدعاء. . ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
معنای دقیق زهد‼️ 🛑عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَنِ اَلْجَهْمِ بْنِ اَلْحَكَمِ عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : لَيْسَ اَلزُّهْدُ فِي اَلدُّنْيَا بِإِضَاعَةِ اَلْمَالِ وَ لاَ تَحْرِيمِ اَلْحَلاَلِ بَلِ اَلزُّهْدُ فِي اَلدُّنْيَا أَنْ لاَ تَكُونَ بِمَا فِي يَدِكَ أَوْثَقَ مِنْكَ بِمَا عِنْدَ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ. 🔰اسماعيل بن مسلم گويد : امام صادق عليه السلام فرمود : زهد در دنيا بدين معنا نيست كه مال و ثروت را از بين ببرى ، يا چيزى را كه حلال است بر خود حرام كنى ؛ بلكه بدين معناست كه به آن‌چه در دست دارى بيشتر از آن‌چه نزد خداست اعتماد و اطمينان نداشته باشى. 📚: الکافی ج ۵ ص ۷۰ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
قالَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: يَمُصُّونَ اَلثِّمَادَ وَ يَدَعُونَ اَلنَّهَرَ اَلْعَظِيمَ. قِيلَ لَهُ وَ مَا اَلنَّهَرُ اَلْعَظِيمُ؟ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ اَلْعِلْمُ اَلَّذِي أَعْطَاهُ اَللَّهُ. إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ جَمَعَ لِمُحَمَّدٍ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ سُنَنَ اَلنَّبِيِّينَ مِنْ آدَمَ وَ هَلُمَّ جَرّاً إِلَى مُحَمَّدٍ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ. قِيلَ لَهُ وَ مَا تِلْكَ اَلسُّنَنُ؟ قَالَ عِلْمُ اَلنَّبِيِّينَ بِأَسْرِهِ وَ إِنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ صَيَّرَ ذَلِكَ كُلَّهُ عِنْدَ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ. فَقَالَ لَهُ رَجُلٌ يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ فَأَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ أَعْلَمُ أَمْ بَعْضُ اَلنَّبِيِّينَ؟ فَقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ اِسْمَعُوا مَا يَقُولُ، إِنَّ اَللَّهَ يَفْتَحُ مَسَامِعَ مَنْ يَشَاءُ. إِنِّي حَدَّثْتُهُ أَنَّ اَللَّهَ جَمَعَ لِمُحَمَّدٍ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ عِلْمَ اَلنَّبِيِّينَ وَ أَنَّهُ جَمَعَ ذَلِكَ كُلَّهُ عِنْدَ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ هُوَ يَسْأَلُنِي أَ هُوَ أَعْلَمُ أَمْ بَعْضُ اَلنَّبِيِّينَ. (اصول کافی، ج۱، ص۲۲۲) ترجمه: امام باقر عليه السلام فرمود: مردم رطوبت را می‌مكند و نهر بزرگ را رها می‌كنند. عرض شد: نهر بزرگ چيست‌؟ فرمود: رسول خداست و علمى كه خدا به او عطا فرموده است. همانا خداى عزوجل سنت‌هاى تمام پيغمبران را از آدم تا برسد به خود محمد صلّى اللّٰه عليه و آله، براى او گرد آورد. عرض شد آن سنت‌ها چه بود؟ فرمود: همه علم پيغمبران، و رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله تمام آن را به امير المؤمنين عليه السلام تحويل داد. مردى عرض كرد: اى پسر پيغمبر! اميرالمؤمنين أعلم است يا بعضى از پيغمبران؟ امام باقر (به اطرافيان توجه كرد و) فرمود: گوش دهيد اين مرد چه مي‌گويد؟! همانا خدا گوش‌هاى هر كه را خواهد باز مي‌كند. من به او مي‌گويم: خدا علم تمام پيغمبران را براى محمد صلّى اللّٰه عليه و آله جمع كرد و آن حضرت همه را به امير المؤمنين تحويل داد، باز او از من می‌پرسد كه على أعلم است يا بعضى از پيغمبران (و نمي‌فهمد كه معنى سخن من اين است كه آنچه همه پيغمبران می‌دانستند امیرالمؤمنین به‌تنهایى می‌دانست). ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
🍃🌼 🌸🌸🌸 🔸 عن الباقرعَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : أَ لاَ أُنَبِّئُكُمْ بِشَيْءٍ إِذَا فَعَلْتُمُوهُ يَبْعُدُ اَلسُّلْطَانُ وَ اَلشَّيْطَانُ مِنْكُمْ فَقَالَ أَبُو حَمْزَةَ بَلَى أَخْبِرْنَا بِهِ حَتَّى نَفْعَلَهُ فَقَالَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ بِالصَّدَقَةِ فَبَكِّرُوا بِهَا فَإِنَّهَا تُسَوِّدُ وَجْهَ إِبْلِيسَ وَ تَكْسِرُ شِرَّةَ اَلسُّلْطَانِ اَلظَّالِمِ عَنْكُمْ فِي يَوْمِكُمْ ذَلِكَ وَ عَلَيْكُمْ بِالْحُبِّ فِي اَللَّهِ وَ اَلتَّوَدُّدِ وَ اَلْمُوَازَرَةِ عَلَى اَلْعَمَلِ اَلصَّالِحِ فَإِنَّهُ يَقْطَعُ دَابِرَهُمَا يَعْنِي اَلسُّلْطَانَ وَ اَلشَّيْطَانَ وَ أَلِحُّوا فِي اَلاِسْتِغْفَارِ فَإِنَّهُ مَمْحَاةٌ لِلذُّنُوبِ . ☘☘☘ 🔸 از امام باقر علیه السلام نقل شده که فرمودند : آيا شما را آگاه نكنم بچيزى كه چون بكار بنديدش سلطان ظالم و شيطان از شما دور شوند؟ ابو حمزه گفت آرى بما خبرش ده تا بكارش بنديم ، فرمود(عليه السّلام)بر شما باد بصدقه دادن در بامداد كه روى ابليس را سياه كند و شر سلطان ظالم را در آن روز از شماها بشكند ، و بر شما باد بدوستى در راه خدا و مهرورزى و كمك بهم براى كار خوب و عمل صالح ، زيرا كه آن ريشه هر دو را قطع كند ( يعنى شر سلطان ظالم و شيطان را ) و در طلب آمرزش و استغفار اصرار كنيد كه موجب محو گناهان گردد . ‌ •┈┈••✾••┈┈• 📚 تحف العقول ، ج ۱، ص ۲۹۸ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
آیا هر روز بنده‌ای آزاد می‌کنی؟ سدیر یکی از شاگردان امام باقر علیه‌السلام بود. او می‌گوید: علیه‌السلام به من فرمودند: ای سدیر آیا روزانه یک بنده آزاد می‌کنی؟ عرض کردم: نه. امام علیه‌السلام فرمود: در هر ماه چطور؟ عرض کردم: نه. حضرت فرمود: درهر سال چطور؟ عرض کردم: نه. امام علیه‌السلام گفت: سبحان اللّه، آیا دست یکی از ما را نمی‌گیری و به خانه ببری و به او غذا دهی تا سیر شود؟ به خدا سوگند این کار بهتر از آزاد کردن بنده‌ای است که از فرزندان حضرت اسماعیل باشد. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
📌ملاک شناخت از ... ◀️ : ما را نمی شناختیم، مگر در با علی بن ابیطالب(ع). ◀️: ما در زمان (ص) منافقان را با و کینه ای که نسبت به علی بن ابیطالب(ع) داشتند، می شناختیم. ◀️عبدالله بن عباس: ما در زمان رسول خدا(ص) منافقان را به دشمنی با علی بن ابیطالب(ع) می شناختیم. ◀️جابربن عبدالله انصاری: ما را جز به دشمنی با علی بن ابیطالب نمی شناختیم. 📚نیشابوری، المستدرک علی الصحیحین، ج۳، ص۱۲۹ 📚ترمذی، صحیح، ج۱۳، ص۱۶۷ 📚بغدادی، تاریخ بغداد، ج۳، ص۱۵۳ 📚ابن عبدالبر، الاستیعاب، ج۲، ص۴۶۲ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
📌حقیقت در اطاعت پذیدی است. عبدالله بن به مبتلا بود که آن برایش سخت‌تر از خود درد بود، زیرا معالج برای تسکین وی تجویز کرده بودند. وی برای حل این مشکل از به رفت و از محضر مولای خویش کسب تکلیف کرد. امام صادق (ع) فرمود: ننوش. عبدالله وقتی به کوفه برگشت، درد به سراغش آمد. بستگانش با اصرار و اندکی شراب به او نوشاندند. درد آرام شد. او از این حادثه تلخ و ناگوار خیلی شد. دوباره به مدینه منوره مسافرت کرد و موضوع را با امام در میان نهاد. امام (ع) فرمود: «ای عبدالله! از آن ننوش! است! این ناراحتی از است که بر تو مسلط شده است. اگر او از تو شود، تو را رها خواهد کرد و دیگر به سراغت نخواهد آمد.» عبدالله به کوفه برگشت. درد شدید شد. بیش از همیشه او را آزار می‌داد. بستگانش وقتی ناراحتی او را دیدند، به او گفتند: «تو برای ، ناچاری مقدار کمی از شراب بنوشی!» عبدالله گفت: «به خدا قسم! هرگز یک قطره هم نخواهم نوشید. هرچند بمیرم.» ناراحتی وی مدتی ادامه داشت، تا اینکه خداوند او را داد و تا زنده بود آن ناراحتی را احساس نکرد. این چنین بود که پیش‌بینی امام صادق (ع) تحقق یافت. 📚کشی، الرجال، ج۱، ص۲۴۷_۲۴۸ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 عن أبی جعفر الثانی عليه السلام قال : قام إلی أمیر المؤمنین عليه السلام رجل بالبصرة فقال أخبرنا عن الإخوان فقال الإخوان صنفان : ۱- إخوان الثقة ۲- و إخوان المکاشرة ۱- فأما إخوان الثقة فهم کالکف و الجناح و الأهل و المال فإذا کنت من أخیک علی ثقة فابذل له مالک و یدک و صاف من صافاه و عاد من عاداه و اکتم سره و أعنه و أظهر منه الحسن و اعلم أیها السائل أنهم أعز من الکبریت الأحمر و أما إخوان المکاشرة فإنک تصیب منهم لذتک فلا تقطعن ذلک منهم و لا تطلبن ما وراء ذلک من ضمیرهم و ابذل لهم ما بذلوا لک من طلاقة الوجه و حلاوة اللسان. 🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁 امام جواد(عليه السّلام) فرموده است : مردى در بصره در حضور حضرت على (عليه السّلام) بلند شد و عرض كرد : در بارۀ[اقسام]دوستان ما را خبر ده‌؟ حضرت فرمود : دوستان دو دسته‌اند : دوستان مورد ۱- اعتماد ۲- دوستان خنده‌رو. ۱- دوستان مورد اعتماد به منزلۀ كف دست و بازو و افراد خانواده،و دارايى انسان هستند،وقتى كه برادرت مورد اعتماد توست از كمك مالى و جانى به او مضايقه نكن،و با دوستان او در دوستى خالص باش،و دشمنان او را دشمن بدار، و راز او را پنهان كن،و او را يارى ده،و خوبيهاى او را آشكار ساز.و بدان كه اينها از كبريت احمر كمياب‌ترند. ۲- امّا دوستان خنده‌رو،تو از معاشرت با آنان لذّت مى‌برى و با قطع رابطه از ايشان خود را از اين لذت محروم مكن و بيشتر از آنان انتظار نداشته باش و مانند آنها با خوشرويى و خوشزبانى رفتار كن. 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 وسائل الشیعة ج۱۲ ص۱۳ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
1️⃣مباهله در لغت به معنی ملاعنه و نفرین متقابل می‌باشد 🔖(الصحاح، ج‏4، ص: 1643) 2️⃣مسیحیان نجران تو ۲۴ ذی الحجه الحرام سال دهم هجری اومدن مدینه تا با پیامبر صل الله علیه و آله بحث کنند، هر سوالی پرسیدن جواب های دقیقی شنیدن اما لجاجت کردن و حق رو قبول نکردند که آیه61 سوره مبارکه آل عمران نازل شد که دعوت به مباهله بود ✅«فَمَنْ حَآجَّكَ فِيهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَاءنَا وَأَبْنَاءكُمْ وَنِسَاءنَا وَنِسَاءكُمْ وَأَنفُسَنَا وأَنفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَةَ اللّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ» 3️⃣«فنَظَر الأسْقُف إلى العاقب والسيد وعبد المسيح وقال لهم : انظُروا إليه قد جاء بخاصّته من ولده وأهله ليُباهِلَ بهم واثقاً بحقّه» 🔖نام کتاب : الإرشاد نویسنده : الشيخ المفيد جلد : 1 صفحه : 168 🔻مسیحیان با هم مذاکره کردن بزرگشون گفت اگر پیامبر با اهل و فرزندانش آمد، مباهله نکنید اما اگر با غیر اینها آمد مباهله کنید 4️⃣روز مباهله فَخَرَجَ رَسُولُ اللَّهِ وَ أَخَذَ بِيَدِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ وَ مَعَهُ فَاطِمَةُ وَ حَسَنٌ وَ حُسَيْنٌ فَقَالَ: هَؤُلَاءِ أَبْنَاؤُنَا وَ نِسَاؤُنَا وَ أَنْفُسُنَا فَهَمُّوا أَنْ يُلَاعِنُوا- ثُمَّ إِنَّ أَبَا الْحَرْثِ قَالَ لِلسَّيِّدِ وَ الْعَاقِبِ: وَ اللَّهِ مَا نَصْنَعُ بِمُلَاعَنَةِ هَذَا شَيْئاً، 🔖شواهد التنزيل لقواعد التفضيل نویسنده : الحاكم الحسكاني جلد : 1 صفحه : 157 5️⃣روز مباهل پیامبر دست امیرالمومنین را گرفته و به همراه حضرت زهرا و امام حسن و امام حسین علیهم السلام خارج میشند 6️⃣ یکی از مسیحیا میگه: «هذه وجوه لو أقسمت على اللَّه أن يزيل الجبال لأزالها!!» به خدا سوگند من چهره‌هایی را می‌بینم که اگر از خدا بخواهند کوهی را جابجا کند، چنین خواهد کرد. 🔖إمتاع الأسماع بما للنبي من الأحوال و الأموال و الحفدة و المتاع نویسنده : المقريزي، تقي الدين جلد : 2 صفحه : 95 و مسیحیان نجران عقب نشینی میکنند 7️⃣مباهله های غیر معصوم 🔅۱. مباهله ابي عبد الله الصفواني 🔖نام کتاب : رجال النجاشي (النجاشي، أبو العبّاس) ، جلد : 1 ، صفحه : 393 🔅۲. مباهله بریر بن خضیر با یزید بن معقل 🔖الملهوف على قتلى الطّفوف نویسنده : السيد بن طاووس جلد : 1 صفحه : 160 🔅۳.مباهله نائب امام زمان با مدعی نیابت الغيبة نویسنده : الشيخ الطوسي جلد : 1 صفحه : 307 📚دانش نامه قرآن و حدیث ج۱۶ ص ۱۶۱ ✅برترین فضیلت امیرالمؤمنین علیه السلام در قرآن کریم 🛑قَالَ الْمَأْمُونُ يَوْماً لِلرِّضَا علیه السلام: أَخْبِرْنِي بِأَكْبَرِ فَضِيلَةٍ لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ علیه السلام يَدُلُّ عَلَيْهَا الْقُرْآنُ؟ قَالَ: فَقَالَ لَهُ الرِّضَا علیه السلام فَضِيلَتُهُ فِي الْمُبَاهَلَةِ، قَالَ اللَّهُ جَلَّ جَلالُه ُ: ‏« فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ، فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ، ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكاذِبِينَ‏» فَدَعَا رَسُولُ اللَّهِ صلّی الله علیه و آله الْحَسَنَ وَ الْحُسَيْنَ علیهماالسلام فَكَانَا ابْنَيْهِ، وَ دَعَا فَاطِمَةَ علیهاالسلام فَكَانَتْ فِي هَذَا الْمَوْضِعِ نِسَاءَهُ، وَ دَعَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ علیه السلام فَكَانَ نَفْسَهُ بِحُكْمِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ. وَ قَدْ ثَبَتَ أَنَّهُ لَيْسَ أَحَدٌ مِنْ خَلْقِ اللَّهِ سُبْحَانَهُ أَجَلَّ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ صلّی الله علیه و آله وَ أَفْضَلَ، فَوَجَبَ أَنْ لا يَكُونَ أَحَدٌ أَفْضَلَ مِنْ نَفْسِ رَسُولِ اللَّهِ صلّی الله علیه و آله بِحُكْمِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ. 🔰روزى مأمون از حضرت رضا علیه السلام سؤال کرد: بزرگترين فضيلت اميرالمؤمنين عليه السّلام که قرآن بر آن دلالت می کند، چیست؟ حضرت رضا فرمود : این فضيلت امیرالمؤمنین علیه السلام (که می گویی) در آيه مباهله است، آن جا كه خداوند مي فرمايد: «هرکس بعد از آنچه از علم برایت آمده است، با تو مخاصمه کند، بگو: بیایید پسرانمان و پسرانتان، زنانمان و زنانتان، خودمان و خودتان را فراخوانیم. سپس مباهله کنیم و لعنت خداوند را بر دروغگویان قرار دهیم» (بر اساس این آیه) رسول خدا صلّی الله علیه و آله، حسن و حسین علیهماالسلام را به عنوان پسرانش، فاطمه عليها السّلام را به عنوان زنانش، و امیرالمؤمنین علیه السلام را به عنوان نفس خود آورد. از آنجا که هیچ یک از مخلوقات خداوند، بالاتر و برتر از رسول خدا صلّی الله علیه و آله نیست، در نتیجه بنابر حکم خداوند عزّ و جلّ، کسی برتر از نفس رسول خدا صلّی الله علیه و آله نخواهد بود. 📚الفصول المختارة، ص۳۸ ✅ اعمال روز مباهله ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
✅بعضی از محققان، میثم را ایرانی دانسته‌اند 📜عسگری، نقش ایمه در احیای دین، 1389ش، ج۱، ص131 ✅ چون برده زنی از بنی‌اسد بوده، به این قبیله منسوب شده است. 📜کشی، رجال، ۱۳۴۸ش، ص۹؛ مفید، الارشاد، ۱۴۱۳ق، ج۱، ص۳۲۳؛ نجاشی، رجال، ۱۴۱۶ق، ص۱۴ ✅ حضرت علی علیه السلام میثم را از آن زن خرید و آزاد کرد. چون نامش را پرسید، گفت سالم نام دارم. حضرت به او گفت پیامبر اکرم صل الله علیه و آله مرا آگاه کرده که والدین عجمی‌ات، تو را میثم نامیده‌اند. 🔅میثم سخن علی (علیه السلام را تصدیق کرد و نامش را به میثم تغییر داد و کنیه‌اش ابوسالم شد. کنیه دیگر او ابوصالح بود. 📜کشی، رجال، ۱۳۴۸ش، ص۸۲؛ مفید، الارشاد، ۱۴۱۳ق، ج۱، ص۳۲۳؛ ✅صالح، شُعَیب، عِمران و حمزه از جمله فرزندان میثم تمّار بودند که با مصاحبت اهل بیت (علیهم السلام بزرگ شدند. فرزندان آنان نیز از اصحاب و راویان امامان شیعه بودند. 📜رجوع کنید به کشی، رجال، ۱۳۴۸ش، ص۸۰؛ طوسی، رجال، ص۱۱۸و۱۳۸و۱۴۹و۱۵۷و۱۶۰و۱۶۲و۲۲۴و۲۲۵؛ کلینی، اصول کافی، ج۳، ص۱۳۲و۱۳۳، ج۷، ص۱۸۶و۱۸۷و۳۸۳، ج۸، ص۲۰۰؛ ✅ از جمله فرزندان میثم، علی بن اسماعیل بن شعیب بن میثم از متکلمان شیعه امامیه و از نخستین مؤلفان کتاب‌های کلامی است. 📜رجوع کنید به ابن‌ندیم، ص۲۲۳؛ طوسی، ۱۴۱۷، ص۱۵۰؛ برای مطالعه بیشتر به این سایت مراجعه نمایید↙️↘️ https://fa.wikishia.net/view/%D9%85%DB%8C%D8%AB%D9%85_%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B1 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
🏴 سالروز شهادت خرمافروشِ سرباز جهاد تبیین 📍میثَم تمّار اَسَدی کوفی از یاران امام علی (ع)، امام حسن مجتبی (ع) و امام حسین (ع)، که پیش از واقعه کربلا در کوفه (60 ه - ق) به شهادت رسید. ✅ آثار 🔸 تفسیر یکی از آنها تفسیری است که از علی (ع) آموخته بود. (آقابزرگ طهرانی، ج۴، ص۳۱۷) در روایتی، میثم، خطاب به عبدالله بن عباس گفته است که امام علی (ع) تأویل قرآن را به وی آموخته است. زمانی که میثم به عمره رفت، به ابن عباس گفت هر مطلبی درباره تفسیر قرآن می‌خواهد، از وی بپرسد. ابن‌عباس از این پیشنهاد استقبال کرد و کاغذ و دواتی خواست و آنچه را که میثم املا کرد، نوشت. چون میثم او را از شهادت خود به دستور ابن‌زیاد خبر داد، ابن‌عباس که گمان می‌کرد میثم این خبر را از روی غیب گویی به او داده است، به وی بی‌اعتماد شد و درصدد برآمد مطالبی را که از او نوشته بود، پاره کند. میثم او را از این کار بازداشت و از او خواست این تفسیر را حفظ کند و اگر آنچه وی از آن خبر داده است، به وقوع نپیوست، آن را از بین ببرد. ابن‌عباس پذیرفت و پس از مدتی همه اخباری که میثم از آینده داده بود، محقق شد.(کشی، رجال، ۱۳۴۸ش، ص۸۱) 🔸 حدیث میثم، کتابی هم در حدیث داشته است که فرزندانش از آن، روایاتی نقل کرده‌اند. پاره‌ای از روایات آن در منابع موجود است. (طوسی، الامالی، ص۱۴۸؛ غفار، الکلینی و الکافی، ص۲۸) این احادیث دربردارنده موضوعاتی چون حبّ و بغض به اهل بیت (ع)، برتری مسجد کوفه بر بیت‌المقدس، چهار بار اقرار به زنای محصنه و حدّ آن و معلوم‌کردن قاتل جوانی اَعرابی برای بازماندگان‌اش به دست علی (ع)، است.(رقی، المحاسن، ص۳۰۹و۳۱۰؛ ثقفی، الغارات، ج۲، ص۴۱۳و۴۱۵؛ طوسی، الامالی، ص۱۴۸و۲۴۶و۴۰۵و۴۰۶؛ شاذان، الفضائل، ص۳۵) 📌پیشگویی میثم تمار درباره خباثت امویان طبق سخنی از جناب هنگام در پای دار مرگ، عده ای روز را روزی مبارک خواهند شمرد و برای آن فضائلی جعل خواهند کرد.(1) بنابر فرمایش امام (ع) نیز، برای تقرب به یزید و گرفتن پاداش از او، با ، روز عاشورا را روز برکت نامیدند تا مردم را از و عزا و حزن بر امام (ع) دور کنند. (2) 📚شیخ صدوق‏، الامالی، ص128. 📚شیخ صدوق، علل الشرایع، ج1، ص226. 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
معرفی حذیفه بن یمان حذیفه از اصحاب پیامبر صلی الله علیه و آله و از یاران خاص امیرالمومنین علیه السلام بود. حذیفه دو ویژگی مهم دارد:👇 1️⃣: شرکت کردن حذیفه در تشیع جنازه حضرت زهرا سلام الله علیها : ِ 🔺أنَّهَا إِذَا تَوَفَّتْ لَا أُعْلِمُ أَحَداً إِلَّا أُمَّ سَلَمَةَ زَوْجَ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ أُمَّ أَيْمَنَ وَ فِضَّةَ وَ مِنَ الرِّجَالِ ابْنَيْهَا وَ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ عَبَّاسٍ وَ سَلْمَانَ الْفَارِسِيَّ وَ عَمَّارَ بْنَ يَاسِرٍ وَ الْمِقْدَادَ وَ أبو [أَبَا] ذَرٍّ وَ حُذَيْفَةَ )1 🔰هر گاه او از دنيا برود من از زنان غير از: ام سلمه زوجه رسول خدا، ام ايمن، فضه، و از مردان غير از: دو فرزندش، عبد اللَّه بن عباس، سلمان فارسى، عمار بن ياسر، مقداد، ابو ذر و حذيفه كسى را آگاه ننمايم. 2️⃣: از اصحاب خاص امیرالمومنین علیه السلام 🔺 عنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ (عَلَيْهِمُ السَّلَامُ)، قَالَ‏: ضَاقَتِ الْأَرْضُ‏ بِسَبْعَةٍ بِهِمْ تُرْزَقُونَ وَ بِهِمْ تُنْصَرُونَ وَ بِهِمْ تُمْطَرُونَ، مِنْهُمْ سَلْمَانُ الْفَارِسِيُّ وَ الْمِقْدَادُ وَ أَبُو ذَرٍّ وَ عَمَّارٌ وَ حُذَيْفَةُ (رَحْمَةُ اللَّهِ عَلَيْهِمْ) وَ كَانَ عَلِيٌّ (ع) يَقُولُ وَ أَنَا إِمَامُهُمْ، وَ هُمُ الَّذِينَ صَلَّوْا عَلَى فَاطِمَةَ (سلام‌الله علیها).)2 🔰امیرالمومنین علیه السلام: در ميان امت رسول خدا صلي الله عليه و آله هفت نفرند كه زمين گنجايش و ظرفيت آنان را ندارد و به وجود آنان مردم روزي داده مي شوند و آنان واسطه نصرت و پيروزي و وسيله نزول باران هستند و از جمله اين هفت نفر: سلمان فارسي، مقداد، ابوذر، عمار و حذيفه رحمهم الله هستند، و علي عليه السلام همواره مي فرمود: من امام و پيشوا و مقتداي اين گروهم و همين ها بودند كه بر پيكر مطهر فاطمه عليها السلام نماز خواندند 🔺حذيفة بن اليمان العبسي، و عداده في الأنصار، و قد عد من الأركان الأربعة.)3 🔰مرحوم شیخ طوسی: حذیفه بن یمان جزء صحابه بود و او را جزء ارکان اربعه شمرده اند(سلمان، ابوذر، مقداد، حذیفه) 📚منابع: 1:دلائل الإمامة ص: 133 2:رجال الكشي ص: 7 3:رجال طوسی ص 60 👈حذیفه بن یمان معروف به صاحب سِرِّ النبی است.چون زمانی که قصد ترور پیامبر صلی الله علیه و اله را داشتند، حذیفه منافقین را دید لذا مشهور به حذیفه منافق شناس شد. 1⃣:علم المنافقین، و سال عن المعضلات، فان تسالوه تجدوه بها عالما")1 🔰امیرالمومنین علیه السلام: حذیفه منافقان را می شناسد. در مورد مشکلات از وی سوال نمایید زیرا اگر از وی بپرسید، وی را عالم بر آنها خواهید یافت" 2⃣: کان اعلم الناس بالمنافقین)2 🔰 امیرالمومنین علیه السلام: حذیفه داناترین مردم به (نامهای) منافقین بود" 🔺وكان عمر إذا مات ميت يسأل عن حذيفة، فإن حضر الصلاة عليه صلى عليه عمر، وإن لم يحضر حذيفة الصلاة عليه لم يحضر عمر)3 🔰"هر وقت کسی فوت می کرد، عمر بن خطاب از حذیفه درخواست می کرد. پس اگر حذیفه بر آن میّت نماز می خواند، عمر بن خطاب هم بر وی نماز می خواند. و اگر حذیفه بر سر جنازه آن شخص حاضر نمی شد؛ عمر بن خطاب نیز بر وی نماز نمی خواند و بر سر جنازه اش حاضر نمی شد" 📚منابع: 1: سیر اعلام النبلاء ج 2 ص 363 2: المستدرک حاکم ج 3 ص381 3: اسد الغابه ج 1ص391 👇نماز میت ابوبکر👇 🔺صلى عمرو على أبي بكر فكبر عليه أربعا)1 🔰عمرو بن عاص بر ابی بکر نماز خواند و 4 تکبیر بر وی گفت. "البته در روایاتی نیز بیان شده که عُمر نماز ابوبکر را خوانده است" 👇نماز میت عُمر👇 🔺فتقدم صهيب فصلى على عمر، فكبر عليه أربعا)2 🔰صهیب جلو آمد و بر جنازه عمر نماز خواند و بر وی ۴ تکبیر گفت 👇نتیجه👇 صغری: حذیفه اسامی منافقین را به تصریح منابع عامه و خاصه میدانست کبری: حذیفه در تشیع جنازه خلیفه اول و دوم‌شرکت نکرد نتیجه:..... 📚:منابع 1: الطبقات الکبری ج3 ص206 2: الفتوح ج 2 ص 330 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ماجرای مباهله چیست؟ 📺 انیمیشن پيامبر اسلام با مسيحيان نجران 🔻باید داستان مباهله را به کودکان و نوجوانان خود بیاموزیم. 🔅امام رضاعلیه السلام به مأمون فرمودند: بالاترین فضیلت امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام، آیۀ مباهله است 💠فَمَن حاجَّكَ فيهِ مِن بَعدِ ما جاءَكَ مِنَ العِلمِ فَقُل تَعالَوا نَدعُ أَبناءَنا وَأَبناءَكُم وَنِساءَنا وَنِساءَكُم وَأَنفُسَنا وَأَنفُسَكُم ثُمَّ نَبتَهِل فَنَجعَل لَعنَتَ اللَّهِ عَلَى الكاذِبينَ(آل‌عمران/۶۱) در این آیه حضرت علی ‌علیه‌ السلام به عنوان نفس پیامبر صلی‌الله‌ علیه‌ و آله اعلام شده است. ✍ اعمال: برای این روز چند عمل شده: 1⃣ غسل. 2⃣ روزه. 3⃣ دورکعت‌نماز مثل روز‌غدیر👈 کیفیت 4⃣ خواندن دعای مباهله👈 اینجا 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
➖خاتم بخشی امیرالمومنین علیه السلام 🛑و مِنْ جملةِ الأمورِ الّتی وقعتْ فی الیومِ الرابعِ و العشرینَ مِنْ ذِی الحجّة و صارتْ سبباً فی فضلِهِ هو أن الإمامَ أمیرَ المؤمنینَ علیه السّلام تصدَّقَ فی هذا الیومِ بخاتمِهِ و هو راکعٌ ، فنزلت هذه الآیة الکریمة إِنَّما وَلِیُّکُمُ الله وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکِعُونَ. و أصبحتْ إمامتُه جلیةً للأصحاب من ذوی البصیرة النافذة. و هذه الآیة نصٌّ صریحٌ علی إمامتِه علیه السّلام کما ذکرتْه سائر الکتب. 🔰علّامه محمّد باقر مجلسی رَحِمَهُ الله مینویسد ؛ از دیگر اتفاقات مهم که در روز بیست و چهارم ذی الحجّة واقع شده و سبب فضیلت این روز گشته ، آن است که امیر المؤمنین علیه السّلام در این روز ، در حال رکوع ، انگشتر خود را به سائل بخشید و این آیه نازل شد إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکِعُونَ. بعد از این ماجرا و نزول آیه شریفه ، امامت امير المؤمنين برای اصحاب واضح و روشن گردید ، لذا این آیه صراحت در امامت آن حضرت دارد. 📚: زادالمعاد ج1ص219 ➖تلاش های بیهوده خلیفه دوم 🛑رُوِیَ عَنْ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ أَنَّهُ قَالَ وَ اللهِ لَقَدْ تَصَدَّقْتُ بِأَرْبَعِینَ خَاتَماً وَ أَنَا رَاکِعٌ لِیَنْزِلَ فِیَّ مَا نَزَلَ فِی عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ فَمَا نَزَلَ. 🔰از عمر بن خطاب نقل است که گفت به خدا سوگند چهل انگشتر را در حال رکوع صدقه داده ام تا آیه ای که برای علیّ بن أبی طالب نازل گردید ، برای من نازل شود ، امّا نازل نشد. 📚:أمالی شیخ صدوق ص۱۸۶ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
امام رضا (علیه السلام) می فرمایند: استشمام را به تاءخير نيندازيد؛ همانا بوييدن گل نرگس، پیشگیری از ابتلا به و در زمستان است. وَ لاَ تُؤَخِّرْ شَمَّ اَلنَّرْجِسِ فَإِنَّهُ يَمْنَعُ اَلزُّكَامَ فِي مُدَّةِ أَيَّامِ اَلشِّتَاءِ . 📚بحارالانوار، ج 62، ص 99 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri https://eitaa.com/shobeiri
➖جنگ بین حق و باطل 🛑عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: «إِنَّ لِلْقَلْبِ أُذُنَيْنِ فَإِذَا هَمَّ اَلْعَبْدُ بِذَنْبٍ قَالَ لَهُ رُوحُ اَلْإِيمَانِ لاَ تَفْعَلْ وَ قَالَ لَهُ اَلشَّيْطَانُ اِفْعَلْ وَ إِذَا كَانَ عَلَى بَطْنِهَا نُزِعَ مِنْهُ رُوحُ اَلْإِيمَانِ.» 🔰از امام صادق (علیه‌السلام) نقل شده است: «به‌راستی که قلبِ [هر بنده‌ای] دو گوش دارد. پس هرگاه بنده قصد انجام گناهی را کند؛ روح ایمان (در یکی از گوش‌ها) به او می‌گوید: این کار را نکن! و شیطان (در گوش دیگرش) به او می‌گوید: این کار را بکن! 📚: الکافي، ج۲، ص۲۶۷ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
روایاتی از اهل بیت پیامبر علیهم السلام که می‌گویند جلوگیری نکردن از رواج مشروبات الکلی، باعث گسترش قتل در جامعه می‌شود 1️⃣ روایت محمد بن حسین از امیرالمؤمنین علیه السلام: قِيلَ لِأَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ إِنَّكَ تَزْعُمُ أَنَّ شُرْبَ اَلْخَمْرِ أَشَدُّ مِنَ اَلزِّنَا وَ اَلسَّرِقَةِ فَقَالَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ نَعَمْ إِنَّ صَاحِبَ اَلزِّنَا لَعَلَّهُ لاَ يَعْدُوهُ إِلَى غَيْرِهِ وَ إِنَّ شَارِبَ اَلْخَمْرِ إِذَا شَرِبَ اَلْخَمْرَ زَنَى وَ سَرَقَ وَ قَتَلَ اَلنَّفْسَ اَلَّتِي حَرَّمَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ تَرَكَ اَلصَّلاَةَ. راوى گويد: به امير مؤمنان على عليه السّلام گفتند: تو گمان مى‌كنى كه حرمت نوشيدن شراب شديدتر از زنا و دزدى است‌؟ فرمود: آرى؛ زناكار احتمال دارد كه علاوه بر زنا، گناه ديگرى مرتكب نشود. اما شراب‌خوار آن‌گاه كه شراب بنوشد زنا مى‌كند، دزدى انجام مى‌دهد، انسانى را كه خداوند متعال کُشتنش را حرام كرده به قتل می‌رساند و نماز را ترك مى‌كند. الکافی، ج6، ص403 2️⃣ روایت شیخ کلینی با سه سند از امام صادق علیه السلام: عَنْ مُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَخْبِرْنِي جُعِلْتُ فِدَاكَ لِمَ حَرَّمَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى الْخَمْرَ ... فَقَالَ إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى لَمْ يُحَرِّمْ ذَلِكَ عَلَى عِبَادِهِ وَ أَحَلَّ لَهُمْ سِوَاهُ رَغْبَةً مِنْهُ فِيمَا حَرَّمَ عَلَيْهِمْ وَ لَا زُهْداً فِيمَا أَحَلَّ لَهُمْ وَ لَكِنَّهُ خَلَقَ الْخَلْقَ وَ عَلِمَ عَزَّ وَ جَلَّ مَا تَقُومُ بِهِ أَبْدَانُهُمْ وَ مَا يُصْلِحُهُمْ فَأَحَلَّهُ لَهُمْ وَ أَبَاحَهُ تَفَضُّلًا مِنْهُ عَلَيْهِمْ بِهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لِمَصْلَحَتِهِمْ وَ عَلِمَ مَا يَضُرُّهُمْ فَنَهَاهُمْ عَنْهُ وَ حَرَّمَهُ عَلَيْهِمْ ... أَمَّا الْخَمْرُ فَإِنَّهُ حَرَّمَهَا لِفِعْلِهَا وَ لِفَسَادِهَا ... مِنْ سَفْكِ الدِّمَاءِ ... وَ هُوَ لَا يَعْقِلُ. مفضّل بن عمر می‌گويد: به امام صادق عليه السّلام عرض كردم: فدایت شوم! بفرماييد چرا خداوند متعال، شراب ... را حرام نمود؟ امام علیه السلام فرمود: خدای متعال به اين‌جهت آن را بر بندگانش حرام کرد و برخی از خوردنی‌های دیگر را حلال کرد كه بندگانش به موارد حرام، بى‌رغبت شده و به موارد حلال رغبت داشته باشند؛ او مخلوقاتش را آفريد و به نيازمندى‌هاى بدن آن‌ها و مصلحت زندگی آنها آگاهى داشت. از اين‌رو خداوند از روى لطف و بخشش براى مصلحت آنان مواردى را براى آنان حلال و مباح كرد. از طرفى از چيزهايى كه به آنان ضرر مى‌رساند نيز آگاهى داشت، به همین خاطر آنان را از آن موارد نهى نمود و بر آنان حرام نمود... اما حرام کردن شراب به خاطر کارهایی است که در اثر خوردن آن، شراب‌خور به آن دست می‌زند و فسادهایی که با خوردنش ایجاد می‌شود؛ کارهایی از قبیل اینکه ... [حتی ممکن است] خونِ [انسان‌های بی‌گناه را] بریزد ... و اینها در حالی اتفاق می‌افتد که بر اثر خوردن شراب، هوش و حواسی ندارد. الکافی، ج6، ص243 تهذیب الاحکام، ج9، ص128 من لا یحضره الفقیه، ج3، ص345؛ با سندی دیگر از امام باقر علیه السلام 3️⃣ صحیحۀ محمد بن سنان از امام رضا علیه السلام: عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا الْحَسَنِ عَلِيَّ بْنَ مُوسَى الرِّضَا ع يَقُولُ حَرَّمَ اللَّهُ الْخَمْرَ لِمَا فِيهَا مِنَ الْفَسَادِ وَ مِنْ تَغْيِيرِهَا عُقُولَ شَارِبِيهَا وَ حَمْلِهَا إِيَّاهُمْ عَلَى إِنْكَارِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ الْفِرْيَةِ عَلَيْهِ وَ عَلَى رُسُلِهِ وَ سَائِرِ مَا يَكُونُ مِنْهُمْ مِنَ الْفَسَادِ وَ الْقَتْلِ وَ ... . محمد بن سنان می‌گوید: از حضرت رضا علیه السلام شنيدم كه فرمود خدا شراب را از اين جهت حرام كرد كه باعث فساد می‌شود و سبب تغيير عقل نوشانندۀ آن می‌گردد و او را به انكار كردن خدا وامی‌دارد و به دروغ بستن بر خدا و پيغمبران او می‌کشاند و او را به ورطۀ ساير محرَّماتى وارد می‌کند كه خدا و رسول او از آنها نهی کرده‌اند مثل فساد و قتل و ... . عیون اخبار الرضا، ج2، ص98 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
💠 مطالعه تطبیقی «مصرف مشروبات الکلی و افزایش قتل در جامعه» 🔻 ژورنال PubMed، از ارتباط میان مصرف مشروبات الکلی و افزایش نرخ قتل در استرالیا گزارش می‌دهد... 📚 قرن‌ها قبل، امیرالمؤمنین علیه السلام و فرزندان دانشمندش در مورد شراب‌خوری به یک و کارگشا اشاره کرده‌اند: «شراب‌خواری، آدم‌کُشی را در جامعه افزایش می‌دهد.» ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
انفاق امیرالمومنین علیه السلام در واقعه آیه طعام زکات واجب نبود 🛑الصّادق (علیه السلام)- عَنْ أَبِی بَصِیرٍ قَالَ کُنَّا عِنْدَ أَبِی‌عَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) وَ مَعَنَا بَعْضُ أَصْحَابِ الْأَمْوَالِ فَذَکَرُوا الزَّکَاهًَْ فَقَالَ أَبُوعَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) إِنَّ الزَّکَاهًَْ لَیْسَ یُحْمَدُ بِهَا صَاحِبُهَا وَ إِنَّمَا هُوَ شَیْءٌ ظَاهِرٌ إِنَّمَا حَقَنَ بِهَا دَمَهُ وَ سُمِّیَ بِهَا مُسْلِماً وَ لَوْ لَمْ یُؤَدِّهَا لَمْ تُقْبَلْ لَهُ صَلَاهًٌْ وَ إِنَّ عَلَیْکُمْ فِی أَمْوَالِکُمْ غَیْرَ الزَّکَاهًِْ فَقُلْتُ أَصْلَحَکَ اللَّهُ وَ مَا عَلَیْنَا فِی أَمْوَالِنَا غَیْرُ الزَّکَاهًِْ ... قُلْتُ لَهُ وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلی حُبِّهِ مِسْکِیناً وَ یَتِیماً وَ أَسِیراً قَالَ لَیْسَ مِنَ الزَّکَاهًِْ. 🔰 ابوبصیر گوید: نزد امام صادق (علیه السلام) بودیم و بعضی از ثروتمندان نیز در میان ما بودند که سخن از زکات به میان آمد، فرمود: «زکات چیزی نیست که زکات‌دهنده بدان ستایش شود، بلکه وظیفه‌ای رسمی است؛ که خون او به‌وسیله‌ی آن حفظ می‌شود، و با پرداخت آن، شخص «مسلمان» نامیده می‌شود، و اگر آن را نپردازد، نمازش پذیرفته نیست. و بدانید که در اموال شما حقّی اداکردنی جز زکات نیز هست ... گفتم: منظور از این آیه چیست: وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلی حُبِّهِ مِسْکِیناً وَ یَتِیماً وَ أَسِیراً فرمود: «این زکات نیست». 📚: الکافی، ج۳، ص۴۹۹ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
‍ ⁉️ پرسشی تأمّل برانگیز از «شمس الدین ذهبی» 🔆 فاضل اندیشمند و گرانمایه جناب «باسم الحلّی» در کتاب «الرسول المصطفی وَ الشعائر الحسينية» در بیان اهمیت "شعائر دینی" و اینکه برخی اعمال به ظاهر ساده هستند که شارع مقدّس بر انجام آنها بسیار تأکید کرده و ثواب بزرگی نیز بر آنها مترتّب ساخته است، تصریح می‌کند علّت این همه تأکید بدین جهت است که "حفظ و بقای دین وابسته به آن اعمال" است و در حقیقت "میزان پاداش برای عمل" به "میزان تحقّق غرض مولی از آن عمل" بستگی دارد، نه صرفا کثرت نماز و روزه و حج و... 💢 سپس چنین می‌گوید: ...از نمونه‌های واضح این موضوع روایتی است که حاکم نیشابوری از رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم نقل می‌کند که فرمود: «مبارزه‌ی علی علیه السلام با عمرو بن عبدودّ در جنگ خندق از همه‌ی اعمال امّت من تا روز قیامت برتر است.» (المستدرک، 3/34 ط العلمية) فارغ از بحث سندی این روایت که "شمس الدین ذهبی" بی‌درنگ آن را از جعلیات یک رافضی دانسته ! _و البته تاریخ از ذهبی این پرسش را می‌کند که اگر معادله‌ی جنگ برعکس می‌شد و علی علیه السلام بر عمرو بن عبدودّ غالب نمی‌شد، چگونه اسلام باقی می‌ماند؟_شرق عالم برویم یا غرب آن باید بپذیریم که ضربه‌ی علی علیه السلام در آن روز بر همه‌ی خداپرستان، مسلمانان، تالیان  قرآن، حجّاج بیت الله، روزه داران ماه رمضان تا روز قیامت برتری دارد. چرا که اگر ضربه‌ی او در خندق نبود، از اسلام جز در خاطرات تاریخ، اثری باقی نمی‌ماند و اگر آن ضربه نبود، دیگر معاویه مسلمان نمی‌شد تا ذهبی و دیگران برای او با تمام وجود "رضی الله عنه" بگویند! و ما چه می‌دانیم! شاید اگر آن ضربه نبود خود ذهبی به همراه بسیاری دیگر اصلاً  کافر به دنیا می‌آمدند {و به همان حالت از دنیا می‌رفتند}؛ چرا که گذشتگانِ ذهبی نیز در فتح مکّه به وسیله‌ی همین رشادتهای علی علیه السلام بود که داخل در اسلام شدند... 🔷 ...وَمِنَ الأمْثِلَةِ النّاصِعَةِ فيما نَحْنُ فيه ما أخْرَجَهُ الحاكِمُ بِسَنَدِه عَنْ بَهْزِ بْنِ حَكيمٍ، عَنْ أبيه عَنْ جَدِّه عَنِ النَّبيّ صَلّى اللهُ عَلَيه وَ آلِه وَسَلَّمَ أنّه قالَ: "لَمُبارَزَةُ عَلِيِ بنِ أبي طالِبٍ لِعَمْرِو بْنِ عَبْدِودٍّ يَوْمَ الخَنْدَقِ أفْضَلُ مِنْ عَمَلِ أمّتي إلى يَوْمِ القِيامَةِ". وَ بِغَضِّ النَّظَرِ عَنْ سَنَدِه الّذي جَزَمَ الإمامُ الذَّهَبيُّ مِنْ دونِ أدْنى نَظَرٍ أنَّ رافِضِيّاً افْتَراهُ... فَالتّاريخُ يَسْأَلُ الذَّهَبِيُّ عَن مِصْداقِيَّةِ بَقاءِ الإسلامِ لَو افْتَرَضْنا انْقِلابَ المُعادَلَةِ وَ أنَّ عَلِيّاً لَم يَقتُل عَمراً ؟! شَرَّقْنا أمْ غَرَّبْنا لابُدَّ أن نَفْتَرضَ مَنْطِقِيّاً أنَّ ضَرْبَةَ عَلِيٍّ لَها فَضْلٌ عَلى كُلِّ مَنْ عَبَدَ اللهَ وَاعْتَنَقَ هذا الدّينَ وَتَلى القُرْآنَ وَحَجَّ البَيْتَ وَصامَ شَهْرَ رَمَضانَ إلى يَوْمِ القِيامَةِ. فَلا إسْلامَ يَبْقى لَوْلاها إلّا في ذِكْرى التّاريخِ، بَلْ لَوْلاها لَما أصْبَحَ مُعاوِيَةَ مُسْلِماً مِن صَحابَة رَسولِ اللهِ يَتَرَضّى عَنْهُ الذّهَبِيُّ وَغَيْـرُ الذَّهبِيُّ بِأحْسَنِ التَّرَضّي ! وَما يُدْرينا فَلَوْلاها لَما وَلَدَ الذَّهَبيُّ أو غَيْـرُه إلّا عَلَى الكُفْرِ ؛ إذ أنَّ أسْلافَه مِنْ بَعْدِ الأحْزابِ قَد دَخَلوا الإسْلامَ بِمِثْلِ هذه الضَّرْبَةِ يَوْمَ الفَتْحِ المُبينِ، فَتْحِ مَكَّةَ... 📜 الرسول المصطفی وَ الشّعائر الحسينية، باسم الحلّی، ص ۱۱۲ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be https://t.me/shobeiri
💐 خشوع در نماز 🍀 اظهار عبودیت و تسلیم در برابر خدا و فرمان اوست. نماز با روح و اثرگذار، نمازی است که با باشد. 🌟 سوره مبارکه مومنون، آیه شریفه ۱ و ۲ : قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ (۱) الَّذينَ هُمْ في‏ صَلاتِهِمْ خاشِعُونَ (۲) 🌟 سوره مبارکه بقره، آیه شریفه ۴۵ : «وَ اسْتَعينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ وَ إِنَّها لَكَبيرَةٌ إِلاَّ عَلَى الْخاشِعينَ» (۴۵) 🌹 حقیقت خشوع : خشوع فروشکستن انانیت و منیت انسان و خودباختگی در برابر خداوند است. این خودباختگی دارای مراتب دارد و تا جایی که انانیت کامل محو حق تعالی شود، ادامه می یابد. حالاتی که از معصومین ع در نماز –از تغییر رنگ چهره و ...- نقل شده است، ناشی از اعلی مراتب خشوع است. خشوع و خودباختگی در مقابل معبود مقتضای فطرت انسان است و به دلیل ترس از عذاب و احساس شرم و گناه یا به خاطر درک عظمت خدای متعال حاصل می شود. 🌹 اسباب خشوع : 1⃣ درک عظمت الهی و حقارت خود درک عینی و ملموس عظمت الهی و حقارت خود در پیشگاه خداوند تبارک و تعالی باعث خشوع می شود. اذان و نماز با ذکر «الله اکبر» که اشاره به عظمت الهی دارد، شروع می شود، بلکه در حین نماز و بعد از نماز این ذکر شریف بارها و بارها تکرار می شود. یک مثال برای درک بهتر عظمت الهی : سرعت نور در ثانیه ۳۰۰ هزار کیلومتر است. حال گفته شده است فاصله یک کهکشان تا کهکشانی دیگر، میلیونها سال نوری است. در مقایسه با این عظمت آسمانها، زمین در حد صفر است –چه برسد به ما انسانها-. این حقارت و کوچکی انسان است در برابر عظمت خدایی که با اراده اش «کن فیکون» کرده و همه این هستی را آفریده است 2⃣ خوف از خداوند –تبارک و تعالی- خوف و ترس واکنش نفس نسبت به شیء دردناک و رنج‌آور است و البته خوف نیز دارای انواع و مراتبی است. 🔺 خوف از آثار دردناک اعمال زشت و گناهان. گناه موجب عذاب است و از این رو بسیار ترسناک است و مانند حیوان درنده باید از آن فرار کرد. 🔺 خوف از مخالفت و عصیان خداوند پاک و مهربان که همه آب، غذا، عزت، آبرو، سلامتی، قدرت، علم و ... ما از او و به رحمت اوست. توجه به قصور و تقصیر در پیشگاه چنین خدای عزیزی، اوج شرمندگی را به همراه دارد. 🔺 خوف از فراق الهی. در دعای کمیل می خوانیم : «إِلَهِي وَ سَيِّدِي وَ مَوْلَايَ وَ رَبِّي صَبَرْتُ عَلَى عَذَابِكَ فَكَيْفَ‏ أَصْبِرُ عَلَى‏ فِرَاقِكَ‏». حضرت امیر ع عظمت عذاب الهی را درک کرده، ولی آتش فراق را شدیدتر می بیند، چرا که چنان وجودش به عشق الهی عجین شده است که فراق از این محبوب بسیار بسیار برایش دردآور است. کسی می تواند چنین بگوید که لذت وصال را چشیده باشد. در مناجات محبین امام سجاد –علیه الصلاه و السلام- آمده است : «مَنْ ذَا الَّذِي ذَاقَ‏ حَلَاوَةَ مَحَبَّتِكَ‏ فَرَامَ مِنْكَ بَدَلا». 🍀 نهایت آرزوی عاشق دلباخته، وصال محبوب است و بالاترین ترس او، محرومیت از وصال اوست. 🍀 روشن است که مراتب خوف، به مراتب معرفت به خداوند –تبارک و تعالی- و صفات و افعال او مربوط است و این اهمیت و خداباوری را نشان می دهد. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
فضیلت روز اول محرم 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 عَنِ الرَّیَّانِ بْنِ شَبِیبٍ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَی الرِّضَا علیه السلام فِی أَوَّلِ یَوْمٍ مِنَ الْمُحَرَّمِ فَقَالَ یَا ابْنَ شَبِیبٍ أَ صَائِمٌ أَنْتَ فَقُلْتُ لَا فَقَالَ إِنَّ هَذَا الْیَوْمَ هُوَ الْیَوْمُ الَّذِی دَعَا فِیهِ زَکَرِیَّا علیه السلام رَبَّهُ فَقَالَ رَبِّ هَبْ لِی مِنْ لَدُنْکَ ذُرِّیَّةً طَیِّبَةً إِنَّکَ سَمِیعُ الدُّعاءِ فَاسْتَجَابَ اللَّهُ لَهُ وَ أَمَرَ الْمَلَائِکَةَ فَنَادَتْ زَکَرِیَّا وَ هُوَ قائِمٌ یُصَلِّی فِی الْمِحْرابِ أَنَّ اللَّهَ یُبَشِّرُکَ بِیَحْیی فَمَنْ صَامَ هَذَا الْیَوْمَ ثُمَّ دَعَا اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ اسْتَجَابَ اللَّهُ لَهُ کَمَا اسْتَجَابَ لِزَکَرِیَّا علیه السلام . 🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁 ريان بن شبيب گويد روز اول ماه محرم خدمت حضرت رضا رسيدم بمن فرمود اى پسر شبيب روزه‌اى‌؟ گفتم نه فرمود اين روزيست كه زكريا بدرگاه پروردگارش دعا كرد و گفت پروردگارا بمن ببخش از پيش خود نژاد پاكى زيرا تو شنواى دعائى خدا برايش اجابت كرد و بفرشتگان دستور داد ندا كردند زكريا را كه در محراب ايستاده بود كه خدا تو را بيحيى بشارت ميدهد هر كه اين روز را روزه بدارد و سپس دعا بدرگاه خدا كند خدا مستجاب كند چنان كه براى زكريا مستجاب كرد . 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 امالی صدوق ج ۱ ص ۱۲۹ https://eitaa.com/shobeiri
📌اول در روز اول محرم خدمت امام رضا(ع) رسید. حضرت به او فرمود: می دانی امروز چه روزی است؟ وی در پاسخ گفت نه. امام به وی فرمود: امروز روزي است كه به درگاه پروردگارش دعا كرد و خدا دعای او را مستجاب و به يحيى بشارت داد. هر كه اين روز را روزه بدارد و سپس به درگاه خدا كند، خدا مستجاب كند، چنان كه براى مستجاب كرد. سپس فرمود: اى پسر به راستى همان ماهى است كه اهل در زمان گذشته ظلم‏ و جنگ را به خاطر احترامش در آن مى‏ دانستند. اما اين امت اين ماه را نگه نداشتند و نه حرمت پيامبرش را. در اين ماه ذريه او را كشتند و زنانش را كردند و امولش را كردند، خدا هرگز اين گناه آنان را نيامرزد. اى پسر شبيب: اگر خواستی کنی براى (ع) كن كه چون گوسفند سرش را بريدند. اى پسر شبيب: پدرم از پدرش از جدش برايم باز گفت كه چون جدم حسين(ع) كشته شد آسمان خون سرخ بارید. اى پسر شبيب: اگر بر حسين(ع) كنى تا بر گونه ‏هايت روان شود خدا هر گناهى كردى از خرد و درشت و كم و بيش بيامرزد. اى پسر شبيب: اگر خواهى خدا را ملاقات کنی در حالیکه گناهى نداشته باشى حسين(ع) را كن. اى پسر شبيب: اگر خواهى در غرفه ‏هاى ساخته بهشت با پيغمبر ساكن شوى بر قاتلان حسين لعن كن. 📚صدوق، الأمالي، ص۱۲۹-۱۳۰ 👇👇 🌻 @shobeiri