💎حرف بزنیم یا سکوت کنیم؟
🔻امام صادق علیه السلام:
اَلنَّـوْمُ راحَةٌ لِلْجَـسَدِ وَ النُّـطْقُ راحَةٌ لِلرُّوحِ وَ السُّکُوتُ راحةٌ لِلْعَقْلِ؛
✳️ خواب، آرام بخش جسم است و سخن گفتن آسایش روح است و سکوت، سبب راحتی عقل است.
📚من لا یحضره الفقیه: ج ۴، ص ۴۰۲
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
آسمانی شدن
قَالَ وَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام یَقُولُ: إِذَا تَخَلَّی الْمُؤْمِنُ مِنَ الدُّنْیَا سَمَا وَ وَجَدَ حَلَاوَةَ حُبِّ اللَّهِ وَ کَانَ عِنْدَ أَهْلِ الدُّنْیَا کَأَنَّهُ قَدْ خُولِطَ وَ إِنَّمَا خَالَطَ الْقَوْمَ حَلَاوَةُ حُبِّ اللَّهِ فَلَمْ یَشْتَغِلُوا بِغَیْرِهِ.
قَالَ
وَ سَمِعْتُهُ یَقُولُ: إِنَّ الْقَلْبَ إِذَا صَفَا ضَاقَتْ بِهِ الْأَرْضُ حَتَّی یَسْمُوَ.
(الکافی ج ۲ ص ۱۳۰)
امام صادق علیهالسلام:
اگر مومن خود را از دنیا دل بکند اوج میگیرد و شیرینی محبت خدا را خواهد چشید و نزد اهل دنیا همانند مجنون به شمار میرود که گویا چیزی با عقلش مخلوط شده و آن را فاسد کرده درحالیکه با شیرینی محبت خداوند مخلوط شده و از اینرو سرگرم غیر از خدا نیست.
و نیز حضرت میفرمود: هرگاه قلب صفا پیدا کند زمین بر او تنگ خواهد شد تا آنکه اوج گیرد. (و آسمانی شود).
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
💫 روایت امام حسن عسکری علیه السلام در ثواب لعن دشمنان اهلبیت علیهم السلام در «خلوت و تنهایی» ...
💥در روایتی على بن عاصم كوفى گوید:
خدمت مولايم امام حسن عسکرى علیهالسلام رسيدم و به او سلام كردم و عرض کردم:
(...من از اينكه شما را با دست يارى كنم ضعيف و ناتوانم و جز اظهار دوستى و ولايت نسبت به شما و بيزارى از دشمنان شما و لعنت كردن آنها در تنهائى قدرت ندارم، حال من چگونه خواهد بود اى سرور من ؟)
🔹امام عليه السلام فرمود:
ای پسر عاصم ؛
⬅️ پدرم از جدّم، و او از رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم نقل كرد كه آن حضرت فرمود:
💫مَنْ ضَعُفَ عَلَی نُصْرَتِنَا أَهْلَ الْبَیْتِ وَ لَعَنَ فِی خَلَوَاتِهِ أَعْدَاءَنَا بَلَّغَ اللَّهُ صَوْتَهُ إِلَی جَمِیعِ الْمَلَائِکَةِ
🔻كسى كه از يارى ما اهل بيت عاجز باشد و دشمنان ما را در تنهائىها لعنت كند، خداوند صداى او را به تمام فرشتگان برساند،
💫فَکُلَّمَا لَعَنَ أَحَدُکُمْ أَعْدَاءَنَا صَاعَدَتْهُ الْمَلَائِکَةُ وَ لَعَنُوا مَنْ لَا یَلْعَنُهُمْ
🔻 پس هرگاه يكى از دشمنان ما را لعنت كند فرشتگان آن را بالا برند و كسى كه آنها را لعنت نكند لعنت كنند.
⬅️ و هر گاه صداى او به فرشتگان رسد براى او طلب آمرزش كنند و بر او درود فرستند و گويند: خداوندا! بر روح اين بنده ات كه در راه يارى دوستان تو تلاش كرد درود فرست، و اگر توانائى زيادترى داشت و بيشتر مى توانست يارى كند حتماً يارى مى كرد.
💫در اين هنگام از طرف پروردگار ندايى رسد كه:
اى فرشتگان من دعاى شما را درباره بندهام اجابت كردم و صداى شما را شنيدم و بر روح او بهمراه ارواح بندگان صالح ديگر درود فرستادم، و او را از برگزيدگان نيكو قرار دادم.
📚بحارالأنوار، ج۵۰ ص۳۱۷
📚ریاض الأبرار،ج۲ ص۵۰۵
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 اهمیت تبری
🎤 مرحوم آیت الله ضیاء آبادی رحمه الله
🌹 قال رسول الله صلی الله علیه و آله:
يَا عَلِيُّ وَ اَلَّذِي بَعَثَنِي بِالنُّبُوَّةِ وَ اِصْطَفَانِي عَلَى جَمِيعِ اَلْبَرِيَّةِ لَوْ أَنَّ عَبْداً عَبَدَ اَللهَ أَلْفَ عَامٍ مَا قُبِلَ ذَلِكَ مِنْهُ إِلاَّ بِوَلاَيَتِكَ وَ وَلاَيَةِ اَلْأَئِمَّةِ مِنْ وُلْدِكَ، وَ إِنَّ وَلاَيَتَكَ لاَ تُقْبَلُ إِلاَّ بِالْبَرَاءَةِ مِنْ أَعْدَائِكَ وَ أَعْدَاءِ اَلْأَئِمَّةِ مِنْ وُلْدِكَ، بِذَلِكَ أَخْبَرَنِي جَبْرَئِيلُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ، فَمَنْ شٰاءَ فَلْيُؤْمِنْ وَ مَنْ شٰاءَ فَلْيَكْفُرْ .
📚 بحار الأنوار ۲۷ . ۶۳
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
#تبری
💎 قَالَ حَسَنُ بنُ عَلِیٍّ العَسکَری علیه السلام: إنَ اللَّهَ يُزَكِّي أَعْمَالَكَ وَ يُضَاعِفُهَا بِمُوَالاتِكَ لَهُمْ (آلِ مُحَمَّدٍ) وَ بَرَاءَتِكَ مِنْ أَعْدَائِهِمْ.
📚(بحار الأنوار، ج74، ص229 به نقل از تفسیرالامام العسکری علیه السلام)
حضرت عسکری علیه السلام فرمود: خداوند با ولایت آل محمّد علیهم السلام و برائت از دشمنان ایشان، اعمالت را پاک کرده و ثواب آنها را زیاد می کند.
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
💎پيامبر اکرم صلى الله عليه و آله به اصحابشان فرمودند:
أىُّ عُرَى الایمانِ أوثَقُ؟ فَقالُوا: اَللّه ُ ورَسُولُهُ أعْلَم، وقال بَعضُهُم: الصَّلاةُ وَقالَ بعضُهُم: الزَّکاةُ وَقال بَعضُهُم: الصِّیامُ وَقال بَعضُهُم: الحجُّ وَالعُمْرَةُ وَقال بَعضُهُم: الجهاد، فقالَ رَسولُ اللّه ِ صلى الله علیه و آله: لِکُلِّ ما قُلتُم فَضْلٌ وَلَیْسَ بِهِ، ولکِنِّ أوثَقُ عُرَى الإیمانِ اَلحُبُّ فِى اللّه ِ وَالْبُغْضُ فِى اللّه ِ وَتَوالى اَوْلیاءِاللّه ِ والتَّبَّرى مِن أعداءِ اللّه .
🔹محکم ترین دستگیره ایمان چیست؟ اصحاب گفتند: خدا و رسولش آگاهترند، یکى از اصحاب گفت: نماز است، دیگرى گفت: زکات، سوّمى گفت: روزه، یکى دیگر گفت: حجّ و عمره است، بعضى هم گفتند: جهاد است.
پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله فرمودند: براى هر آنچه که شما گفتید فضیلتى است ولى هیچ کدام محکمترین دستگیره ایمان نیستند، محکمترین دستگیره ایمان دوستى و دشمنى در راه خدا و دوست داشتن دوستان خدا و برائت جستن از دشمنان خداست.
📚کافى، ج ۲، ص۱۲۵، ح۶
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 مزد برائت
لعن اللَّه ظالميكِ يا فاطمة
📹 #کلیپ
...خبر دردناک بود! مأموران حکومتی در جلوی چشم مردم با تازیانه بر سروصورت زنی مظلومه میزدند و به دارالحکومه میکشاندند و کسی به استغاثههای او پاسخ نمیداد. با شنیدن این خبر، حضرت امام صادق علیهالسلام بهقدری گریستند و ناله کردند که دستمال و محاسن مبارك و سينهشان تر شد. دست از تناول غذا کشیدند و با سرعت برای نجات گرفتار به مسجد رفتند و ...
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
۲۵+ژانویه،_+۱۰.۱۱_+استاد+اشرفی+اجتهاد_out.mp3
6M
❇️ وجوب عینی #اجتهاد در کلام آیت الله اشرفی شاهرودی
🔺 شیخ انصاری تحصیل اجتهاد را برای طلبه های مستعد واجب عینی می دانستند آن هم در زمان خودشان که امثال نراقی ها در ایران زیاد بودند پس به طریق اولی در زمان ما واجب است.
🔺 مرحوم حضرت امام و آیت الله حکیم نیز تحصیل اجتهاد را برای طلبه مستعد واجب عینی می دانستند.
🔸 #آیت_الله_اشرفی_شاهرودی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
📌 #نشانه_های #مسلمانی
#پيامبر اکرم(ص) به امیرمومنان #علی(ع) فرمود:
يا علي! چهار چيز است که در وجود هر کسی باشد، اسلامش کامل است:
1⃣ #راستي،
2⃣ #سپاسگزاري،
3⃣ #حيا،
4⃣ #اخلاق_نيکو.
📚حرانی، تحف العقول، ص۹
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
✅ " یزید " یکی از درب های جهنم
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:
«جهنّم هفت درب دارد که ارکانی برای هفت تن فراعنه است (که عبارتند از):
🔥 نمرود بن کنعان (فرعون زمان حضرت ابراهیم علیه السلام)؛
🔥 مُصعَب بن ولید (فرعون زمان حضرت موسی علیه السلام)؛
🔥 ابوجهل بن هِشام؛
🔥 اوّلی؛
🔥 دوّمی؛
🔥 یزید قاتل فرزندم؛
🔥 و مردی از فرزندان عبّاس که به دوانیقی ملقّب است و اسمش منصور است (قاتل امام صادق علیه السلام).»
💠 «عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ آبَائِهِ عَلَيْهِمُ السَّلَامُ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: لِجَهَنَّمَ سَبْعَةُ أَبْوَابٍ وَ هِيَ الْأَرْكَانُ لِسَبْعَةِ فَرَاعِنَةَ: نُمْرُودُ بْنُ كَنْعَانَ فِرْعَوْنُ الْخَلِيلِ، وَ مُصْعَبُ بْنُ الْوَلِيدِ فِرْعَوْنُ مُوسَى، وَ أَبُو جَهْلِ بْنُ هِشَامٍ، وَ الْأَوَّلُ، وَ الثَّانِي، وَ يَزِيدُ قَاتِلُ وَلَدِي، وَ رَجُلٌ مِنْ وُلْدِ الْعَبَّاسِ يُلَقَّبُ بِالدَّوَانِيقِيِّ اسْمُهُ الْمَنْصُور.»
📚 بحار الانوار، ج ۳۰، ص ۴۱۰
📌پاسخ به یک شبهه
گاهی در فضای مجازی سخنانی پخش شده است که در آن فساد اخلاقی یزید تبرئه شده و بیان شده که قیام امام حسین(علیه السلام) ربطی به فساد اخلاقی یا دین ستیزی یزید ربطی ندارد، بلکه قیام امام تنها به خاطر ظلم و کشتار مردم بوده است.
پاسخ:
قیام امام حسین (علیه السلام) برای آن بود که یزید پایبند به شریعت نبوده و الان که حاکم شده است، فاتحه اسلام خونده شده است. هم ظلم می کند و هم دین را تغییر داده و هم فسق و فجور دارد، چنانکه
⬅️ #ذهبی می نویسد:
#یزید ناصبی و بداخلاق بود.
#شراب می خورد و منکر انجام می داد.
#حکومت خود را با کشتن #حسین(ع) آغاز کرد.
⬅️ #مسعودی می نویسد:
#فساد یزید به اطرافیان و کارگزاران وی سرایت کرد.
ساز و #آواز در #مکه و #مدینه آشکار گردید و مردم #آشکارا شراب می خوردند.
⬅️امام #حسين(ع) در منزل #بیضه، در مقابل سپاه حربن یزید ریاحی فرمود:
هركس #حاکم_ستمگري را ببیند كه #حرام خدا را #حلال كرده،
پیمان خدا را شکسته، با #سنّت پيامبر خدا(ص) مخالفت ميكند و در ميان مردم #گناه و ستم می کند، سپس با حرف و عمل بر ضد او #قیام نکند،
سزاوار است كه خداوند آن كس را نيز به #کیفر آن حاکم دچار سازد.
📚ذهبی، سیراعلام النبلاء، ج4، ص38.
📚مسعودی، مروج الذهب، ج3،ص91.
📚 طبری، تاریخ، ج۵، ص۴۰۳
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
📌عزل موافقان سیره نبوی
وقتی ابوبکر با طراحی قبلی و با استفاده از زور به خلافت رسید، مخالفت با سیره نبوی و کناره گذاشتن آن یا تحریف سیره نیز در دستور کار قرار گرفت.
این مخالفت تا آنجا بود که حتی خالدبن سعیدبن عاص اموی نیز که از معترضان به ابوبکر بود، بی پروا و صریح به نصیحت خلیفه پرداخت و خطاب به او گفت:
«باید به سنت پیامبر(ص) عمل کند،
بدعتها را بزداید و در احقاقحق مظلوم و یتیم کوشا باشد؛»
اما چیزی نگذشت که با پیشنهاد عمر، خالد عزل و یزیدبن ابوسفیان جانشین وی گردید.
📚طبری، تاريخ الأمم و الملوك، ج3، ص387؛
📚ابن سعدبن منیع، الطبقات الكبرى، ج4، ص73.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
قال ابوعبدالله علیه السلام
... و لقَد خرجت نفسُ عُبید الله بن زیاد و یزید بن معاویه فشهقت جهنم شهقةً ( شهق : إذا کان یشتدّ غضبه - تاج العروس )
لولا أنّ الله حبسَها بخُزانها لاحترقت من علی ظَهر الارض مِن فورها...
📚 کامل الزیارات ص ٨١
الا و لعن الله قَتلة الحسین ع
و محبیهم
و ناصریهم
و الساکتین عن لعنهم من غیر تقیة یُسکتهم...
📝 بح ج 44 ص 304
📣 سالروز انتقال یزید به آتش جهنم مبارک باد 🔴
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
✅ خصلتهای یگانه
سختترین چیزها خصلتی است که نمیتوان از آن دوری کرد مگر با ترک یک خصلت👇
عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السّلام قَالَ: قَالَ الْحَوَارِیُّونَ لِعِیسَی ابْنِ مَرْیَمَ یَا مُعَلِّمَ الْخَیْرِ أَعْلِمْنَا أَیُّ الْأَشْیَاءِ أَشَدُّ فَقَالَ أَشَدُّ الْأَشْیَاءِ غَضَبُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ قَالُوا فَبِمَ یُتَّقَی غَضَبُ اللَّهِ قَالَ بِأَنْ لَا تَغْضَبُوا قَالُوا وَ مَا بَدْءُ الْغَضَبِ قَالَ الْکِبْرُ وَ التَّجَبُّرُ وَ مَحْقَرَةُ النَّاسِ.
ترجمه
امام صادق علیه السّلام فرمود: حواریون به عیسی بن مریم علیه السّلام گفتند: ای آموزگار نیکی ها! به ما یاد بده که سخت ترین چیزها چیست؟ فرمود: سخت ترین چیزها خشم خداوند است. گفتند: با چه چیزی از خشم خداوند میتوان دوری کرد؟ فرمود: به اینکه شما به کسی خشم نگیرید. گفتند: سرچشمه خشم چیست؟ فرمود: تکبر و خود بزرگ بینی و کوچک شمردن مردم.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
الإمامُ الباقرُ عليه السلام: إنّ اللّهَ عَزَّوجلَّ يُحِبُّ المُداعِبَ في الجَماعةِ بلا رَفَثٍ. (1)
💠
امام باقر علیه السلام
خداوند(عزّوجلّ) کسی را که در میان جمع، شوخی و بذلهگویی کند دوست دارد، به شرط آن که ناسزاگویی نباشد.
الكافي عن يونسَ الشيبانيِّ: قال أبو عبد اللّه عليه السلام: كيفَ مُداعَبَةُ بَعضِكُم بَعضا؟ قلتُ: قليلٌ، قالَ: فلا تَفعلوا ، فإنّ المُداعَبةَ مِن حُسنِ الخُلقِ، وإنّكَ لَتُدخِلُ بها السُّرورَ على أخيكَ، ولقد كانَ رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله يُداعِبُ الرّجُلَ يُريدُ أن يَسُرَّهُ. [2]
💠
امام صادق (ع) ـ به يونس شيبانى ـ فرمود : با يكديگر شوخى هم میكنيد؟ عرض كرد: كم. فرمود: اين گونه نكنيد؛ زيرا شوخى از خوشخويى است و تو بدان وسيله برادرت را شاد مى سازى. رسول خدا (ص) براى اينكه كسى را شاد كند، با او شوخى مى كرد
----------
[۱]: . الكافي: ۲/۶۶۳/۴، الرَّفَثُ: الفحش من القول (مجمع البحرين: ۲/۷۱۶)، وفي بعض النسخ «يحبّ المداعبة». (كما في هامشه).
[2]: . الكافي: ۲/۶۶۳/۳.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
➖چهار وظیفه امت رسول خدا صلی الله علیه و آله
🛑 عَنِ الصَّادِقِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه و آله:
يَلْزَمُ أُمَّتِيَ الْحَقُّ فِي أَرْبَعٍ يُحِبُّونَ التَّائِبَ وَ يُعِينُونَ الْمُحْسِنَ وَ يَسْتَغْفِرُونَ لِلْمُذْنِبِ وَ يَدْعُونَ لِلْمَلَإِ.
✅ امام صادق علیه السلام به نقل از پيامبر صلى الله عليه و آله فرمودند:
امّت من ، چهار وظيفه دارند:
1️⃣ توبه كار را دوست بدارند؛
2️⃣ نيكوكار را يارى برسانند؛
3️⃣ براى گنهكار آمرزش بطلبند؛
4️⃣ براى عموم ، دعا كنند.
📚 مشكاة الأنوار في غرر الأخبار، ص: 151
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
➖عاقبت اصحاب پیامبر بعد از شهادت پیامبر صلی الله علیه و آله
🛑 قالَ: قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ ع إِنَّ الْعَامَّةَ يَزْعُمُونَ أَنَّ بَيْعَةَ أَبِي بَكْرٍ حَيْثُ اجْتَمَعَ النَّاسُ كَانَتْ رِضًا لِلَّهِ جَلَّ ذِكْرُهُ وَ مَا كَانَ اللَّهُ لِيَفْتِنَ أُمَّةَ مُحَمَّدٍ ص مِنْ بَعْدِهِ فَقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع أَ وَ مَا يَقْرَءُونَ كِتَابَ اللَّهِ أَ وَ لَيْسَ اللَّهُ يَقُولُ- وَ ما مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَ فَإِنْ ماتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلى أَعْقابِكُمْ وَ مَنْ يَنْقَلِبْ عَلى عَقِبَيْهِ فَلَنْ يَضُرَّ اللَّهَ شَيْئاً وَ سَيَجْزِي اللَّهُ الشَّاكِرِينَ قَالَ فَقُلْتُ لَهُ إِنَّهُمْ يُفَسِّرُونَ عَلَى وَجْهٍ آخَرَ فَقَالَ أَ وَ لَيْسَ قَدْ أَخْبَرَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَنِ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ مِنَ الْأُمَمِ أَنَّهُمْ قَدِ اخْتَلَفُوا مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَتْهُمُ الْبَيِّنَاتُ حَيْثُ قَالَ- وَ آتَيْنا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ الْبَيِّناتِ وَ أَيَّدْناهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ مَا اقْتَتَلَ الَّذِينَ مِنْ بَعْدِهِمْ مِنْ بَعْدِ ما جاءَتْهُمُ الْبَيِّناتُ وَ لكِنِ اخْتَلَفُوا فَمِنْهُمْ مَنْ آمَنَ وَ مِنْهُمْ مَنْ كَفَرَ وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ مَا اقْتَتَلُوا وَ لكِنَّ اللَّهَ يَفْعَلُ ما يُرِيدُ وَ فِي هَذَا مَا يُسْتَدَلُّ بِهِ عَلَى أَنَّ أَصْحَابَ مُحَمَّدٍ ص قَدِ اخْتَلَفُوا مِنْ بَعْدِهِ فَمِنْهُمْ مَنْ آمَنَ وَ مِنْهُمْ مَنْ كَفَرَ.
🔰عمرو بن ابى المقدام از پدرش روايت كند كه گويد: بامام باقر عليه السّلام گفتم: 👈اهل سنت پندارند كه چون همه مردم زير بار بيعت ابو بكر رفتند پس اين كار مورد رضايت خداى عز و جل نيز بود،👉 و خداوند چنان نيست كه امت محمد (ص) را پس از او بفتنه اندازد و گمراه كند!؟
حضرت باقر عليه السّلام فرمود: آيا كتاب خدا (قرآن) را نخواندهاند، آيا خدا نمي فرمايد: «و محمد جز فرستادهاى نيست كه پيش از او فرستادگانى درگذشتهاند آيا اگر او بميرد يا كشته شود شما بعقب باز گرديد، و هر كه بعقب باز گردد زيانى بخدا نرساند و خداوند پاداش دهد سپاسگزاران را» (سوره آل عمران آيه ١۴۴). عرض كردم: آنها اين آيه را جور ديگرى تفسير كنند.فرمود: آيا چنان نيست كه خداى عز و جل از امتهاى پيش از ايشان خبر داده كه آنها پس از آمدن دليلهاى قاطع روشن اختلاف كردند در آنجا كه فرمايد:
«و بعيسى بن مريم حجتها (و دليلهاى روشن) داديم و او را بروح القدس كمك كرديم، و اگر خدا ميخواست آنها كه پس از پيغمبران آمدند با وجود دليلهائى كه بر ايشان آمده بود با يك ديگر كارزار نمي كردند، ولى باز هم اختلاف كردند، از آنها كسانى بودند كه ايمان داشتند و كسانى بودند كه كفر ورزيدند، و اگر خدا ميخواست با هم كارزار نمي كردند ولى خدا هر چه خواهد ميكند» (سوره بقره آيه ٢۵٣) و همين آيه دليل است بر اينكه اصحاب محمد (ص) نيز پس از او اختلاف كردند پس برخى ايمان داشتند و برخى كافر شدند. (مقصود امام عليه السّلام اين است كه وقوع اختلاف و ارتداد امتها پس از پيمبرشان مطلبى است كه بصريح قرآن اتفاق افتاده و شده است و چنان نيست كه خداوند امتى را كه پيغمبرشان از دنيا رفت از ارتداد و گمراهيشان جلوگيرى كند
📚الكافي (ط - الإسلامية)، ج٨، ص: ٢٧۰
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
➖جواب دندان شکن امیرالمومنین علیه السلام به خباثت غاصبان خلافت
🛑فقَالَ أَبُو بَكْرٍ حَدِيثٌ سَمِعْتُهُ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ ص إِنَّ اللَّهَ لَا يَجْمَعُ أُمَّتِي عَلَى ضَلَالٍ وَ لَمَّا رَأَيْتُ اجْتِمَاعَهُمْ اتَّبَعْتُ حَدِيثَ النَّبِيِّ ص وَ أَحَلْتُ أَنْ يَكُونَ اجْتِمَاعُهُمْ عَلَى خِلَافِ الْهُدَى وَ أَعْطَيْتُهُمْ قَوَدَ الْإِجَابَةِ وَ لَوْ عَلِمْتُ أَنَّ أَحَداً يَتَخَلَّفُ لَامْتَنَعْتُ قَالَ فَقَالَ عَلِيٌّ ع أَمَّا مَا ذَكَرْتَ مِنْ حَدِيثِ النَّبِيِّ ص إِنَّ اللَّهَ لَا يَجْمَعُ أُمَّتِي عَلَى ضَلَالٍ أَ فَكُنْتُ مِنَ الْأُمَّةِ أَوْ لَمْ أَكُنْ قَالَ بَلَى قَالَ وَ كَذَلِكَ الْعِصَابَةُ الْمُمْتَنِعَةُ عَلَيْكَ مِنْ سَلْمَانَ وَ عَمَّارٍ وَ أَبِي ذَرٍّ وَ الْمِقْدَادِ وَ ابْنِ عُبَادَةَ وَ مَنْ مَعَهُ مِنَ الْأَنْصَارِ قَالَ كُلٌّ مِنَ الْأُمَّةِ فَقَالَ عَلِيٌّ ع فَكَيْفَ تَحْتَجُّ بِحَدِيثِ النَّبِيِّ ص وَ أَمْثَالُ هَؤُلَاءِ قَدْ تَخَلَّفُوا عَنْك
🔰ابو بكر گفت: بخاطر حديثى كه از رسول خدا (ص) شنيده بودم كه خداوند نميگذارد امت من بر گمراهى اتفاق و اجماع داشته باشند و چون ديدم همگى اجماع كردهاند از حديث پيغمبر پيروى نمودم كه اجتماعشان را بر خلاف راه هدايت محال ميديدم و زمام پذيرش خود را بدست آنان سپردم و اگر ميدانستم كه يكنفر مخالفت ميكند از پذيرش اين كار خوددارى مينمودم حضرت فرمود: على عليه السّلام فرمود:
اما آنچه از پيغمبر نقل كردى كه فرموده است (امت من بر گمراهى اتفاق و اجماع نكنند) من از افراد اين امت بودم يا نبودم؟ گفت: بلى بودى فرمود: هم چنين آن عدهاى كه از بيعت تو خود- دارى كردند مانند سلمان و عمار و ابى ذر و مقداد و ابن عباده و از طايفه انصار هر كس كه با او بود از امت بودند يا نه؟ گفت: همگى از امت بودند على عليه السّلام فرمود: پس چگونه حديث پيغمبر را دليل مىآورى؟ با اينكه اين گونه افراد از بيعت تو خوددارى نمودهاند؟
📚: الخصال، ج2، ص: 549
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
#حدیث
#امام_صادق_علیه_السلام
#تسلط_شیطان 🍃🌼
🌸🌸🌸
🔸 عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی اللّٰه علیه و آله :
بَیْنَمَا مُوسَی علیه السلام جَالِساً إِذْ أَقْبَلَ عَلَیْهِ إِبْلِیسُ ... فَقَالَ مُوسَی فَأَخْبِرْنِی بِالذَّنْبِ الَّذِی إِذَا أَذْنَبَهُ ابْنُ آدَمَ اسْتَحْوَذْتَ عَلَیْهِ قَالَ :
إِذَا أَعْجَبَتْهُ نَفْسُهُ
وَ اسْتَكْثَرَ عَمَلَهُ
وَ صَغُرَ فِی عَیْنِهِ ذَنْبُهُ ... .
☘☘☘
🔸 از #امام_صادق علیه السلام از #رسول_خدا صلی الله علیه و آله نقل است که فرمودند :
هنگامی که موسی بن عمران علیه السّلام نشسته بود ناگهان شیطان رسید ... موسی گفت: به من بگو آن کدام گناه است که اگر فرزند آدم مرتکب شد بر او مسلط میگردی ؟؟
گفت : هر گاه خودبین شود و عملش را بسیار ببیند
، و گناهانش را کوچک بشمارد ... .
•┈┈••✾••┈┈•
📚 الکافی ، ج ۲ ، ص ۳۱۴
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
✳️جلوه ای از رحمت پیامبر (صلی الله علیه و آله) بر مشرکان
#سیره
از امام باقر علیه السلام روایتست:
🔸فرشته ای نزد پیامبر (ص) آمده و عرضه داشت:
پرودگارت سلامت میرساند و مرا مأمور به اطاعتت نموده؛ من فرمانده ی این کوه ها هستم، اگر بخواهی این دو کوه را بر روی مشرکان فرو بریزانم.
پیامبر (ص) فرمود: پرودگارا! (عذابشان نکن که) قوم من نادان هستند....
در روایت دیگر اضافه دارد: «من برای رحمت مبعوث گشته ام».
(الاصول الستة عشر/ ۱۷۷، الاحتجاج ۱/ ۲۱۲)
👈بیشترین ناسپاسی، برای مهربان ترین
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
◼️بیشترین ناسپاسی؛ برای مهربان ترین ها...
از امیر المؤمنین علیه السلام روایتست:
✔️«رسول خدا (صلی الله علیه و آله) احسانش ناسپاسی می شد؛ با این که همه -از قریش گرفته تا عرب و عجم- از احسانش بهره مند بودند. کیست که بیشتر از او به مردمان بیشتر نیکی کرده باشد؟!
و ما اهل بیت نیز چنین هستیم؛قدر احسان و نیکی ما را ندارند؛ و همچنین مؤمنان نیز مورد ناسپاسی قرار می گیرند».
عن الحسين بن موسى عن أبيه عن موسى بن جعفر عن أبيه عن جده عن علي بن الحسين عن أبيه عن علي بن أبي طالب ع قال: كان رسول الله ص مكفرا لا يشكر معروفه و لقد كان معروفه على القرشي و العربي و العجمي و من كان أعظم معروفا من رسول الله ص على هذا الخلق و كذلك نحن أهل البيت مكفرون لا يشكر معروفنا و خيار المؤمنين مكفرون لا يشكر معروفهم.
🔻 (علل الشرائع/ ۵۶۰)
✳️جلوه ای از رحمت پیامبر (صلی الله علیه و آله) بر مشرکان
از امام باقر علیه السلام روایتست:
🔸فرشته ای نزد پیامبر (ص) آمده و عرضه داشت:
پرودگارت سلامت میرساند و مرا مأمور به اطاعتت نموده؛ من فرمانده ی این کوه ها هستم، اگر بخواهی این دو کوه را بر روی مشرکان فرو بریزانم.
پیامبر (ص) فرمود: پرودگارا! (عذابشان نکن که) قوم من نادان هستند....
در روایت دیگر اضافه دارد: «من برای رحمت مبعوث گشته ام».
(الاصول الستة عشر/ ۱۷۷، الاحتجاج ۱/ ۲۱۲)
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
#حدیث
🔸 در وصف اخلاق پیامبر (صلیاللهعلیهوآله)
حضرت امیرالمومنین على (عليهالسلام) فرمودند:
«كانَ صلى الله عليه و آله لا يَذُمُّ اَحَدا وَ لا يُعَيِّرُهُ وَ لا يَطْلُبُ عَثَراتِهِ وَ لا عَوْرَتَهُ وَ لا يَتَـكَلَّمُ اِلاّ فيما رَجا ثَوابَهُ؛
رسول خدا (صلىاللهعليهوآله) هرگز بدگويى كسى را نمىكردند، سرزنش نمىنمودند، در پى لغزشها و اسرار ديگران نبودند و دربارۀ ديگران چيزى جز خير و خوبى نمىگفتند.
📚عيون اخبار الرضا، ج1 ، ص319
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
#حدیث
#تبری
💎 عَنِ الامامِ العَسکَرِی علیه السلام قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلّی الله علیه و آله: إِنَّ مَنْ جَحَدَ وِلَايَةَ عَلِيٍّ علیه السلام لَا يَرَى بِعَيْنِهِ الْجَنَّةَ أَبَداً إِلَّا مَا يَرَاهُ مِمَّا يَعْرِفُ بِهِ أَنَّهُ لَوْ كَانَ يُوَالِيهِ لَكَانَ ذَلِكَ مَحَلَّهُ وَ مَأْوَاهُ، فَيَزْدَادُ حَسَرَاتٍ وَ نَدَمَاتٍ. وَ إِنَّ مَنْ تَوَلَّى عَلِيّاً وَ تَبَرَّأَ مِنْ أَعْدَائِهِ وَ سَلَّمَ لِأَوْلِيَائِهِ لَا يَرَى النَّارَ بِعَيْنِهِ إِلَّا مَا يَرَاهُ، فَيُقَالُ لَهُ لَوْ كُنْتَ عَلَى غَيْرِ هَذَا لَكَانَ ذَلِكَ مَأْوَاكَ.
📚(بحار الأنوار، ج8، ص352 به نقل از تفسیر الامام العسکری علیه السلام)
حضرت عسکری علیه السلام از رسول خدا صلّی الله علیه و آله نقل می کند که فرمود: کسی که ولایت علیّ علیه السلام را انکار کند، هرگز با چشمانش بهشت را نخواهد دید مگر آن جایگاهی از بهشت که اگر ولایت آن حضرت را داشت، آنجا محلّ و مأوایش بود، پس حسرت و ندامتش افزون می گردد. کسی که ولایت علیّ علیه السلام را داشته باشد و از دشمنانش تبرّی بجوید و تسلیم اولیائش باشد، با چشمانش آتش جهنّم را نخواهد دید، مگر آن جایگاهی از جهنّم که درباره آن به او گفته می شود: اگر وضعیت تو غیر از آنی بود که هستی، جایگاه تو اینجا بود.
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
💎 دعای تبرّی از دشمنان اهلبیت علیهم السلام، منقول از حضرت رضا علیه السلام
سلیمانبن جعفر گفت: نزد حضرت رضا علیه السلام رفتیم. مشاهده کردیم آن حضرت در حال سجده شکر است، امّا سجدهاش طولانی شد. هنگامی که سر از سجده برداشت، عرض کردیم: چرا سجده شما طولانی شد؟ فرمود: دعایی را در سجده میخواندم که هرکس در سجده شکرش بخواند، مانند کسی است که در روز بدر، همراه با رسول خدا صلّی الله علیه و آله به دشمنان، تیر انداخته است.
📚(مهج الدعوات، ص 257)
یا مطابق روایت دیگر مانند کسی است که در روزهای بدر، احد و حنین، همراه با رسول خدا صلّی الله علیه و آله، یک میلیون تیر به دشمنان انداخته باشد.
📚(بحارالأنوار، ج 86، ص 224 به نقل از البلدالامین)
آن دعا چنین است:
«اللَّهُمَ الْعَنِ اللَّذَيْنِ بَدَّلا دِينَكَ، وَ غَيَّرَا نِعْمَتَكَ، وَ اتَّهَمَا رَسُولَكَ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ، وَ خَالَفَا مِلَّتَكَ، وَ صَدَّا عَنْ سَبِيلِكَ، وَ كَفَرَا آلاءَكَ، وَ رَدَّا عَلَيْكَ كَلامَكَ، وَ اسْتَهْزَئَا بِرَسُولِكَ، وَ قَتَلَا ابْنَ نَبِيِّكَ، وَ حَرَّفَا كِتَابَكَ، وَ جَحَدَا آيَاتِكَ، وَ سَخِرَا بِآيَاتِكَ، وَ اسْتَكْبَرَا عَنْ عِبَادَتِكَ، وَ قَتَلا أَوْلِيَاءَكَ، وَ جَلَسَا فِي مَجْلِسٍ لَمْ يَكُنْ لَهُمَا بِحَقٍّ، وَ حَمَلا النَّاسَ عَلَى أَكْتَافِ آلِ مُحَمَّدٍ.
اللَّهُمَّ الْعَنْهُمَا لَعْناً يَتْلُو بَعْضُهُ بَعْضاً، وَ احْشُرْهُمَا وَ أَتْبَاعَهُمَا إِلَى جَهَنَّمَ زُرْقاً.
اللَّهُمَّ إِنَّا نَتَقَرَّبُ إِلَيْكَ بِاللَّعْنَةِ لَهُمَا، وَ الْبَرَاءَةِ مِنْهُمَا فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ.
اللَّهُمَّ الْعَنْ قَتَلَةَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ، وَ قَتَلَةَ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ وَ ابْنِ فَاطِمَةَ بِنْتِ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ.
اللَّهُمَّ زِدْهُمَا عَذَاباً فَوْقَ عَذَابٍ، وَ هَوَاناً فَوْقَ هَوَانٍ، وَ ذُلًّا فَوْقَ ذُلٍّ، وَ خِزْياً فَوْقَ خِزْيٍ.
اللَّهُمَّ دُعَّهُمَا فِي النَّارِ دَعّاً، وَ أَرْكِسْهُمَا فِي أَلِيمِ عِقَابِكَ رَكْساً. اللَّهُمَّ احْشُرْهُمَا وَ أَتْبَاعَهُمَا إِلى جَهَنَّمَ زُمَراً.
اللَّهُمَّ فَرِّقْ جَمْعَهُمْ، وَ شَتِّتْ أَمْرَهُمْ، وَ خَالِفْ بَيْنَ كَلِمَتِهِمْ، وَ بَدِّدْ جَمَاعَتَهُمْ، وَ الْعَنْ أَئِمَّتَهُمْ، وَ اقْتُلْ قَادَتَهُمْ وَ سَادَتَهُمْ وَ كُبَرَاءَهُمْ، وَ الْعَنْ رُؤَسَاءَهُمْ، وَ اكْسِرْ رَايَتَهُمْ، وَ أَلْقِ الْبَأْسَ بَيْنَهُمْ، وَ لَا تُبْقِ مِنْهُمْ دَيَّاراً.
اللَّهُمَّ الْعَنْ أَبَا جَهْلٍ وَ الْوَلِيدَ لَعْناً يَتْلُو بَعْضُهُ بَعْضاً، وَ يَتْبَعُ بَعْضُهُ بَعْضاً.
اللَّهُمَّ الْعَنْهُمَا لَعْناً يَلْعَنُهُمَا بِهِ كُلُّ مَلَكٍ مُقَرَّبٍ، وَ كُلُّ نَبِيٍّ مُرْسَلٍ، وَ كُلُّ مُؤْمِنٍ امْتَحَنْتَ قَلْبَهُ لِلْإِيمَانِ.
اللَّهُمَّ الْعَنْهُمَا لَعْناً يَتَعَوَّذُ مِنْهُ أَهْلُ النَّارِ.
اللَّهُمَّ الْعَنْهُمَا لَعْناً لَمْ يَخْطُرْ لِأَحَدٍ بِبَالٍ.
اللَّهُمَّ الْعَنْهُمَا فِي مُسْتَسِرِّ سِرِّكَ، وَ ظَاهِرِ عَلَانِيَتِكَ، وَ عَذِّبْهُمَا عَذَاباً فِي التَّقْدِيرِ، وَ شَارِكْ مَعَهُمَا ابْنَتَيْهِمَا وَ أَشْيَاعَهُمَا وَ مُحِبِّيهِمَا وَ مَنْ شَايَعَهُمَا، إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعاءِ [وَ صَلَّى اللهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ أَجْمَعِينَ].»
📚(مهج الدعوات، ص 257-258)
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
#حدیث
#تبری
💎 قَالَ أمیرالمؤمنین علیه السلام: الْعَجَبُ مِمَّا أُشْرِبَتْ قُلُوبُ هَذِهِ الْأُمَّةِ مِنْ حُبِّ هَذَا الرَّجُلِ وَ صَاحِبِهِ مِنْ قَبْلِهِ وَ التَّسْلِيمِ لَهُ فِي كُلِّ شَيْءٍ أَحْدَثَه.
📚(بحار الأنوار، ج30، ص303 به نقل از کتاب سلیم)
امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: تعجّب است از محبّت سرشاری که در قلوب این امت نسبت به اين مرد (دومی) و رفيق وی که قبل او بود(اولی) جای گرفته و از این که نسبت به هر آنچه که وی بدعت گذاشته است، تسلیم می شوند.
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
#حدیث
#تبری
💎 قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلَامُ: مَنْ سَرَّهُ أَنْ لَا يَكُونَ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اللَّهِ حِجَابٌ حَتَّى يَنْظُرَ إِلَى اللَّهِ وَ يَنْظُرَ اللَّهُ إِلَيْهِ، فَلْيَتَوَلَّ آلَ مُحَمَّدٍ وَ يَبْرَأَ مِنْ عَدُوِّهِمْ، وَ يَأْتَمَّ بِالْإِمَامِ مِنْهُمْ، فَإِنَّهُ إِذَا كَانَ كَذَلِكَ نَظَرَ اللَّهُ إِلَيْهِ وَ نَظَرَ إِلَى اللَّه.
📚(قرب الإسناد، ص351)
حضرت باقر علیه السلام فرمود: هر کس دوست دارد و خوشحال می شود که بین او و خداوند، حجابی نباشد، به خدا بنگرد و خداوند به او نظر کند، پس آل محمّد را دوست داشته و از دشمنان ایشان برائت جوید، و امام از ایشان را پیشوای خود قرار دهد. در این صورت، خداوند به او نظر کرده و او به خداوند می نگرد.
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri