eitaa logo
سید محمد جواد سید شبیری
976 دنبال‌کننده
607 عکس
75 ویدیو
78 فایل
کانال شخصی حجةالاسلام سیدمحمدجواد سیدشبیری(مشهد) شامل محتوای سخنرانی، مباحث حدیثی و مناسبتی مرتبط با معارف اهل البیت(علیهم السلام) ارتباط با بنده👇 @smjssh ارسال پیشنهادات، مطالب جدید و مفید👇 @rejal_admin تبلیغ👇 @Admin_rejal مدیریت کانال👇 @rejal_hoze
مشاهده در ایتا
دانلود
برخورد مرد و زن در جایی که باید تعظیم شعائر بشود چگونه است؟ عَنْ عَلِيِّ بْنِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَن أَخِيهِ مُوسَى عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ مَكَّةَ لِمَ سُمِّيَتْ بَكَّةَ قَالَ: لِأَنَّ اَلنَّاسَ تَبُكُّ بَعْضُهُمْ بَعْضاً بِالْأَيْدِي، يَعْنِي يَدْفَعُ بَعْضُهُمْ بَعْضاً بِالْأَيْدِي فِي اَلْمَسْجِدِ حَوْلَ اَلْكَعْبَةِ . علی بن جعفر گوید: از موسی بن جعفر علیه السلام پرسیدم چرا مکه را بکه نامیده اند؟ در پاسخ فرمود: زیرا مردم با دستهایشان همدیگر را کنار می زنند و این امر در پیرامون کعبه اتفاق می‌افتد. تفسیر عیاشی ج۱ ص۱۸۷ عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَقُومُ أُصَلِّي بِمَكَّةَ وَ اَلْمَرْأَةُ بَيْنَ يَدَيَّ جَالِسَةٌ أَوْ مَارَّةٌ فَقَالَ لاَ بَأْسَ إِنَّمَا سُمِّيَتْ بَكَّةَ لِأَنَّهَا تُبَكُّ فِيهَا اَلرِّجَالُ وَ اَلنِّسَاءُ . معاوية بن عمّار گويد: به امام صادق عليه السّلام گفتم: در مسجد الحرام برمى‌خيزم و نماز مى‌خوانم در حالى‌كه زن در مقابل من نشسته و يا تردد مى‌كند (چه حكمى دارد؟) فرمود: ايرادى ندارد، چراكه بدان جهت بكّه ناميده شد كه در آن مردان و زنان ازدحام مى‌نمايند. کافی ج۴ ص۵۲۶ نکته: جهت بیان این احادیث ، توجه به وجود مصداقی برای معفو بودن تلاقی و برخورد مرد و زن در محل هایی که تعظیم شعائر در آن حکم الهی است می باشد اما حکم مسأله تابع فتوای مراجع است. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
اجر و ثواب فوق العاده خدمت در خانه و کمک به همسر عَنْ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: دَخَلَ عَلَيْنَا رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ فَاطِمَةُ جَالِسَةٌ عِنْدَ اَلْقِدْرِ وَ أَنَا أُنَقِّي اَلْعَدَسَ قَالَ يَا أَبَا اَلْحَسَنِ قُلْتُ لَبَّيْكَ يَا رَسُولَ اَللَّهِ قَالَ اِسْمَعْ مِنِّي وَ مَا أَقُولُ إِلاَّ مِنْ أَمْرِ رَبِّي مَا مِنْ رَجُلٍ يُعِينُ اِمْرَأَتَهُ فِي بَيْتِهَا إِلاَّ كَانَ لَهُ بِكُلِّ شَعْرَةٍ عَلَى بَدَنِهِ عِبَادَةُ سَنَةٍ صِيَامٍ نَهَارُهَا وَ قِيَامٍ لَيْلُهَا وَ أَعْطَاهُ اَللَّهُ مِنَ اَلثَّوَابِ مِثْلَ مَا أَعْطَاهُ اَلصَّابِرِينَ - دَاوُدَ اَلنَّبِيِّ وَ يَعْقُوبَ وَ عِيسَى عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ يَا عَلِيُّ مَنْ كَانَ فِي خِدْمَةِ اَلْعِيَالِ فِي اَلْبَيْتِ وَ لَمْ يَأْنَفْ كَتَبَ اَللَّهُ اِسْمَهُ فِي دِيوَانِ اَلشُّهَدَاءِ وَ كَتَبَ لَهُ بِكُلِّ يَوْمٍ وَ لَيْلَةٍ ثَوَابَ أَلْفِ شَهِيدٍ وَ كَتَبَ لَهُ بِكُلِّ قَدَمٍ ثَوَابَ حِجَّةٍ وَ عُمْرَةٍ وَ أَعْطَاهُ اَللَّهُ بِكُلِّ عِرْقٍ فِي جَسَدِهِ مَدِينَةً فِي اَلْجَنَّةِ يَا عَلِيُّ سَاعَةٌ فِي خِدْمَةِ اَلْبَيْتِ خَيْرٌ مِنْ عِبَادَةِ أَلْفِ سَنَةٍ وَ أَلْفِ حِجَّةٍ وَ أَلْفِ عُمْرَةٍ وَ خَيْرٌ مِنْ عِتْقِ أَلْفِ رَقَبَةٍ وَ أَلْفِ غَزْوَةٍ وَ أَلْفِ مَرِيضٍ عَادَهُ وَ أَلْفِ جُمُعَةٍ وَ أَلْفِ جَنَازَةٍ وَ أَلْفِ جَائِعٍ يُشْبِعُهُمْ وَ أَلْفِ عَارٍ يَكْسُوهُمْ وَ أَلْفِ فَرَسٍ يُوَجِّهُهُ فِي سَبِيلِ اَللَّهِ وَ خَيْرٌ لَهُ مِنْ أَلْفِ دِينَارٍ يَتَصَدَّقُ بِهَا عَلَى اَلْمَسَاكِينِ وَ خَيْرٌ لَهُ مِنْ أَنْ يَقْرَأَ اَلتَّوْرَاةَ وَ اَلْإِنْجِيلَ وَ اَلزَّبُورَ وَ اَلْفُرْقَانَ وَ مِنْ أَلْفِ أَسِيرٍ أَسَرَ فَأَعْتَقَهُمْ وَ خَيْرٌ لَهُ مِنْ أَلْفِ بَدَنَةٍ يُعْطِي لِلْمَسَاكِينِ وَ لاَ يَخْرُجُ مِنَ اَلدُّنْيَا حَتَّى يَرَى مَكَانَهُ مِنَ اَلْجَنَّةِ يَا عَلِيُّ مَنْ لَمْ يَأْنَفْ مِنْ خِدْمَةِ اَلْعِيَالِ فَهُوَ كَفَّارَةٌ لِلْكَبَائِرِ وَ يُطْفِي غَضَبَ اَلرَّبِّ وَ مُهُورُ اَلْحُورِ اَلْعِينِ وَ تَزِيدُ فِي اَلْحَسَنَاتِ وَ اَلدَّرَجَاتِ يَا عَلِيُّ لاَ يَخْدُمُ اَلْعِيَالَ إِلاَّ صِدِّيقٌ أَوْ شَهِيدٌ أَوْ رَجُلٌ يُرِيدُ اَللَّهُ بِهِ خَيْرَ اَلدُّنْيَا وَ اَلْآخِرَةِ . امير المؤمنين عليه السّلام فرمودند: رسول خدا(صلّى الله عليه و آله) به خانه ما تشریف آوردند در حالى كه فاطمه سلام الله علیها نشسته بود نزديك دیگ غذا و من دانه های عدس را پاک می‌نمودم سپس فرمودند : يا ابو الحسن ! عرض كردم لبيك يا رسول اللّٰه فرمود بشنو از من آنچه ميگويم و من سخنی نمیگویم مگر از امر پروردگار خود هیچ مردی نیست كه يارى كند همسر خود را در خانه مگر آنكه باشد او را به هر موئى كه در بدن اوست عبادت يك ساله كه روز آن به روزه باشد و شب آن به قيام بگذرد و خداى تعالى به او عطا می‌کند از ثواب مثل آنچه داده است به صابران همچون داود پيغمبر و يعقوب و عيسى عليهم السّلام يا على هر كه در خدمت عيال باشد در خانه و ابایی نداشته از آن ، بنويسد نام او را خداى تعالى در ديوان شهيدان و بنويسد خدا برای او به هر روز و شبى که خدمت همسر کند ثواب هزار شهيد و بنويسد براى او به هر قدمى ثواب حجى و عمره و به هر رگى كه در بدن اوست شهرى در بهشت به او تفضل فرماید يا على يك ساعت در خدمت خانه بهتر است از عبادت هزار ساله و هزار حج و هزار عمره و بهتر است از آزاد كردن هزار بنده و هزار جهاد و عيادت هزار بيمار و هزار (نماز) جمعه و هزار تشییع جنازه و هزار گرسنه را سير كردن و هزار برهنه را پوشاندن و هزار اسير آزاد کردن در راه خدا و بهتر است او را از هزار دينار صدقه دادن بر نیازمندان و بهتر است او را از خواندن تورية و انجيل و زبور و قرآن و بهتر از هزار اسير كه بخرد و آزاد گرداند آن را و بهتر است او را از هزار شتر كه بدهد به نیازمندان و بيرون نرود از دنيا مگر آنكه ببيند جاى خود را در بهشت يا على هر كه ابا و کبری از خدمت عيال نداشته باشد ، داخل گرداند او را خدا در بهشت بدون حسابرسی. يا على خدمت عيال كفاره گناهان كبيره است و فرو مینشاند غضب پروردگار را و مهر حور العين است و زياد ميگرداند حسنات و درجات را يا على خدمت نميكند عيال را مگر صدّيق يا شهيد يا مردي كه خدا برای او خير دنيا و آخرت را بخواهد. جامع الاخبار ج۱ ص۱۰۲ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
اى دوست خدا ! آمرزيده‌اى! ⁘ به نقل از على بن ميمون صائغ: فرمود: 🔅«اى على ! حسين عليه السلام را زيارت كن و آن را وا مگذار ». گفتم: پاداش كسى كه به زيارتش مى‌رود، چيست؟ فرمود: «هر كس پياده به آن جا برود، خداوند، در برابر هر گامش، حَسَنه اى برايش ثبت مى‌كند؛ و گناهى را از او مى‌زُدايد و درجه اى او را بالا مى‌بَرد؛ و چون به قبر مى‌رسد، خداوند، دو فرشته بر او مى‌گمارد كه هر چه خير از دهانش بيرون آيد، مى‌نويسند؛ و هر چه شر و غير آن [ مانند لغو و بيهوده گويى ]بيرون آيد، ناديده مى‌گيرند؛ و چون باز گردد، با او وداع مى‌كنند و به او مى‌گويند: اى دوست خدا ! آمرزيده‌اى. تو، جزو حزب خدا، حزب پيامبر خدا و حزب خاندان پيامبرش هستى. به خدا سوگند، هرگز، آتش را با چشمانت نخواهى ديد و آن نيز تو را نخواهد ديد و به [ سوزاندن ]تو، طمع نخواهد داشت» . ◊ كامل الزيارات : ص۲۵۵ ح۳۸۳ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
💢 سنت فراموش شده ✔️ آیت‌الله سیدموسی شبیری زنجانی: 🔹علمای بزرگ از قدیم تدریس حدیث داشتند و به شاگردان خود حدیث می‌آموختند و كتب حدیثی می‌نوشتند ولی متأسفانه مدتی است که این سنت حسنه تعطیل شده است. برای نمونه علامه مجلسی تهذیب الأحکام را تدریس می‌کردند. کتابهای حدیثی متعددی از قرن یازدهم وجود دارد که بر علامه مجلسی قرائت شده است. 🔸محدث نوری درباره علامه مجلسی نوشته که وی فردی دعوت پذیر بود. شیوه ایشان اینگونه بود که اگر دعوت می‌شد، با اصحاب حدیثی خود به آن مجلس می‌رفتند و آنها کتابهای حدیثی را آماده می‌کردند و در آن جلسات كه بين يك تا يك و نيم ساعت طول می‌کشید حدیث می‌خواندند. گاهی نیز شاگردان حدیث می‌خواندند و علامه شرح می‌کرد. در حاشیه بسیاری از کتب حدیثی عبارات بلاغ علامه وجود دارد که نشان دهنده نوعی تأیید و اعتماد است. 🔹یکی از علما از شخصی به نام شیخ محمدعلی سرابی که فردی فاضل و متقی بود، نقل می‌کرد که نزد آقای میلانی رفتم و عرض کردم: نزد شما آمده‌ام تا درس بخوانم. می‌شود شما وسائل الشیعه را برای ما تدریس کنید؟ ایشان فرموده بود: من فقط فقه تدریس می‌کنم. ولی وقتی با اصرار آقای سرابی مواجه می‌شود، تدریس وسائل را قبول می‌کند. ایشان در تدریس وسائل به ترجمه حدیث بسنده نمی‌کردند و شرح و بسط می‌دادند. پس از مدتی درس وسائل تعطیل شد. چندی بعد همین آقای سرابی مجدداً نزد آقای میلانی رفت و خواهش کرد که ایشان فقه تدریس کند آقای میلانی نپذیرفت و فرمود فقه تدریس نمی‌کنم، ولی اگر وسائل الشیعه بخوانید، حاضرم. 🔸مسأله تدریس حدیث سنتی بوده که متأسفانه ترك و تعطیل شده است. (جرعه ای از دریا؛ ج۴؛ ص۳۹۵) ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
🍃🌼 🌸🌸🌸 🔸وَ سُئِلَ عَنِ اَلْمُرُوَّةِ فَقَالَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ شُحُّ اَلرَّجُلِ عَلَى دِينِهِ وَ إِصْلاَحُهُ مَالَهُ وَ قِيَامُهُ بِالْحُقُوقِ . سؤال شد: «مردانگى» چيست‌ ؟ حضرت فرمودند :حرص‌ورزيدن مرد بر دين خود،و اصلاح مال و ثروتش،و رعايت حقوق . •┈┈••✾••┈┈• 📚 تحف العقول ، ج ۱، ص ۲۳۵ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
✍کمک به زائر کربلا 🖤﷽🖤 ✅ ثوابی معادل زیارت اباعبدالله 💠 هشام از امام صادق (علیه‌السلام) پرسیدم: «کسی که خودش به واسطۀ بیماری یا مشکلی نتواند به امام حسین (علیه‌السلام) برود و در عوض شخصی دیگر را روانه کند (هزینه‌هایش را بدهد)، چه اجری دارد؟» 🔶 امام صادق (علیه‌السلام) فرمودند: «۱.به ازای هر درهمى که خرج کند، خداوند همانند کوه اُحد برایش می‌نویسد. ۲. چندین برابر آنچه کرده را در همین دنیا به او برمی‌گرداند! ۳. بلاهایى را که فرود آمده تا به او برسد، از او می‌گردانَد و از وى دور می‌کند و مالش حفظ می‌‏شود.» 🔰 هشَامُ بْنُ سَالِمٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع: ... قُلْتُ: «فَمَا لِمَنْ یُجَهِّزَ إِلَیْهِ وَ لَمْ یَخْرُجْ لَعَلَّهُ تُصِیبُهُ لِقِلَّةِ نَصِیبِهِ‏ قَالَ: یُعْطِیهِ اللَّهُ بِکُلِّ دِرْهَمٍ أَنْفَقَهُ- مِثْلَ أُحُدٍ مِنَ الْحَسَنَاتِ وَ یُخْلِفُ عَلَیْهِ أَضْعَافَ مَا أَنْفَقَهُ وَ یُصْرَفُ عَنْهُ مِنَ الْبَلَاءِ مِمَّا قَدْ نَزَلَ لِیُصِیبَهُ وَ یُدْفَعُ عَنْهُ وَ یُحْفَظُ فِی مَالِهِ» 📚 کامل الزیارت، ص ۱۲۹. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
🍃🌼 🌸🌸🌸 🔸 عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَسْبَاطٍ عَمَّنْ ذَكَرَهُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: لَقِيَ اَلْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَبْدَ اَللَّهِ بْنَ جَعْفَرٍ فَقَالَ يَا عَبْدَ اَللَّهِ كَيْفَ يَكُونُ اَلْمُؤْمِنُ مُؤْمِناً وَ هُوَ يَسْخَطُ قِسْمَهُ وَ يُحَقِّرُ مَنْزِلَتَهُ وَ اَلْحَاكِمُ عَلَيْهِ اَللَّهُ 《 وَ أَنَا اَلضَّامِنُ لِمَنْ لَمْ يَهْجُسْ فِي قَلْبِهِ إِلاَّ اَلرِّضَا أَنْ يَدْعُوَ اَللَّهَ فَيُسْتَجَابَ لَهُ 》 . ☘☘☘ 🔸 از امام صادق عليه السّلام نقل شده که فرمودند : حسن بن على عليهما السّلام به عبد اللّٰه بن جعفر برخورد و باو فرمود اى عبد اللّٰه‌؟ چگونه مؤمن، مؤمن باشد، با آنكه از قسمت مقدر خود ناراضى باشد و مقام خود را كوچك كند، در صورتى كه حاكم بالاى سر او خدا است 《 و من ضمانت می کنم برای کسی که در قلب او چیزی خطور نکند جز رضا [ی خداوند] که خداوند دعای او را مستجاب فرماید 》. ‌ •┈┈••✾••┈┈• 📚 الکافي ج ۲، ص ۶۲ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
💠 تعلیم قرآن در مهر عقد دائم در صحیحه محمد بن مسلم از امام باقر (ع) آمده است که «جَاءَتِ امْرَأَةٌ إِلَى النَّبِيِّ ص فَقَالَتْ زَوِّجْنِي فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَنْ لِهَذِهِ فَقَامَ رَجُلٌ فَقَالَ أَنَا يَا رَسُولَ اللَّهِ زَوِّجْنِيهَا فَقَالَ مَا تُعْطِيهَا فَقَالَ مَا لِي شَيْ‏ءٌ فَقَالَ لَا قَالَ فَأَعَادَتْ فَأَعَادَ رَسُولُ اللَّهِ ص الْكَلَامَ فَلَمْ يَقُمْ أَحَدٌ غَيْرُ الرَّجُلِ ثُمَّ أَعَادَتْ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص فِي الْمَرَّةِ الثَّالِثَةِ أَ تُحْسِنُ مِنَ الْقُرْآنِ شَيْئاً قَالَ نَعَمْ فَقَالَ قَدْ زَوَّجْتُكَهَا عَلَى مَا تُحْسِنُ مِنَ الْقُرْآنِ فَعَلِّمْهَا إِيَّاهُ» ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
در شام قصد کشتن اهل البیت علیهم السلام را داشتند 🛑عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ اَلْحَلَبِيِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: لَمَّا أَتَى بِعَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَزِيدُ بْنُ مُعَاوِيَةَ عَلَيْهِمَا لَعَائِنُ اَللَّهِ وَ مَنْ مَعَهُ جَعَلُوهُ فِي بَيْتٍ فَقَالَ بَعْضُهُمْ إِنَّمَا جَعَلَنَا فِي هَذَا اَلْبَيْتِ لِيَقَعَ عَلَيْنَا فَيَقْتُلَنَا فَرَاَطَنَ اَلْحَرَسُ فَقَالُوا اُنْظُرُوا إِلَى هَؤُلاَءِ يَخَافُونَ أَنْ تَقَعَ عَلَيْهِمُ اَلْبَيْتُ وَ إِنَّمَا يَخْرُجُونَ غَداً فَيُقْتَلُونَ قَالَ عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ لَمْ يَكُنْ فِينَا أَحَدٌ يُحْسِنُ اَلرَّطَانَةَ غَيْرِي وَ اَلرَّطَانَةُ عِنْدَ أَهْلِ اَلْمَدِينَةِ اَلرُّومِيَّةُ . 🔰محمد حلبى گفت از حضرت صادق شنيدم: وقتى على بن الحسين و خانواده‌اش را پيش يزيد بن معاويه لعنة الله عليهما آوردند آنها را درون خانه‌اى خرابه جاى دادند،بعضى از همراهان امام گفتند ما را در اين خانه جاى داده‌اند كه بر روى ما خراب شود و بميريم. نگهبانان كه رومى بودند اين حرف را شنيدند و به زبان رومى گفتند به اينها نگاه كنيد ميترسند خانه بر سرشان خراب شود با اينكه فردا آنها را ميبرند و ميكشند. امام فرمود در ميان ما هيچ كس جز من زبان رومى را نميدانست. 📚:بصائر الدرجات ج۱ ص۳۳۷ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
امام حسن علیه‌السلام و توجيه جابر جابر بن عبداللّه انصارى - آن پيرمرد صحابى بزرگ رسول خدا صلى الله عليه وآله) حكايت نمايد: سوگند به حقّانيّت خداوند و حقّانيّت رسول اللّه! جريانى بسيار عجيب از صلوات اللّه عليه ديده‌ام ، كه بسيار مهمّ و قابل توجّه است. گفت: بعد از آن كه بين آن حضرت و معاويه آن قضاياى مشهور واقع شد؛ و در نهايت بين آن دو، صلح گرديد، این امر بر من بسيار سخت و گران آمد؛ تا آن كه روزى به خدمت حضرتش وارد شدم، آن بزرگوار فرمود: اى جابر! از من دلگير و افسرده خاطر مباش و هرگز فرموده جدّم ، رسول اللّه صلى‌الله عليه وآله را از ياد مبر، كه فرمود: فرزندم حسن سيّد جوانان اهل بهشت است ؛ و خداوند به وسيله او بين دو گروه عظيم از مسلمان ها صلح ايجاد نمايد. جابر گويد: اين توجيه ، آرام بخشِ دردهايم نگرديد و با خود گفتم: منظور پيغمبر خدا صلوات اللّه عليه اين مورد نبوده است ؛ چون اين حركت سبب هلاكت مؤمنين خواهد شد. در همين لحظه امام حسن مجتبى عليه‌السلام دست خود را بر سينه من نهاد؛ و فرمود هنوز مشكوك هستى؟ گفتم : بلى ، فرمود: آيا دوست دارى رسول اللّه صلى‌الله عليه وآله را شاهد بگيرم تا مطالبى را از وى بشنوى؟ جابر گويد: از پيشنهاد حضرت، بسيار تعجّب كردم كه ناگاه متوجّه شدم ، زمين شكافته شد و از درون آن رسول خدا به همراه علىّ بن ابى طالب و جعفر و حمزه صلوات اللّه عليهم ، خارج شدند و من مبهوت و متحيّر، به آن ها خيره شدم. امام حسن مجتبى عليه السلام اظهار داشت : يا رسول اللّه ! جابر نسبت به طرز عملكرد و برخورد من با معاويه مشكوك شده است ؛ و تو خود از قلب او آگاه ترى. در اين هنگام پيغمبر خدا لب به سخن گشود و فرمود: اى جابر! مؤمن نخواهى بود، مگر آن كه تسليم ائمّه خود باشى و افكار و نظريّات شخصى خود را كنار گذارى . و سپس افزود: اى جابر! آنچه فرزندم حسن انجام داد، تسليم آن باش و بدان كه عملكرد و كارهاى او بر حقّ است ؛ و او با اين كار مؤمنين را زنده كرد؛ و بدان آنچه را كه او انجام داد از طرف من و از طرف خداوند متعال بوده است . عرض كردم : يا رسول اللّه ! من تسليم امر شما شدم. بعد از آن مشاهده كردم كه ایشان به سمت آسمان بالا رفتند و ديدم كه آسمان شكافته شد و آنان درون آن وارد گشتند. الثّاقب فى المناقب : ص ۳۰۶ مدينة المعاجز: ج ۳، ص ۷۲ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
هفتم صفرالمظفر و به نقلی شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام تسلیت باد. قال الحسن عليه السلام : أمَّا الكَرَمُ فَالتَّبَرُّعُ بِالمَعرُوفِ وَ الإعطَاءُ قَبلَ السُّؤَالِ . ●●● امام حسن(ع): بزرگوارى، نیکوکاریِ داوطلبانه و بخشش پيش از خواهش است. بحار الأنوار : ج۴۴، ص۸۸ قال الحسن عليه السلام : صَاحِبِ النَّاسَ مِثلَ مَا تُحِبُّ أن يُصَاحِبُوكَ بِهِ. ●●● امام حسن(ع): با مردم به گونه اى رفتار كن كه دوست دارى با تو آن گونه رفتار كنند . بحارالانوار، ج۷۵، ص۱۱۶ قال الحسن عليه السلام: المَعرُوفُ مَا لَم يَتَقَدَّمهُ مَطلٌ وَ لَم يَتَعَقَّبهُ مَنّ . ●●● امام حسن (ع): احسان آن است كه درانجامش تأخير و به دنبالش منّت نباشد. بحارالانوار ، ج ۷۱، ص۴۱۷ قال الحسن عليه السلام : كَيفَ يَكُونُ المُؤمِنُ مُؤمِناً وَ هُوَ يَسخَطُ قِسمَهُ وَ يُحَقِّرُ مَنزِلَتَهُ وَ الحَاكِمُ عَليهِ اللهُ ؟! ●●● امام حسن (ع): مؤمنى كه از قسمت خود ناخشنود باشد و وضعيت خود را ناچيز بشمرد ، در حالى كه حاكم بر او [ و تعيين كننده سرنوشتش ] خداست ، چگونه مى تواند مؤمن باشد ( ادّعاى ايمان كند)؟! بحار الأنوار : ج۴۳، ص۳۵۱ 📌البته عموم مورخان و محدثان شیعه « 28 صفر » یا « آخر صفر » را نقل کرده اند (1) و مورخان اهل سنت نیز یکی از روزهای آغازین ماه ربیع را مطرح کرده اند(2). یعقوبی نیز گرچه شیعه است اوایل ربیع را ذکر کرده است(3). اگر بخواهیم بین روایات مورخان سنی با روایات علمای شیعه سازگاری برقرار کنیم باید بگوییم وفات امام حسن (ع) تقریبا همزمان با سالروز وفات رسول الله ص بوده(اواخر صفر یا اوایل ربیع) بوده یا سه چهار روز دیرتر(طبق قول اهل سنت). بنابراین بسیار با اوایل ربیع نزدیک است لذا عجیب نیست که مورخان اهل سنت چند روز اشتباه کرده باشند و اوایل ربیع را مطرح کنند(4). 📝تحقیق آقای ملکی (1) حسن بن موسی نوبختی (متوفای 310هـ) فرق الشيعه ، ص24 و کلینی (متوفای 329هـ)، الكافي ، ج:1 ، ص:461 و شیخ مفید(متوفای 413هـ) ، مسارّ الشیعه ، ص47 و شیخ طوسی(متوفای 460هـ) ، مصباح المتهجد، ج2، ص: 790 و فتال نیشابوری (مقتول در سال 508هـ) ، روضة الواعظين و بصيرة المتعظين (چاپ قدیم)، ج1، ص: 168 و طبرسی(متوفای 548هـ) ، إعلام الورى بأعلام الهدى (چاپ قدیم)، ص: 206 و همو ، تاج المواليد، ص: 82 و ابن شهرآشوب(متوفای 588هـ) ، مناقب آل أبي طالب (ع)، ج4، ص: 29 و محمدتقی شوشتری(التستری – متوفای 1415ق)، رسالة في تواريخ النبي و الآل، ص: 33 (2) محمد بن سعد (متوفای 230هـ) ، الطبقات الكبرى، خامسة1، ص:354 و بلاذری(متوفای 279هـ) ، أنساب الأشراف، (چاپ زكار)، ج3، ص:299 و طبری،تاريخ الطبري (تحقیق محمد ابوالفضل ابراهیم - بیروت)، ج11، ص:514 و ابن عبدالبر(متوفای 463هـ) ، الاستيعاب، ج1، ص:389 (3) تاريخ اليعقوبى(متوفای 284هـ) ،ج2، ص:225 (4) در میان مؤلفان شیعه ، علی بن عیسی اربلی(متوفای 692هـ) در دو جای کتاب خود دو گونه سخن گفته است. وی نخست قول اهل سنت یعنی 5 ربیع الاول را آورده ولی در صفحه بعد روایتی نقل کرده که شهادت حضرت را در ماه صفر (بدون اشاره به روز خاصی) می داند. اربلی، کشف الغمة(چاپ قدیم) ، ج1، صص: 584-585 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
⭕️گذاشتن دست بر سر هنگام شنیدن نام امام زمان (عجل الله فرجه الشریف) ⬅️ آیا حدیثی براى قيام و همچنين گذاشتن دست بر سر به هنگام بردن نام امام مهدى عليه السلام با لقب «قائم» وجود دارد؟ در رابطه با این مسئله دو گزارش از معصومان علیهم السلام وجود دارد؛👇 👈 1️⃣ گزارش اوّل كه در كتاب تنقيح المقال آمده، اين گونه است : فى مشكاة الأنوار: أنّ دعبلاً لمّا قرأ قصيدته المعروفة على الرضا عليه السلام و ذكر الحجّة عليه السلام،......وضع الرضا عليه السلام يده على رأسه و تواضع قائماً و دعا له بالفرج.(۱) موقعى كه دعبل، قصيده معروفش را براى امام رضا عليه السلام خواند، هنگامى كه به نام امام زمان عليه السلام رسيد،.......امام رضا عليه السلام با تواضع ايستاد و دستش را بر سرش نهاد و براى فَرَج امام زمان عليه السلام دعا فرمود. 👈 2️⃣ گزارش دوم ، حديثى است كه كتاب إلزام الناصب از كتاب تنزيه الخاطر نقل كرده و متن آن، اين است : سئل الصادق عليه السلام عن سبب القيام عند ذكر لفظ القائم من ألقاب الحجّة .قال: لأنّ له غيبة طولانية و من شدّة الرأفة إلى أحبّته ينظر إلى كلّ من يذكره بهذا اللقب المشعر بدولته و الحسرة بغربته ومن تعظيمه أن يقوم العبد الخاضع لصاحبه عند نظر المولى‌ الجليل إليه بعينه الشريفة فليقم وليطلب من اللَّه جلّ ذكره تعجيل فرجه.(۲) از امام صادق عليه السلام در باره علّت ايستادن هنگام ياد شدن نام «قائم» - كه از القاب حجّت است - ، سؤال شد. فرمود: «زيرا او غيبتى طولانى دارد و از بسيارى محبّت و رأفت نسبت به دوستان خود، بر هر يك از آنان كه او را با اين لقب بخواند، نظر مى كند؛ چرا كه اين نام، يادآور شُكوه دولت او و افسوسى بر غربتش خواهد بود. و از رسوم ادب، اين است كه غلام به هنگام نظر انداختن مولاى بزرگوار خود به او بايستد و خضوع كند و از خداوند، فَرَج (ظهور) او را تمنّا دارد». 💠چند نکته درباره این دو گزارش حائز اهمیت است. الف) هیچکدام از این دو گزارش دارای سند قابل توجهی نمی‌باشند. ب) این دو روایت در هیچ منبع کهن و معتبر حدیثی به چشم نمی‌خورد. ج) اصل گزارش شعرخوانى دعبل در محضر امام رضا عليه السلام در منابع معتبر آمده؛ ليكن به لقب «قائم» و نيز آنچه در كتاب تنقيح المقال آمده، اشاره اى نشده است . 📗منابع (۱)تنقیح المقال، ج۱، ص۴۱۸ (۲)الزام الناصب، ج۱، ص۲۴۲ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
السلام علیک یا اباعبدالله الحسین بفرمائید دهه دوم صفر تا شب از یکشنبه 1402/6/5 الی 1402/6/14 ساعت 19/30 الی 20/30 مکان: خیابان مرحوم آخوند خراسانی، آخوند 28، علامت پرچم برادران و خواهران ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
بنیانگذاران ظلم بر اهل بیت سلام الله علیهم اجمعین 🛑عنْ حَنَانِ بْنِ سَدِيرٍ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَنْهُمَا فَقَالَ يَا أَبَا اَلْفَضْلِ مَا تَسْأَلُنِي عَنْهُمَا فَوَ اَللَّهِ مَا مَاتَ مِنَّا مَيِّتٌ قَطُّ إِلاَّ سَاخِطاً عَلَيْهِمَا وَ مَا مِنَّا اَلْيَوْمَ إِلاَّ سَاخِطاً عَلَيْهِمَا يُوصِي بِذَلِكَ اَلْكَبِيرُ مِنَّا اَلصَّغِيرَ إِنَّهُمَا ظَلَمَانَا حَقَّنَا وَ مَنَعَانَا فَيْئَنَا وَ كَانَا أَوَّلَ مَنْ رَكِبَ أَعْنَاقَنَا وَ بَثَقَا عَلَيْنَا بَثْقاً فِي اَلْإِسْلاَمِ لاَ يُسْكَرُ أَبَداً حَتَّى يَقُومَ قَائِمُنَا أَوْ يَتَكَلَّمَ مُتَكَلِّمُنَا ثُمَّ قَالَ أَمَا وَ اَللَّهِ لَوْ قَدْ قَامَ قَائِمُنَا أَوْ تَكَلَّمَ مُتَكَلِّمُنَا لَأَبْدَى مِنْ أُمُورِهِمَا مَا كَانَ يُكْتَمُ وَ لَكَتَمَ مِنْ أُمُورِهِمَا مَا كَانَ يُظْهَرُ وَ اَللَّهِ مَا أُسِّسَتْ مِنْ بَلِيَّةٍ وَ لاَ قَضِيَّةٍ تَجْرِي عَلَيْنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ إِلاَّ هُمَا أَسَّسَا أَوَّلَهَا فَعَلَيْهِمَا «لَعْنَةُ اَللّٰهِ وَ اَلْمَلاٰئِكَةِ وَ اَلنّٰاسِ أَجْمَعِينَ». 🔰حنان بن سدير از پدرش روايت می كند كه گفت: از امام باقر سلام الله علیه از آن دو نفر (خليفۀ اول و دوم) پرسيدم‌❓ حضرت فرمود: اى ابو الفضل (كنيۀ سدير است) راجع به آن دو نفر از من چه ميپرسى‌؟ به خدا سوگند هيچ گاه كسى از ما نمرده است جز آنكه بر آن دو نفر خشمگين بوده است، و امروزه نيز كسى از ما نيست جز آنكه بر آن دو خشمگين است، و اين چيزى است كه پيران ما به خردسالانمان سفارش می كنند، به راستى كه آن دو نفر به حق ما ستم كردند و سهم ما را از ما جلوگيرى كردند، و نخستين كسى بودند كه بر گردن ما سوار شدند (و ما را كوبيدند) و رخنه‌اى را به روى ما در اسلام باز كردند كه هرگز مسدود نشود تا قائم ما قيام كند يا سخن گوى ما به سخن آيد. سپس فرمود: هان بخدا سوگند اگر قائم ما قيام كند يا سخنگوى ما به سخن آيد از كارهاى آن دو چيزهایی را كه تا آن وقت مكتوم و پنهان است آشكار سازد، و مكتوم سازد از كارهاى آن دو آنچه را كه بدان تظاهر كردند، به خدا سوگند هيچ گرفتارى و واقعه‌اى كه بر سر ما خاندان آيد پايه‌گذارى نشد جز آنكه اساس و پايۀ آن را آن دو نفر پايه‌گذارى كردند، پس بر آن دو لعنت خدا و فرشتگان و همه مردمان باد. 📚الکافي ج ۸، ص ۲۴۵ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
زیارت اباعبدالله الحسین علیه السلام 🛑عنِ ابْنِ مُسْکَانَ عَنْ أَبِی عَبْدِالله علیه السّلام قَالَ ؛ مَنْ زَارَ الْحُسَیْنَ علیه السّلام مِنْ شِیعَتِنَا لَمْ یَرْجِعْ حَتَّی یُغْفَرَ لَهُ کُلُّ ذَنْبٍ ، وَ یُکْتَبَ لَهُ بِکُلِّ خُطْوَةٍ خَطَاهَا وَ کُلِّ یَدٍ رَفَعَتْهَا دَابَّتُهُ أَلْفُ حَسَنَةٍ وَ مُحِیَ عَنْهُ أَلْفُ سَیِّئَةٍ وَ یُرْفَعُ لَهُ أَلْفُ دَرَجَةٍ. 🔰إمام صادق سلام الله علیه فرمود ؛ هر کس از شیعیان ما ، زیارت کند قبر سیّدالشّهداء علیه السلام را ، به وطنش باز نمیگردد إلّا آنکه تمامی گناهانش بخشیده میشود ، و برای او بخاطر هر قدمی که خودش یا مَرْکبش برداشته هزار حسنة ، و پاک شدن هزار سیّئة ، و بالا رفتن هزار درجه میباشد. 📚بحارالأنوار ۱۰۱ / ۲۵ ، حدیث ۲۶ ، عن کامل الزیارات. ➖زیارت در عرش الهی 🛑 عنْ زَیْدٍ الشَّحَّامِ قَالَ قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِالله علیه السّلام مَا لِمَنْ زَارَ الْحُسَیْنَ علیه السلام؟ قَالَ کَمَنْ زَارَ الله فِی عَرْشِهِ. قَالَ قُلْتُ فَمَا لِمَنْ زَارَ أَحَداً مِنْکُمْ؟ قَالَ کَمَنْ زَارَ رَسُولَ الله صَلَّی اللهُ عَلَیْه وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ. 🔰 زید شحّام میگوید از إمام صادق علیه السّلام سؤال کردم چه ثوابی است برای کسی که زیارت کند حسین سلام الله علیه را؟ حضرتش فرمود به منزله کسی است که خدا را در عرش زیارت کرده. پرسیدم چه ثوابی است برای کسی که یکی از شما را زیارت کند؟ فرمود همانند کسی است که رسول خدا صَلَّی اللهُ عَلَیْه وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ را زیارت کرده. 📚"بحارالأنوار ۱۰۰ / ۱۱۹ ، حدیث ۱۵ ، عن کامل الزیارات . بیان ؛ أی عَبَدَ اللهَ هناك أو لاقی الأنبیاءَ و الأوصیاءَ هناك ، فإنّ زیارتَهم کَزِیارةِ الله أوْ یَحْصُلُ لَهُ مرتبة مِن القُرْب کَمَنْ صَعَدَ عرشَ مَلِکٍ و زارَهُ. بحارالأنوار ۱۰۰ / ۶۹. ➖حق اباعبدالله الحسین علیه السلام 🛑 إِلَیْکَ عَلَی مَشَقَّةٍ. فَقَالَ لِی لَا تَشْکُ رَبَّکَ فَهَلَّا أَتَیْتَ مَنْ کَانَ أَعْظَمَ حَقّاً عَلَیْکَ مِنِّی فَکَانَ مِنْ قَوْلِهِ فَهَلَّا أَتَیْتَ مَنْ کَانَ أَعْظَمَ حَقّاً عَلَیْکَ مِنِّی أَشَدَّ عَلَیَّ مِنْ قَوْلِهِ لَا تَشْکُ رَبَّکَ. قُلْتُ وَ مَنْ أَعْظَمُ عَلَیَّ حَقّاً مِنْکَ؟ قَالَ الْحُسَیْنُ بْنُ عَلِیٍّ ، أَلَّا أَتَیْتَ الْحُسَیْنَ فَدَعَوْتَ الله عِنْدَهُ وَ شَکَوْتَ إِلَیْهِ حَوَائِجَکَ؟ 📚 بحارالأنوار ۴۶ / ۹۸ ، حدیث۷ ، عن کامل الزیارات / باب ۶۹ ، حدیث ۸. 🔰علّامه محمّد باقر مجلسی رَحِمَهُ الله مینویسد ؛ به سند معتبر منقول است که عبدالله بن أبی یعفور به خدمت حضرت صادق علیه السّلام رفت و گفت شوق خدمت شما مرا باعث شده که مشقّت بسیار کشیدم تا به ملازمت رسیدم. حضرت فرمود که شکایت مکن از پروردگار خود ، چرا نرفتی نزد کسی که حقّش بر تو زیاده از حق من است؟ گفت کیست آن که حقش بر من از شما بیشتر است؟ فرمود ، حسین بن علیّ صلوات الله علیه ، چرا نرفتی به حایر آن حضرت که خدا را دعا کنی نزد او و به سوی او شکایت کنی حاجتهای خود را ؟ 📚 تحفة الزائر / ۲۴۲ ، باب ۵ ، فصل ۴. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
هل القول بأن الإمام عليّ (عليه السَّلام) أو الإمام الحسين (عليه السَّلام) هو خالق الأكوان أو جاعل السماوات او انه يحيي الخلق ويميتهم من الغلو المنهيّ عنه في الروايات الشريفة الثابتة؟ ودمتم ذخرًا للإسلام والمسلمين. الجواب: بسمه تعالى. نعم هو من الغلو الذي تبرّأ منه أئمّة أهل البيت (عليهم السَّلام)، وليس منه إسناد الخلق أو الإحياء إليهم في بعض الموارد الخاصّة بإذن الله تعالى، نظير ما ورد في القرآن الكريم بالنسبة إلى بعض الأنبياء (على نبيِّنا وآله وعليهم السَّلام). مكتب سماحة السيّد السيستانيّ «دام ظلّه» - أجوبة المسائل الشرعيّة. ٨ صفر ١٤٤٥ هـ. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
💠 برخی از احکام نماز مسافر در اعتاب مقدسه 📚نظر آیت الله سیستانی👇 مسافر میتواند در - حتّی در قسمت‌های توسعه یافتۀ آنها - و در حرم حضرت سیّدالشهداء(علیه السلام) تا مقدار 5/11 متر - تقریباً - از اطراف قبر مقدس، نمازش را تمام بخواند، همچنان که می­تواند آن را شکسته به‌جا آورد؛ امّا در سایر قسمت‌های حرم امام حسین(علیه السلام) و شهر کربلا، احتیاط واجب است که نماز را شکسته بخواند. مسأله 1814. تخییر مذکور در مسألۀ «1813» استمرار دارد. بنابراین، مسافر می‌تواند در مکان‌های ذکر شده، نماز ظهر را تمام و نماز عصر را شکسته بخواند. همین طور، اگر به نیّت نماز شکسته مشغول نماز شد جایز است در بین نماز به نماز تمام عدول کند و نیز اگر به نیّت نماز تمام مشغول نماز شد، جایز است در بین نماز در صورتی که محلّ عدول نگذشته باشد، به نماز شکسته عدول کند. مسأله 1815. تخییر مذکور در مسألۀ «1813»، به نماز ادا اختصاص دارد و بنابر احتیاط واجب شامل نماز قضایی که در اماکن تخییر فوت شده نمی‌شود. بنابراین، اگر در یکی از اماکن مذکور نماز ظهر یا عصر یا عشاء مسافر قضا شود، بنابر احتیاط واجب قضای نمازهای مذکور را شکسته بخواند، هرچند هنوز در آن مکان باقی بوده و خارج نشده باشد. همچنین، روزه در تخییر مذکور به نماز ملحق نیست. بنابراین، برای مسافری که نمازش شکسته است، جایز نیست در این چهار مکان روزه بگیرد ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
مقام بیت الطشت در مسجد کوفه داستان معجزه‌ای که در مقام بیت الطشت‌، اتفاق افتاده، چنین است: دختری برای استحمام میان نهر آب رفته بود، زالویی وارد بدنش شده و با مکیدن خون، کم کم بزرگ شده و باعث متورم‌شدن شکمش شد، برادران آن دختر به او بدگمان شده و تصمیم به قتل وی گرفتند و برای دانستن حکم آن، نزد امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام) آمدند، آن حضرت دستور داد در کنار دکة القضاء خیمه‌ای زدند و دخترک را در آن خیمه نشاندند، آن‌گاه به قابله کوفه امر کرد که آن دختر را معاینه کند، قابله پس از معاینه گفت: این دختر آبستن است، حضرت برای اثبات بی‌گناهی دختر، دستور داد طشتی مملو از لجن آوردند و دخترک را روی آن نشاندند، زالو با استشمام بوی لجن از شکم دختر بیرون آمد و با این معجزه، امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام) بی‌گناهی آن دختر را ثابت کرد 📚، نوادر المعجزات، ص۱۰۷. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
اهذا مقتل سیدالشهداء؟ يكى از بزرگان هند براى مجاورت آقا ابى‌عبداللّه‌الحسين ع به رفت. در مدت شش ماهى كه در كربلا بود اصلا از منزل بيرون نيامده، حتى به صحن و سراى و حرم مطهر حضرت علیه‌السلام هم قدم نگذاشت و هر وقت كه اراده زيارت عزيز زهرا سلام‌اللّه‌عليهما را داشت، مى‌رفت بالاى بام خانه و از آنجا بحضرت سلام ميداد و زيارت مي‌نمود. اين خبر به گوش عالم بزرگوار و برجسته آن عصر مرحوم رضوان اللّه تعالى‌عليه رسيد. سيد مرتضى بمنزل آن بنده خداى هندى رفته و او را ملامت و سرزنش نمود، و فرمود: از آداب زيارت در مذهب اهل بيت عصمت و طهارت عليهم‌السلام اينستكه داخل حرم شوى و عتبه و ضريح را ببوسى و اين طريقه اى كه تودارى، براى كسانى است كه در شهرهاى دور دست هستند و راهى به اين حرم مطهر ندارند و دستشان از اينجا كوتاه است. آن بنده خداى هندى وقتى فرمایشات سید را شنيد گفت: اى سيد هر چه از مال و منال دنيا مي‌خواهى بتو مي‌دهم ولى اين خواهش را از من مكن و مرا از رفتن به صحن و حرم معاف دار. سيد مرتضى از اين سخن متغير شد و فرمود: من براى مال دنيا اين حرف را نزدم و اگر كسى اين عمل را انجام ندهد بدعت كرده و كسى را كه دستور مرا اجرا نكند. منكر مي‌دانم. آن بنده خداى هندى وقتى کلام سید را شنيد آه سردى از جگر پ‍ُردرد كشيد سپس از جا حركت كرده و به حمام رفت، غسل زيارت كرد و بهترين لباسهاى خود را پوشيد و از خانه با پاى برهنه با سكينه و وقار بيرون رفت و باخشوع و خضوع تمام و با ناله و گريه متوجه حرم حضرت ابى‌عبداللّه الحسين علیه‌السلام شد تا اينكه به درب صحن مطهر آقا سيد الشهدا علیه‌السلام رسيد، به خاك افتاد و عتبه شريف را بوسيد؛ سپس ترسان و لرزان برخواست، مانند جوجه گنجشكى كه در هواى سرد در آب انداخته باشند، بارنگ و روى زرد و مانند كسى كه ثلث روحش خارج شده باشد وارد كفشدارى مطهر گرديد، باز مقابل درب حرم بسجده افتاد و زمين را بوسيد مثل كسيكه در حال جان کندن و احتضار باشد، برخواست خود را بر طرف ايوان مقدس حضرت كشيد و با تمام مشقت و سختى خود را به در رواق رسانيد و تا چشمش به قبر مطهر حضرت سيد الشهدا علیه‌السلام افتاد آه اندوهناكى كشيد و ناله جانسوزى(مثل كسيكه بچه مرده داشته باشد) زد، سپس باصداى بلند و دلگداز گفت: اَهذا مَصْرَعَ سَيدالشهداء اَهذا مَقتل سيد الشهداء يعنى اينجاست جاى افتادن حسين علیه‌السلام است ؟ آيا اينجا جاى كشته شدن حسين علیه‌السلام است. سپس فريادى زد و افتاد و جان بجان آفرين تسليم نمود و بشهداى آن زمين ملحق گرديد. رحمةاللّه‌عليه. دارالسلام ص۵۱۰ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
ثواب كسى كه در بيابانى برود و ياد خدا كند👇 سَّكُونِيِّ عَنْ جَعْفَرٍ الصَّادِقِ عَنْ أَبِيهِ ع قَالَ قَالَ النَّبِيُّ ص‌ مَا مِنْ عَبْدٍ سَلَكَ وَادِياً فَيَبْسُطُ كَفَّيْهِ فَيَذْكُرُ اللَّهَ وَ يَدْعُو إِلَّا مَلَأَ اللَّهُ ذَلِكَ الْوَادِيَ حَسَنَاتٍ فَلْيَعْظُمْ ذَلِكَ الْوَادِي أَوِ لْيَصْغُرْ سكونى از امام صادق از پدر بزرگوارش علیهماالسلام نقل كرده است كه پيامبر صلی‌الله علیه وآله فرمود: هيچ بنده‌اى نيست كه از بيابانى بگذرد و دستهايش را بگشايد و ياد خدا كند و دعا نمايد مگر اينكه خداوند آن بيابان را- چه كوچك باشد و چه بزرگ- براى او پر از حسنات مى‌كند. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
💠 از دامن خدا دست برندار! ❖مرحوم آیت‌الله حاج سید ‌احمد زنجانی در کتاب ارزشمند "أربعینیات"، در بیان آداب دعا می‌نویسد: 🔻 📝... في الکافي بسندِهِ عَنِ الْوَلِيدِ بْنِ عُقْبَةَ الْهَجَرِيِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ علیه‌السلام يَقُولُ:‏ «وَ اللَّهِ لَا يُلِحُّ عَبْدٌ مُؤْمِنٌ عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِي حَاجَتِهِ‏ إِلَّا قَضَاهَا لَه‏» از جمله آداب دعا، الحاح و اصرار است؛ چنان که در این حدیث شریف است که ولید بن عقبه گفت که از حضرت ابوجعفر [امام باقر علیه‌السلام] شنیدم که می‌فرمود: «بنده‌ای که ایمان به خداوند دارد، اصرار نمی‌کند در حاجت خود، مگر این‌که خداوند آن را برآورده می‌کند» در روایت دیگر، حضرت صادق علیه‌السلام فرمود که «خداوند مکروه می‌دارد که مردم در سؤال و درخواست از یکدیگر اصرار کنند و لکن در درخواست از خود، دوست می‌دارد که اصرار ورزند». حضرت رسول (صلی‌الله‌علیه وآله) هم دعا کرده که «خدا رحم کند بنده‌ای را که از خدای عزّوجلّ، حاجتی طلب کند و در دعا اصرار کند، مستجاب بشود یا نشود» مقصود اینست که زود از دامن خدا دست برندارد و از درِ خانۀ خدا، پایش را کوتاه نکند. 📚 کافی، ج2، ص475، ح3 و ح4 اربعینیات(اربعین سوم، حدیث 3)؛ ص182 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
گفتگو پیرمرد شامی با امام سجاد علیه السلام 👈وقتی اسرای_کربلا را وارد شام کردند، در اين ميان پيرمردى به كاروان اسيران نزديك شد و گفت : 📋《الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي قَتَلَكُمْ وَ أَهْلَكَكُمْ وَ أَرَاحَ الْبِلَادَ عَنْ رِجَالِكُمْ وَ أَمْكَنَ أَمِيرَالْمُؤْمِنِينَ مِنْكُمْ》 ♦️خدا را سپاس كه شما را كشت و نابود كرد و شهرها را از مردان شما آسوده ساخت و امیرالمومنین يزيد را بر شما پيروز نمود!! امام سجاد(ع) به او فرمود : 📋《يا شَيْخُ! هَلْ قَرَأْتَ الْقُرْآنَ؟》 ♦️اى پيرمرد! آيا قرآن خوانده اى؟ پاسخ داد : آرى! (شما را با قرآن چكار؟!) فرمود : 📋《فَهَلْ عَرَفْتَ هذِهِ الآيَةَ؟》 ♦️آيا اين آيه را مى شناسى؟ که می گوید : 📋《قُلْ لاَ أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ اَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى!》 ♦️به مردم بگو كه من هيچ پاداشى از شما در برابر رسالتم درخواست نمى كنم، جز دوست داشتن نزديكانم!(اهل بيتم) پيرمرد پاسخ داد : آرى! من اين آيه را خوانده ام! (ولى با شما چه ارتباطى دارد!). امام سجاد(ع) فرمود : 📋《فَنَحْنُ الْقُرْبى يا شَيْخُ!》 ♦️قربى ما هستيم ای پیر مرد! پيرمرد وقتی اين سخنان را شنيد، ساكت شد و از گفته هاى خود سخت پشيمان گرديد و فرياد زد : به خدا سوگند! شما همان گروه شايسته و از خاندان پيامبر اکرم(ص) هستيد. امام(ع) نيز در تأييد سخنان آن پيرمرد فرمود : به خدا سوگند، بدون ترديد ما همان اهل بيت عصمت و طهارتيم و به حقّ جدّ ما رسول خدا(ص) سوگند! كه ما همان گروه هستيم. 📋《فَبَكَى الشَّيْخُ وَ رَمَى عِمَامَتَهُ ثُمَّ رَفَعَ رَأْسَهُ إِلَى السَّمَاءِ》 ♦️پيرمرد گريست و عمامه از سر انداخت و سرش را به آسمان بلند كرد. 📋《ثُمَّ قَالَ : اللَّهُمَّ إِنَّا نَبْرَأُ إِلَيْكَ مِنْ عَدُوِّ آلِ مُحَمَّدٍ ص مِنْ جِنٍّ وَ إِنْسٍ!》 ♦️سپس گفت : خدايا! من از دشمنان آل محمّد(ص) از جنّ و انس آنها بيزارى مى جويم. سپس به امام(ع) عرض كرد : 📋《هَلْ لِي مِنْ تَوْبَةٍ؟》 ♦️آيا راه توبه اى براى من وجود دارد؟ امام به او فرمود : 📋《نَعَمْ! إِنْ تُبْتَ تَابَ اللَّهُ عَلَيْكَ وَ أَنْتَ مَعَنَا》 ♦️آرى! اگر توبه كنى، خداوند تو را مى بخشد و توبه ات را مى پذيرد و تو با ما و در زمره ی دوستان ما خواهى بود. پيرمرد نيز توبه كرد، ولى هنگامى كه اين سخن به گوش يزيد رسيد، دستور قتل وى را صادر كرد! 📚اللهوف ابن طاووس، ص۱۷۶ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
✍️ شخصی به محضر رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) آمد و از فقر خود شکایت کرد. 🖋 حضرت به او فرمود : هر وقت داخل خانه ات شدی 1️⃣ کن هرچند کسی در خانه نباشد 2️⃣ بر من بفرست. 3️⃣ سپس سوره احد را یک مرتبه بخوان ، تا فقرت برطرف شود. ☘️ آن مرد چنین کرد و چیزی نگذاشت که آن قدر رزق و روزی اش زیاد شد که به همسایگانش نیز کمک مالی می کرد. 📕 اسرار الصلاه ، ص 262 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
⚜ امام امیرالمؤمنین علی علیه السلام: «بادِرْ شَبابَكَ قَبلَ هِرَمِكَ و صِحَّتَكَ قَبلَ سُقمِكَ.» جوانی‌ات را قبل از پيری قدر بدان و سلامتی‌ات را پيش از بيماری غنيمت شمار. 📔 غررالحکم، ۴۳۸۱ فهرست غرر، ص۱۷۰ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
💠اهمیت لعن کردن بنی امیه بعد از نماز 🛑عنِ اَلْمُنَخَّلِ بْنِ جَمِيلٍ عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: «إِذَا اِنْحَرَفْتَ عَنْ صَلاَةٍ مَكْتُوبَةٍ فَلاَ تَنْحَرِفْ إِلاَّ بِانْصِرَافِ لَعْنِ بَنِي أُمَيَّةَ » . 🔰 امام باقر صلوات الله علیه می فرمایند : هر گاه نماز واجب را تمام کردى، جز بعد از لعن بر بنى امیه، از جاى خود حرکت نکن. 📚تهذيب الأحكام، ج۲، ص۳۲۱ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام