اسلام بدون ولایت امیرالمومنین علیه السلام قالبی تهی از معناست
آیت الله العظمیشبیری زنجانی:
🔸 اسلام واقعی اسلام ولایی است. ظاهر آیۀ قرآن هم این مطلب را اثبات میکند. این آیه که بر اساس روایات شیعه و سنی در روز غدیر نازل شده است، میفرماید: «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دِيناً». با این همه روایات و آیاتی که نازل شده، هنوز دین کامل نشده است و با مسألۀ ولایت امیرالمومنین علیه السلام است که میفرماید: «أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ» یعنی ولایت، اکمال دین است، حالا که دین به کمال رسید نعمت تمام شد.
🔹 از آیه قرآن که میفرماید: «يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَه» معلوم میشود که غدیر و مطرح شدن مسألۀ ولایت، چیزی شبیه نبوت است. قرآن میفرماید اگر شما این قضیه را مطرح نکنید اصلاً رسالت خود را انجام ندادهاید. تا حالا هرچه بوده هیچ، اصل این مسأله است و همۀ دین با ولایت معنا پیدا میکند.
🔸 خداوند متعال به پیامبرش میفرماید اگر این مسأله را مطرح نکنی، اصلاً آن رسالتی را که بر عهدۀ تو گذاشته و تو را به خاطر آن فرستاده بودم انجام ندادهای. نه اینکه اگر این مسأله را ابلاغ نکردی، ابلاغ نکردهای. اینکه گفتن ندارد؛ میگوید اصلاً هیچ چیزی را ابلاغ نکردهای و همۀ آنچه در این بیست و سه سال انجام دادهای همه هیچ است؛ لذا میگوییم مسألۀ غدیر چیزی شبیه نبوت است.
🌸 در روز غدیر اسلام واقعی قرار پیدا کرد. قبلاً این مسألۀ امامت مطرح بود، اما نه به صورت عمومی؛ عدهای در جلسات خاص این مطلب را شنیده بودند اما در غدیر برنامهای ریخته شد که این مطلب به گوش همه برسد. در این روز مسألۀ امامت حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام به صورت عمومی بیان میشود.
👈 منبع:
B2n.ir/s58990
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
🔺ناسزا نگویید؛ فقط اعمال آنها را توصیف کنید
🔹امام على (عليه السلام) آنگاه كه شنيدند گروهى از ياران ایشان به شاميان ناسزا مىگويند، فرمودند:
🔹 إنّي أكرَهُ لَكُم أن تَكُونُوا سَبّابِينَ و لكِنَّكُم لو وَصَفتُم أعمالَهُم و ذَكَرتُم حالَهُم كانَ أصوَبَ في القَولِ و أبلَغَ في العُذرِ
🔹 من خوش ندارم كه شما #ناسزا بگویید، بلكه اگر #اعمال آنها را #توصیف کنید و حال آنها را بیان كنيد، در مقام بیان مؤثرتر و در مقام عذر مناسبتر است.
▫️(نهج البلاغه، خطبه ۲۰۶)
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
هدایت شده از سید محمد جواد سید شبیری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ماجرای مباهله چیست؟
📺 انیمیشن #مباهله پيامبر اسلام با مسيحيان نجران
🔻باید داستان مباهله را به کودکان و نوجوانان خود بیاموزیم.
🔅امام رضاعلیه السلام به مأمون فرمودند: بالاترین فضیلت امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام، آیۀ مباهله است
💠فَمَن حاجَّكَ فيهِ مِن بَعدِ ما جاءَكَ مِنَ العِلمِ فَقُل تَعالَوا نَدعُ أَبناءَنا وَأَبناءَكُم وَنِساءَنا وَنِساءَكُم وَأَنفُسَنا وَأَنفُسَكُم ثُمَّ نَبتَهِل فَنَجعَل لَعنَتَ اللَّهِ عَلَى الكاذِبينَ(آلعمران/۶۱)
در این آیه حضرت علی علیه السلام به عنوان نفس پیامبر صلیالله علیه و آله اعلام شده است.
#روز_مباهله
✍ اعمال:
برای این روز چند عمل شده:
1⃣ غسل.
2⃣ روزه.
3⃣ دورکعتنماز مثل روزغدیر👈 کیفیت
4⃣ خواندن دعای مباهله👈 اینجا
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
#مباهله
🌹 نفس نفیس رسول الله "صلیاللهعلیهوآله"
شخصی در مجلس محمد بن عائشه (۱) از وی پرسید:
چه کسانی افضل اصحاب پیامبر صلیاللهعلیهوآله هستند؟
او در پاسخ گفت: أبو بكر و عُمر و عثمان و ... أبو عبيدة بن جراح.
آن شخص پرسید:
چرا علی بن ابی طالب را نام نبردی؟!
محمد بن عائشه پاسخ داد:
تو از اصحاب سؤال کردی یا از رسول خدا صلیاللهعلیهوآله؟
گفت: منظورم اصحاب ایشان بود.
محمد بن عائشه در پاسخ آیه مباهله را تلاوت نمود سپس گفت:
چگونه اصحاب پیامبر صلیاللهعلیهوآله با نـفـسِ ایشان برابر می باشد؟!
حضر مجلس القاسم بن المجمّع وهو والي الأهواز قال: حضر مجلسه رجل من بني هاشم فقال: أصلح الله الأمير! ألا أحدثك بفضيلة لأمير المؤمنين علي بن أبي طالب، رضي الله عنه؟ قال: نعم إن شئت. قال: حدثني أبي قال: حضرت مجلس محمد بن عائشة بالبصرة إذ قام إليه رجل من وسط الحلقة فقال: يا أبا عبد الرحمن من أفضل أصحاب رسول الله، صلى الله عليه وسلم؟ فقال: أبو بكر وعمر وعثمان وطلحة والزبير وسعد وسعيد وعبد الرحمن بن عوف وأبو عبيدة بن الجراح. فقال له: فأين علي بن أبي طالب، رضي الله عنه؟ قال: يا هذا تستفتي عن أصحابه أم عن نفسه؟ قال: بل عن أصحابه. قال: إن الله تبارك وتعالى يقول: " قل تعالوا ندع أبناءنا وأبناءكم ونساءنا ونساءكم وأنفسنا وأنفسكم "، فكيف يكون أصحابه مثل نفسه؟
...............................
۱. از محدثان بصره است. قال عثمان الدارمی عن ابن معین ثقة و قال أبوحاتم: لیس به بأس و ذكره ابن حبان فی الثقات.
📚المحاسن و المساوی (ابراهیم بیهقی از علمای عامه در قرن ۳ و ۴)؛ ج۱؛ ص۱۸
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
🗓 ۲۲ ذیالحجه سالروز وفات مرحوم حاج شیخ عباس قمی
💠 دقّت و اخلاص در تألیف کتاب
آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی:
● این قضیه را از آقای واله، از منبریهای متّقی مشهد، شنیدم که میگفت: بعضی از کتابفروشها با مرحوم حاج میرزا علی محدّثزاده قرار گذاشته بودند که بعضی از نواقص مفاتیح الجنان را رفع کنند. برای مثال اگر شعری نوشته شده، ولی اسم شاعرش ذکر نشده است، اسم شاعر ذکر شود یا اگر در جایی گفته: «برای این مطلب به اقبال رجوع شود»، همان جا دعا نقل شود تا نیازی به مراجعه نباشد؛ چون همه اشخاص به این کتابها دسترسی ندارند. آقای حاج میرزا علی هم قبول کرد.
● حاج میرزا علی شب در رؤیا پدرش را میبیند که به وی میگوید:
این کار را نکن. من عمداً این کار را کردهام. این که من اسم فلان شاعر را ذکر نکردم و فقط به نقل شعر بسنده کردم، بدان جهت بود که شعرش خوب بود، ولی شاعر، درویش و صوفی یا منحرف بود.
👈 خوب بودن شعر، مصحّح این نیست که شاعر را ترویج کنم؛ لذا عمداً نخواستم اسم شاعر ذکر شود.
علت عدم نقل کامل آن دعاها این است که صاحبان کتب دعا، برگردن ما حق دارند و باید حقوق آنها محفوظ بماند. من حسّ کردم اگر این کتاب منتشر شود، ممکن است آن کتب ادعیه کم کم منسوخ شوند. لذا عمداً این کار را کردم تا اگر کسی دسترسی داشت، به آن کتب مراجعه کند.
● شاید علت این که کتابهای حاج شیخ عباس شیوع پیدا کرده است، اخلاص ایشان و مراعات کردن این نکات است.
📚جرعهای از دریا، ج ۲، ص۵۱۳
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
هدایت شده از سید محمد جواد سید شبیری
#مباهله
1️⃣مباهله در لغت به معنی ملاعنه و نفرین متقابل میباشد
🔖(الصحاح، ج4، ص: 1643)
2️⃣مسیحیان نجران تو ۲۴ ذی الحجه الحرام سال دهم هجری اومدن مدینه تا با پیامبر صل الله علیه و آله بحث کنند، هر سوالی پرسیدن جواب های دقیقی شنیدن اما لجاجت کردن و حق رو قبول نکردند که آیه61 سوره مبارکه آل عمران نازل شد که دعوت به مباهله بود
✅«فَمَنْ حَآجَّكَ فِيهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَاءنَا وَأَبْنَاءكُمْ وَنِسَاءنَا وَنِسَاءكُمْ وَأَنفُسَنَا وأَنفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَةَ اللّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ»
3️⃣«فنَظَر الأسْقُف إلى العاقب والسيد وعبد المسيح وقال لهم : انظُروا إليه قد جاء بخاصّته من ولده وأهله ليُباهِلَ بهم واثقاً بحقّه»
🔖نام کتاب : الإرشاد نویسنده : الشيخ المفيد جلد : 1 صفحه : 168
🔻مسیحیان با هم مذاکره کردن بزرگشون گفت اگر پیامبر با اهل و فرزندانش آمد، مباهله نکنید اما اگر با غیر اینها آمد مباهله کنید
4️⃣روز مباهله فَخَرَجَ رَسُولُ اللَّهِ وَ أَخَذَ بِيَدِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ وَ مَعَهُ فَاطِمَةُ وَ حَسَنٌ وَ حُسَيْنٌ فَقَالَ: هَؤُلَاءِ أَبْنَاؤُنَا وَ نِسَاؤُنَا وَ أَنْفُسُنَا فَهَمُّوا أَنْ يُلَاعِنُوا- ثُمَّ إِنَّ أَبَا الْحَرْثِ قَالَ لِلسَّيِّدِ وَ الْعَاقِبِ: وَ اللَّهِ مَا نَصْنَعُ بِمُلَاعَنَةِ هَذَا شَيْئاً،
🔖شواهد التنزيل لقواعد التفضيل نویسنده : الحاكم الحسكاني جلد : 1 صفحه : 157
5️⃣روز مباهل پیامبر دست امیرالمومنین را گرفته و به همراه حضرت زهرا و امام حسن و امام حسین علیهم السلام خارج میشند
6️⃣ یکی از مسیحیا میگه: «هذه وجوه لو أقسمت على اللَّه أن يزيل الجبال لأزالها!!»
به خدا سوگند من چهرههایی را میبینم که اگر از خدا بخواهند کوهی را جابجا کند، چنین خواهد کرد.
🔖إمتاع الأسماع بما للنبي من الأحوال و الأموال و الحفدة و المتاع نویسنده : المقريزي، تقي الدين جلد : 2 صفحه : 95
و مسیحیان نجران عقب نشینی میکنند
7️⃣مباهله های غیر معصوم
🔅۱. مباهله ابي عبد الله الصفواني
🔖نام کتاب : رجال النجاشي (النجاشي، أبو العبّاس) ، جلد : 1 ، صفحه : 393
🔅۲. مباهله بریر بن خضیر با یزید بن معقل
🔖الملهوف على قتلى الطّفوف نویسنده : السيد بن طاووس جلد : 1 صفحه : 160
🔅۳.مباهله نائب امام زمان با مدعی نیابت
الغيبة نویسنده : الشيخ الطوسي جلد : 1 صفحه : 307
📚دانش نامه قرآن و حدیث ج۱۶ ص ۱۶۱
✅برترین فضیلت امیرالمؤمنین علیه السلام در قرآن کریم
🛑قَالَ الْمَأْمُونُ يَوْماً لِلرِّضَا علیه السلام: أَخْبِرْنِي بِأَكْبَرِ فَضِيلَةٍ لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ علیه السلام يَدُلُّ عَلَيْهَا الْقُرْآنُ؟ قَالَ: فَقَالَ لَهُ الرِّضَا علیه السلام فَضِيلَتُهُ فِي الْمُبَاهَلَةِ، قَالَ اللَّهُ جَلَّ جَلالُه ُ: « فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ، فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ، ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكاذِبِينَ» فَدَعَا رَسُولُ اللَّهِ صلّی الله علیه و آله الْحَسَنَ وَ الْحُسَيْنَ علیهماالسلام فَكَانَا ابْنَيْهِ، وَ دَعَا فَاطِمَةَ علیهاالسلام فَكَانَتْ فِي هَذَا الْمَوْضِعِ نِسَاءَهُ، وَ دَعَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ علیه السلام فَكَانَ نَفْسَهُ بِحُكْمِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ. وَ قَدْ ثَبَتَ أَنَّهُ لَيْسَ أَحَدٌ مِنْ خَلْقِ اللَّهِ سُبْحَانَهُ أَجَلَّ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ صلّی الله علیه و آله وَ أَفْضَلَ، فَوَجَبَ أَنْ لا يَكُونَ أَحَدٌ أَفْضَلَ مِنْ نَفْسِ رَسُولِ اللَّهِ صلّی الله علیه و آله بِحُكْمِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ.
🔰روزى مأمون از حضرت رضا علیه السلام سؤال کرد:
بزرگترين فضيلت اميرالمؤمنين عليه السّلام که قرآن بر آن دلالت می کند، چیست؟
حضرت رضا فرمود :
این فضيلت امیرالمؤمنین علیه السلام (که می گویی) در آيه مباهله است، آن جا كه خداوند مي فرمايد: «هرکس بعد از آنچه از علم برایت آمده است، با تو مخاصمه کند،
بگو: بیایید پسرانمان و پسرانتان، زنانمان و زنانتان، خودمان و خودتان را فراخوانیم. سپس مباهله کنیم و لعنت خداوند را بر دروغگویان قرار دهیم»
(بر اساس این آیه) رسول خدا صلّی الله علیه و آله، حسن و حسین علیهماالسلام را به عنوان پسرانش، فاطمه عليها السّلام را به عنوان زنانش، و امیرالمؤمنین علیه السلام را به عنوان نفس خود آورد.
از آنجا که هیچ یک از مخلوقات خداوند، بالاتر و برتر از رسول خدا صلّی الله علیه و آله نیست، در نتیجه بنابر حکم خداوند عزّ و جلّ، کسی برتر از نفس رسول خدا صلّی الله علیه و آله نخواهد بود.
📚الفصول المختارة، ص۳۸
✅ اعمال روز مباهله
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
هدایت شده از سید محمد جواد سید شبیری
💠
🔸 حضرت امام رضا علیهالسلام در مجلس مأمون که عدهای از علمای اهل عراق و خراسان جمع بودند، فرمود:
آيا مى دانيد معناى سخن خداوند: «أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُم» [در آیه 61آل عمران] چيست؟
آنان پاسخ گفتند: مقصود خودِ پیامبر است.
حضرت رضا عليهالسلام فرمود: «اشتباه مىكنيد؛ بلكه مقصود از آن، على بن ابىطالب عليهالسلام است.
✨ دليل بر اين مطلب، سخن پيامبر صلىاللهعليه وآله است، آن جا كه فرمود: باید بنو ولیعه (حاکمان سرزمین حضرموت) از این شیوه دست بردارند، در غیر این صورت مردی را به سوی آنان روانه میکنم که همانند خود من است؛ و مقصود ايشان، على بن ابىطالب علیهالسلام بود.
مراد از پسران [أَبْناءَنا] هم حسن و حسين (ع) هستند و مراد از زنان [نِساءَنا]، فاطمه(س) است. اين خصوصیتی است كه هيچ كس در آن بر ايشان پيشى نمىگيرد، و امتيازى است كه هيچ بشرى در آن به پاى آنان نمىرسد ، و شرافتى است كه هيچ مخلوقى در آن بر ايشان پيشدستى نمىكند؛ زيرا نفْس على را همچون نفْس خودش قرار داده است.
📚 عيون أخبار الرضا عليهالسلام، ج1، ص:232
#مباهله #امیرالمؤمنین (ع) #نفس_پیامبر
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
🔸 اتمام حجت امام کاظم علیهالسلام با مباهله
حضرت امام موسی بن جعفر علیهالسلام فرمودند:
هارونالرشید دستور داد مرا از مدینه نزد او بیاورند. در مجلسی از من پرسید چرا شیعیان خود را منع نمیکنید از اینکه به شما «یابن رسول الله» بگویند و شما را فرزند پیامبر خطاب کنند؟ در حالیکه شما فرزندان علی هستید و فاطمه ظرف تولد شما بود و فرزند به پدر نسبت داده میشود نه مادر!!
حضرت در پاسخ او، آیۀ «وَ وَهَبْنا لَهُ إِسْحاقَ وَ يَعْقُوبَ كُلًّا هَدَيْنا وَ نُوحاً هَدَيْنا مِنْ قَبْلُ وَ مِنْ ذُرِّيَّتِهِ داوُدَ وَ سُلَيْمانَ ... وَ زَكَرِيَّا وَ يَحْيى وَ عِيسى» (انعام/84) را خواندند و فرمودند: پدر عیسی کیست؟ هارون گفت: او پدر ندارد و از کلام خدا و روحالقدس خلق شده است.
امام کاظم علیه السلام فرمودند: عیسی از طرف مریم از فرزندان انبیا به شمار آمده و ماهم از طرف فاطمه به فرزندان انبیا ملحق شدهایم . هارون گفت: أحسنت؛ و درخواست کرد که دلیل دیگری هم برایم بگو!
حضرت فرمودند: همۀ امت از نیک و بد متفقاند که وقتی پیامبر (صلی الله علیه وآله) نجرانیان را به مباهله فراخواند در زیر عبا (که سایبان بین دو درخت بود) جز پیامبر و علی و فاطمه و حسن و حسین (علیهم السلام) شخص دیگری نبود و خداوند در اینباره فرمود: «فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُم» (آل عمران/55) پس تأویل «ابنائنا» حسن و حسین و «نسائنا» فاطمه و «أنفسنا» علی بن أبيطالب (علیهم السلام) است.
هارون با درماندگی از اینکه پاسخی ندارد گفت: أحسنت.
#مباهله
🔺 الإختصاص (للمفید)، ص: 56
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
🚫لعنت خدا بر کسی که تو را برابر دیگران قرار دهد...
#شرک_در_ولایت #امامت_بلافصل
در بخشی از زیارت غدیریه میخوانیم:
🔸«فَلَعَنَ اللَّهُ مَنْ سَاوَاكَ بِمَنْ نَاوَاكَ وَ اللَّهُ جَلَّ ذِكْرُهُ يَقُولُ: «هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَ الَّذِينَ لا يَعْلَمُونَ»، وَ لَعَنَ اللَّهُ مَنْ عَدَلَ بِكَ مَنْ فَرَضَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَايَتَكَ...»
خدا لعنت کند کسی را که تو را با دشمنت همسان و یکی کرده حال آنکه خدای جلیل میفرماید: «آیا کسانی که میدانند با کسانی که نمیدانند یکسانند؟ - زمر 9».
و خدا لعنت کند کسی را که با تو برابر کرده افرادی را که خداوند ولایت تو را بر آنها واجب نموده است...
✅این فراز نکتهی کلیدی مهمی را بازگو میکند. چه طور میشود فردی که خود تحت ولایت امام معصوم قرار دارد و هرگز نمیتواند علم بیکران او را ادعا کند، همان ولایت وسیع او را دارا باشد؟!
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
هدایت شده از سید محمد جواد سید شبیری
➖انفاق امیرالمومنین علیه السلام در واقعه آیه طعام زکات واجب نبود
🛑الصّادق (علیه السلام)- عَنْ أَبِی بَصِیرٍ قَالَ کُنَّا عِنْدَ أَبِیعَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) وَ مَعَنَا بَعْضُ أَصْحَابِ الْأَمْوَالِ فَذَکَرُوا الزَّکَاهًَْ فَقَالَ أَبُوعَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) إِنَّ الزَّکَاهًَْ لَیْسَ یُحْمَدُ بِهَا صَاحِبُهَا وَ إِنَّمَا هُوَ شَیْءٌ ظَاهِرٌ إِنَّمَا حَقَنَ بِهَا دَمَهُ وَ سُمِّیَ بِهَا مُسْلِماً وَ لَوْ لَمْ یُؤَدِّهَا لَمْ تُقْبَلْ لَهُ صَلَاهًٌْ وَ إِنَّ عَلَیْکُمْ فِی أَمْوَالِکُمْ غَیْرَ الزَّکَاهًِْ فَقُلْتُ أَصْلَحَکَ اللَّهُ وَ مَا عَلَیْنَا فِی أَمْوَالِنَا غَیْرُ الزَّکَاهًِْ ... قُلْتُ لَهُ وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلی حُبِّهِ مِسْکِیناً وَ یَتِیماً وَ أَسِیراً قَالَ لَیْسَ مِنَ الزَّکَاهًِْ.
🔰 ابوبصیر گوید:
نزد امام صادق (علیه السلام) بودیم و بعضی از ثروتمندان نیز در میان ما بودند که سخن از زکات به میان آمد، فرمود: «زکات چیزی نیست که زکاتدهنده بدان ستایش شود، بلکه وظیفهای رسمی است؛ که خون او بهوسیلهی آن حفظ میشود، و با پرداخت آن، شخص «مسلمان» نامیده میشود،
و اگر آن را نپردازد، نمازش پذیرفته نیست. و بدانید که در اموال شما حقّی اداکردنی جز زکات نیز هست ... گفتم: منظور از این آیه چیست:
وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلی حُبِّهِ مِسْکِیناً وَ یَتِیماً وَ أَسِیراً
فرمود: «این زکات نیست».
📚: الکافی، ج۳، ص۴۹۹
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
➖عاقبت دو مَردی که باهم وارد مسجد شدند
🛑...عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي دَاوُدَ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحَدِهِمَا ع قَالَ:
«دَخَلَ رَجُلَانِ الْمَسْجِدَ أَحَدُهُمَا عَابِدٌ وَ الْآخَرُ فَاسِقٌ فَخَرَجَا مِنَ الْمَسْجِدِ وَ الْفَاسِقُ صِدِّيقٌ وَ الْعَابِدُ فَاسِقٌ وَ ذَلِكَ أَنَّهُ يَدْخُلُ الْعَابِدُ الْمَسْجِدَ مُدِلًّا بِعِبَادَتِهِ يُدِلُّ بِهَا فَتَكُونُ فِكْرَتُهُ فِي ذَلِكَ وَ تَكُونُ فِكْرَةُ الْفَاسِقِ فِي التَّنَدُّمِ عَلَى فِسْقِهِ وَ يَسْتَغْفِرُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ مِمَّا صَنَعَ مِنَ الذُّنُوبِ.»
🔰از امام باقر یا امام صادق (علیهماالسلام) نقل شده است:
«دو مرد وارد مسجد شدند؛ یکیشان عابد و دیگری فاسق بود. اما در حالی از مسجد خارج شدند که مرد فاسق، صِدّیق (مؤمنی راستین) و مرد عابد، فاسق گشته بود!
دلیلش این است که مرد عابد در حالی وارد مسجد میشود که به عبادتش مینازد، پس در همین فکر است.
اما مرد فاسق در فکر پشیمانی از گناهانش است و از خداوند (عزّوجلّ) میخواهد گناهانی را که مرتکب شده را بیامرزد.»
📚الكافي، ج۲، ص۳۱۴
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
✅۲۵ #ذیحجه روزی است ڪه سوره هل اتی در آن روز نازل شده است
امام حسن و امام حسین علیهماالسلام بیمار شدند. و حضرت علی و فاطمه علیهماالسلام و کنیزشان فضه نذر کردند که اگر آنها شفا یابند سه روز روزه بگیرند. و با وجودی که در خانه جز طعام کمی نبود افطاری این سه روز را به مسکین و یتیم و اسیر بخشیدند...
سوره مبارکه انسان، آیه ﴿۸﴾
〖وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَىٰ حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا〗
ترجمه فارسی:
و هم بر دوستی او (یعنی خدا) به فقیر و طفل یتیم و اسیر طعام میدهند
📗مناقب آل ابی طالب ج ۳ ص ۱۴۹
💠چگونگی نزول آیه طعام
🛑وَ رَوَى الْوَاحِدِيُّ فِي تَفْسِيرِهِ أَنَّ عَلِيّاً ع آجَرَ نَفْسَهُ لَيْلَةً إِلَى الصُّبْحِ يَسْقِي نَخْلًا بِشَيْءٍ مِنْ شَعِيرٍ فَلَمَّا قَبَضَهُ طَحَنَ ثُلُثَهُ وَ اتَّخَذُوا مِنْهُ طَعَاماً فَلَمَّا تَمَّ أَتَى مِسْكِينٌ فَأَخْرَجُوا إِلَيْهِ الطَّعَامَ وَ عَمِلُوا الثُّلُثَ الثَّانِيَ فَأَتَاهُمْ يَتِيمٌ فَأَخْرَجُوهُ إِلَيْهِ وَ عَمِلُوا الثُّلُثَ الثَّالِثَ فَأَتَاهُمْ أَسِيرٌ فَأَخْرَجُوا الطَّعَامَ إِلَيْهِ وَ طَوَى عَلِيٌّ وَ فَاطِمَةُ وَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ ع وَ عَلِمَ اللَّهُ حُسْنَ مَقْصَدِهِمْ وَ صِدْقَ نِيَّاتِهِمْ وَ أَنَّهُمْ إِنَّمَا أَرَادُوا بِمَا فَعَلُوهُ وَجْهَهُ وَ طَلَبُوا بِمَا أَتَوْهُ مَا عِنْدَهُ وَ الْتَمَسُوا الْجَزَاءَ مِنْهُ عَزَّ وَ جَلَّ فَأَنْزَلَ اللَّهُ فِيهِمْ قُرْآناً وَ أَوْلَاهُمْ مِنْ لَدُنْهُ إِحْسَاناً وَ نَشَرَ لَهُمْ بَيْنَ الْعَالَمِينَ دِيوَاناً وَ عَوَّضَهُمْ عَمَّا بَذَلُوا جِنَاناً وَ حُوراً وَ وِلْدَاناً فَقَالَ وَ يُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى حُبِّهِ مِسْكِيناً وَ يَتِيماً وَ أَسِيراً إِلَى آخِرِهَا.
🔰واحدى در تفسير خود آورده:
كه امير المؤمنين (علیه السلام) يك شبى تا صبح نخلستان كسى را آب داد و اجرت آن را گرفته پاره جو خريد آرد كرده فرمود تا ثلث آن را نان پختند، چون تمام شد، مسكينى آمده سؤال كرد اين طعام را به وى دادند، و بثلث ديگر همين عمل كردند يتيمى آمده درخواست نمود آن را هم به وى دادند، و ثلث باقى را هم پختند أسيرى آمده طلب كرد آن را هم به وى دادند
و با آنكه خود احتياج داشتند ايثار كردند و امير المؤمنين (علیه السلام) و فاطمه و حسن و حسين (علیهم السلام) از آن چيز نخوردند،
و چون حق سبحانه و تعالى عالم بود بحسن مقصد و صدق نيات ايشان كه آن خير و بذل خاصه از براى رضاى حقتعالى بود بىشائبه غرضى از اغراض حضرت حق در آن باب قرآن فرستاده
و ايشان را سود در آن احسان، و نشر اين معنى فرمود در ميان عالميان، و عوض داد بآن بذل وجود دار خلد و چنان، و حور و قصور و ولدان كه وَ يُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى حُبِّهِ مِسْكِيناً وَ يَتِيماً وَ أَسِيراً إِنَّما نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لا نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزاءً وَ لا شُكُوراً.
📚:كشف الغمة، ج1، ص: 169
🔻روایت بالا نشان از این دارد که انفاق طعام از طرف اهل البیت علیهم السلام به مسکین و یتیم و اسیر در یک روز اتفاق افتاده است.
اما روایت دیگری نیز وجود دارد که این اتفاق در سه روز به وقوع پیوسته است( امالی الصدوق ص ۲۵۷)
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام