eitaa logo
پایگاه تخصصی شبهه
131 دنبال‌کننده
73 عکس
1 ویدیو
0 فایل
پاسخگو به شبهات و شایعات دینی http://shobhe.net ادمین پاسخگو: @shobhe_ad تبلیغ و تبادل: @shobhe_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
@shobhe_net
💠 🔻 برهان فطرت در اثبات وجود خدا 🔸 یکی از راه‌های شناخت و معرفت به خداوند، راه فطرت است. انسان همان‌گونه که از نگاه و تفکر در آیات آفاقی واقعیتی را به عنوان خالق و مدبر این جهان کشف می‌کند، از نظر و تأمّل در نفس و نهاد خویش نیز به چنین معرفتی نائل می‌گردد. 🔻 در یک دلیل عقلی آورده‌اند: الف. انسان موجودی مجرّد است. ب. هر موجود مجرّدی فاعل و خالق خود را به صورت غیراکتسابی درک می‌کند. نتیجه: انسان فطرتا خداشناس است. 🔸 توضیح مقدّمه اول: مجرّد بودن انسان به این معناست که آنچه هویّت انسان را تشکیل می‌دهد و آنچه درک‌کننده داده‌های حسیّ است، مجرّد است؛ یعنی همان که از آن به «روح» تعبیر می‌کنیم و با «خود» یا «من» به آن اشاره می‌نماییم، ویژگی‌های ماده را ندارد و مجرّد است. 🔸 توضیح مقدّمه دوم: از نظر فلسفی، معلول عین الربط به علت خود است و وجود و استقلال معلول به وجود و استقلال علت است. 🔸 نسبت معلول به علت، شبیه نسبت شعاع نور به منبع نور است. چنین معلول مجرّدی نمی‌تواند غایب از علت باشد و همیشه در محضر علت خود است و در حدّ خودش عالم به علتش می‌باشد؛ 🔸 همان‌گونه که علّامه طباطبائی در نهایه می‌فرماید: «… و کذلک العلّهُ حاضرهٌ بوجودها لمعلولها الرابط لها القائم بها المستقل باستقلالها، فهی معلومهٌ لمعلولها علما حضوریا اذا کانا مجرّدین و هو المطلوب.»[۳] از این دو مقدّمه نتیجه می‌گیریم که انسان فطرتا خداشناس است. 🔻 در تقریر دیگری آمده: ۱. انسان بالفطره عشق به کمال مطلق دارد و این کمال مطلق خداست. ۲. عشق و عاشق فعلی، مستلزم وجود معشوق بالفعل است، زیرا عاشق و معشوق متضائف هستند و متضائفین در قوه و فعل متکافئ هستند. ۳. فطرت و کشش فطری در ذمه وجود است و نمی‌تواند خطا باشد. نتیجه این مقدمه‌ها این است که پس موجود کامل مطلق که همان خداست باید باشد. 🔻مطالعه بیشتر+پی نوشت و منابع: 🌐 http://shobhe.net/Archives/6147 ................................... 🌐 @shobhe_net
@shobhe_net
💠پاسخ به 🔻متن منتشر شده: "نگاه که باشد، حجاب هم که داشته باشی... آنطور که میخواهد تو را تصور میکنید ... پس فکری به حال مغزهای هرزه کنیم؛ نه حجاب زنان." 🔻پاسخ: آیا صحیح است بگوییم: دزد اگر باشد، قفل خوب آلمانی هم روی درب ببندی... باز به نحوی وارد خانه می شود... پس فکری به حال دزد های بکنیم. نه برای قفل کردن درب ها. واضح است که کاملا خلاف عقل سلیم است که درب خانه‌ای را قفل نکنیم به این امید که دزد‌ها را بتوان راضی کرد که دزدی نکنند. خداوند در قرآن می‌گوید: «قُل لِلمؤمِنینَ یغُضُّوا مِنْ اَبْصارِهِمْ وَ یَحفَظُوا فُرٌجَهُمْ» به مؤمنان بگو چشمان خود را فرو بندند و دامن خود را حفظ کنند [سوره نور، آیه 30] اول میگوید چشم را کنترل کن و بعد می‌گوید را رعایت کن. 🔸پس اول باید چشم‌ها کنترل شود 🔸دوم حجاب زنان رعایت شود چرا که بر فرض تحقق مورد اول، تداوم آن مستلزم رعایت حجاب است. ................................... 🌐 @shobhe_net
🌹 چند دقیقه با ما 🔻 دین منبع تبعیض و ناسازگاری و تفرقه یا اتحاد و ثبات اجتماعی و آرامش؟ 🔸 "اگر در سال ۱۳۰۰ زائری در مکه بودید و به‌دور مقدس‌ترین زیارتگاه اسلامی طواف می‌کردید احتمالاً به گروهی از بین‌النهرینی‌ها برمی‌خوردید که ردایشان در باد تکان می‌خورد و چشمان‌شان از وجد می‌درخشید و لب‌هایشان اسامی نود و نه گانه‌ی خداوند را یکی پس از دیگری تکرار می‌کرد. 🔸 شاید درست در مقابل‌تان با یک ریش‌سفید ترکِ آفتاب‌سوخته از علفزارهای آسیا روبه‌رو می‌شدید که عصازنان راه می‌رفت و متفکرانه به ریشش دست می‌کشید. ردر طرفی دیگر هم زیورآلات طلا که بر روی پوست‌هایی شبق‌گون می‌درخشید می‌توانست از آنِ گروهی از مسلمانانِ پادشاهی مالی در آفریقا باشد. عطر میخک، زردچوبه، هل و نمک دریایی از حضور برادران هندی، یا شاید از جزایر اسرار‌آمیز ادویه ( مجمع‌الجزایری از جزایر مالزی_م. ) در منتهاالیه شرق خبر می‌داد. 🔸 امروزه دین اغلب منبع تبعیض و ناسازگاری و تفرقه تلقی می‌شود. اما در حقیقت، دین در کنار پول و امپراتوری‌ها، سومین عامل بزرگ اتحاد بشری بوده است. از آنجا که تمام نظم‌های اجتماعی و سلسله مراتب‌ها خیالی هستند، شکننده هم هستند، و هر چه جامعه‌ای بزرگتر باشد، شکننده‌تر هم خواهد بود. 🔸 نقش اساسی و تاریخی دین این بوده است که قوانین‌شان نه حاصل امیال بشری بلکه مقرر داشته‌ی یک اقتدار والای مطلق است. این باعث می‌شود تا حداقل برخی از قوانین بنیادی ورای هر بحث و چالشی قرار گیرد و به این ترتیب عملاً ثبات اجتماعی تضمین می‌شود. بنابراین دین را می‌توان نظامی از هنجارها و ارزش‌های بشری تعریف کرد که مبتنی بر باور به نظمی فوق بشری است." ▪️ [یووال نوح هراری، کتاب انسان خردمند، ص ۲۹۶] ▪️ [کانال تلگرامی آنتی شبهه] ................................... 🌐 @shobhe_net
@shobhe_net
💠 پاسخ به شبهات () 🔻متن منتشر شده در فضای مجازی: من اگر پیامبر بودم رسالتم شادمانی بود بشارتم آزادی و معجزه ام خنداندن کودکان نه ازجهنمی میترساندم و نه به بهشتی وعده میدادم تنها می آموختم اندیشیدن را و انسان بودن را () 🔻پاسخ: 🔸 هر چند متن فوق، از لحاظ ادبی زیباست، اما از لحاظ محتوایی دچار اشکالاتی است. 🔸 زندگی انسان، تنها خندیدن و خنداندن نیست، انسان از دو بُعد کلی، جسمی و روحی برخوردار است که باید هر دو بُعد را در خود پرورش دهد. 🔸 مساله اهمیت خندیدن و خنداندن و در ادیان الهی، بارها در سایت تخصصی شبهه مورد بررسی قرار گرفته است می توانید مراجعه کنید به: 🌐 http://shobhe.net/Archives/3246 🌐 http://shobhe.net/Archives/373 🔸 اما درباره و ، باید گفت: وجود بهشت و جهنم از لحاظ عقلی لازم و ضروری است. و کسی که منکر بهشت و جهنم شود، و یا آن را نپذیرد، نباید ادعای تعقل و تفکر و اندیشه داشته باشد. بنابراین این یک تناقض است که شخصی مدعی اندیشدن باشد و منکر بهشت و جهنم و خداوندگار. 🔸 اما اسلام، به عنوان یک دین الهی، علاوه بر برنامه هایی برای ارتقاء سطح زندگی مادی انسان ها، به زندگی اخروی و بُعد روحی انسان نیز پرداخته است. تا جایی که رسول اکرم می فرمایند: «بلند همت ترين مردم فرد مومن است كه به امر دنيا و آخرتش توجه و اهتمام دارد.»[1] و در جای دیگر از لقمان حکیم منقول است که: «به گونه اي در دنيا داخل مشو كه براي آخرتت زيان داشته باشد و دنيا را آن چنان رها مساز كه سربار مردم باشي»[2] 🔸 پرواضح است که انسان ها تنها با خندیدن به این دنیا نیامده است، بلکه رسالتی بسیار مهمتر در پیش خواهد داشت. ضمن اینکه این هدف ساده، با مصرف برخی دارو ها و مواد روانگردان و البته مخدر، حاصل می شود و نیاز به بعثت پیامبر و ظهور دین و ... نخواهد بود. 🔸 باید توجه داشت که دینی کامل و جامع است که تمام نیازهای جسمی و روحی بشریت را فراهم آورد. این نیازها چه فردی باشد و چه اجتماعی، اقتصادی باشد و یا اعتقادی و علمی و ... باید توسط دین برطرف شود. و یقینا امور اقتصادی، پزشکی، علمی و بسیاری از معضلات یک جامعه و فرد جامعه، با خندیدن و خوشحالی، برطرف نمی شود، بلکه اگر معضلات برطرف شود، و شادی را فراهم می آورد. همان کاری که دین اسلام، قصد آن را خواهد داشت. پی نوشت___________ [1] ميزان الحكمه: حدیث 6002. [2] همان ، ح6004. ................................. 🌐 @shobhe_net
🔻 اطلاعیه 🔸 با سلام خدمت همراهان گرامی پایگاه تخصصی شبهه 🔸 سایت تخصصی شبهه، به جهت انقلاب در شیوه ارائه خدمات، تا اطلاع ثانوی از دسترس خارج شده، و امید است با شیوه جدید ارائه خدمات، بتواند بازتاب بهتری از ارائه موضوعات و پاسخ به سوالات را دریافت کند. 🔸 طرح انقلاب پایگاه تخصصی شبهه، که از ده روز پیش کلید خورده است، امید است تا 30 روز آینده تکمیل شود. 🔸 در طی این مدت، فعالیت کانالها و صفحات و پاسخگویی به صورت آنلاین، طبق برنامه سابق، برقرار می‌باشد. از همراهی شما متشکریم روابط عمومی پایگاه تخصصی شبهه 🌐 @shobhe_net
💠 پرسش و پاسخ 🔻 سوال: آیا اکثریت حال حاضر دنیا آتئیستند؟ 🔻 پاسخ: بنابر تحقیقی که در سال ۲۰۰۹ از سوی مرکز تحقیقاتی پیو (PEW Research Center) در میان ۲۵۰۰ انجام گرفته، نسبت آتئیسم و تئیسم تقریبا برابر است.[1] همچنین بنابر تحقیق دیگری که یکی از جامع‌ترین تحقیقات در این خصوص می‌باشد و توسط هوارد اکلوند (Howard Ecklund) و کریستوفر شیتل (Christopher Scheitle) رهبری شده و بر روی دیدگاه‌های دینی ۲۱۹۸ دانشمندی که در دانشکده‌های مختلفی مشغول فعالیت بودند انجام شده است، اکثریت دانشمندان آتئیست نیستند. این تحقیق به اندازه‌ی ممکن جامع است و از دیدگاه‌های دانشمندان بسیاری از حرفه‌های متنوعی در کشورهای مختلفی دریافت شده است. این در حالیست که در بعضی کشور‌ها (خصوصا در کشورهای غربی) آتئیسم در مقایسه با دیگر دیدگاه‌ها در خصوص (تئیسم، دئیسم، آگنوستیسیسم و…) در نسبت بیشتری است، و برخلاف آن در برخی کشور‌ها نیز (خصوصا در کشورهای شرقی) تئیسم در مقایسه با دیگر دیدگاه‌ها در خصوص خدا در نسبتی بیشتر قرار دارد.[2][3] در خصوص موضوع تعارض علم و دین نیز؛ بنابر تحقیقی که بر روی دانشمندان ۲۱ دانشگاه آمریکا انجام شده‌است، تعداد کمی از آنها فکر می‌کنند علم با دین در تعارض است. این به این معناست که آنها عموما در دیدگاه عدم تعارض علم و دین همفکر هستند.[4] علاوه بر این، اکثریت بزرگی از دانشمندانی که فکر می‌کنند دین و علم در تعارضند، ذاتا در خانواده‌ای سکولار به بار آمده‌اند و آموزش دینی نگرفته‌اند.[5] پانویس_______ [۱] http://www.pewforum.org/2009/11/05/scientists-and-belief [۲] http://news.rice.edu/2015/12/03/first-worldwide-survey-of-religion-and-science-no-not-all-scientists-are-atheists [۳] Ecklund, E. H. ve C. P. Scheitle. 2007. Religion among Academic Scientists: Distinctions, Disciplines, and Demographics. Social Problems 54: 289–307. [۴] Ecklund, E. H., J. Z. Park, and K. L. Sorrell. 2011. Scientists Negotiate Boundaries Between Religion and Science. Journal for the Scientific Study of Religion 50: 552–569. [۵] Elaine Howard Ecklund ve Jerry Z. Park, “Conflict Between Religion and Science Among Academic Scientists?”, Journal for the Scientific Study of Religion, 48, 2, 2009, s. 284-286. ................................... 🌐 @shobhe_net
پایگاه تخصصی شبهه، قصد دارد فعالیت‌های رسانه‌ای خود را در شبکات اجتماعی دانشنامه آنلاین اسلامیکال پیگیری نماید. از این پس می‌توانید محصولات ما را در آن پروژه دنبال نمایید: www.islamical.org @shobhe_net